Programma 3 Opgave Mens en Zorg

Opgave Perspectief Mens en Zorg

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Mens en Zorg

In het vastgestelde beleidskader sociaal domein verschuiven we de focus op zorgplicht naar volwaardige deelname van inwoners in de samenleving. Iedereen moet naar vermogen mee doen. Mee kunnen doen, én hier ook zelf aan bijdragen. Voor zichzelf, en voor een ander. Enerzijds omdat dit het beste is voor de inwoner zelf, en anderzijds omdat alleen dan adequate zorg en ondersteuning houdbaar is in de huidige context van toenemende (zorg-)vraag en arbeidsmarktproblematiek.

 

Om dit te bereiken is verandering nodig. Wij denken hierbij aan meer aandacht voor preventie, meer integraliteit en een betere een andere balans tussen collectieve, voorliggende, voorzieningen en geïndiceerde zorg en ondersteuning. Dit vraagt een andere manier van werken van onszelf en onze  maatschappelijke partners. Inwoners en hun leven, wensen en mogelijkheden als vertrekpunt nemen. En ondertussen de beweging naar voren versterken. Vroeger signaleren, breder kijken, vraagstukken eerder oppakken en oplossen, met minder dwang en escalatie. In het vertrouwen dat het dan ook minder kost. En dat alles vanuit het besef dat de gemeente niet de gemeenschap zelf is, maar een partner in die gemeenschap. En dus juist ook niet overal van is, alles op hoeft te pakken of alles hoeft te betalen. Maar daarvoor wel heel duidelijk moet zijn over de eigen rol, ambitie en mogelijkheden.

 

In de komende jaren zetten we, samen met partners en inwoners, in op laagdrempelige ondersteuning in de wijken en directe omgeving. Ook stimuleren we maatschappelijke initiatieven. Daarom is het belangrijk voor de langere termijn te investeren, wat mogelijk eerst hogere kosten met zich meebrengt voordat dit zich vertaalt in lagere kosten voor de zorg. In de eerstvolgende begrotingswijziging doen wij u hiervoor enkele voorstellen.

Ontwikkelbudget Sociaal domein

Terug naar navigatie - Ontwikkelbudget Sociaal domein

De gemeente Geertruidenberg investeert jaarlijks aanzienlijk in nieuw beleid. Dat is ook hard nodig gezien de grote vraagstukken en snelle ontwikkelingen in de samenleving. Hiervoor worden deels eigen lokale middelen ingezet, en deels middelen die door de landelijke overheid via diverse kanalen beschikbaar worden gesteld voor specifieke beleidsdoelen. In het kader van de beoogde integraliteit, prioritering en effectiviteit willen we meer inhoudelijke én budgettaire samenhang brengen tussen al deze middelen. En daarmee ook meer flexibiliteit én transparante creëren in de inzet van deze middelen. Dit sluit ook aan bij de motie van de gemeenteraad om meer kleinschalige initiatieven te kunnen blijven subsidiëren. Daarvoor is het van belang dat er meer vrije middelen beschikbaar komen.

Met ingang van dit begrotingsjaar creëren we daarom een integraal ontwikkelbudget ad € 180.000.
Dit budget wordt gevormd door de overheveling van verschillende deelbudgetten, waaronder de stelpost Ontmoeting en dagbesteding (€ 20.000), subsidies sociaal domein (€30.000), restpost Sociaal wijkteam (€ 10.000) en projectgelden OHOT (€ 28.000). Daarnaast leggen we een claim op de zogenaamde POK gelden ( €92.000) . De POK gelden maken onderdeel uit van de algemene uitkeringen en worden in de volgende begrotingswijziging verwerkt. 

3.1 Openbaar basisonderwijs

3.2 Onderwijshuisvesting

3.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Terug naar navigatie - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

De taak van de gemeente op het gebied van onderwijs is om overleg te faciliteren en partijen bij elkaar te brengen, hier gaan wij ook in 2023 mee door. Het toezicht op de leerplicht is uitbesteed aan het Regionale Bureau Leerplicht, ook hier voert de gemeente intensief contact mee. Dit draagt bij aan de doelstelling "eerder erbij en integrale ondersteuning". 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.4 Sportbeleid en activering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sportbeleid en activering

Terug naar navigatie - Sportbeleid en activering

Het moet voor alle inwoners in onze gemeente mogelijk zijn om naar behoefte te kunnen sporten en bewegen. Bewegen is belangrijk, hierdoor wordt en/of blijf je vitaal.

