Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening

Opgave Perspectief Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Bestuur en Dienstverlening

De komende jaren werken we vanuit maatschappelijke opgaven. Bovendien gaan we er alles aan doen om samen met de samenleving op te trekken om aan deze opgaven te werken. Dat betekent een andere manier van werken waarin onder meer sprake is van een duidelijke scheiding in verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen raad (kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend), college (hoe geven we invulling aan de kaders) en de ambtelijke organisatie (uitvoering geven aan het collegeakkoord onder verantwoordelijkheid van het college). Om deze nieuwe manier van werken verder vorm te geven is het belangrijk om te investeren in de verbinding tussen raad, het college en de organisatie. Hierin krijgt burgerparticipatie een belangrijke rol. 


Wij willen vanuit onze dienstverleningsconcept een bereikbare gemeente zijn (digitaal, op het gemeentehuis en in de buurten en wijken), met kundige en betrokken medewerkers, die zaken slagvaardig, deskundig en snel oppakken en afhandelen. De gemeente kennen en door de inwoners en ondernemers gekend worden is daarbij van belang, net als oog voor hen die ondersteuning nodig hebben, zonder onnodige bemoeienis. Daarom gaan we meer dan voorheen er op uit en zijn we daar waar het gebeurt.

 

Om de ambities die volgen uit de maatschappelijke opgaven verder vorm te geven is de ambtelijke organisatie van grote waarde. Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt en het zijn van een kleine gemeente betekent dit dat we de komende jaren op verschillende manieren fors zullen moeten investeren in aantrekkelijk werkgeverschap. Dit doen we bijvoorbeeld door te kijken naar onze huisvesting, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, beschikbare budgetten voor scholing en inhuur en door slimme oplossingen te verzinnen voor de krapte op de arbeidsmarkt. We moeten fundamentele aanpassingen doen om onze ruimte in de arbeidsmarkt te kunnen behouden.
Mede door de toename van het aantal taken bij gemeenten zien we landelijk een stijging van het aantal medewerkers bij gemeenten. Ook in onze directe omgeving zien we gemeenten investeren in capaciteit om de taken en ambities het hoofd te kunnen bieden met concurrentie op de directe arbeidsmarkt tot gevolg. In de eerstvolgende begrotingswijziging gaan wij hier verder op in. 

6.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Als gemeente zijn wij er voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke partners. In ons beleid en bij de uitvoering daarvan staat onze samenleving centraal. Dat betekent dat voor onze inwoners duidelijk is wat wel en wat niet kan. En dat wij als gemeente er alles aan doen om samen met de samenleving op te trekken. Samen maken wij onze gemeente nog mooier! De gemeenteraad is hierin kader stellend, controlerend en richtinggevend, het college bepaalt hoe we deze kaders verder vorm gaan geven waarna de ambtelijke organisatie aan de slag gaat met de uitvoering.
Besturen op hoofdlijnen van beleid heeft hierbij de voorkeur.  

Wat gaan we daarvoor doen?

6.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Wij verwerken en verstrekken tijdig de juiste informatie over onze inwoners in de basisregistratie personen en toetsen deze waarbij de thema’s persoonsinformatiemanagement en identiteitsmanagement een belangrijke rol spelen.
 
Daarnaast zorgen we onder meer voor een goede organisatie van verkiezingen en ontwikkelen en implementeren we de dienstverleningsvisie. Daarbij houden wij rekening met maatschappelijke en digitale ontwikkelingen.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.3 Crisisbeheersing en brandweer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing en brandweer

Samen  met de betrokken ketenpartners besteden we aandacht aan de bewustwording van inwoners en ondernemers op het gebied van rampen/crisis, zware ongevallen en brand.  Dit doen wij op integrale wijze. Wij willen iedereen die een rol heeft in de crisisbeheersing, regionaal én lokaal, meer en/of beter betrekken bij de crisisbeheersing.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.4 Openbare orde en veiligheid

6.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 6

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 6

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

 

Er zijn binnen programma 6 over de begrotingsjaren 2023-2026 geen mutaties in de reserves voorzien

