Rechtmatigheid

Vanaf boekjaar 2023 geeft het college van B en W een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Hiermee leggen zij verantwoording af over de naleving van de (financiële) wet en regelgeving  van de gemeente. Door middel van het uitvoeren van(verbijzonderde) interne controles, wordt het management en college geïnformeerd over de stand van zaken over de naleving van de wet en regelgeving. Om het interne controle proces verder te ondersteunen zal het gebruik van de bestaande applicatie worden uitgebreid.  

Juridische kwaliteitszorg 
Ook vanuit juridische kwaliteitszorg wordt aansluiting gezocht bij de uitgangspunten op het gebied van dienstverlening uit het coalitieakkoord.

In 2023 willen we eveneens aandacht besteden aan mediation- en conflictvaardigheden. (Nieuwe) medewerkers krijgen een training en leren daarmee vaardigheden die ingezet kunnen worden om de communicatie met burgers te verbeteren. Het inzetten van mediation- en conflictvaardigheden voorkomt conflicten en kan ervoor zorgen dat bestaande conflicten duurzaam en efficiënt worden opgelost. Deze training heeft als resultaat dat de klanttevredenheid en de medewerkerstevredenheid toeneemt, en het aantal bezwaarschriften en klachtprocedures afneemt. Voor de training(en) wordt een budget uit het opleidingsbudget gevraagd.

Contractbeheer blijft ook een speerpunt. Door een technisch issue in het programma is, na oplossing door de leverancier, een inhaalslag nodig. Hierin zal gemeentebreed extra tijd geïnvesteerd moeten worden.

Nieuwe wetgeving in 2022/2023
•    Digitale Toegankelijkheid Overheid: WEP, TBDT, WMEBV, de WOO en de Archiefwet 2021:


o    De Wet elektronische bekendmaking (WEP) wijzigt de Bekendmakingswet en stelt de elektronische bekendmaking van beleidsregels en de elektronische kennisgeving van vergunningen verplicht per 1 juli 2021. Deze wet verplicht ook de elektronische terinzagelegging op termijn. Verder zal in 2023 de landelijke uitrol van de attendering service van mijnoverheid.nl plaatsvinden. Dit is een service waarbij inwoners berichten ontvangen over hun buurt en over bekendmakingen van overheden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het informeren van de eigen inwoners en organisatie (dit is anders dan de huidige service ‘berichten uit mijn buurt’). Over de wijze hoe gemeenten deze verplichting moeten invullen, de kosten en of deze gecompenseerd gaan worden door het rijk is nog niet bekend. 


o    Met de inwerkingtreding van het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid (TBDT) geldt vanaf 1 januari 2023 dat de terinzagelegging van (concept-)besluiten via de elektronische weg moet plaatsvinden. Dit gaat via de beschikbare applicatie voor het elektronisch Gemeenteblad. Er zal geen extra investering hiervoor nodig zijn. 


o    De Wet open overheid (WOO) is op 1 mei 2022 in werking getreden en vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). De WOO heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. Iedereen heeft recht op toegang tot publieke informatie. Om deze doelen te bereiken is de toegang tot publieke informatie als recht van burgers in de wet verankerd. De WOO gaat ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is.  
De WOO kent een aantal verplichtingen:
-    het uit eigen beweging actief openbaar maken van informatie. Informatie uit 11 categorieën moeten binnen twee weken actief openbaar worden gemaakt; deze verplichting zal echter op een later tijdstip in werking  treden. Los hiervan is er wel een inspanningsverplichting en moeten overheidsorganen uit eigen beweging actiever overheidsinformatie openbaren;

-    het op orde brengen van de digitale huishouding. Bestuursorganen moeten werken aan het duurzaam toegankelijk maken van hun digitale informatiehuishouding. Binnen acht jaar moeten maatregelen getroffen worden ter verbetering van de digitale informatiehuishouding om zo sneller en makkelijker op verzoeken om informatie te beslissen;

-    het aanstellen van een contactfunctionaris, ook wel WOO-coördinator genoemd, die vragen beantwoordt over de beschikbaarheid van publieke informatie;