Onze gemeente voorziet in een groot aanbod aan sport- en ontspanningsmogelijkheden voor jong en oud. Op deze wijze kan de gezondheid op een laagdrempelige manier bevorderd worden. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.5 Sportaccommodaties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sportaccommodaties

Terug naar navigatie - Sportaccommodaties

Vitale en krachtige sportaanbieders op toekomstbestendige sportcomplexen. 

Vitale sportaanbieders hebben de financiële en organisatorische basis op orde. Zo kunnen ze hun vizier richten op passend aanbod en op passende bindingsvormen.

Krachtige sportaanbieders spelen in op veranderingen, tonen veerkracht en komen tegemoet aan de actuele maatschappelijke verwachtingen. 

Sportcomplexen zijn effectief en efficiënt ingericht. Creëren optimale sportomstandigheden voor iedereen en zijn duurzaam.

Dit alles ter bevordering van een positief en inclusief sportklimaat binnen onze gemeente. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.6 Samenkracht en burgerparticipatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Samenkracht en burgerparticipatie

We werken aan een gemeente waar je altijd “dichtbij ons” woont. Waar gemeenschapszin heerst en inwoners naar elkaar omkijken. Ze zijn actief in de eigen sociale netwerken en ontmoeten elkaar in het rijke verenigingsleven en op mooie plekken en locaties in onze gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.7 Wijkteams

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wijkteams

Terug naar navigatie - Wijkteams

We werken aan de realisatie van een generalistisch dorpsteam: één loket waar medewerkers van welzijn en de gemeente samenwerken.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.8 Inkomensregelingen

3.9 Begeleide participatie

3.10 Arbeidsparticipatie

3.11 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Ook in 2023 krijgt iedereen de zorg die nodig is. We bekijken wel of – daar waar dat kan en verantwoord is – we een lichtere vorm van zorg aan kunnen bieden. Ook zullen we daar waar mogelijk een beroep doen op het voorliggend veld en het eigen netwerk.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.12 Maatwerkdienstverlening 18+

3.13 Maatwerkdienstverlening 18-

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Maatwerkdienstverlening 18-

Daar waar de jeugdige/ouder niet kan terugvallen op het eigen netwerk of het voorliggend veld kan  ondersteuning/begeleiding vanuit de Jeugdwet (tijdelijk) worden ingezet. De juiste en de beste hulp voor de jeugdige, zo dichtbij mogelijk. Hieraan willen we samenwerken met onze partners in het jeugdhulplandschap.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.14 Geëscaleerde zorg 18+

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Geëscaleerde zorg 18+

Terug naar navigatie - Geëscaleerde zorg 18+

Dit taakveld heeft betrekking op Beschermd Wonen (BW) en Maatschappelijke Opvang. In het kader van Maatschappelijke opvang wordt in 2023 een nieuwe beleidskader opgesteld. Het Versterkingsplan Dak- en Thuisloosheid wordt verder uitgewerkt. De decentralisatie Beschermd Wonen is een jaar uitgesteld tot 2024.  De GR Beschermd wonen is vanaf 2022 van kracht. De regionale gezamenlijke begroting zal naar alle waarschijnlijkheid in 2023 een positief saldo  laten zien. Met de implementatie van de 'Koerswijzer Beschermd Wonen' zorgen we dat we op alle leefgebieden (o.a. wonen, financiële redzaamheid, gezondheid) voorbereid zijn op de zorg voor inwoners met een indicatie BW.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.15 Geëscaleerde zorg 18-

3.16 Volksgezondheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid

Vanuit volksgezondheid zijn er drie ambities voor 2023 benoemd:  'gezonde en veilige leefomgeving', 'verbreden en verdiepen preventie'  en 'gelijke gezondheidskansen voor iedereen'.  Het doel is dat inwoners die zo lang mogelijk gezond en fit blijven, zowel fysiek als mentaal. Het accent ligt komend jaar met name op het terugdringen van overgewicht, roken en alcoholgebruik. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.17 Begraafplaatsen en crematoria

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Begraafplaatsen en crematoria

Terug naar navigatie - Begraafplaatsen en crematoria

Graven en asbestemmingen worden uitgegeven op de huidige gemeentelijke begraafplaatsen in Geertruidenberg en Raamsdonk: er vindt geen productdifferentiatie in het aanbod in lijkbezorging plaats. Jaarlijks worden bovengronds graven geruimd, regelmatig worden ondergronds graven geruimd. Er wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een maximaal haalbare kostendekking door een financieel optimale uitvoering van de operationele taken.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 3

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 3

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.30 Wat mag het kosten?

