Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie

7.1 Programmaplan

Terug naar navigatie - - 7.1 Programmaplan

7.3 Aanpak 

7.3.1 Programmalijnen

Het programma is onderverdeeld in twee verschillende lijnen.
1.    Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd

 

We blijven inzetten op een structureel en reëel sluitende begroting. In 2024 hebben we dan ook de start gemaakt met het proces om meerjarig een sluitende begroting te realiseren. Zoals u ook in de begroting 2025-2028 heeft kunnen lezen lukt dit voor het begrotingsjaar, maar nog niet in meerjarig perspectief. Dat wordt de stap naar de kadernota 2026. We moeten hierin balanceren tussen de stijgende kosten en het onvoldoende meestijgen van de algemene uitkering. Bovendien blijft de financiële onzekerheid vanuit het Rijk groot. We streven er naar om niet te snijden in het voorzieningenniveau en de lastendruk in balans te houden met onze ambities.


2.    Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren. 

 

Door de programma's uit het college uitvoeringsprogramma om te zetten naar de begroting, geven we inwoners en partners duidelijk inzicht in hoe wij volgens de wet en regels werken. In de opbouw van het programma (en nu ook in al onze P&C producten) maken we duidelijk hoe de strategische doelen, maatschappelijke effecten, resultaten en bijbehorende budgetten met elkaar verbonden zijn.

 

Beleidsindicatoren

We monitoren afhankelijk van het thema op twee manieren: kwantitatief en kwalitatief. Voor een aantal thema’s en projecten is kwantitatieve monitoring (bijv. aantal klachten) mogelijk, voor andere thema’s is dat moeilijker. Om de maatschappelijke effecten van het programma financiën te monitoren maken we gebruik van bestaande ratio’s/KPI’s. We rapporteren over de ratio’s/KPI’s in de P&C-documenten.

 

Doel

Indicator

Bron

Lastendruk is in balans met de ambities

 

We zorgen voor een structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen

Kengetal structurele ruimte is groter dan 0%

Begroting/ jaarrekening

Sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen

 

Solvabiliteit is groter dan 20%

Weerstandsratio groter dan 1,4

Begroting/ jaarrekening/ tussentijdse raadsvoorstellen

We maken optimaal gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies

% terugverdienen salariskosten subsidiemedewerker >125%

Overzicht gerealiseerde nieuwe subsidies per jaar

Gemeentelijke woonlasten zijn lager of gelijk aan het landelijk gemiddelde

% belastingcapaciteit is kleiner of gelijk aan 100%

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop we onze middelen besteden en de mate waarin we doelen realiseren

 

Nagaan en vaststellen welke ratio’s/KPI’s inzicht geven in de realisatie van onze doelen

Minimaal 1 indicator per doelstelling

 

Programmaplannen

We ontsluiten de P&C producten voor een iedereen en op eenvoudige manier

? nog te ontwikkelen

 

We streven meer inzicht in de voortgang van de opgaven na

? nog te ontwikkelen

 

We zorgen ervoor dat bestedingen rechtmatig worden gedaan

% Rechtmatigheidsfouten kleiner dan2% van de lasten incl. stortingen in reserves

jaarrekening

 

Onvoorzien Uitgaven
Binnen taakveld 0.8 wordt in de begroting 2024-2027 rekening gehouden met een post voor onvoorziene uitgaven van € 45.000 per jaar. Deze post is daarmee ongewijzigd ten opzichte van de ramingen in voorgaande jaren. 

 

In 2024 is er slechts € 25.000 gebruikt voor de evaluatie AZC Hermenzeil. Het restant is als algemeen dekkingsmiddel ingebracht in de slotwijziging.

 

7.2 Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - - 7.2 Ontwikkelingen

In onderstaande tabel staan de  begrote mutaties en de werkelijkheid t.o.v. voorgaande begrotingen/de kadernota. Voor detailinformatie verwijzen we naar het jaarrekening gedeelte. 

