
3. Tussenrapportage 2025-1
3.1 Programma's
Terug naar navigatie - - 3.1 Programma'sProgramma 1 Opgave Leefbaarheid
Terug naar navigatie - - Programma 1 Opgave Leefbaarheid1.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 1.1 Ontwikkelingen1.1.1 Integraal wijkgericht werken
Terug naar navigatie - - 1.1.1 Integraal wijkgericht werkenDe focus in dit veranderproces ligt op het anders organiseren van het Wijkgericht SAMENwerken. De bevinding is dat dit een succesvol initiatief is, maar dat we dit breder en integraler willen inrichten. Daarom hebben we de doorontwikkeling van 'Samen sterk in uw buurt' vormgegeven, waarmee we van wijk naar buurtniveau gaan om beter aan te sluiten bij de leefomgeving. Ook combineren we in deze werkwijze meerdere onderwerpen en disciplines waardoor we ook nauwer samenwerken met het wijkgericht werken van het sociaal domein.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Samenvoegen van buurtgericht werken (fysiek domein) en wijkgericht werken (sociaal domein) |
|
Periodieke wijktafels combineren met vaste buurt- en wijkvoorzieningen |
|
Alle onderwerpen/thema's van de gemeente relateren aan het perspectief van de inwoners |
Dit punt heeft wat vertraging opgelopen, echter wordt dit tijdens het opstellen van de wijkplannen opgepakt. De onderwerpen vanuit de wijk worden samengevoegd met geplande werkzaamheden in de openbare ruimte. Gezamenlijk vormt dit het wijkplan waarin doelen, ambities en aandachtspunten van de gemeente en inwoners zijn opgenomen. |
Samen sterk in uw buurt verder professionaliseren |
|
Wijkregisseurs positioneren als spin in het web in de wijken en buurten |
De wijkregisseur is bekend binnen de wijken en buurten, door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken is de positionering tot spil in de wijk vertraagt. |
Wijk- en buurtvisie(s) opstellen |
Dit punt had niet de volledige aandacht, maar wordt vanaf nu opgenomen in het proces van het opstellen van de wijkplannen |
1.1.2 Samen sterk in uw buurt
Terug naar navigatie - - 1.1.2 Samen sterk in uw buurtAan de voorkant in contact komen met buurtbewoners biedt allerlei voordelen voor zowel de inwoners als de gemeente. Het concept 'Samen sterk in uw Buurt' is in 2024 opgezet en wordt verder uitgebreid. Daarmee ontstaat wederzijds begrip voor behoeftes en keuzes. Op verschillende vlakken zijn wij als gemeente al structureel aanwezig in de buurten maar de inwoners ontgaat dit deels. Door hier een actieplan voor op te stellen en eenduidig te communiceren over de buurtagenda gaat een structurele samenwerking tussen de inwoners en de gemeente ontstaan. De gemeente heeft 4 wijken en 17 buurten. Hier zijn wij fysiek aanwezig op terugkerende momenten maar willen ook periodiek met elkaar in gesprek over specifieke thema's die plaatselijk relevant zijn. Wij focussen op alle wijkgerichte opgaven die in de gemeente spelen, zowel op fysiek als sociaal domein. Vanuit de beheerders en wijkvoormannen wordt al gewerkt met onderhoudscycli in deze buurten. Tegelijkertijd biedt dit een haakje om de Geertruidenberg App opnieuw te positioneren als enige ingang voor officiële meldingen.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Analyse naar beleidsopgave per buurt |
Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt er minder informatie opgehaald in de buurten. |
Samen met de inwoners werken aan een buurtagenda per buurt |
Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt hier minimaal op ingezet. |
Koppelen van het sociale thema's (achter de voordeur) en fysieke thema's (openbare ruimte) |
Samenwerking tussen fysiek en sociaal staat is opgestart en krijgt steeds beter vorm. Het team wijkgericht SAMENwerken is hier de verbindende factor in. |
Meer burgerinitiatieven die aansluiten bij beleidsthema's |
|
Het op orde hebben van het straatbeeld in de verschillende buurten |
|
Toename van gebruik Geertruidenberg App voor officiële meldingen |
|
Wederzijds vertrouwen tussen inwoner en gemeente |
Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken wordt er minder geïnvesteerd in het bouwen aan vertrouwensbanden tussen gemeente en inwoners. |
Continueren van Wijktafels |
|
Aansluiten bij Wijkvoorzieningen |
|
Per thema aansluiten op de lokale behoeften |
Door verminderde capaciteit in het team wijkgericht SAMENwerken is wijkgericht SAMENwerken minder aanwezig in de wijk en buurt. Lokale behoeften worden opgenomen in de wijkplannen. |
1.1.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.1.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimteHet is een lang gekoesterde wens om meer in controle te zijn voor de lange termijn inrichting van de openbare ruimte. We maken keuzes over de gewenste inrichting van de openbare ruimte in het DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) door het gewenste kwaliteitsniveau (opnieuw) vast te stellen. Dit vertaalt zich in investeringen die nodig zijn om te voldoen aan de gewenste kwaliteit. We geven sowieso invulling aan duurzaamheid. Daarnaast geeft het LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte) invulling aan de eisen en wensen die wij voor onze openbare ruimte stellen aan derden. Tot slot maken we werk van het op orde krijgen van werkprocessen, beheersystemen en kwaliteitsniveaus.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Het DIOR is vastgesteld door de gemeenteraad | |
Het LIOR is vastgesteld door het college | n.v.t. LIOR is geen besluitdocument. LIOR wordt dit voorjaar in gebruik genomen. |
Werkprocessen geoptimaliseerd | Wordt geborgd bij implementatie DIOR. |
Beheersystemen geüpdatet | Wordt geborgd bij implementatie DIOR. |
Eerst koppelkansen met Duurzaamheid en Beheer en Onderhoud worden benut in projecten buiten | Wordt geborgd bij implementatie DIOR. |
1.1.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025
Terug naar navigatie - - 1.1.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025Met het DIOR is de (integrale) inhoud van het onderhoud en de vervangingsprojecten in de openbare ruimte geborgd. Tot die tijd is aandacht gevraagd voor de projecten op de kortere termijn. De behoefte bestaat om verschillende doelstellingen meer in samenhang te benaderen en daarbij bij elk project een afweging te maken tussen potentiele koppelkansen. Dit krijgt vorm door vanuit een uniform format te werken waarin de werkvoorraad van projecten is weergegeven inclusief de koppelkansen vanuit de verschillende thema's. Met dit overzicht worden vanzelfsprekend de beleidsambities van Duurzaamheid in de openbare ruimte geborgd.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Koppelkansen met Duurzaamheid bij nieuwe projecten zijn structureel geborgd | Wordt definitief geborgd bij implementatie DIOR. |
Er is een eenduidige werkwijze bij projecten en continue afstemming tussen clusters | |
Projectmatig werken is geprofessionaliseerd | |
Beleidsambities vertalen zich door naar de 'Straat van de toekomst' | Dior heeft aanloop van ongeveer 3 jaar nodig. |
1.1.5 Veiligheid in de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.1.5 Veiligheid in de openbare ruimteDe focus van veiligheid bij het programma Leefbaarheid ligt op buiten; de openbare ruimte. Daarbij zijn enkele aspecten het meest relevant voor de veiligheid in de openbare ruimte van de gemeente. Hierop wordt beleidsmatig de focus gelegd, naast de vele operationele werkzaamheden die van toepassing zijn voor het borgen van veiligheid. Het betreft veiligheidsbeleving, jeugd en veilige fysieke inrichting.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Beleidsmatige prioriteiten evalueren en uitvoeren |
|
Aansluiten bij 'Samen sterk in uw buurt' |
De medewerkers van openbare orde en veiligheid (OOV) sluiten aan bij ‘Samen sterk in uw buurt’ als daar aanleiding voor is. Meldingen, vragen voor advies of vragen over openbare orde en veiligheid in het algemeen, worden via het team van ‘Samen sterk in uw buurt’ afgestemd met de medewerkers van OOV. |
Veiligheidsknelpunten in de gemeente identificeren |
|
Kwetsbare doelgroepen identificeren |
1.1.6 Datagedreven werken
Terug naar navigatie - - 1.1.6 Datagedreven werkenDe wens om meer datagedreven te werken bestaat om een objectiever beeld te vormen van de voortgang van de vastgestelde doelstellingen. Daarnaast helpt het om aan de voorkant beleidsbehoeften beter te kunnen duiden en is het helpend in het monitoren van de voortgang van specifieke inspanningen. Daarmee worden inspanningen doelmatiger en beter uitlegbaar en ontstaat continue evaluatie.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Data als basis van inspanningen bij 'Samen sterk in uw buurt' |
Op dit moment wordt alleen data op basis van ervaring en gespreksonderwerpen gebruikt voor het project ‘Samen sterk in uw buurt’. |
Data als indicator welke onderwerpen/thema's op welke locatie het meest relevant zijn |
Door verminderde capaciteit en het vervallen van het budget kan er nog maar minimaal worden ingezet op data. |
Data geeft inzicht in de herkomst en voortgang van meldingen |
|
Continue monitoring van voortgang en effecten van de programma's |