P3 Tabel Baten en Lasten

Terug naar navigatie - P3 Tabel Baten en Lasten
Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P3 4.1 Openbaar basisonderwijs 85 11 11 11 11
P3 4.2 Onderwijshuisvesting 1.209 1.278 1.414 1.428 1.556
P3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.204 1.190 1.191 1.193 1.195
P3 5.1 Sportbeleid en activering 576 616 551 564 577
P3 5.2 Sportaccommodaties 1.694 1.668 1.754 1.735 1.728
P3 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.622 2.271 2.252 2.252 2.252
P3 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.765 1.699 1.509 1.469 1.469
P3 6.3 Inkomensregelingen 6.772 5.890 5.890 5.890 5.890
P3 6.4 WSW en beschut werk 2.337 2.215 2.166 2.115 2.141
P3 6.5 Arbeidsparticipatie 721 644 644 644 644
P3 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.407 1.468 1.554 1.568 1.582
P3 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 5.274 5.462 5.462 5.462 5.462
P3 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 4.162 4.698 4.553 4.038 4.038
P3 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 22 19 19 19 19
P3 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 1.819 1.600 1.600 1.600 1.600
P3 7.1 Volksgezondheid 901 1.064 1.085 1.099 1.114
P3 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 99 84 124 82 82
TOTAAL 32.669 31.877 31.779 31.169 31.360
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P3 4.1 Openbaar basisonderwijs 314 55 0 0 0
P3 4.2 Onderwijshuisvesting 56 56 56 56 56
P3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 443 419 419 419 419
P3 5.1 Sportbeleid en activering 80 60 60 60 60
P3 5.2 Sportaccommodaties 388 388 388 388 388
P3 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 169 29 15 15 15
P3 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 0 0 0
P3 6.3 Inkomensregelingen 5.111 5.061 5.061 5.061 5.061
P3 6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0 0
P3 6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0
P3 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 6 6 6 6 6
P3 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 98 98 98 98 98
P3 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0
P3 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0
P3 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0
P3 7.1 Volksgezondheid 12 12 12 12 12
P3 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 48 48 48 48 48
TOTAAL 6.725 6.232 6.163 6.163 6.163
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P3 0.10 Mutaties reserves lasten 215 315 385 455 525
P3 0.10 Mutaties reserves baten 1 116 253 273 409
TOTAAL 214 199 132 182 116
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 32.669 31.877 31.779 31.169 31.360
TOTAAL BATEN 6.725 6.232 6.163 6.163 6.163
TOTAAL RESERVES 214 199 132 182 116
SALDO Programma 3 26.158 25.844 25.748 25.188 25.313
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000

3.40 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In programma 3 zijn voor de periode 2023-2026 de onderstaande investeringen voorzien.

 

  Investeringsbudget 2023 Investeringsbudget 2024 Investeringsbudget 2025 Investeringsbudget 2026
Opgave 3 Mens en Zorg        
Investeringen Sport:        
Investeringen Accommodaties (overige faciliteiten) 0      
Investeringen Sportvelden 718.119      
Investeringen Accommodaties (overige faciliteiten)   134.649    
Investeringen Sportvelden   86.465    
Investeringen Accommodaties (overige faciliteiten)     70.930  
Investeringen Sportvelden     170.445  
Investeringen Accommodaties (overige faciliteiten)       245.796
Investeringen Sportvelden       0
         
Investeringen Onderwijs: *= egalisatie via reserve afschrijvingslasten IHP        
Basisschool De Wilsdonck 3.227.500      
Basisschool De Vonder  2.559.000      
Basisschool De Vonder, tijd. Ruimtetekort 175.999      
Investeringsvolume 20% (inflatie, beng bouwen) 1.452.000      
Gymzaal Raamsdonk + eerste inrichting   1.134.000    
Investeringsvolume 20% (inflatie, beng bouwen)   242.000    
Onderwijs /IHP Scholen eiland       7.063.000
Investeringsvolume 20% (inflatie, beng bouwen)       1.694.000

 

3.50 Risico's

Onvoldoende rijksmiddelen voor de jeugdhulp

Terug naar navigatie - Onvoldoende rijksmiddelen voor de jeugdhulp

De beheersbaarheid van de zorg; de werkelijke uitgaven zijn niet goed te voorspellen en is o.a. afhankelijk van de inzet van de jeugdhulp. Daarnaast speelt continuïteit van de zorgaanbieders, waardoor extra kosten moeten worden gemaakt om zorg te blijven verlenen.

