4.1 Inleiding

Terug naar navigatie - - 4.1 Inleiding

Een gezonde en stabiele financiële huishouding is noodzakelijk om voorbereid te zijn en blijven op de toekomst. En onze financiële positie is overwegend positief. Ons eigen vermogen is de afgelopen jaren gegroeid door stortingen in de algemene reserve. Dit zorgt voor een gezonde solvabiliteitsratio. Onze bedrijfsvoering wordt slechts beperkt beïnvloed door effecten in de grondexploitaties en onze financieringsbehoefte is acceptabel. Onze belastingcapaciteit is lager dan het landelijk gemiddelde. We zien wel een grote uitdaging in de exploitatie.

 

De zorg gaat uit naar de vraag of onze structurele inkomsten en uitgaven in balans zijn. Het tekort in de jaarrekening 2024 en de verwachte tekorten voor de jaren 2026 en verder laten zien dat we onvoldoende in balans zijn. Een belangrijke oorzaak hiervan zijn de kortingen in het gemeentefonds die door het Rijk zijn doorgevoerd. De afgelopen jaren zagen we het ravijnjaar dichterbij komen. In de begroting 2025 – 2028 hebben we de eerste stappen gezet om deze ontwikkeling om te buigen met de inzet op kostenbeheersing in het sociaal domein. We wisten dat we in deze kadernota het been bij moesten trekken om ook een gezonde exploitatieruimte te creëren. Deze kadernota is daarom mogelijk ook anders dan u van ons gewend bent. U leest hier vooral het maatregelenpakket dat wij voorstellen om de financiële uitdaging waarvoor we staan aan te pakken.

 

Voor de jaren 2026 en 2027 zal de Voorjaarsnota van het Rijk ons op weg helpen. In structurele zin is het echter niet de hele oplossing. Feitelijk is het ravijnjaar verschoven van 2026 naar 2028. Naast financiële uitdagingen zien we ook grote opgaven op ons afkomen. De deelname aan Powerport is een opgave waar we de komende jaren fors op gaan inzetten. We zien binnen deze ontwikkeling ook kansen om aan onze duurzaamheidsambitie een impuls te geven. Binnen deze opgave doen zich verder kansen voor om slim samen te werken met onze partners door samen projecten slim en in gezamenlijkheid aan te pakken en daarmee ook eventuele overlast te beperken. 

 

Ondanks deze kansen is de opgave waarvoor wij als gemeente staan fors. Ingrijpen is noodzakelijk om voor de toekomst financieel in balans te zijn. Er is bewust gezocht naar oplossingen die inwoners zo min mogelijk raken. De gemeente blijft doen wat is beloofd, maar wel op een andere, efficiëntere manier. We willen dat onze gemeente een fijne plek blijft voor iedereen. Juist in deze uitdagende tijden blijven we bouwen aan wat echt belangrijk is. Dat vraagt om lef, creativiteit en samenwerking. Niet alles kan meer op de oude manier, maar met elkaar kunnen we wél vooruit.

 

Het doel is om te komen tot een structureel en reëel sluitende begroting voor de jaren 2026 en 2027. Deze kadernota zet een duidelijke stap in die richting. In deze kadernota bieden wij u een samenstel van maatregelen aan. Sommigen zijn al zo concreet dat deze direct verwerkt kunnen worden in de begroting. Anderen vragen eerst nog een uitwerking in bijvoorbeeld een businesscase. 

 

We nemen u in de eerste plaats mee in de ontwikkeling van de financiële opgave. Vervolgens definiëren we de financiële uitgangspunten op basis waarvan de begroting zal worden opgesteld. Het vierde hoofdstuk biedt inzicht in enkele algemene ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de keuzes in deze kadernota. In hoofdstuk vijf presenteren we het maatregelenpakket.

4.2 De financiële opgave

Terug naar navigatie - - 4.2 De financiële opgave

Het meerjarenperspectief is doorlopend aan ontwikkeling onderhevig. Na de vaststelling van de begroting vinden de eerste bijstellingen plaats in de voorjaarsnota (turap 2025-1). Vervolgens brengen we de autonome ontwikkelingen in beeld. In de kadernota kunnen we daar eerste inschattingen van maken, maar nog geen definitief beeld van schetsen. Dit volgt in de begroting.

Tot slot brengen we in de kadernota keuzes en oplossingsrichtingen in beeld. Deze worden verankerd in de begroting.

 

Voorjaarsnota: ontwikkeling meerjarenperspectief (bedragen x € 1.000,-)

 

2026

2027

2028

2029

Begroting 2025 – 2028 (werkelijk saldo)

3.360 N

3.780 N

3.981 N

3.981 N

Tussenrapportage 2025 – 1 (regulier)

1.625 N

1.823 N

1.813 N

1.813 N

Tussenrapportage 2025 – 1 (herschikking)

562 V

502 V

488 V

488 V

Saldo begroting na turap 2025 – 1

4.423 N

5.101 N

5.306 N

5.306 N

 

In de begroting 2025 – 2028 was een taakstelling op de organisatie opgenomen van € 400.000. In de tussenrapportage wordt deze taakstelling vrijwel volledig opgelost met concrete herschikking van budgetten. Dit wordt toegelicht in de tussenrapportage. Dit is niet zichtbaar in het saldo.

 

In het proces om tot ombuigingsvoorstellen te komen, voerden we een historische analyse uit op alle individuele financiële regels in onze begroting. Dat leidt tot herschikkingen in budgetten vanwege structurele onderuitputting dan wel overschrijding. Per saldo heeft dit een positief resultaat zonder dat hier beleidswijzigingen aan ten grondslag liggen.

 

Normaliter zetten we de volgende stap pas in het begrotingsproces. In deze kadernota hebben we echter gemeend al eerste inschattingen te maken van de autonome ontwikkelingen die een plaats moeten krijgen in de begroting. Belangrijke kanttekening bij deze opzet is dat het nog primair inschattingen zijn. In de komende maanden ontstaat er meer zekerheid over deze ontwikkelingen. Dit zult u terugzien in de begroting.

 

Autonome ontwikkelingen (bedragen x € 1.000,-)

 

2026

2027

2028

2029

Saldo begroting na turap 2025 – 1

4.423 N

5.101 N

5.306 N

5.306 N

Volume-/ prijsontwikkeling sociaal domein

1.538 N

1.538 N

1.538 N

1.538 N

Deelnemersbijdragen verbonden partijen

350 N

350 N

350 N

350 N

Overige loon- en prijsontwikkelingen

925 N

895 N

838 N

820 N

Voorjaarsnota Rijk

3.580 V

3.450 V

1.893 V

1.875 V

Vertrekpunt voor maatregelenpakket

3.656 N

4.434 N

6.139 N

6.139 N

 

De Voorjaarsnota van het Rijk geeft inzicht in de ontwikkelingen van het gemeentefonds in de meicirculaire. Wat we hier vooral zien is dat het Rijk het financieel vraagstuk vooralsnog verplaatst naar 2028. We verwachten de meicirculaire begin juni.

4.3 Financiële uitgangspunten

Terug naar navigatie - - 4.3 Financiële uitgangspunten

In dit hoofdstuk leest u de financiële kaders en spelregels. Ze zijn het kader waarbinnen we het streven naar financiële rust en stabiliteit vormgeven. Bij het opstellen van de programmabegroting 2026 – 2029 hanteren we in beginsel de volgende uitgangspunten:

  1. De berekening van de Algemene Uitkering maken we op basis van de meicirculaire 2025 en tegen constante prijzen
  2. Voor de meerjarenraming gaan we uit van een indexering op baten en lasten in het begrotingsjaar. We hanteren daarvoor de volgende principes:
    1. We volgen de contracten waarbinnen we specifieke afspraken maakten over indexering
    2. We hanteren in algemene zin een indexering op de baten die gelijk is aan de gecombineerde index uit de meicirculaire 2025
    3. Naast de reguliere ontwikkeling van de OZB (volgens 2.b.) indexeren we de OZB met 1% extra vanwege de bekostiging van het IHP
    4. Voor bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen sluiten we aan bij de afspraken die we hierover met de regiogemeenten maakten
    5. We streven voor opbrengsten afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges naar een 100% kostendekkend tarief
  3. Voor loon- en salarisontwikkelingen:
    1. sluiten we aan bij de meest actuele inzichten per 1 juni 2025.
    2. We berekenen de totale loonsom op basis van het maximum van de functieschaal. In 2026 nemen we als effect 1% van de loonsom op. In 2027 is het effect gebaseerd op maximum functieschaal.
    3. We indexeren de loonkosten conform de geldende cao-afspraken
    4. Op het moment dat er geen geldende cao-afspraken bekend zijn, passen we een algemene indexeringsgrondslag toe (loonvoet sector overheid)
  4. Het integraal rentepercentage stellen we voorlopig vast op 1,25%
  5. Het bedrag voor onvoorziene uitgaven begroting 2026 en volgende jaren is € 25.000 per jaar
  6. Op investeringen groter dan € 10.000,- schrijven we lineair af.

 

Het college behoudt ruimte om bij de begrotingsbehandeling gemotiveerd af te wijken van genoemde uitgangspunten als de doorrekeningen in aanloop naar de begroting hiertoe aanleiding geven.

