
4. Kadernota 2026-2029
4.1 Inleiding
Terug naar navigatie - - 4.1 InleidingEen gezonde en stabiele financiële huishouding is noodzakelijk om voorbereid te zijn en blijven op de toekomst. En onze financiële positie is overwegend positief. Ons eigen vermogen is de afgelopen jaren gegroeid door stortingen in de algemene reserve. Dit zorgt voor een gezonde solvabiliteitsratio. Onze bedrijfsvoering wordt slechts beperkt beïnvloed door effecten in de grondexploitaties en onze financieringsbehoefte is acceptabel. Onze belastingcapaciteit is lager dan het landelijk gemiddelde. We zien wel een grote uitdaging in de exploitatie.
De zorg gaat uit naar de vraag of onze structurele inkomsten en uitgaven in balans zijn. Het tekort in de jaarrekening 2024 en de verwachte tekorten voor de jaren 2026 en verder laten zien dat we onvoldoende in balans zijn. Een belangrijke oorzaak hiervan zijn de kortingen in het gemeentefonds die door het Rijk zijn doorgevoerd. De afgelopen jaren zagen we het ravijnjaar dichterbij komen. In de begroting 2025 – 2028 hebben we de eerste stappen gezet om deze ontwikkeling om te buigen met de inzet op kostenbeheersing in het sociaal domein. We wisten dat we in deze kadernota het been bij moesten trekken om ook een gezonde exploitatieruimte te creëren. Deze kadernota is daarom mogelijk ook anders dan u van ons gewend bent. U leest hier vooral het maatregelenpakket dat wij voorstellen om de financiële uitdaging waarvoor we staan aan te pakken.
Voor de jaren 2026 en 2027 zal de Voorjaarsnota van het Rijk ons op weg helpen. In structurele zin is het echter niet de hele oplossing. Feitelijk is het ravijnjaar verschoven van 2026 naar 2028. Naast financiële uitdagingen zien we ook grote opgaven op ons afkomen. De deelname aan Powerport is een opgave waar we de komende jaren fors op gaan inzetten. We zien binnen deze ontwikkeling ook kansen om aan onze duurzaamheidsambitie een impuls te geven. Binnen deze opgave doen zich verder kansen voor om slim samen te werken met onze partners door samen projecten slim en in gezamenlijkheid aan te pakken en daarmee ook eventuele overlast te beperken.
Ondanks deze kansen is de opgave waarvoor wij als gemeente staan fors. Ingrijpen is noodzakelijk om voor de toekomst financieel in balans te zijn. Er is bewust gezocht naar oplossingen die inwoners zo min mogelijk raken. De gemeente blijft doen wat is beloofd, maar wel op een andere, efficiëntere manier. We willen dat onze gemeente een fijne plek blijft voor iedereen. Juist in deze uitdagende tijden blijven we bouwen aan wat echt belangrijk is. Dat vraagt om lef, creativiteit en samenwerking. Niet alles kan meer op de oude manier, maar met elkaar kunnen we wél vooruit.
Het doel is om te komen tot een structureel en reëel sluitende begroting voor de jaren 2026 en 2027. Deze kadernota zet een duidelijke stap in die richting. In deze kadernota bieden wij u een samenstel van maatregelen aan. Sommigen zijn al zo concreet dat deze direct verwerkt kunnen worden in de begroting. Anderen vragen eerst nog een uitwerking in bijvoorbeeld een businesscase.
We nemen u in de eerste plaats mee in de ontwikkeling van de financiële opgave. Vervolgens definiëren we de financiële uitgangspunten op basis waarvan de begroting zal worden opgesteld. Het vierde hoofdstuk biedt inzicht in enkele algemene ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de keuzes in deze kadernota. In hoofdstuk vijf presenteren we het maatregelenpakket.
4.2 De financiële opgave
Terug naar navigatie - - 4.2 De financiële opgaveHet meerjarenperspectief is doorlopend aan ontwikkeling onderhevig. Na de vaststelling van de begroting vinden de eerste bijstellingen plaats in de voorjaarsnota (turap 2025-1). Vervolgens brengen we de autonome ontwikkelingen in beeld. In de kadernota kunnen we daar eerste inschattingen van maken, maar nog geen definitief beeld van schetsen. Dit volgt in de begroting.
Tot slot brengen we in de kadernota keuzes en oplossingsrichtingen in beeld. Deze worden verankerd in de begroting.
Voorjaarsnota: ontwikkeling meerjarenperspectief (bedragen x € 1.000,-)
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Begroting 2025 – 2028 (werkelijk saldo) |
3.360 N |
3.780 N |
3.981 N |
3.981 N |
Tussenrapportage 2025 – 1 (regulier) |
1.625 N |
1.823 N |
1.813 N |
1.813 N |
Tussenrapportage 2025 – 1 (herschikking) |
562 V |
502 V |
488 V |
488 V |
Saldo begroting na turap 2025 – 1 |
4.423 N |
5.101 N |
5.306 N |
5.306 N |
In de begroting 2025 – 2028 was een taakstelling op de organisatie opgenomen van € 400.000. In de tussenrapportage wordt deze taakstelling vrijwel volledig opgelost met concrete herschikking van budgetten. Dit wordt toegelicht in de tussenrapportage. Dit is niet zichtbaar in het saldo.
In het proces om tot ombuigingsvoorstellen te komen, voerden we een historische analyse uit op alle individuele financiële regels in onze begroting. Dat leidt tot herschikkingen in budgetten vanwege structurele onderuitputting dan wel overschrijding. Per saldo heeft dit een positief resultaat zonder dat hier beleidswijzigingen aan ten grondslag liggen.
Normaliter zetten we de volgende stap pas in het begrotingsproces. In deze kadernota hebben we echter gemeend al eerste inschattingen te maken van de autonome ontwikkelingen die een plaats moeten krijgen in de begroting. Belangrijke kanttekening bij deze opzet is dat het nog primair inschattingen zijn. In de komende maanden ontstaat er meer zekerheid over deze ontwikkelingen. Dit zult u terugzien in de begroting.
Autonome ontwikkelingen (bedragen x € 1.000,-)
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Saldo begroting na turap 2025 – 1 |
4.423 N |
5.101 N |
5.306 N |
5.306 N |
Volume-/ prijsontwikkeling sociaal domein |
1.538 N |
1.538 N |
1.538 N |
1.538 N |
Deelnemersbijdragen verbonden partijen |
350 N |
350 N |
350 N |
350 N |
Overige loon- en prijsontwikkelingen |
925 N |
895 N |
838 N |
820 N |
Voorjaarsnota Rijk |
3.580 V |
3.450 V |
1.893 V |
1.875 V |
Vertrekpunt voor maatregelenpakket |
3.656 N |
4.434 N |
6.139 N |
6.139 N |
De Voorjaarsnota van het Rijk geeft inzicht in de ontwikkelingen van het gemeentefonds in de meicirculaire. Wat we hier vooral zien is dat het Rijk het financieel vraagstuk vooralsnog verplaatst naar 2028. We verwachten de meicirculaire begin juni.
4.3 Financiële uitgangspunten
Terug naar navigatie - - 4.3 Financiële uitgangspuntenIn dit hoofdstuk leest u de financiële kaders en spelregels. Ze zijn het kader waarbinnen we het streven naar financiële rust en stabiliteit vormgeven. Bij het opstellen van de programmabegroting 2026 – 2029 hanteren we in beginsel de volgende uitgangspunten:
- De berekening van de Algemene Uitkering maken we op basis van de meicirculaire 2025 en tegen constante prijzen
- Voor de meerjarenraming gaan we uit van een indexering op baten en lasten in het begrotingsjaar. We hanteren daarvoor de volgende principes:
- We volgen de contracten waarbinnen we specifieke afspraken maakten over indexering
- We hanteren in algemene zin een indexering op de baten die gelijk is aan de gecombineerde index uit de meicirculaire 2025
- Naast de reguliere ontwikkeling van de OZB (volgens 2.b.) indexeren we de OZB met 1% extra vanwege de bekostiging van het IHP
- Voor bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen sluiten we aan bij de afspraken die we hierover met de regiogemeenten maakten
- We streven voor opbrengsten afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges naar een 100% kostendekkend tarief
- Voor loon- en salarisontwikkelingen:
- sluiten we aan bij de meest actuele inzichten per 1 juni 2025.
- We berekenen de totale loonsom op basis van het maximum van de functieschaal. In 2026 nemen we als effect 1% van de loonsom op. In 2027 is het effect gebaseerd op maximum functieschaal.
- We indexeren de loonkosten conform de geldende cao-afspraken
- Op het moment dat er geen geldende cao-afspraken bekend zijn, passen we een algemene indexeringsgrondslag toe (loonvoet sector overheid)
- Het integraal rentepercentage stellen we voorlopig vast op 1,25%
- Het bedrag voor onvoorziene uitgaven begroting 2026 en volgende jaren is € 25.000 per jaar
- Op investeringen groter dan € 10.000,- schrijven we lineair af.
Het college behoudt ruimte om bij de begrotingsbehandeling gemotiveerd af te wijken van genoemde uitgangspunten als de doorrekeningen in aanloop naar de begroting hiertoe aanleiding geven.
