6. Conclusie

De prognose van de saldo's zoals thans berekend zijn, zijn verontrustend. De directe en indirecte financiële gevolgen van de oorlog in de Oekraïne, de gestegen kosten van levensonderhoud zoals nutsvoorzieningen, salarissen, uitkeringen, prijsstijgingen, rentewijzigingen voor zowel de gemeente als de instellingen en verbonden partijen komen in volle omvang naar voren en plaatsen de gemeente voor een enorme opgave. Ook de actualisatie van de onderhoudsplannen vraagt structureel meer budget en het budget voor het Sociaal Domein is niet toereikend.

 

Duidelijk is dat ook de algemene uitkering van het gemeentefonds vooralsnog geen oplossing biedt voor de tekorten. Met name vanaf 2026  is de ontwikkeling van de algemene uitkering met een groot aantal onzekerheden omgeven. Blijft het "Ravijn" aanwezig of wordt dit toch geheel of gedeeltelijk opgelost door de rijksoverheid.   

 

Tekortbegrotingen dienen te worden voorkomen en zijn, in principe, ook niet toegestaan. Een gemeentebegroting dient reëel en structureel meerjarig sluitend te zijn. De beoordeling hiervan wordt door de Provincie bepaald. Het advies van de VNG om de jaren 2026 en 2027 eventueel met een tekort vast te stellen, willen wij vooralsnog voor kennis aannemen. Na de actualisatie van de ramingen in de Turap 2 en de verwerking van de Septembercirculaire 2023 ontstaat er naar verwachting een ander financieel beeld. Hoe dat andere beeld zal zijn is gissen, maar dat er nog wel een opgave zal resteren lijkt zeer waarschijnlijk.

 

De mogelijkheden om te komen tot een sluitende begroting zijn legio, maar hebben allemaal op de een of andere wijze, meer of minder, aanzienlijke, gevolgen voor het beleid en de uitvoering. 

In de najaarsnota zullen wij ons tot het uiterste inspannen om een sluitende meerjarenraming aan de gemeenteraad aan te bieden. Hierbij wordt uiteraard ook de zienswijze over met name de wensen van nieuw beleid zoals opgenomen in het Kadernota gedeelte in de besluitvorming betrokken.