
3. Tussenrapportage 2025-2
3.1 Programma's
Terug naar navigatie - - 3.1 Programma'sProgramma 1 Opgave Leefbaarheid
Terug naar navigatie - - Programma 1 Opgave Leefbaarheid1.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 1.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen1.1.1 Integraal wijkgericht werken
Terug naar navigatie - - 1.1.1 Integraal wijkgericht werken
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Samenvoegen van buurtgericht werken (fysiek domein) en wijkgericht werken (sociaal domein) |
|
|
|
2 |
Periodieke wijktafels combineren met vaste buurt- en wijkvoorzieningen |
|
||
3 |
Alle onderwerpen/thema's van de gemeente relateren aan het perspectief van de inwoners |
|
||
4 |
Samen sterk in uw buurt verder professionaliseren |
|
||
5 |
Wijkregisseurs positioneren als spin in het web in de wijken en buurten |
|
||
6 |
Wijk- en buurtvisie(s) opstellen |
3. Zowel de onderwerpen vanuit de inwoners als de thema’s vanuit de organisatie worden samengevoegd in het wijkplan. Het wijkplan wordt in samenwerking samengesteld.
5. De formatie van de wijkregisseurs is in 2025 gehalveerd doordat de capaciteit bevroren is. Hierdoor kunnen doelen niet worden behaald.
6. Er wordt samen met inwoners een wijkplan opgesteld voor Raamsdonksveer Noord, dit is een pilot. In het wijkplan is ruimte voor zowel thema’s en acties op wijkniveau als op buurtniveau.
1.1.2 Samen sterk in de buurt
Terug naar navigatie - - 1.1.2 Samen sterk in de buurt
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Analyse naar beleidsopgave per buurt |
|
||
2 |
Samen met de inwoners werken aan een buurtagenda per buurt |
|
||
3 |
Koppelen van het sociale thema's (achter de voordeur) en fysieke thema's (openbare ruimte) |
|
||
4 |
Meer burgerinitiatieven die aansluiten bij beleidsthema's |
|
||
5 |
Het op orde hebben van het straatbeeld in de verschillende buurten |
|
||
6 |
Toename van gebruik Geertruidenberg App voor officiële meldingen |
|||
7 |
Wederzijds vertrouwen tussen inwoner en gemeente |
|||
8 |
Continueren van Wijktafels |
|||
9 |
Aansluiten bij Wijkvoorzieningen |
|||
10 |
Per thema aansluiten op de lokale behoeften |
1. Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt er minder informatie opgehaald in de buurten.
2. Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt hier minimaal op ingezet.
3. Samenwerking tussen fysiek en sociaal is opgestart en krijgt steeds beter vorm. Het team wijkgericht SAMENwerken is hier de verbindende factor in.
4 tot en met 9. Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt hier minder op geïnvesteerd.
10. Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken is wijkgericht SAMENwerken minder aanwezig in de wijk en buurt. Lokale behoeften worden opgenomen in de wijkplannen.
1.1.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.1.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimte
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Het DIOR is vastgesteld door de gemeenteraad |
|
||
2 |
Werkprocessen geoptimaliseerd | |||
3 | Beheersystemen geüpdatet | |||
4 | Eerst koppelkansen met Duurzaamheid en Beheer en Onderhoud worden benut in projecten buiten |
2,3 en 4. Wordt gestart bij de implementatie van het DIOR.
1.1.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025
Terug naar navigatie - - 1.1.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Koppelkansen met Duurzaamheid bij nieuwe projecten zijn structureel geborgd |
|
||
2 |
Er is een eenduidige werkwijze bij projecten en continue afstemming tussen clusters |
|
||
3 |
Projectmatig werken is geprofessionaliseerd |
|
||
4 | Beleidsambities vertalen zich door naar de 'Straat van de toekomst' |
1 en 4. Wordt gestart bij de implementatie van het DIOR.
1.1.5 Veiligheid in de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.1.5 Veiligheid in de openbare ruimte
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Beleidsmatige prioriteiten evalueren en uitvoeren |
|
||
2 |
Aansluiten bij 'Samen sterk in uw buurt' |
|
||
3 |
Veiligheidsknelpunten in de gemeente identificeren |
|
||
4 |
Kwetsbare doelgroepen identificeren |
|
2. De medewerkers van openbare orde en veiligheid (OOV) sluiten aan bij ‘Samen sterk in uw buurt’ als daar aanleiding voor is. Meldingen, vragen voor advies of vragen over openbare orde en veiligheid in het algemeen, worden via het team van ‘Samen sterk in uw buurt’ afgestemd met de medewerkers van OOV.
1.1.6 Datagedreven werken
Terug naar navigatie - - 1.1.6 Datagedreven werken
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Data als basis van inspanningen bij 'Samen sterk in uw buurt' |
|
||
2 |
Data als indicator welke onderwerpen/thema's op welke locatie het meest relevant zijn |
|
||
3 |
Data geeft inzicht in de herkomst en voortgang van meldingen |
|
||
4 |
Continue monitoring van voortgang en effecten van de programma's |
|
1. Op dit moment wordt alleen data op basis van ervaring en gespreksonderwerpen gebruikt voor de thema’s van de wijkmomenten.
2. Door vervallen van het budget en de beschikbare capaciteit wordt er gewerkt met beperkte data.
4. Door vervallen budgetten en beperkte data is de voortgang en effecten minimaal te monitoren.
1.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 1.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
Openbare Verlichting Verhoging vanwege toegenomen tarieven/kosten stroomvoorziening. |
N | 25.000 |
Plantsoenen en parken Vanwege areaaluitbreiding en het terugnemen van grasstroken die eerder door vrijwilligers werden onderhouden nemen de kosten toe. Deze ontwikkelingen vergroten de onderhoudsopgave en drukken op het budget. |
N | 65.000 |
Powerport Geertruidenberg - Regiofonds Net op Zee We verwachten dat we vanuit het Rijksbudget herstel- en veerkrachtplan Net op Zee (HVP) € 450.000 terugkrijgen voor gemaakte kosten voor de gebiedsinvesteringen. Dit geld krijgen we van de provincie, omdat zij de regiokassier is. |
V | 450.000 |
Powerport Geertruidenberg - Regiofonds Net op Zee Om alle projecten rond de Powerport in goede banen te leiden, maken we extra kosten. Een groot deel van de kosten willen we verhalen op de initiatiefnemers. De kosten die we specifiek maken voor de gebiedsinvesteringen, kunnen we terugvragen bij het Rijk uit het regiofonds (HVP). |
N | 500.000 |
Powerport Geertruidenberg - Regiofonds Net op Zee Gezien de regels van het Herstel- en veerkrachtsplan mogen er minder kosten aan exploitatiekosten worden toegeschreven, maar dienen deze te worden toegeschreven aan inhuur derden. Dit is administratief verwerkt. |
V | 50.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 90.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
V | 70.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 20.000 |
1.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 1.3 InvesteringenIn de volgende tabel zijn de mutaties op de investeringen van programma 1 opgenomen.