1.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 1.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Openbare Verlichting De stroomkosten van de openbare verlichting worden gebaseerd op de eindafrekening 2024 en deze viel hoger uit. Aangenomen wordt dat dit niveau in de komende jaren niet zal dalen. Vandaar dat in het meerjarenperspectief de raming wordt bijgesteld naar het niveau van de jaarrekening. |
50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N |
Waterwegen/vaarwegen Voor de bebording in de Donge is budget beschikbaar gesteld in 2024. In afwachting van het definitieve verkeersbesluit te water is hieraan in 2024 geen invulling gegeven, maar wordt de realisatie van de bebording in 2025 verwacht. In de jaarrekening 2024 wordt dit bedrag doorgeschoven naar 2025. Vanwege dekking door de Vrije Algemene Reserve is deze last budgettair neutraal voor het saldo van deze tussenrapportage. Tegenover dit nadeel staat de onttrekking uit de Vrije Algemene reserve die als voordeel wordt geraamd. |
47.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Waterwegen/vaarwegen Voor het plannen van het baggeren van Donge moet milieu hygiënisch vooronderzoek en onderzoek waterbodem worden uitgevoerd. Hiervoor is incidenteel budget noodzakelijk. |
30.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Plantsoenen en parken MidZuid heeft te maken met een stijging in loonkosten door verminderde overheidsbijdragen. Voor 2025 hanteren zij een indexeringscijfer van 6,5%. DE ramingen worden aan deze indexontwikkeling aangepast. |
59.000 | N | 59.000 | N | 59.000 | N | 59.000 | N |
Plantsoenen en parken In 2024 is een raamovereenkomst aanbesteed en gegund aan een adviesbureau voor het opstellen van contracten onderhoud en planvorming groen. De raamovereenkomst viel structureel hoger uit. |
40.000 | N | 40.000 | N | 40.000 | N | 40.000 | N |
Plantsoenen en parken In de begroting 2024 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de actualisatie van beheergegevens. Dekking vanuit de Vrije Algemene Reserve. In 2024 is de actualisatie niet gerealiseerd, maar wel in 2025. Vandaar dat het budget neutraal wordt verwerkt in deze Turap. Tegenover dit nadeel staat de onttrekking uit de Vrije Algemene reserve die als voordeel wordt geraamd. |
97.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Plantsoenen en parken In de begroting 2024 is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de beschoeiing. Dekking vanuit de Vrije Algemene reserve. In 2024 is het onderzoek niet gerealiseerd, maar wel in 2025. Vandaar dat het budget neutraal wordt verwerkt in deze Turap Vandaar dat het budget neutraal wordt verwerkt in deze Turap. Tegenover dit nadeel staat de onttrekking uit de Vrije Algemene reserve die als voordeel wordt geraamd. |
60.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Dierenparken Doordat voormalig beheerder dierenpark zijn werkzaamheden heeft beëindigd is uitbreiding uren MidZuid noodzakelijk. Uitbreiding uren bestaat uit verzorging 7 dagen per week inclusief zon- en feestdagen. Vooralsnog wordt de kostenstijging voor een periode van 2 jaren opgenomen. |
84.000 | N | 84.000 | N | 0 | N | 0 | N |
Mutaties Vrije Algemene Reserve. Zoals hiervoor reeds in de tabel opgenomen wordt een deel van de incidentele uitgaven vanuit 2024 gedekt door aanwending van de Vrije Algemene Reserve. Voor de begroting is deze onttrekking een (administratief) voordeel. Waterwegen € 47.000 Beheergegevens € 97.000 Beschoeiing € 60.000 |
204.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 263.000 | N | 233.000 | N | 149.000 | N | 149.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 5.000 | N | 111.000 | V | 112.000 | V | 113.000 | V |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 268.000 | N | 122.000 | N | 37.000 | N | 36.000 | N |
1.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 1.3 InvesteringenIn de volgende tabel zijn de mutaties op de investeringen van programma 1 opgenomen.
Begroot | Wijziging | Nieuw begroot | Kredietomschrijving | Toelichting - Besluit |
729.951 | 20.000 | 749.951 | 22 Inrichting openbare ruimte parkzicht |
De kredietaanvraag voor dit project stamt uit 2023. Door de gestegen kosten van materialen, middelen en arbeid, zijn de eerder verstrekte middelen niet meer toereikend.
Besluit: Krediet met € 20.000 verhogen |
360.000 | 55.000 | 415.000 | 25 School-thuisroutes, Project Parkzicht |
De kredietaanvraag voor dit project stamt uit 2023. Door de gestegen kosten van materialen, middelen en arbeid, zijn de eerder verstrekte middelen niet meer toereikend. Ook is er door een misverstand met het ingenieursbureau een fout in de raming terecht gekomen, waardoor er voor een onderdeel van de school-thuisroutes niet genoeg krediet is geraamd.
Besluit: Krediet met € 55.000 verhogen |
80.000 | 30.000 | 110.000 | 23 Skatebaan |
Hierbij vragen we een extra krediet aan voor het realiseren van de Pumptrack. De redenen hiervoor zijn: de pumptrack is in samenspraak met de jongeren groter en uitdagender gemaakt, zodat de pumptrack echt wordt gebruikt door de jongeren. Tevens hebben we er een kleine baan naast gemaakt dat ook de kinderen van 4 tot 7 jaar hier kunnen skaten of fietsen. In dit bedrag is tevens het verwijderen van de oude skatebaan opgenomen.
Besluit: Krediet met € 30.000 verhogen. |
Programma 2 Opgave Duurzaamheid
Terug naar navigatie - - Programma 2 Opgave Duurzaamheid2.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 2.1 Ontwikkelingen2.1.1 Energietransitie
Terug naar navigatie - - 2.1.1 EnergietransitieDe energietransitie bestaat op hoofdlijnen uit vier onderdelen: de omschakeling van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen, het verminderen van onze energiebehoefte, waar mogelijk van van het gas af gaan en het op orde krijgen van de energie infrastructuur. Dit zijn grote uitdagingen en hier zetten we stevig op in. Per onderdeel verschilt de aanpak, maar uiteindelijk willen we een robuust energiesysteem inrichten waarbij inwoners en bedrijven zoveel mogelijk worden ontlast en zelfvoorzienend zijn. Vanuit de regionale samenwerking in Powerport Moerdijk werken we samen met Moerdijk en Drimmelen aan de energie infrastructuur van de toekomst. Daarin streven we naar integrale oplossingen en maken we afspraken over financiële compensaties voor het oplossen van deze maatschappelijke opgave.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Herijking Transitievisie Warmte |
|
Inkoopacties zonnepanelen, warmtepompen, glas en isolatie |
We voeren sinds 2020 deze succesvolle inkoopacties voor inwoners uit. Sinds 2024 zien we dat er minder animo is voor deze acties. Gezien de halvering van het duurzaamheidsbudget, is de keuze gemaakt om vanaf 2025 deze inkoopacties niet meer aan te bieden. |
Continuering Energiecoaches voor gratis energie advies |
|
Energiefixers voor energiemaatregelen huis |
|
Verstrekken van subsidies en regelingen voor verduurzaming |
|
Stapsgewijs invulling geven aan transitie energienet en netcongestie |
|
Inpassen van energietransitie in Amergebied |
|
Inspelen op grote regionale ontwikkelingen |
|
Samenwerking met de Powerport Moerdijk gemeenten |
2.1.2 Duurzame mobiliteit
Terug naar navigatie - - 2.1.2 Duurzame mobiliteitOm te komen tot een fossielvrije gemeente moeten we werken naar andere manieren van vervoer. Duurzame mobiliteit die kansrijk is binnen de gemeente Geertruidenberg knippen we in eerste instantie op in twee onderdelen: deelmobiliteit en de fietsinfrastructuur. Bij deelvervoer kijken we naar de kansen van deelauto's en deelfietsen. Bij de fietsinfrastructuur kijken we naar de kansen voor het verbeteren van de bestaande netwerken of gewenste ontwikkelingen.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Onderzoeken potentie deelmobiliteit |
|
Inventariseren kansen fietsnetwerk |
|
Integrale visie op Halve Zolenpad |
Het budget voor duurzame mobiliteit is wegbezuinigd, daarom kan vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan deze doelstelling. Dit |
Stimuleren van duurzame mobiliteit |
Het budget voor het stimuleren van duurzame mobiliteit is bezuinigd, daarom kan de doelstelling niet worden uitgevoerd. |
Verduurzamen wagenpark |
Er zijn geen investeringsmiddelen vrijgemaakt voor het structureel verduurzamen van het gemeentelijke wagenpark. |
2.1.3 Circulaire economie
Terug naar navigatie - - 2.1.3 Circulaire economieWe verbruiken momenteel veel meer grondstoffen dan onze planeet beschikbaar heeft en de behoefte naar grondstoffen blijft groeien. De huidige onbalans in grondstoffenverbruik is niet oneindig vol te houden. Daarom werkt Nederland toe naar een volledig circulaire economie in 2050 met als tussendoel 50% minder verbruik van primaire grondstoffen in 2030. In een circulaire economie worden materialen en producten gezoem als grondstof en waar mogelijk hergebruikt. Zo hebben we minder of geen nieuwe grondstoffen nodig. De nationale doelen en maatregelen proberen wij lokaal toepasbaar te maken.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Pilot projecten circulariteit |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid minder bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. Een deel van de pilotprojecten kan worden uitgevoerd vanuit Afval. |
Optimaliseren van afval scheiden met Diftar |
|
Afval als grondstof bij afvalverwerking |
|
Circulair en Duurzaam inkoopbeleid (MVOI) |
Dit inkoopbeleid is opgesteld. Ligt klaar om door het college behandeld te worden i.v.m. ombuigingen. |
