3. Tussenrapportage 2023-1

3.1 Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De Turap 2023-1 is het 1e onderdeel van deze Voorjaarsnota. De focus van een Tussenrapportage ligt vooral op de financiële afwijkingen op bestaand beleid. De insteek van de verslaglegging is “kort maar krachtig”. Daar waar sprake is van significante inhoudelijke afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026, wordt uw raad tussentijds geïnformeerd via Raadsinformatiebrieven. 

 

In deze Turap informeren wij u over de financiële ontwikkelingen vanaf medio november 2022 tot 1 april 2023. Omdat het nog vroeg in het begrotingsjaar is, zijn er nog veel onzekerheden over hoe het jaar 2023 zich verder zal ontwikkelen. Dat is ‘normaal’ gezien al zo, omdat het jaar pas net gestart is, maar de ontwikkelingen (met een financieel effect) stapelen zich de laatste maanden heel sterk op. De financiële effecten op lonen, prijzen maar ook rente, zijn aanzienlijk. De inflatie stijgt fors. De rente heeft na jaren van daling de richting omhoog gevonden.  Ook de oorlog in Oekraïne, opvang vluchtelingen, onzekere toekomst etc, speelt een grote rol. De prijzen voor met name gas en stroom zijn buitenproportioneel gestegen. Alles wordt duurder en de gemeente Geertruidenberg ontkomt daar ook niet aan. 

 

Omdat de Turap 2023-1 wordt opgesteld in meerjarenperspectief, wordt daarmee ook een eerste opzet gepresenteerd van het financiële perspectief dat als basis kan dienen voor de Najaarsnota.

Deze eerste tussenrapportage laat zien dat we voor financiële uitdagingen blijven staan. Het tekort voor 2023 en latere jaren is fors. 

 

3.2 Programma's

3.2.1 Programma 1 Opgave Leefbaarheid

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht. In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Wegen, straten en pleinen
€ 21.000 incidenteel aanvullen in verband met de kosten voor het aanbrengen van groen in de  Brahmstaat. Dit bedrag komt uit 2022 en de dekking komt uit de reserve grondexploitatie.  € 20.000 structureel aanvullen. Jaarlijks blijkt dat door winters weer asfaltschades ontstaan. Tot op heden is dit niet mee berekend in het onderhoud. Een jaarlijkse asfaltschade herstelronde wordt ingeschat op € 20.000.
N 41.000 N 20.000 N 20.000 N 20.000
Bruggen en duikers
Na de inspectie van de infrastructurele kunstwerken eind 2022 is gebleken dat er voor vier bruggen nader onderzoek heeft moeten plaatsvinden naar sterkte van de houtconstructie. De kosten betreffen incidenteel € 20.000. Voor de uitvoer van de onderhoudswerkzaamheden  t/m 2026 dient een raambestek opgesteld te worden. Hiervoor betreffen de kosten incidenteel € 20.000.
N 40.000 V 0 V 0 V 0
A27 Maatregelen / Omgevingsvisie Hooipolder
In het kader van de uitvoering Visie Hooipolder is voor 106.000 aan voorbereidings- en uitvoeringskosten gemaakt voor “korte termijn” verkeersmaatregelen en Raamsdonk en Raamsdonksveer. Deze kosten worden gedekt door een subsidie voor verkeersveiligheid a 44.000 en het restant 62.000  door de subsidie Omgevingsvisie Hooipolder. 
N 106.000 V 0 V 0 V 0
A27 Maatregelen / Omgevingsvisie Hooipolder
De voorbereidingskosten en uitvoeringskosten voor de "korte termijn" maatregelen worden gedekt door Provinciale Subsidies.
V 62.000 V 0 V 0 V 0
A27 Maatregelen / Omgevingsvisie Hooipolder
Een deel van de provinciale subsidies worden als afzonderlijke bijdrage geregistreerd.
V 44.000 V 0 V 0 V 0
Plantsoenen en parken
Conform de overeenkomst met MidZuid wordt jaarlijks indexering volgens consumentenprijsindex van augustus doorgevoerd. In dit geval bedraagt die 12%. Dit leidt in 2023 tot een aanneemsom van € 857.360,00De totale verhoging bedraagt € 92.000 waarvan € 86.000 terecht komt op Plantsoenen en parken en de overige € 6.000 op speelterreinen en dierenparken
N 86.000 N 86.000 N 86.000 N 86.000
Plantsoenen en parken
Langs de A27 is een strook bos verwijderd waardoor de windbelasting op het gemeentelijk bos gewijzigd is. Als gevolg daarvan zijn veel bomen omgewaaid. Hierdoor is ter waarde van € 25.000  aan veiligheidssnoei uitgevoerd die niet op voorhand was voorzien.
N 25.000 V 0 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 N 192.000 N 106.000 N 106.000 N 106.000
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 144.000 N 20.000 N 20.000 N 20.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 336.000 N 126.000 N 126.000 N 126.000

