Opgave Economie en Toerisme

5.1 Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2021 is de visie economische domein Geertruidenberg vastgesteld, deze is tot stand gekomen in samenwerking met onze partners op de terreinen economie en toerisme. 
De gemeente Geertruidenberg is een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is. We hebben de ambitie om het bedrijfsleven bij te staan in de duurzaamheidsopgave en toekomstbestendig te maken. 
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terugkomen naar de gemeente Geertruidenberg. 

5.2 Missie

Terug naar navigatie - Missie

De gemeente Geertruidenberg is GASTVRIJ NAAR BEZOEKERS, biedt een fijn leefklimaat voor de inwoners, voorziet in RUIMTE VOOR ONDERNEMERSCHAP en is klaar voor een DUURZAME & INNOVATIEVE ECONOMIE

 

5.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten

Strategische doelstellingen

Terug naar navigatie - Strategische doelstellingen

Binnen de opgave Economie en Toerisme zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:

 

1.    Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
2.    Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder
3.    De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers 

 

Door te werken aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de door het college vastgestelde strategische doelen. 

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren

Terug naar navigatie - Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren

We zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Bovendien zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente. 

 

•    Schone, veilige en aantrekkelijke bedrijventerreinen en winkelgebieden in 2026 t.o.v 2022
•    Afname leegstand op bedrijventerreinen en winkelgebied (-10% in 2026 t.o.v. 2022)
•    Realiseren compact winkelgebied (-10% winkels buiten kern winkelgebied in 2026 t.o.v. 2022)

Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder

Terug naar navigatie - Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder

We staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. 

 

•    In 2050 is de Geertruidenbergse economie circulair, met als tussendoel 50% in 2030
•    De bedrijventerreinen zijn in 2050 energieneutraal
•    Meer ruimte geven aan bedrijven voor innovatieve ontwikkelingen

De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers

Terug naar navigatie - De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers

We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terugkomen naar de gemeente Geertruidenberg.

 

•    Het aantal toeristische overnachtingen stijgt  (+15% in 2026 t.o.v. 2019)
•    Verhoging toeristische recreatieve werkgelegenheid (+20% in 2026 tov 2019)
•    Minimaal behoud van diversiteit van culturele organisaties en evenementen

5.4 Inspanningen

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Om de strategische doelstellingen te bereiken zijn extra inspanningen noodzakelijk.  Deze hebben enerzijds betrekking op de bekostiging van diverse projecten en anderzijds op de intensivering van ambtelijke inzet. Het is noodzakelijk om extra capaciteit in te zetten op de opgave economie en toerisme om uitvoering te kunnen geven aan alle inspanningen.

 

We willen zorgen voor behoud van de werkgelegenheid en willen dat inwoners lokaal de boodschappen doen. Dit draagt bij aan het verbeteren van het vestigingsklimaat. Bovendien ondersteunen we ondernemers om meer circulair en duurzaam te ondernemen. 
We willen gastvrij zijn naar de onze inwoners en bezoekers. Daarom stimuleren we het ambassadeurschap onder ondernemers en inwoners. Daarnaast zetten we in op het optimaliseren van de wandel- en fiets infrastructuur en de bereikbaarheid over het water.

5.5 Financiële gevolgen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Begroot totaal van lasten
Taakvelden  2023  2024  2025  2026
3.1 Economische ontwikkeling 193.600 256.100 241.600 246.100
3.4 Economische promotie 25.000 75.000 35.000 10.000
Totaal 218.600 331.100 276.600 256.100
Begroot totaal van baten
Taakvelden 2023 2024 2025 2026
3.1 Economische ontwikkeling 35.000  50.000  50.000  50.000 
Totaal 35.000 50.000 50.000 50.000
Begroot totaal van bestemmingen
Geen mutaties
Totaal Lasten 218.600 331.100 276.600 256.100
Totaal Baten 35.000 50.000 50.000 50.000
Totaal Reserves 0 0 0 0
Totaal Opgave 5 183.600 281.100 226.600 206.100

5.6 Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Een risico is het niet (tijdig) kunnen invullen van de benodigde capaciteit. Dit kan ervoor zorgen dat er onvoldoende capaciteit is om te werken aan alle geplande inspanningen. 
Om de maatschappelijke effecten te kunnen toetsen, is een 0-meting van indicatoren en periodieke analyse noodzakelijk. Gemeentebreed moet hiervoor een vorm van data-anlayse ingesteld worden. 

5.7 Beleidsindicatoren

Hoe gaan we dat meten?

Terug naar navigatie - Hoe gaan we dat meten?

 

Strategisch doel Beleidsindicatoren 
Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren -       Leegstandscijfer m2 en aantal
(jaarlijks het leegstandscijfer van bedrijventerreinen en winkelgebieden bepalen)
 
  -       Ondernemerspeiling
(4 jaarlijks een ondernemerspeiling houden)
 
Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder -       Duurzaam opgewekte energie (jaarlijks toename energie opwek bij bedrijfspanden)
  -       Aardgasvrije bedrijfspanden (jaarlijks aantal panden nagaan)
De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers -       Toeristenbelasting
  (jaarlijks toeristische overnachtingen)