Starten met beleid / visie op circulariteit |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget en het bezuinigen van twee FTEs, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
Aansluiten bij regionale netwerken |
|
Circulariteit borgen in de openbare ruimte |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
Circulair denken en werken stimuleren bij collega's en aannemers |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
2.1.4 Klimaatbestendigheid
Terug naar navigatie - - 2.1.4 KlimaatbestendigheidNaast bijdragen aan het beperken van klimaatverandering is er ook een noodzaak ontstaan om ons voor te bereiden op het nu al veranderende klimaat. Van snikhete zomers, tot overstromingen in Limburg. Vanuit het Nationaal Deltaprogramma en de Nationale Adaptatiestrategie komt Nederland in beweging om onze leefomgeving aan te passen aan veranderende weers- en landschapsomstandigheden. Wij geven hier dan ook invulling aan door ons te focussen op het beperken van wateroverlast, droogte, hitte en overstromingen. Daarnaast streven we ook naar een betere bodem-, water-, en luchtkwaliteit ten aanzien van het milieu.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Omgevingsprogramma Groen |
|
Uitvoeringsagenda Groen, Klimaat en Biodiversiteit |
|
Uitvoering Programma Stedelijk Water |
Door door gebrek aan personele capaciteit is er vertraging ontstaan bij de uitvoering van beleidsprojecten. Dit risico van personele capaciteit hebben wij vooraf bij het aanbieden van het Programma Stedelijk Water aangegeven. |
Koppelkansen benutten bij projecten in de openbare ruimte |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid beperkt bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
Kleinschalige oplossingen zoeken bij klimaatknelpunten |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR) |
|
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) |
|
Klimaatsubsidie en geveltuintjes promoten |
Gezien de bezuinigingen op het duurzaamheidsbudget, kan er vanuit duurzaamheid geen bijdrage worden geleverd aan het behalen van deze doelstelling. |
Nulmetingen voor luchtkwaliteit uitvoeren |
2.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 2.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Algemeen Milieu In de primitieve begroting zijn voor de verschillende jaarschijven verschillende budgetten beschikbaar gesteld op het terrein van biodiversiteit. Naar de laatste inzichten vinden er diverse verschuivingen plaats in met name het rijksbeleid. Dat heeft ook consequenties voor de gemeentebegroting. |
150.000 | V | 75.000 | V | 15.000 | V | 0 | - |
Algemeen Milieu In het verleden was er beperkte duidelijkheid over de benodigde budgetten en de hoogte van de beschikbare Rijksmiddelen. Inmiddels is er meer inzicht in het moment waarop de kosten zich voordoen en in de bijdrage vanuit het Rijk. Met deze wijziging sluiten de budgetten beter aan bij de verwachte uitgaven en beschikbare middelen. |
50.000 | N | 75.000 | V | 25.000 | N | 0 | - |
Middelen Klimaatakkoord Naar het zich laat aanzien is het niet noodzakelijk om de in de meerjarenbegroting 2025-2028 opgenomen ramingen voor het ontwikkelen van het energiesysteem van de toekomst te handhaven. De beschikbare budgetten worden afgeraamd. |
30.000 | V | 25.000 | V | 25.000 | V | 25.000 | V |
SPUK Regeling capaciteit klimaat en energie (CDOKE) Op basis van beschikking wordt in 2025 nog € 759.000 ontvangen. Aanname is dat we dit bedrag uiterlijk 31-12-2027 uitgegeven moeten hebben. Het gevolg is dat vanaf 2026 een lagere inkomst geraamd moet worden en dat vanaf 2027 de inkomst komt te vervallen. In de komende periode zal bezien moeten worden hoe de beëindiging van de rijksvergoeding kan worden opgevangen. |
0 | - | 126.000 | N | 442.000 | N | 442.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 130.000 | V | 49.000 | N | 427.000 | N | 417.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 41.000 | V | 2.000 | N | 2.000 | V | 2.000 | V |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 171.000 | V | 51.000 | V | 425.000 | N | 415.000 | N |
2.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 2.3 InvesteringenIn programma 2 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 3 Opgave Mens en Zorg
Terug naar navigatie - - Programma 3 Opgave Mens en Zorg3.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 3.1 Ontwikkelingen3.1.1 Bewust (samen)leven
Terug naar navigatie - - 3.1.1 Bewust (samen)levenDe programmalijn focust zich op het versterken van de weerbaarheid en het zelf oplossend vermogen van inwoners: enerzijds door gezonder te leven en, waar mogelijk, tijdig te anticiperen op levensgebeurtenissen; anderzijds door het stimuleren van “meer omkijken naar elkaar”. We creëren een klimaat waarin vragen makkelijker op tafel komen, we ervaringen delen en waar nodig de weg wijzen. We zetten daarbij in op een brede aanpak die gericht is op de risicofactoren voor het ontstaan van gezondheidsachterstanden. We zorgen dat inwoners (meer) worden uitgedaagd om te bewegen en kiezen voor gezonde opties. We verbeteren de mogelijkheden voor inwoners om elkaar laagdrempelig te ontmoeten, te ontspannen en elkaar te helpen. We vergroten de sociale cohesie door de sociale basis te versterken.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Uitvoeringskader Actief Leven vastgesteld, beleid en maatregelen m.b.t. gezond en actief leven |
Door capaciteitsgebrek is de realisatie van het uitvoeringskader vertraagd. Er wordt nu ingezet op een beperktere opzet van dit kader |
Sociale kaart gereed om inzicht te geven vrij toegankelijke formele en informele activiteiten en voorzieningen |
|
Wijkvisie gereed met ambitie en aanpak voor de ontwikkeling per wijk/buurt |
|
Eerste Huis van de wijk gerealiseerd in pilotvorm en geëvalueerd voor vervolg |
|
Programma van eisen MFA Hooipolder gereed, aanbesteding gestart |
|
3.1.2 Werken met talent
Terug naar navigatie - - 3.1.2 Werken met talentDe weg naar participatie in onze gemeente is versnipperd en daardoor onvoldoende effectief. Het gevolg hiervan is dat de kosten hoog zijn en er, veelal individuele, voorzieningen worden beschikt die niet voldoende effectief zijn. Dit leidt ertoe dat de talenten van inwoners onvoldoende worden aangesproken en zij daardoor minder in staat zijn om zich te ontwikkelen, een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving en/of te voorzien in een eigen inkomen. De waarborg voor participatie vraagt expliciete aandacht op bestuurlijk en strategisch niveau. We leggen een stevigere verbinding tussen de WMO (begeleiding), participatie en inburgering waardoor een brede participatie en effectievere integratie plaatsvindt. Het uitgangspunt daarbij is dat je altijd iets zinvols kunt doen in de gemeente en dat je dat vooral samen doet met anderen op een toffe plek.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
Aanpak en uitgangspunten Brede Participatie bepaald | Dit project start voor zomer 2025. Wettelijke wijzigingen onlangs helder geworden. |
Aansluiten op relevante resultaten in de andere programmalijnen (met name Huis van de Wijk en Omgekeerd werken). Omgekeerd werken | |
Aansluiten op relevante resultaten in de andere programmalijnen (met name Huis van de Wijk en Omgekeerd werken). Huis van de Wijk | Het huis van de wijk is later dan gepland geopend. De pilot is verlengd tot juli 2025 |
3.1.3 Gelukkig opgroeien
Terug naar navigatie - - 3.1.3 Gelukkig opgroeienJongeren in gemeente Geertruidenberg liggen onder een vergrootglas. Het hoge percentage van jongeren die jeugdhulp krijgen, de cijfers over alcoholgebruik onder jongeren en een historische focus op overlast zorgen voor een negatief beeld. Daarnaast staat de jeugd op afstand en is het voor beleidsmakers lastig om erachter te komen wat jongeren zelf willen. Bovendien is het beeld dat veel jongeren over het leven hebben niet realistisch en staat de mentale gezondheid van steeds meer jongeren onder druk. Dit versterkt elkaar. De beeldvorming wordt niet beter en de kosten voor de jeugdhulp blijven stijgen. Middels deze programmalijn willen we een trendbreuk forceren in zowel de beeldvorming over als de omgang met jongeren én willen we –waar dat kan- jongeren vroegtijdig helpen om grotere problemen te voorkomen en/ of te verminderen. Er wordt extra inzet gepleegd op de gelijke kansen voor kinderen en jongeren. We doen dit vooral ook samen met kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers. We werken aan een nieuw regionaal jeugdstelsel dat de oplopende inzet van jeugdzorg moet remmen door te zorgen dat ondersteuning eerder, lichter en makkelijker beschikbaar is én inwoners en professionals beter accepteren dat hobbels bij het leven horen. Dit vraagt een grote lokale inzet die zich richt op preventie en interne ontschotting waardoor duurzamere oplossingen worden gecreëerd. De deelname aan het landelijk project “OKO” (Opgroeien in een kansrijke omgeving) gaat helpen om dit effectief te doen.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Aanpak jongerenparticipatie gereed |
Vertraagd i.v.m. capaciteitsprobleem. |
Minimaal twee nieuwe interventies vanuit OKO gestart |
|
Stevig Lokaal Team/Proof of concept gestart |
|
Gemeenschappelijke regeling jeugdregio WBO vastgesteld |
