3.1 Inleiding

Terug naar navigatie - - 3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk is per programma een overzicht van de belangrijkste afwijkingen opgenomen. De financiële afwijkingen zijn op hoofdlijnen opgenomen in de samenvatting (hoofdstuk 2) en in detail in de programmatoelichtingen (hoofdstuk 3).  

 

Voor het begrotingsjaar 2025 is het (geprognosticeerde) resultaat na de de slotwijziging omgebogen van een tekort van € 1.414.000 naar een overschot van € 122.000. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van enkele maanden geleden en hoewel dit saldo ook gezien moet worden als een tussenstand is dit wel een positieve ontwikkeling.

 

Het gepresenteerde saldo van deze slotwijziging geeft inzicht op het mogelijke jaarrekeningresultaat 2025, maar hierbij moet wel in ogenschouw genomen worden dat van een aantal taakvelden onduidelijk is hoe deze zich financieel zullen ontwikkelen. Denk hierbij aan de budgetten die een "open-eind" karakter hebben zoals onder andere Jeugdzorg, Bijstandsuitkeringen, WMO voorzieningen, salarissen en inhuur derden.   

3.2 Programma's

Terug naar navigatie - - 3.2 Programma's

3.2.1 Programma 1 Opgave Leefbaarheid

Terug naar navigatie - - 3.2.1 Programma 1 Opgave Leefbaarheid

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.1 Programma 1 Opgave Leefbaarheid - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
1 Dit jaar zijn incidenteel veel wegdekreinigingen uitgevoerd, voornamelijk voor het verwijderen van oliesporen. Een deel van de gemaakte kosten wordt, waar mogelijk, nog verhaald.  N 44.000
1 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 1 – Leefbaarheid N 44.000
1 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 1 – Leefbaarheid V 1.000
1 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 1 – Leefbaarheid N 43.000

 

3.2.2 Programma 2 Opgave Duurzaamheid

Terug naar navigatie - - 3.2.2 Programma 2 Opgave Duurzaamheid

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.2 Programma 2 Opgave Duurzaamheid - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
2 Een bestaande kousconstructie in het riool is tot twee keer toe ernstig aangetast. Onderzoek wijst uit dat dit veroorzaakt is door bedrijfsafvalwater. De kous wordt vervangen door een alternatief dat beter bestand is tegen dergelijke omstandigheden. Er wordt nagegaan of de kosten kunnen worden verhaald. N 33.000
2 Dit betreft een onttrekking uit de egalisatievoorziening riolering en dient, naast een beperkt aantal kleine begrotingsmutaties, met name om de onverwachte kosten bij herstel van schades en vernielingen op te vangen, (ernstig door bedrijfsafvalwater aangetaste kousconstructie). V 74.000
2 De begrote inkomsten worden verlaagd  omdat inkomsten op grond van de Rijkssubsidie Nationaal Isolatie Programma verschuiven naar latere jaren dan vooraf verwacht.  De hiermee gepaard gaande (budgettair neutrale) mutatie heeft geen effect voor de begroting maar voorkomt hiermee wel een formele onrechtmatigsheidafwijking die in de komende jaarrekening meegeteld zou moeten worden terwijl er slechts sprake is van een balansmutatie.  N 1.468.000
2 De begrote uitgaven worden verlaagd  omdat uitgaven op grond van de Rijkssubsidie Nationaal Isolatie Programma verschuiven naar latere jaren dan vooraf verwacht.  De hiermee gepaard gaande (budgettair neutrale) mutatie heeft geen effect voor de begroting maar voorkomt hiermee wel een formele onrechtmatigsheidafwijking die in de komende jaarrekening meegeteld zou moeten worden terwijl er ook hier sprake is van een balansmutatie. V 1.468.000
2 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 2 – Duurzaamheid V 41.000
2 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 2 – Duurzaamheid N 57.000
2 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 2 – Duurzaamheid N 16.000

 

