Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

5.1 Programmaplan

Terug naar navigatie - Programmaplan

5.1. Context en aanleiding

5.1.1. Context 
In 2021 is de visie Economisch domein Geertruidenberg vastgesteld, deze is tot stand gekomen in samenwerking met onze partners op de terreinen economie en toerisme. Geertruidenberg is een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is en hebben de ambitie om het bedrijfsleven bij te staan in de duurzaamheidsopgave en het toekomstbestendig te maken. 

 

De ondernemers en organisaties hebben zware jaren achter de rug. Onder andere door de coronacrisis, maar inmiddels ook door de inflatie en energiecrisis. Ondernemers worden daarnaast gevraagd om te investeren in het verduurzamen van het bedrijf. 

 

Op het gebied van toerisme zijn mooie stappen gezet in de afgelopen jaren. De komende periode gaan we hiermee verder aan de slag, onder andere door het versterken van het merk ‘Vestingstad aan de Biesbosch’ en het stimuleren van het toeristisch ondernemerschap. 

 

Het programma economie & toerisme beschrijft wat we gaan doen, welke rol we aannemen en hoe we dat gaan betalen. De focus ligt daarbij op de komende drie jaar. Maar deze opgave vraagt om een lange termijnvisie, zodat ook ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Als gemeente richten wij ons op de volgende thema’s: Verbeteren vestigingsklimaat, circulaire, duurzame & innovatie economie en gastvrije gemeente. 

 

5.1.2 Aanleiding 
Met ruim 10.000 banen,  zo’n 2200 bedrijven, 5 bedrijventerreinen en 2 winkelgebieden hebben we een prima uitgangspunt. De ligging aan de Bergsche Maas en snelwegen A59 en A27, op de as tussen de grote steden Rotterdam en Antwerpen is uniek. Geertruidenberg als vestingstad, gelegen nabij Nationaal Park De Biesbosch en omsloten door water biedt veel potentie als toeristisch recreatieve hotspot.

 

Net als elders in Nederland neemt het aantal openstaande vacatures toe door de krapte op de arbeidsmarkt. We zien ook dat veel jongeren niet terugkeren als ze de gemeente hebben verlaten om elders te studeren. Het aantal inwoners groeit beperkt. De potentiele beroepsbevolking zal daardoor nauwelijks verder stijgen.  

 

Dit programma maakt duidelijk dat het heel belangrijk is om te blijven werken aan een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is.

 

We kunnen dit zeker niet alleen. In dit programma lichten we onze ambitie, visie en strategie toe. We willen met name benadrukken dat we samen met onze ondernemers en partners optrekken. We kunnen en doen dit niet alleen. 

 

5.2  Ambitie en Strategie

5.2.1 Ambitie
De centrale ambitie van dit programma is: De gemeente Geertruidenberg is gastvrij naar bezoekers, biedt een fijn leefklimaat voor de inwoners, voorziet in ruimte voor ondernemerschap en is klaar voor een duurzame & innovatieve economie. 

 

Onze lokale bedrijven zijn de drager van onze economie, de gemeente stimuleert, faciliteert en creëert de randvoorwaarden. We richten ons op een goed vestigingsklimaat,  een circulaire, duurzame & innovatieve economie en een gastvrije gemeente. 

 

5.2.2 Strategische doelstellingen

Er zijn drie hoofddoelen voor dit programma; één voor elk van de drie thema’s. 

 

1.    Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
We zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Daarnaast zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente.  

 

2.    Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder  
We staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. Innovatie stimuleren we en verbinden partijen met elkaar om stappen te kunnen maken. 

 

3.    De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers  
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terug komen naar de gemeente Geertruidenberg. 