 

 

 

3.2.2 Programma 2 Opgave Duurzaamheid

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Afvalverwijdering huisvuil
Bijstellen aan actuele opbrengsten. Opbrengsten glas en papier blijven achter op verwachting vanwege lagere hoeveelheden en -vergoedingen per tonnage. Daarnaast een aantal kleinere afwijkingen (€ 10.000) die gecompenseerd worden door een onttrekking uit de voorziening 
N 55.000 V 0 V 0 V 0
Afvalverwijdering container management
Bij afvalverwijdering is sprake van gesloten financiering waarbij het saldo van mutaties wordt geëgaliseerd via de voorziening. De onttrekking uit de voorziening dekt daarmee de toename van de lasten. 
V 65.000 V 0 V 0 V 0
VTH taken
De reeds vastgestelde begroting 2023 moet worden herzien. Oorzaken zijn:1. De prijsontwikkelingen en het principeakkoord CAO. De inflatie en stijgingen van de CAO-lonen hebben een fikse verhoging van de personeelslasten tot gevolg. 2. Werkprogramma’s. Op basis van de vastgestelde werkprogramma’s groeit het werkpakket van 345.000 naar 353.600 uren. Hierbij is rekening gehouden met actualiteiten zoals stikstof.3. De wens van de OMWB om te werken met een reëler tarief. 
N 74.000 N