Het proces om te komen tot een oprichtingsdocument voor een Gemeenschappelijke regeling jeugdregio WBO vraagt tijd, zorgvuldigheid en brede afstemming. Om te komen tot om gedegen besluitvormingsproces is besloten om dit proces te temporiseren. Door het proces te temporiseren, creëren we hiervoor ruimte. |
3.1.4 Financieel zelfredzaam
Terug naar navigatie - - 3.1.4 Financieel zelfredzaamWe constateren een toenemende financiële druk en onzekerheid bij inwoners. De bestaanszekerheid komt de komende jaren voor een steeds grotere groep inwoners onder druk te staan. De gemeente Geertruidenberg heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om te ondersteunen bij de bestaanszekerheid als er (te) weinig inkomen in het gezin is om bijvoorbeeld kinderen te laten sporten of om schulden bij inwoners te voorkomen of af te handelen. Er ontbreekt echter al langere tijd een stevige inhoudelijke basis die richting geeft en samenhang biedt voor meer duurzame aanpakken en oplossingen. In de programmalijn Financieel zelfredzaam wordt dit kader gecreëerd waarmee zowel invulling wordt gegeven aan de verander(en)de wetgeving als aan de eigen ambitie van de gemeente. Binnen dit kader is aandacht voor kansengelijkheid voor kinderen, armoedebestrijding en integrale schuldhulpverlening.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Uitvoeringskader Financieel zelfredzaamheid vastgesteld |
Uitstel door diverse redenen, zoals vertraging oplevering van rapport door externen. Realisatie van het beleidsplan gaat nog steeds plaatsvinden in 2025. Vaststelling door de raad staat geagendeerd in september 2025. |
Daarop opgenomen maatregelen voor 2025 doorgevoerd |
Opvolging vindt plaats na vaststelling beleidsplan. |
3.1.5 Vrije inloop
Terug naar navigatie - - 3.1.5 Vrije inloopDe gemeente Geertruidenberg werkt al een aantal jaren aan een “optimale toegang”. Ondanks alle aandacht en investeringen die er gedaan zijn zien we een versnipperde, suboptimale werkwijze die gericht is op het inzetten van (veelal geïndiceerde) voorzieningen: zowel binnen de gemeentelijke organisatie zelf, als in de afstemming met maatschappelijk partners zoals met name welzijn. De beoogde integraliteit en zelfwerkzaamheid die we zowel voor de vraag als het aanbod nastreven wordt met de huidige inrichting niet gerealiseerd. In de landelijke monitors valt Geertruidenberg op door de hoge inzet van (gestapelde) WMO-voorzieningen per inwoner. In de programmalijn “Vrije inloop” gaan we naar een volledig andere inrichting. We gaan “omgekeerd werken” waarbij de brede vraag van een inwoners in zijn of haar leefwereld en het vertrekpunt en de basis is voor de oplossing. We ontwikkelen een integraal wijkteam voor alle leeftijden dat aanwezig is in alle kernen. Hierin combineren we de komende jaren de ontwikkeling van de sterke lokale teams/uitvoering Proof of Concept) (jeugddomein), pilot generalistisch wijkteam (verbinding loket WIZ-CJG-Welzijn) en het omgekeerd werken in de basisondersteuning. We sturen hierbij ook expliciet op kostenbeheersing
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Realisatie 2e fase “omgekeerd werken” |
|
Omgekeerde verordening sociaal domein vastgesteld |
|
Maatwerk/doorbraakfonds gerealiseerd, minimaal 5 complexe casussen opgelost |
Documenten met betrekking tot doorbraakfonds in concept gereed. Partners moeten nog akkoord geven op overeenkomst. Staat geagendeerd voor collegevergadering in Q2 2025. |
Pilot reablement uitgevoerd |
|
3.1.6 Transformatie sociaal domein
Terug naar navigatie - - 3.1.6 Transformatie sociaal domeinTransformeren van het sociaal domein naar een houdbare, toekomstbestendige, sociaal-maatschappelijke ondersteuningsstructuur. Inhoudelijk betekent dit dat een krachtige beweging naar de voorkant waarbij vragen vooral in en met de eigen leefomgeving worden opgepakt. Hierdoor blijven ze klein, wordt zelfredzaamheid versterkt en remmen we het beroep op geïndiceerde individuele voorzieningen. In financiële zin betekent dit dat er, conform het programma Mens en Zorg, investeringen nodig zijn in, met name, de voorliggende (wijk-)voorzieningen en dat deze de komende jaren resulteren in de afvlakking van de groei in het sociaal domein (van 10% naar 4% per jaar).
Om het transformatieproces te faciliteren is een focus op data en kostenbeheersing noodzakelijk. Sturen op maatschappelijke rendement en efficiency. Dat is ook van toepassing op het nieuwe subsidiebeleid dat in 2025 wordt vastgesteld en geïmplementeerd.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Dashboard Mens en zorg continu beschikbaar |
|
Subsidiebeleid en verordening vastgesteld |
|
3.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 3.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Huisvesting basisonderwijs Voor de realisatie van het scholeneiland wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan. Hiervoor is een incidenteel budget noodzakelijk. Dekking door aanwending van de Vrije Algemene Reserve. |
150.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Huisvesting IHP Tegelijkertijd met het haalbaarheidsonderzoek wordt ingezet op actualisatie van het Integraal Huisvestings Plan basisonderwijs. Het huidige plan is uit 2019 en dient te worden geactualiseerd naar zowel investeringsjaren, bedragen, volgorde e.d. Hiervoor is een incidenteel budget noodzakelijk van € 30.000, te verdelen over 2 boekjaren. Dekking door aanwending van de Vrije Algemene Reserve |
15.000 | N | 15.000 | N | 0 | - | 0 | - |
Algemene voorzieningen Jeugd In de begroting 2025 dienen de uitvoeringskosten voor de DVO Regio WBO Jeugd incidenteel te worden verhoogd met € 21.000. Omdat vanuit de DVO ook een incidentele afrekening van € 56.000 wordt ontvangen, kunnen deze lasten en baten elkaar compenseren en resteert een voordeel van € 35.000. |
35.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mens en Zorg PL 6 Ondersteunend De ontwikkeling van het nieuwe subsidiebeleid is in 2024 vertraagd en loopt door in 2025. Daarom zijn de resterende middelen uit 2024 overgeheveld naar 2025. |
39.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Maatschappelijk werk Indexering en basis bedrag BCF onvoldoende dekkend voor de basisvoorziening samenwerkende welzijnsorganisaties. De wet AMGB is van toepassing. |
138.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Maatschappelijk werk Voor Welzijn op Recept wordt een bedrag van € 16.000 beschikbaar gesteld en voor Huis van de Wijk De Schelf € 26.000. |
42.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Maatschappelijk werk Voor de voortzetting/afronding van o.a. de pilot "De Schelf" is een afrondend budget noodzakelijk. |
85.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Inburgering en statushouders Bij het opstellen van de BR23 is aangenomen dat er meer inburgeringen zouden plaatsvinden. Dat zou moeten leiden tot een hogere algemene uitkering (meer inwoners etc.) hierop is een voorschot genomen. De groei is opgenomen in de algemene uitkering en dient binnen programma 3 te worden gecorrigeerd. |
160.000 | N | 160.000 | N | 160.000 | N | 160.000 | N |
Noodopvang Vluchtelingen Oekraïne Hoge Veer expl. De rijksvergoeding voor de opvang van Oekraïners wordt verlaagd van € 61 naar € 44 per ontheemden per dag. Dat is een daling met 27%. |
651.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Opvang Asielzoekers COA Vanaf 1 juli 2025 wordt de vergoeding per asielzoeker per nacht aangepast van € 150 per asielzoeker per nacht naar € 78 per asielzoeker per nacht. |
447.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mens en Zorg PL 5 Vrije inloop Het zwaartepunt van de ontwerp- en implementatiefase voor het project Omgekeerd werken is verschoven van 2024 naar 2025. Middelen die hiervoor gereserveerd waren in 2024 worden daarom overgeheveld naar 2025. |
65.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mens en Zorg PL 5 Vrije inloop Ten behoeve van de proof of concept (POC) voor het stevig lokaal team Drimmelen - Geertruidenberg zijn deze middelen verschoven van geïndiceerde jeugdhulp naar de POC. |
172.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
PW Inkomen Het aantal bijstandsgerechtigden is in 2024 licht gestegen. Het budget is aangepast op de uitgaven over 2024. Het betreft een open einde regeling. Als inwoners aan de voorwaarden voldoen, wordt een uitkering verstrekt. Mogelijk is er dit jaar een extra verhoging noodzakelijk door oplopend cliëntenbestand en de normwijzigingen per 1 juli. |
200.000 | N | 200.000 | N | 200.000 | N | 200.000 | N |
PW Inkomen |
400.000 | N | 400.000 | N | 400.000 | N | 400.000 | N |
PW Inkomen Buiguitkering 2024 is definitief hoger dan begroot. De voorlopige beschikking 2025 is vastgesteld op: € 6.375.000. |
640.000 | V | 640.000 | V | 640.000 | V | 640.000 | V |
Inkomensvoorzieningen (IOAW/IOAZ) Het aantal IOAW en IOAZ uitkeringen is toegenomen. De trend van voorgaande jaren, zet zich voort. Als ouderen aan de voorwaarden voldoen, wordt de uitkering verstrekt. Het betreft een open einde regeling. |
100.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N |
Bijzondere bijstand De stijging van de uitgaven bijzondere bijstand zijn een gevolg van een beter bereik van de doelgroep, die door de energietoeslag in beeld is gekomen. |
110.000 | N | 110.000 | N | 110.000 | N | 110.000 | N |