5. Algemene ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 5. Algemene ontwikkelingen5.1 Voorjaarsnota Rijk
Terug naar navigatie - - 5.1 Voorjaarsnota RijkIn de Voorjaarsnota van het Rijk lezen we het vooruitzicht voor de ontwikkeling van het gemeentefonds. We moeten de meicirculaire afwachten om zeker te weten wat dit betekent voor onze gemeente. In onderstaande tabel geven we inzicht in de ontwikkelingen voor zover deze nu bekend zijn. Hieruit blijkt dat het ravijnjaar feitelijk met twee jaar wordt opgeschoven naar 2028.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Loon- en prijsontwikkelingen |
1.600 V |
1.570 V |
1.513 V |
1.495 V |
Jeugd: structurele compensatie |
900 V |
900 V |
900 V |
900 V |
Jeugd: incidentele compensatie |
600 V |
500 V |
|
|
Jeugd: korting op compensatie |
|
|
1.000 N |
1.000 N |
Extra budget voor demping ravijnjaar |
480 V |
480 V |
480 V |
480 V |
Effect Voorjaarsnota Rijk |
3.580 V |
3.450 V |
1.893 V |
1.875 V |
De Voorjaarsnota van het Rijk geeft inzicht in de reguliere ontwikkeling van de meicirculaire. Het gaat dan primair over de loon- en prijsstijgingen. Dit is het aandeel binnen de algemene uitkering voor het opvangen van autonome en onontkoombare ontwikkelingen zoals de CAO, de bijdragen aan verbonden partijen en de indexering van lopende verplichtingen. In de tabel autonome ontwikkelingen reserveren we deze regel voor:
- CAO-ontwikkelingen
- Deelnemersbijdragen verbonden partijen
- Overige loon- en prijsontwikkelingen
Het advies van Van Ark is inzet geweest in de gesprekken over de ontwikkeling van het Gemeentefonds. Dit heeft er toe geleid dat er een structurele compensatie is toegekend die voor onze gemeente neerkomt op zo’n € 0,9 miljoen. Echter; met het oog op onder meer de resultaten van de Hervormingsagenda is er met ingang van 2028 ook een structurele korting van € 1,0 miljoen doorgevoerd. Gemeenten ontvangen in 2026 en 2027 een incidentele compensatie voor jeugd. Het verwachte financieel rendement van de Hervormingsagenda was al verwerkt in het Gemeentefonds. Dit financieel rendement laat echter nog op zich wachten en hiervoor ontvangen gemeenten een incidentele compensatie.
We zetten deze ontwikkeling af tegen de autonome ontwikkelingen in het sociaal domein zoals we deze hebben opgenomen in de tabel autonome ontwikkelingen. Dan blijkt dat we met deze compensaties enkel de verwachte autonome ontwikkelingen in 2026 en 2027 vrijwel geheel op kunnen vangen.
Tot slot is er extra budget toegevoegd ter demping van het ravijnjaar. We verwachten dat dit een structureel bedrag is van € 480.000 inclusief een aanpassing vanwege de volumeontwikkeling.
5.2 Powerport regio Moerdijk en Geertruidenberg
Terug naar navigatie - - 5.2 Powerport regio Moerdijk en GeertruidenbergGeertruidenberg maakt deel uit van de ontwerptafel Powerport regio Moerdijk: een samenwerking tussen het Rijk, provincie Noord-Brabant en de gemeenten Drimmelen en Moerdijk. Dit is een overlegtafel waar veel plannen voor de regio worden besproken. Samen wordt gekeken wat er mogelijk is – én wat niet – als het gaat om ruimte, energie, economie en leefomgeving. Uit onderzoek blijkt dat er in de toekomst meer ruimte nodig is dan nu beschikbaar is. Deze extra ruimte is nodig voor verschillende zaken, denk daarbij aan:
- Nieuwe energievoorzieningen en –infrastructuur, zoals het converterstation, uitbreiding vna het 380kV-station en het 150kV-station en mogelijke batterijopslagen die we nodig hebben om duurzame energie op te slaan en verder te vervoeren.
- Verduurzaming van de industrie, bijvoorbeeld op het Amerterrein en Dombosch.
- Ruimte voor hergebruik van materialen, zodat we materialen kunnen recyclen en minder afval maken.
Daarom wordt er gekeken naar mogelijke uitbreiding. Voornamelijk binnen het Amergebied (het Amerterrein, rond de aanlandlocatie van het converterstation en rond het 380 kV-station). In deze samenwerking ligt de focus op een duurzame economie, de energietransitie en het uitbreiden van het elektriciteitsnet. Voor Geertruidenberg biedt dit kansen. Denk aan samenwerking op het gebied van energie. Maar de energietransitie brengt ook uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om ruimte, natuur en leefbaarheid. In januari 2025 heeft het Rijk besloten dat Geertruidenberg de aanlandplek wordt voor stroom van windmolens op zee. De ministers van Klimaat en Energie (KGG) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) hebben gekozen voor een converterstation aan de Standhazensedijk in Geertruidenberg. De komst van het converterstation en de uitbreiding van het elektriciteitsnet hebben invloed op de omgeving. Om de leefbaarheid in onze gemeente te behouden of te verbeteren stelt het Rijk bruto € 11,7 miljoen aan leefbaarheidsgelden beschikbaar. Hoe dit geld wordt besteed is nog niet besloten. Binnenkort start de gemeente hiervoor een participatieproces. Inwoners, ondernemers en organisaties kunnen dan hun mening en ideeën geven.
6. Het maatregelenpakket
Terug naar navigatie - - 6. Het maatregelenpakketHet maatregelenpakket op hoofdlijnen (bedragen x € 1.000,-)
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Financiële uitgangspunten |
118 V |
12 N |
12 N |
12 N |
Programma 1 Opgave duurzaamheid |
98 V |
123 V |
93 V |
93 V |
Programma 2 Opgave leefbaarheid |
862 V |
469 V |
736 V |
905 V |
Programma 3 Mens en zorg |
12 V |
772 V |
1.878 V |
3.438 V |
Programma 4 Wonen |
|
|
|
|
Programma 5 Economie en toerisme |
112 V |
127 V |
127 V |
127 V |
Programma 6 Bestuur en dienstverlening |
115 V |
338 V |
420 V |
538 V |
Programma 7 Financiën en organisatie |
1.075 V |
1.318 V |
1.560 V |
1.560 V |
Totaal maatregelenpakket |
2.392 V |
3.135 V |
4.802 V |
6.649 V |
Ontwikkeling van het saldo als gevolg van het maatregelenpakket (bedragen x € 1.000,-)
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Vertrekpunt voor maatregelenpakket |
3.656 N |
4.434 N |
6.139 N |
6.139 N |
Totaal maatregelenpakket |
2.392 V |
3.135 V |
4.802 V |
6.649 V |
Subtotaal |
1.264 N |
1.299 N |
1.337 N |
510 V |
Onttrekking alg. reserve voor incidentele activiteiten |
300 V |
75 V |
75 V |
75 V |
Indicatief saldo begroting na maatregelenpakket |
964 N |
1.224 N |
1.262 N |
585 V |
Met dit maatregelenpakket zetten we duidelijke stappen naar een structureel en reëel sluitende begroting. Daar zijn we nog niet. Met dit pakket voldoen we aan het afwegingskader dat we met elkaar hanteerden. We zijn gestart met technisch-administratieve maatregelen. We maakten een onderscheid tussen wettelijke en niet-wettelijke taken en maakten keuzes waar deze het voorzieningenniveau zo minimaal mogelijk zal raken. De splitsing waar we nu voor staan brengt ons tot afwegingen die het voorzieningenniveau zullen gaan raken. We willen echter niet onnodig voorstellen doen die de samenleving raken. Het pad naar de begroting is nog lang en bevat tal van onzekerheden en kansen. Deze willen we eerst afwachten om te weten of het echt nodig is om deze voorstellen ook te moeten doen.
6.1 Programma 1 Opgave Duurzaamheid
Terug naar navigatie - - 6.1 Programma 1 Opgave DuurzaamheidBinnen programma 1 zien we twee grote thema’s; verduurzaming en vergroening. Beide thema’s komen voort uit het coalitieakkoord. Deze thema’s spelen ook een rol in de investeringsagenda. Bij projecten in de openbare ruimte (wegen en riolering) integreren we duurzaamheids- en vergroeningsmaatregelen. Daarnaast handhaven we binnen het programma duurzaamheid een beperkte impuls om het omgevingsprogramma groen aan te jagen.
In dit programma zien we ook een verzameling van (rijks)ambities die verlegd worden naar gemeenten. Daarmee zijn het nog geen wettelijke taken. We stellen ons in het programma daarom op het standpunt dat we in principe alleen activiteiten oppakken waar we ook externe financiering op in kunnen zetten. Is er geen externe financiering; dan pakken we de taken ook niet op.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Temporiseren realiseren duurzaamheidsambities |
98 V |
123 V |
93 V |
93 V |
Maatregelen duurzaamheid |
98 V |
123 V |
93 V |
93 V |
Temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities
In de beleidsrijke begroting 2023 zijn middelen toegekend om tot een versnelling van het resultaat dan wel een intensivering van de inzet te komen. Door deze middelen niet meer beschikbaar te stellen, valt deze versnelling en intensivering stil. Ambities kunnen nog steeds gerealiseerd worden, maar het resultaat zal langer op zich laten wachten.
6.2 Programma 2 Opgave Leefbaarheid
Terug naar navigatie - - 6.2 Programma 2 Opgave LeefbaarheidBinnen programma twee zien we ook twee lijnen die om een besluit vragen in deze kadernota. Dit zijn het DIOR en de investeringsagenda.
|
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
DIOR |
|
|
498 N |
498 N |
498 N |
Bijstelling storting in voorziening wegen |
|
490 V |
490 V |
490 V |
490 V |
Investeringsagenda (inclusief Bergse Brug) |
|
372 V |
477 V |
744 V |
913 V |
Maatregelen leefbaarheid |
|
862 V |
469 V |
736 V |
905 V |
Dior
Door Raad en College is een voorkeur uitgesproken voor het scenario “Afgewogen”. Daarmee worden de kwaliteitsniveaus voor de kwaliteit in de openbare ruimte voor de komende periode bepaald. Aan het College is de opdracht meegegeven om dit besluit financieel in te passen binnen de kadernota. Voorgesteld wordt om de uitvoering van het DIOR volgens het scenario “Afgewogen” met een jaar te vertragen. Dat betekent dat de uitvoering zal starten in 2027.