71.000

N 59.000 N 48.000
Algemeen Milieu
We namen deze doeluitkering op, omdat deze was aangekondigd vanuit het Rijk. Inmiddels is het definitieve bedrag bekend en uitgekeerd middels een Specifieke Uitkering (SPUK), afgekort CDOKE. Het bedrag voor 2023 is €415.764,- en valt daarmee hoger uit dan waar we rekening mee hadden gehouden. Aan deze SPUK is een verantwoording verbonden richting het Rijk. Om dit op een goede manier te kunnen doen, rapporteren we alle kosten die verbonden zijn aan de CDOKE op een apart overzicht. 
N 326.000 N 329.000 N 332.000 V 0
Middelen Klimaatakkoord
In de afgelopen jaren is een reserve Klimaatakkoord gevormd. Het saldo per 31-12-2022 is € 155.185. Dit restantbedrag wordt over een periode van 2 jaar begroot als uitgave en onttrokken uit uit de reserve zodat reserve op 1-1-2025 op nul uitkomt. De wijziging is hiermee budgettair neutraal voor de begroting.
N 50.000 N 15.000 V 0 V 0
Regeling capaciteit klimaat en energie
Deze Specifieke Uitkering (SPUK) ontvangen we voor het uitvoeren van klimaat- en energiebeleid. Minimaal 90% van deze subsidie moeten we gebruiken voor apparaatskosten. Daaronder vallen salarissen en sociale lasten voor personeel, kosten voor ingeleend personeel en overige 
V 416.000 V 420.000 V 423.000 V 0
Lokale Aanpak Isolatie (SPUK)
Vanuit het Nationaal Isolatieprogramma hebben we een subsidie weten te bemachtigen voor onze lokale isolatie aanpak. We focussen ons, o.a. in het kader van de warmtetransitie, op de slechter geïsoleerde koopwoningen (energielabel D, E, F en G) en een onder gemiddelde WOZ-waarde. Voor 2023 krijgen we hiervoor €152.060,- en in 2024 ontvangen we €106.580,-. Dit zijn gelden uit de 'eerste trache', een tweede en derde tranche is aangekondigd voor 2024 en 2025.Voor dezelfde bedragen wordt een uitvoeringsbudget aanpak lokale isolatie begroot.
N 152.000 N 107.000 V 0 V 0
Lokale Aanpak Isolatie (SPUK)
Betreft rijksvergoeding van de bij de uitgaven geraamde uitvoeringskosten
V 152.000 V 107.000 V 0 V 0
Energiearmoederegeling (SPUK)
In 2022 ontvingen we tweemaal subsidie voor de aanpak energiearmoede, in 2023 ontvingen we nogmaals €148.041,-. Deze SPUK gelden zijn vanwege het overzicht apart opgenomen op deze post. De aanpak energiearmoede wordt hieruit betaald.  
N 252.000 V 0 V 0 V 0
Energiearmoederegeling (SPUK)
In 2022 ontvingen we tweemaal subsidie voor de aanpak energiearmoede, in 2023 ontvingen we nogmaals €148.041,-. Deze SPUK gelden zijn vanwege het overzicht apart opgenomen op deze post. De aanpak energiearmoede wordt hieruit betaald.  
N 193.000 V 0 V 0 V 0
Energiearmoederegeling (SPUK)
Van het Rijk wordt over 2023 een Specifieke Uitkering ontvangen voor de Energie armoedenestrijding
V 148.000 V 0 V 0 V 0
Energiearmoederegeling (SPUK)
In 2022 is eveneens een bijdrage van het Rijk ontvangen voor een Energiearmoederegeling. Dit bedrag is in 2022 overgehouden en wordt thans via een balansmutatie ingebracht. Daarmee is de uitvoering van de regeling budgettair neutraal.
V 297.000 V 0 V 0 V 0
Mutaties reserves opgave 2 Duurzaamheid
We storten de overgebleven middelen van de CDOKE in de reserve duurzaamheid. Dit is namelijk geoormerkt geld wat niet aan een ander doel mag worden uitgegeven. In een later jaar zetten we de middelen weer in. 
N 95.000 N 96.000 N 96.000 V 30.000
Mutaties reserves opgave 2 Duurzaamheid
We zetten de reserve klimaatmiddelen in voor de uitvoering van de warmtetransitie en het opstellen van de Wijk Uitvoeringsplannen 
V 50.000 V 15.000 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 N 69.000 N 76.000 N 64.000 N 18.000
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 5.000 V 5.000 V 5.000 N 30.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 74.000 N 71.000 N 59.000 N 48.000

 

 