Bijzondere bijstand Het bedrag is aangepast op de uitgaven 2024. De kosten van bewindvoering betreft langlopende trajecten die door de rechter worden opgelegd. |
50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N |
Sociale Werkplaatsen Het bedrag is aangepast op de uitgaven 2024. De taakstelling beschut werk is geïmplementeerd en wordt verwerkt in de financiële administratie. |
25.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N |
Sociale Werkplaatsen De bedragen worden aangepast aan de door de gemeenteraad vastgestelde meerjarenbegroting van MidZuid. |
35.000 | V | 50.000 | N | 39.000 | N | 94.000 | N |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) Betreft Beschermd wonen; doordat er meer ambulantisering plaats vindt is het mogelijk dat de kosten voor begeleiding binnen onze gemeente stijgen. Vooralsnog is hiervan geen sprake en moeten we rekening houden met een structureel lagere inkomst vanuit de centrumgemeente Breda. |
50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) De gemeente Breda heeft verzocht om bij te dragen aan de kosten voor de verbouwing van de vrouwenopvang van de Safegroup. Hiervoor is een bijdrage geraamd. |
82.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mens en Zorg PL 3 Gelukkig opgroeien Implementatie proof of concept (POC) stevig lokaal team Drimmelen-Geertruidenberg loopt nog door in 1e kwartaal 2025. |
36.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mens en Zorg PL 3 Gelukkig opgroeien Realisatie van jongerenparticipatie is voorzien voor 2025. Eerder gereserveerde middelen daarvoor worden overgeheveld ten behoeve van inhuur extra capaciteit. |
60.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Algemene begraafplaatsen Voor het opknappen van het wandelpad op de begraafplaats Geertruidenberg dient er incidenteel budget beschikbaar gesteld te worden. |
35.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Algemene begraafplaatsen Het budget voor de opdracht van het ruimen van de begraafplaats is in november 2024 gegeven. Er is enige vertraging opgetreden in de uitvoering. Ruiming zal begin 2025 plaatsvinden, noodzakelijke budget is overgeheveld uit de jaarrekening 2024. |
50.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg Uitvoering van raadbesluit tot het beschikbaar stellen van budget aan het zwembad voor de goedkopere zwembadkaartjes , dekking uit vrije algemene reserve. |
68.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg Betreft onttrekkingen op het terrein van sociaal domein uit de jaarrekening 2024. Programmalijn 6 inhuur € 39.000. BCF subsidie € 36.000 en br 23 programmalijn 3 € 60.000 en begraafplaatsen € 50.000 |
221.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg Betreft onttrekkingen uit de vrije algemene reserve voor het opstellen van het integraal huisvestingsplan basisonderwijs. |
15.000 | V | 15.000 | V | 0 | - | 0 | - |
Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg Betreft onttrekkingen uit de vrije algemene reserve voor het opstellen van een haalbaarheidsonderzoek scholeneiland. |
150.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg Ter dekking van de kosten van de verbouwing van de vrouwenopvang van de Safegroup. |
82.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 1.916.000 | N | 530.000 | N | 519.000 | N | 573.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 170.000 | V | 8.000 | N | 143.000 | V | 143.000 | V |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 1.746.000 | N | 538.000 | N | 376.000 | N | 431.000 | N |
3.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 3.3 InvesteringenIn programma 3 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 4 Opgave Wonen
Terug naar navigatie - - Programma 4 Opgave Wonen4.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 4.1 Ontwikkelingen4.1.1 Woonruimte naar behoefte
Terug naar navigatie - - 4.1.1 Woonruimte naar behoefteOp basis van demografische ontwikkelingen en de opgelegde taakstelling voor specifieke doelgroepen,
ontwikkelen we naar behoefte. Dit kunnen we op de volgende manieren realiseren:
- nieuwe woningen bouwen;
- transformeren leegstand ;
- aanpassen in de bestaande woningvoorraad;
- herstructurering woonwijken.
Resultaten in 2025: | Realisatie voortgang |
We starten de planologische procedure voor 150-180 woningen bij Achter de Hoeven | De planologische procedure wordt voorbereid. Vanwege personeelswisselingen is de voortgang vertraagd. |
We maken een keuze over de Raamsdonkse potentiële woningbouwlocaties | In september en oktober 2024 zijn participatieavonden gehouden. We zijn begonnen met het schrijven van de visie Woningbouw Raamsdonk. Vanwege personeelswisselingen is de voortgang van de uitwerking van de visie met daarin de keuze over de Raamsdonkse potentiële woningbouwlocaties gestagneerd. |
We werken de kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de locatie van het voormalige brugklasgebouw Dongemond college uit. | De kaders en randvoorwaarden worden opgesteld door een nader aan te wijzen projectleider. Vanwege personeelswisselingen is de aanwijzing vertraagd. |
We leggen de raad een startnotitie voor over de mogelijke ontwikkeling van de locatie Landonk-Karthuizerstraat in Raamsdonksveer |
4.1.2 Verbeteren, bewaken en behouden balans
Terug naar navigatie - - 4.1.2 Verbeteren, bewaken en behouden balansBalans gaat zowel over het verdelen van de woningvoorraad als over de soorten woningen die we hebben in onze gemeente. We maken gebruik van de mogelijkheid om een percentage van onze woningvoorraad toe te wijzen aan onze eigen inwoners. Bovendien houden we rekening met een evenredige spreiding van doelgroepen zoals de uitstroom beschermd wonen, maatschappelijke opvang en statushouders. Daarnaast houden we bij herstructureren en nieuwbouw de verdeling van verschillende typen woningen en prijsklassen in het oog.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
In anterieure overeenkomsten en andere afspraken met ontwikkelaars wordt het gewenste woningbouwprogramma zoveel mogelijk vastgelegd |
|
In de prestatieafspraken met woningstichting Thuisvester leggen we vast hoe we de verdeling van de woningvoorraad laten aansluiten op de maatschappelijke opgave |
|
4.1.3 Regie op de woningmarkt
Terug naar navigatie - - 4.1.3 Regie op de woningmarktWe gaan toe naar een actieve sturing uitvraag aan de voorkant in plaats van toetsing achteraf. De middelen om de regie te pakken zijn bijvoorbeeld:
- waar nodig en/of gewenst inzetten op een actief grondbeleid (te baseren op maatwerk);
- opleggen woningbouwprogramma en –differentiatie via de anterieure overeenkomst.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
In anterieure overeenkomsten en andere afspraken met ontwikkelaars wordt het gewenste woningbouwprogramma zoveel mogelijk vastgelegd |
|
We starten de aanbestedingsprocedure voor de ontwikkeling van Achter de Hoeven |
De aanbesteding voor de ruimtelijke procedure wordt opgestart. Vanwege personeelswisselingen is de voortgang vertraagd. |
4.1.4 Ontwikkelingen in samenspraak met inwoners en stakeholders
Terug naar navigatie - - 4.1.4 Ontwikkelingen in samenspraak met inwoners en stakeholdersBij alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wonen worden inwoners betrokken. Op deze manier creëren we draagvlak en voelen inwoners zich betrokken en gehoord.
Op het abstracte niveau (gemeentebreed) is de gemeente daarbij aan zet vanuit de opgave. Per locatie gebeurt dit via de omgevingsdialoog die is gebaseerd op de door de gemeenteraad vastgestelde notitie burgerparticipatie. In het eerste geval is de gemeente de regisseur; in de tweede situatie is de gemeente toetsend.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
We wijzen ontwikkelaars op het voeren van een omgevingsdialoog ongeacht of deze verplicht is |
|
4.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 4.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Ruimtelijk beleid De herinrichting van de Nionplas is één van de projecten die aangedragen wordt voor de investering van leefbaarheidsgelden. Het is daarom belangrijk om een inrichtingsplan op te (laten) stellen. Hiervoor is eenmalig budget noodzakelijk. |
25.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Ruimtelijke projecten Het opstellen van het omgevingsplan is een traject van meerdere jaren. Jaarlijks wordt bezien welk budget noodzakelijk wordt geacht. Voor 2025 is dit € 75.000. |
75.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 100.000 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 18.000 | V | 14.000 | V | 26.000 | V | 26.000 | V |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 82.000 | N | 14.000 | V | 26.000 | V | 26.000 | V |
4.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 4.3 InvesteringenIn programma 4 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 5 Opgave Economie en Toerisme
Terug naar navigatie - - Programma 5 Opgave Economie en Toerisme5.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 5.1 Ontwikkelingen5.1.1 Verbeteren vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - - 5.1.1 Verbeteren vestigingsklimaatOm te komen tot een verbetering van het vestigingsklimaat in de gemeente richten we ons op thema’s toekomstbestendige bedrijventerreinen, centrumgebieden en ondernemerschap.
