Paragraaf H - Wet open overheid (Woo)

De Paragraaf Wet open overheid (Woo) betreft een nieuwe verplichte paragraaf. In de paragraaf worden onder andere de beleidsvoornemens opgenomen.

 

Als overheid willen we onze inwoners en ondernemers goed van dienst zijn en ervoor zorgen dat relevante informatie snel en digitaal te vinden is. Op een transparante manier. Daarvoor is de Wet open overheid (Woo) ingevoerd. Dit is sinds 1 mei 2022 de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo stelt het actief openbaar maken van informatie aan de samenleving centraal en bevat nieuwe verplichtingen.


De nieuwe verplichtingen van de Woo zijn onder meer: 

  1. Het op orde brengen van de informatiehuishouding.
  2. Het aanwijzen van een Woo-contactfunctionaris.
  3. Het actief openbaar maken van documenten in 11 informatiecategorieën: wet- en regelgeving, organisatiegegevens, raadsstukken, jaarplannen en -verslagen, stukken van adviescolleges, bestuursstukken, Woo-verzoeken, convenanten, onderzoeken, beschikkingen en klachten,
  4. Deze documenten te publiceren en de publicatieplaats op te nemen in Woo-index van de minister van BZK.

 

De Woo-contactfunctionaris is reeds aangewezen. Voor het actief openbaar maken krijgen gemeenten vijf jaar de tijd, voor de informatiehuishouding op orde brengen acht jaar de tijd. Wanneer deze termijnen gaan lopen, is nog onbekend. Hiervoor wachten we op een besluit van de minister van BZK. De minister van BZK heeft de informatiecategorieën verdeeld in vier tranches. Voor de informatiecategorieën van de eerste tranche heeft inmiddels de eerste informele consultatieronde plaatsgevonden en op 13 juli zijn de werkdefinities van de eerste vier informatiecategorieën vastgesteld. Het betreft de volgende informatiecategorieën:

 

-    Organisatie- en bereikbaarheidsgegevens
-    Woo-verzoeken en -besluiten
-    Convenanten
-    Vergaderstukken decentrale overheden

 

Vooruitlopend op het besluit van de minister van BZK  is onder het programma Dienstverlening onderzocht wat er allemaal gebeuren moet om aan de actieve openbaarmakingsplicht te voldoen. Hiervoor is een documentenonderzoek uitgevoerd, zijn drie (groep)sinterviews gevoerd en is een werksessie georganiseerd met de proceseigenaren van de 11 informatiecategorieën. Algemene conclusie is dat  er een verbeterslag moet worden gemaakt in de informatiehuishouding o.a. de vindbaarheid van stukken en meer werkprocessen moeten worden uitgeschreven. Komend jaar gaan we hiermee aan de slag.