3.2.3 Programma 3 Opgave Mens en Zorg

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Sportbeleid
Dit betreft uitvoeringsbudget voor het lokaal sport-en preventieakkoord 2023.
V 45.000 V 0 V 0 V 0
Sportbeleid
Dit betreffen initiatieven vanuit het lokaal sport-en preventieakkoord 2023. Hier tegenover staat de vergoeding van het uitvoeringsbudget.
N 45.000 V 0 V 0 V 0
Sportbeleid
In 2022 is 116.000 vanuit NPO gelden toebedeeld aan sport. Dit is uitvoeringsbudget voor 2022 - 2025. In 2022 is € 13.500 uitgegeven. In 2023 verwachten we € 72.000 uit te geven (Nijntje beweegt, NAC street league en een jongerenwerker). De inkomsten staan geboekt onder NPO gelden.
N 72.000 V 0 V 0 V 0
Sportbeleid
Deze vergoeding betreft de NPO gelden uit 2022 die zijn overgebleven en thans via een balansmutatie worden ingebracht ter dekking van de voorgestelde uitgaven.
V 72.000 V 0 V 0 V 0
Inburgering en statushouders
Over de jaren 2023 en 2024 wordt van het ministerie een vergoeding ontvangen voor de uitvoering van de inburgering en statushouders van respectievelijk € 224.000 en € 210.000. Voor 2023 is voor hetzelfde bedrag een aantal uitgaveposten geraamd. Onder andere voor Taalonderwijs, Subsidie Vluchtelingenwerk, participatie uitvoeringskosten en tolkentijd. 
N 224.000 N 210.000 V 0 V 0
Inburgering en statushouders
Inkomst van het rijk inzake inburgering en statushouders. 
V 224.000 V 210.000 V 0 V 0
Noodopvang Vluchtelingen Oekraïne Hoge Veer expl.
Voor de noodopvang van vluchtelingen uit de Oekraïne in het voormalige verzorgingshuis 't Hoge Veer is een rijksbudget beschikbaar van € 4.758.000. Hierin is een stelpost balansmutatie (overschot) begrepen van € 3.296.000
N 4.758.000 V 0 V 0 V 0
Noodopvang Vluchtelingen Oekraïne Hoge Veer expl.
Op basis van de thans bekende vergoedingen vanuit het Rijk voor de opvang van de Oekraïners wordt vooralsnog rekening gehouden met een vergoeding van € 5.150.000. Vooralsnog ruim voldoende voor de kosten die thans bekend zijn. Eerst bij de opstelling van de jaarrekening 2023 zal duidelijk worden wat er met het overschot moet gebeuren. Terugbetalen aan het Rijk of inzet voor andere doeleinden?
V 5.150.000 V 0 V 0 V 0
Noodopvang vluchtelingen Oekraïne algemeen
Naast de lasten die specifiek kunnen worden toegerekend aan de noodopvang in 't Hoge Veer wordt de gemeente ook geconfronteerd met uitgaven die van meer algemene aard zijn, zoals inhuur van personeel derden, tolkvergoedingen, bijdrage zwemmen en taaltrainingen. Het hiervoor begrote bedrag is € 392.000 en wordt door het rijk vergoedt als onderdeel van de brede rijksvergoeding. In beginsel is de opvang van de Oekraïners hiermee budgettair neutraal.  
N 392.000 V 0 V 0 V 0
Eerstelijnsloket Jeugd
Structurele kosten van het crisisinterventieteam zijn per abuis niet meegenomen.
N 31.000 N 31.000 N 31.000 N 31.000
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg
Diverse omstandigheden zorgen voor een hoge druk op het CJG waardoor een wachtlijst ontstaat. We willen tijdelijk extra personeel inzetten.
N 80.000 V 0 V 0 V 0
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg
Vanwege CAO ontwikkelingen heeft het CJG structureel extra loonkosten.
N 75.000 N 75.000 N 75.000 N 75.000
Participatiewet Inkomen
Het klantenbestand bijstandsuitkeringen is qua grootte de afgelopen jaren vrijwel gelijk gebleven. Omdat een groot deel van de 'makkelijk' te bemiddelen klanten inmiddels is uitgestroomd blijft een bestand over van klanten die minder makkelijk uitstromen. Daar komt bij dat de taakstelling voor de huisvesting statushouders enorm oploopt en naar verwachting ook de komende jaren zal stijgen. Dit alles maakt dat het bedrag wat is begroot voor bijstandsuitkeringen structureel moet worden verhoogd.
N 175.000 N 175.000 N 175.000 N 175.000
Participatiewet Inkomen
In 2022 hebben na de corona periode voor het eerst weer nieuwe plaatsingen plaatsgevonden. Dit brengt extra uitgaven, ten behoeve van loonkostensubsidies, met zich mee die op voorhand niet waren ingeschat en naar verwachting ook de komende jaren hoger zullen blijven. Daarnaast is in het breed offensief (aanpassing van de participatiewet) aandacht voor het investeren in mensen die moeilijk bemiddelbaar zijn wat leidt tot extra uitgaven.
N 150.000 N 150.000 N 150.000 N 150.000
Participatiewet Inkomen
Vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van de bijstandsbudgetten wordt de verhoging van de BUIG vergoeding vooralsnog "geparkeerd" als stelpost uitkeringen. Immers zijn in januari 2023 de uitkeringen met 10% verhoogd en het is nog niet duidelijk of deze verhoging (geheel of gedeeltelijk) moet worden opgevangen met bestaande middelen of dat het rijk de rijksvergoedingen ook als zodanig zal aanpassen. Verwacht wordt dat in de septembercirculaire duidelijkheid komt.
N 107.000 N 107.000 N 107.000 N 107.000
Participatiewet Inkomen
Ter bekostiging en dekking van de sociale uitkeringen ontvangt de gemeente van het rijk een zogenaamde BUIG uitkering. Op basis van de voorlopige beschikking dd sept 2022 wordt een hogere rijksuitkering verwacht van € 107.000  
V 107.000 V 107.000 V 107.000 V 107.000
Bijzondere bijstand
We hebben het afgelopen jaar gezien dat de aanvragen voor de bijzondere bijstand op zijn gelopen. Door de hoge inflatie en hoge energiekosten is het voor steeds meer inwoners lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. De verwachting is dat het aantal aanvragen ook in 2023 hoger zal zijn dan van tevoren ingeschat. Daarnaast zet het Rijk nu ook actief in op het gebruiken van alle ondersteunende voorzieningen en brengt deze actief bij inwoners onder de aandacht. 
N 50.000 V 0 V 0 V 0
Bijzondere bijstand
Wij hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om € 500 van de energietoeslag van 2023 bij de toeslag van 2022 te voegen om huishoudens te helpen die in de knel dreigden te raken door de hoge energiekosten. Met deze toeslag kon de eerste periode van 2023 (deels) overbrugd worden. De resterende middelen voor 2023 kunnen dan worden uitgekeerd in de tweede helft van het jaar. Voor de energietoeslag 2023 wordt een nieuw wetsvoorstel voorbereid. De verwachte invoering van de wet vindt plaats in juni 2023.
N 77.000 V 0 V 0 V 0
Gezondheidszorg
De subsidie aan de GGD West Brabant dient te worden verhoogd vanwege de doorrekening van de nieuwe CAO. 
N 27.000 N 6.000 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 N 665.000 N 438.000 N 431.000 N 431.000
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 109.000 N 31.000 N 11.000 V 4.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 774.000 N 469.000 N 442.000 N 427.000