-    bestuursorganen moeten jaarlijks in de begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de WOO en in de verantwoording verslag doen van de uitvoering van de wet, mede in relatie tot de beleidsvoornemens. In de openbaarheidsparagraaf dient ingegaan te worden op de beleidsvoornemens (dan wel behaalde resultaten) met betrekking tot de actieve en passieve openbaarmaking en de verbetering van de informatiehuishouding;

-    verder komt er een landelijk Adviescollege openbaarheid en informatiehuishouding. De taken van deze commissie staan opgenomen in hoofdstuk 7 van de WOO. Voor wat betreft de gemeente zal het Adviescollege onder andere adviseren over de ingediende klachten bij het Adviescollege over de wijze waarop publieke informatie openbaar is gemaakt. 

De gemeente zal zijn processen moeten (her)inrichten. Een projectgerichte aanpak, samen met de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, is in werking gezet. Er is begonnen met bewustwording en het in kaart brengen van de (te veranderen) processen. 
Voor de implementatie en uitvoering van de WOO heeft het rijk financiële middelen ter beschikking gesteld aan de gemeenten. Deze bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen (2022-2026) zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het opleiden van medewerkers en het aanpassen van processen en de organisatie. De structurele middelen (vanaf 2026) zijn bedoeld voor de actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën zoals genoemd in de WOO, het aanwijzen van een contactfunctionaris en het beheer en onderhoud van systemen. Geertruidenberg ontvangt in 2023 €100.000 van het rijk.  


o    De Archiefwet 2021 (AW) is nog niet aangenomen, maar de verwachting is dat deze op 1 januari 2023 in werking treedt. Deze wetswijziging zal aansluiten bij de uitgangspunten van Digitale Toegankelijkheid Overheid: de informatiehuishouding op orde en duurzame toegankelijkheid.


o    De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) treedt na enig uitstel op 1 januari 2023 in werking. Deze wijzigt het onderdeel over het elektronisch bestuurlijk verkeer in de Algemene wet bestuursrecht. De wet geeft de burger het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze. Voor alle officiële berichten en diensten moet besloten worden welke elektronische weg open staat. En deze weg moet dan ook gerealiseerd worden. Voorbeeld: alle papieren aanvraagformulieren moeten gedigitaliseerd worden (webformulieren ontwikkelen) en via onze website aangeboden worden. Daarbij moet rekening gehouden worden met allerlei eisen aan deze digitale weg. Deze wet heeft invloed op de hele ambtelijke organisatie. 

Vijf gemeenten hebben met steun van de VNG een pilot uitgevoerd om de haalbaarheid van de WMEBV te testen. Op grond hiervan zal de invoering van de wet geleidelijk plaatsvinden. De pilot leverde ook een stappenplan op dat de gemeente kan gebruiken bij de implementatie van de wet. Een projectgerichte aanpak om deze nieuwe wetten te implementeren is noodzakelijk. 

•    Omgevingswet: na enkele keren te zijn uitgesteld treedt deze naar verwachting op 1 januari 2023 in werking. Gemeentelijke regelgeving die ziet op de fysieke leefomgeving moet worden aangepast en in lijn worden gebracht met de Omgevingswet. Met een projectmatige aanpak wordt geanticipeerd op de Omgevingswet. 

Vaste commissie van advies voor bezwaarschriften
De commissie is onafhankelijk en adviseert de raad, het college en de burgemeester over ontvangen bezwaarschriften. Maandelijks komt de commissie twee keer bij elkaar, maximaal is dit 24 keer per jaar. Per vergadering worden meerdere bezwaarschriften behandeld en worden er maximaal drie hoorzittingen gehouden. Ondanks dat de hoogte van de vergoeding de afgelopen 10 jaren gelijk is gebleven, is er structureel een te laag budget in de begroting opgenomen van €10.000 waardoor er bij een Turap jaarlijks geld bij gevraagd wordt om het tekort te dekken. Voorgesteld wordt om dit op de juiste manier te borgen en jaarlijks in de begroting €20.000 te reserveren. 

Binnen Overhead Bestuursondersteuning worden o.a. bedragen geraamd voor de contributie VNG, Uitvoering Wet Open Overheid, Presentiegelden commissie bezwaar/beroep en de bijdrage voor het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) van de  VNG.