7.1 Context en aanleiding
7.1.1 Context
Een financieel gezonde gemeente blijven is in deze onzekere tijden een opgave op zichzelf. Vanuit de Meicirculaire 2023 zijn de financiële vooruitzichten zeer ongunstig voor met name de jaren 2026 en verder. Waarbij er vanuit het rijk geen duidelijkheid is of er voor 2026 en verder extra middelen bijkomen of dat er eventueel gemeentelijke taken wegvallen. De val van het kabinet maakt de onzekerheid hierover nog groter. De gemeente Geertruidenberg staat hiermee evenals de meeste andere gemeenten in Nederland dan ook voor een grote uitdaging om een reële en sluitende begroting op te stellen. We zullen daarom eerst kritisch moeten kijken naar wat we moeten doen voordat we eventueel kunnen kijken naar wat we nog méér willen doen. We zullen daarin prioriteiten durven én moeten stellen en het liefst ook nog veiligheidskleppen inbouwen om ervoor te zorgen dat we voldoende vet op de botten houden om tegenvallers op te kunnen vangen en niet alleen op de korte, maar ook op de langere termijn aan onze taken en verplichtingen te kunnen blijven voldoen.
Bij het opmaken van de jaarstukken 2022 hebben we helaas ook moeten constateren dat we ten aanzien van de rechtmatigheid voor inkoop/aanbesteding steken hebben laten vallen. Hierop zullen organisatie breed de nodige inspanning moeten worden verricht om dit in de toekomst te voorkomen.
De relevante kaders voor het programma Financiën zijn:
* Structureel sluitende (meerjaren-)begroting
* Doelmatige en rechtmatige besteding van middelen
7.1.2 Aanleiding
Een van de uitdagingen vanuit het werken met programma’s is dat er op inhoud, de te bereiken maatschappelijke effecten, keuzes gemaakt moeten worden en heroverwogen moet worden om financiële ruimte te vinden voor gewenste maatschappelijke effecten én een structureel sluitende (meerjaren) begroting.
Het programma Financiën raakt alle programma’s. Enerzijds in het vinden van een balans in de lasten en baten van alle programma’s en anderzijds in de wijze waarop we hierop verantwoording afleggen en inzicht geven met behulp van meetbare criteria en ratio’s. De wijze waarop we een meerjarig structureel sluitende begroting aan college en gemeenteraad willen bieden vraagt om een organisatie brede aanpak met oog voor te behalen maatschappelijke effecten.
7.2 Ambitie en strategie
7.2.1 Ambitie
We willen een financieel gezonde gemeente blijven door gemeenschapsgeld op een zorgvuldige, doelmatige en rechtmatige manier te besteden. Het streven blijft om structureel sluitende (meerjaren-)begrotingen op te stellen met ruimte voor tegenslagen. Waarbij de lasten en baten die we hebben moeten bijdragen aan de opgaven die we geformuleerd hebben.
7.2.2 Strategische doelstellingen
We hebben vijf doelstellingen geformuleerd:
1. We zorgen voor een sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen
2. We hanteren vastgestelde, waaronder ook wettelijke, objectieve en meetbare criteria en ratio’s
3. We ontsluiten de P&C-producten voor iedereen en op een eenvoudige manier
4. We streven meer inzicht in de (financiële) voortgang van alle opgaven na
5. We zorgen ervoor dat de bestedingen rechtmatig worden gedaan
7.2.3 Maatschappelijke effecten
In deze opgave zijn twee maatschappelijke effecten die we willen bereiken gedefinieerd.
1. De lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgaven zijn geformuleerd.
2. Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren.
Dit programma stelt de te bereiken maatschappelijk effecten centraal, waarbij de samenhang met de maatschappelijke effecten uit andere programma’s niet uit het oog worden verloren. We gaan hierbij projectmatig te werken. Elk project heeft een heldere projectopdracht, zodat duidelijk is waar we naar toe werken en wat er van een ieder in het project wordt verwacht. Een project is pas afgerond als de resultaten/ nieuwe werkwijze in de lijn is geborgd. Het programma blijft de ontwikkelingen volgen.
Het programma financiën is niet leidend maar complimenterend aan de andere programma’s. De keuzes uit de andere programma’s worden financieel vertaald. De consequenties en de te maken keuze komen niet alleen in dit programma tot uiting.
7.3 Aanpak
7.3.1 Programmalijnen
Het programma is onderverdeeld in twee verschillende lijnen.
1. Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd
2. Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren.
We monitoren afhankelijk van het thema op twee manieren: kwantitatief en kwalitatief. Voor een aantal thema’s en projecten is kwantitatieve monitoring (bijv. aantal klachten) mogelijk, voor andere thema’s is dat moeilijker. Om de maatschappelijke effecten van het programma financiën te monitoren maken we gebruik van bestaande ratio’s/KPI’s. We rapporteren over de ratio’s/KPI’s in de P&C-documenten.
Doel |
Indicator |
Bron |
Lastendruk is in balans met de ambities |
|
|
We zorgen voor een structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen |
Kengetal structurele ruimte is groter dan 0% |
Begroting/ jaarrekening |
Sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen
|
Solvabiliteit is groter dan 20% Weerstandsratio groter dan 1,4 |
Begroting/ jaarrekening/ tussentijdse raadsvoorstellen |
We maken optimaal gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies |
% terugverdienen salariskosten subsidiemedewerker >125% |
Overzicht gerealiseerde nieuwe subsidies per jaar |
Gemeentelijke woonlasten zijn lager of gelijk aan het landelijk gemiddelde |
% belastingcapaciteit is kleiner of gelijk aan 100% |
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop we onze middelen besteden en de mate waarin we doelen realiseren |
|
|
Nagaan en vaststellen welke ratio’s/KPI’s inzicht geven in de realisatie van onze doelen |
Minimaal 1 indicator per doelstelling
|
Programmaplannen |
We ontsluiten de P&C producten voor een iedereen en op eenvoudige manier |
? nog te ontwikkelen |
|
We streven meer inzicht in de voortgang van de opgaven na |
? nog te ontwikkelen |
|
We zorgen ervoor dat bestedingen rechtmatig worden gedaan |
% Rechtmatigheidsfouten kleiner dan2% van de lasten incl. stortingen in reserves |
jaarrekening |