Programma 1 Opgave Leefbaarheid

1.1 Programmaplan

Terug naar navigatie - - 1.1 Programmaplan

1.3 Aanpak 

1.3.1 Programmalijnen 

Voor alle inspanningen vanuit het programma geldt dat sprake is van een (door)ontwikkeling die leidt tot maatschappelijk effect. Per jaar wordt daarbij de beoogde verzameling van inspanningen met de bijbehorende effecten geëvalueerd. De programmalijnen worden gevormd door het samenspel tussen de 6 strategische doelen en de 6 veranderprocessen. Dit leidt tot onderstaande samenvatting van inspanningen resultaten.

 

Strategische doelstellingen:
1. Sociale cohesie
2. Participatie en eigenaarschap
3. Openbare ruimte
4. Veiligheid
5. Mobiliteit
6. Vergroening

 

1.    Integraal wijkgericht samenwerken -> Strategisch doel 1, 2, 3, 4, 5, 6
De focus in dit veranderproces ligt op het anders organiseren van het Wijkgericht SAMENwerken. De bevinding is dat dit een succesvol initiatief is, maar dat het in essentie een vrij smalle insteek heeft (initiatieven in de openbare ruimte), terwijl op de wijktafels een breed scala aan onderwerpen langskomt. Het is waardevol om ook de andere wijkgerichte initiatieven te verbinden aan Wijkgericht SAMENwerken om zo nog beter aan te sluiten op de leefwereld van de inwoners. Waardevolle toevoegingen daarbij zijn het datagericht werken en het inzoomen op buurtniveau. Met datagericht werken worden analyses rijker doordat objectieve cijfers worden gekoppeld aan bestaande lokale informatie. Door in te zoomen op buurtniveau kan beter worden aangesloten op bestaande variaties in de openbare ruimte.  

 

Nr.

Inspanningen

Resultaat

1a

Datagericht werken

Objectieve informatie als basis voor wijkgericht werken.

1b

Verbreden van wijkgericht samenwerken

Verschillende initiatieven komen samen onder één vlag.

1c

De wijken én de buurten centraal stellen

Vanuit de wijken nader inzoomen op de differentiatie in de buurten.

1d

Als één gemeente communiceren

Duidelijkheid voor bewoners op alle onderwerpen in de openbare ruimte. 

1e

Kracht van bestaande initiatieven gebruiken

Continuïteit bij initiatieven die goed lopen.

 

1a. Er wordt objectieve informatie gearchiveerd en relevante data geanalyseerd voor het beoordelen van de behaalde (programma)doelen en het opstellen van doelstellingen in het jaarplan 2025.

1b. Door medewerkers van andere teams te betrekken bij initiatieven en hen te enthousiasmeren om te participeren in projecten is de integrale samenwerking verbeterd. Daarnaast is er vaker contact gelegd met samenwerkingspartners in de wijk en buurt. Ook op regionaal niveau wordt er samengewerkt aan het wijkgericht werken. 

1c. De actualiteiten per buurt zijn in beeld en er is contact met bewonerscomités en spilpersonen in wijk en buurt.

1d. Vanuit het cluster buitenruimte wordt er eenduidig gecommuniceerd en integraal afgestemd.

1e. Er is regelmatig contact inwoners en bewonerscomités. Daarnaast weten inwoners steeds vaker het team wijkgericht SAMENwerken te vinden. Aan het eind van het jaar heeft bijvoorbeeld elke inwoner die zich heeft ingezet voor zijn/haar buurt een persoonlijk kaartje ontvangen met een kleine attentie.

 

2.    De buurt in -> Strategisch doel 1, 2, 3, 4, 5, 6
Aan de voorkant in contact komen met buurtbewoners biedt allerlei voordelen voor zowel de inwoners als de gemeente. Door te buurten in de buurt ontstaat wederzijds begrip voor behoeftes en keuzes. Op verschillende vlakken zijn wij als gemeente al structureel aanwezig in de buurten, maar de inwoners ontgaat dit vaak. Door hier een actieplan voor op te stellen en eenduidig te communiceren over de buurtagenda gaat een structurele samenwerking tussen de inwoners en de gemeente ontstaan. De gemeente heeft 4 wijken en 17 buurten, door elke buurt 2x per jaar 1 week in het zonnetje te zetten kan hier vanuit alle wijkgerichte opgaven in de gemeente op worden aangehaakt. Vanuit de beheerders en wijkvoormannen wordt al gewerkt met onderhoudscycli in deze buurten, hier wordt op aangehaakt. Tegelijkertijd biedt dit een haakje om de Geertruidenberg App opnieuw te positioneren als enige ingang voor officiële meldingen. 