 

5.2.3 Maatschappelijke effecten
Vanuit de hoofddoelen, worden er per programmalijn verschillende gewenste maatschappelijke effecten geformuleerd:
1.    Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
a.    Schonere, veiligere en aantrekkelijke bedrijventerreinen en winkelgebieden 
b.    Afname leegstand op bedrijventerreinen en winkelgebieden 
c.    Compacte winkelgebieden 
d.    Behoud werkgelegenheid en banen

 

2.    Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder  
a.    In 2050 is de Geertruidenbergse economie circulair, met als tussendoel 50% in 2030
b.    De bedrijventerreinen zijn in 2050 energieneutraal
c.    Meer ruimte voor innovatie vanuit bedrijven

 

3.    De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers  
a.    Verhoging toeristische recreatieve werkgelegenheid 
b.    Stijging van het aantal toeristische overnachtingen 
c.    Minimaal behoud van diversiteit van culturele organisaties en evenementen

 

5.2.4 Strategie
Dit programma stelt de opgave centraal. Dat betekent dat we niet uitsluitend kijken wat er kan vanuit bestaande kaders, maar dat we ons de vraag stellen: wat is er nú nodig om de uitdagingen het hoofd te bieden? Hoe houden we het economisch klimaat vitaal, ontwikkelen we door en pakken we de kansen aan. Dat vraagt om politieke daadkracht, ambtelijke slagkracht en een wendbare organisatie. 

 

We werken projectmatig en daarbij is het belangrijk om beweging te creëren. Hoewel de invloed soms beperkt is, heeft de gemeente op basis van de kaders en het stellen van randvoorwaarden de regie om de economische opgave op gang te brengen, te faciliteren en waar mogelijk te versnellen door de uitvoerdersrol te hand te nemen. De  gemeente fungeert vaak als lokaal regisseur. De regisseur stuurt betrokken partijen aan, stelt heldere doelen en komt tot concrete uitvoeringsplannen. Dit betekent dat:

 

•    Wij het bedrijfsleven betrekken, oproepen, op de verantwoordelijkheid wijzen en soms aansturen om een bijdrage te leveren en tot resultaten te komen;
•    Wij partijen ondersteunen en stimuleren. 


De gemeente neemt drie rollen aan binnen het programma economie. De rol van facilitator, uitvoerder of regisseur.  

 

Op sommige thema’s heeft de gemeente veel handelingsperspectief, op andere thema’s is dat minder. Bovendien brengen we focus aan: we zetten volledig in op thema’s die kunnen zorgen voor de grootste impact. Dat betekent dat er verschil zit tussen de hoeveelheid en omvang van concrete projecten en inspanningen per thema. 

 
5.2.5 Afbakening
Met het benoemen van de drie programmathema’s is binnen de opgave focus aangebracht, met als doel hierop vanuit een integrale aanpak te versnellen. 

We benadrukken dat de werving van bedrijven naar deze regio en promotie van de regio als verblijfsgebied niet tot de opgave behoort. Deze rol is weggelegd bij andere samenwerkingspartners zoals Rewin, Regio West-Brabant, Zuiderwaterlinie. 

Naast de inspanningen binnen dit programma werken we ook mee aan verschillende thema’s van andere programma’s zoals het programma Duurzaamheid en Leefbaarheid.    


5.3 Aanpak


5.3.1 Programmalijnen
Dit programma bestaat uit drie programmalijnen. Iedere programmalijn heeft een eigen thema; de thema’s zijn nauw met elkaar verbonden. 

 

1.    Verbeteren vestigingsklimaat 
We zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Daarnaast zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente.  

Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:

  • Kwaliteitsverbeterplan bedrijventerreinen
  • OV-hub bedrijventerreinen
  • Verkenning maritieme sector op thema's onderwijs en clustering
  • Startersprogramma

 

2.    Circulaire, duurzame & innovatieve economie

We staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. Innovatie stimuleren we en verbinden partijen met elkaar om stappen te kunnen maken.

Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:

  • In beeld brengen van de rest- en vraagstromen op bedrijventerreinen 
  • Uitreiken Groene Pluim
  • Aanbestedingsbeleid herzien

 

3.    Gastvrij naar bezoekers
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terug komen naar de gemeente Geertruidenberg. 

Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:

  • Verbeteren zichtbaarheid en beleefbaarheid vesting
  • Uitbreiding bewegwijzering en aanlegvoorziening op het water
  • Optimalisering fiets- en wandelstructuur

 

5.2 Ontwikkelingen

5.3 Beleidsindicatoren

Hoe gaan we dat meten?

Terug naar navigatie - Hoe gaan we dat meten?

 

   

Strategisch doel Beleidsindicatoren Meest recente meting *
Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren Leegstandscijfer bedrijventerreinen 56
  Leegstandscijfer winkelgebieden 28
  Aantal bedrijfsvestigingen 2170
  Aantal banen 10802
  Winkels buiten kern winkelgebied 40
Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder Toename energieopwek bij bedrijfspanden 21761
  % hergebruik primaire grondstoffen (landelijke monitor wordt ontwikkeld)**  
De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers Aantal banen toeristisch recreatieve branche 505
  Aantal overnachtingen (toeristenbelasting) 20899

* Economische barometer Geertruidenberg 2022

**Indicator geldt ook voor programma duurzaamheid

Wettelijke beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Wettelijke beleidsindicatoren

 

Nr. Taakveld Naam indicator  Jaar Waarde (Jaarrekening 2021) Begroot 2024 Eenheid Bron
14. 3. Economie Functiemenging ** 2022 52,3 52,0 % LISA
16. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 2022 1210 1219 Bedrijfsvestigingen per 10.000 inwoners KvK

** functiemengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.                  
                      

5.4 Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Het bedrijfsleven zal samen met ons moeten investeren om de hoofddoelen te halen. Dit vraagt inzet en ook een financiële bijdrage van het bedrijfsleven. Een risico is dat het bedrijfsleven hier niet aan voldoet. 

5.5 Investeringen

5.6 Lasten en Baten per programma

Lasten en Baten

Terug naar navigatie - Lasten en Baten

In onderstaande tabel zijn, overeenkomstig de BBV voorschriften en gespecificeerd per taakveld, de lasten en baten van het programma opgenomen. Als gevolg van de weergave in een veelvoud van € 1.000 kunnen er in de tabel afrondingsverschillen zitten. 

Begroot totaal van lasten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
P5 2.3 Recreatieve havens 9 8 8 8 8
P5 2.4 Economische havens en waterwegen 61 58 63 63 58
P5 3.1 Economische ontwikkeling 404 499 490 494 494
P5 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 39 41 41 41 41
P5 3.4 Economische promotie 217 290 250 225 225
P5 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 441 465 465 465 465
P5 5.4 Musea 27 31 31 31 31
P5 5.5 Cultureel erfgoed 207 210 209 209 209
P5 5.6 Media 653 630 630 630 630
P5 8.3 Wonen en bouwen 31 36 36 36 36
TOTAAL 2.089 2.268 2.223 2.202 2.197
Begroot totaal van baten
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
P5 2.3 Recreatieve havens 17 18 18 18 18
P5 2.4 Economische havens en waterwegen 30 31 31 31 31
P5 3.1 Economische ontwikkeling 38 53 53 53 53
P5 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 12 8 8 8 8
P5 3.4 Economische promotie 0 0 0 0 0
P5 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 42 42 42 42 42
P5 5.4 Musea 10 10 10 10 10
P5 5.5 Cultureel erfgoed 26 26 26 26 26
P5 5.6 Media 22 0 0 0 0
P5 8.3 Wonen en bouwen 4 4 4 4 4
TOTAAL 201 192 192 192 192
Begroot totaal van bestemming
Pr. Taakveld Taakveld omschrijving Na wijziging 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
P5 0.10 Mutaties reserves Lasten 0 0 0 0 0
P5 0.10 Mutaties reserves Baten 35 35 35 35 35
TOTAAL -35 -35 -35 -35 -35
Begroot resultaat
TOTAAL LASTEN 2.089 2.268 2.223 2.202 2.197
TOTAAL BATEN 201 192 192 192 192
TOTAAL RESERVES -35 -35 -35 -35 -35
SALDO Programma 5 1.853 2.041 1.996 1.975 1.970
Bedragen afgerond op veelvoud van € 1.000