Investeringsagenda
Ten aanzien van de investeringsagenda kiezen we er voor om nu eerst alle lopende projecten af te ronden voordat we met nieuwe projecten starten. Onze investeringsagenda bevat ook een groot aantal rehabilitatieprojecten. Dit zijn projecten die in de komende jaren nog opgestart moeten worden omdat wegen of riolering in slechte staat van onderhoud verkeren. Van deze projecten maken we de komende maanden de balans op wanneer we deze het beste kunnen uitvoeren, rekening houdend met andere ontwikkelingen op die locaties. Denk daarbij aan (potentiële) woningbouwlocaties of het leggen van kabels en leidingen door data-, energie- en telecomleveranciers. We zullen dit verwerken in de investeringsagenda bij de begroting 2026.
In september ontvangt u het raadsvoorstel Bergse Brug. In dit raadsvoorstel wordt de keuze renovatie of vervanging aan u voorgelegd. Binnen de investeringsagenda nemen we de financiële ruimte op voor de vervanging van de Bergse Brug. Wanneer u anders besluit zullen we de impact hiervan zichtbaar maken in de begroting.
6.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg
Terug naar navigatie - - 6.3 Programma 3 Opgave Mens en ZorgIn het programma Mens en Zorg zetten we de ingeslagen koers voort. Dit noemen we het scenario Versterkt. Het scenario Versterkt is het aanvullend pakket op de maatregelen die in de begroting 2025 – 2028 al zijn opgenomen. Daarnaast wordt ingezet op het optimaliseren en verder professionaliseren van de inzet op sportaccommodaties. Binnen het programma Mens en Zorg zijn er een aantal thema’s benoemd waar we verwachten dat er potentieel rendement behaald kan worden, maar waarvan we dat nu nog niet concreet kunnen maken. Voor deze onderwerpen gaan we aan de slag met businesscases om de haalbaarheid te kunnen bepalen.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Scenario Versterkt: sociale basis |
147 N |
53 V |
53 V |
53 V |
Scenario Versterkt: participatie |
10 V |
95 V |
203 V |
323 V |
Scenario Versterkt: Wmo |
|
250 V |
723 V |
1.638 V |
Scenario Versterkt: jeugd |
|
200 V |
700 V |
1.200 V |
Inzet op sportaccommodaties |
149 V |
174 V |
199 V |
224 V |
Totaal maatregelenpakket |
12 V |
772 V |
1.878 V |
3.438 V |
6.3.1 Toelichting op maatregelenpakket
Terug naar navigatie - - 6.3.1 Toelichting op maatregelenpakketVoortzetten ingezette beleidslijn (scenario “versterkt”)
In het programma Mens en Zorg zijn in de begroting 2025 – 2028 de eerste maatregelen verwerkt om tot kostenbeheersing in het sociaal domein te komen. In de kadernota zetten we deze lijn voort. In 2026 is een transformatiebudget nodig om deze lijn kracht bij te zetten. In de begroting zullen wij dit transformatiebudget concretiseren naar specifieke maatregelen. We brachten het effect in beeld als we helemaal terug gaan naar het niveau van de wettelijke taken. Dit leidt tot een ogenschijnlijk snel financieel resultaat. Echter, op de langere termijn sorteert deze aanpak onvoldoende gewenst effect; zijnde de afvlakking van de jaarlijkse groei van 10% naar 4% per jaar.
Niemand is perfect, vrij van zorgen en problemen. Opvoeding en ontwikkeling gaan niet altijd vanzelf. En dat mag ook zo zijn. We dagen onze inwoners uit om, samen met hun eigen netwerk, met hun problematiek aan de slag te gaan. Een centrale rol is weggelegd voor de toegang die op termijn overgaat in het Stevig Lokaal Team. Ingezet wordt op een strenge maar rechtvaardige toegang. De eerste afweging die men in de toegang maakt is welke algemeen (vrij) toegankelijke voorzieningen beschikbaar en passend zijn. Als dit niet aan de orde is, wordt een inschatting gemaakt van de meest doeltreffende ondersteuning voor het gezin. Stapeling van voorzieningen wordt zoveel mogelijk voorkomen. We zetten daarom expliciet in op het terugdringen van het aantal beschikkingen. Als gemeente blijven we wel een vangnet bieden. We blijven voorzien in wat nodig is.
Sport
Een tweede thema binnen Mens en Zorg gaat over sport, en specifiek over sportaccommodaties. Uit de analyse die we uitvoerden in het kader van maatschappelijk vastgoed blijkt dat een groot aantal overeenkomsten voor het gebruik van sportaccommodaties verouderd is en onvoldoende in balans met onze kosten. Daarnaast wordt aan deze zelfde partijen ook huurcompensatie verstrekt. We gaan in gesprek met de sportverenigingen om tot nieuwe afspraken te komen.
We zien ook kansen om de kosten voor sportaccommodaties te beperken. We doen dit door het beter (en meer integraal) organiseren van het beheer en onderhoud. Het gaat hier dan bijvoorbeeld over groenonderhoud. Daarnaast komen we tot een herijking van de prioriteiten in het MJOP buitensportaccommodaties.
6.3.2 Businesscases
Terug naar navigatie - - 6.3.2 BusinesscasesMaatschappelijk vastgoed
In de begroting 2025 kondigden we een onderzoek aan naar ons maatschappelijk vastgoed. Dit onderzoek is afgerond. Het accommodatiebeleid zal geactualiseerd moeten worden. Als we naar de individuele objecten kijken, liggen er kansen voor locaties om de bezettingsgraad te verhogen maar ook om andere locaties af te stoten of die interessant zijn voor herontwikkeling. Dit is geen “snelle” actie. In de komende periode werken we een aantal businesscases uit om te bepalen wat een rendabele ontwikkeling is. Parallel daaraan vindt een actualisatie van het accommodatiebeleid plaats.
In deze kadernota nemen we geen financiële vertaling op van deze maatregelen omdat de mogelijke impact volledig afhankelijk is van de – nog te maken – keuzes per locatie.
Mafeking
Het project Mafeking zet een grotere gebiedsontwikkeling in gang. We verwachten straks een gebied met meer bedrijvigheid en meer recreatiemogelijkheden. Op basis van een businesscase willen we kunnen vaststellen of dit project neutraal voor de begroting kan worden gerealiseerd, dus dat de structurele kosten kunnen worden opgevangen door structurele baten en daarmee mogelijk ook de reserve dekking kapitaallasten Mafeking vrij kan vallen. Lukt het niet om deze businesscase (positief) sluitend te krijgen, kan dit reden zijn om het project Mafeking te beëindigen.
Scholeneiland
Er liggen plannen dat drie scholen in Raamsdonksveer gezamenlijk in één nieuw gebouw worden gehuisvest. Daar ligt ook de afweging voor om een locatie te creëren waar meerdere voorzieningen kunnen worden ondergebracht. Deze ontwikkeling is ook bekend onder de naam “scholeneiland”. We verrichten een haalbaarheidsstudie naar het scholeneiland en de mogelijkheden om hier een sluitende businesscase voor te ontwikkelen. Deze haalbaarheidsstudie wordt in 2025 nog opgestart.
6.4 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme
Terug naar navigatie - - 6.4 Programma 5 Opgave Economie en ToerismeIn het programma Economie en Toerisme maakten we een expliciet onderscheid tussen wettelijke en niet-wettelijke taken. Dat heeft tot gevolg dat vrijwel het gehele programma onderwerp van gesprek is geweest.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Herstructureren prioriteiten en efficiencyvoordeel |
52 V |
67 V |
67 V |
67 V |
Taakstellende opgave bibliotheek |
60 V |
60 V |
60 V |
60 V |
Totaal maatregelenpakket |
112 V |
127 V |
127 V |
127 V |
Herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel
Binnen het werkveld Economie en Toerisme werken we aan het versterken van het vestigingsklimaat, verduurzaming van bedrijventerreinen en de instandhouding van het toeristisch-recreatief product. Dit zijn veelal niet-wettelijke taken. Binnen dit werkveld participeren we in diverse samenwerkingen en partnerschappen. In de aanloop naar de begroting komen we met een herstructurering van het programma, waarbij we bewust keuzes maken welke activiteiten we nog door kunnen blijven zetten of slimmer kunnen organiseren. Dit zal er deels toe leiden dat de versnelling en intensivering die ingezet is bij de beleidsrijke begroting 2023 onder druk komt te staan. Wij zullen in de aanloop naar de begroting trachten dit effect minimaal te laten zijn.
Taakstellende opgave bibliotheek
We gaan met de bibliotheek in gesprek over de huisvestingsmogelijkheden en het dienstenpakket. Hiervoor nemen we een taakstellende opgave op in de begroting.
6.5 Programma 6 Bestuur en dienstverlening
Terug naar navigatie - - 6.5 Programma 6 Bestuur en dienstverleningDe maatregelen in dit programma richten zich primair op de bedrijfsvoering. Binnen dit programma staan we ook nog expliciet stil bij de formatie.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Personeel & organisatie (exclusief formatie) |
48 N |
25 N |
43 N |
25 N |
Optimaliseren bedrijfsvoering |
205 V |
305 V |
405 V |
505 V |
Dienstverlening |
55 N |
45 V |
45 V |
45 V |
Overige maatregelen |
13 V |
13 V |
13 V |
13 V |
Totaal maatregelenpakket |
115 V |
338 V |
420 V |
538 V |
6.5.1 Toelichting maatregelenpakket
Terug naar navigatie - - 6.5.1 Toelichting maatregelenpakketPersoneel en organisatie
Onder de noemer personeel en organisatie nemen we enkele maatregelen. De twee grootste maatregelen zijn de uitbesteding van de salarisadministratie en het aanpassen van de frequentie van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. In 2025 maken we de overgang naar een nieuw systeem voor de personeels- en salarisadministratie. Het budget hiervoor kende u toe bij de begroting 2025. Om een effectieve en efficiënte uitvoering te kunnen blijven garanderen, kiezen we voor het uitbesteden van de salarisadministratie. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek brengen we terug naar een frequentie van eens per twee jaar in plaats van jaarlijks.