3.2.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg

Terug naar navigatie - - 3.2.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
3 De kosten voor de haalbaarheidsstudie  (MFA) en het bijhorende advies (IHP) inzake het scholeneiland schuiven door naar 2026.  V 87.000
3 Naast het structureel en contractueel onderhoud waren er extra onderhoudswerkzaamheden nodig op de sportterreinen voor voetbal. Deze waren noodzakelijk om de veiligheid, continuïteit en kwaliteit van de sportterreinen te waarborgen.  N 59.000
3 Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de stelpost formatie voor de opvang van asielzoekers, omdat dit intern wordt opgevangen. De stelpost komt te vervallen.  V 33.000
3 Dit betreffen de te verwachten kosten voor het onderzoek en de ontwikkeling van de opvanglocatie van ontheemden op locatie De Driehoek. N 104.000
3 Er zijn incidentele kosten gemaakt in het kader van de bedrijfsvoering. Onder meer vanwege inhuur interim manager en andere personele ontwikkelingen zoals ziekte en verloop. Hiervoor moet een voorziening worden getroffen in het begrotingsjaar 2025. N 116.000
3 Het totale cliëntenbestand van de uitkeringen Wet Werk en Bijstand (WWB) is de afgelopen periode toegenomen. Dit is een landelijke trend en is vooraf niet in te schatten geweest.   N 75.000
3 De definitieve BUIG-uitkering over 2025 valt hoger uit.  V 284.000
3 De kosten voor armoedebestrijding vanuit de kindregeling vallen hoger uit.  N 27.000
3 De aanvullende bijdrage sociale werkvoorziening valt incidenteel lager uit.  V 35.000
3 Dit betreft de nog te ontvangen doorschuif van compensabele BTW binnen het participatiebudget. V 70.000
3 Het instrument leerwerken is succesvol voor uitstroom. De doelgroep waarvoor het instrument wordt ingezet groeit. N 25.000
3 Dit bedrag is bedoeld om nieuw beleid te implementeren en in te zetten voor bijvoorbeeld bijscholing consulenten, projectorganisatie, communicatie intern en extern, waarvoor een implementatiebudget is ontvangen via de Algemene Uitkering.  N 36.000
3 Sinds 1 januari 2025 is een contract afgesloten met een nieuwe vervoerder in de regio West-Brabant. Hierdoor zijn de kosten voor collectief vervoer gedaald. Ook is het aantal ritten in onze gemeente licht afgenomen t.o.v. 2024. V 191.000
3 Het aantal cliënten met WMO Begeleiding is stabiel gebleven in 2025, terwijl er gerekend was op een toename van het aantal cliënten. Hierbij is een toename te zien van het aantal cliënten met lichte vormen van begeleiding en een afname van het aantal cliënten met intensievere vormen van begeleiding, waardoor de kosten lager uitvallen dan begroot. V 150.000
3 De eerder genoemde kosten voor de haalbaarheidsstudie MFA en het bijhorende advies IHP inzake het scholeneiland schuiven door overheveling naar de vrije algemene reserve door naar 2026.  N 87.000
3 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 3 – Mens en Zorg V 321.000
3 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 3 – Mens en Zorg V 126.000
3 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 3 – Mens en Zorg V 447.000

 

3.2.4 Programma 4 Opgave Wonen

Terug naar navigatie - - 3.2.4 Programma 4 Opgave Wonen

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.4 Programma 4 Opgave Wonen - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie.

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
4

Voor de ontwikkeling van de Driehoek (opvang ontheemden) waren onder "ruimtelijke projecten" een  tweetal budgetten opgenomen. Bodemonderzoek ad € 12.000 en ontwikkelvisie ad € 14.000. Deze ramingen zijn overgeheveld naar een verzamelpost welke onderdeel uitmaakt van programma 3. 

V 26.000
4 In 2025 is een afrekening uit 2024 ontvangen en daarnaast zijn een aantal nieuwe (wettelijk verplichte) werkzaamheden gestart rondom het omgevingsplan voor de Omgevingswet. Dekking is voorzien door de aanwending van de incidentele bijdrage algemene uitkering uitvoeringskosten Omgevingswet. N 43.000
4 Voor een deel van de werkzaamheden rondom de omgevingswet was een budget voor personeel van derden geraamd, maar deze werkzaamheden worden binnen de bestaande formatie opgevangen.  V 27.000
4 Voor de invoering van de omgevingswet is een incidentele rijksbijdrage ontvangen. Een deel van het bedrag wordt ingezet in verband met de nieuwe werkzaamheden aan het omgevingsplan, onderdeel van de invoering van de Omgevingswet. Het overblijvende bedrag wordt tussentijds toegevoegd aan de VAR om in 2026 aan te kunnen wenden.  V 111.000
4 Het restant van de incidentele rijksbijdrage voor de uitvoeringskosten van de Omgevingswet wordt tussentijds toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve zodat dit in beginsel beschikbaar is voor 2026. N 48.000
4 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 4 – Wonen V 73.000
4 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 4 - Wonen  N 12.000
4 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 4 -Wonen  V 61.000

 

3.2.5 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

Terug naar navigatie - - 3.2.5 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.5 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
5 Voor het begrotingsjaar 2025 is een budget beschikbaar van € 25.000  (restant van erfgoedbudget uit 2024) voor de realisatie van bestrating (mozaïek) bij de Anne Frank boom in het plan Spoorpark. Daarnaast is € 25.000 begroot voor het opstellen van welstandsbeleid. 
Het bestratingsproject is vanwege andere prioriteiten tot op heden niet uitgevoerd. Recent zijn de noodzakelijke acties opgestart en verwacht wordt dat begin 2026 realisatie zal plaatsvinden. Gezien deze aanname wordt het bedrag afgeraamd en via de vrije algemene reserve beschikbaar gehouden voor 2026. Het budget blijft dus geoormerkt voor de uitvoering in 2026. 
Het opstellen van het nieuwe welstandsbeleid zal naar verwachting vanaf 2026 plaatsvinden. Vandaar dat ook dit bedrag wordt verlaagd en via de Vrije Algemene Reserve beschikbaar wordt gehouden voor 2026. 
V 50.000
5 Teneinde de verlaagde budgetten van bestrating en welstandbeleid beschikbaar te houden voor 2026 wordt het afgeraamde bedrag gestort in de Vrije Algemene Reserve N 50.000
5 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 5 – Economie en Toerisme - 0
5 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 5 – Economie en Toerisme N 3.000
5 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 5 – Economie en Toerisme N 3.000