Investeringsbudget omschrijving |
Begroot |
Wijziging |
Nieuw begroot |
Toelichting - Besluit |
24 Houten brug Koningspark | 50.000 | 8.000 | 58.000 | Door onvoorziene omstandigheden met een aantal bomen in het park is de werkwijze aangepast waardoor kosten zijn opgelopen. Besluit: Het investeringsbudget “24 Houten brug Koningspark” te verhogen met € 8.000. |
24 Reconstructie blackspot Maasdijk-Collegeweg | 1.000.000 | 0 | 1.000.000 | Na onderzoek is gebleken dat blackspot niet op Maasdijk - Collegeweg kan komen maar op de locatie Centrale weg - Stationsweg komt. Het investeringsbudget “24 Reconstructie blackspot Maasdijk-Collegeweg” te hernoemen naar “24 Blackspot Centrale Weg - Stationsweg” en het bestaande Investeringsbudget van € 1.000.000 hiervoor beschikbaar te stellen. |
25 Julianalaan (fase 2) - Wegen en Groen | 600.000 | -600.000 | 0 | Dit project is komen te vervallen ten gevolge van de ombuigingen. Besluit: Het investeringsbudget “25 Julianalaan (fase 2) – Wegen” met € 600.000 te verlagen en het investeringsbudget afsluiten. |
Programma 2 Opgave Duurzaamheid
Terug naar navigatie - - Programma 2 Opgave Duurzaamheid2.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 2.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen2.1.1 Energietransitie
Terug naar navigatie - - 2.1.1 Energietransitie
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Herijking Transitievisie Warmte |
|
||
2 |
Inkoopacties zonnepanelen, warmtepompen, glas en isolatie |
|
||
3 |
Continuering Energiecoaches voor gratis energie advies |
|
||
4 |
Energiefixers voor energiemaatregelen huis |
|
||
5 |
Verstrekken van subsidies en regelingen voor verduurzaming |
|||
6 |
Stapsgewijs invulling geven aan transitie energienet en netcongestie |
|||
7 |
Inpassen van energietransitie in Amergebied |
|||
8 |
Inspelen op grote regionale ontwikkelingen |
|||
9 |
Samenwerking met de Powerport Moerdijk gemeenten |
2. Het budget voor het houden van inkoopacties zonnepanelen, warmtepompen, glas en isolatie is wegbezuinigd. Derhalve worden deze niet uitgevoerd in 2025.
2.1.2 Duurzame mobiliteit
Terug naar navigatie - - 2.1.2 Duurzame mobiliteit
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Onderzoeken potentie deelmobiliteit |
|
||
2 |
Inventariseren kansen fietsnetwerk |
|
||
3 |
Integrale visie op Halve Zolenpad |
|
||
4 |
Stimuleren van duurzame mobiliteit |
|
||
5 |
Verduurzamen wagenpark |
2. De inventarisatie had al opgeleverd moeten worden, maar na verwachting wordt deze zeer binnenkort opgeleverd.
3. Het budget voor duurzame mobiliteit is wegbezuinigd, daarom kan vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan deze doelstelling.
4. Het budget voor het stimuleren van duurzame mobiliteit is bezuinigd, daarom kan de doelstelling niet worden uitgevoerd. Daarnaast waren de uitkomsten van het onderzoek naar de potentie van deelmobiliteit negatief.
5. Er zijn geen investeringsmiddelen vrijgemaakt voor het structureel verduurzamen van het gemeentelijke wagenpark.
2.1.3 Circulaire economie
Terug naar navigatie - - 2.1.3 Circulaire economie
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Pilot projecten circulariteit |
|
||
2 |
Optimaliseren van afval scheiden met Diftar |
|
||
3 |
Afval als grondstof bij afvalverwerking |
|
||
4 |
Circulair en Duurzaam inkoopbeleid (MVOI) |
|||
5 |
Starten met beleid / visie op circulariteit |
|||
6 |
Aansluiten bij regionale netwerken |
|||
7 |
Circulariteit borgen in de openbare ruimte |
|||
8 |
Circulair denken en werken stimuleren bij collega's en aannemers |
1. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid minder bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. Een deel van de pilotprojecten kan worden uitgevoerd vanuit Afval. Dit gaat echter alleen om de circulariteitsprojecten die zich richten op huishoudelijk afval.
4. Dit inkoopbeleid is opgesteld. Ligt klaar om door het college behandeld te worden, maar staat i.v.m. ombuigingen on hold.
5. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget en het bezuinigen van twee FTEs, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling.
7. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling.
8. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, is het vanuit duurzaamheid lastig om een bijdrage te leveren aan het behalen van deze doelstelling. Wel gaat het College in oktober 2025, samen met de andere gemeenten uit het samenwerkingsverband Regio West-Brabant,
het convenant Biobased Bouwen en Telen ondertekenen. Hiermee wordt aangegeven dat het College biobased bouwen en telen zoveel als mogelijk zal ondersteunen en stimuleren.
2.1.4 Klimaatbestendigheid
Terug naar navigatie - - 2.1.4 Klimaatbestendigheid
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Omgevingsprogramma Groen |
|
||
2 |
Uitvoeringsagenda Groen, Klimaat en Biodiversiteit |
|
||
3 |
Uitvoering Programma Stedelijk Water |
|
||
4 |
Koppelkansen benutten bij projecten in de openbare ruimte |
|
||
5 |
Kleinschalige oplossingen zoeken bij klimaatknelpunten |
|
||
6 |
Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR) |
|||
7 |
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) |
|||
8 |
Klimaatsubsidie en geveltuintjes promoten |
|||
9 |
Nulmetingen voor luchtkwaliteit uitvoeren |
2. Het opstellen en vaststellen van deze agenda is in de tijd vooruitgeschoven. Financieel is er in het kader van de ombuigingen geen uitvoeringsbudget voorzien.
3. Door door gebrek aan personele capaciteit is er vertraging ontstaan bij de uitvoering van beleidsprojecten. Dit risico van personele capaciteit hebben wij vooraf bij het aanbieden van het Programma Stedelijk Water aangegeven.
4. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid beperkt bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling.
5. Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling.