We leggen de focus bij het toekomstbestendig maken van bedrijventerrein Dombosch door kwaliteitsbetering van het verblijfklimaat. Het centrum van Raamsdonksveer willen we meer vergroenen en we gaan voor de kermissen en weekmarkten na wat een passende toekomstige invulling kan worden. We onderzoeken of consensus bereikt kan worden voor het instellen van een ondernemersfonds. Ook ondernemers die starten staan we bij met een ondersteuningsaanbod dat opgezet wordt met lokale ondernemers.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
We initiëren een samenwerking binnen de lokale maritieme sector op o.a. de thema's werkgelegenheid, opleidingen, economische groei |
|
Het onderzoek 'ondernemersfonds Geertruidenberg' ronden we af met de lokale ondernemerscollectieven en bij consensus gaan we de procedure doorlopen om tot een ondernemersfonds per 1-1-2026 te komen |
|
We starten voor de (uitvoering van de kwaliteitsverbeterplan) bedrijventerrein Dombosch op de thema's vergroenen en verblijfsklimaat |
|
Het kermis- en weekmarkten beleid evalueren en herzien we |
|
Voor starters organiseren we een startersprogramma |
|
Het verbeteren het verblijfsklimaat in het centrumgebied van Raamsdonksveer door op meerdere plekken grijs naar groen om te vormen |
|
We organiseren een informatieve netwerkbijeenkomst (Connecting Event Geertruidenberg) met en voor de 3O's |
|
5.1.2 Circulaire, duurzame & innovatieve economie
Terug naar navigatie - - 5.1.2 Circulaire, duurzame & innovatieve economieWe ondersteunen het bedrijfsleven bij projecten die bijdragen aan een circulaire en duurzame economie. Dit kan op verschillende thema’s zijn zoals energie infrastructuur, het vergroenen van de bedrijfsomgeving of reststromen omvormen tot grondstoffen.
Samen impact maken om de duurzaamheid concreet vorm te geven vinden we belangrijk. Door de Groene Pluim aan een lokaal bedrijf uit te reiken willen we een koploper in de schijnwerpers zetten.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
We maken een wandelverbinding met de natuur aan de noordzijde van bedrijventerrein Dombosch en zetten in op vergroenen van het bedrijventerrein |
|
We ondersteunen en faciliteren pilotprojecten (gericht op bijvoorbeeld energie, vergroenen, reststromen en innovatie) |
|
In 2025 reiken we weer een Groene Pluim aan een lokaal bedrijf uit |
|
5.1.3 Gastvrij naar bezoekers
Terug naar navigatie - - 5.1.3 Gastvrij naar bezoekersHet VVV-informatiepunt in de huidige vorm stopt per 2025. Om onze toeristische bezoekers te voorzien van informatie over de gemeente Geertruidenberg en de omliggende regio vinden we het belangrijk om een lokaal informatiepunt te behouden. We gaan hiervoor samen werken met het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT De Langstraat).
Om het toeristisch aanbod te versterken stellen we o.a. een inrichtingsplan voor het plassengebied op en realiseren we een aantrekkelijke wandelroute van de haven naar het historisch centrum.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Het lokale informatiepunt (VVV) brengen we onder bij RBT De Langstraat |
|
We verbinden de haven met de vesting door het aanleggen van een aantrekkelijke wandelroute |
|
Voor het plassengebied stellen we een inrichtingsplan op |
|
We voeren een pilotproject 'blind walls' (muurschildering) uit in samenwerking met ondernemers en een kunstenaar |
|
5.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 5.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Historische gebouwen (monumenten) Voor de bestrating rondom de Anne Frank boom is een budget noodzakelijk van € 25.000. Deze lasten worden gedekt door onttrekking uit de Vrije Algemene Reserve. Omdat tegenover deze toename van de last ook een structurele bezuiniging op de werkbudgetten wordt doorgevoerd is het effect voor 2025 slechts € 10.000 nadelig. Hoewel deze mutatie per saldo lager is dan € 25.000 wordt deze toegelicht vanwege de dekking uit de Vrije Algemene Reserve. |
10.000 | N | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V |
Mutaties reserves opgave 5 Economie en toerisme Onttrekking ter dekking van historische gebouwen / Anne Frank boom bestrating. |
25.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 14.000 | N | 3.000 | N | 14.000 | N | 14.000 | N |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 1.000 | V | 12.000 | V | 1.000 | V | 1.000 | V |
5.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 5.3 InvesteringenIn programma 5 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening
Terug naar navigatie - - Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening6.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 6.1 Ontwikkelingen6.1.1 Klaar voor de toekomst
Terug naar navigatie - - 6.1.1 Klaar voor de toekomstHet aantal wettelijke taken bij gemeenten is in de afgelopen jaren sterk gestegen. Dit is ook zichtbaar in de groei die de gemeentelijke organisatie heeft doorgemaakt; van 124 fte in 2013 naar 192 fte in 2024. Ook zien we als gemeente dat de complexiteit van de samenleving en de maatschappelijke opgaven toeneemt. Het aanpakken van uitdagingen binnen de bestaande werkwijzen en organisatorische structuren werkt niet meer als vanzelfsprekend. Het is noodzakelijk om ook in de toekomst wendbaar en flexibel te blijven, om focus te houden op het realiseren van politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ambities en om de juiste keuzes te maken voor inwoners. Daarom heeft het college opdracht gegeven om de organisatie te herijken. Het gaat daarbij om de implementatie van het programmatisch werken, het realiseren van een kwalitatieve doorontwikkeling en het organiseren van een passende organisatiestructuur. Een versterking van de organisatie vraagt om een structurele investering in formatie. Daarbij is door de krapte op de arbeidsmarkt het investeren in het werven en behouden van medewerkers met de juiste competenties cruciaal.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Organisatieplan |
|
Inrichting |
|
Versterken formatie |
|
Aantrekkelijk werkgeverschap |
Dit betreft een doorlopend proces en om die reden kan dit niet op groen gezet worden. |
6.1.2 Betrouwbaar, toegankelijk en inclusief
Terug naar navigatie - - 6.1.2 Betrouwbaar, toegankelijk en inclusiefWe stellen samen met de gemeenteraad regels vast over burgerparticipatie we verstevigen de relatie tussen college en gemeenteraad. We zetten sterker in op onze communicatie naar buiten we investeren in dataverzameling en monitoring.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Het Relevant Gesprek wordt bij burgerparticipatietrajecten standaard gebruikt conform de gemaakte afspraken met de gemeenteraad. |
|
6.1.3 Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Terug naar navigatie - - 6.1.3 Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverleningWe zetten onze inspanningen van de afgelopen jaren voort om de kwaliteit professionaliteit van onze dienstverlening te continueren en verbeteren.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Servicenormen |
We gaan aan de slag met het opstellen van servicenormen. Door capacitaire problemen is hier vooralsnog geen start mee gemaakt. |
Burger- / ondernemerspeiling |
We gaan aan de slag met het uitvoeren van een burger- en ondernemerspeiling. Door capacitaire problemen is hier vooralsnog geen start mee gemaakt. |
Implementatie Wet Open Overheid (WOO) Als overheid communiceren we proactief waardoor inwoners en ondernemers meer zicht krijgen op het handelen van de gemeente. In dat kader hebben al een nulmeting en bepaling vanuit het ambitieniveau (basis) plaatsgevonden. Eind 2024 wordt een plan van aanpak opgesteld om te bepalen wat er moet gebruiken op het vlak van o.a. de informatiehuishouding, aanpassing in werkprocessen, communicatie intern/extern en opleidingen voor medewerkers. In 2025 geven we nadere uitvoering aan dat plan van aanpak. |
De gemeente Geertruidenberg werkt aan het bestendig implementeren van de WOO in haar werkprocessen. We beschikken over de verplichte WOO-functionaris en we voldoen aan de eerste openbaarmakingstranche, zijnde de actieve openbaarmakingsplicht. Verder werken we toe naar de volgende tranche die (gefaseerd) verplicht wordt. Medio 2025 zal het publicatieplatform live gaan. Tot slot zetten we ons in om de informatiehuishouding verder op orde te brengen. Aan de andere kant voorzien we ook een risico omdat we afhankelijk zijn van inhuurcapaciteit omdat er vooralsnog geen structurele formatie beschikbaar is voor de implementatie en de coördinatie van de actieve WOO verplichtingen. |
Archief en zaaksysteem in de cloud brengen |
|
Datagedreven werken |
Begin 2025 is een rapport opgesteld over het datagedreven werken in de gemeente Geertruidenberg. De resultaten uit dit rapport moeten nog met u gedeeld worden. Op hoofdlijn komt het er op neer dat we o.a. gelet op het ontbreken van grote hoeveelheden data het datagedreven niet werkt voor de gemeente Geertruidenberg. Aan de andere kant kunnen we juist meer waarde halen uit informatiegestuurd werken. |
6.1.4 Klantgerichtheid, we zijn dichtbij en weten wat er speelt
Terug naar navigatie - - 6.1.4 Klantgerichtheid, we zijn dichtbij en weten wat er speeltInwoners en ondernemers hebben niet de mogelijkheid om naar een ander te gaan als ze niet tevreden zijn over onze dienstverlening. Ze zijn aangewezen op de gemeente waarin ze wonen of gevestigd zijn. We stemmen daarom onze dienstverlening af op onze inwoners en ondernemers. We zijn een open en bereikbare gemeente.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Door ontwikkelen KCC |
