Programma 4 Opgave Wonen

Opgave Perspectief Wonen

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Wonen

Het college ziet in de opgave wonen een zeer urgente maatschappelijk opgave. In de laatste maanden alleen al was er versnelling nodig waar het gaat om de stijgende vraag naar huisvesting van spoedzoekers, asielzoekers, Oekraïense vluchtelingen en statushouders. Dit creëert een spanningsveld tussen ‘regulier’ woningzoekenden (denk bijvoorbeeld aan starters) en de bijzondere doelgroepen die ook gehuisvest dienen te worden, vaak in sociale huurwoningen. Het woonruimteverdelingsvraagstuk wordt daarmee nog complexer dan het al was. Verder is er steeds meer verbinding nodig met de Opgave Mens en Zorg, door bijvoorbeeld de taken op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en senioren die langer thuis blijven wonen. Om aan al deze vraagstukken te kunnen voldoen, is enerzijds regionale samenwerking nodig maar ook het zoeken naar creatieve oplossingen. Voorop staat dat we binnen de mogelijkheden die we hebben bouwen naar de behoefte van inwoners en hierbij ook op langere termijn kijken wat er nodig is. Om aan dit alles te kunnen voldoen, doen wij u in de eerste begrotingswijziging een voorstel. 

4.1 Ruimte en leefomgeving

4.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

4.3 Wonen en Bouwen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Wonen en bouwen

Vergunningverlening onder de Omgevingswet:

De nieuwe Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging  implementeren en de dienstverlening hierop aanpassen. Dat betekent o.a. kortere doorlooptijden voor vergunningen, meer locatiebezoeken en het werken met intake- en omgevingstafels voor nieuwe initiatieven.

 

We willen komen tot een adequaat onderhoudsniveau van de gemeentelijke gebouwen.

Wat gaan we daarvoor doen?

4.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 4

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 4

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

 

In programma 4 zijn in de begroting 2023-2026 geen wijzigingen in de reserves voorzien,.

4.30 Wat mag het kosten?

P4 Tabel Lasten en Baten

Terug naar navigatie - P4 Tabel Lasten en Baten
Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P4 8.1 Ruimte en leefomgeving 885 737 612 612 612
P4 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 4.543 2.298 705 3.003 2.983
P4 8.3 Wonen en bouwen 1.842 911 911 925 925
TOTAAL 7.270 3.946 2.228 4.540 4.520
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P4 8.1 Ruimte en leefomgeving 213 271 1 1 1
P4 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 4.549 2.298 705 3.003 2.983
P4 8.3 Wonen en bouwen 1.285 567 567 567 567
TOTAAL 6.047 3.136 1.273 3.571 3.551
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P4 0.10 Mutaties reserves lasten 0 0 0 0 0
P4 0.10 Mutaties reserves baten 0 0 0 0 0
TOTAAL 0 0 0 0 0
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 7.270 3.946 2.228 4.540 4.520
TOTAAL BATEN 6.047 3.136 1.273 3.571 3.551
TOTAAL RESERVES 0 0 0 0 0
SALDO P4 1.223 810 955 969 969
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000

4.40 Investeringen

4.50 Risico's

Achterstallig onderhoud aan gemeentelijke gebouwen agv beperkte budgetten

Terug naar navigatie - Achterstallig onderhoud aan gemeentelijke gebouwen agv beperkte budgetten

De kleedkamers van v.v. Raamsdonk en de reeds nieuw gebouwde kleedkamers van RFC zijn nog niet mee genomen in het huidige M.J.O.P. Daarnaast hebben we vanwege uitstel aan het onderhoud van de gebouwen te maken met hogere kosten van zowel materiaal als arbeidsloon van ca 20%.  Afhankelijk van het gekozen kwaliteitsniveau door de gemeenteraad in het nieuwe vast te stellen MJOP in combinatie met de huidige prijsstijging van ca 20% , ook over de onderhoudswerkzaamheden die  binnen het huidige MJOP niet zijn uitgevoerd, verwachten wij dat jaarlijks een forse hogere storting zal moeten plaatsvinden in de voorziening.  Het MJOP zal begin volgend jaar worden geactualiseerd.
 

Schadeclaim in verband met ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Schadeclaim in verband met ruimtelijke ontwikkelingen

Met het vaststellen van bestemmingsplannen of het verlenen van omgevingsvergunningen kan er directe of indirecte schade ontstaan doordat gronden en panden minder waard worden.  Doordat wij als gemeente het bestemmingsplan vaststellen of de vergunning afgeven, zijn wij degene die de schade in feite veroorzaakt. Eventuele schade verhalen wij op de initiatiefnemer waarvoor het besluit wordt genomen.  Dit doen we door het sluiten van planschadeverhaalovereenkomsten met de initiatiefnemer. Hiermee is het risico dat voor de gemeente zeer beperkt.  Bij projecten waar wij als gemeente zelf initiatiefnemer zijn wordt potentiële planschade in de grondexploitatie opgenomen en dus verrekend bij de verkoop van gronden. De systematiek rondom planschade verandert met de invoering van de Omgevingswet en wordt meer in lijn getrokken met de nadeelcompensatie zoals wordt bedoeld in de Algemene wetbestuursrecht. De exacte gevolgen hiervan zijn nu nog lastig in te schatten. Het verhalen van schade op de initiatiefnemer blijft ook onder de Omgevingswet mogelijk. Hiermee kunnen wij het risico in de meeste gevallen beperken.

4.60 Beleidsindicatoren