Programma 1 Opgave Leefbaarheid

Opgave Perspectief Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Leefbaarheid

We willen de samenhang en de betrokkenheid van inwoners bij de directe woonomgeving vergroten. De gemeente moet bereikbaar zijn voor inwoners. Daarom breiden we het wijkgericht SAMENwerken verder uit. Bovendien is het van groot belang dat de leefomgeving (sociaal) veilig, prettig ingericht en goed bereikbaar zijn. We pakken vandalisme, criminaliteit en jeugdoverlast aan en zetten extra in op het tegengaan van ondermijning.
Een groene omgeving draagt bij aan de samenhang in de buurt of wijk en biedt ruimte voor ontspanning, ontmoeting en verbinding. Daarnaast levert dit ook een belangrijke bijdrage aan de klimaatadaptatie zoals ook genoemd is in de opgave duurzaamheid. 
Om aan deze ambities nadere invulling te kunnen geven doen we daarvoor in de eerste begrotingswijziging een voorstel.

1.1 Openbare orde en veiligheid

1.2 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

We willen de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze gemeente verbeteren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3 Parkeren

1.4 Economische havens en waterwegen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Economische havens en waterwegen

Binnen de gemeente worden watergangen (sloten, rivieren en kanalen) beheert door de gemeente, het waterschap en Rijkswaterstaat. Voor gemeentelijke watergangen zijn wij veelal wettelijk verplicht deze te beheren conform de waterwet en gemeentelijke zorgplichten. Onze havens willen wij bereik- en bruikbaar houden voor beroeps- en recreatievaarders.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.5 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

1.6 Cultureel erfgoed

1.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

1.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 1

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 1

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.30 Wat mag het kosten?

P1 Overzicht Baten en Lasten

Terug naar navigatie - P1 Overzicht Baten en Lasten
Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P1 1.2 Openbare orde en veiligheid 144 146 146 146 146
P1 2.1 Verkeer en vervoer 5.028 3.268 3.195 3.226 3.246
P1 2.2 Parkeren 10 6 6 6 6
P1 2.4 Economische havens en waterwegen 211 257 197 197 197
P1 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 81 38 38 38 38
P1 5.5 Cultureel erfgoed 40 40 58 58 58
P1 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.116 1.876 1.875 1.875 1.875
TOTAAL 7.630 5.631 5.515 5.546 5.566
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P1 1.2 Openbare orde en veiligheid 8 8 8 8 8
P1 2.1 Verkeer en vervoer 2.227 277 280 280 280
P1 2.2 Parkeren 9 5 5 5 5
P1 2.4 Economische havens en waterwegen 18 18 18 18 18
P1 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 418 0 0 0 0
P1 5.5 Cultureel erfgoed 0 0 0 0 0
P1 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 27 14 14 14 14
TOTAAL 2.707 322 325 325 325
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P1 0.10 Mutaties reserves lasten 945 5 5 5 5
P1 0.10 Mutaties reserves baten 1.126 105 0 0 0
TOTAAL -181 -100 5 5 5
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 7.630 5.631 5.515 5.546 5.566
TOTAAL BATEN 2.707 322 325 325 325
TOTAAL RESERVES -181 -100 5 5 5
SALDO Programma 1 4.742 5.209 5.195 5.226 5.246
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000

1.40 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In programma 1 zijn voor de periode 2023-2026 de onderstaande investeringen voorzien: 

 

  Investeringsbudget 2023 Investeringsbudget 2024 Investeringsbudget 2025 Investeringsbudget 2026
Opgave 1, Leefbaarheid        
Fietspad Groenendijk 1.600.000      
         
Investeringen t.b.v. tractie wegen, straten en pleinen        
Vrachtwagen 67-bdj-3  270.000      
Strooier 43.000      
Fuso werkbus vp-156-h    60.000    
Fuso werkbus vv-881-x   73.000    
Fuso werkbus vv-218-x   60.000    
Fuso werkbus vv-219-x   60.000    
Shovel   50.000    
Borstelmachine   75.000    
Mercedes bus v-723-tl     75.000  
Mercedes bus v-713-tf     75.000  
Calamiteitenauto       45.000
         
Investeringen t.b.v. openbare verlichting        
OV: armaturen 2023 90.000      
OV: lichtmasten 2023 10.000      
OV: armaturen 2023 inspectie 160.000      
OV: lichtmasten 2023 inspectie 190.000      
OV: armaturen 2024   90.000    
OV: lichtmasten 2024   10.000    
OV: armaturen 2024 inspectie   160.000    
OV: lichtmasten 2024 inspectie   190.000    
OV: armaturen 2025     90.000  
OV: lichtmasten 2025     10.000  
OV: armaturen 2025 inspectie     160.000  
OV: lichtmasten 2025 inspectie     190.000  
OV: armaturen 2026       90.000
OV: lichtmasten 2026       10.000
OV: armaturen 2026 inspectie       160.000
OV: lichtmasten 2026 inspectie       190.000

 

1.50 Risico's

Achterstallig onderhoud wegen, infrastructurele kunstwerken, vaarwegen, havens, riolering en openbare verlichting

Terug naar navigatie - Achterstallig onderhoud wegen, infrastructurele kunstwerken, vaarwegen, havens, riolering en openbare verlichting

Met het vaststellen van het beheerplan is besloten om het wegenonderhoud conform het minimale kwaliteitsniveau Provincie Noord Brabant op onderkant  C-niveau te handhaven. Met het vaststellen van het meerjarenprogramma 2021-2022 is begonnen met het wegwerken van achterstallig onderhoud.  Een zorgpunt is dat veel wegen in de jaren 50, 60 en 70 zijn aangelegd en dus aan het einde van hun levenscyclus zijn. Ook door het intensiever gebruik van ons areaal verouderen de wegen in  een hoger tempo waardoor achterstallig onderhoud  constant aanwezig is.  Eventueel ontstane rehabilitatie zal met het achterstallig onderhoud worden meegenomen.
 
Daarnaast is Visie Hooipolder uitgewerkt en is in de planning voor de komende jaren meegenomen. Hierdoor worden wegen, die zijn benoemd in deze planning en eventueel achterstallig onderhoud hebben, uitgesteld. Wanneer uit de weginspectie blijkt dat er wegen vallen onder achterstallig onderhoud (kwaliteitsniveau D) worden deze wegen als eerste op de planning van het jaarlijks wegenonderhoud gezet en uitgevoerd.  Geprobeerd wordt met de uit te voeren weginspecties (2 jaarlijkse cyclus) een langere doorkijk te maken om achterstallig onderhoud te voorkomen en te kijken of integrale afstemming mogelijk is. Een deel van het onderhoud betreft wegen in het buitengebied. Door de functie van niet-prioritaire wegen in het buitengebied te veranderen kan hiermee ook een deel van het daar ontstane achterstand, achterstallig onderhoud wegen niveau D, worden weggewerkt. De functieverandering vindt plaats door bestaande asfalt- en elementenwegen bij einde levensduur om te vormen naar alternatief vormgegeven wegen met lagere onderhoudskosten. 

1.60 Beleidsindicatoren