8. De klimaatsubsidie wordt gepromoot en er wordt gebruik van gemaakt. Door personele capaciteitsproblemen staat het plaatsen van geveltuintjes on hold. Vandaar dat de geveltuintjes ook niet gepromoot worden.
9. Deze verplichting was aangegaan in 2024, de betaling vond echter plaats in 2025. Hier was geen rekening mee gehouden tijdens de begroting. Dit budget moet dus worden opgehoogd in 2025.
2.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 2.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
Riolering algemeen De kosten voor de afweegnotitie afkoppelen hemelwater binnen het vastgesteld Programma Stedelijk Water waren niet opgenomen in de oorspronkelijke begroting. Om de financiële verantwoording volledig en transparant te houden, wordt de kostenplaats nu formeel aangemeld in deze tussenrapportage. |
N | 40.000 |
Riolering algemeen Saldo van alle mutaties op het product riolering worden geëgaliseerd via de voorziening. |
N | 26.000 |
Afvalverwijdering huisvuil Het effect van het nieuwe beleid is beter dan verwacht. Hierdoor nemen de inzamel- en verwerkingskosten voor restafval af. |
V | 98.000 |
Afvalverwijdering huisvuil Vergoedingen welke wij ontvangen voor de inzameling van verpakkingen zijn verhoogd. Ook zijn de hoeveelheden ingezamelde verpakkingen hoger dan voorgaande jaren door de invoering van het beleid m.b.t. de financiële prikkel. |
V | 25.000 |
Afvalverwijdering milieustraat Extra inzamel- en verwerkingskosten voor de fracties hout en schoon puin. Dit komt voort uit het nieuwe beleid op de milieustraat om geen vergoeding meer te vragen voor het inleveren van deze beide afvalfracties. De aangeleverde hoeveelheden hout en schoon puin zijn in de eerste vijf maanden van 2025 toegenomen. |
N | 50.000 |
Afvalverwijdering Beleid en Algemeen Alle mutaties in de ramingen van de afvalstoffenheffing worden geëgaliseerd via de voorziening. Met name de significante lagere opbrengst van de variabele heffing (€ 3,50) per lediging leidt tot een hogere onttrekking uit de voorziening. Gezien de hoogte van de voorziening afvalstoffen is het niet realistisch om na 2025 de lagere opbrengst vanuit het variabele deel te egaliseren vanuit de voorziening (stand per 31-12-2024 is € 900.000). |
V | 467.000 |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Eén van de belangrijkste oorzaken is het achterblijven van het aantal aanbiedingen van restafval. Hierdoor blijft het aantal aanbiedingen van restafval achter op het begrootte aantal aanbiedingen en dus ook het totaal aan inkomsten vanuit het variabele deel van de afvalstoffenheffing. |
N | 474.000 |
SPUK Lokale Aanpak Isolatie Voor de uitvoering van de SPUK Lokale Aanpak Isolatie is een aanvullende rijksvergoeding ontvangen van € 855.000. Voor deze baat wordt een last van dezelfde hoogte opgevoerd en is daarmee budgettair neutraal voor de begroting. |
V | 855.000 |
SPUK Lokale Aanpak Isolatie Voor de uitvoering van de SPUK Lokale Aanpak Isolatie is een aanvullende rijksvergoeding ontvangen van € 855.000. Voor deze baat wordt een last van dezelfde hoogte opgevoerd en is daarmee budgettair neutraal voor de begroting. |
N | 855.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
- | - |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
V | 3.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
V | 3.000 |
2.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 2.3 InvesteringenIn de volgende tabel zijn de mutaties op de investeringen van programma 2 opgenomen.
Investeringsbudget omschrijving |
Begroot |
Wijziging |
Nieuw begroot |
Toelichting - Besluit |
25 Diverse rioolmaatregelen o.a. Lint A27 | 2.034.343 | -1.634.000 | 400.000 | Investeringsbudget was meerjarig, per jaar € 400.000 bestemd om naar aanleiding van inspecties om vervanging te doen. Thans wordt de 1e jaarschijf van het meerjarige budget beschikbaar gesteld. (Begroting 2026-2029, investeringsplan). Tevens de naam aan te passen naar "25 Diverse rioolmaatregelen n.a.v. inspectie. Besluit: De naam van het investeringsbudget “25 Diverse rioolmaatregelen o.a. Lint A27” te wijzigen in "25 Diverse rioolmaatregelen n.a.v. inspectie” en het investeringsbudget met € 1.634.000 te verlagen tot € 400.000. |
Investeringsbudget omschrijving |
Begroot |
Werkelijk |
Restant |
Toelichting - Besluit |
23 Riolering Parkzicht uitbreiding | 170.000 | 167.000 | 3.000 | Dit projectonderdeel is afgerond en kan worden afgesloten. Het investeringsbudget “23 Riolering Parkzicht uitbreiding“ met € 3.000 te verlagen en het investeringsbudget afsluiten. |
24 Gemalen E/M | 221.225 |
142.000 |
78.000 | De aanbesteding viel gunstiger uit dan begroot. Besluit: Het investeringsbudget “24 Gemalen E/M” met € 78.000 te verlagen en het investeringsbudget afsluiten. |
Programma 3 Opgave Mens en Zorg
Terug naar navigatie - - Programma 3 Opgave Mens en Zorg3.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 3.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen3.1.1 Bewust (samen) leven
Terug naar navigatie - - 3.1.1 Bewust (samen) leven
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Uitvoeringskader Actief Leven vastgesteld, beleid en maatregelen m.b.t. gezond en actief leven |
|
|
|
2 |
Sociale kaart gereed om inzicht te geven vrij toegankelijke formele en informele activiteiten en voorzieningen |
|
|
|
3 |
Wijkvisie gereed met ambitie en aanpak voor de ontwikkeling per wijk/buurt |
|
|
|
4 |
Eerste Huis van de wijk gerealiseerd in pilotvorm en geëvalueerd voor vervolg |
|
|
|
5 |
Programma van eisen MFA Hooipolder gereed, aanbesteding gestart |
|
|
|
1. Door capaciteitsgebrek is de realisatie van het uitvoeringskader vertraagd. Er wordt nu ingezet op een beperktere opzet van dit kader.