 

Een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden of een toename van aanvragen voor bijzonder bijstand

Terug naar navigatie - Een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden of een toename van aanvragen voor bijzonder bijstand

Als gevolg van onder andere de energiecrisis en de inflatie zijn bedrijven mogelijk genoodzaakt de deuren sluiten. Werknemers verliezen hierdoor hun baan. In eerste instantie kunnen zij een beroep doen op WW, maar daarna, mocht geen andere baan gevonden worden, bestaat de kans dat zij doorstromen naar de bijstand. De prognoses lopen uiteen en worden door vele (onzekere) factoren beïnvloed

Onvoldoende rijksmiddelen voor WMO

Terug naar navigatie - Onvoldoende rijksmiddelen voor WMO

Vanwege de toenemende vergrijzing en de aanzuigende werking als gevolg van de invoering van het abonnementstarief, zal het beroep op de Wmo de komende jaren naar verwachting  fors toenemen. Hiermee komt ook  de houdbaarheid van de (Wmo)zorg onder druk te staan. 

 

Tekort op exploitatie WSW (Midzuid)

Terug naar navigatie - Tekort op exploitatie WSW (Midzuid)

MidZuid is een belangrijke partner wat betreft de plaatsing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De economische vooruitzichten kunnen wellicht leiden tot meerjarige toename van de gemeentelijke bijdragen.  

Fraude door cliënten

Terug naar navigatie - Fraude door cliënten

Vanwege corona was het een lange tijd niet mogelijk om inwoners uit te nodigen voor een gesprek. Ook fysieke controles waren niet mogelijk. Hierdoor is een achterstand ontstaan en is minder beeld bij de rechtmatige verstrekking van uitkeringsgelden aan onze inwoners. Inmiddels is een nieuwe collega aangetrokken en is de fraudepreventiemedewerker weer gestart. De achterstand is echter zo groot dat er keuzes gemaakt moeten worden welke meldingen die zijn blijven liggen alsnog worden opgepakt, en welke niet.

Onvoldoende kunnen terugvorderen van BTW (over bepaalde dienstverlening)

Terug naar navigatie - Onvoldoende kunnen terugvorderen van BTW (over bepaalde dienstverlening)

 Sinds 2019 valt de exploitatie van sportaccommodaties onder de btw–vrijstelling. Dit betekent dat het niet meer mogelijk is om btw in aftrek te brengen. Het Rijk compenseert dit door middel van de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK). Ook in 2022 is een aanvraag gedaan voor een bijdrage uit deze regeling. De SPUK-regeling is vanwege het landelijk aangevraagde bedrag , net als vorige jaren, waarschijnlijk niet dekkend. Eind 2023 wordt de definitieve vaststelling verwacht. 

3.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Taakveld Naam indicator  Jaar Waarde (Jaarrekening 2021) Begroot 2023 Eenheid Bron
17. 4. Onderwijs Absoluut verzuim 2020 3,8 2,7 Aantal per 1.000 leerlingen RBL
18. 4. Onderwijs Relatief verzuim 2019 14 13 Aantal per 1.000 leerlingen RBL
19. 4. Onderwijs Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) 2020 1,51 1,70 % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs Ingrado
20. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet sporters 2020 52,3 52,3 Gezondheidsenquête (CBS, RIVM)
21. 6. Sociaal domein Banen 2020 675,5 654,0 Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 65 jaar LISA
22. 6. Sociaal domein Jongeren met een delict voor de rechter  2020 1 1 % 12 t/m 21 jarigen  Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
23. 6. Sociaal domein Kinderen in uitkeringsgezin  2020 5 5 % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
24. 6. Sociaal domein Netto arbeidsparticipatie 2020 71,4 72,3 % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS
26. 6. Sociaal domein Werkloze jongeren 2020 1 1 % 16 t/m 22 jarigen Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
27. 6. Sociaal domein Personen met een bijstandsuitkering  2021 188 232 Aantal per 10.000 inwoners CBS
28. 6. Sociaal domein Lopende re-integratievoorzieningen 2021 67 73 Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar CBS
29. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdhulp 2020 14,2 14,0 % van alle jongeren tot 18 jaar CBS
30. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdbescherming 2020 2 2 % van alle jongeren tot 18 jaar CBS
31. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdreclassering 2019 0,4 0,0 % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS
32. 6. Sociaal domein Cliënten met een maatwerkarrangement WMO 2021 990 990 Aantal per 10.000 inwoners GMSD