Optimaliseren bedrijfsvoering
Hieronder onderscheiden we drie maatregelen:
- Digitale infrastructuur: Volgend op het onderzoek naar de uitvoeringskracht van de organisatie, voeren we een scan uit naar onze digitale infrastructuur. Het gaat hier over de inrichting van het informatie- en applicatielandschap maar ook over het kunnen bieden van voldoende faciliteiten om het werk te kunnen doen. Deze scan is nodig om exact te kunnen bepalen waar en op welke manier optimalisaties kunnen worden doorgevoerd en bijvoorbeeld afscheid genomen kan worden van applicaties die geen tot onvoldoende meerwaarde hebben voor het werk.
- Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij in verband met kwetsbaarheid van de functie en specifieke kennis die hiervoor vereist is.
- Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement: Jaarlijks wordt zo’n € 40 miljoen “omgezet” in contracten. Dit varieert van de grote zorgcontracten in het sociaal domein tot kleine opdrachten als een bloemetje. In deze opgave benadrukken we elke stap in de keten aanbesteden – contractbeheer – contractmanagement. Het doel is om tot een betere prijs-kwaliteitverhouding te komen in de contracten en meer bewust te zijn van de geldende contractafspraken. Het rendement in deze aanpak vinden we door strakker te sturen op het resultaat in lopende contracten en eventueel ook af te sluiten. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden (bijvoorbeeld in raamovereenkomsten) door gelijksoortige kleine opdrachten te bundelen.
Dienstverlening
Onder de noemer dienstverlening onderscheiden we twee deelmaatregelen:
- Sluiting gemeentehuis op vrijdag: Uit een inventarisatie blijkt dat het aantal medewerkers dat op vrijdag aanwezig is in het gemeentehuis, minimaal is. Recent is reeds besloten om op vrijdagmiddag te sluiten. Dit nieuwe voorstel strekt tot sluiting van het gemeentehuis voor de gehele dag. Dat betekent dat de kosten voor onder meer gas en elektra, en schoonmaak zullen dalen. Medewerkers kunnen vanuit huis werken. De gemeentewerf blijft wel open op vrijdag.
- Aanschaf en implementatie nieuwe website: De website van de gemeente is sterk verouderd en kan een aantal van de diensten die we willen aanbieden onvoldoende ondersteunen. Vernieuwing van de website is daarom noodzakelijk in 2026. Het incidenteel budget is bedoeld voor de inrichting en implementatie. Het regulier beheer en onderhoud past in het bestaande budget.
Overige maatregelen
We brengen het aantal bijeenkomsten per jaar van de commissie bezwaar en beroep terug. Daarnaast zijn wij voornemens om te stoppen met het burgerpanel. Het overig instrumentarium en beschikbare budgetten voor burgerparticipatie blijven wel in stand.
6.5.2 Formatie
Terug naar navigatie - - 6.5.2 FormatieFormatie is een belangrijke factor. In deze kadernota zijn maatregelen opgenomen die mogelijk een effect hebben op de formatie. Met de implementatie van de organisatieontwikkeling zijn bovendien ook uitspraken gedaan over de ontwikkeling van formatie. Tot slot is een onderzoek naar de uitvoeringskracht van onze organisatie in afronding. In de aanloop naar de begroting zullen deze ontwikkelingen worden samengebracht in scenario’s voor keuzes in de formatie.
Daarnaast zijn wij ons bewust dat we een kleine organisatie zijn waarbij het zelfstandig uitvoeren van bepaalde taken ons ook kwetsbaar maakt. In navolging van de aansluiting bij de belastingsamenwerking bekijken we de mogelijkheden om de uitvoering van taken anders te organiseren. Dat kan door voor die taak aan te sluiten bij een samenwerkingsverband of om een taak uit te besteden aan een marktpartij. De uitbesteding van de verbijzonderde interne controle is hier een voorbeeld van.
6.6 Programma 7 Financiën en organisatie
Terug naar navigatie - - 6.6 Programma 7 Financiën en organisatieHet centrale thema van programma 7 zijn de gemeentefinanciën en met name de baten (belasting- en legesopbrengsten).
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Verrekening van kosten |
650 V |
650 V |
650 V |
650 V |
Ontwikkeling OZB |
242 V |
485 V |
727 V |
727 V |
Toeristenbelasting bij arbeidsmigranten |
183 V |
183 V |
183 V |
183 V |
Totaal maatregelenpakket |
1.075 V |
1.318 V |
1.560 V |
1.560 V |
Verrekening van kosten
We staan voor een technische exercitie om binnen de exploitatie de kosten (met name voor de overhead) meer realistisch toe te rekenen aan de producten. Daardoor ontstaan ook mogelijkheden om de kostendekkendheid van de leges te bepalen, personele kosten toe te rekenen aan investeringen en kosten beter te verleggen naar andere partijen (onder meer via het gebruik van anterieure overeenkomsten). Een belangrijk element in deze ontwikkeling richt zich op kabels en leidingen. Gezien de ontwikkelingen de komende jaren op dit gebied in onze gemeente is het van belang om de mogelijke tarieven, bijbehorende kosten en eventueel incidenteel rendement opnieuw te bepalen. Bij deze technische exercitie heeft de toerekening van kosten aan afval en riool onze nadrukkelijke aandacht. Dit houdt ook verband met de afweging over de ruimte die we zien in de ontwikkeling van de OZB.
Ontwikkeling OZB
We zijn op zoek naar de ruimte binnen de lokale lastendruk van onze gemeente. We kunnen hier een oordeel over uitspreken aan de hand van het financieel kengetal “Belastingcapaciteit”. Het gaat hier om het samenstel van OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor een meerpersoonshuishouden. Afvalstoffenheffing en rioolheffing mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De kosten die toegerekend kunnen worden aan deze heffingen worden meegenomen in de opgave “verrekening van kosten”. In de begroting berekenen we het nieuwe tarief voor afval en riool.
De belastingcapaciteit in de jaarrekening 2024 is 96, afgezet tegen het landelijk gemiddelde dat met 100 wordt geduid. We hebben onszelf ook vergeleken met de lastendruk in een zeven Brabantse gemeenten van vergelijkbare omvang. Ten opzichte van het gemiddelde van deze gemeenten zijn onze lokale lasten 12% lager. We hanteren het uitgangspunt dat de lokale lastendruk aansluit bij het landelijk gemiddelde. Afhankelijk van het tarief voor afval en riool, berekenen we de ruimte om de OZB te laten stijgen bovenop de autonome ontwikkeling op basis van de financiële uitgangspunten. In deze kadernota rekenen we vooralsnog gedurende drie jaar met een additionele stijging van de OZB met 3% per jaar. Dit betekent 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder.
Toeristenbelasting bij arbeidsmigranten
Binnen het bestaande kader van de toeristenbelasting kan ook geheven worden op locaties waar arbeidsmigranten verblijven, voor zover deze niet ingeschreven staan bij de gemeente.
Bijlage 1 Totaaloverzicht van maatregelen
Terug naar navigatie - - Bijlage 1 Totaaloverzicht van maatregelenMaatregelenpakket | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Financiële uitgangspunten | ||||||
Loonsom (1% in 2026, max functieschaal 2027 e.v.) | 165 | 295 | 295 | 295 | ||
Inschatting autonome ontwikkeling lokale heffingen | -283 | -283 | -283 | -283 | ||
Subtotaal financiële uitgangspunten | -118 | 12 | 12 | 12 | ||
Programma 1 Opgave duurzaamheid | ||||||
Temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities | ||||||
Geen gemeentelijke inzet op fietsinfrastructuur | -15 | -15 | -15 | -15 | ||
Uitvoeringsprogramma duurzaamheid terugbrengen tot energieloket | -25 | -20 | -20 | -20 | ||
Beëindigen permanente informatie- en bewustwordingscampagne | -18 | -18 | -18 | -18 | ||
Beëindigen vrijwilligersvergoedingen voor energiecoaches, etc. | -10 | -10 | -10 | -10 | ||
Geen middelen voor uitvoering transitievisie warmte | -30 | -30 | -30 | -30 | ||
Duurzaamheid: Herijking duurzaamheidsprogramma met eigen mensen opstellen | - | -30 | - | - | ||
Verminderen klimaatsubsidies (opgevangen binnen gesloten systeem) | - | - | - | - | ||
Subtotaal temporiseren realiseren van de duurzaamheidsambities | -98 | -123 | -93 | -93 | ||
Subtotaal programma 1 opgave duurzaamheid | -98 | -123 | -93 | -93 | ||
Programma 2 Opgave leefbaarheid | ||||||
DIOR | ||||||
DIOR scenario afgewogen (inclusief indexering) | - | 330 | 330 | 330 | ||
DIOR achterstanden oplossen (incidenteel) | - | 75 | 75 | 75 | ||
DIOR formatie | - | 93 | 93 | 93 | ||
Subtotaal DIOR | - | 498 | 498 | 498 | ||
Bijstelling storting in voorziening wegen | ||||||
Dagelijks onderhoud | 75 | 75 | 75 | 75 | ||
Bijstellen storting in de voorziening wegen | -565 | -565 | -565 | -565 | ||
Subtotaal Bijstelling storting in voorziening wegen | -490 | -490 | -490 | -490 | ||
Investeringsagenda | ||||||
Investeringsagenda (conform aparte bijlage) | -372 | -477 | -744 | -913 | ||
Bergse Brug: vernieuwing brug 60 jaar (investering 7,3 mln) | ||||||
Subtotaal investeringsagenda | -372 | -477 | -744 | -913 | ||
Subtotaal programma 2 opgave leefbaarheid | -862 | -469 | -736 | -905 | ||
Programma 3 Opgave mens en zorg | ||||||