3.1.2 Werken met talent
Terug naar navigatie - - 3.1.2 Werken met talent
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Aanpak en uitgangspunten Brede Participatie bepaald |
|
|
|
2 |
Aansluiten op relevante resultaten in de andere programmalijnen (met name Huis van de Wijk en Omgekeerd werken). Omgekeerd werken |
|
|
|
3 |
Aansluiten op relevante resultaten in de andere programmalijnen (met name Huis van de Wijk en Omgekeerd werken). Huis van de Wijk |
|
|
|
1. Dit project is gestart in de zomer van 2025. De wettelijke wijzigingen zijn onlangs helder geworden.
3.1.3 Gelukkig opgroeien
Terug naar navigatie - - 3.1.3 Gelukkig opgroeien
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Aanpak jongerenparticipatie gereed |
|
|
|
2 |
Minimaal twee nieuwe interventies vanuit OKO gestart |
|
|
|
3 |
Stevig Lokaal Team/Proof of concept gestart |
|
|
|
4 |
Gemeenschappelijke regeling jeugdregio WBO vastgesteld |
|
|
|
1. Aanvankelijk vertraagd i.v.m. capaciteitsprobleem. De aanpak is nu opgestart en verwachten we aan het einde van het jaar gereed.
4. Het proces om te komen tot een oprichtingsdocument voor een Gemeenschappelijke regeling jeugdregio WBO vraagt tijd, zorgvuldigheid en brede afstemming. Om te komen tot een gedegen besluitvormingsproces is besloten om dit proces te temporiseren. Door het proces te temporiseren, creëren we hiervoor ruimte.
3.1.4 Financieel redzaam
Terug naar navigatie - - 3.1.4 Financieel redzaam
Nr. |
Resultaten in 2025: |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Uitvoeringskader Financieel zelfredzaamheid vastgesteld |
|
|
|
2 |
Daarop opgenomen maatregelen voor 2025 doorgevoerd |
|
|
|
1. Uitstel is veroorzaakt door diverse redenen, zoals vertraging in de oplevering van een rapport door externen. De realisatie van het beleidsplan gaat nog steeds plaatsvinden in 2025. Vaststelling door de raad heeft plaatsgevonden in september 2025.
2. Opvolging vindt plaats na vaststelling van het beleidsplan.
3.1.5 Vrije inloop
Terug naar navigatie - - 3.1.5 Vrije inloop
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Realisatie 2e fase “omgekeerd werken” |
|
|
|
2 |
Omgekeerde verordening sociaal domein vastgesteld |
|
|
|
3 |
Maatwerk/doorbraakfonds gerealiseerd, minimaal 5 complexe casussen opgelost |
|
|
|
4 |
Plan van aanpak pilot reablement uitgevoerd |
|
|
|
3. Documenten met betrekking tot het doorbraakfonds zijn in concept gereed. Partners moeten nog akkoord geven op de overeenkomst. Dit wordt geagendeerd voor een collegevergadering in Q4 2025
3.1.6 Transformatie sociaal domein
Terug naar navigatie - - 3.1.6 Transformatie sociaal domein
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
f1 |
Sturen op maatschappelijke meerwaarde |
|
|
|
f2 |
Effectieve inzet, houdbaarheid van het stelsel |
|
|
|
3.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 3.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
Onderwijsachterstandenbestrijding Verhoging aan de batenkant wordt vooralsnog begroot als uitgave en daarmee budgettair neutraal. |
N | 35.000 |
Onderwijsachterstandenbestrijding We ontvangen per 4-jaarlijkse periode gemeentelijke onderwijsachterstanden bestrijdingsmiddelen vanuit de Rijksoverheid binnen een Spuk regeling. We zitten nu in de periode 2023-2026. Doordat deze middelen gedurende 2023 en 2024 zeer spaars zijn ingezet, is een fors bedrag mee over gegaan naar 2025 om dit jaar en volgend jaar nog te kunnen inzetten in het onderwijsveld binnen de door de Rijksoverheids afgegeven kaders van de SPUK regeling. |
N | 504.000 |
Onderwijsachterstandenbestrijding We ontvangen per 4-jaarlijkse periode gemeentelijke onderwijsachterstanden bestrijdingsmiddelen vanuit de Rijksoverheid binnen een Spuk regeling. We zitten nu in de periode 2023-2026. Binnen deze regeling ontvangen we jaarlijks een gedeelte van de totale middelen. Dit (€ 627.745) is het bedrag wat we totaal hebben ontvangen voor 2025. |
V | 35.000 |
Onderwijsachterstandenbestrijding We ontvangen per 4-jaarlijkse periode gemeentelijke onderwijsachterstanden bestrijdingsmiddelen vanuit de Rijksoverheid binnen een Spuk regeling. We zitten nu in de periode 2023-2026. Doordat deze middelen gedurende 2023 en 2024 zeer spaars zijn ingezet, is een fors bedrag mee over gegaan naar 2025 om dit jaar en volgend jaar nog te kunnen inzetten in het onderwijsveld binnen de door de Rijksoverheids afgegeven kaders van de SPUK regeling. |
V | 504.000 |
Maatschappelijk werk Structurele bezuiniging van 5% op alle BCF subsidies. |
N | 60.000 |
Maatschappelijk werk Een jaarlijkse indexatie is in het basisbedrag niet opgenomen. Dit creëert een scheef beeld van de werkelijkheid en daarom is deze nu hersteld. |
N | 259.000 |
Noodopvang Vluchtelingen Oekraïne Hoge Veer expl. De opvang van Oekraïense ontheemden is verlengd waardoor de inkomsten hoger uitvallen. |
V | 338.000 |
Opvang Asielzoekers COA De opvang van asielzoekers is verlengd waardoor de inkomsten hoger uitvallen. Daar staat tegenover dat de dagnormvergoeding van het COA per 1 juli 2025 is gedaald van €150 naar € 78. Per saldo is het nog steeds een voordeel. |
V | 242.000 |
Opvang Ontheemden Inzet van een projectleider is vanwege onderzoek naar nieuwe locatie ‘de Driehoek’ hoger uitgevallen. |
N | 100.000 |
Opvang Ontheemden Inzet van communicatie vanwege onderzoek naar nieuwe locatie ‘de Driehoek’. |
N | 60.000 |
Eerstelijnsloket Jeugd De gestegen gemeentelijke bijdrage in 2025 wordt veroorzaakt door hogere personeelskosten bij de uitvoerende organisaties (door nieuwe cao’s, schaalgroei en formatiewijzigingen). |
N | 47.000 |
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg Voor de voortzetting van de Proof of concept POC/SLT is dit bedrag benodigd. |
N | 180.000 |
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg Kosten vallen positiever uit dan voorzien. |
V | 25.000 |
Sociale Werkplaatsen Aanpassing bijdrage wsw aan de bijdrage zoals opgenomen in de meicirculaire 2025. |
V | 27.000 |
Sociale Werkplaatsen Toevoeging vanuit algemene uitkering sociale infrastructuur. |
N | 23.000 |
Sociale Werkplaatsen Vanwege gestegen kosten is sprake van een geringe prijsstijging. |
N | 35.000 |
Participatiebudget Er zijn dit jaar in vergelijking met 2023 en 2024 meer leerwerk-trajecten gestart. Dit zijn passende trajecten voor de doelgroep om op langere termijn stappen te kunnen maken op de arbeidsmarkt en uitstroom te bevorderen. |
N | 25.000 |
Jeugdhulp dagbesteding Op basis van de Q-rapportage blijkt de prognose van de kosten hoger te liggen. |
N | 52.000 |
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf Door overheveling naar ambulante zorg vallen deze kosten lager uit dan voorzien. |
V | 180.000 |
Jeugdhulp ambulant landelijk Op basis van de Q-rapportage blijkt de prognose van de kosten hoger te liggen. |
N | 280.000 |
Pleegzorg Op basis van de Q-rapportage blijkt de prognose van de kosten hoger te liggen. |
N | 29.000 |
Crisishulp Op basis van de Q-rapportage blijkt de prognose van de kosten hoger te liggen. |