De afgelopen jaren en ook dit jaar hebben er verschillende ontwikkelingen plaats gevonden in het kader van de doorontwikkeling KCC. Daar draagt de verbouwing van de publiekshal aan bij maar ook zullen de medewerkers van het KCC binnenkort in bedrijfskleding gestoken worden voor een professionele uitstraling. Aangezien dit een doorlopend proces is kan dit resultaat niet op groen gezet worden.. |
Verbouw gemeentehuis |
Het restant voorbereidingskrediet cq bouwbudget voor het gemeentehuis wordt aangewend voor de meest noodzakelijke ingrepen. Een voorgenomen ombuiging cq een mogelijke vervolgambitie krijgt een plek in de kadernota. |
Huis van de gemeente |
|
6.1.5 Betrekken inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners bij zaken, we doen het samen
Terug naar navigatie - - 6.1.5 Betrekken inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners bij zaken, we doen het samenWe stellen samen met de gemeenteraad regels vast over burgerparticipatie. We zetten sterker in op onze communicatie naar buiten. We investeren in dataverzameling en monitoring.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Klachtenafhandeling We brengen klachten en bezwaarschriften in beeld en maken een analyse van de soort klachten en gaan op zoek naar verbeteringen. Ook het proces van klachtenafhandeling passen we aan. |
Gelet op de hoeveelheid taken die aan wettelijke termijnen gebonden zijn binnen het team dat ook voor dit resultaat aan de lat staat, is er nog geen ruimte geweest om het proces van klachtafhandeling aan te passen. |
Communicatie jongeren We betrekken jongeren meer bij (relevante) projecten en passen onze manier van communiceren op hen aan. |
|
Burgerparticipatie Het Relevant Gesprek wordt bij burgerparticipatietrajecten standaard gebruikt conform de gemaakte afspraken met de gemeenteraad. |
|
6.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 6.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Gemeenteraad De salarissen van een aantal raadsleden wordt niet via de salarisadministratie uitbetaald waardoor dit abusievelijk niet mee is genomen in de ramingen. Daarnaast zijn de salarissen van raadsleden hoger dan begroot. Beide worden nu gecorrigeerd. |
45.000 | N | 45.000 | N | 45.000 | N | 45.000 | N |
Regionale samenwerking Voor de regionale samenwerking Baroniegemeenten en SRBT is initieel € 50.000 voor de begroting 2025 beschikbaar gesteld. Deze raming wordt thans opgenomen. Hierover is nadere informatie verstrekt in de raadsinformatiebrief van 10 december 2024. |
50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N | 50.000 | N |
Bevolkingsregister In de BR23 is gedurende 2 jaren budget beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van het KCC. Van dit budget is de afgelopen jaren geen gebruik gemaakt. Gelet op de financiële opgave waar we voor staan is dit budget voor 2025 (laatste jaar) afgeraamd. |
30.000 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 65.000 | N | 95.000 | N | 95.000 | N | 95.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 15.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 80.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N |
6.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 6.3 InvesteringenIn programma 6 zijn geen wijzigingen in de investeringen.
Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie
Terug naar navigatie - - Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie7.1 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 7.1 Ontwikkelingen7.1.1 Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd
Terug naar navigatie - - 7.1.1 Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerdLastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
In 2025 zijn alle raadsvoorstellen met financiële consequenties voorzien van een begrotingswijziging, deze wijziging is als concept wijziging in financiële systeem ingevoerd |
|
In 2025 is een subsidie-coördinator actief |
Er is meedere keren geprobeerd om een subsidie-coördinator in dienst te nemen. Dat is vooralsnog niet gelukt. Op dit moment maken we d.m.v. inhuur wel stappen met het opstellen van een subsidieverordening. |
De uitvoering van de taken voor de Wet Onroerende Zaken (WOZ) en de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is overgedragen aan Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
|
Bij de op te stellen kadernota in 2025 presenteren we een maatregelenpakket waarmee we de begroting meerjarig structureel sluitend krijgen |
Gelet op de huidige ontwikkelingen streeft ons college naar een sluitende begroting voor 2026 en 2027. Voor de jaren daarna is het afhankelijk van het beleid van het Rijk. Het maatregelenpakket is opgenomen in de kadernota. |
7.1.2 Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren
Terug naar navigatie - - 7.1.2 Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiserenInwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren.
Resultaten in 2025: |
Realisatie voortgang |
Aan de gemeenteraad is integraal advies voorgelegd over de frequentie van de tussentijdse verantwoordingen aan de gemeenteraad |
|
Voor alle programmadoelstelling zijn prestatie-indicatoren opgesteld met een meerjarige verwachting/prognose |
Voor een groot deel voldoen we aan dit resultaat maar op een aantal onderdelen voldoen we hier nog niet aan. |
7.2 Afwijkingen reguliere taken
Terug naar navigatie - - 7.2 Afwijkingen reguliere takenIn onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2025-2028 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000. Indien er sprake is van afwijkingen lager dan € 25.000 maar van politiek bestuurlijke importantie worden deze afwijkingen eveneens toegelicht.
Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging.
Omschrijving | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Overhead Bestuursondersteuning college van B&W In de algemene leden vergadering van de VNG is besloten om de financiering van de gezamenlijke activiteiten in 2025 evenals voorgaande jaren via het Fonds GGU te laten verlopen. De bijdrage is nu € 4,58 per inwoner (22.060 per 1 januari 2025). Daarnaast dient in 2025 nog een nabetaling 2023 en 2024 (totaal € 14.000) te worden gedaan. |
46.000 | N | 32.000 | N | 32.000 | N | 32.000 | N |
Overhead Bestuursondersteuning college van B&W Iedere 2 jaar dient er budget begroot te worden voor onderzoek naar “waar staat je gemeente”. Voor 2025 was dit begroot. Abusievelijk is verzuimd om 2 jaar later een budget hiervoor op te nemen. Deze discrepantie in de begroting 2027 wordt nu gecorrigeerd. |
0 | V | 0 | V | 40.000 | N | 0 | V |
Overhead Personeel De daadwerkelijke kosten voor de beschikbaarheidsdiensten blijken hoger te zijn dan vooraf gedacht en daarom moet het budget structureel verhoogd worden. In 2025 moet met terugwerkende kracht nog een inhaalslag gemaakt worden. |
51.000 | N | 20.000 | N | 20.000 | N | 20.000 | N |
Overhead Personeel Op basis van historische trendlijn blijkt de opbrengst UWV gelden/zwangerschapsvergoedingen te hoog geraamd. Dit budget is nu teruggebracht naar gemiddelde opbrengst over afgelopen vijf jaar. |
55.000 | N | 55.000 | N | 55.000 | N | 55.000 | N |
Overhead personeel Op het budget voor opleidingen vanuit de BR 23 kan een verlaging worden doorgevoerd omdat hiervoor geen specifieke opleidingen meer noodzakelijk worden geacht. Eventuele opleidingen kunnen aan het reguliere budget worden toegerekend. |
50.000 | V | 50.000 | V | 50.000 | V | 50.000 | V |
Overhead ICT Voor onderzoek naar toekomstige digitale infrastructuur nemen wij € 50.000 op. |
50.000 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Algemene uitgaven en inkomsten Voor de afwikkeling van Brabant Water hebben we incidenteel € 23.000 ontvangen. Daarnaast is er voor de inruil van twee voertuigen incidenteel geld ontvangen, in totaal € 45.000. |
68.000 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Algemene uitgaven en inkomsten |
25.000 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën Voor een zuivere beoordeling van de turapcijfers worden de saldo's van de primitieve begroting ingebracht. (Structureel) |
118.000 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën Voor een zuivere beoordeling van de turapcijfers worden de saldo's van de primitieve begroting ingebracht. (Incidenteel) |
0 | V | 15.000 | V | 155.000 | V | 132.000 | V |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën Voor een zuivere beoordeling van de turapcijfers worden de saldo's van de primitieve begroting ingebracht. (Structureel) |
0 | V | 3.374.000 | N | 3.935.000 | N | 4.113.000 | N |
Mutaties reserves opgave 7 Financiën Voor een zuivere beoordeling van de turapcijfers worden de saldo's van de primitieve begroting ingebracht. (Incidenteel) |
114.000 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 105.000 | N | 3.417.000 | N | 3.877.000 | N | 4.038.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 84.000 | N | 324.000 | N | 314.000 | N | 314.000 | N |
Totaal Saldo van de opgavemutaties | 189.000 | N | 3.740.000 | N | 4.190.000 | N | 4.352.000 | N |
Taakstelling organisatie:
In de begroting 2025 is een structurele taakstelling opgenomen van € 400.000 welke in de loop van het jaar zou worden geconcretiseerd. In onderstaande tabel treft u de mutaties aan die in deze Turap 2025-1 zijn verwerkt. Resteert een bedrag van € 50.000 waarvan in de Najaarsnota de verdere invulling zal worden gegeven. Omdat het een veelheid van bedragen betreft (in hoofdzaak overhead) en een deel van de bedragen kleiner is dan € 25.000 (en dus niet nader worden toegelicht), hebben wij onderstaande tabel opgenomen.