 

5. Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - - 5. Algemene ontwikkelingen

5.1 Voorjaarsnota Rijk

Terug naar navigatie - - 5.1 Voorjaarsnota Rijk

In de Voorjaarsnota van het Rijk lezen we het vooruitzicht voor de ontwikkeling van het gemeentefonds. We moeten de meicirculaire afwachten om zeker te weten wat dit betekent voor onze gemeente. In onderstaande tabel geven we inzicht in de ontwikkelingen voor zover deze nu bekend zijn. Hieruit blijkt dat het ravijnjaar feitelijk met twee jaar wordt opgeschoven naar 2028.

 

 

2026

2027

2028

2029

Loon- en prijsontwikkelingen

1.600 V

1.570 V

1.513 V

1.495 V

Jeugd: structurele compensatie

900 V

900 V

900 V

900 V

Jeugd: incidentele compensatie

600 V

500 V

 

 

Jeugd: korting op compensatie

 

 

1.000 N

1.000 N

Extra budget voor demping ravijnjaar

480 V

480 V

480 V

480 V

Effect Voorjaarsnota Rijk

3.580 V

3.450 V

1.893 V

1.875 V

 

De Voorjaarsnota van het Rijk geeft inzicht in de reguliere ontwikkeling van de meicirculaire. Het gaat dan primair over de loon- en prijsstijgingen. Dit is het aandeel binnen de algemene uitkering voor het opvangen van autonome en onontkoombare ontwikkelingen zoals de CAO, de bijdragen aan verbonden partijen en de indexering van lopende verplichtingen. In de tabel autonome ontwikkelingen reserveren we deze regel voor:

  • CAO-ontwikkelingen
  • Deelnemersbijdragen verbonden partijen
  • Overige loon- en prijsontwikkelingen

 

Het advies van Van Ark is inzet geweest in de gesprekken over de ontwikkeling van het Gemeentefonds. Dit heeft er toe geleid dat er een structurele compensatie is toegekend die voor onze gemeente neerkomt op zo’n € 0,9 miljoen. Echter; met het oog op onder meer de resultaten van de Hervormingsagenda is er met ingang van 2028 ook een structurele korting van € 1,0 miljoen doorgevoerd. Gemeenten ontvangen in 2026 en 2027 een incidentele compensatie voor jeugd. Het verwachte financieel rendement van de Hervormingsagenda was al verwerkt in het Gemeentefonds. Dit financieel rendement laat echter nog op zich wachten en hiervoor ontvangen gemeenten een incidentele compensatie.

 

We zetten deze ontwikkeling af tegen de autonome ontwikkelingen in het sociaal domein zoals we deze hebben opgenomen in de tabel autonome ontwikkelingen. Dan blijkt dat we met deze compensaties enkel de verwachte autonome ontwikkelingen in 2026 en 2027 vrijwel geheel op kunnen vangen.

 

Tot slot is er extra budget toegevoegd ter demping van het ravijnjaar. We verwachten dat dit een structureel bedrag is van € 480.000 inclusief een aanpassing vanwege de volumeontwikkeling.

5.2 Powerport regio Moerdijk en Geertruidenberg

Terug naar navigatie - - 5.2 Powerport regio Moerdijk en Geertruidenberg

Geertruidenberg maakt deel uit van de ontwerptafel Powerport regio Moerdijk: een samenwerking tussen het Rijk, provincie Noord-Brabant en de gemeenten Drimmelen en Moerdijk. Dit is een overlegtafel waar veel plannen voor de regio worden besproken. Samen wordt gekeken wat er mogelijk is – én wat niet – als het gaat om ruimte, energie, economie en leefomgeving. Uit onderzoek blijkt dat er in de toekomst meer ruimte nodig is dan nu beschikbaar is. Deze extra ruimte is nodig voor verschillende zaken, denk daarbij aan:

  • Nieuwe energievoorzieningen en –infrastructuur, zoals het converterstation, uitbreiding vna het 380kV-station en het 150kV-station en mogelijke batterijopslagen die we nodig hebben om duurzame energie op te slaan en verder te vervoeren.
  • Verduurzaming van de industrie, bijvoorbeeld op het Amerterrein en Dombosch.
  • Ruimte voor hergebruik van materialen, zodat we materialen kunnen recyclen en minder afval maken.

 

Daarom wordt er gekeken naar mogelijke uitbreiding. Voornamelijk binnen het Amergebied (het Amerterrein, rond de aanlandlocatie van het converterstation en rond het 380 kV-station). In deze samenwerking ligt de focus op een duurzame economie, de energietransitie en het uitbreiden van het elektriciteitsnet. Voor Geertruidenberg biedt dit kansen. Denk aan samenwerking op het gebied van energie. Maar de energietransitie brengt ook uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om ruimte, natuur en leefbaarheid. In januari 2025 heeft het Rijk besloten dat Geertruidenberg de aanlandplek wordt voor stroom van windmolens op zee. De ministers van Klimaat en Energie (KGG) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) hebben gekozen voor een converterstation aan de Standhazensedijk in Geertruidenberg. De komst van het converterstation en de uitbreiding van het elektriciteitsnet hebben invloed op de omgeving. Om de leefbaarheid in onze gemeente te behouden of te verbeteren stelt het Rijk bruto € 11,7 miljoen aan leefbaarheidsgelden beschikbaar. Hoe dit geld wordt besteed is nog niet besloten. Binnenkort start de gemeente hiervoor een participatieproces. Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen dan hun mening en ideeën geven.

6. Het maatregelenpakket

Terug naar navigatie - - 6. Het maatregelenpakket

Het maatregelenpakket op hoofdlijnen (bedragen x € 1.000,-)

 

2026

2027

2028

2029

Financiële uitgangspunten

118 V

12 N

12 N

12 N

Programma 1 Opgave duurzaamheid

98 V

123 V

93 V

93 V

Programma 2 Opgave leefbaarheid

862 V

469 V

736 V

905 V

Programma 3 Mens en zorg

12 V

772 V

1.878 V

3.438 V

Programma 4 Wonen

 

 

 

 

Programma 5 Economie en toerisme

112 V

127 V

127 V

127 V

Programma 6 Bestuur en dienstverlening

115 V

338 V

420 V

538 V

Programma 7 Financiën en organisatie

1.075 V

1.318 V

1.560 V

1.560 V

Totaal maatregelenpakket

2.392 V

3.135 V

4.802 V

6.649 V

 

Ontwikkeling van het saldo als gevolg van het maatregelenpakket (bedragen x € 1.000,-)

 

2026

2027

2028

2029

Vertrekpunt voor maatregelenpakket

3.656 N

4.434 N

6.139 N

6.139 N

Totaal maatregelenpakket

2.392 V

3.135 V

4.802 V

6.649 V

Subtotaal

1.264 N

1.299 N

1.337 N

510 V

Onttrekking alg. reserve voor incidentele activiteiten

300 V

75 V

75 V

75 V

Indicatief saldo begroting na maatregelenpakket

964 N

1.224 N

1.262 N

585 V

 

Met dit maatregelenpakket zetten we duidelijke stappen naar een structureel en reëel sluitende begroting. Daar zijn we nog niet. Met dit pakket voldoen we aan het afwegingskader dat we met elkaar hanteerden. We zijn gestart met technisch-administratieve maatregelen. We maakten een onderscheid tussen wettelijke en niet-wettelijke taken en maakten keuzes waar deze het voorzieningenniveau zo minimaal mogelijk zal raken. De splitsing waar we nu voor staan brengt ons tot afwegingen die het voorzieningenniveau zullen gaan raken. We willen echter niet onnodig voorstellen doen die de samenleving raken. Het pad naar de begroting is nog lang en bevat tal van onzekerheden en kansen. Deze willen we eerst afwachten om te weten of het echt nodig is om deze voorstellen ook te moeten doen.

6.1 Programma 1 Opgave Duurzaamheid

Terug naar navigatie - - 6.1 Programma 1 Opgave Duurzaamheid

Binnen programma 1 zien we twee grote thema’s; verduurzaming en vergroening. Beide thema’s komen voort uit het coalitieakkoord. Deze thema’s spelen ook een rol in de investeringsagenda. Bij projecten in de openbare ruimte (wegen en riolering) integreren we duurzaamheids- en vergroeningsmaatregelen. Daarnaast handhaven we binnen het programma duurzaamheid een beperkte impuls om het omgevingsprogramma groen aan te jagen.

 

In dit programma zien we ook een verzameling van (rijks)ambities die verlegd worden naar gemeenten. Daarmee zijn het nog geen wettelijke taken. We stellen ons in het programma daarom op het standpunt dat we in principe alleen activiteiten oppakken waar we ook externe financiering op in kunnen zetten. Is er geen externe financiering; dan pakken we de taken ook niet op.

 

 

2026

2027

2028

2029

Temporiseren realiseren duurzaamheidsambities

98 V

123 V

93 V

93 V

Maatregelen duurzaamheid

98 V

123 V

93 V

93 V

 

Temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities

In de beleidsrijke begroting 2023 zijn middelen toegekend om tot een versnelling van het resultaat dan wel een intensivering van de inzet te komen. Door deze middelen niet meer beschikbaar te stellen, valt deze versnelling en intensivering stil. Ambities kunnen nog steeds gerealiseerd worden, maar het resultaat zal langer op zich laten wachten.

6.2 Programma 2 Opgave Leefbaarheid

Terug naar navigatie - - 6.2 Programma 2 Opgave Leefbaarheid

Binnen programma twee zien we ook twee lijnen die om een besluit vragen in deze kadernota. Dit zijn het DIOR en de investeringsagenda.