 

Nr.

Inspanningen

Resultaat

2a

Datagericht werken

Objectieve informatie als basis in elke buurt.

2b

Buurtagenda voor ‘Buurten in de buurt’

Heel het jaar zichtbaar in de buurt vanuit verschillende thema’s tegelijk.

2c

Op alle onderwerpen van de openbare ruimte in contact met bewoners

Wederzijdse toename van kennis over en vertrouwen in de openbare ruimte.

2d

Één ingang meldingen openbare ruimte

Duidelijkheid voor bewoners. Lagere werkdruk gemeente.

2e

Werkwijze integreren in bestaande werkprocessen

Eigenaarschap bij betrokken medewerkers in openbare ruimte

 

2a. We hebben objectieve informatie op buurtniveau in beeld gebracht. Het dashboard bevat informatie over adressen, participatie, sociale basis, eigenaarschap, typologie, programmalijnen e.d.

2b. We zijn het hele jaar wekelijks zichtbaar aanwezig geweest in de buurt. Elke week een andere buurt om vragen te beantwoorden, situaties te bekijken en eigenaarschap en initiatieven aan te moedigen. 

2c. Vanuit het project samen sterk in uw buurt is er wekelijks contact geweest met inwoners over meldingen. De meldingen zijn op locatie bekeken en het gesprek aangegaan met inwoners. 

2d. Het meldingssysteem is ingevoerd. 

2e. De betrokken teams vanuit buitenruimte hebben de buurtgerichte werkwijze omarmd en geïntegreerd in hun werkzaamheden. 

 

3.    Meerjarige duurzame inrichting openbare ruimte -> Strategisch doel 3, 5, 6
Het is een lang gekoesterde wens om meer in controle te zijn voor de lange termijn inrichting van de openbare ruimte. Landelijk gezien wordt dit geborgd door de volgende producten: DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte), LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte) en DUOR (Duurzaam Uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte). In het programma wordt hier de komende periode veel inzet op gepleegd. Waarbij DIOR en LIOR de voorlopers zijn van het UIOR. Eerst moeten immers keuzes gemaakt worden over de gewenste inrichting van de openbare ruimte voordat dit invulling krijgt in een uitvoeringsprogramma. Uiteindelijk leidt dit tot heldere beleidsmatige keuzes, een leidraad o.b.v. het beleid voor werkzaamheden door aannemers en een meerjarig uitvoeringsprogramma voor interne werkzaamheden voor de komende decennia. 

 

Nr.

Inspanningen

Resultaat

3a

Opstellen en vaststellen van DIOR

Integraal beleidskader voor duurzame inrichting van de openbare ruimte.

3b

Opstellen en vaststellen van LIOR

Inrichtingseisen aan de openbare ruimte aan de hand van een leidraad.

3c

Opstellen en vaststellen van DUOR

Meerjarig uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte.

 

3.a In maart 2025 wordt het DIOR aan de gemeenteraad voorgelegd. DIOR omvat het completeren van het integrale beleidskader alsmede het middels een scenariostudie, heroverwegen van het kwaliteitsniveau.

3.b Gekoppeld aan het DIOR wordt in 2025 ook de Leidraad openbare ruimte (LIOR) gecompleteerd en in productie genomen. Het LIOR is een web-based applicatie waar alle eisen (van beleid tot en met bestek) worden voorgeschreven

3.c Er komt geen separaat uitvoeringsprogramma, de duurzame programmering van de Openbare Ruimte landt zoals te doen gebruikelijk elk jaar in de Investeringsraming.  Het is wel de bedoeling om de voorspelbaarheid te vergroten en voor deze IR een doorkijk te geven over meerdere jaren.

 

4.    Duurzame koppelkansen projecten -> Strategisch doel 2, 3, 5, 6
Met de duurzame inrichting van de openbare ruimte is de (integrale) inhoud van de projecten in de openbare ruimte geborgd. Tot die tijd is aandacht gevraagd voor de projecten op de kortere termijn. De behoefte bestaat om meer in control te komen en verschillende doelstellingen meer in samenhang te benaderen. Dit krijgt vorm door vanuit een uniform format te werken waarin de werkvoorraad van projecten is weergegeven, inclusief bijbehorende koppelkansen. Om dit in de praktijk goed te laten verlopen is professionalisering nodig van het projectmatig werken. Daarnaast zijn er vernieuwde (integrale) werkprocessen nodig.   