 

Pr Programmalijn Omschrijving programmalijn Begroting mutatie 2024 V/N Jaarrekening mutatie 2024 V/N
P7 - Afschaffen hondenbelasting (nieuw) 93.000 N n.v.t. n.v.t.
P7 - Uitbreiding/correctie taken Buitenruimte buiten 50.000 N n.v.t. n.v.t.
P7 Totaal    143.000 N - -

 

Toelichting op de tabel ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 7.2 Ontwikkelingen - Toelichting op de tabel ontwikkelingen

Naar aanleiding van de moties van 2022  (begroting 2023) en de eerdere motie (kadernota 2018) wordt in de begroting 2024 voorgesteld de hondenbelasting af te schaffen. De bescheiden opbrengst (0,70%) ten opzichte van de totale belastingopbrengst, in combinatie met de stijgende uitvoeringskosten maken dat deze belastingsoort eindig is. De bruto opbrengst van de hondenbelasting lag in het verleden ongeveer op € 90.000. Omdat er ook directe en indirecte kosten tegenover staan, zoals met name de kosten van de heffing en de invordering, handhaving e.d. is het netto bedrag lager. De kosten, welke worden ingeschat op € 30.000 vallen ook weg zodat in principe het netto resultaat van de afschaffing € 60.000 bedraagt. 

 

De trend zien we overigens bij steeds meer gemeenten in Nederland. Ter ondersteuning onderstaande cijfers:
- In 2010 kennen 308 gemeenten een hondenbelasting
- In 2020 kennen 196 gemeenten een hondenbelasting
- In 2023 kennen 136 gemeenten (= 40% van alle gemeenten) een hondenbelasting 

 

In de begroting 2024 is de impact van het afschaffen van de hondenbelasting meegenomen. De belasting is in 2024 daadwerkelijk afgeschaft en er is daarmee in de jaarrekening 2024 geen effect.

 

7.3 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - 7.3 Beleidsindicatoren

Hoe gaan we dat meten?

Terug naar navigatie - 7.3 Beleidsindicatoren - Hoe gaan we dat meten?

Onderdeel Financiën

Strategisch doel Beleidsindicatoren  Jaarrekening 2024
Lastendruk is in balans met de ambities  
Structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen

- Kengetal structurele ruimte is groter dan 0%
- Solvabiliteit is groter dan 20%
- Weerstandsratio groter dan 1,4 

-Structurele ruimte -0,38
-Solvabiliteit 29,47
-Weerstandsratio 5,57

We maken optimaal gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies - % terugverdienen salariskosten subsidiemedewerker >125% Vacature subsidiemedewerker is niet ingevuld.
 Gemeentelijke woonlasten zijn lager of gelijk aan het landelijk gemiddelde -  % belastingcapaciteit is kleiner of gelijk aan 100%  96%
Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop we onze middelen besteden en de mate waarin we doelen realiseren  
Criteria en ratio’s -  Minimaal 1 indicator per doelstelling -
Ontsluiting van P&C-producten - aantal raadpleging Pepperflow 

190

Inzicht in (financiële) voortgang van alle opgaven -  nog ontwikkelen -
Rechtmatige besteding - % Rechtmatigheidsfouten kleiner dan2% van de lasten incl. stortingen in reserves Zie Rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening 2024.

 

Organisatie

 

Strategisch doel Beleidsindicatoren  Jaarrekening 2024
We brengen in beeld hoe onze organisatie is ingericht en welke kennis en kunde we in huis hebben om de opgaven waar we voor staan het hoofd te kunnen bieden.

-      Subsidies waarop we een beroep hebben gedaan.

Er is geen invulling gegeven aan de functie voor het binnenhalen van subsidies.
  -       Strategische personeelsplanning Begin 2024 heeft er een kwantitatieve inventarisatie en analyse van de personele data plaatsgevonden. Op basis van opvallende data zijn speerpunten voor HR bepaald. O.a. het verdere professionaliseren van onboarding en het onderzoeken van de mogelijkheden voor oudere medewerkers.
De gemeente Geertruidenberg onderscheidt zich ten opzichte van andere vergelijkbare werkgevers door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap -       Personeelsverloop In 2024 zijn er 28 nieuwe medewerkers in dienst gekomen en 30 medewerkers hebben onze organisatie verlaten. 
  -       Invulling vacatures In 2024 zijn 44 vacatures uitgezet. Hiervan zijn er 12 niet structureel ingevuld. 
  -       Medewerkersonderzoek In 2024 heeft er geen medewerkersonderzoek plaats gevonden.
We onderzoeken onze huisvesting. Voldoet het “huis van de gemeente” nog aan de vereisten op het gebied van het hybride werken, duurzaamheid en de consequenties van het werken aan maatschappelijke opgaven? Zie nadere uitwerking in de opgave Bestuur en Dienstverlening In 2024 is de ontvangsthal en publieksbalie van het gemeentehuis vernieuwd. Daarmee voldoen we aan de huidige standaard en de maatschappelijke opgaven waar we voor staan.