 

 

 

2026

2027

2028

2029

DIOR

 

 

498 N

498 N

498 N

Bijstelling storting in voorziening wegen

 

490 V

490 V

490 V

490 V

Investeringsagenda (inclusief Bergse Brug)

 

372 V

477 V

744 V

913 V

Maatregelen leefbaarheid

 

862 V

469 V

736 V

905 V

 

Dior

Door Raad en College is een voorkeur uitgesproken voor het scenario “Afgewogen”. Daarmee worden de kwaliteitsniveaus voor de kwaliteit in de openbare ruimte voor de komende periode bepaald. Aan het College is de opdracht meegegeven om dit besluit financieel in te passen binnen de kadernota. Voorgesteld wordt om de uitvoering van het DIOR volgens het scenario “Afgewogen” met een jaar te vertragen. Dat betekent dat de uitvoering zal starten in 2027.

 

Investeringsagenda

Ten aanzien van de investeringsagenda kiezen we er voor om nu eerst alle lopende projecten af te ronden voordat we met nieuwe projecten starten. Onze investeringsagenda bevat ook een groot aantal rehabilitatieprojecten. Dit zijn projecten die in de komende jaren nog opgestart moeten worden omdat wegen of riolering in slechte staat van onderhoud verkeren. Van deze projecten maken we de komende maanden de balans op wanneer we deze het beste kunnen uitvoeren, rekening houdend met andere ontwikkelingen op die locaties. Denk daarbij aan (potentiële) woningbouwlocaties of het leggen van kabels en leidingen door data-, energie- en telecomleveranciers. We zullen dit verwerken in de investeringsagenda bij de begroting 2026.

 

In september ontvangt u het raadsvoorstel Bergse Brug. In dit raadsvoorstel wordt de keuze renovatie of vervanging aan u voorgelegd. Binnen de investeringsagenda nemen we de financiële ruimte op voor de vervanging van de Bergse Brug. Wanneer u anders besluit zullen we de impact hiervan zichtbaar maken in de begroting.

6.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg

Terug naar navigatie - - 6.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg

In het programma Mens en Zorg zetten we de ingeslagen koers voort. Dit noemen we het scenario Versterkt. Het scenario Versterkt is het aanvullend pakket op de maatregelen die in de begroting 2025 – 2028 al zijn opgenomen. Daarnaast wordt ingezet op het optimaliseren en verder professionaliseren van de inzet op sportaccommodaties. Binnen het programma Mens en Zorg zijn er een aantal thema’s benoemd waar we verwachten dat er potentieel rendement behaald kan worden, maar waarvan we dat nu nog niet concreet kunnen maken. Voor deze onderwerpen gaan we aan de slag met businesscases om de haalbaarheid te kunnen bepalen.

 

 

2026

2027

2028

2029

Scenario Versterkt: sociale basis

147 N

53 V

53 V

53 V

Scenario Versterkt: participatie

10 V

95 V

203 V

323 V

Scenario Versterkt: Wmo

 

250 V

723 V

1.638 V

Scenario Versterkt: jeugd

 

200 V

700 V

1.200 V

Inzet op sportaccommodaties

149 V

174 V

199 V

224 V

Totaal maatregelenpakket

12 V

772 V

1.878 V

3.438 V

 

6.3.1 Toelichting op maatregelenpakket

Terug naar navigatie - - 6.3.1 Toelichting op maatregelenpakket

Voortzetten ingezette beleidslijn (scenario “versterkt”)

In het programma Mens en Zorg zijn in de begroting 2025 – 2028 de eerste maatregelen verwerkt om tot kostenbeheersing in het sociaal domein te komen. In de kadernota zetten we deze lijn voort. In 2026 is een transformatiebudget nodig om deze lijn kracht bij te zetten. In de begroting zullen wij dit transformatiebudget concretiseren naar specifieke maatregelen. We brachten het effect in beeld als we helemaal terug gaan naar het niveau van de wettelijke taken. Dit leidt tot een ogenschijnlijk snel financieel resultaat. Echter, op de langere termijn sorteert deze aanpak onvoldoende gewenst effect; zijnde de afvlakking van de jaarlijkse groei van 10% naar 4% per jaar.

 

Niemand is perfect, vrij van zorgen en problemen. Opvoeding en ontwikkeling gaan niet altijd vanzelf. En dat mag ook zo zijn. We dagen onze inwoners uit om, samen met hun eigen netwerk, met hun problematiek aan de slag te gaan. Een centrale rol is weggelegd voor de toegang die op termijn overgaat in het Stevig Lokaal Team. Ingezet wordt op een strenge maar rechtvaardige toegang. De eerste afweging die men in de toegang maakt is welke algemeen (vrij) toegankelijke voorzieningen beschikbaar en passend zijn. Als dit niet aan de orde is, wordt een inschatting gemaakt van de meest doeltreffende ondersteuning voor het gezin. Stapeling van voorzieningen wordt zoveel mogelijk voorkomen. We zetten daarom expliciet in op het terugdringen van het aantal beschikkingen. Als gemeente blijven we wel een vangnet bieden. We blijven voorzien in wat nodig is.

 

Sport

Een tweede thema binnen Mens en Zorg gaat over sport, en specifiek over sportaccommodaties. Uit de analyse die we uitvoerden in het kader van maatschappelijk vastgoed blijkt dat een groot aantal overeenkomsten voor het gebruik van sportaccommodaties verouderd is en onvoldoende in balans met onze kosten. Daarnaast wordt aan deze zelfde partijen ook huurcompensatie verstrekt. We gaan in gesprek met de sportverenigingen om tot nieuwe afspraken te komen.

 

We zien ook kansen om de kosten voor sportaccommodaties te beperken. We doen dit door het beter (en meer integraal) organiseren van het beheer en onderhoud. Het gaat hier dan bijvoorbeeld over groenonderhoud. Daarnaast komen we tot een herijking van de prioriteiten in het MJOP buitensportaccommodaties.

6.3.2 Businesscases

Terug naar navigatie - - 6.3.2 Businesscases

Maatschappelijk vastgoed

In de begroting 2025 kondigden we een onderzoek aan naar ons maatschappelijk vastgoed. Dit onderzoek is afgerond. Het accommodatiebeleid zal geactualiseerd moeten worden. Als we naar de individuele objecten kijken, liggen er kansen voor locaties om de bezettingsgraad te verhogen maar ook om andere locaties af te stoten of die interessant zijn voor herontwikkeling. Dit is geen “snelle” actie. In de komende periode werken we een aantal businesscases uit om te bepalen wat een rendabele ontwikkeling is. Parallel daaraan vindt een actualisatie van het accommodatiebeleid plaats.

 

In deze kadernota nemen we geen financiële vertaling op van deze maatregelen omdat de mogelijke impact volledig afhankelijk is van de – nog te maken – keuzes per locatie.

 

Mafeking

Het project Mafeking zet een grotere gebiedsontwikkeling in gang. We verwachten straks een gebied met meer bedrijvigheid en meer recreatiemogelijkheden. Op basis van een businesscase willen we kunnen vaststellen of dit project neutraal voor de begroting kan worden gerealiseerd, dus dat de structurele kosten kunnen worden opgevangen door structurele baten en daarmee mogelijk ook de reserve dekking kapitaallasten Mafeking vrij kan vallen. Lukt het niet om deze businesscase (positief) sluitend te krijgen, kan dit reden zijn om het project Mafeking te beëindigen.

 

Scholeneiland

Er liggen plannen dat drie scholen in Raamsdonksveer gezamenlijk in één nieuw gebouw worden gehuisvest. Daar ligt ook de afweging voor om een locatie te creëren waar meerdere voorzieningen kunnen worden ondergebracht. Deze ontwikkeling is ook bekend onder de naam “scholeneiland”. We verrichten een haalbaarheidsstudie naar het scholeneiland en de mogelijkheden om hier een sluitende businesscase voor te ontwikkelen. Deze haalbaarheidsstudie wordt in 2025 nog opgestart.

6.4 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

Terug naar navigatie - - 6.4 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

In het programma Economie en Toerisme maakten we een expliciet onderscheid tussen wettelijke en niet-wettelijke taken. Dat heeft tot gevolg dat vrijwel het gehele programma onderwerp van gesprek is geweest.

 

 

2026

2027

2028

2029

Herstructureren prioriteiten en efficiencyvoordeel

52 V

67 V

67 V

67 V

Taakstellende opgave bibliotheek

60 V

60 V

60 V

60 V

Totaal maatregelenpakket

112 V

127 V

127 V

127 V

 

 Herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel

Binnen het werkveld Economie en Toerisme werken we aan het versterken van het vestigingsklimaat, verduurzaming van bedrijventerreinen en de instandhouding van het toeristisch-recreatief product. Dit zijn veelal niet-wettelijke taken. Binnen dit werkveld participeren we in diverse samenwerkingen en partnerschappen. In de aanloop naar de begroting komen we met een herstructurering van het programma, waarbij we bewust keuzes maken welke activiteiten we nog door kunnen blijven zetten of slimmer kunnen organiseren. Dit zal er deels toe leiden dat de versnelling en intensivering die ingezet is bij de beleidsrijke begroting 2023 onder druk komt te staan. Wij zullen in de aanloop naar de begroting trachten dit effect minimaal te laten zijn.