 

3.2.4 Programma 4 Opgave Wonen

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 V 0 V 0 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 V 6.000 N 2.000 N 2.000 N 2.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  V 6.000 N 2.000 N 2.000 N 2.000

 

 

3.2.5 Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie.

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 V 0 V 0 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 44.000 N 5.000 N 5.000 N 5.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 44.000 N 5.000 N 5.000 N 5.000

 

 

3.2.6 Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Veiligheidsregio MWB
Er volgt nog een voorgenomen en besluitvorming over begrotingswijziging 1-2023 van de Veiligheidsregio. Vooruitlopend daarop nemen we de stijging die daar verband mee houdt alvast op in deze tussenrapportage. In de begrotingswijziging van de Veiligheidsregio wordt namelijk 52.000 euro extra toegevoegd aan de bijdrage voor de Veiligheidsregio voor o.a. het principeakkoord CAO 2023-2024; Update Functioneel Leeftijdsontslag (LFO) en kazernes; Overloop investeringsplan 2022 naar 2023; Inflatie en energiecrisis; Aanpassen beroepssterkte; Versterken van crisisbeheersing en informatievoorziening.
N 52.000 N 23.000 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 N 52.000 N 23.000 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 45.000 N 23.000 N 23.000 N 23.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 97.000 N 46.000 N 23.000 N 23.000

 

3.2.7 Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie

Afwijkingen

Terug naar navigatie - Afwijkingen

In onderstaande tabel worden de belangrijkste afwijkingen op de meerjarenbegroting 2023-2026 toegelicht In beginsel worden afwijkingen toegelicht wanneer het bedrag groter is dan € 25.000 of lager, maar van politiek bestuurlijke importantie.