Scenario versterkt: maatregelen sociale basis | ||||||
Voorlichtingslessen HALT door scholen zelf laten betalen | -5 | -5 | -5 | -5 | ||
Geen subsidie voor batterij KC (opganomen in het krediet) | -45 | -45 | -45 | -45 | ||
Afbouw presentiegelden seniorenraad (na integratie in adviesraad sociaal domein) | -3 | -3 | -3 | -3 | ||
Programmabudget PL 1 tm 6 | 200 | - | - | - | ||
Subtotaal scenario versterkt: maatregelen sociale basis | 147 | -53 | -53 | -53 | ||
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning participatie | ||||||
Gemeentelijk budget (SW en participatie) groeit mee met rijksmiddelen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Persoonlijk maatwerkbenadering bijstandsgerechtigden | - | - | -8 | -8 | ||
Afschaffen buitenwettelijk begunstigend beleid (bijzondere bijstand en armoede) | -25 | -30 | -30 | -30 | ||
Afbouw budgetten maatwerk participatievoorzieningen | - | -80 | -180 | -300 | ||
Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning participatie | -10 | -95 | -203 | -323 | ||
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning Wmo | ||||||
Afbouw Wmo-voorzieningen (+GPK) aanvullend op reeds ingezette maatregel | - | - | -123 | -538 | ||
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo door daling aantal beschikkingen | - | -125 | -300 | -550 | ||
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo | - | -125 | -300 | -550 | ||
Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning Wmo | - | -250 | -723 | -1.638 | ||
Scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning jeugd | ||||||
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp door daling aantal beschikkingen | - | -100 | -350 | -600 | ||
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp | - | -100 | -350 | -600 | ||
Subtotaal scenario versterkt: maatregelen individuele ondersteuning jeugd | - | -200 | -700 | -1.200 | ||
Sportaccommodaties | ||||||
Verkoop gymnastieklokaal De Brug | -24 | -24 | -24 | -24 | ||
Herijken en afsluiten huurcontracten sportaccommodaties | -25 | -50 | -75 | -100 | ||
Uniformeren en optimaliseren beheer en onderhoud sportaccommodaties (o.m. groenonderhoud) | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
Herijken prioriteiten MJOP buitensportaccommodaties | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
Subtotaal sportaccommodaties | -149 | -174 | -199 | -224 | ||
Subtotaal programma 3 mens en zorg | -12 | -772 | -1.878 | -3.438 | ||
Programma 4 Opgave wonen | ||||||
geen maatregelen voor kadernota | ||||||
Subtotaal programma 4 opgave wonen | - | - | - | - | ||
Programma 5 Economie en toerisme | ||||||
Herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel | ||||||
Geen vervolg geven aan visie economisch domein | - | -15 | -15 | -15 | ||
Stopzetten uitvoeringsbudget kleine maatregelen vestigingsklimaat | -15 | -15 | -15 | -15 | ||
Geen programmaprojecten op thema toerisme uitvoeren | -10 | -10 | -10 | -10 | ||
Digiborden overdragen aan VOG | -1 | -1 | -1 | -1 | ||
Lidmaatschap Clok en Walstroom beëindigen | -8 | -8 | -8 | -8 | ||
Stoppen met streekfonds | -5 | -5 | -5 | -5 | ||
Beëindigen deelname Vereniging Nederlandse Vestingsteden | -6 | -6 | -6 | -6 | ||
Beëindigen deelname samenwerking Brabant aan de Biesbosch | -7 | -7 | -7 | -7 | ||
Subtotaal herstructureren prioriteiten binnen programma economie en efficiencyvoordeel | -52 | -67 | -67 | -67 | ||
Taakstellende opgave bibliotheek | -60 | -60 | -60 | -60 | ||
Subtotaal programma 5 economie en toerisme | -112 | -127 | -127 | -127 | ||
Programma 6 Bestuur en dienstverlening | ||||||
Personeel en organisatie | ||||||
Stoppen met deelname aan project arbeidsmarktcampagne van de provincie | - | -5 | -5 | -5 | ||
Medewerkersonderzoek eens per twee jaar in plaats van jaarlijks | - | -18 | - | -18 | ||
Afschaffen lunchmoment | -5 | -5 | -5 | -5 | ||
Uitbesteding salarisadministratie (gevolg van nieuw pakket personeels- en salarisadministratie) | 53 | 53 | 53 | 53 | ||
Subtotaal personeel en organisatie | 48 | 25 | 43 | 25 | ||
Optimaliseren bedrijfsvoering | ||||||
Verwacht rendement onderzoek digitale infrastructuur | -70 | -70 | -70 | -70 | ||
Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement | -100 | -200 | -300 | -400 | ||
Subtotaal optimaliseren bedrijfsvoering | -205 | -305 | -405 | -505 | ||
Dienstverlening | ||||||
Sluiting gemeentehuis op vrijdag | -45 | -45 | -45 | -45 | ||
Aanschaf en implementatie nieuwe website | 100 | - | - | - | ||
Subtotaal dienstverlening | 55 | -45 | -45 | -45 | ||
Overige maatregelen | ||||||
Minder bijeenkomsten commissie bezwaar en beroep per jaar | -5 | -5 | -5 | -5 | ||
Afschaffen burgerpanel | -8 | -8 | -8 | -8 | ||
Subtotaal overige maatregelen | -13 | -13 | -13 | -13 | ||
Subtotaal programma 6 bestuur en dienstverlening | -115 | -338 | -420 | -538 | ||
Programma 7 Financiën en organisatie | ||||||
Interne kostenverrekeningen | ||||||
Kostendekkendheid leges (inclusief kabels en leidingen) | -250 | -250 | -250 | -250 | ||
Interne kostenverrekeningen en toerekening van (personele) kosten) | -400 | -400 | -400 | -400 | ||
Subtotaal interne kostenverrekeningen | -650 | -650 | -650 | -650 | ||
Toeristenbelasting heffen bij locaties arbeidsmigranten | -183 | -183 | -183 | -183 | ||
OZB stijging 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder | -242 | -485 | -727 | -727 | ||
Subtotaal programma 7 Financiën en organisatie | -1.075 | -1.318 | -1.560 | -1.560 | ||
Totaal maatregelenpakket | -2.392 | -3.135 | -4.802 | -6.649 |
Bijlage 2 Totaaloverzicht van alle maatregelen die in beeld zijn gebracht
Terug naar navigatie - - Bijlage 2 Totaaloverzicht van alle maatregelen die in beeld zijn gebracht2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Programma 1 Opgave duurzaamheid | |||||
Herijking duurzaamheidsprogramma met eigen mensen opstellen | - | -30 | - | - | |
Geen gemeentelijke inzet op fietsinfrastructuur | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Uitvoeringsprogramma duurzaamheid terugbrengen tot energieloket | -25 | -20 | -20 | -20 | |
Beëindigen permanente informatie- en bewustwordingscampagne | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Beëindigen vrijwilligersvergoedingen voor energiecoaches, etc. | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Geen middelen voor uitvoering transitievisie warmte | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Verminderen klimaatsubsidies (opgevangen binnen gesloten systeem) | - | - | - | - | |
Vergroeningsprojecten (tbv uitvoeringsprogramma groen) | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Onderzoek en aankoop gronden voor plaatsing transformatiehuisjes | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Subtotaal programma 1 opgave duurzaamheid | -178 | -203 | -173 | -173 | |
Programma 2 Opgave leefbaarheid | |||||
DIOR scenario afgewogen (inclusief indexering) | - | 330 | 330 | 330 | |
DIOR achterstanden oplossen (incidenteel) | - | 75 | 75 | 75 | |
DIOR formatie | - | 93 | 93 | 93 | |
Dagelijks onderhoud | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Bijstellen storting in de voorziening wegen | -565 | -565 | -565 | -565 | |
Investeringsagenda (conform aparte bijlage) | -372 | -477 | -744 | -913 | |
Bergse Brug: vernieuwing brug 60 jaar (investering 7,3 mln) | |||||
Subtotaal programma 2 opgave leefbaarheid | -862 | -469 | -736 | -905 | |
Programma 3 Opgave mens en zorg | |||||
Voorlichtingslessen HALT door scholen zelf laten betalen | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Geen subsidie voor batterij KC (opgenomen in het krediet) | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Afbouw presentiegelden seniorenraad (na integratie in adviesraad sociaal domein) | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Programmabudget PL 1 tm 6 | 200 | - | - | - | |
Beperken wijkbudgetten en inzet | -75 | -75 | -75 | -75 | |
Aanvullend op vorige maatregel: stoppen met wijkgericht werken | -75 | -75 | -75 | -75 | |
Ontmoetingscentra: subsidie terugbrengen, herstructureren inlooppunten, financieringsconstructie wijzigen | -92 | -92 | -92 | -92 | |
Aanuvllend op vorige maatregel: geen subsidie aan kinderboerderij | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Stoppen met Sjors Sportief, geen gemeentelijke bijdrage buurtsport, afbouw inhuur, bezuiniging huurcompensatie | -56 | -56 | -135 | -135 | |
Verhogen huuropbrengsten van accommodaties | -40 | -40 | -40 | -40 | |
Speeltoestellen niet vervangen | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Afbouwen subsidies voor sport, muziek, zangverenigingen en vrijetijdsbesteding voor volwassenen | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Aanvullend op vorige maatregel: afbouwen subsidies tot 50% | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Afbouw subsidies ouderenbonden | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Afbouw subsidie Xieoe | -32 | -32 | -32 | -32 | |