 

Taakstellende opgave bibliotheek

We gaan met de bibliotheek in gesprek over de huisvestingsmogelijkheden en het dienstenpakket. Hiervoor nemen we een taakstellende opgave op in de begroting.

6.5 Programma 6 Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - - 6.5 Programma 6 Bestuur en dienstverlening

De maatregelen in dit programma richten zich primair op de bedrijfsvoering. Binnen dit programma staan we ook nog expliciet stil bij de formatie.

 

 

2026

2027

2028

2029

Personeel & organisatie (exclusief formatie)

48 N

25 N

43 N

25 N

Optimaliseren bedrijfsvoering

205 V

305 V

405 V

505 V

Dienstverlening

55 N

45 V

45 V

45 V

Overige maatregelen

13 V

13 V

13 V

13 V

Totaal maatregelenpakket

115 V

338 V

420 V

538 V

 

6.5.1 Toelichting maatregelenpakket

Terug naar navigatie - - 6.5.1 Toelichting maatregelenpakket

Personeel en organisatie

Onder de noemer personeel en organisatie nemen we enkele maatregelen. De twee grootste maatregelen zijn de uitbesteding van de salarisadministratie en het aanpassen van de frequentie van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. In 2025 maken we de overgang naar een nieuw systeem voor de personeels- en salarisadministratie. Het budget hiervoor kende u toe bij de begroting 2025. Om een effectieve en efficiënte uitvoering te kunnen blijven garanderen, kiezen we voor het uitbesteden van de salarisadministratie. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek brengen we terug naar een frequentie van eens per twee jaar in plaats van jaarlijks.

 

Optimaliseren bedrijfsvoering

Hieronder onderscheiden we drie maatregelen:

  • Digitale infrastructuur: Volgend op het onderzoek naar de uitvoeringskracht van de organisatie, voeren we een scan uit naar onze digitale infrastructuur. Het gaat hier over de inrichting van het informatie- en applicatielandschap maar ook over het kunnen bieden van voldoende faciliteiten om het werk te kunnen doen. Deze scan is nodig om exact te kunnen bepalen waar en op welke manier optimalisaties kunnen worden doorgevoerd en bijvoorbeeld afscheid genomen kan worden van applicaties die geen tot onvoldoende meerwaarde hebben voor het werk.
  • Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij in verband met kwetsbaarheid van de functie en specifieke kennis die hiervoor vereist is.
  • Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement: Jaarlijks wordt zo’n € 40 miljoen “omgezet” in contracten. Dit varieert van de grote zorgcontracten in het sociaal domein tot kleine opdrachten als een bloemetje. In deze opgave benadrukken we elke stap in de keten aanbesteden – contractbeheer – contractmanagement. Het doel is om tot een betere prijs-kwaliteitverhouding te komen in de contracten en meer bewust te zijn van de geldende contractafspraken. Het rendement in deze aanpak vinden we door strakker te sturen op het resultaat in lopende contracten en eventueel ook af te sluiten. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden (bijvoorbeeld in raamovereenkomsten) door gelijksoortige kleine opdrachten te bundelen.

 

Dienstverlening

Onder de noemer dienstverlening onderscheiden we twee deelmaatregelen:

  • Sluiting gemeentehuis op vrijdag: Uit een inventarisatie blijkt dat het aantal medewerkers dat op vrijdag aanwezig is in het gemeentehuis, minimaal is. Recent is reeds besloten om op vrijdagmiddag te sluiten. Dit nieuwe voorstel strekt tot sluiting van het gemeentehuis voor de gehele dag. Dat betekent dat de kosten voor onder meer gas en elektra, en schoonmaak zullen dalen. Medewerkers kunnen vanuit huis werken. De gemeentewerf blijft wel open op vrijdag.
  • Aanschaf en implementatie nieuwe website: De website van de gemeente is sterk verouderd en kan een aantal van de diensten die we willen aanbieden onvoldoende ondersteunen. Vernieuwing van de website is daarom noodzakelijk in 2026. Het incidenteel budget is bedoeld voor de inrichting en implementatie. Het regulier beheer en onderhoud past in het bestaande budget.

 

Overige maatregelen

We brengen het aantal bijeenkomsten per jaar van de commissie bezwaar en beroep terug. Daarnaast zijn wij voornemens om te stoppen met het burgerpanel. Het overig instrumentarium en beschikbare budgetten voor burgerparticipatie blijven wel in stand.

6.5.2 Formatie

Terug naar navigatie - - 6.5.2 Formatie

Formatie is een belangrijke factor. In deze kadernota zijn maatregelen opgenomen die mogelijk een effect hebben op de formatie. Met de implementatie van de organisatieontwikkeling zijn bovendien ook uitspraken gedaan over de ontwikkeling van formatie. Tot slot is een onderzoek naar de uitvoeringskracht van onze organisatie in afronding. In de aanloop naar de begroting zullen deze ontwikkelingen worden samengebracht in scenario’s voor keuzes in de formatie. 
Daarnaast zijn wij ons bewust dat we een kleine organisatie zijn waarbij het zelfstandig uitvoeren van bepaalde taken ons ook kwetsbaar maakt. In navolging van de aansluiting bij de belastingsamenwerking bekijken we de mogelijkheden om de uitvoering van taken anders te organiseren. Dat kan door voor die taak aan te sluiten bij een samenwerkingsverband of om een taak uit te besteden aan een marktpartij. De uitbesteding van de verbijzonderde interne controle is hier een voorbeeld van.

6.6 Programma 7 Financiën en organisatie

Terug naar navigatie - - 6.6 Programma 7 Financiën en organisatie

Het centrale thema van programma 7 zijn de gemeentefinanciën en met name de baten (belasting- en legesopbrengsten).

 

 

2026

2027

2028

2029

Verrekening van kosten

650 V

650 V

650 V

650 V

Ontwikkeling OZB

242 V

485 V

727 V

727 V

Toeristenbelasting bij arbeidsmigranten

183 V

183 V

183 V

183 V

Totaal maatregelenpakket

1.075 V

1.318 V

1.560 V

1.560 V

 

Verrekening van kosten

We staan voor een technische exercitie om binnen de exploitatie de kosten (met name voor de overhead) meer realistisch toe te rekenen aan de producten. Daardoor ontstaan ook mogelijkheden om de kostendekkendheid van de leges te bepalen, personele kosten toe te rekenen aan investeringen en kosten beter te verleggen naar andere partijen (onder meer via het gebruik van anterieure overeenkomsten). Een belangrijk element in deze ontwikkeling richt zich op kabels en leidingen. Gezien de ontwikkelingen de komende jaren op dit gebied in onze gemeente is het van belang om de mogelijke tarieven, bijbehorende kosten en eventueel incidenteel rendement opnieuw te bepalen. Bij deze technische exercitie heeft de toerekening van kosten aan afval en riool onze nadrukkelijke aandacht. Dit houdt ook verband met de afweging over de ruimte die we zien in de ontwikkeling van de OZB.

 

Ontwikkeling OZB

We zijn op zoek naar de ruimte binnen de lokale lastendruk van onze gemeente. We kunnen hier een oordeel over uitspreken aan de hand van het financieel kengetal “Belastingcapaciteit”.  Het gaat hier om het samenstel van OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor een meerpersoonshuishouden. Afvalstoffenheffing en rioolheffing mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De kosten die toegerekend kunnen worden aan deze heffingen worden meegenomen in de opgave “verrekening van kosten”. In de begroting berekenen we het nieuwe tarief voor afval en riool.

 

De belastingcapaciteit in de jaarrekening 2024 is 96, afgezet tegen het landelijk gemiddelde dat met 100 wordt geduid. We hebben onszelf ook vergeleken met de lastendruk in een zeven Brabantse gemeenten van vergelijkbare omvang. Ten opzichte van het gemiddelde van deze gemeenten zijn onze lokale lasten 12% lager. We hanteren het uitgangspunt dat de lokale lastendruk aansluit bij het landelijk gemiddelde. Afhankelijk van het tarief voor afval en riool, berekenen we de ruimte om de OZB te laten stijgen bovenop de autonome ontwikkeling op basis van de financiële uitgangspunten. In deze kadernota rekenen we vooralsnog gedurende drie jaar met een additionele stijging van de OZB met 3% per jaar. Dit betekent 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder.

 

Toeristenbelasting bij arbeidsmigranten

Binnen het bestaande kader van de toeristenbelasting kan ook geheven worden op locaties waar arbeidsmigranten verblijven, voor zover deze niet ingeschreven staan bij de gemeente.