 

Wettelijke beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - 7.3 Beleidsindicatoren - Wettelijke beleidsindicatoren

 

Nr. Taakveld Naam indicator  Waarde (Jaarrekening 2023) Begroot 2024 Eenheid Bron Jaarrekening 2024
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 8,64 7,7 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 8.7 
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 8,01 6,8 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7.7
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten 857  756 Kosten per inwoner Eigen gegevens 975
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 15,23 10 Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 11,96
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead  12,25 14 % van totale lasten Eigen gegevens 20,96
35. 8. Vhrosv** Gemiddelde WOZ waarde  329 328 * Duizend € CBS  346
36. 8. Vhrosv** Nieuw gebouwde woningen 2,08 14,3 Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen

2,77

37. 8. Vhrosv** Demografische druk  74,5 74,8 * % CBS  75,1
38. 8. Vhrosv** Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden  790 826 * In € COELO  837
39. 8. Vhrosv** Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden  894 904 * In € COELO  950

*Cijfers  2023
**Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

7.4 Risico's

Terug naar navigatie - - 7.4 Risico's

Risico's onderdeel Financiën

Risico renteschommelingen

De gemeente leent voor haar financieringsbehoefte gelden op de kapitaalmarkt. Dat is op zich ook geen probleem als de aflossing en de rente van de leningen kan worden (terug)betaald. Omdat de gemeente de begroting in meerjarenperspectief opstelt, wordt ook de renteprognose voor de toekomstige jaren (4 jaar) ingeschat. Indien blijkt dat de rente op de wereldmarkt stijgt, zal de gemeente maatregelen moeten treffen om deze rentestijging in meerjarenperspectief op
te vangen. In feite zijn er dan 2 opties. Enerzijds vergroten eigen inkomsten of anderzijds daling van voorgenomen uitgaven. Veelal is een combinatie van maatregelen de oplossing.

 

In 2024 hebben er geen ontwikkelingen plaatsgevonden waardoor het risico en de bijbehorende impact gelijk zijn gebleven. De kapitaalmarkt blijft onvoorspelbaar. Afgelopen jaar is in de begroting 2025 reeds ingespeeld op dit risico door een hogere rekenrente toe te passen.

 

Risico precariobelasting niet kunnen innen

De gemeente heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank tot gegrondverklaring van het beroep van een netbeheerder tegen de opzegging van een duurovereenkomst. Daarnaast is de netbeheerder  in cassatie gegaan tegen de uitspraak van de belastingrechter tot ongegrondverklaring van zijn beroep tegen heffing precariobelasting 2017. In het slechtste geval (hoger beroep gemeente ongegrond,  cassatie netbeheerder gegrond) betekent dit dat er geen precariobelasting meer geïnd kan worden van deze netbeheerder over de jaren 2017 t/m 2021.

 

Eind 2024 heeft de gemeenteraad besloten een vaststellingsovereenkomst te sluiten met de waternetbeheerder. Dit betekent dat de openstaande vordering middels deze overeenkomst zal worden voldaan zodra de handtekeningen onder de vaststellingsovereenkomst zijn gezet.

 

Risico Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen

De algemene uitkering wordt gebaseerd op een vooraf bepaald aantal maatstaven (bijv: aantal inwoners, woningen, jongeren, bijstandontvangers, woz waarde) en per maatstaf wordt een bedrag per eenheid ontvangen. Zowel de maatstaven als de eenheden zijn aan verandering onderhevig. Het Rijk hanteert bij de bepaling van de omvang van de algemene uitkering ook het principe "samen de trap op, samen de trap af". Dat wil zeggen dat als het Rijk meer uitgeeft, dat dan ook min of meer automatisch de gemeente meer uitkering ontvangen, maar andersom gaat dat ook op. Als het Rijk moet bezuinigen, wordt deze ook op de algemene uitkering gespiegeld.

 

Het Rijk zal de komende paar jaar, vanaf 2026, het zogenoemde ravijnjaar, relatief gaan korten op de Algemene Uitkering. In 2024 zijn er geen signalen ontvangen dat het Rijk gemeenten tegemoet zal komen. Dit risico is derhalve nog altijd actueel.