N | 28.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 366.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
V | 207.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 159.000 |
3.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 3.3 InvesteringenIn programma 3 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 4 Opgave Wonen
Terug naar navigatie - - Programma 4 Opgave Wonen4.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 4.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen4.1.1 Woonruimte naar behoefte
Terug naar navigatie - - 4.1.1 Woonruimte naar behoefte
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
We starten de planologische procedure voor 150-180 woningen bij Achter de Hoeven |
|
|
|
2 |
We maken een keuze over de Raamsdonkse potentiële woningbouwlocaties |
|
|
|
3 |
We werken de kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de locatie van het voormalige brugklasgebouw Dongemond college uit |
|
|
|
4 |
We leggen de raad een startnotitie voor over de mogelijke ontwikkeling van de locatie Landonk-Karthuizerstraat in Raamsdonksveer |
|
|
- De opstart van de planologische procedure is door capaciteitsproblemen vertraagd. Inmiddels is er sprake van een doorstart, is er een aanbesteding doorlopen en wordt in december 2025 een eerste aanzet gegeven voor de benodigde planologische procedure.
- Na een participatietraject is deze opgave gestagneerd. Aan deze opgave was nooit een budget gekoppeld voor de benodigde expertise. Er is binnen beschikbare middelen ruimte gevonden om de ontwikkeling van een gebiedsvisie voor de kern Raamsdonk nieuw leven in te blazen. Naar verwachting wordt deze visie in de eerste helft van 2026 aan de Raad voorgelegd.
- Het betreft hier een locatie die de gemeente wil laten ontwikkelen door een marktpartij die met een deugdelijk plan komt (focus woningbouw). We zijn daarbij afhankelijk van initiatieven uit de markt, zodat we hier niet direct een termijn aan kunnen koppelen.
- Het proces om te komen tot een startnotitie is recent opgestart. De input voor deze startnotitie moet van de betreffende marktpartij komen. Vanuit de gemeente stimuleren wij de voortgang, maar we zijn daarin afhankelijk van deze marktpartij.
4.1.2 Verbeteren, bewaken en behouden balans
Terug naar navigatie - - 4.1.2 Verbeteren, bewaken en behouden balans
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
In anterieure overeenkomsten en andere afspraken met ontwikkelaars wordt het gewenste woningbouwprogramma zoveel mogelijk vastgelegd |
|
|
|
2 |
In de prestatieafspraken met woningstichting Thuisvester leggen we vast hoe we de verdeling van de woningvoorraad laten aansluiten op de maatschappelijke opgave |
|
|
|
4.1.3 Regie op de woningmarkt
Terug naar navigatie - - 4.1.3 Regie op de woningmarkt
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
In anterieure overeenkomsten en andere afspraken met ontwikkelaars wordt het gewenste woningbouwprogramma zoveel mogelijk vastgelegd |
|
|
|
2 |
We starten de aanbestedingsprocedure voor de ontwikkeling van Achter de Hoeven |
2. De aanbesteding voor de ruimtelijke procedure wordt opgestart. Vanwege personeelswisselingen is de voortgang vertraagd. Verwacht wordt dat deze binnenkort opgestart zal worden.
4.1.4 Ontwikkelingen in samenspraak met inwoners en stakeholders
Terug naar navigatie - - 4.1.4 Ontwikkelingen in samenspraak met inwoners en stakeholders
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
We wijzen ontwikkelaars op het voeren van een omgevingsdialoog ongeacht of deze verplicht is |
|
|
|
4.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 4.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
Ruimtelijk beleid Incidentele kosten voor het opstellen van een LIOR. Deze worden gedekt door verlaging van planontwikkelingskosten bij ruimtelijke projecten. |
N | 30.000 |
Ruimtelijke projecten Verlaging ter dekking van de advieskosten LIOR. |
V | 30.000 |
Omgevingswet In meicirculaire is vergoeding voor uitvoeringskosten omgevingswet. Vooralsnog geparkeerd als stelpost. Indien geen claim komt valt bedrag vrij. |
N | 111.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 111.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
N | 46.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 157.000 |
4.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 4.3 InvesteringenIn programma 4 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 5 Opgave Economie en Toerisme
Terug naar navigatie - - Programma 5 Opgave Economie en Toerisme5.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 5.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen5.1.1 Verbeteren vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - - 5.1.1 Verbeteren vestigingsklimaat
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
We initiëren een samenwerking binnen de lokale maritieme sector op o.a. de thema's werkgelegenheid, opleidingen, economische groei |
|
|
|
2 |
Het onderzoek 'ondernemersfonds Geertruidenberg' ronden we af met de lokale ondernemerscollectieven en bij consensus gaan we de procedure doorlopen om tot een ondernemersfonds per 1-1-2026 te komen |
|
|
|
3 |
We starten voor de (uitvoering van de kwaliteitsverbeterplan) bedrijventerrein Dombosch op de thema's vergroenen en verblijfsklimaat |
|
|
|
4 |
Het kermis- en weekmarkten beleid evalueren en herzien we |
|
|
|
5 |
Voor starters organiseren we een startersprogramma |
|||
6 |
Het verbeteren het verblijfsklimaat in het centrumgebied van Raamsdonksveer door op meerdere plekken grijs naar groen om te vormen |
|||
7 |
We organiseren een informatieve netwerkbijeenkomst (Connecting Event Geertruidenberg) met en voor de 3O's |
5.1.2 Circulaire, duurzame & Innovatieve economie
Terug naar navigatie - - 5.1.2 Circulaire, duurzame & Innovatieve economie
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
We maken een wandelverbinding met de natuur aan de noordzijde van bedrijventerrein Dombosch en zetten in op vergroenen van het bedrijventerrein |
|
|
|
2 |
We ondersteunen en faciliteren pilotprojecten (gericht op bijvoorbeeld energie, vergroenen, reststromen en innovatie) |
|
|
|
3 |
In 2025 reiken we weer een Groene Pluim aan een lokaal bedrijf uit |
|
|
5.1.3 Gastvrij naar bezoekers
Terug naar navigatie - - 5.1.3 Gastvrij naar bezoekers
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Het lokale informatiepunt (VVV) brengen we onder bij RBT De Langstraat |
|
|
|
2 |
We verbinden de haven met de vesting door het aanleggen van een aantrekkelijke wandelroute |
|
|
|
3 |
Voor het plassengebied stellen we een inrichtingsplan op |
|
|
|
5.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 5.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
Binnen programma 5 zijn er geen aanpassingen > € 25.000 |
- | 0 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
- | 0 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
N | 67.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 67.000 |
5.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 5.3 InvesteringenIn programma 5 zijn voor 2025 geen investeringen voorzien.
Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening
Terug naar navigatie - - Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening6.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 6.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen6.1.1 Klaar voor de toekomst
Terug naar navigatie - - 6.1.1 Klaar voor de toekomst
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Organisatieplan |
|
|
|
2 |
Inrichting |
|
|
|
3 |
Versterken formatie |
|
|
|
4 |
Aantrekkelijk werkgeverschap |
|
|
|
1 en 2. De organisatiewijziging is per april 2025 effectief. Een van de afspraken hierbij was dat we de formatieve wijzigingen zouden opvangen binnen de huidige loonsom. Gelet op de ambities die we als gemeente hebben en de maatschappelijke opgaven waar we voor staan blijkt dit niet mogelijk te zijn.
6.1.2 Betrouwbaar. toegankelijk en inclusief
Terug naar navigatie - - 6.1.2 Betrouwbaar. toegankelijk en inclusief
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Het Relevant Gesprek wordt bij burgerparticipatietrajecten standaard gebruikt conform de gemaakte afspraken met de gemeenteraad |
|
|
|
6.1.3 Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Terug naar navigatie - - 6.1.3 Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Servicenormen |
|
|
|
2 |
Burger- / ondernemerspeiling |
|||
3 |
Implementatie Wet Open Overheid (WOO) Als overheid communiceren we proactief waardoor inwoners en ondernemers meer zicht krijgen op het handelen van de gemeente. In dat kader hebben al een nulmeting en bepaling vanuit het ambitieniveau (basis) plaatsgevonden. Eind 2024 wordt een plan van aanpak opgesteld om te bepalen wat er moet gebruiken op het vlak van o.a. de informatiehuishouding, aanpassing in werkprocessen, communicatie intern/extern en opleidingen voor medewerkers. In 2025 geven we nadere uitvoering aan dat plan van aanpak |
|||
4 |
Archief en zaaksysteem in de cloud brengen |
|||
5 |
Datagedreven werken |
1. We gaan aan de slag met het opstellen van servicenormen. Door capacitaire problemen is hier vooralsnog geen start mee gemaakt.
2. We gaan aan de slag met het uitvoeren van een burger- en ondernemerspeiling. Door capacitaire problemen is hier vooralsnog geen start mee gemaakt. We hebben al wel gesproken met marktpartijen die een dergelijk onderzoek uit kunnen voeren maar door vertrek van collega’s en verschuiving van taken kunnen we hier op dit moment geen vervolg aan geven.
3. De gemeente Geertruidenberg werkt aan het bestendig implementeren van de WOO in haar werkprocessen. We beschikken over de verplichte WOO-functionaris en we voldoen aan de eerste openbaarmakingstranche, zijnde de actieve openbaarmakingsplicht. Verder werken we toe naar de volgende tranche die (gefaseerd) verplicht wordt. Medio 2025 zal het publicatieplatform live gaan. Tot slot zetten we ons in om de informatiehuishouding verder op orde te brengen. Aan de andere kant voorzien we ook een risico omdat we afhankelijk zijn van inhuurcapaciteit omdat er vooralsnog geen structurele formatie beschikbaar is voor de implementatie en de coördinatie van de actieve WOO verplichtingen. In de begroting voor 2026 en verder vragen we hier wel formatie voor.
5. Begin 2025 is een rapport opgesteld over het datagedreven werken in de gemeente Geertruidenberg. De resultaten uit dit rapport geven aan dat we over te weinig data beschikken om datagedreven werken te kunnen implementeren. Dit krijgt dus geen vervolg.
6.1.4 Klantgerichtheid, we zijn dichtbij en weten wat er speelt
Terug naar navigatie - - 6.1.4 Klantgerichtheid, we zijn dichtbij en weten wat er speelt
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Door ontwikkelen KCC |
|
|
|
2 |
Verbouw gemeentehuis |
|||
3 |
Huis van de gemeente |
1. De afgelopen jaren en ook dit jaar hebben er verschillende ontwikkelingen plaats gevonden in het kader van de doorontwikkeling KCC. Daar draagt de verbouwing van de publiekshal aan bij maar ook zullen de medewerkers van het KCC binnenkort in bedrijfskleding gestoken worden voor een professionele uitstraling.
2. Het restant voorbereidingskrediet cq bouwbudget voor het gemeentehuis wordt aangewend voor de meest noodzakelijke ingrepen. Een voorgenomen ombuiging cq een mogelijke vervolgambitie krijgt een plek in de begroting.
3. Werkzaamheden zijn nog niet afgerond in verband met capaciteit problemen bij de externe partij. De hogere uitgaven worden veroorzaakt door hogere materiaalkosten en arbeidsuren.
6.1.5 Betrekken inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners bij zaken, we doen het samen
Terug naar navigatie - - 6.1.5 Betrekken inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners bij zaken, we doen het samen
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Klachtenafhandeling We brengen klachten en bezwaarschriften in beeld en maken een analyse van de soort klachten en gaan op zoek naar verbeteringen. Ook het proces van klachtenafhandeling passen we aan |
|
|
|
2 | Communicatie jongeren We betrekken jongeren meer bij (relevante) projecten en passen onze manier van communiceren op hen aan |
|||
3 | Burgerparticipatie Het Relevant Gesprek wordt bij burgerparticipatietrajecten standaard gebruikt conform de gemaakte afspraken met de gemeenteraad |
1. Gelet op de hoeveelheid taken die aan wettelijke termijnen gebonden zijn binnen het team dat ook voor dit resultaat aan de lat staat, is er nog geen ruimte geweest om het proces van klachtafhandeling aan te passen.