Bijlage 1 Totaaloverzicht van maatregelen

Terug naar navigatie - - Bijlage 1 Totaaloverzicht van maatregelen
Maatregelenpakket 2026 2027 2028 2029
Financiële uitgangspunten        
    Loonsom (1% in 2026, max functieschaal 2027 e.v.)            165            295            295            295
    Inschatting autonome ontwikkeling lokale heffingen           -283           -283           -283          -283
    Subtotaal financiële uitgangspunten           -118               12               12              12
             
Programma 1 Opgave duurzaamheid        
Temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities        
    Geen gemeentelijke inzet op fietsinfrastructuur             -15             -15             -15             -15
    Uitvoeringsprogramma duurzaamheid terugbrengen tot energieloket             -25             -20             -20             -20
    Beëindigen permanente informatie- en bewustwordingscampagne             -18             -18             -18             -18
    Beëindigen vrijwilligersvergoedingen voor energiecoaches, etc.             -10             -10             -10             -10
    Geen middelen voor uitvoering transitievisie warmte             -30             -30             -30             -30
    Duurzaamheid: Herijking duurzaamheidsprogramma met eigen mensen opstellen                  -             -30                  -                 -
    Verminderen klimaatsubsidies (opgevangen binnen gesloten systeem)                  -                  -                  -                 -
    Subtotaal temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities             -98           -123             -93             -93
    Subtotaal programma 1 opgave duurzaamheid             -98           -123             -93             -93
             
Programma 2 Opgave leefbaarheid        
DIOR        
    DIOR scenario afgewogen (inclusief indexering)                  -            330            330            330
    DIOR achterstanden oplossen (incidenteel)                  -               75               75              75
    DIOR formatie                  -               93               93              93
    Subtotaal DIOR                  -            498            498            498
Bijstelling storting in voorziening wegen        
    Dagelijks onderhoud                75               75               75              75
    Bijstellen storting in de voorziening wegen           -565           -565           -565          -565
    Subtotaal Bijstelling storting in voorziening wegen           -490           -490           -490          -490
Investeringsagenda        
    Investeringsagenda (conform aparte bijlage)           -372           -477           -744          -913
    Bergse Brug: vernieuwing brug 60 jaar (investering 7,3 mln)        
    Subtotaal investeringsagenda           -372           -477           -744          -913
    Subtotaal programma 2 opgave leefbaarheid           -862           -469           -736          -905
             
Programma 3 Opgave mens en zorg        
Scenario versterkt: maatregelen sociale basis        
    Voorlichtingslessen HALT door scholen zelf laten betalen               -5               -5               -5               -5
    Geen subsidie voor batterij KC (opganomen in het krediet)             -45             -45             -45             -45
    Afbouw presentiegelden seniorenraad (na integratie in adviesraad sociaal domein)               -3               -3               -3               -3
    Programmabudget PL 1 tm 6            200                  -                  -                 -
    Subtotaal scenario versterkt: maatregelen sociale basis            147             -53             -53             -53
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning participatie        
    Gemeentelijk budget (SW en participatie) groeit mee met rijksmiddelen               15               15               15              15
    Persoonlijk maatwerkbenadering bijstandsgerechtigden                  -                  -               -8               -8
    Afschaffen buitenwettelijk begunstigend beleid (bijzondere bijstand en armoede)             -25             -30             -30             -30
    Afbouw budgetten maatwerk participatievoorzieningen                  -             -80           -180          -300
    Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning participatie             -10             -95           -203          -323
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning Wmo        
    Afbouw Wmo-voorzieningen (+GPK) aanvullend op reeds ingezette maatregel                  -                  -           -123          -538
    Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo door daling aantal beschikkingen                  -           -125           -300          -550
    Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo                  -           -125           -300          -550
    Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning Wmo                  -           -250           -723       -1.638
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning jeugd        
    Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp door daling aantal beschikkingen                  -           -100           -350          -600
    Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp                  -           -100           -350          -600
    Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning jeugd                  -           -200           -700       -1.200
Sportaccommodaties        
    Verkoop gymnastieklokaal De Brug              -24             -24             -24             -24
    Herijken en afsluiten huurcontracten sportaccommodaties             -25             -50             -75          -100
    Uniformeren en optimaliseren beheer en onderhoud sportaccommodaties (o.m. groenonderhoud)             -50             -50             -50             -50
    Herijken prioriteiten MJOP buitensportaccommodaties             -50             -50             -50             -50
    Subtotaal sportaccommodaties           -149           -174           -199          -224
    Subtotaal programma 3 mens en zorg             -12           -772       -1.878       -3.438
             
Programma 4 Opgave wonen        
    geen maatregelen voor kadernota        
    Subtotaal programma 4 opgave wonen                  -                  -                  -                 -
             
Programma 5 Economie en toerisme        
Herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel        
    Geen vervolg geven aan visie economisch domein                  -             -15             -15             -15
    Stopzetten uitvoeringsbudget kleine maatregelen vestigingsklimaat             -15             -15             -15             -15
    Geen programmaprojecten op thema toerisme uitvoeren             -10             -10             -10             -10
    Digiborden overdragen aan VOG               -1               -1               -1               -1
    Lidmaatschap Clok en Walstroom beëindigen               -8               -8               -8               -8
    Stoppen met streekfonds               -5               -5               -5               -5
    Beëindigen deelname Vereniging Nederlandse Vestingsteden               -6               -6               -6               -6
    Beëindigen deelname samenwerking Brabant aan de Biesbosch               -7               -7               -7               -7
    Subtotaal herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel             -52             -67             -67             -67
Taakstellende opgave bibliotheek             -60             -60             -60             -60
    Subtotaal programma 5 economie en toerisme           -112           -127           -127          -127
             
Programma 6 Bestuur en dienstverlening        
Personeel en organisatie        
    Stoppen met deelname aan project arbeidsmarktcampagne van de provincie                  -               -5               -5               -5
    Medewerkersonderzoek eens per twee jaar in plaats van jaarlijks                  -             -18                  -             -18
    Afschaffen lunchmoment               -5               -5               -5               -5
    Uitbesteding salarisadministratie (gevolg van nieuw pakket personeels- en salarisadministratie)               53               53               53              53
    Subtotaal personeel en organisatie               48               25               43              25
Optimaliseren bedrijfsvoering        
    Verwacht rendement onderzoek digitale infrastructuur             -70             -70             -70             -70
    Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij             -35             -35             -35             -35
    Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement           -100           -200           -300          -400
    Subtotaal optimaliseren bedrijfsvoering           -205           -305           -405          -505
Dienstverlening        
    Sluiting gemeentehuis op vrijdag             -45             -45             -45             -45
    Aanschaf en implementatie nieuwe website            100                  -                  -                 -
    Subtotaal dienstverlening               55             -45             -45             -45
Overige maatregelen        
    Minder bijeenkomsten commissie bezwaar en beroep per jaar               -5               -5               -5               -5
    Afschaffen burgerpanel               -8               -8               -8               -8
    Subtotaal overige maatregelen             -13             -13             -13             -13
    Subtotaal programma 6 bestuur en dienstverlening           -115           -338           -420          -538
             
Programma 7 Financiën en organisatie        
Interne kostenverrekeningen        
    Kostendekkendheid leges (inclusief kabels en leidingen)           -250           -250           -250          -250
    Interne kostenverrekeningen en toerekening van (personele) kosten)           -400           -400           -400          -400
    Subtotaal interne kostenverrekeningen           -650           -650           -650          -650
Toeristenbelasting heffen bij locaties arbeidsmigranten           -183           -183           -183          -183
OZB stijging 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder           -242           -485           -727          -727
    Subtotaal programma 7 Financiën en organisatie       -1.075       -1.318       -1.560       -1.560
             
Totaal maatregelenpakket  -2.392  -3.135  -4.802  -6.649

 

Bijlage 2 Totaaloverzicht van alle maatregelen die in beeld zijn gebracht

Terug naar navigatie - - Bijlage 2 Totaaloverzicht van alle maatregelen die in beeld zijn gebracht
    2026 2027 2028 2029
Programma 1 Opgave duurzaamheid        
  Herijking duurzaamheidsprogramma met eigen mensen opstellen                 -             -30                 -                 -
  Geen gemeentelijke inzet op fietsinfrastructuur             -15             -15             -15             -15
  Uitvoeringsprogramma duurzaamheid terugbrengen tot energieloket             -25             -20             -20             -20
  Beëindigen permanente informatie- en bewustwordingscampagne             -18             -18             -18             -18
  Beëindigen vrijwilligersvergoedingen voor energiecoaches, etc.             -10             -10             -10             -10
  Geen middelen voor uitvoering transitievisie warmte             -30             -30             -30             -30
  Verminderen klimaatsubsidies (opgevangen binnen gesloten systeem)                 -                 -                 -                 -
  Vergroeningsprojecten (tbv uitvoeringsprogramma groen)             -50             -50             -50             -50
  Onderzoek en aankoop gronden voor plaatsing transformatiehuisjes             -30             -30             -30             -30
  Subtotaal programma 1 opgave duurzaamheid          -178          -203          -173          -173
           
Programma 2 Opgave leefbaarheid        
  DIOR scenario afgewogen (inclusief indexering)                 -            330            330            330
  DIOR achterstanden oplossen (incidenteel)                 -              75              75              75
  DIOR formatie                 -              93              93              93
  Dagelijks onderhoud               75              75              75              75
  Bijstellen storting in de voorziening wegen          -565          -565          -565          -565
  Investeringsagenda (conform aparte bijlage)          -372          -477          -744          -913
  Bergse Brug: vernieuwing brug 60 jaar (investering 7,3 mln)        
  Subtotaal programma 2 opgave leefbaarheid          -862          -469          -736          -905
           