6.30 Wat mag het kosten?

P6 Tabel Lasten en Baten

Terug naar navigatie - P6 Tabel Lasten en Baten
Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P6 0.1 Bestuur 1.369 1.373 1.360 1.364 1.348
P6 0.2 Burgerzaken 594 603 679 681 694
P6 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1.649 1.504 1.532 1.557 1.592
P6 1.2 Openbare orde en veiligheid 479 427 427 424 424
TOTAAL 4.091 3.907 3.998 4.026 4.058
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P6 0.1 Bestuur 0 0 0 0 0
P6 0.2 Burgerzaken 218 167 342 347 383
P6 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 93 10 10 10 10
P6 1.2 Openbare orde en veiligheid 35 10 10 10 10
TOTAAL 346 187 362 367 403
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P6 0.10 Mutaties reserves lasten 0 0 0 0 0
P6 0.10 Mutaties reserves baten 0 0 0 0 0
TOTAAL 0 0 0 0 0
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 4.091 3.907 3.998 4.026 4.058
TOTAAL BATEN 346 187 362 367 403
TOTAAL RESERVES 0 0 0 0 0
SALDO P6 3.745 3.720 3.636 3.659 3.655
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000

6.40 Investeringen

6.50 Risico's

Tekort ambtelijke capaciteit en ervaring

Terug naar navigatie - Tekort ambtelijke capaciteit en ervaring

 Ook onze gemeente heeft het afgelopen jaar te maken gekregen met de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft direct effect gehad op het realiseren van bepaalde doelstellingen. Met name op het gebied van civiele techniek, sociaal domein, burgerzaken en HR is de spoeling op de arbeidsmarkt dun waardoor het vaak lang duurt voordat vacatures zijn ingevuld en daardoor taken blijven liggen. Hierdoor neemt de werkdruk bij overige medewerkers toe en hebben we hierdoor soms lastige keuzes te maken.

Het niet tijdig invullen van vacatures en de stijging van het uurloon heeft direct effect op het budget inhuur. 
Gezien de hoeveelheid taken die de gemeenten erbij krijgen zie je landelijk ook een groei van de ambtelijke organisaties. Het effect daarvan is dat we zien dat onze medewerkers frequent worden 'gevraagd'  om elders te solliciteren voor betere arbeidsvoorwaarden waaronder een hoger salaris en beter doorgroeimogelijkheden. 

Als kleinere gemeente zijn dit vaak wel de redenen waarom medewerkers uiteindelijk bij ons vertrekken. Alles bij elkaar hebben deze ontwikkelingen ons voor keuzes gesteld binnen ons takenpakket. De verwachting is dat dit vraagstuk in 2023 zal stijgen of hooguit zal stabiliseren. Met de juiste aanpak op het gebied van strategische personeelsplanning verwachten we het komende jaar meer inzicht te krijgen in ons personeelsbestand en de mogelijkheden en onmogelijkheden van onze gemeentelijke organisatie als aantrekkelijk werkgever. De ontwikkeling vanuit de landelijke CAO worden hier eveneens in meegenomen .

 

Uitval van computersysteem/stroom of vertraagde werking van computersysteem/Data raakt verloren

Terug naar navigatie - Uitval van computersysteem/stroom of vertraagde werking van computersysteem/Data raakt verloren

Door de toenemende vorm van phishing en ransomware en op die manier het proberen wachtwoorden te achterhalen of gegevens encrypten, kan data verloren raken of in verkeerde handen komen. Ook doordat steeds meer mobiele apparaten worden gebruikt voor het uitvoeren van werkzaamheden, kunnen gegevens gestolen worden of verloren raken. Op deze apparaten kunnen gegevens staan, die  niet openbaar zijn, die kwaadwillende kunnen misbruiken.  Er is toename  van cybercriminaliteit, bijvoorbeeld de LOG4J kwetsbaarheid, en data encrypt of gestolen worden. Dit kan zorgen voor uitval of vertraagde werking van computersystemen en verlies van data.

 

Daarom worden inlogaccounts op naam automatisch geblokkeerd bij een tijdelijk dienstverband. Bij dienstverband voor onbepaalde tijd, wordt na ontvangst van het uitdienstformulier het login account geblokkeerd. Ook wordt afgedwongen dat wachtwoorden periodiek gewijzigd worden en moet voldoen aan eisen. Ook op intranet (VIA) worden de medewerkers regelmatig op phishing en ransomware geattendeerd.