6.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 6.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N |
2025 |
College van Burgemeester en wethouders De wettelijke salarisverhoging Politieke Ambtsdragers (2025) is doorgevoerd. |
N | 25.000 |
College van Burgemeester en wethouders Correctie afkomstig uit de vastgestelde jaarrekening 2024. Bij analyse van fouten en afwijkingen bij de jaarrekening 2024 bleek dat abusievelijk een toename 2 x was gecorrigeerd. Hierdoor zit er € 59.000 te weinig in de voorziening. Betreft een incidentele storting. |
N | 59.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 84.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
N | 60.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 144.000 |
6.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 6.3 InvesteringenIn programma 6 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie
Terug naar navigatie - - Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie7.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen
Terug naar navigatie - - 7.1 Voortgang op de resultaten in de programmalijnen7.1.1 Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd
Terug naar navigatie - - 7.1.1 Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
In 2025 zijn alle raadsvoorstellen met financiële consequenties voorzien van een begrotingswijziging, deze wijziging is als concept wijziging in financiële systeem ingevoerd |
|
|
|
2 |
In 2025 is een subsidie-coördinator actief |
|||
3 |
De uitvoering van de taken voor de Wet Onroerende Zaken (WOZ) en de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is overgedragen aan Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
|||
4
|
Bij de op te stellen kadernota in 2025 presenteren we een maatregelenpakket waarmee we de begroting meerjarig structureel sluitend krijgen |
2. Op dit moment maken we d.m.v. inhuur wel stappen met het opstellen van een subsidieverordening en bijbehorende regelingen.
4. Bij de kadernota is het college uitgegaan van een sluitende begroting voor 2026 en 2027. Voor de jaren daarna is het afhankelijk van het beleid van het Rijk. Het maatregelenpakket is opgenomen in de kadernota en nader uitgewerkt in de begroting 2026-2029.
7.1.2 Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren
Terug naar navigatie - - 7.1.2 Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren
Nr. |
Resultaten in 2025 |
Voortgang |
Financiën |
|
T 1 |
T 2 |
T 2 |
||
1 |
Aan de gemeenteraad is integraal advies voorgelegd over de frequentie van de tussentijdse verantwoordingen aan de gemeenteraad |
|
|
|
2 |
Voor alle programmadoelstelling zijn prestatie-indicatoren opgesteld met een meerjarige verwachting/prognose |
2. Voor een groot deel voldoen we aan dit resultaat maar op een aantal onderdelen voldoen we hier nog niet aan.
7.2 Financiële afwijkingen exploitatie
Terug naar navigatie - - 7.2 Financiële afwijkingen exploitatieBudgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente. Deze mutaties worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Omschrijving |
V/N | 2025 |
Grondexploitatie algemene dienst Grondverkoop aan Enexis (incidenteel). |
V | 51.000 |
Grondexploitatie algemene dienst Betreft incidentele kosten. |
N | 45.000 |
Hermenzeil Voor de instandhouding/exploitatie van Hermenzeil maakt de gemeente kosten. De gemeente en provincie nemen ieder 50% van de kosten voor hun rekening. |
N | 66.000 |
Hermenzeil Van de instandhoudingskosten van Hermenzeil wordt 50% bijgedragen door de provincie. |
V | 33.000 |
Overhead Bestuursondersteuning college van B&W In verband met een complex handhavingsdossier, een complexe aansprakelijkstelling en een omvangrijk Woo-verzoek maken we meer gebruik van externe juridische expertise. |
N | 30.000 |
Overhead Personeel De post voor inhuur derden verhogen we met hetzelfde begrootte bedrag voor ontvangen UWV gelden of Zwangerschapsverlofgelden. |
N | 120.000 |
Overhead Personeel De werkkostenregeling (WKR) over 2023 is in 2024 niet volledig verrekend. De resterende verrekening vindt plaats in 2025. |
N | 50.000 |
Overhead Personeel Onder andere in verband met het schaduw draaien van het nieuwe personeelsinformatie en salarissysteem en door inzet van reguliere capaciteit ten behoeve de implementatie van het nieuwe systeem is extra inhuur noodzakelijk om de reguliere werkzaamheden op te kunnen vangen. |
N | 40.000 |
Overhead Personeel Vanuit de begroting 2025 resteerde nog een restant bezuinigingstaakstelling van € 51.000. Dit restant is administratief ingebracht als onderdeel van de overige bezuinigingen in deze begroting. |
N | 51.000 |
Overhead Personeel Als gevolg van actualisatie van de aanspraken op de voorziening (o.a. wachtgeld) voormalige werknemers dient een aanvullende storting plaats te vinden. |
N | 120.000 |
Overhead ICT De verhoging voor de kosten van onderhoud en beheer van ICT systemen, die in de najaarsnota 2024 was opgenomen is niet structureel gemaakt en de indexatieverhoging 2025 is niet meegenomen. Dit wordt met deze aanpassing gecorrigeerd. |
N | 63.000 |
Overhead I&A Extra onvoorziene kosten tijdens implementatiefase van het project ‘zaak en archiefsysteem over naar de cloud’. |
N | 25.000 |
Overhead Fysiek Domein Beheer Bijdrage voor evenementen is al vele jaren niet gerealiseerd. Mogelijk kan een nieuw vastgesteld evenementenbeleid een mogelijkheid bieden om kosten te verhalen, maar erg onzeker of dit realiseerbaar is. |
N | 50.000 |
Treasury Renteberekening 2025 van kortlopende geldlening/kasgeld is lager dan in 1e instantie begroot. |
V | 109.000 |
Treasury Omdat er minder rente betaald is, is er ook minder rente naar de verschillende begrotingsposten doorbelast. |
N | 112.000 |
Uitvoering belastingen en heffingen Voor 2025 is de bijdrage aan het SVHW inclusief diverse eenmalige extra kosten voor conversie verlaagd. |
V | 98.000 |
Uitvoering belastingen en heffingen Vanuit de SVHW wordt een voordeel op de BTW gerealiseerd. |
V | 20.000 |
Uitvoering belastingen en heffingen De opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen worden afzonderlijk door de SVHW geïnd en aan de gemeente terugbetaald. |
V | 40.000 |
Uitkering gemeentefonds Actualisatie van de algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2025. |
V | 1.491.000 |
Algemene uitgaven en inkomsten In de Algemene Uitkering meicirculaire is een incidentele vergoeding voor verschillende taakmutaties opgenomen. Onduidelijk is of gemeente hiervoor kosten gaat maken. |
N | 37.000 |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën Betreft het opvoeren van het tekort van Turap 2025-1 teneinde het saldo van de Turap 2025-2 op een juiste wijze te kunnen berekenen. |
N | 2.194.000 |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën De reserve I&A kan komen te vervallen omdat er geen kapitaallasten meer zijn die hieraan gelinkt moeten worden. |
V | 82.000 |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën De kosten van de projectleiders die te maken hebben met de nieuwe opvanglocaties ontheemden worden gedekt uit de daarvoor gevormde reserve. |
V | 160.000 |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 919.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (inclusief mutaties rente en afschrijvingen) |
V | 48.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties |
N | 871.000 |
7.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 7.3 InvesteringenIn de volgende tabel zijn de mutaties op de investeringen van programma 7 opgenomen.