Programma 3 Opgave mens en zorg        
  Voorlichtingslessen HALT door scholen zelf laten betalen               -5               -5               -5               -5
  Geen subsidie voor batterij KC (opgenomen in het krediet)             -45             -45             -45             -45
  Afbouw presentiegelden seniorenraad (na integratie in adviesraad sociaal domein)               -3               -3               -3               -3
  Programmabudget PL 1 tm 6            200                 -                 -                 -
  Beperken wijkbudgetten en inzet             -75             -75             -75             -75
  Aanvullend op vorige maatregel: stoppen met wijkgericht werken             -75             -75             -75             -75
  Ontmoetingscentra: subsidie terugbrengen, herstructureren inlooppunten, financieringsconstructie wijzigen             -92             -92             -92             -92
  Aanuvllend op vorige maatregel: geen subsidie aan kinderboerderij             -25             -25             -25             -25
  Stoppen met Sjors Sportief, geen gemeentelijke bijdrage buurtsport, afbouw inhuur, bezuiniging huurcompensatie             -56             -56          -135          -135
  Verhogen huuropbrengsten van accommodaties             -40             -40             -40             -40
  Speeltoestellen niet vervangen             -10             -10             -10             -10
  Afbouwen subsidies voor sport, muziek, zangverenigingen en vrijetijdsbesteding voor volwassenen             -30             -30             -30             -30
  Aanvullend op vorige maatregel: afbouwen subsidies tot 50%             -30             -30             -30             -30
  Afbouw subsidies ouderenbonden               -6               -6               -6               -6
  Afbouw subsidie Xieoe             -32             -32             -32             -32
  POH jeugd afschaffen          -110          -110          -110          -110
  Afbouwen subsidieregeling peuteropvang en GR leerplicht (RBL en RMC)             -80             -80             -80             -80
  Gemeentelijk budget (SW en participatie) groeit mee met rijksmiddelen              15              15              15              15
  Persoonlijk maatwerkbenadering bijstandsgerechtigden                 -                 -               -8               -8
  Afschaffen buitenwettelijk begunstigend beleid (bijzondere bijstand en armoede)             -25             -30             -30             -30
  Afbouw budgetten maatwerk participatievoorzieningen                 -             -80          -180          -300
  Opzeggen deelname Met Werk             -10             -10             -10             -10
  Minimaregelingen bijstandsnorm van 120% naar 100%             -60          -120          -120          -120
  Afbouw Wmo-voorzieningen (+GPK) aanvullend op reeds ingezette maatregel                 -                 -          -123          -538
  Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo door daling aantal beschikkingen                 -          -125          -300          -550
  Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo                 -          -125          -300          -550
  Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp door daling aantal beschikkingen                 -          -100          -350          -600
  Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp                 -          -100          -350          -600
  Sluiten zwembad De Schans: lagere exploitatiebijdrage          -315          -315          -315          -315
  Sluiten zwembad Ganzewiel: lagere exploitatiebijdrage          -315          -315          -315          -315
  Afwaarderen boekwaarde zwembad Ganzewiel        1.551                 -                 -                 -
  Afwaarderen boekwaarde zwembad De Schans        1.313                 -                 -                 -
  Vrijval onderhoudsbudgetten als gevolg van sluiten van zwembad De Schans          -265                 -                 -                 -
  Vrijval onderhoudsbudgetten als gevolg van sluiten van zwembad Ganzewiel          -357                 -                 -                 -
  Verkoop gymnastieklokaal De Brug              -24             -24             -24             -24
  Herijken en afsluiten huurcontracten sportaccommodaties             -25             -50             -75          -100
  Uniformeren en optimaliseren beheer en onderhoud sportaccommodaties (o.m. groenonderhoud)             -50             -50             -50             -50
  Herijken prioriteiten MJOP buitensportaccommodaties             -50             -50             -50             -50
  Subtotaal programma 3 mens en zorg            869       -2.193       -3.378       -4.938
           
Programma 4 Opgave wonen        
  Geen maatregelen voor kadernota        
  Subtotaal programma 4 opgave wonen                 -                 -                 -                 -
           
Programma 5 Economie en toerisme        
  Geen vervolg geven aan visie economisch domein                 -             -15             -15             -15
  Stoppen met jaarlijkse uitreiking Groene Pluim               -5               -5               -5               -5
  Verlagen uitvoeringsbudget visies EZ             -25             -25             -25             -25
  Stopzetten uitvoeringsbudget kleine maatregelen vestigingsklimaat             -15             -15             -15             -15
  Banieren/ vlaggen/ borden niet meer vervangen               -6               -6               -6               -6
  Geen programmaprojecten op thema toerisme uitvoeren             -10             -10             -10             -10
  Digiborden overdragen aan VOG               -1               -1               -1               -1
  Werkelijke kosten en faciliteiten doorberekenen aan carnaval, jeugdvakantieweek             -15             -15             -15             -15
  Lidmaatschap Clok en Walstroom beëindigen               -8               -8               -8               -8
  Stoppen met streekfonds               -5               -5               -5               -5
  Beëindigen deelname Vereniging Nederlandse Vestingsteden               -6               -6               -6               -6
  Beëindigen deelname samenwerking Brabant aan de Biesbosch               -7               -7               -7               -7
  Taakstellende opgave bibliotheek             -60             -60             -60             -60
  Beëindigen deelname Regio West-Brabant en Rewin             -85             -85             -85             -85
  Beëindigen deelname aan Zuiderwaterlinie               -6               -6               -6               -6
  Beëindigen deelname aan regionaal bureau toerisme De Langstraat          -109             -84             -84             -84
  Kermissen overlaten aan de markt              25              25              25              25
  Stopzetten subsidie bouwhal             -23             -23             -23             -23
  Beëindigen subsidie aan SLOG voor uitzenden carnvalsoptocht               -1               -1               -1               -1
  Subtotaal programma 5 economie en toerisme          -362          -352          -352          -352
           
Programma 6 Bestuur en dienstverlening        
  Stoppen met deelname aan project arbeidsmarktcampagne van de provincie                 -               -5               -5               -5
  Medewerkersonderzoek eens per twee jaar in plaats van jaarlijks                 -             -18                 -             -18
  Stoppen met afdelingsuitjes, budget lief en leed per afdeling en bijdrage personeelsvereniging             -26             -26             -26             -26
  Afschaffen lunchmoment               -5               -5               -5               -5
  Uitbesteding salarisadministratie (gevolg van nieuw pakket personeels- en salarisadministratie)              53              53              53              53
  Laten vervallen budget voor werving en selectie             -25             -25             -25             -25
  Laten vervallen budget voor vervanging meubilair             -10             -10             -10             -10
  Verwacht rendement onderzoek digitale infrastructuur             -70             -70             -70             -70
  Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij             -35             -35             -35             -35
  Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement          -100          -200          -300          -400
  Sluiting gemeentehuis op vrijdag             -45             -45             -45             -45
  Vrijdagsluiting geldt ook voor gemeentewerf               -3               -3               -3               -3
  Terugschroeven niveau beveiliging van het gemeentehuis             -25             -25             -25             -25
  Aanschaf en implementatie nieuwe website            100                 -                 -                 -
  Afbouw inzet juridische expertise (advocatenkosten): meer zelfstandig oppakken             -15             -15             -15             -15
  Aanschaf Kluwer gids (in samenhang met afbouw inzet juridische expertise)              35              35              35              35
  Minder bijeenkomsten commissie bezwaar en beroep per jaar               -5               -5               -5               -5
  Afbouwen inzet op burgerparticipatie             -25             -30             -30             -30
  Afschaffen burgerpanel               -8               -8               -8               -8
  Afbouw capaciteit wethouders met 0,6 fte (3 fulltime wethouders)             -67             -67             -67             -67
  Subtotaal programma 6 bestuur en dienstverlening          -276          -504          -586          -704
           
Programma 7 Financiën en organisatie        
  Kostendekkendheid leges (inclusief kabels en leidingen)          -250          -250          -250          -250
  Interne kostenverrekeningen en toerekening van (personele) kosten)          -400          -400          -400          -400
  Toeristenbelasting heffen bij locaties arbeidsmigranten          -183          -183          -183          -183
  Opnieuw invoeren hondenbelasting             -90             -90             -90             -90
  OZB stijging 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder          -242          -485          -727          -727
  Subtotaal programma 7 Financiën en organisatie       -1.165       -1.408       -1.650       -1.650
           
Totaal maatregelenpakket  -1.974  -5.129  -6.875  -8.722

 

