
Programma 5 Opgave Economie en Toerisme
5.1 Programmaplan
Terug naar navigatie - - 5.1 Programmaplan5.3 Aanpak
5.3.1 Programmalijnen
Dit programma bestaat uit drie programmalijnen. Iedere programmalijn heeft een eigen thema; de thema’s zijn nauw met elkaar verbonden.
1. Verbeteren vestigingsklimaat
We zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Daarnaast zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente.
Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:
- Kwaliteitsverbeterplan bedrijventerreinen
- OV-hub bedrijventerreinen
- Verkenning maritieme sector op thema's onderwijs en clustering
- Startersprogramma
Voor bedrijventerrein Dombosch is een kansenkaart opgesteld. Een aantal kansen zijn opgepakt, zoals:
We hebben een OV-hub in de vorm van een fietskluis aan de Ottergeerde gerealiseerd voor werknemers en stagiaires als vervolgvervoer van de bushalte naar het bedrijf. Met de maritieme bedrijven hebben we ingezet om te komen tot een collectief maritiem cluster. Er is een vereniging in oprichting. Daarnaast is in samenwerking met WMI Werkendam een scholingsaanbod voor bedrijven en werknemers uit de gemeente Geertruidenberg aangeboden. Voor starters hebben we samen met de gemeente Drimmelen startersbijeenkomsten georganiseerd. Voor de groeiers zijn er Zaakvooruitdagen georganiseerd om individuele ondernemers te helpen bij hun plannen en ambities. |
2. Circulaire, duurzame & innovatieve economie
We staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. Innovatie stimuleren we en verbinden partijen met elkaar om stappen te kunnen maken.
Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:
- In beeld brengen van de rest- en vraagstromen op bedrijventerreinen
- Uitreiken Groene Pluim
- Aanbestedingsbeleid herzien
We hebben de reststromen van de bedrijven in de gemeente Geertruidenberg in een dashboard in beeld gebracht. Samen met Rewin en VOG is een pilot doorlopen voor het inzamelen van een tweetal reststromen op Dombosch. Tijdens het jaarlijkse Connecting Event voor ondernemers, dit jaar in het thema sustainability, is de Groene Pluim uitgereikt aan MCAP. De thema's lokaal, duurzaam en circulair zijn opgenomen in het aanbestedingsbeleid dat in 2024 is vastgesteld. |
3. Gastvrij naar bezoekers
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terug komen naar de gemeente Geertruidenberg.
Om de maatschappelijke effecten te realiseren werken we o.a. aan deze inspanningen:
- Verbeteren zichtbaarheid en beleefbaarheid vesting
- Uitbreiding bewegwijzering en aanlegvoorziening op het water
- Optimalisering fiets- en wandelstructuur
In mei is een spreekwoordenroute gelanceerd met het thema Zuiderwaterlinie, die bezoekers op een leuke en leerzame manier de vesting laat beleven. We hebben voorbereidingen getroffen voor het aansluiten van VVV-Geertruidenberg als een toeristisch informatiepunt onder de koepel Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) de Langstraat. Ook Heusden valt onder dit RBT, wat kansen biedt om beide vestingsteden gezamenlijk te promoten. De waterbewegwijzering op De Donge is vernieuwd voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart. Ook het verwijzingssysteem naar de jacht- en verenigingshavens is vervangen. We hebben onderzoek uitgevoerd naar de toeristische kansen en obstakels voor de Halvezolenlijn. Het Halvezolenpad is voor de gemeente Geertruidenberg een belangrijke fiets- en wandelverbinding. Bij dit onderzoek zijn o.a. ook de andere gemeenten waar de lijn doorheen loopt, de heemkundigen en de provincie betrokken. Het rapport biedt een basis om samen de Halvezolenlijn beter zichtbaar en beleefbaar te maken. Daarnaast hebben we voorbereidingen getroffen voor drie fietsroutes, door de stelling Breda-Geertruidenberg van de Zuiderwaterlinie, waarbij mensen meer te weten komen over de historie van het gebied, terwijl ze door een mooie omgeving fietsen. |
5.2 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 5.2 OntwikkelingenVoor de opgave Economie en Toerisme zijn geen mutaties.
5.3 Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - 5.3 BeleidsindicatorenHoe gaan we dat meten?
Terug naar navigatie - 5.3 Beleidsindicatoren - Hoe gaan we dat meten?