Afwijkingen lager dan € 25.000, zuiver administratieve mutaties of budgettair neutrale mutaties, zijn wel opgenomen in de begrotingswijziging, maar worden niet verder toegelicht, tenzij van politiek bestuurlijke importantie. 

 

Omschrijving V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Grondexploitatie algemene dienst
Het restant budget voor de uitvoering van het snippergroenproject uit 2022 is niet overgeheveld naar 2023. Vandaar dat de verwachte inkomsten in 2023 worden bijgeraamd. 
V 35.000 V 0 V 0 V 0
Overhead cluster Buitenruimte Buitendienst
evenementen beleid nog niet vastgesteld en uitvoering zal pas in 2024 plaats vinden
N 50.000 V 0 V 0 V 0
Overhead Personeel
Recent is de CAO voor gemeenteambtenaren vastgesteld voor/vanaf 1 januari 2023. In grote lijnen kwam dit neer op € 240,00 met 2% extra verhoging per maand. Voor 2023 e.v. is de verhoging van de salarispost berekend op € 320.000. Via een RIB is hierover uitvoerig gecommuniceerd. De financiële uitwerking van de nieuwe CAO wordt meerjarig geraamd. 
N 320.000 N 320.000 N 320.000 N 320.000
Overhead Personeel
Vanwege diverse vaststellingsovereenkomsten en uitkering van transitievergoedingen moet de voorziening personele verplichtingen worden aangevuld om deze (mogelijke) verplichtingen te kunnen opvangen.
N 205.000 V 0 V 0 V 0
Overhead ICT
Voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering maken we gebruik van verschillende applicaties. Deze worden onderhouden door de leveranciers. Het huidige budget is niet toereikend wegens een indexatie van ruim 3,7%. Tevens schaffen wij het programma O-Prognose t.b.v. het MJOP gebouwen.
N 27.000 N 49.000 N 49.000 N 49.000
Overhead Facilitair
Bij facilitair wordt geen gebruik gemaakt van inhuur derden flexibele schil.
V 26.000 V 26.000 V 26.000 V 26.000
Overhead I&A
Vanaf 2023 worden de kosten voor het gemeentelijk plan digitale dienstverlening direct ten laste van de exploitatie gebracht in plaats van via een investeringskrediet. Het budget voor projecten die nog op restantkredieten van voorgaande dienstjaren stonden worden nu toegevoegd aan het exploitatiebudget. dekking vindt indirect plaats door afname van begrote kapitaallasten. Daarnaast moet de investering die was opgenomen voor de evenementensoftware omgezet worden naar een exploitatiebudget van € 25.000 omdat er sprake is van een diensten abonnement.
N 62.000 V 0 V 0 V 0
Uitvoering Wet WOZ en OZB
Betreft uitbetaalde proceskosten vanuit bezwarenafhandeling 2022 (gegrond verklaarde bezwaren van No-cure-no-pay bureaus) en uitbetaalde proceskosten gegrond verklaarde beroepszaken eerdere belastingjaren. Voor 2023 dient de bezwaarafhandeling nog plaats te vinden en ook hier zullen gegrond verklaarde bezwaren van No-cure-no-pay bureaus voor proceskosten vergoeding in aanmerking komen.
N 25.000 V 0 V 0 V 0
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 N 628.000 N 343.000 N 343.000 N 343.000
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 N 89.000 V 44.000 N 36.000 V 4.000
Totaal Saldo van de opgavemutaties  N 717.000 N 299.000 N 379.000 N 339.000

 

3.3 Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - .

In onderstaande tabellen worden een resumé van de mutaties van de reserves en voorzieningen weergegeven.