 

3.2.6 Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - - 3.2.6 Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.6 Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
6 In programma zijn geen afwijkingen groter dan € 25.000 - 0
6 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 6 – Bestuur en Dienstverlening - 0
6 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 6 – Bestuur en Dienstverlening N 30.000
6 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 6 – Bestuur en Dienstverlening N 30.000

 

3.2.7 Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie

Terug naar navigatie - - 3.2.7 Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - 3.2.7 Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen over 2025 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Pr. Omschrijving V/N 2025
7 In twee complexe dossiers wordt de gemeente bijgestaan door onze huisadvocaat. Hiervoor is incidenteel aanvullend budget noodzakelijk. N 30.000
7 In 2025 is het budget voor inhuur derden naar de huidige inzichten ontoereikend en ontstaat een overschrijding op de overhead. Deze overschrijding is enerzijds het gevolg van meerdere langdurige ziektes en zwangerschappen van collega’s op cruciale posities binnen de organisatie. Daarnaast hadden we te maken met een groot aantal vacatures in sleutelrollen die, ondanks herhaaldelijke pogingen om deze te vervullen, niet op reguliere wijze kon worden ingevuld. Voor deze functies was het noodzakelijk om in te huren. Daarnaast hebben we in 2025 extra inzet moeten leveren en specifieke expertise moeten aantrekken voor een aantal prioriteiten uit de begroting 2025 en het collegeprogramma. Dit betrof onder andere de organisatieontwikkeling en dossiers zoals Powerport en Jeugd, die extra aandacht vereisten. Samenvattend willen we benadrukken dat het ingehuurde personeel heeft bijgedragen aan de behaalde resultaten op de inhoudelijke dossiers in 2025, zoals beschreven in onze tussenrapportages. De extra inzet en ingehuurde expertise waren essentieel voor het realiseren van deze resultaten. N 570.000
7 Als gevolg van digitale ontwikkelingen en het voortduren van kosten voor applicaties die reeds zijn vervangen dan wel in de toekomst worden vervangen c.q. uitgebreid, is het begrotingsbedrag voor onderhoud en beheer van ICT ontoereikend gebleken.  N 95.000
7 In het verleden zijn op een voorbereidingskrediet voor de vernieuwbouw gemeentehuis onderzoekskosten gemaakt die niet kunnen worden afgeschreven. Deze dienen incidenteel ten laste van de exploitatie worden gebracht. N 32.000
7

Incidenteel is de opbrengst uit OZB hoger voor de eigenaren van woningen. Hierbij is enige marge aangehouden vanwege nog af te wikkelen bezwaarschriften tegen de vastgestelde WOZ-waarde.

V 40.000
7 Bij de overgang van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en heffingen naar de SVHW is abusievelijk geen rekening gehouden met incidentele implementatiekosten. N 63.000
7 Op basis van de septembercirculaire 2025 wordt een algemene uitkering berekend die (aanzienlijk) hoger is dan de meicirculaire 2025. De voornaamste oorzaken van de hogere uitkeringen zijn een extra vergoeding (met terugwerkende kracht) voor de kosten van de jeugdzorg in 2023 en 2024, een afrekening van het BTW compensatiefonds over 2025 en de ontwikkeling (groei) van het gemeentefonds in zijn algemeenheid. V 1.719.000
7 In de algemene uitkering is op basis van de septembercirculaire  een extra bedrag voor beschut werk toegekend.  Dit bedrag is niet geoormerkt en dient als algemeen dekkingsmiddel bedoeld om de werking van de loonkostensubsidie bij beschut werk te verbeteren. V 50.000
7 Inbrengen van het saldo van de Najaarsnota teneinde het resultaat van de slotwijziging zuiver te kunnen berekenen. N 1.414.000
7 Voor de opvanglocaties Ontheemden (De Driehoek) worden in het kader van voorbereiding en ontwikkeling diverse kosten gemaakt. Deze kosten worden gedekt uit de reserve Ontheemden.  V 104.000
7 Saldo van de programmamutaties > 25.000 Programma 7 – Financiën en Organisatie N 291.000
7 Saldo van de programmamutaties < 25.000 Programma 7 – Financiën en Organisatie N 3.000
7 Totaal Saldo van de programmamutaties  Programma 7 – Financiën en Organisatie N 294.000