POH jeugd afschaffen | -110 | -110 | -110 | -110 | |
Afbouwen subsidieregeling peuteropvang en GR leerplicht (RBL en RMC) | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Gemeentelijk budget (SW en participatie) groeit mee met rijksmiddelen | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Persoonlijk maatwerkbenadering bijstandsgerechtigden | - | - | -8 | -8 | |
Afschaffen buitenwettelijk begunstigend beleid (bijzondere bijstand en armoede) | -25 | -30 | -30 | -30 | |
Afbouw budgetten maatwerk participatievoorzieningen | - | -80 | -180 | -300 | |
Opzeggen deelname Met Werk | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Minimaregelingen bijstandsnorm van 120% naar 100% | -60 | -120 | -120 | -120 | |
Afbouw Wmo-voorzieningen (+GPK) aanvullend op reeds ingezette maatregel | - | - | -123 | -538 | |
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo door daling aantal beschikkingen | - | -125 | -300 | -550 | |
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen Wmo | - | -125 | -300 | -550 | |
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp door daling aantal beschikkingen | - | -100 | -350 | -600 | |
Afbouw budgetten maatwerkvoorzieningen jeugdhulp | - | -100 | -350 | -600 | |
Sluiten zwembad De Schans: lagere exploitatiebijdrage | -315 | -315 | -315 | -315 | |
Sluiten zwembad Ganzewiel: lagere exploitatiebijdrage | -315 | -315 | -315 | -315 | |
Afwaarderen boekwaarde zwembad Ganzewiel | 1.551 | - | - | - | |
Afwaarderen boekwaarde zwembad De Schans | 1.313 | - | - | - | |
Vrijval onderhoudsbudgetten als gevolg van sluiten van zwembad De Schans | -265 | - | - | - | |
Vrijval onderhoudsbudgetten als gevolg van sluiten van zwembad Ganzewiel | -357 | - | - | - | |
Verkoop gymnastieklokaal De Brug | -24 | -24 | -24 | -24 | |
Herijken en afsluiten huurcontracten sportaccommodaties | -25 | -50 | -75 | -100 | |
Uniformeren en optimaliseren beheer en onderhoud sportaccommodaties (o.m. groenonderhoud) | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Herijken prioriteiten MJOP buitensportaccommodaties | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Subtotaal programma 3 mens en zorg | 869 | -2.193 | -3.378 | -4.938 | |
Programma 4 Opgave wonen | |||||
Geen maatregelen voor kadernota | |||||
Subtotaal programma 4 opgave wonen | - | - | - | - | |
Programma 5 Economie en toerisme | |||||
Geen vervolg geven aan visie economisch domein | - | -15 | -15 | -15 | |
Stoppen met jaarlijkse uitreiking Groene Pluim | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Verlagen uitvoeringsbudget visies EZ | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Stopzetten uitvoeringsbudget kleine maatregelen vestigingsklimaat | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Banieren/ vlaggen/ borden niet meer vervangen | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Geen programmaprojecten op thema toerisme uitvoeren | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Digiborden overdragen aan VOG | -1 | -1 | -1 | -1 | |
Werkelijke kosten en faciliteiten doorberekenen aan carnaval, jeugdvakantieweek | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Lidmaatschap Clok en Walstroom beëindigen | -8 | -8 | -8 | -8 | |
Stoppen met streekfonds | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Beëindigen deelname Vereniging Nederlandse Vestingsteden | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Beëindigen deelname samenwerking Brabant aan de Biesbosch | -7 | -7 | -7 | -7 | |
Taakstellende opgave bibliotheek | -60 | -60 | -60 | -60 | |
Beëindigen deelname Regio West-Brabant en Rewin | -85 | -85 | -85 | -85 | |
Beëindigen deelname aan Zuiderwaterlinie | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Beëindigen deelname aan regionaal bureau toerisme De Langstraat | -109 | -84 | -84 | -84 | |
Kermissen overlaten aan de markt | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Stopzetten subsidie bouwhal | -23 | -23 | -23 | -23 | |
Beëindigen subsidie aan SLOG voor uitzenden carnvalsoptocht | -1 | -1 | -1 | -1 | |
Subtotaal programma 5 economie en toerisme | -362 | -352 | -352 | -352 | |
Programma 6 Bestuur en dienstverlening | |||||
Stoppen met deelname aan project arbeidsmarktcampagne van de provincie | - | -5 | -5 | -5 | |
Medewerkersonderzoek eens per twee jaar in plaats van jaarlijks | - | -18 | - | -18 | |
Stoppen met afdelingsuitjes, budget lief en leed per afdeling en bijdrage personeelsvereniging | -26 | -26 | -26 | -26 | |
Afschaffen lunchmoment | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Uitbesteding salarisadministratie (gevolg van nieuw pakket personeels- en salarisadministratie) | 53 | 53 | 53 | 53 | |
Laten vervallen budget voor werving en selectie | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Laten vervallen budget voor vervanging meubilair | -10 | -10 | -10 | -10 | |
Verwacht rendement onderzoek digitale infrastructuur | -70 | -70 | -70 | -70 | |
Uitbesteden verbijzonderde interne controle aan marktpartij | -35 | -35 | -35 | -35 | |
Professionaliseren en optimaliseren aanbesteding, contractbeheer en contractmanagement | -100 | -200 | -300 | -400 | |
Sluiting gemeentehuis op vrijdag | -45 | -45 | -45 | -45 | |
Vrijdagsluiting geldt ook voor gemeentewerf | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Terugschroeven niveau beveiliging van het gemeentehuis | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Aanschaf en implementatie nieuwe website | 100 | - | - | - | |
Afbouw inzet juridische expertise (advocatenkosten): meer zelfstandig oppakken | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Aanschaf Kluwer gids (in samenhang met afbouw inzet juridische expertise) | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Minder bijeenkomsten commissie bezwaar en beroep per jaar | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Afbouwen inzet op burgerparticipatie | -25 | -30 | -30 | -30 | |
Afschaffen burgerpanel | -8 | -8 | -8 | -8 | |
Afbouw capaciteit wethouders met 0,6 fte (3 fulltime wethouders) | -67 | -67 | -67 | -67 | |
Subtotaal programma 6 bestuur en dienstverlening | -276 | -504 | -586 | -704 | |
Programma 7 Financiën en organisatie | |||||
Kostendekkendheid leges (inclusief kabels en leidingen) | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Interne kostenverrekeningen en toerekening van (personele) kosten) | -400 | -400 | -400 | -400 | |
Toeristenbelasting heffen bij locaties arbeidsmigranten | -183 | -183 | -183 | -183 | |
Opnieuw invoeren hondenbelasting | -90 | -90 | -90 | -90 | |
OZB stijging 3% in 2026, 6% in 2027 en 9% in 2028 en verder | -242 | -485 | -727 | -727 | |
Subtotaal programma 7 Financiën en organisatie | -1.165 | -1.408 | -1.650 | -1.650 | |
Totaal maatregelenpakket | -1.974 | -5.129 | -6.875 | -8.722 |
Bijlage 3 Keuzes in investeringsprogramma
Terug naar navigatie - - Bijlage 3 Keuzes in investeringsprogrammaPr | Project | Startjaar | 1e jaar kap.lasten | Krediet | Afschr.-termijn | Investeringsbedragen | Kapitaallasten | ||||||||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||||||
P1 | Opgave 1 Leefbaarheid | ||||||||||||||||
P1 | Investeringen tbv wegen - groen | ||||||||||||||||
P1 | Snoekweg | 2024 | 2026 | 680 | 40 | 91 | - | - | - | - | - | 26 | 25 | 25 | 25 | ||
P1 | Herstel wandelpaden en vestinggrachten | 2024 | 2026 | 736 | 40 | 61 | - | - | - | - | - | 28 | 27 | 27 | 27 | ||
P1 | Herstel beschoeiing vestingwallen | 2024 | 2027 | 735 | 40 | 700 | 29 | - | - | - | - | - | 28 | 27 | 27 | ||
P1 | Herinrichting Mr. Simon Buijsstraat - wegen | 2024 | 2026 | 500 | 40 | 172 | - | - | - | - | - | 19 | 19 | 18 | 18 | ||
P1 | Reconstructie Namer e.o. (wegen, groen) | 2024 | 2028 | 1.250 | 40 | 500 | 500 | 250 | - | - | - | - | - | 47 | 46 | ||
P1 | Ranonkelstraat/ Rijtselaan (wegen, groen) | 2025 | 2029 | 890 | 40 | - | - | 855 | 35 | - | - | - | - | - | 33 | ||
P1 | Inrichting openbare ruimte Parkzicht | 2024 | 2026 | 730 | 40 | 253 | - | - | - | - | - | 27 | 27 | 27 | 27 | ||
P1 | 24 Aanpassen wegvak Beethovenlaan | 2024 | 2027 | 640 | 40 | 300 | 300 | - | - | - | - | - | 24 | 24 | 24 | ||
P1 | 24 Aanpassen wegvak Heemraadsingel | 2024 | 2027 | 133 | 40 | 100 | 33 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | ||
P1 | 24 Aanpassen wegvak Schansstraat | 2024 | 2027 | 189 | 40 | 100 | 89 | - | - | - | - | - | 7 | 7 | 7 | ||
P1 | 24 Buitengebied Raamsdonk (A27) | 2024 | 2026 | 3.000 | 40 | 1.716 | - | - | - | - | - | 113 | 112 | 111 | 110 | ||
P1 | 24 geluidreducerende verharding Julianalaan | 2024 | 2026 | 235 | 40 | 235 | - | - | - | - | - | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
P1 | 24 Aanpassen wegvak Luiten Ambachtstraat | 2024 | 2027 | 488 | 40 | 288 | 200 | - | - | - | - | - | 18 | 18 | 18 | ||
P1 | 24 Aanpassen wegvak Kerklaan | 2024 | 2026 | 609 | 40 | 609 | - | - | - | - | - | 23 | 23 | 22 | 22 | ||