S/O, S = Storting, O = Onttrekking

 

Opgave Reserve 2023 2024 2025 2026
2 Reserve duurzaamheid           95.000 (S)          96.000 (S)            96.000 (S)        -30.000 (S)
2 Reserve Klimaatmiddelen         50.000 (O)       15.000 (O)                      -                     -  
2 Vrije Algemene Reserve       -190.000 (O)                   -                        -                     -  
4 Reserve grondexploitatie         21.000 (O)                   -                        -                     -  

 

Opgave Voorziening 2023 2024 2025 2026
2 Voorziening riolering         -23.000 (S)           -1.000 (S)            -1.000 (S)           1.000 (S)
2 Voorziening afvalstoffenheffing         65.000 (O)                   -                        -                     -  
6 Voorziening pensioenverplichtingen wethouders (APPA)             2.000 (S)            2.000 (S)               2.000 (S)            2.000 (S)
7 Voorziening wachtgeld voormalige werknemers        205.000 (S)                   -                        -                     -  

 

3.4 Recapitulatie afwijkingen programma's

Terug naar navigatie - .

In de onderstaande tabellen is de recapitulatie opgenomen van de verschillende afwijkingen per programma, gesorteerd op afwijkingen > € 25.000 en < € 25.000.

 

Saldo van de opgavemutaties > 25.000  V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Opgave 1  – Leefbaarheid N 192.000 N 106.000 N 106.000 N 106.000
Opgave 2  – Duurzaamheid N 69.000 N 76.000 N 64.000 N 18.000
Opgave 3  – Mens en Zorg N 665.000 N 438.000 N 431.000 N 431.000
Opgave 4 – Wonen V 0 V 0 V 0 V 0
Opgave 5  – Economie en Toerisme V 0 V 0 V 0 V 0
Opgave 6  – Bestuur en Dienstverlening N 52.000 N 23.000 V 0 V 0
Opgave 7  – Financiën en Bedrijfsvoering N 628.000 N 343.000 N 343.000 N 343.000
Totaal Saldo van de  opgavemutaties > 25.000  N 1.606.000 N 986.000 N 944.000 N 898.000
 
Saldo van de opgavemutaties < 25.000  V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Opgave 1  – Leefbaarheid N 144.000 N 20.000 N 20.000 N 20.000
Opgave 2  – Duurzaamheid N 5.000 V 5.000 V 5.000 N 30.000
Opgave 3  – Mens en Zorg N 109.000 N 31.000 N 11.000 V 4.000
Opgave 4 – Wonen V 6.000 N 2.000 N 2.000 N 2.000
Opgave 5  – Economie en Toerisme N 44.000 N 5.000 N 5.000 N 5.000
Opgave 6  – Bestuur en Dienstverlening N 45.000 N 23.000 N 23.000 N 23.000
Opgave 7  – Financiën en Bedrijfsvoering N 89.000 V 44.000 N 36.000 V 4.000
Totaal Saldo van de  opgavemutaties < 25.000  N 430.000 N 32.000 N 92.000 N 72.000
 
Totaal Saldo van  alle opgavemutaties   V/N 2023 V/N 2024 V/N 2025 V/N 2026
Opgave 1  – Leefbaarheid N 336.000 N 126.000 N 126.000 N 126.000
Opgave 2  – Duurzaamheid N 74.000 N 71.000 N 59.000 N 48.000
Opgave 3  – Mens en Zorg N 774.000 N 469.000 N 442.000 N 427.000
Opgave 4 – Wonen V 6.000 N 2.000 N 2.000 N 2.000
Opgave 5  – Economie en Toerisme N 44.000 N 5.000 N 5.000 N 5.000
Opgave 6  – Bestuur en Dienstverlening N 97.000 N 46.000 N 23.000 N 23.000
Opgave 7  – Financiën en Bedrijfsvoering N 717.000 N 299.000 N 379.000 N 339.000
Totaal Saldo alle  opgavemutaties   N 2.036.000 N 1.018.000 N 1.036.000 N 970.000