Programma 7 Opgave Financiën

Opgave Perspectief Financiën

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Financiën

Het doel is een doelgerichte en efficiënte besteding van de beschikbare middelen en een financieel gezonde gemeente. In 2025 hebben we onze ambities weten te bereiken en zijn we nog steeds een financieel gezonde gemeente. We zijn terughoudend geweest in het belasten van onze inwoners. We bereiken dit door te kijken of bestaand beleid oplevert wat we ervan verwachten, we maken duidelijke keuzes over wat we wel en niet meer doen en hebben structureel sluitende meerjarenramingen in de begroting.

 

Financiële uitgangspositie
Voor het opstellen van deze begroting hebben wij de volgende financiële uitgangspunten gehanteerd:
1.    Het aantal inwoners per 1 januari 2023 is 22.000. 
2.     Ontwikkeling lonen volgens cao gemeenten. Voor 2023wordt rekening gehouden met een  loonsverhoging (CAO) inclusief aanpassing van de pensioenpremies van 4%.
3.     Ontwikkeling prijzen volgens Bruto Binnenlands Product (vermeld in gemeentefondscirculaires) te weten 5%.
4.     De te hanteren rente voor nieuwe investeringen bedraagt 0,75%
5.     De berekende rente over het financieringstekort bedraagt 2,5% voor het deel boven de kasgeldlimiet. Over het bedrag van de kasgeldlimiet hanteren we het nultarief. 

 

Als gevolg van de renteontwikkelingen gaan we uit van een rentepercentage op de af te sluiten geldleningen 2,5% (25 jaar rentevast) Zie verder ook de paragraaf Financiering.

7.1 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Beheer overige gebouwen en gronden

In privaatrechtelijke overeenkomst (verhuur/verkoop) behartigen van de belangen van de Gemeente Geertruidenberg en haar inwoners, waarbij gelijke behandeling het uitgangspunt is. Als er sprake is van specifieke gebouwen en/of gronden worden die onder een specifiek taakveld opgenomen.

Wat gaan we daarvoor doen?

7.2 Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is in het BBV voorgeschreven dat in het programmaplan een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead. In de programma’s moeten dan de kosten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 

 

De definitie van overhead luidt als volgt: Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Vandaar dat de baten en lasten van overhead niet meer onder de afzonderlijke programma's/taakvelden worden geregistreerd, maar centraal onder een afzonderlijk taakveld. 

 

Er zijn regels opgesteld in het BBV welke kosten wel en niet onder de overhead vallen. Overhead bestaat in elk geval uit:
•    Salariskosten management/leidinggevenden;
•    Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
•    Personeel & Organisatie;
•    Inkoop;
•    Interne en Externe communicatie;
•    Juridische zaken;
•    Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
•    Informatievoorziening en automatisering;
•    Facilitaire zaken en huisvesting;
•    Post en archief;
•    Managementondersteuning.

 

Bovenstaande indeling kan teruggebracht worden tot de volgende uitgangspunten als men naar de gehele organisatie kijkt. Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve niet tot de overhead.  Sturende taken vervuld door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.

 

De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

De kosten die rechtstreeks aan de taakvelden/producten kunnen worden toegerekend worden doorbelast. Het resterende bedrag wordt aangemerkt als overhead en wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom. In beginsel heeft overhead 2 functies. De eerste is om sec te beoordelen of de overhead verhoudingsgewijs niet te hoog is (ook ten opzichte van andere gemeenten) en ten tweede om bij de producten waarbij sprake is van gesloten financiering (met name afvalverwijdering en riolering) een zuivere kostendekkendheid te kunnen berekenen. 
In 2022 is het overheadpercentage berekend.  Voor 2023 wordt dit percentage gehandhaafd. Verwacht wordt dat in 2024 een nieuw overheadpercentage berekend zal worden. 

 

Percentage overhead 

2023

Medewerker binnendienst

65%

Medewerker buitendienst

35%

 

Rekening houden met deze percentages kan ook een basisbedrag voor loonkosten van een gemiddelde medewerker worden berekend, met een daarbij behorend netto en bruto uurloon (gebaseerd op 1.425 productieve uren).

 

 

Uurloon netto

Overhead

Uurloon bruto

Medewerker binnendienst

€ 54.67

65%

€ 90,00

Medewerker buitendienst

€ 33,23

35%

€ 45,00

 

De gemiddelde loonsom voor een binnendienstmedewerker bedraagt € 78.000 en voor een buitendienst medewerker € 47.000

Wat gaan we daarvoor doen?