P1 | 24 Fiets- en wandelroute Markt Geertruidenberg | 2024 | 2026 | 100 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | 25 Julianalaan (fase 2) - wegen en groen | 2025 | 2026 | 609 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Fietspad Groenendijk deel 2 | 2028 | 2023 | 825 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | 25 Lissenveld met verduurzaming en vergroening | 2025 | 2026 | 1.475 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | 25 Zalmweg met verduurzaming en vergroening | 2025 | 2027 | 2.060 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | 25 Forellenweg met verduurzaming en vergroening | 2025 | 2027 | 594 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Oudeweg | 2025 | 2026 | 500 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Weegbree | 2026 | 2028 | 812 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Fietspad Gouverneurslaan | 2027 | 2028 | 485 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Landonk | 2027 | 2028 | 210 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Meerval | 2027 | 2028 | 785 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Werfkampenseweg | 2027 | 2028 | 600 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Bliek | 2026 | 2028 | 300 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Brasem | 2026 | 2028 | 385 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Ottergeerde | 2026 | 2028 | 213 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Elftweg | 2027 | 2028 | 328 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Krabbescheer | 2027 | 2028 | 182 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Oeverkruid | 2027 | 2028 | 194 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Ramgatseweg | 2027 | 2028 | 695 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Beellaertsweg | 2026 | 2028 | 216 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Ravelijn 2 (wegen en groen) | 2026 | 2028 | 595 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Ravelijn 3 (wegen en groen) | 2026 | 2028 | 275 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Hooipolder oost, fase 1: Benraatshoef (wegen en groen) | 2027 | 2029 | 1.055 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Noorderbos/ Schansweg (wegen en groen) | 2027 | 2029 | 688 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Hooipolder oost, fase 2: Rijvoortshoef (wegen en groen) | 2027 | 2030 | 1.100 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Hooipolder oost, fase 3: Hertoghoef (wegen en groen) | 2028 | 2030 | 2.938 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Vervangen putkasten GTB en RDV | 2025 | 2026 | 143 | 15 | 143 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
P1 | Subtotaal uitgaven | 29.177 | 5.268 | 1.151 | 1.105 | 35 | - | - | 256 | 335 | 378 | 409 | |||||
P1 | Onttrekking reserve A27 (alleen afschrijving) | -2.000 | - | -13 | -35 | -50 | -50 | ||||||||||
P1 | Totaal investeringen tbv wegen - groen | 27.177 | 5.268 | 1.151 | 1.105 | 35 | - | - | 243 | 300 | 328 | 359 | |||||
P1 | Investeringen tbv verkeer | ||||||||||||||||
P1 | VRI Zijlweg | 2025 | 2026 | 86 | 15 | 86 | - | - | - | - | - | 7 | 7 | 7 | 7 | ||
P1 | School - thuisroutes | 2025 | 2027 | 360 | 40 | 300 | 60 | - | - | - | - | - | 14 | 13 | 13 | ||
P1 | 24 Reconstructie blackspot Maasdijk - Collegeweg | 2024 | 2026 | 1.000 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Blackspot | 2025 | 2028 | 1.000 | 40 | 50 | 900 | 50 | - | - | - | - | - | 38 | 37 | ||
P1 | Subtotaal uitgaven | 2.446 | 436 | 960 | 50 | - | - | - | 7 | 21 | 58 | 57 | |||||
P1 | Onttrekking reserve A27 (alleen afschrijving) | -86 | - | -6 | -6 | -6 | -6 | ||||||||||
P1 | Totaal investeringen tbv verkeer | 2.360 | 436 | 960 | 50 | - | - | - | 1 | 15 | 52 | 51 | |||||
P1 | Investeringen tbv infrastructurele kunstwerken | ||||||||||||||||
P1 | Houten brug Koningspark | 2025 | 2026 | 50 | 60 | 38 | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
P1 | Vervangen brug St. Agnesstraat | 2026 | 2027 | 69 | 40 | - | 69 | - | - | - | - | - | 3 | 3 | 3 | ||
P1 | kw 3.01 Invalide vissteiger 1 | 2027 | 2028 | 20 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | kw 3.02 Invalide vissteiger 2 | 2027 | 2028 | 20 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | kw 3.15 Houten vissteiger Zandput | 2028 | 2029 | 33 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | kw 8.05 Leuning Meijerstraat | 2028 | 2029 | 23 | 40 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Totaal investeringen tbv infrastructurele kunstwerken | 215 | 38 | 69 | - | - | - | - | 1 | 4 | 4 | 4 | |||||
P1 | Investeringen tbv tractie wegen, straten, pleinen | ||||||||||||||||
P1 | Borstelmachine | 2025 | 2026 | 90 | 5 | 90 | - | - | - | - | - | 19 | 19 | 19 | 18 | ||
P1 | Borstelmachine | 2025 | 2026 | 20 | 5 | 20 | - | - | - | - | - | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
P1 | Fuso werkbus (4 maal) | 2024 | 2026 | 400 | 10 | 326 | - | - | - | - | - | 45 | 45 | 44 | 44 | ||
P1 | Shovel | 2024 | 2026 | 75 | 10 | 75 | - | - | - | - | - | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
P1 | Mercedes bus (2 maal) | 2027 | 2028 | 220 | 10 | - | - | 220 | - | - | - | - | - | 25 | 24 | ||
P1 | Calamiteitenauto | 2028 | 2029 | 45 | 10 | - | - | - | 45 | - | - | - | - | - | 5 | ||
P1 | Veegwagen | 2028 | 2029 | - | 10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P1 | Totaal investeringen tbv tractie wegen, straten, pleinen | 850 | 511 | - | 220 | 45 | - | - | 76 | 76 | 100 | 103 | |||||
P1 | Investeringen tbv openbare verlichting | ||||||||||||||||
P1 | OV: armaturen 2024 | 2024 | 2026 | 250 | 25 | 140 | - | - | - | - | - | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
P1 | OV: lichtmasten 2024 | 2024 | 2026 | 200 | 50 | 23 | - | - | - | - | - | 7 | 6 | 6 | 6 | ||
P1 | OV: armaturen 2025 | 2025 | 2026 | 250 | 25 | 250 | - | - | - | - | - | 13 | 13 | 13 | 13 | ||
P1 | OV: lichtmasten 2025 | 2025 | 2026 | 200 | 50 | 200 | - | - | - | - | - | 7 | 6 | 6 | 6 | ||
P1 | OV: armaturen 2026 | 2026 | 2027 | 150 | 25 | - | 150 | - | - | - | - | - | 8 | 8 | 8 | ||
P1 | OV: lichtmasten 2026 | 2026 | 2027 | 175 | 50 | - | 175 | - | - | - | - | - | 6 | 6 | 6 | ||
P1 | OV: armaturen 2027 | 2027 | 2028 | 60 | 25 | - | - | 60 | - | - | - | - | - | 3 | 3 | ||
P1 | OV: lichtmasten 2027 | 2027 | 2028 | 70 | 50 | - | - | 70 | - | - | - | - | - | 2 | 2 | ||
P1 | OV: armaturen 2028 | 2028 | 2029 | 60 | 25 | - | - | - | 60 | - | - | - | - | - | 3 | ||
P1 | OV: lichtmasten 2028 | 2028 | 2029 | 70 | 50 | - | - | - | 70 | - | - | - | - | - | 2 | ||
P1 | OV: armaturen 2029 | 2029 | 2030 | 30 | 25 | - | - | - | - | 60 | - | - | - | - | - | ||
P1 | OV: lichtmasten 2029 | 2029 | 2030 | 70 | 50 | - | - | - | - | 70 | - | - | - | - | - | ||
P1 | Totaal investeringen tbv openbare verlichting | 1.585 | 613 | 325 | 130 | 130 | 130 | - | 40 | 52 | 57 | 62 | |||||
P1 | Totaal opgave 1 Leefbaarheid | 32.187 | 6.866 | 2.505 | 1.505 | 210 | 130 | - | 361 | 447 | 541 | 579 | |||||
P2 | Opgave 2 Duurzaamheid | ||||||||||||||||
P2 | Investeringen volgens PSW 2024 - 20233 | ||||||||||||||||
P2 | 25 Beethovenlaan | 2025 | 2027 | 270 | 80 | 200 | 70 | - | - | - | - | - | 7 | 7 | 7 | ||
P2 | Raadhuisstraat (RV) | 2025 | 2026 | 85 | 80 | 85 | - | - | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
P2 | Ranonkelstraat/ Reitselaan | 2025 | 2029 | 965 | 80 | - | - | 945 | 20 | - | - | - | - | - | 24 | ||
P2 | 25 Diverse rioolmaatregelen oa Lint A27 | 2025 | 2026 | 2.034 | 80 | 2.034 | - | - | - | - | - | 51 | 51 | 50 | 50 | ||
P2 | Gemalen E/M 2024 | 2024 | 2026 | 690 | 15 | 195 | - | - | - | - | - | 55 | 54 | 53 | 53 | ||
P2 | Gemalen E/M 2025 | 2025 | 2026 | 52 | 15 | 52 | - | - | - | - | - | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
P2 | Gemalen E/M 2026 | 2026 | 2027 | 437 | 15 | - | 437 | - | - | - | - | - | 35 | 34 | 34 | ||
P2 | Gemalen E/M 2027 | 2027 | 2028 | 193 | 15 | - | - | 193 | - | - | - | - | - | 15 | 15 | ||
P2 | Gemalen E/M 2028 | 2028 | 2029 | 335 | 15 | - | - | - | 335 | - | - | - | - | - | 27 | ||
P2 | Reconstructie Namer e.o. (riool) | 2024 | 2028 | 1.750 | 80 | 750 | 750 | 250 | - | - | - | - | - | 44 | 43 | ||
P2 | Riolering Parkzicht uitbreiding | 2024 | 2026 | 170 | 80 | 26 | - | - | - | - | - | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
P2 | Vergroten riolering Statenlaan - Geer | 2024 | 2026 | 845 | 80 | 845 | - | - | - | - | - | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
P2 | Zoutmanstraat e.o. | 2025 | 2027 | 625 | 80 | 600 | 25 | - | - | - | - | - | 16 | 16 | 15 | ||
P2 | Ravelijn 2 + 3 (riolering) | 2026 | 2028 | 1.064 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P2 | Hooipolder oost, fase 1: Benraatshoef (riolering) | 2027 | 2029 | 1.150 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P2 | Noorderbos/ Schansweg (riolering) | 2027 | 2029 | 841 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P2 | Hooipolder oost, fase 2: Rijvoortshoef (riolering) | 2027 | 2030 | 1.200 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P2 | Hooipolder oost, fase 3: Hertoghoef (riolering) | 2028 | 2030 | 3.313 | 80 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P2 | Subtotaal uitgaven Investeringen volgens PSW 2024 - 2033 | 16.019 | 4.787 | 1.282 | 1.388 | 355 | - | - | 137 | 194 | 250 | 299 | |||||