 

Nr.

Inspanningen

Resultaat

4a

Format voor de werkvoorraad van projecten

Eenduidig overzicht waarin de status van alle civiele projecten zijn weergegeven.

4b

Koppelkansen (duurzame en regulier) benutten in projecten

Structureel borgen van koppelkansen bij nieuwe projecten.

4c

Werkproces civiele projecten en gebiedsontwikkelingen

Eenduidige werkwijze bij projecten en voor de afstemming tussen clusters.

4d

Projectmatig werken professionaliseren

Werken vanuit formats voor eenduidigheid en duidelijkheid.

 

We krijgen steeds beter grip op onze projecten. De doorontwikkeling van projectmatig werken is nog in volle gang. 

 

5.    Veiligheid in de openbare ruimte -> Strategisch doel 3, 4
De focus van het programma Leefbaarheid ligt op buiten; de openbare ruimte. Dit geldt ook voor veiligheid. Daarbij zijn enkele aspecten die voor veiligheid in de gemeente het meest in het oog springen. Hier wordt de focus op gelegd, om daarmee ruimte te scheppen voor verbetering op deze aspecten, naast de vele operationele werkzaamheden die van toepassing zijn voor het borgen van veiligheid. Het betreft beleving, jeugdproblematiek en fysieke inrichting. Allemaal in relatie tot de openbare ruimte.

 

Nr.

Inspanningen

Resultaat

5a

Datagedreven werken

Inzicht in de objectieve en subjectieve veiligheidsbeleving van inwoners.

5b

Interne samenwerking voor jeugdoverlast- en criminaliteit

Elkaars energie en inzet benutten door verschillende perspectieven aan elkaar te koppelen.

5c

Aansluiten bij het Buurten in de buurt

Veiligheidsissues in de buurt komen stelselmatig boven water.

5d

Veiligheid in de openbare ruimte in kaart

Informatie over de meest voorname knelpunten op het gebied van veiligheid in de openbare ruimte.

 

Zoals in het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2027 benoemd staat, wordt er jaarlijks een focusblad integrale veiligheid opgesteld. In de evaluatie van het focusblad 2024 is uitgebreid terug te lezen wat team Openbare Orde en Veiligheid (OOV) in 2024 heeft uitgevoerd. Een aantal voorbeelden:
-    Jeugd en veiligheid: structureel overleg rondom jeugd en veiligheid en voorlichtingen m.b.t. alcohol- en drugsgebruik.
-    High Impact Crimes: Prikactie en voetjesactie in samenwerking met politie en communicatie rondom babbeltrucs.
-    Ondermijning: Opstellen van een districtelijk uitvoeringsplan cybercrime, BIT actie uitgevoerd, lokale bestuurlijke controle, uitwerken en vaststellen van het uitvoeringsplan mensenhandel.
-    Zorg- en Veiligheid: Inzet op samenwerking met meldpunt crisiszorg, communicatie over het meldpunt crisiszorg naar inwoners, diverse woonoverlast casussen, trainingen radicalisering en extremisme.
-    Crisisbeheersing: het opleiden en trainen van (nieuwe) crisismedewerkers en het College van B&W.
-    Overige onderwerpen: plan van aanpak jaarwisseling, opvang van asielzoekers en vluchtelingen.

 

6.    Datagedreven werken -> Strategisch doel 1, 2, 3, 4, 5, 6 
De wens om meer datagedreven te werken komt terug in alle strategische doelstellingen, programmalijnen en maatschappelijke effecten. Met het datagedreven werken ontstaat, naast de praktische inspanningen, een objectiever beeld van de effecten die worden nagestreefd. Aan de voorkant helpt het om de behoeften beter te kunnen duiden, maar het is ook helpend in de analyses van specifieke inspanningen. Daarmee worden inspanningen doelmatiger en is de ruggengraat van de monitoring van het programma.

 

We zijn in toenemende mate bezig met datagedreven werken, zoals Samen sterk in uw buurt. 

1.2 Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - - 1.2 Ontwikkelingen

In onderstaande tabel staan de  begrote mutaties en de werkelijkheid t.o.v. voorgaande begrotingen/de kadernota. Voor detailinformatie verwijzen we naar het jaarrekening gedeelte. 

 

Pr.