Strategisch doel | Beleidsindicatoren | Begroting 2024 | Jaarrekening 2024 |
Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren | Leegstandscijfer bedrijventerreinen | 56 | 39 |
Leegstandscijfer winkelgebieden | 28 | 24 | |
Aantal bedrijfsvestigingen | 2.170 | 2.337 | |
Aantal banen | 10.802 | 11.289 | |
Winkels buiten kern winkelgebied | 40 | 40 | |
Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder | Energieopwek bij bedrijfspanden (GV) | 21.761 | 25.500 |
% hergebruik primaire grondstoffen (landelijke monitor wordt ontwikkeld) | |||
De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers | Aantal banen toeristisch recreatieve branche | 505 | 550 |
Aantal overnachtingen (toeristenbelasting) | 20.899 | 30.317 |
Wettelijke beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 5.3 Beleidsindicatoren - Wettelijke beleidsindicatoren
Nr. | Taakveld | Naam indicator | Jaar | Waarde (Jaarrekening 2023) | Begroot 2024 | Eenheid | Bron | Jaarrekening 2024 |
14. | 3. Economie | Functiemenging * | 2022 | 52,3 | 52,0 | % | LISA | 51,8 |
16. | 3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 2022 | 125 (per 1.000 inwoners) | 1.219 | Bedrijfsvestigingen per 10.000 inwoners | KvK | 1.278 |
* functiemengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
5.4 Risico's
Terug naar navigatie - - 5.4 Risico'sHet bedrijfsleven zal samen met ons moeten investeren om de hoofddoelen te halen. Dit vraagt inzet en ook een financiële bijdrage van het bedrijfsleven. Een risico is dat het bedrijfsleven hier niet aan voldoet.
Het bedrijfsleven zal samen met ons moeten investeren om de hoofddoelen te halen. Dit vraagt inzet en ook een financiële bijdrage van het bedrijfsleven. Een risico is dat het bedrijfsleven hier niet aan wil voldoen. |
5.5 Investeringen
Terug naar navigatie - - 5.5 InvesteringenVoor het programma Economie en Toerisme zijn geen investeringen voorzien.
5.6 Lasten en Baten per programma
Terug naar navigatie - - 5.6 Lasten en Baten per programmaLasten en Baten
Terug naar navigatie - 5.6 Lasten en Baten per programma - Lasten en BatenIn onderstaande tabel zijn, overeenkomstig de BBV voorschriften en gespecificeerd per taakveld, de lasten en baten van het programma opgenomen. Als gevolg van de weergave in een veelvoud van € 1.000 kunnen er in de tabel afrondingsverschillen zitten.
Programma 5 Economie en Toerisme |
(bedragen x € 1.000) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
2.3 |
Recreatieve havens |
3 |
8 |
8 |
6 |
-2 |
V |
|||
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
73 |
58 |
65 |
69 |
4 |
N |
|||
3.1 |
Economische ontwikkeling |
370 |
499 |
468 |
461 |
-7 |
V |
|||
3.3 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
41 |
41 |
41 |
41 |
0 |
- |
|||
3.4 |
Economische promotie |
173 |
290 |
279 |
270 |
-9 |
V |
|||
5.3 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
420 |
465 |
472 |
461 |
-11 |
V |
|||
5.4 |
Musea |
32 |
31 |
33 |
33 |
0 |
- |
|||
5.5 |
Cultureel erfgoed |
186 |
210 |
256 |
216 |
-40 |
V |
|||
5.6 |
Media |
653 |
630 |
706 |
704 |
-2 |
V |
|||
8.3 |
Wonen en bouwen |
30 |
36 |
36 |
36 |
0 |
- |
|||
Programma 5 Economie en Toerisme |
1.981 |
2.268 |
2.364 |
2.297 |
-67 |
V |
||||
BATEN |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
2.3 |
Recreatieve havens |
3 |
18 |
32 |
33 |
-1 |
V |
|||
2.4 |
Economische havens en waterwegen |
30 |
31 |
42 |
37 |
5 |
N |
|||
3.1 |
Economische ontwikkeling |
4 |
53 |
3 |
8 |
-5 |
V |
|||
3.3 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
7 |
8 |
1 |
1 |
0 |
- |
|||
3.4 |
Economische promotie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
5.3 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
44 |
42 |
46 |
43 |
3 |
N |
|||
5.4 |
Musea |
13 |
10 |
12 |
13 |
-1 |
V |
|||
5.5 |
Cultureel erfgoed |
49 |
26 |
52 |
53 |
-1 |
V |
|||
5.6 |
Media |
22 |
0 |
45 |
45 |
0 |
- |
|||
8.3 |
Wonen en bouwen |
2 |
4 |
4 |
4 |
0 |
- |
|||
Programma 5 Economie en Toerisme |
174 |
192 |
237 |
237 |
0 |
- |
||||
Totaal van bestemming |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
0.10 |
Mutaties reserves Lasten |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
0.10 |
Mutaties reserves Baten |
34 |
35 |
43 |
42 |
1 |
N |
|||
Programma 5 Economie en Toerisme - Bestemming |
-24 |
-35 |
-43 |
-42 |
1 |
N |
||||
Totaal resultaat |
||||||||||
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
||||
Totaal Lasten |
1.981 |
2.268 |
2.364 |
2.297 |
-67 |
V |
||||
Totaal Baten |
174 |
192 |
237 |
237 |
0 |
- |
||||
Totaal Reserves |
-24 |
-35 |
-43 |
-42 |
1 |
N |
||||
Saldo Programma 5 Economie en Toerisme |
1.783 |
2.041 |
2.084 |
2.018 |
-66 |
V |