P2 | t.l.v. tarieven rioleringen (afschrijving en rente) | -16.020 | -4.788 | -1.282 | -1.388 | -355 | - | - | -137 | -193 | -250 | -299 | |||||
P2 | Totaal investeringen volgens PSW 2024 - 2028 | -1 | -1 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | |||||
P2 | Investeringen afval | ||||||||||||||||
P2 | Afvalscheiding voertuig | 2025 | 2026 | 95 | 10 | 95 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 10 | 10 | ||
P2 | Subtotaal uitgaven investeringen afval | 95 | 95 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 10 | 10 | |||||
P2 | t.l.v. tarieven afval | -95 | -95 | - | - | - | - | - | -11 | -11 | -10 | -10 | |||||
P2 | Totaal investeringen afval | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
P2 | Totaal opgave 2 Duurzaamheid | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
P3 | Opgave 3 Mens en Zorg | ||||||||||||||||
P3 | Investeringen tbv sport | ||||||||||||||||
P3 | Skatebaan | 2024 | 2026 | 80 | 20 | 50 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
P3 | Velden RFC | 2024 | 2026 | 242 | 20 | 264 | - | - | - | - | - | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
P3 | Renovatie B veld vv Raamsdonk | 2025 | 2026 | 88 | 20 | 88 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
P3 | Renovatie veld DDHC | 2025 | 2026 | 14 | 20 | 14 | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
P3 | Sportveldverlichting, diverse complexen | 2025 | 2026 | 32 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | 25 Right-oh hybride veld | 2025 | 2026 | 800 | 20 | 800 | - | - | - | - | - | 50 | 50 | 49 | 49 | ||
P3 | Investeringen accommodaties, diverse complexen | 2025 | 2026 | 133 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Investeringen sportvelden | 2026 | 2027 | 100 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Investeringen accommodaties (overige faciliteiten) | 2027 | 2028 | 169 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Investeringen accommodaties (overige faciliteiten) | 2028 | 2029 | 80 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Investeringen sportvelden | 2028 | 2029 | 524 | 20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Subtotaal uitgaven investeringen tbv sport | 2.262 | 1.216 | - | - | - | - | - | 76 | 76 | 75 | 75 | |||||
P3 | SPUK - Btw compensatie (kap. Lasten bruto) | -198 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
P3 | Totaal investeringen tbv sport | 2.064 | 1.216 | - | - | - | - | - | 76 | 76 | 75 | 75 | |||||
P3 | Investeringen onderwijs | ||||||||||||||||
P3 | Gymzaal Hoge Waai Raamsdonk (bouw en 1e inrichting) | 2027 | 2029 | 1.769 | 50 | - | - | 1.500 | 269 | - | - | - | - | - | 58 | ||
P3 | Nieuwbouw sporthal Parkzicht | 2024 | 2026 | 5.614 | 50 | 735 | - | - | - | - | - | 182 | 181 | 180 | 178 | ||
P3 | IKC Parkzicht | 2024 | 2027 | 8.178 | 50 | 4.000 | 400 | - | - | - | - | - | 266 | 264 | 262 | ||
P3 | IKC Parkzicht: kinderdagverblijf | 2024 | 2027 | 2.212 | 50 | - | 2.212 | - | - | - | - | - | 72 | 71 | 71 | ||
P3 | Scholeneiland: school | 2028 | 2031 | 8.830 | 50 | - | - | - | 8.830 | - | - | - | - | - | - | ||
P3 | Subtotaal investeringen onderwijs | 26.603 | 4.735 | 2.612 | 1.500 | 9.099 | - | - | 182 | 519 | 515 | 569 | |||||
P3 | Onttrekking via egalisatiereserve IHP (alleen afschrijving | - | - | - | - | - | - | - | -112 | -276 | -276 | -311 | |||||
P3 | Dekking door huur aan kinderdagverblijf | - | - | - | - | - | - | - | - | -72 | -71 | -71 | |||||
P3 | Totaal investeringen onderwijs | 26.603 | 4.735 | 2.612 | 1.500 | 9.099 | - | - | 70 | 171 | 168 | 187 | |||||
P3 | Investeringen maatschappelijk vastgoed | ||||||||||||||||
P3 | 24 Uitbr. Steigers kleine binnenvaart (Reenweg) | 2024 | 2027 | 90 | 25 | 45 | 45 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | ||
P3 | 24 Huisvesting Mafeking Bergse Battery | 2024 | 2027 | 1.550 | 50 | 529 | 1.000 | - | - | - | - | - | 50 | 50 | 50 | ||
P3 | 24 Steigers Mafeking (Reenweg) | 2024 | 2027 | 250 | 25 | 123 | 125 | - | - | - | - | - | 13 | 13 | 13 | ||
P3 | Subtotaal uitgaven investeringen maatschappelijk vastgoed | 1.890 | 697 | 1.170 | - | - | - | - | - | 68 | 68 | 68 | |||||
P3 | Onttrekking via reserve Mafeking (alleen afschrijving) | -1.550 | -529 | -1.000 | - | - | - | - | - | -31 | -31 | -31 | |||||
P3 | Totaal uitgaven investeringen maatschappelijk vastgoed | 340 | 168 | 170 | - | - | - | - | - | 37 | 37 | 37 | |||||
P3 | Totaal opgave 3 Mens en Zorg | 29.007 | 6.119 | 2.782 | 1.500 | 9.099 | - | - | 146 | 284 | 280 | 299 | |||||
P6 | Opgave 6 Bestuur en dienstverlening | ||||||||||||||||
P6 | Oefenplaat Brandweerkazerne Geertruidenberg | 2025 | 2026 | 30 | 50 | 30 | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
P6 | Totaal opgave 6 Bestuur en dienstverlening | 30 | 30 | - | - | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
P7 | Opgave 7 Financiën | ||||||||||||||||
P7 | Mobile devices 2024 | 2024 | 2026 | 40 | 4 | 21 | - | - | - | - | - | 11 | 10 | 10 | 10 | ||
P7 | Mobile devices 2025 | 2025 | 2026 | 42 | 4 | 42 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | Mobile devices 2026 | 2026 | 2027 | 42 | 4 | - | 42 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | Mobile devices 2027 | 2027 | 2028 | 42 | 4 | - | - | 42 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | ||
P7 | Mobile devices 2028 | 2028 | 2029 | 42 | 4 | - | - | - | 42 | - | - | - | - | - | 11 | ||
P7 | Mobile devices 2029 | 2029 | 2030 | 42 | 4 | - | - | - | - | 42 | - | - | - | - | - | ||
P7 | Werkplek hard en/of software 2025 | 2025 | 2026 | 52 | 5 | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | Werkplek hard en/of software 2026 | 2026 | 2027 | 52 | 5 | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | Werkplek hard en/of software 2027 | 2027 | 2028 | 52 | 5 | - | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | ||
P7 | Werkplek hard en/of software 2028 | 2028 | 2029 | 52 | 5 | - | - | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | ||
P7 | Werkplek hard en/of software 2029 | 2029 | 2030 | 52 | 5 | - | - | - | - | 52 | - | - | - | - | - | ||
P7 | Hybride werken 2024 | 2024 | 2026 | 40 | 5 | 26 | - | - | - | - | - | 9 | 8 | 8 | 8 | ||
P7 | Hybride werken 2025 | 2025 | 2026 | 42 | 5 | 42 | - | - | - | - | - | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
P7 | Hybride werken 2026 | 2026 | 2027 | 42 | 5 | - | 42 | - | - | - | - | - | 9 | 9 | 9 | ||
P7 | Hybride werken 2027 | 2027 | 2028 | 42 | 5 | - | - | 42 | - | - | - | - | - | 9 | 9 | ||
P7 | Hybride werken 2028 | 2028 | 2029 | 42 | 5 | - | - | - | 42 | - | - | - | - | - | 9 | ||
P7 | Hybride werken 2029 | 2029 | 2030 | 42 | 5 | - | - | - | - | 42 | - | - | - | - | - | ||
P7 | I&A plan investeringen 2025 | 2025 | 2026 | 52 | 5 | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | I&A plan investeringen 2026 | 2026 | 2027 | 52 | 5 | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | I&A plan investeringen 2027 | 2027 | 2028 | 52 | 5 | - | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | ||
P7 | I&A plan investeringen 2028 | 2028 | 2029 | 52 | 5 | - | - | - | 52 | - | - | - | - | - | 11 | ||
P7 | I&A plan investeringen 2029 | 2029 | 2030 | 52 | 5 | - | - | - | - | 52 | - | - | - | - | - | ||
P7 | ESX tbv VDI, iedere 5 jaar | 2025 | 2026 | 52 | 5 | 52 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | SAN tbv servers en VDI host/ opslag | 2025 | 2026 | 42 | 5 | 42 | - | - | - | - | - | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
P7 | Ipads nieuwe raad, iedere 4 jaar | 2026 | 2027 | 21 | 4 | - | 21 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | ||
P7 | Vervanging beter-buiten app | 2026 | 2027 | 47 | 5 | - | 47 | - | - | - | - | - | 10 | 10 | 10 | ||
P7 | Geluidsinstallatie | 2026 | 2027 | 73 | 10 | - | 73 | - | - | - | - | - | 8 | 8 | 8 | ||
P7 | Ontvangstruimte gemeentehuis | 2022 | 2026 | 316 | 50 | 28 | - | - | - | - | - | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
P7 | Verbouwing gemeentehuis (klein) | 2023 | 2027 | 300 | 40 | 250 | 51 | - | - | - | - | - | 11 | 11 | 11 | ||
P7 | Aanpassingen gemeentehuis: kantine/ multifunctionele ruimte | 2027 | 2029 | 1.000 | 40 | - | - | 650 | 350 | - | - | - | - | - | 38 | ||
P7 | Totaal investeringen organisatie | 2.871 | 607 | 380 | 838 | 538 | 188 | - | 92 | 166 | 208 | 288 | |||||
P7 | Totaal opgave 7 Financiën | 2.871 | 607 | 380 | 838 | 538 | 188 | - | 92 | 166 | 208 | 288 | |||||
Totaal investeringsplan 2025 (voorstel) | 64.095 | 13.622 | 5.667 | 3.843 | 9.847 | 318 | - | 600 | 898 | 1.030 | 1.167 | ||||||
Verschil | 1 | 7.062 | 2.334 | 6.234 | 4.228 | 1.038 | 186 | 372 | 477 | 744 | 913 |