Programmalijn

Omschrijving Programmalijn

Begroting
mutatie
2024

V/N

 

Werkelijk
mutatie
2024

V/N

 

P1

1.2

Gebiedsvisie amoveringslocaties 150 Kv

0

-

0 -

P1

1.3

Beschoeiing watergangen**

60.000

N

0 -

P1

1.5-1

Projectleider A27**

110.000 

N

110.000 N

P1

1.5-2

Parkeerbeleid actualiseren**

55.000

N

64.000  N

P1

1.5-3

Bebording waterwegen**

47.000

N

0 -

P1

1.6-1

Beheercapaciteit*

80.000

N

80.000 N

P1

1.6-2

Actualisatie beheergegevens en databeheer openbare ruimte**

180.000

N

92.000 N

P1

Totaal

 

532.000

N 346.000 N

* Structurele uitgaven t.b.v. extra capaciteit

** Dekking uit Vrije Algemene Reserve

Voor het programma Leefbaarheid zijn zeven ontwikkelingen voorzien. Het merendeel van de ontwikkelingen zijn eenmalige uitgaven voor 2024 die grotendeels worden gedekt uit de Vrije Algemene Reserve . De programmalijnen voor Leefbaarheid zijn sociale cohesie (1.1), participatie en eigenaarschap (1.2), openbare ruimte (1.3), veiligheid (1.4), mobiliteit (1.5) en vergroening (1.6). De meeste ontwikkelingen zijn van toepassing voor mobiliteit en vergroening. 

Toelichting op de tabel ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 1.2 Ontwikkelingen - Toelichting op de tabel ontwikkelingen

P1.3 Beschoeiing watergangen:

Inventariseren van status gemeentelijke beschoeiingen langs watergangen, met bijbehorend handelingsperspectief.

 

In 2024 is een aanvang gemaakt met het in kaart brengen van de binnen de gemeente aanwezige beschoeiingen.  Deze werkzaamheden lopen meerjarig.

 

P1.5-1 Projectleider A27:

Externe capaciteit voor het project van de A27. 

 

De ingehuurde projectleider bewaakt en borgt de verkeerskundige belangen van de gemeente Geertruidenberg binnen het project van Rijkswaterstaat.

 

                                                                                                          
P1.5-2 Parkeren:

Opvolging van motie waarbij door de Raad is besloten dat het parkeerbeleid in 2024 geactualiseerd wordt.

 

In 2024 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw parkeerbeleid, dat we in 2025 afronden.

 

P1.5-3 Bebording waterwegen:

Eenmalig op orde brengen van de vaarwegbebording langs de Donge.

 

In 2024 is  gestart met het inventariseren van de bebording en de staat daarvan. Naar aanleiding van de inventarisatie is het nodig gebleken  om enkele borden permanent te verwijderen, en andere toe te voegen. Het concept verkeersbesluit te water hiertoe heeft ter inzage gelegen. 

 

P1.6-1 Beheercapaciteit:

Om de ambities meer houvast te geven is structureel extra beheercapaciteit nodig. Door het verzamelen, organiseren en openen van data en daarmee productiviteit, efficiëntie en besluitvorming te verbeteren van alles in de openbare ruimte.  

 

Zoals beoogd, heeft deze structurele formatieruimte bijgedragen aan het op sterkte brengen van de totale capaciteit voor het beheer van de openbare ruimte.

 

P1.6-2 Beheergegevens en databeheer:

Van de openbare ruimte zijn nog niet alle beheergegevens op orde in Geertruidenberg en Raamsdonksveer, na een geslaagde pilot in 2022/2023 is dit wel het geval in Raamsdonk. Continuering van de pilot en afronding van het totale areaal.

 

Het betreft hier data over "groen". Inmiddels zijn ook de data in de andere kernen volledig op orde. 

1.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 1.3 Beleidsindicatoren

Hoe gaan we dat meten?

Terug naar navigatie - 1.3 Beleidsindicatoren - Hoe gaan we dat meten?

Onderstaande tabel is geactualiseerd op basis van de begrotingswijziging van het collegeakkoord. De wijzigingen hebben relatie met de aangescherpte maatschappelijke effecten bij de strategische doelen. Voor de meeste beleidsindicatoren is het streven de het cijfer, het aantal of het % stijgt. Voor een enkele is daling het gewenste effect op de langere termijn. 