Investeringsbudget omschrijving |
Begroot |
Wijziging |
Nieuw begroot |
Toelichting - Besluit |
25 Borstelmachine |
110.000 | -110.000 | 0 |
In het huidige investeringsplan is een borstelmachine opgenomen. In plaats van een borstelmachine wordt het investeringsbudget omgezet naar 2 accu aangedreven onkruidverdelgers. De kosten voor aanschaf vallen in totaal binnen het Investeringsbudget dat beschikbaar is gesteld voor de borstelmachine. Besluit: Het investeringsbudget “25 Borstelmachine ”€ 110.000 om te zetten in 2 aparte investeringsbudgetten van € 55.000 inzake de aanschaf van 2 accu aangedreven onkruidverdelgers. |
Investeringsbudget omschrijving |
Begroot |
Werkelijk |
Restant |
Toelichting - Besluit |
24 Fuso werkbus vp-156-h |
100.000 | 89.000 | 11.000 | Bus is geleverd. Investeringsbudget kan worden afgesloten. Besluit: Het investeringsbudget “24 Fuso werkbus vp-156-h” met € 11.000 te verlagen en het investeringsbudget afsluiten. |
24 Hybride werken, Kadernota 2024 | 40.000 |
40.000 |
0 | Investeringsbudget is volledig gebruikt en kan afgesloten worden. Besluit: Het investeringsbudget “24 Hybride werken, Kadernota 2024” afsluiten. |
24 Shovel | 75.000 | 68.000 | 7.000 | Shovel is geleverd. Investeringsbudget kan worden afgesloten. Besluit: Het investeringsbudget “24 Shovel” met € 7.000 te verlagen en het investeringsbudget afsluiten. |
25 I&A plan investeringen | 52.250 | 32.000 | 20.000 | Geen verdere investeringen verwacht voor 2025. Besluit: Het investeringsbudget “25 I&A plan investeringen” te verlagen met € 20.00 en het investeringsbudget afsluiten. |
3.2 Reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - - 3.2 Reserves en voorzieningenIn onderstaande tabellen wordt een resumé van de mutaties van de reserves en voorzieningen weergegeven zoals in deze Turap 2025-2 zijn opgenomen. Een storting in de reserve is een Nadeel voor het exploitatiesaldo. Een onttrekking uit een reserve is een Voordeel. Voor de stortingen en onttrekking uit een voorziening wordt dezelfde codering gebruikt.
Pr. | Reserve | 2025 | V/N |
7 | Mutatie Vrije Algemene Reserve: Betreft opvoeren van tekort Turap 1 teneinde saldo Turap 2 op juiste wijze te kunnen bepalen. | 2.194.000 | V |
7 | Mutatie reserve afschrijving maatschappelijk Nut. | 1.000 | N |
7 | Mutatie reserve I&A, dekking voor aanpassing kapitaallasten. | 5.000 | N |
7 |
Mutatie reserve I&A. De reserve I&A kan komen te vervallen omdat er geen kaplasten meer zijn die hierdoor gedekt moeten worden. |
82.000 | N |
7 |
Mutatie reserve Ontheemden, dekking voor inhuur derden t.b.v. opvanglocaties ontheemden. |
160.000 | N |
7 | Vrije Algemene Reserve, dekking voor de kosten o.b.v. offerte Waterbergingscompensatie Centraleweg 9 (DO). | 22.000 | N |
Pr. | Voorziening | 2025 | V/N |
2 | Voorziening afvalstoffenheffing egalisatie lasten afvalverwijdering. | 467.000 | N |
2 | Voorziening riolering, salderen van lasten met voorziening. | 18.000 | N |
2 | Voorziening riolering, geen onttrekking uit voorziening. | 26.000 | V |
6 | Voorziening pensioenverplichtingen wethouders (APPA), mutatie jaarrekening 2024. | 59.000 | V |
6 | Voorziening personele verplichtingen, nieuwe verwachting op basis van laatste berekening. | 120.000 | V |
3.3 Recapitulatie afwijkingen programma's
Terug naar navigatie - - 3.3 Recapitulatie afwijkingen programma'sIn de onderstaande tabellen is de recapitulatie opgenomen van de verschillende afwijkingen per programma, gesorteerd op afwijkingen > € 25.000 en < € 25.000.
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
V/N |
2025 |
Opgave 1 – Leefbaarheid | N | 90.000 |
Opgave 2 – Duurzaamheid | - | - |
Opgave 3 – Mens en Zorg | N | 366.000 |
Opgave 4 – Wonen | N | 111.000 |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | V | - |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | N | 84.000 |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | N | 919.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties > 25.000 |
N | 1.570.000 |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 |
V/N |
2025 |
Opgave 1 – Leefbaarheid | V | 70.000 |
Opgave 2 – Duurzaamheid | V | 3.000 |
Opgave 3 – Mens en Zorg | V | 207.000 |
Opgave 4 – Wonen | N | 46.000 |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | N | 67.000 |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | N | 60.000 |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | V | 48.000 |
Totaal Saldo van de opgavemutaties < 25.000 |
V | 155.000 |
Totaal Saldo van alle opgavemutaties |
V/N |
2025 |
Opgave 1 – Leefbaarheid | N | 20.000 |
Opgave 2 – Duurzaamheid | V | 3.000 |
Opgave 3 – Mens en Zorg | N | 159.000 |
Opgave 4 – Wonen | N | 157.000 |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | N | 67.000 |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | N | 144.000 |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | N | 871.000 |
Totaal Saldo alle opgavemutaties |
N | 1.415.000 |
- Als gevolg van afrondingen op veelvoud van 1.000 kan er in de totaal tellingen een kleine afwijking ontstaan.