7.3 Treasury

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Treasury

Terug naar navigatie - Treasury

Treasury (Engels voor 'schatkist') staat voor het beheren van de 'treasures', de schatten, het geld van de onderneming in brede zin. Doelstelling is om de inkomende en uitgaande geldstromen zo goed mogelijk te beheren en te optimaliseren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.4 OZB woningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

OZB woningen

Terug naar navigatie - OZB woningen

Onder het taakveld OZB woningen zijn de lasten en vooral baten begrepen die te maken hebben met belasting op eigendom woningen, waardering onroerende zaken (woningen), heffing en invordering, uitvoering OZB (woningen) en bezwaar en beroep. 

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.5 OZB niet-woningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - OZB niet-woningen

Onder het taakveld OZB niet-woningen zijn de lasten en vooral baten begrepen die te maken hebben met belasting op eigendom  en gebruik niet-woningen, waardering onroerende zaken (niet-woningen), heffing en invordering, uitvoering OZB (niet-woningen) en bezwaar en beroep. 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.6 Belastingen overig

7.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Tot dit taakveld behorende de uitkeringen uit het gemeentefonds: 

* Algemene uitkering

* Integratie- uitkeringen 

* Decentralisatie- uitkeringen

Specifieke uitkeringen (SPUK) behoren hier niet toe en worden als inkomst onder het betreffende taakveld geboekt.

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.8 Overige baten en lasten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Overige baten en lasten

Onder dit taakveld valt een verzameling van stelposten, taakstellende bezuinigingen, begrotingsruimte, etc. alsook de (schatting) niet voorziene uitgaven. In beginsel is het doel om deze ramingen zo laag mogelijk te houden, zodat de producten zoveel mogelijk de juiste ramingen bevatten.

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.9 Economische promotie

7.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 7

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 7

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.30 Wat mag het kosten?

P7 Tabel Lasten en Baten

Terug naar navigatie - P7 Tabel Lasten en Baten
Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P7 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 215 310 121 121 114
P7 0.4 Overhead 8.694 8.653 8.560 8.529 8.473
P7 0.5 Treasury 41 -81 -102 -107 -154
P7 0.61 OZB woningen 577 517 492 492 492
P7 0.62 OZB niet-woningen 0 0 0 0 0
P7 0.64 Belastingen overig 21 22 22 22 22
P7 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 0 0 0 0
P7 0.8 Overige baten en lasten -50 28 57 66 75
P7 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0 0
P7 3.4 Economische promotie 0 0 0 0 0
TOTAAL 9.498 9.449 9.150 9.123 9.022
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P7 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 478 387 253 253 253
P7 0.4 Overhead 39 77 77 77 77
P7 0.5 Treasury 321 325 325 325 325
P7 0.61 OZB woningen 3.008 3.320 3.357 3.394 3.431
P7 0.62 OZB niet-woningen 3.900 4.086 4.129 4.173 4.216
P7 0.64 Belastingen overig 104 107 107 107 107
P7 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 38.142 39.234 40.138 40.462 37.297
P7 0.8 Overige baten en lasten 26 44 44 44 44
P7 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0 0
P7 3.4 Economische promotie 38 38 68 110 110
TOTAAL 46.056 47.618 48.498 48.945 45.860
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
P7 0.10 Mutaties reserves lasten 823 275 1.258 1.258 -43
P7 0.10 Mutaties reserves baten 1.808 276 169 169 120
TOTAAL -985 -1 1.089 1.089 -163
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 9.498 9.449 9.150 9.123 9.022
TOTAAL BATEN 46.056 47.618 48.498 48.945 45.860
TOTAAL RESERVES -985 -1 1.089 1.089 -163
SALDO Programma 7 -37.543 -38.170 -38.259 -38.733 -37.001
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000

7.40 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In programma 7 zijn voor de begroting 2023-2026 de onderstaande investeringen voorzien:

  Investeringsbudget 2023 Investeringsbudget 2024 Investeringsbudget 2025 Investeringsbudget 2026
Opgave 7 Financiën        
Mobile devices 2023 40.000      
Vervangingsinvesteringen hardware en software 20.500      
Mobile devices 2024   40.000    
Mobile devices 2025     40.000  
Mobile devices 2026       40.000
Vervangingsinvesteringen hardware en software     25.000  
Verduurzaming gemeentehuis (2e fase label A)      124.000  
ESX hosts tbv servers       0
Licenties Nvidia (2017)       0
Ipads nieuwe raad KN 2026       20.000
Werkplek Hardware (2016) 50.000      
I&A plan investeringen 50.000      
I&A Beveiliging BAG, bedrag nog niet bekend 0      
Overhead voorlichting, burgerpanel 15.000      
Geluidsinstallatie    0    
I&A plan investeringen   50.000    
I&A plan investeringen     50.000  
I&A plan investeringen       50.000