Bijlage 3 Keuzes in investeringsprogramma

Terug naar navigatie - - Bijlage 3 Keuzes in investeringsprogramma
  Pr Project Startjaar 1e jaar kap.lasten  Krediet  Afschr.-termijn Investeringsbedragen   Kapitaallasten
  2025 2026 2027 2028 2029   2025 2026 2027 2028 2029
  P1 Opgave 1 Leefbaarheid                              
  P1 Investeringen tbv wegen - groen                              
  P1 Snoekweg 2024 2026                 680 40          91             -             -             -             -               -          26          25          25          25
  P1 Herstel wandelpaden en vestinggrachten 2024 2026                 736 40          61             -             -             -             -               -          28          27          27          27
  P1 Herstel beschoeiing vestingwallen 2024 2027                 735 40        700          29             -             -             -               -             -          28          27          27
  P1 Herinrichting Mr. Simon Buijsstraat - wegen 2024 2026                 500 40        172             -             -             -             -               -          19          19          18          18
  P1 Reconstructie Namer e.o. (wegen, groen) 2024 2028             1.250 40        500        500        250             -             -               -             -             -          47          46
  P1 Ranonkelstraat/ Rijtselaan (wegen, groen) 2025 2029                 890 40             -             -        855          35             -               -             -             -             -          33
  P1 Inrichting openbare ruimte Parkzicht 2024 2026                 730 40        253             -             -             -             -               -          27          27          27          27
  P1 24 Aanpassen wegvak Beethovenlaan 2024 2027                 640 40        300        300             -             -             -               -             -          24          24          24
  P1 24 Aanpassen wegvak Heemraadsingel 2024 2027                 133 40        100          33             -             -             -               -             -            5            5            5
  P1 24 Aanpassen wegvak Schansstraat 2024 2027                 189 40        100          89             -             -             -               -             -            7            7            7
  P1 24 Buitengebied Raamsdonk (A27) 2024 2026             3.000 40    1.716             -             -             -             -               -        113        112        111        110
  P1 24 geluidreducerende verharding Julianalaan 2024 2026                 235 40        235             -             -             -             -               -            9            9            9            9
  P1 24 Aanpassen wegvak Luiten Ambachtstraat 2024 2027                 488 40        288        200             -             -             -               -             -          18          18          18
  P1 24 Aanpassen wegvak Kerklaan 2024 2026                 609 40        609             -             -             -             -               -          23          23          22          22
  P1 24 Fiets- en wandelroute Markt Geertruidenberg 2024 2026                 100 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 25 Julianalaan (fase 2) - wegen en groen 2025 2026                 609 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Fietspad Groenendijk deel 2 2028 2023                 825 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 25 Lissenveld met verduurzaming en vergroening 2025 2026             1.475 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 25 Zalmweg met verduurzaming en vergroening 2025 2027             2.060 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 25 Forellenweg met verduurzaming en vergroening 2025 2027                 594 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Oudeweg 2025 2026                 500 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Weegbree 2026 2028                 812 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Fietspad Gouverneurslaan 2027 2028                 485 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Landonk 2027 2028                 210 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Meerval 2027 2028                 785 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Werfkampenseweg 2027 2028                 600 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Bliek 2026 2028                 300 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Brasem 2026 2028                 385 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Ottergeerde 2026 2028                 213 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Elftweg 2027 2028                 328 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Krabbescheer 2027 2028                 182 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Oeverkruid 2027 2028                 194 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Ramgatseweg 2027 2028                 695 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Beellaertsweg 2026 2028                 216 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Ravelijn 2 (wegen en groen) 2026 2028                 595 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Ravelijn 3 (wegen en groen) 2026 2028                 275 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Hooipolder oost, fase 1: Benraatshoef (wegen en groen) 2027 2029             1.055 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Noorderbos/ Schansweg (wegen en groen) 2027 2029                 688 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Hooipolder oost, fase 2: Rijvoortshoef (wegen en groen) 2027 2030             1.100 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Hooipolder oost, fase 3: Hertoghoef (wegen en groen) 2028 2030             2.938 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Vervangen putkasten GTB en RDV 2025 2026                 143 15        143             -             -             -             -               -          11          11          11          11
  P1 Subtotaal uitgaven               29.177      5.268    1.151    1.105          35             -               -        256        335        378        409
  P1 Onttrekking reserve A27 (alleen afschrijving)               -2.000                           -        -13        -35        -50        -50
  P1 Totaal investeringen tbv wegen - groen               27.177      5.268    1.151    1.105          35             -               -        243        300        328        359
                                   
  P1 Investeringen tbv verkeer                              
  P1 VRI Zijlweg 2025 2026                   86 15          86             -             -             -             -               -            7            7            7            7
  P1 School - thuisroutes 2025 2027                 360 40        300          60             -             -             -               -             -          14          13          13
  P1 24 Reconstructie blackspot Maasdijk - Collegeweg 2024 2026             1.000 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Blackspot 2025 2028             1.000 40          50        900          50             -             -               -             -             -          38          37
  P1 Subtotaal uitgaven                 2.446          436        960          50             -             -               -            7          21          58          57
  P1 Onttrekking reserve A27 (alleen afschrijving)                     -86                           -           -6           -6           -6           -6
  P1 Totaal investeringen tbv verkeer                 2.360          436        960          50             -             -               -            1          15          52          51
                                   
  P1 Investeringen tbv infrastructurele kunstwerken                              
  P1 Houten brug Koningspark 2025 2026                   50 60          38             -             -             -             -               -            1            1            1            1
  P1 Vervangen brug St. Agnesstraat 2026 2027                   69 40             -          69             -             -             -               -             -            3            3            3
  P1 kw 3.01 Invalide vissteiger 1 2027 2028                   20 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 kw 3.02 Invalide vissteiger 2 2027 2028                   20 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 kw 3.15 Houten vissteiger Zandput 2028 2029                   33 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 kw 8.05 Leuning Meijerstraat 2028 2029                   23 40             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Totaal investeringen tbv infrastructurele kunstwerken                     215            38          69             -             -             -               -            1            4            4            4
                                   
  P1 Investeringen tbv tractie wegen, straten, pleinen                              
  P1 Borstelmachine 2025 2026                   90 5          90             -             -             -             -               -          19          19          19          18
  P1 Borstelmachine 2025 2026                   20 5          20             -             -             -             -               -            4            4            4            4
  P1 Fuso werkbus (4 maal) 2024 2026                 400 10        326             -             -             -             -               -          45          45          44          44
  P1 Shovel 2024 2026                   75 10          75             -             -             -             -               -            8            8            8            8
  P1 Mercedes bus (2 maal) 2027 2028                 220 10             -             -        220             -             -               -             -             -          25          24
  P1 Calamiteitenauto 2028 2029                   45 10             -             -             -          45             -               -             -             -             -            5
  P1 Veegwagen 2028 2029                      - 10             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P1 Totaal investeringen tbv tractie wegen, straten, pleinen                     850          511             -        220          45             -               -          76          76        100        103
                                   
  P1 Investeringen tbv openbare verlichting                              
  P1 OV: armaturen 2024 2024 2026                 250 25        140             -             -             -             -               -          13          13          13          13
  P1 OV: lichtmasten 2024 2024 2026                 200 50          23             -             -             -             -               -            7            6            6            6
  P1 OV: armaturen 2025 2025 2026                 250 25        250             -             -             -             -               -          13          13          13          13
  P1 OV: lichtmasten 2025 2025 2026                 200 50        200             -             -             -             -               -            7            6            6            6
  P1 OV: armaturen 2026 2026 2027                 150 25             -        150             -             -             -               -             -            8            8            8
  P1 OV: lichtmasten 2026 2026 2027                 175 50             -        175             -             -             -               -             -            6            6            6
  P1 OV: armaturen 2027 2027 2028                   60 25             -             -          60             -             -               -             -             -            3            3
  P1 OV: lichtmasten 2027 2027 2028                   70 50             -             -          70             -             -               -             -             -            2            2
  P1 OV: armaturen 2028 2028 2029                   60 25             -             -             -          60             -               -             -             -             -            3
  P1 OV: lichtmasten 2028 2028 2029                   70 50             -             -             -          70             -               -             -             -             -            2
  P1 OV: armaturen 2029 2029 2030                   30 25             -             -             -             -          60               -             -             -             -             -
  P1 OV: lichtmasten 2029 2029 2030                   70 50             -             -             -             -          70               -             -             -             -             -
  P1 Totaal investeringen tbv openbare verlichting                 1.585          613        325        130        130        130               -          40          52          57          62
                                   
  P1 Totaal opgave 1 Leefbaarheid               32.187      6.866    2.505    1.505        210        130               -        361        447        541        579
                                   
  P2 Opgave 2 Duurzaamheid                              
  P2 Investeringen volgens PSW 2024 - 20233                              
  P2 25 Beethovenlaan 2025 2027                 270 80        200          70             -             -             -               -             -            7            7            7
  P2 Raadhuisstraat (RV) 2025 2026                   85 80          85             -             -             -             -               -            2            2            2            2
  P2 Ranonkelstraat/ Reitselaan 2025 2029                 965 80             -             -        945          20             -               -             -             -             -          24
  P2 25 Diverse rioolmaatregelen oa Lint A27 2025 2026             2.034 80    2.034             -             -             -             -               -          51          51          50          50
  P2 Gemalen E/M 2024 2024 2026                 690 15        195             -             -             -             -               -          55          54          53          53
  P2 Gemalen E/M 2025 2025 2026                   52 15          52             -             -             -             -               -            4            4            4            4
  P2 Gemalen E/M 2026 2026 2027                 437 15             -        437             -             -             -               -             -          35          34          34
  P2 Gemalen E/M 2027 2027 2028                 193 15             -             -        193             -             -               -             -             -          15          15
  P2 Gemalen E/M 2028 2028 2029                 335 15             -             -             -        335             -               -             -             -             -          27
  P2 Reconstructie Namer e.o. (riool) 2024 2028             1.750 80        750        750        250             -             -               -             -             -          44          43
  P2 Riolering Parkzicht uitbreiding 2024 2026                 170 80          26             -             -             -             -               -            4            4            4            4
  P2 Vergroten riolering Statenlaan - Geer 2024 2026                 845 80        845             -             -             -             -               -          21          21          21          21
  P2 Zoutmanstraat e.o. 2025 2027                 625 80        600          25             -             -             -               -             -          16          16          15
  P2 Ravelijn 2 + 3 (riolering) 2026 2028             1.064 80             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P2 Hooipolder oost, fase 1: Benraatshoef (riolering) 2027 2029             1.150 80             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P2 Noorderbos/ Schansweg (riolering) 2027 2029                 841 80             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P2 Hooipolder oost, fase 2: Rijvoortshoef (riolering) 2027 2030             1.200 80             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P2 Hooipolder oost, fase 3: Hertoghoef (riolering) 2028 2030             3.313 80             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P2 Subtotaal uitgaven Investeringen volgens PSW 2024 - 2033               16.019      4.787    1.282    1.388        355             -               -        137        194        250        299
  P2 t.l.v. tarieven rioleringen (afschrijving en rente)             -16.020    -4.788  -1.282  -1.388      -355             -               -      -137      -193      -250      -299
  P2 Totaal investeringen volgens PSW 2024 - 2028                        -1             -1             -             -             -             -               -             -            1             -             -
                                   
