Incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

In de begroting 2024-2027 dient een overzicht opgenomen te worden van de incidentele baten en lasten. Op basis hiervan kan beoordeeld worden of de begroting structureel en reëel sluitend is gedurende de begrotingsperiode. In onderstaande tabel zijn de incidentele baten en lasten opgenomen. Per bedrag wordt vervolgens een korte toelichting gegeven .  

(Verklaring afkortingen : V=Voordeel, N = Nadeel, U = Uitgave, I = Inkomst)

 

Presentatie saldo 2024   2025   2026   2027  
Saldo voor Reserves -439.000 V -1.752.000 V 2.304.000 N 2.220.000 N
Reserves 264.000 N 1.249.000 N -89.000 V -18.000 V
Saldo incl. reserves -175.000 V -503.000 V 2.215.000 N 2.202.000 N
                 
Incidenteel 1.914.000 N 1.648.000 N -109.000 V -79.000 V
Structureel begrotingssaldo -2.089.000 V -2.150.000 V 2.324.000 N 2.281.000 N
Saldo incidenteel structureel -175.000 V -502.000 N 2.215.000 N 2.202.000 N

 

Nr. Pr.

Omschrijving exploitatiebudget

U = Uitgave I = Inkomsten

I/U 2024 exploitatie 2024 reserves 2025 exploitatie 2025 reserves 2026 exploitatie 2026 reserves 2027 exploitatie 2027 reserves
Programma 1 Opgave Leefbaarheid
1 P1 Wegen, straten en pleinen U 25.000              
2 P1 Verkeerszaken U 110.000              
3 P1 Parkeerplaatsen en trottoirs U 55.000              
4 P1 Waterwegen/vaarwegen U 47.000              
5 P1 Plantsoenen en parken U 265.000   30.000          
6 P1 Mutaties reserves opgave 1 Leefbaarheid I   -452.000            
Totaal Programma 1 Opgave Leefbaarheid   502.000 -452.000 30.000 0 0 0 0 0
 
Programma 2 Opgave Duurzaamheid
7 P2 Algemeen Milieu U 50.000              
8 P2 Middelen Klimaatakkoord U 35.000           30.000  
9 P2 Mutaties reserves opgave 2 Duurzaamheid I   -50.000            
Totaal Programma 2 Opgave Duurzaamheid   85.000 -50.000 0 0 0 0 30.000 0
 
Programma 3 Opgave Mens en Zorg 
10 P3 Sportbeleid U 80.000              
11 P3 Mens en Zorg PL 6 Ondersteunend U 25.000              
12 P3 Inburgering en statushouders U -40.000              
13 P3 Subsidies Sociaal Domein U -25.000              
14 P3 Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg U 40.000              
15 P3 Sociale Werkplaatsen U         80.000   80.000  
16 P3 Algemene begraafplaatsen U 40.000              
Totaal Programma 3 Opgave Mens en Zorg   120.000 0 0 0 80.000 0 80.000 0
 
Programma 4 Opgave Wonen
17 P4 Volkshuisvesting U 80.000              
Totaal Programma 4 Opgave Wonen    80.000 0 0 0 0 0 0 0
 
Programma 5 Opgave Economie en Toerisme 
18 P5 Toerisme U 65.000   25.000          
Totaal Programma 5 Opgave Economie en Toerisme   65.000   25.000          
 
Programma 6 Opgave Bestuur en dienstverlening
19 P6 College van Burgemeester en wethouders U 50.000              
20 P6 Bevolkingsregister U 30.000   30.000          
Totaal Programma 6 Opgave Bestuur en dienstverlening  80.000 0 30.000 0 0 0 0 0
 
Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie 
21 P7 Grondexploitatie algemene dienst I -275.000   -110.000   -110.000   -110.000  
22 P7 Overhead Bestuursondersteuning college van B&W U     40.000          
23 P7 Overhead Personeel U 53.000              
24 P7 Overhead ICT U 60.000              
25 P7 Uitvoering Wet WOZ en OZB U 220.000   134.000          
26 P7 Algemene uitgaven en inkomsten U 586.000   199.000   -79.000   -79.000  
27 P7 Mutaties reserves opgave 7 Financiën U   840.000   1.300.000        
Totaal Programma 7 Financiën en organisatie    644.000 840.000 263.000 1.300.000 -189.000 0 -189.000 0
 
    Totalen separaat   1.576.000 338.000 348.000 1.300.000 -109.000 0 -79.000 0
    Totaal incidentele lasten en baten   1.914.000   1.648.000   -109.000   -79.000  

 

Onderstaand wordt per onderdeel van de tabel een korte toelichting gegeven op de incidentele baat of last.

1 Opstellen plan bluswatervoorziening.
2 Inhuur Projectleider A27
3 Onderzoek Parkeren (Kadernota)
4 Bebording waterwegen
5 Actualisatie beheergegevens openbare ruimte. In 2025 opstellen gebiedsvisie.
6 Onttrekkingen uit Vrije Algemene Reserve (VAR) ter dekking incidentele lasten
7 Opstellen integraal plan Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR)
8 Uitvoering Duurzaamheidsprogramma en Herijking in 2027.
9 Onttrekkingen uit Vrije Algemene Reserve (VAR) ter dekking incidentele lasten
10 Tijdelijke ondersteuning medewerker sport.
11 Ontwikkeling monitor
12 Lagere doorbelasting ambtelijke inzet
13 Minder Projectsubsidie Sociaal Domein
14 Vergoeding voorliggend veld Centrum Jeugd en Gezin 
15 Bijdrage sociale werkvoorziening onderhoud / huisvesting
16 Ruimen graven
17 Tijdelijke ondersteuning medewerker volkshuisvesting.
18 Incidentele uitgaven uitvoering toerisme beleid
19 Opstellen Toekomstvisie
20 Onderzoekskosten doorontwikkeling KCC (Klanten Contact Center)
21 Grondverkoop
22 Dienstverleningsonderzoek
23 Scholing en opleidingen personeel
24 Migratie naar Cloud (Corsa en Liber)
25 Omvorming Belastingensysteem
26 Omzetting Beleidsregel Provincie m.b.t.. Investeringen en verwerking nieuwe investeringen. Tevens incidentele extra storting van € 400.000 in voorziening gemeentelijke gebouwen op basis van geactualiseerd plan.
27 Toevoeging aan Vrije Algemene Reserve (VAR) ter verbetering solvabiliteit