   

7.50 Risico's

Algemene uitkering gemeentefonds valt lager uit dan begroot

Terug naar navigatie - Algemene uitkering gemeentefonds valt lager uit dan begroot

Wijziging in herverdelingsmaatstaven en/of bezuinigingen van het Rijk (samen trap op, samen trap af), onvoorziene aanpassing van de accresontwikkeling/uitkeringsfactor (normeringssystematiek) en activiteiten van andere vakafdelingen die invloed hebben op de basisgegevens van de algemene uitkering (bijv. overdracht van grond aan andere gemeenten of extra woningbouw).

In 2023 is de omvang van de algemene uitkering inclusief deelfonds sociaal domein € 39.230.000. De omvang van de algemene uitkering wordt bepaald door de systematiek van "samen trap op, samen trap af". Bezuinigingen van het Rijk hebben een directe invloed op de omvang van het fonds. Voor 2023 is een herverdeling van het fonds toegepast. Als gevolg van verschillende taakmutaties en de autonome groei is  de uitkering  ruim € 3,6 miljoen hoger dan in 2022. Voor de jaren 2024 e.v.  zijn nog hogere toenames voorzien. Hoe de herverdeling van de algemene uitkering de komende jaren zal uitpakken, is nog onduidelijk. Mogelijk wordt de algemene uitkering per inwoner lager. In de berekening voor de komende jaren is met de herverdeling rekening gehouden. Vanaf 2023 wordt rekening gehouden met vanuit het rijk opgedragen taakstellingen. Daarnaast streeft het Rijk vanaf 2023 naar een stabielere omvang waarbij pieken en dalen in de omvang zo zoveel mogelijk worden voorkomen. De komende jaren zal hier invulling over gegeven. Het resterende risico wordt ingeschat op € 200.000.

Renteschommelingen

Terug naar navigatie - Renteschommelingen

Jaarlijks hebben we te maken met aflossing van leningen die in beginsel in aanmerking komen voor herfinanciering. Herfinanciering zit op een bedrag van ongeveer € 3.000.000 per jaar. Daarnaast nieuw aan te trekken geldleningen gelijk aan de voorgenomen investeringen. Ook gemiddeld € 3.000.000. Het renterisico wordt derhalve berekend op € 6.000.000 per jaar. Indien de rente onverhoopt zou stijgen met 1% dan is het maximale risico € 60.000. 

Verslechtering kostendekkendheid van leges

Terug naar navigatie - Verslechtering kostendekkendheid van leges

Vanwege het ontbreken van kengetallen om de kostendekkendheid te kunnen berekenen onder de Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging (Wkb) ontstaat een risico. De kostendekkenheid moet onder de 100% blijven. Door de kengetallen onder de Ow en Wkb te monitoren de komende jaren  kunnen de risico's worden beperkt.

I & A Beveiligingskosten

Terug naar navigatie - I & A Beveiligingskosten

De gemeente krijgt steeds vaker adviezen van de Informatie BeveiligingsDienst (IBD) op het gebied van informatiebeveiliging en AVG, de adviezen zijn vaak specifiek voor de gemeente en vertrouwelijk gericht aan de contactpersoon. Deze komen voort uit ervaringen en incidenten die hebben plaatsgevonden bij rijksoverheid en lokale overheid. Om aan de adviezen opvolging te geven moet er software vervangen of ge-upgrade worden of extra software worden aangeschaft. Ook kan het noodzakelijk zijn om externe adviseurs in te huren om de gemeente hierbij te ondersteunen. Bij noodzaak en na risico afweging kan het nodig zijn dat deze adviezen direct opgevolgd moeten worden, om zo de continuïteit van de bedrijfsvoering te kunnen waarborgen. Hierdoor kunnen beschikbare budgetten niet toereikend zijn maar worden bekostigd uit het weerstandsvermogen.

7.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Taakveld Naam indicator  Jaar Waarde (Jaarrekening 2021) Begroot 2023 Eenheid Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 2021 7,7 7,7 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 2021 6,9 6,8 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten 2021 € 708 € 756 Kosten per inwoner Eigen gegevens
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 2021 9% 10% Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead  2021 12% 14% % van totale lasten Eigen gegevens
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde  2021 268 329 Duizend euro CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 2021 9,7 14,3 Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen
37. 8. Vhrosv Demografische druk  2021 74,5 74,5 % CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden  2021 692 738 In Euro’s COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden  2021 789 834 In Euro’s COELO