 

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Begroting 2024

Jaarrekening 
2024

1.     Verbeteren van de sociale cohesie

-       % tevredenheid over thuis voelen in de gemeente

79,8%

** 

 

-       % tevredenheid in klaar staan voor elkaar

58,9%

**

 

-       Aantal wijkbudgetten aangevraagd (t.b.v. buurtactiviteiten)

9

28

 

-       Aantal burgerinitiatieven

22

60

 

-       Aantal acties vanuit de wijktafels

39

*

 

-       Aantal bewonerscomités

33

40

2.     Verhogen inzet en eigenaarschap

-       Cijfer betrekken en samenwerken

5.9

**

 

-       Aantal onderhoudsovereenkomsten met inwoners

15

*

 

-       Aantal meldingen ideeën wijk & buurt

12

39

 

-       Aantal participatieve projecten

*

*

3.     Verbeteren fysieke aspecten openbare ruimte

-       Cijfer zorg voor woon- en leefomgeving

6.6

**

 

-       % tevredenheid in schoon en netjes

54,8%

**

 

-       Aantal meldingen afval

381

1.295*** 

 

-       % tevredenheid over geen dingen kapot in openbare ruimte

69,1%

**

 

-       Aantal meldingen civiel openbare ruimte (wegen, riolering, groen, verlichting, voorzieningen)

2.779

2.745

 

-       Aantal duurzame koppelkansen benut

*

*

4.     Verhogen veiligheid

-       % tevredenheid in veilig in de buurt

89%

**

 

-       % tevredenheid in van overlast buurtbewoners

67%

**

 

-       Aantal initiatieven voor veilige fysieke inrichting

*

*

 

-       Aantal meldingen handhaving en overlast (totaal)

1.522

1.774

5.     Verbeteren bereikbaarheid

-       % tevredenheid in verkeersveiligheid

72%

**

 

-       Aantal verkeersongevallen (binnen onze gemeente en waar wij wegbeheerder van zijn) 

*

 80

 

-       Aantal meldingen verkeersveiligheid

125

122

 

-       Aantal meldingen parkeer- en verkeersoverlast

593

731

6.     Stimulering vergroening

-       % tevredenheid in genoeg groen

66,5%

**

 

-       % tevredenheid in onderhoud van groen

49,9%

**

 

-       Aantal meldingen groen

1.001

1.379

 

-       Aantal bomen

*

14.260

 

-       m2 aan areaal groen

*

874.393

* Zaken waar data nu nog ontbreekt, maar dit nader wordt onderzocht.

** Als gevolg van een eerdere bezuinigingsmaatregel neemt de gemeente Geertruidenberg niet jaarlijks, maar tweejaarlijks deel aan waarstaatjegemeente.nl. 

*** Diftar + beleidswijzigingen zorgen voor toename (het nieuwe inzamelen, luiercontainers bij kinderdagverblijven, toegangscontrole milieustraat) alsmede vervanging van mini containers GFT+e en restafval.

Wettelijke beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 1.3 Beleidsindicatoren - Wettelijke beleidsindicatoren

Voor programma 1 zijn geen  beleidsindicatoren voorgeschreven.

1.4 Risico's

Terug naar navigatie - - 1.4 Risico's

Het grootste risico voor het programma Leefbaarheid is de personele kwetsbaarheid van de opgaves. Meestal is één persoon hiervoor verantwoordelijk. Uitval of verloop heeft dan ook directe gevolgen voor de haalbaarheid van de doelen. De kans in het verlengde hiervan is dat met het programma een structuur en doelgerichtheid ontstaat, waardoor het werk duidelijker en samenhangender wordt. Uiteindelijk ligt de focus op de openbare ruimte en moet de focus echt liggen op een betere fysieke leefomgeving voor de inwoners.

 

Het grootste risico voor het programma Leefbaarheid is de personele kwetsbaarheid van de opgaves. Meestal is één persoon hiervoor verantwoordelijk en uitval of verloop heeft dan ook directe gevolgen voor de haalbaarheid van de doelen. 

1.5 Investeringen

Terug naar navigatie - - 1.5 Investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2024 of in het boekjaar 2024 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen. 

 

Kredietomschrijving  Toelichting 
Reconstructie Namer e.o. - Wegen Project reconstructie Namer e.o. start met de uitvoering in maart 2025. De  werkzaamheden  duren ongeveer één jaar.
Herinrichting parkeerplaats Ganzewiel* Dit project is afgerond in 2025.
Herinrichting Mr. Simon Buijsstraat - Wegen Dit project is de uitvoering gereed. De nieuwe bestrating zit nu in de onderhoudstermijn van 6 maanden. 
Reconstructie Kruising Stationsweg - Gasthuisstraat  -Plantsoen, Kadernota 24 Dit project is na besluit van uw raad in de tijd naar achteren geschoven en de daarmee vrijgekomen investering is ingezet voor de aanpassing van de kruising Maasdijk - Collegeweg. Dat project is in 2024 opgestart, oplevering is in 2025.

