
Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie
7.1 Programmaplan
Terug naar navigatie - - 7.1 Programmaplan7.3 Aanpak
7.3.1 Programmalijnen
Het programma is onderverdeeld in twee verschillende lijnen.
1. Lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgave zijn geformuleerd
We blijven inzetten op een structureel en reëel sluitende begroting. In 2024 hebben we dan ook de start gemaakt met het proces om meerjarig een sluitende begroting te realiseren. Zoals u ook in de begroting 2025-2028 heeft kunnen lezen lukt dit voor het begrotingsjaar, maar nog niet in meerjarig perspectief. Dat wordt de stap naar de kadernota 2026. We moeten hierin balanceren tussen de stijgende kosten en het onvoldoende meestijgen van de algemene uitkering. Bovendien blijft de financiële onzekerheid vanuit het Rijk groot. We streven er naar om niet te snijden in het voorzieningenniveau en de lastendruk in balans te houden met onze ambities. |
2. Inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren.
Door de programma's uit het college uitvoeringsprogramma om te zetten naar de begroting, geven we inwoners en partners duidelijk inzicht in hoe wij volgens de wet en regels werken. In de opbouw van het programma (en nu ook in al onze P&C producten) maken we duidelijk hoe de strategische doelen, maatschappelijke effecten, resultaten en bijbehorende budgetten met elkaar verbonden zijn. |
We monitoren afhankelijk van het thema op twee manieren: kwantitatief en kwalitatief. Voor een aantal thema’s en projecten is kwantitatieve monitoring (bijv. aantal klachten) mogelijk, voor andere thema’s is dat moeilijker. Om de maatschappelijke effecten van het programma financiën te monitoren maken we gebruik van bestaande ratio’s/KPI’s. We rapporteren over de ratio’s/KPI’s in de P&C-documenten.
Doel |
Indicator |
Bron |
Lastendruk is in balans met de ambities |
|
|
We zorgen voor een structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen |
Kengetal structurele ruimte is groter dan 0% |
Begroting/ jaarrekening |
Sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen
|
Solvabiliteit is groter dan 20% Weerstandsratio groter dan 1,4 |
Begroting/ jaarrekening/ tussentijdse raadsvoorstellen |
We maken optimaal gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies |
% terugverdienen salariskosten subsidiemedewerker >125% |
Overzicht gerealiseerde nieuwe subsidies per jaar |
Gemeentelijke woonlasten zijn lager of gelijk aan het landelijk gemiddelde |
% belastingcapaciteit is kleiner of gelijk aan 100% |
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop we onze middelen besteden en de mate waarin we doelen realiseren |
|
|
Nagaan en vaststellen welke ratio’s/KPI’s inzicht geven in de realisatie van onze doelen |
Minimaal 1 indicator per doelstelling
|
Programmaplannen |
We ontsluiten de P&C producten voor een iedereen en op eenvoudige manier |
? nog te ontwikkelen |
|
We streven meer inzicht in de voortgang van de opgaven na |
? nog te ontwikkelen |
|
We zorgen ervoor dat bestedingen rechtmatig worden gedaan |
% Rechtmatigheidsfouten kleiner dan2% van de lasten incl. stortingen in reserves |
jaarrekening |
Onvoorzien Uitgaven
Binnen taakveld 0.8 wordt in de begroting 2024-2027 rekening gehouden met een post voor onvoorziene uitgaven van € 45.000 per jaar. Deze post is daarmee ongewijzigd ten opzichte van de ramingen in voorgaande jaren.
In 2024 is er slechts € 25.000 gebruikt voor de evaluatie AZC Hermenzeil. Het restant is als algemeen dekkingsmiddel ingebracht in de slotwijziging. |
7.2 Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - - 7.2 OntwikkelingenIn onderstaande tabel staan de begrote mutaties en de werkelijkheid t.o.v. voorgaande begrotingen/de kadernota. Voor detailinformatie verwijzen we naar het jaarrekening gedeelte.
Pr | Programmalijn | Omschrijving programmalijn | Begroting mutatie 2024 | V/N | Jaarrekening mutatie 2024 | V/N |
P7 | - | Afschaffen hondenbelasting (nieuw) | 93.000 | N | n.v.t. | n.v.t. |
P7 | - | Uitbreiding/correctie taken Buitenruimte buiten | 50.000 | N | n.v.t. | n.v.t. |
P7 | Totaal | 143.000 | N | - | - |
Toelichting op de tabel ontwikkelingen
Terug naar navigatie - 7.2 Ontwikkelingen - Toelichting op de tabel ontwikkelingenNaar aanleiding van de moties van 2022 (begroting 2023) en de eerdere motie (kadernota 2018) wordt in de begroting 2024 voorgesteld de hondenbelasting af te schaffen. De bescheiden opbrengst (0,70%) ten opzichte van de totale belastingopbrengst, in combinatie met de stijgende uitvoeringskosten maken dat deze belastingsoort eindig is. De bruto opbrengst van de hondenbelasting lag in het verleden ongeveer op € 90.000. Omdat er ook directe en indirecte kosten tegenover staan, zoals met name de kosten van de heffing en de invordering, handhaving e.d. is het netto bedrag lager. De kosten, welke worden ingeschat op € 30.000 vallen ook weg zodat in principe het netto resultaat van de afschaffing € 60.000 bedraagt.