 

Door de servers continu te voorzien van de laatste security patches wordt het misbruik van bekende kwetsbare lekken voorkomen. Het gebruik van een testomgeving, voordat het in productie wordt genomen, wordt uitval van productieomgeving voorkomen. Door het jaarlijks uitvoeren van een uitwijktest extern en het gebruik van de productie back-up voor de test omgeving, worden de back-up gegevens gecontroleerd

 

I&A Beveiligingskosten 
De gemeente krijgt steeds vaker adviezen van de Informatie BeveiligingsDienst (IBD) op het gebied van informatiebeveiliging en AVG, de adviezen zijn vaak specifiek voor de gemeente en vertrouwelijk gericht aan de contactpersoon. Deze komen voort uit ervaringen en incidenten die hebben plaatsgevonden bij rijksoverheid en lokale overheid. Om aan de adviezen opvolging te geven moet er software vervangen of ge-upgrade worden of extra software worden aangeschaft. Ook kan het noodzakelijk zijn om externe adviseurs in te huren om de gemeente hierbij te ondersteunen. Bij noodzaak en na risico afweging kan het nodig zijn dat deze adviezen direct opgevolgd moeten worden, om zo de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen waarborgen.

Documenten met vertrouwelijke informatie komen in handen van onbevoegden

Terug naar navigatie - Documenten met vertrouwelijke informatie komen in handen van onbevoegden

In de loop der jaren heeft de gemeente steeds meer taken erbij gekregen waarbij het noodzakelijk is om op grote schaal privacygevoelige persoonsgegevens te verwerken. Zo is de gemeente verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Door de enorme digitalisering van de wereld om ons heen is het steeds makkelijker en sneller om op grote schaal persoonsgegevens te verwerken. Ook binnen de gemeente Geertruidenberg zijn steeds meer processen en systemen gedigitaliseerd en geautomatiseerd. 

 


De digitalisering van de processen brengt echter ook grote risico’s met zich mee. Overheidsinstanties worden steeds vaker doelwit van cybercriminaliteit. Ransomware, phishingmail en hacking zijn hier voorbeelden van. De methodes van de criminelen om onopgemerkt een gemeentelijk netwerk binnen te dringen wordt steeds geavanceerder en daardoor lastiger te traceren. De gemeente dient adequate maatregelen te treffen om te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot vertrouwelijke informatie. De privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, kan boetes en dwangsommen opleggen aan organisaties die niet voldoende maatregelen hebben getroffen om datalekken te voorkomen. De hoogte van de boetes kunnen oplopen tot € 20 miljoen.

 


Naast de financiële risico’s levert een potentieel datalek de gemeente reputatieschade op. Reputatieschade kan optreden als de gemeente persoonsgegevens niet adequaat beschermt. Wanneer er door het ontbreken van beveiligingsmaatregelen onverhoopt een datalek optreedt, dan kan dit negatieve publiciteit opleveren met uiteindelijk reputatieschade als gevolg. Het vertrouwen van de burgers in de gemeente zal hierdoor beschadigd raken. Voorts kan een datalek grote impact hebben op het leven van de betrokkenen waarvan de persoonsgegevens gelekt zijn. Met een kopie van een identiteitsbewijs in combinatie met het BSN-nummer kunnen kwaadwillende bedrijven starten en leningen afsluiten op de naam van anderen. Door deze vorm van identiteitsfraude kunnen betrokkenen jaren negatieve gevolgen ervaren en in grootte financiële moeilijkheden raken.

 

Discontinuïteit bestuur

Terug naar navigatie - Discontinuïteit bestuur

Naar aanleiding van de wisseling van het College zijn er nieuwe wachtgeldverplichtingen ontstaan hiervoor is in het verleden een voorziening gevormd. Er bestaat een risico dat deze niet toereikend is

6.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Taakveld Naam indicator  Jaar Waarde (Jaarrekening 2021) Begroot 2023 Eenheid Bron
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 2021 26 18 Aantal per 10.000 jongeren
(12 – 17 jaar)
Bureau Halt
8. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 2021 0,78 0,78 Aantal per 1.000 inwoners CBS
9. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 2020 3,9 3,9 Aantal per 1.000 inwoners CBS
10. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 2021 0,5 0,3 Aantal per 1.000 inwoners CBS
11. 1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) 2021 4,77 4,70 Aantal per 1.000 inwoners CBS