Reconstructie kruising Stadsweg - Mauritsweg, 
"Kadernota snelheidsremmende maatregelen"

Dit project is in 2024 gerealiseerd. 
Buitengebied Raamsdonk (A27) De werkzaamheden van de Zijlweg-Maasweg-Hooiweg zijn gereed. De uitvoering van de AchtersteDijk en de Aanwassenweg start 10 maart 2025.
Snoekweg (Dombosch) Deze werkzaamheden zijn gereed. Het werk zit nu in het onderhoudstermijn van 6 maanden.
Reconstructie Namer e.o. - Groen Groen wordt aangelegd na realiseren nieuw riool en bestrating .
Herinrichting Mr. Simon Buijsstraat - Groen Deze werkzaamheden zijn gereed. De beplanting heeft een onderhoudstermijn van twee jaar door de aannemer. Dit is inclusief inboet.
Houten brug Commandeurstraat

Deze brug is in november 2024 vervangen.

Houten brug Koningspark

Deze brug is in november 2024 in productie gegaan en wordt in april 2025 geplaatst.

Investeringen tbv tractie wegen, straten en pleinen  
Fuso werkbus vp-156-h  Aanbesteding doorlopen en voertuig geleverd.
Fuso werkbus vv-881-x Aanbesteding wordt 2025 opgestart.
Fuso werkbus vv-218-x Aanbesteding gegund levering 2025.
Fuso werkbus vv-219-x Aanbesteding gegund levering 2025.
Shovel Aanbesteding gegund levering 2025.
Investeringen t.b.v. openbare verlichting  
OV: armaturen 2024 In 2024 zijn we gestart met het vervangen van  700 LED armaturen, Q2 2025 wordt dit afgerond.
OV: lichtmasten 2024 In 2024 zijn  we gestart met het vervangen van  250 lichtmasten, Q2 2025 wordt afgerond. 

 

1.6 Lasten en Baten per programma

Terug naar navigatie - - 1.6 Lasten en Baten per programma

Lasten en Baten

Terug naar navigatie - 1.6 Lasten en Baten per programma - Lasten en Baten

In onderstaande tabel zijn, overeenkomstig de BBV voorschriften en gespecificeerd per taakveld, de lasten en baten van het programma opgenomen. Als gevolg van de weergave in een veelvoud van € 1.000 kunnen er in de tabel afrondingsverschillen zitten. 

Programma 1 Leefbaarheid
(bedragen x € 1.000)
LASTEN
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
1.2
Openbare orde en veiligheid
153
240
245
242
-3
V
2.1
Verkeer en vervoer
3.768
3.386
3.583
4.125
541
N
2.2
Parkeren
1
61
6
2
-4
V
2.4
Economische havens en waterwegen
267
253
274
188
-85
V
5.3
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
31
42
54
52
-2
V
5.5
Cultureel erfgoed
69
49
55
53
-2
V
5.7
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
2.107
2.447
2.735
2.547
-189
V
Programma 1 Leefbaarheid
6.396
6.478
6.952
7.209
257
N
BATEN
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
1.2
Openbare orde en veiligheid
3
0
0
0
0
-
2.1
Verkeer en vervoer
981
295
437
952
-515
V
2.2
Parkeren
0
5
5
0
5
N
2.4
Economische havens en waterwegen
19
18
20
28
-8
V
5.3
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
0
0
0
0
0
-
5.5
Cultureel erfgoed
7
0
7
7
0
-
5.7
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
15
14
14
15
-1
V
Programma 1 Leefbaarheid
1.025
332
483
1.002
-519
V
Totaal van bestemming
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
0.10
Mutaties reserves Lasten
5
5
2.825
2.820
-5
V
0.10
Mutaties reserves Baten
113
452
452
269
183
N
Programma 1 Leefbaarheid - Bestemming
-108
-447
2.373
2.551
178
N
Totaal resultaat
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
Totaal Lasten
6.396
6.478
6.952
7.209
257
N
Totaal Baten
1.025
332
483
1.002
-519
V
Totaal Reserves
-108
-447
2.373
2.551
178
N
Saldo Programma 1 Leefbaarheid
5.263
5.699
8.842
8.758
-84
V