Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is in het BBV voorgeschreven dat in het programmaplan een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead. In de programma’s moeten dan de kosten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.
De definitie van overhead luidt als volgt: Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Vandaar dat de baten en lasten van overhead niet meer onder de afzonderlijke programma's/taakvelden worden geregistreerd, maar centraal onder een afzonderlijk taakveld.
Er zijn regels opgesteld in het BBV welke kosten wel en niet onder de overhead vallen. Overhead bestaat in elk geval uit:
• Salariskosten management/leidinggevenden;
• Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
• Personeel & Organisatie;
• Inkoop;
• Interne en Externe communicatie;
• Juridische zaken;
• Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
• Informatievoorziening en automatisering;
• Facilitaire zaken en huisvesting;
• Post en archief;
• Managementondersteuning.
Bovenstaande indeling kan teruggebracht worden tot de volgende uitgangspunten als men naar de gehele organisatie kijkt. Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve niet tot de overhead. Sturende taken vervuld door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.
De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
De kosten die rechtstreeks aan de taakvelden/producten kunnen worden toegerekend worden doorbelast. Het resterende bedrag wordt aangemerkt als overhead en wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom. In beginsel heeft overhead 2 functies. De eerste is om sec te beoordelen of de overhead verhoudingsgewijs niet te hoog is (ook ten opzichte van andere gemeenten) en ten tweede om bij de producten waarbij sprake is van gesloten financiering (met name afvalverwijdering en riolering) een zuivere kostendekkendheid te kunnen berekenen.
In 2022 is het overheadpercentage berekend. Voor 2023 wordt dit percentage gehandhaafd. Verwacht wordt dat in 2024 een nieuw overheadpercentage berekend zal worden.
Percentage overhead
|
2023
|
Medewerker binnendienst
|
65%
|
Medewerker buitendienst
|
35%
|
Rekening houden met deze percentages kan ook een basisbedrag voor loonkosten van een gemiddelde medewerker worden berekend, met een daarbij behorend netto en bruto uurloon (gebaseerd op 1.425 productieve uren).
|
Uurloon netto
|
Overhead
|
Uurloon bruto
|
Medewerker binnendienst
|
€ 54.67
|
65%
|
€ 90,00
|
Medewerker buitendienst
|
€ 33,23
|
35%
|
€ 45,00
|
De gemiddelde loonsom voor een binnendienstmedewerker bedraagt € 78.000 en voor een buitendienst medewerker € 47.000