De trend zien we overigens bij steeds meer gemeenten in Nederland. Ter ondersteuning onderstaande cijfers:
- In 2010 kennen 308 gemeenten een hondenbelasting
- In 2020 kennen 196 gemeenten een hondenbelasting
- In 2023 kennen 136 gemeenten (= 40% van alle gemeenten) een hondenbelasting
In de begroting 2024 is de impact van het afschaffen van de hondenbelasting meegenomen. De belasting is in 2024 daadwerkelijk afgeschaft en er is daarmee in de jaarrekening 2024 geen effect. |
7.3 Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - 7.3 BeleidsindicatorenHoe gaan we dat meten?
Terug naar navigatie - 7.3 Beleidsindicatoren - Hoe gaan we dat meten?Onderdeel Financiën
Strategisch doel | Beleidsindicatoren | Jaarrekening 2024 |
Lastendruk is in balans met de ambities | ||
Structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen |
- Kengetal structurele ruimte is groter dan 0% |
-Structurele ruimte -0,38 |
We maken optimaal gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies | - % terugverdienen salariskosten subsidiemedewerker >125% | Vacature subsidiemedewerker is niet ingevuld. |
Gemeentelijke woonlasten zijn lager of gelijk aan het landelijk gemiddelde | - % belastingcapaciteit is kleiner of gelijk aan 100% | 96% |
Onze inwoners en partners hebben inzicht in de wijze waarop we onze middelen besteden en de mate waarin we doelen realiseren | ||
Criteria en ratio’s | - Minimaal 1 indicator per doelstelling | - |
Ontsluiting van P&C-producten | - aantal raadpleging Pepperflow |
190 |
Inzicht in (financiële) voortgang van alle opgaven | - nog ontwikkelen | - |
Rechtmatige besteding | - % Rechtmatigheidsfouten kleiner dan2% van de lasten incl. stortingen in reserves | Zie Rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening 2024. |
Organisatie
Strategisch doel | Beleidsindicatoren | Jaarrekening 2024 |
We brengen in beeld hoe onze organisatie is ingericht en welke kennis en kunde we in huis hebben om de opgaven waar we voor staan het hoofd te kunnen bieden. |
- Subsidies waarop we een beroep hebben gedaan. |
Er is geen invulling gegeven aan de functie voor het binnenhalen van subsidies. |
- Strategische personeelsplanning | Begin 2024 heeft er een kwantitatieve inventarisatie en analyse van de personele data plaatsgevonden. Op basis van opvallende data zijn speerpunten voor HR bepaald. O.a. het verdere professionaliseren van onboarding en het onderzoeken van de mogelijkheden voor oudere medewerkers. | |
De gemeente Geertruidenberg onderscheidt zich ten opzichte van andere vergelijkbare werkgevers door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap | - Personeelsverloop | In 2024 zijn er 28 nieuwe medewerkers in dienst gekomen en 30 medewerkers hebben onze organisatie verlaten. |
- Invulling vacatures | In 2024 zijn 44 vacatures uitgezet. Hiervan zijn er 12 niet structureel ingevuld. | |
- Medewerkersonderzoek | In 2024 heeft er geen medewerkersonderzoek plaats gevonden. | |
We onderzoeken onze huisvesting. Voldoet het “huis van de gemeente” nog aan de vereisten op het gebied van het hybride werken, duurzaamheid en de consequenties van het werken aan maatschappelijke opgaven? | Zie nadere uitwerking in de opgave Bestuur en Dienstverlening | In 2024 is de ontvangsthal en publieksbalie van het gemeentehuis vernieuwd. Daarmee voldoen we aan de huidige standaard en de maatschappelijke opgaven waar we voor staan. |
Wettelijke beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 7.3 Beleidsindicatoren - Wettelijke beleidsindicatoren
Nr. | Taakveld | Naam indicator | Waarde (Jaarrekening 2023) | Begroot 2024 | Eenheid | Bron | Jaarrekening 2024 |
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | 8,64 | 7,7 | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 8.7 |
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 8,01 | 6,8 | Fte per 1.000 inwoners | Eigen gegevens | 7.7 |
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | 857 | 756 | Kosten per inwoner | Eigen gegevens | 975 |
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 15,23 | 10 | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | Eigen gegevens | 11,96 |
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | 12,25 | 14 | % van totale lasten | Eigen gegevens | 20,96 |
35. | 8. Vhrosv** | Gemiddelde WOZ waarde | 329 | 328 * | Duizend € | CBS | 346 |
36. | 8. Vhrosv** | Nieuw gebouwde woningen | 2,08 | 14,3 | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen |
2,77 |
37. | 8. Vhrosv** | Demografische druk | 74,5 | 74,8 * | % | CBS | 75,1 |
38. | 8. Vhrosv** | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | 790 | 826 * | In € | COELO | 837 |
39. | 8. Vhrosv** | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 894 | 904 * | In € | COELO | 950 |
*Cijfers 2023
**Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
7.4 Risico's
Terug naar navigatie - - 7.4 Risico'sRisico's onderdeel Financiën
Risico renteschommelingen
De gemeente leent voor haar financieringsbehoefte gelden op de kapitaalmarkt. Dat is op zich ook geen probleem als de aflossing en de rente van de leningen kan worden (terug)betaald. Omdat de gemeente de begroting in meerjarenperspectief opstelt, wordt ook de renteprognose voor de toekomstige jaren (4 jaar) ingeschat. Indien blijkt dat de rente op de wereldmarkt stijgt, zal de gemeente maatregelen moeten treffen om deze rentestijging in meerjarenperspectief op
te vangen. In feite zijn er dan 2 opties. Enerzijds vergroten eigen inkomsten of anderzijds daling van voorgenomen uitgaven. Veelal is een combinatie van maatregelen de oplossing.