In de tabel staan alle structurele mutaties tot een totaalbedrag van € 349.500. De mutaties groter dan € 25.000 zijn (teneinde de tellingen zuiver te houden) eveneens onderdeel van de mutaties < € 25.000. Bedragen onder € 25.000 worden niet nader toegelicht maar worden wel in het saldo (en de begrotingswijziging) opgenomen
College van Burgemeester en wethouders |
BR23 Scholing en opleidingen |
-15.000 |
Overhead Personeel |
Gedifferentieerd belonen |
-10.000 |
|
AOV tientje CAO |
-7.500 |
|
Onderhoudsronde HR21 |
-100.000 |
|
Contributies en abonnementen |
-20.000 |
|
Arbo uitvoeringsbudget |
-20.000 |
|
Reiskosten woon/werk verkeer |
-50.000 |
|
BR23 Scholing en opleidingen |
-20.000 |
Overhead Dienstverlening Integrale Advisering |
Advieskosten (BCF/BTW/belastingen) |
-8.000 |
|
Advieskosten (juridisch) |
-27.000 |
Overhead Gemeentehuis |
Contributies en abonnementen |
-10.000 |
|
Contractueel Onderhoud (CV, brandmeld, airco e.d.) |
-20.000 |
|
Klein onderhoud (good housekeeping) |
-20.000 |
|
Drukkosten |
-7.000 |
Brandweergarages en blusmiddelen |
Bijdragen / vergoedingen |
-15.000 |
Eindtotaal |
|
- 349.500 |
7.3 Investeringen
Terug naar navigatie - - 7.3 InvesteringenIn de volgende tabel zijn de mutaties op de investeringen van programma 7 opgenomen.
Begroot | Wijziging | Nieuw begroot | Krediet omschrijving | Toelichting - Besluit |
129.580 | -129.580 | 0 | 25 Verduurzaming gemeentehuis (2e fase label A) |
Het bedrag was opgeknipt in 2 kredieten namelijk: 70400950 22 verduurzaming gemeentehuis 1e fase label C en 70400325 25 verduurzaming gemeentehuis 2e fase label A. Vorig jaar is het gehele krediet om te komen tot een energielabel C besteed aan verduurzaming van het gemeentehuis. Eind 2024 is er een nieuw energielabel opgesteld. Hieruit blijkt dat we na 14 maart 2025 al energielabel A hebben. Op 14 maart zijn de PV-panelen aangesloten op het net en gaan ze dus energie opwekken.
Besluit: Krediet met € 129.580 verlagen en project afsluiten |
30.000 | 17.000 | 47.000 | 25 Oefenplaat brandweerkazerne Geertruidenberg |
De oefenplaat kan door grondverkoop niet gebouwd worden zoals oorspronkelijk het idee was. Hierdoor zijn extra werkzaamheden nodig om de oefenplaat te realiseren. Dit heeft als gevolg dat de oefenplaat duurder uitvalt dan verwacht.
Besluit: Krediet met € 17.000 verhogen |
100.000 | 24.000 | 124.000 | 24 Fuso werkbus vp-156-h |
Aanschafkosten hoger
Besluit: Krediet met € 24.000 verhogen |
100.000 | 20.000 | 120.000 | 24 Fuso werkbus vv-881-x |
Aanschafkosten hoger
Besluit: Krediet met € 20.000 verhogen |
100.000 | 22.000 | 122.000 | 24 Fuso werkbus vv-218-x |
Aanschafkosten hoger
Besluit: Krediet met 22.000 verhogen |
100.000 | 20.000 | 120.000 | 24 Fuso werkbus vv-219-x |
Aanschafkosten hoger
Besluit: Krediet met € 20.000 verhogen |
3.2 Reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - - 3.2 Reserves en voorzieningenIn onderstaande tabellen worden een resumé van de mutaties van de reserves en voorzieningen weergegeven zoals in deze Turap 2025-1 zijn opgenomen. Een storting in de reserve is een Nadeel voor het exploitatiesaldo. Een onttrekking uit een reserve is een Voordeel. Voor de stortingen en onttrekking uit een voorziening wordt dezelfde codering gebruikt.
Pr. | Reserve | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | 2028 |
1 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 dekking voor overhevelingen uit jaarrekening 2024. Waterwegen, parken en plantsoenen. | 204.000 | N | ||||
3 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 dekking goedkope zwembadkaartjes. | 68.000 | N | ||||
3 |
Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 onttrekking om incidentele tekorten zwembad te dekken . |
14.000 | N | ||||
3 |
Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 onttrekking voor overheveling vanuit jaarrekening 2024. |
221.000 | N | ||||
3 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 dekking voor de kosten voor het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs. | 15.000 | N |
15.000 |
N |
||
3 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 dekking voor haalbaarheidsonderzoek scholeneiland. | 150.000 | N |
|
|
||
3 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 dekking voor verbouwing vrouwenopvang. Breda. | 82.000 | N |
|
|
||
5 | Vrije Algemene Reserve, inbreng incidenteel begrotingssaldo 2025-2028 onttrekking ter dekking van aanbrengen straatwerk rondom Anne Frank boom . | 25.000 | N | ||||
7 | Inbrengen van positief saldo van primitieve begroting 2025. | 4.000 | V |
Pr. | Voorziening | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
div. | Voorziening onderhoud gemeentelijke eigendommen. | 86.000 | N | ||||||
2 | Voorziening afvalstoffenheffing egalisatie lasten afvalverwijdering. | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V |
2 | Voorziening riolering, salderen van lasten met voorziening. | 33.000 | V | 33.000 | V | 33.000 | V | 33.000 | V |
3.3. Recapitulatie afwijkingen programma's
Terug naar navigatie - - 3.3. Recapitulatie afwijkingen programma's3.3 Recapitulatie afwijkingen programma's
Terug naar navigatie - 3.3. Recapitulatie afwijkingen programma's - 3.3 Recapitulatie afwijkingen programma'sSaldo van de opgavemutaties > 25.000 | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Opgave 1 – Leefbaarheid | 263.000 | N | 233.000 | N | 149.000 | N | 149.000 | N |
Opgave 2 – Duurzaamheid | 130.000 | V | 49.000 | V | 427.000 | N | 417.000 | N |
Opgave 3 – Mens en Zorg | 1.916.000 | N | 530.000 | N | 519.000 | N | 573.000 | N |
Opgave 4 – Wonen | 100.000 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V | 15.000 | V |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | 65.000 | N | 95.000 | N | 95.000 | N | 95.000 | N |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | 105.000 | N | 3.417.000 | N | 3.877.000 | N | 4.038.000 | N |
Totaal Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 2.304.000 | N | 4.211.000 | N | 5.052.000 | N | 5.257.000 | N |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Opgave 1 – Leefbaarheid | 5.000 | N | 111.000 | V | 112.000 | V | 113.000 | V |
Opgave 2 – Duurzaamheid | 41.000 | V | 2.000 | V | 2.000 | V | 2.000 | V |
Opgave 3 – Mens en Zorg | 170.000 | V | 9.000 | N | 143.000 | V | 143.000 | V |
Opgave 4 – Wonen | 18.000 | V | 14.000 | V | 26.000 | V | 26.000 | V |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | 14.000 | N | 3.000 | N | 14.000 | N | 14.000 | N |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | 15.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | 84.000 | N | 324.000 | N | 314.000 | N | 314.000 | N |
Totaal Saldo van de opgavemutaties < 25.000 | 111.000 | V | 214.000 | N | 50.000 | N | 49.000 | N |
Totaal Saldo van alle opgavemutaties | 2025 | V/N | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N |
Opgave 1 – Leefbaarheid | 268.000 | N | 121.000 | N | 37.000 | N | 36.000 | N |
Opgave 2 – Duurzaamheid | 171.000 | V | 51.000 | V | 425.000 | N | 415.000 | N |
Opgave 3 – Mens en Zorg | 1.746.000 | N | 538.000 | N | 376.000 | N | 431.000 | N |
Opgave 4 – Wonen | 82.000 | N | 14.000 | V | 26.000 | V | 26.000 | V |
Opgave 5 – Economie en Toerisme | 1.000 | V | 12.000 | V | 1.000 | V | 1.000 | V |
Opgave 6 – Bestuur en Dienstverlening | 80.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N | 100.000 | N |
Opgave 7 – Financiën en Bedrijfsvoering | 190.000 | N | 3.741.000 | N | 4.191.000 | N | 4.352.000 | N |
Totaal Saldo alle opgavemutaties | 2.194.000 | N | 4.423.000 | N | 5.102.000 | N | 5.307.000 | N |