 

7.5 Investeringen

Terug naar navigatie - - 7.5 Investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2024 of in het boekjaar 2024 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen. 

 

Kredietomschrijving  Toelichting
Opgave 7 Financiën  
Mobile devices 2024 In 2024 is er geïnvesteerd in  nieuwe smartphones.  Een deel is nog niet vervangen maar voldoet niet aan de vereisten in het kader van bereikbaarheid.  Daarom wordt het restant  meegenomen naar 2025. 
Vervangingsinvesteringen hardware en software In de loop van 2024 zijn repeterende investeringen in hard en software  overgeheveld van het investeringsplan naar exploitatiebudgetten. 
Werkplek Hardware In 2024 is er geïnvesteerd in nieuwe software en hardware voor een betere dienstverlening. Ook heeft er een  upgrade plaatsgevonden van bestaande hardware en software om de cyberweerbaarheid te verhogen. 
Hybride werken, Kadernota 2024 In 2024 zijn er werkplekken vervangen door nieuwe werkplekken die hybride werken ondersteunen. Op deze werkplekken kan nu ook met een laptop gewerkt worden. Hiervoor is geïnvesteerd in (vergader)schermen, laptops en dockingstations. 
I&A plan investeringen In 2024 is er geïnvesteerd in apparatuur om raadsvergaderingen beter te ondersteunen.

 

7.6 Laten en Baten per programma

Terug naar navigatie - - 7.6 Laten en Baten per programma

Lasten en Baten

Terug naar navigatie - 7.6 Laten en Baten per programma - Lasten en Baten

In onderstaande tabel zijn, overeenkomstig de BBV voorschriften en gespecificeerd per taakveld, de lasten en baten van het programma opgenomen. Als gevolg van de weergave in een veelvoud van € 1.000 kunnen er in de tabel afrondingsverschillen zitten. 

Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering
(bedragen x € 1.000)
LASTEN
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
0.11
Resultaat van de rekening van baten en lasten*
2.910
0
0
0
0
-
0.3
Beheer overige gebouwen en gronden
383
117
234
291
57
N
0.4
Overhead
10.053
8.320
9.278
10.628
1350
N
0.5
Treasury
-206
223
-13
-23
-10
V
0.61
OZB woningen
907
740
743
837
94
N
0.62
OZB niet-woningen
0
0
0
0
0
-
0.64
Belastingen overig
22
0
0
0
0
-
0.7
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
0
0
0
0
0
-
0.8
Overige baten en lasten
183
529
416
577
161
N
0.9
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
0
0
0
0
-
3.4
Economische promotie
0
0
0
0
0
-
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering
14.252
9.929
10.658
12.310
1.652
N
* jaarrekening resultaat 2023
BATEN
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
0.3
Beheer overige gebouwen en gronden
813
543
3.469
3.442
27
N
0.4
Overhead
331
142
93
37
56
N
0.5
Treasury
388
325
299
630
-331
V
0.61
OZB woningen
3.270
3.395
3.525
3.562
-37
V
0.62
OZB niet-woningen
3.884
4.173
4.270
4.463
-193
V
0.64
Belastingen overig
110
13
13
29
-16
V
0.7
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
41.589
43.449
44.667
44.815
-148
V
0.8
Overige baten en lasten
389
44
47
123
-76
V
0.9
Vennootschapsbelasting (Vpb)
0
0
0
0
0
-
3.4
Economische promotie
62
30
30
60
-30
V
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering
50.836
52.114
56.413
57.161
-748
V
Totaal van bestemming
TV
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
0.10
Mutaties reserves Lasten
4.263
2.989
4.682
4.861
179
N
0.10
Mutaties reserves Baten
2.761
2.332
3.454
3.274
180
N
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering - Bestemming
1.502
657
1.228
1.587
359
N
Totaal resultaat
Omschrijving
Jaarrekening 2023
Begroting 2024 Primitief
Begroting 2024 Na wijziging
Jaarrekening 2024
Verschil
V/N
Totaal Lasten
14.252
9.929
10.658
12.310
1.652
N
Totaal Baten
50.836
52.114
56.413
57.161
-748
V
Totaal Reserves
1.502
657
1.228
1.587
359
N
Saldo Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering
-35.082
-41.528
-44.527
-43.264
1.263
N