  P2 Investeringen afval                              
  P2 Afvalscheiding voertuig 2025 2026                   95 10          95             -             -             -             -               -          11          11          10          10
  P2 Subtotaal uitgaven investeringen afval                       95            95             -             -             -             -               -          11          11          10          10
  P2 t.l.v. tarieven afval                     -95          -95             -             -             -             -               -        -11        -11        -10        -10
  P2 Totaal investeringen afval                          -               -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
                                   
  P2 Totaal opgave 2 Duurzaamheid                          -               -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
                                   
  P3 Opgave 3 Mens en Zorg                              
  P3 Investeringen tbv sport                              
  P3 Skatebaan 2024 2026                   80 20          50             -             -             -             -               -            5            5            5            5
  P3 Velden RFC 2024 2026                 242 20        264             -             -             -             -               -          15          15          15          15
  P3 Renovatie B veld vv Raamsdonk 2025 2026                   88 20          88             -             -             -             -               -            5            5            5            5
  P3 Renovatie veld DDHC 2025 2026                   14 20          14             -             -             -             -               -            1            1            1            1
  P3 Sportveldverlichting, diverse complexen 2025 2026                   32 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 25 Right-oh hybride veld 2025 2026                 800 20        800             -             -             -             -               -          50          50          49          49
  P3 Investeringen accommodaties, diverse complexen 2025 2026                 133 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Investeringen sportvelden 2026 2027                 100 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Investeringen accommodaties (overige faciliteiten) 2027 2028                 169 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Investeringen accommodaties (overige faciliteiten) 2028 2029                   80 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Investeringen sportvelden 2028 2029                 524 20             -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Subtotaal uitgaven investeringen tbv sport                 2.262      1.216             -             -             -             -               -          76          76          75          75
  P3 SPUK - Btw compensatie (kap. Lasten bruto)                   -198               -             -             -             -             -               -             -             -             -             -
  P3 Totaal investeringen tbv sport                 2.064      1.216             -             -             -             -               -          76          76          75          75
                                   
  P3 Investeringen onderwijs                              
  P3 Gymzaal Hoge Waai Raamsdonk (bouw en 1e inrichting) 2027 2029             1.769 50             -             -    1.500        269             -               -             -             -             -          58
  P3 Nieuwbouw sporthal Parkzicht 2024 2026             5.614 50        735             -             -             -             -               -        182        181        180        178
  P3 IKC Parkzicht 2024 2027             8.178 50    4.000        400             -             -             -               -             -        266        264        262
  P3 IKC Parkzicht: kinderdagverblijf 2024 2027             2.212 50             -    2.212             -             -             -               -             -          72          71          71
  P3 Scholeneiland: school 2028 2031             8.830 50             -             -             -    8.830             -               -             -             -             -             -
  P3 Subtotaal investeringen onderwijs               26.603      4.735    2.612    1.500    9.099             -               -        182        519        515        569
  P3 Onttrekking via egalisatiereserve IHP (alleen afschrijving                          -               -             -             -             -             -               -      -112      -276      -276      -311
  P3 Dekking door huur aan kinderdagverblijf                          -               -             -             -             -             -               -             -        -72        -71        -71
  P3 Totaal investeringen onderwijs               26.603      4.735    2.612    1.500    9.099             -               -          70        171        168        187
                                   
  P3 Investeringen maatschappelijk vastgoed                              
  P3 24 Uitbr. Steigers kleine binnenvaart (Reenweg) 2024 2027                   90 25          45          45             -             -             -               -             -            5            5            5
  P3 24 Huisvesting Mafeking Bergse Battery 2024 2027             1.550 50        529    1.000             -             -             -               -             -          50          50          50
  P3 24 Steigers Mafeking (Reenweg) 2024 2027                 250 25        123        125             -             -             -               -             -          13          13          13
  P3 Subtotaal uitgaven investeringen maatschappelijk vastgoed                 1.890          697    1.170             -             -             -               -             -          68          68          68
  P3 Onttrekking via reserve Mafeking (alleen afschrijving)               -1.550        -529  -1.000             -             -             -               -             -        -31        -31        -31
  P3 Totaal uitgaven investeringen maatschappelijk vastgoed                     340          168        170             -             -             -               -             -          37          37          37
                                   
  P3 Totaal opgave 3 Mens en Zorg               29.007      6.119    2.782    1.500    9.099             -               -        146        284        280        299
                                   
  P6 Opgave 6 Bestuur en dienstverlening                              
  P6 Oefenplaat Brandweerkazerne Geertruidenberg 2025 2026                   30 50          30             -             -             -             -               -            1            1            1            1
                                   
  P6 Totaal opgave 6 Bestuur en dienstverlening                       30            30             -             -             -             -               -            1            1            1            1
                                   
  P7 Opgave 7 Financiën                              
  P7 Mobile devices 2024 2024 2026                   40 4          21             -             -             -             -               -          11          10          10          10
  P7 Mobile devices 2025 2025 2026                   42 4          42             -             -             -             -               -          11          11          11          11
  P7 Mobile devices 2026 2026 2027                   42 4             -          42             -             -             -               -             -          11          11          11
  P7 Mobile devices 2027 2027 2028                   42 4             -             -          42             -             -               -             -             -          11          11
  P7 Mobile devices 2028 2028 2029                   42 4             -             -             -          42             -               -             -             -             -          11
  P7 Mobile devices 2029 2029 2030                   42 4             -             -             -             -          42               -             -             -             -             -
  P7 Werkplek hard en/of software 2025 2025 2026                   52 5          52             -             -             -             -               -          11          11          11          11
  P7 Werkplek hard en/of software 2026 2026 2027                   52 5             -          52             -             -             -               -             -          11          11          11
  P7 Werkplek hard en/of software 2027 2027 2028                   52 5             -             -          52             -             -               -             -             -          11          11
  P7 Werkplek hard en/of software 2028 2028 2029                   52 5             -             -             -          52             -               -             -             -             -          11
  P7 Werkplek hard en/of software 2029 2029 2030                   52 5             -             -             -             -          52               -             -             -             -             -
  P7 Hybride werken 2024 2024 2026                   40 5          26             -             -             -             -               -            9            8            8            8
  P7 Hybride werken 2025 2025 2026                   42 5          42             -             -             -             -               -            9            9            9            9
  P7 Hybride werken 2026 2026 2027                   42 5             -          42             -             -             -               -             -            9            9            9
  P7 Hybride werken 2027 2027 2028                   42 5             -             -          42             -             -               -             -             -            9            9
  P7 Hybride werken 2028 2028 2029                   42 5             -             -             -          42             -               -             -             -             -            9
  P7 Hybride werken 2029 2029 2030                   42 5             -             -             -             -          42               -             -             -             -             -
  P7 I&A plan investeringen 2025 2025 2026                   52 5          52             -             -             -             -               -          11          11          11          11
  P7 I&A plan investeringen 2026 2026 2027                   52 5             -          52             -             -             -               -             -          11          11          11
  P7 I&A plan investeringen 2027 2027 2028                   52 5             -             -          52             -             -               -             -             -          11          11
  P7 I&A plan investeringen 2028 2028 2029                   52 5             -             -             -          52             -               -             -             -             -          11
  P7 I&A plan investeringen 2029 2029 2030                   52 5             -             -             -             -          52               -             -             -             -             -
  P7 ESX tbv VDI, iedere 5 jaar 2025 2026                   52 5          52             -             -             -             -               -          11          11          11          11
  P7 SAN tbv servers en VDI host/ opslag 2025 2026                   42 5          42             -             -             -             -               -            9            9            9            9
  P7 Ipads nieuwe raad, iedere 4 jaar 2026 2027                   21 4             -          21             -             -             -               -             -            5            5            5
  P7 Vervanging beter-buiten app 2026 2027                   47 5             -          47             -             -             -               -             -          10          10          10
  P7 Geluidsinstallatie 2026 2027                   73 10             -          73             -             -             -               -             -            8            8            8
  P7 Ontvangstruimte gemeentehuis 2022 2026                 316 50          28             -             -             -             -               -          10          10          10          10
  P7 Verbouwing gemeentehuis (klein) 2023 2027                 300 40        250          51             -             -             -               -             -          11          11          11
  P7 Aanpassingen gemeentehuis: kantine/ multifunctionele ruimte 2027 2029             1.000 40             -             -        650        350             -               -             -             -             -          38
  P7 Totaal investeringen organisatie                 2.871          607        380        838        538        188               -          92        166        208        288
                                   
  P7 Totaal opgave 7 Financiën                 2.871          607        380        838        538        188               -          92        166        208        288
                                   
  Totaal investeringsplan 2025 (voorstel)               64.095    13.622    5.667    3.843    9.847        318               -        600        898    1.030    1.167
                                   
  Verschil                         1      7.062    2.334    6.234    4.228    1.038          186        372        477        744        913