In 2024 hebben er geen ontwikkelingen plaatsgevonden waardoor het risico en de bijbehorende impact gelijk zijn gebleven. De kapitaalmarkt blijft onvoorspelbaar. Afgelopen jaar is in de begroting 2025 reeds ingespeeld op dit risico door een hogere rekenrente toe te passen. |
Risico precariobelasting niet kunnen innen
De gemeente heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank tot gegrondverklaring van het beroep van een netbeheerder tegen de opzegging van een duurovereenkomst. Daarnaast is de netbeheerder in cassatie gegaan tegen de uitspraak van de belastingrechter tot ongegrondverklaring van zijn beroep tegen heffing precariobelasting 2017. In het slechtste geval (hoger beroep gemeente ongegrond, cassatie netbeheerder gegrond) betekent dit dat er geen precariobelasting meer geïnd kan worden van deze netbeheerder over de jaren 2017 t/m 2021.
Eind 2024 heeft de gemeenteraad besloten een vaststellingsovereenkomst te sluiten met de waternetbeheerder. Dit betekent dat de openstaande vordering middels deze overeenkomst zal worden voldaan zodra de handtekeningen onder de vaststellingsovereenkomst zijn gezet. |
Risico Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen
De algemene uitkering wordt gebaseerd op een vooraf bepaald aantal maatstaven (bijv: aantal inwoners, woningen, jongeren, bijstandontvangers, woz waarde) en per maatstaf wordt een bedrag per eenheid ontvangen. Zowel de maatstaven als de eenheden zijn aan verandering onderhevig. Het Rijk hanteert bij de bepaling van de omvang van de algemene uitkering ook het principe "samen de trap op, samen de trap af". Dat wil zeggen dat als het Rijk meer uitgeeft, dat dan ook min of meer automatisch de gemeente meer uitkering ontvangen, maar andersom gaat dat ook op. Als het Rijk moet bezuinigen, wordt deze ook op de algemene uitkering gespiegeld.
Het Rijk zal de komende paar jaar, vanaf 2026, het zogenoemde ravijnjaar, relatief gaan korten op de Algemene Uitkering. In 2024 zijn er geen signalen ontvangen dat het Rijk gemeenten tegemoet zal komen. Dit risico is derhalve nog altijd actueel. |
7.5 Investeringen
Terug naar navigatie - - 7.5 InvesteringenIn de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2024 of in het boekjaar 2024 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen.
Kredietomschrijving | Toelichting |
Opgave 7 Financiën | |
Mobile devices 2024 | In 2024 is er geïnvesteerd in nieuwe smartphones. Een deel is nog niet vervangen maar voldoet niet aan de vereisten in het kader van bereikbaarheid. Daarom wordt het restant meegenomen naar 2025. |
Vervangingsinvesteringen hardware en software | In de loop van 2024 zijn repeterende investeringen in hard en software overgeheveld van het investeringsplan naar exploitatiebudgetten. |
Werkplek Hardware | In 2024 is er geïnvesteerd in nieuwe software en hardware voor een betere dienstverlening. Ook heeft er een upgrade plaatsgevonden van bestaande hardware en software om de cyberweerbaarheid te verhogen. |
Hybride werken, Kadernota 2024 | In 2024 zijn er werkplekken vervangen door nieuwe werkplekken die hybride werken ondersteunen. Op deze werkplekken kan nu ook met een laptop gewerkt worden. Hiervoor is geïnvesteerd in (vergader)schermen, laptops en dockingstations. |
I&A plan investeringen | In 2024 is er geïnvesteerd in apparatuur om raadsvergaderingen beter te ondersteunen. |
7.6 Laten en Baten per programma
Terug naar navigatie - - 7.6 Laten en Baten per programmaLasten en Baten
Terug naar navigatie - 7.6 Laten en Baten per programma - Lasten en BatenIn onderstaande tabel zijn, overeenkomstig de BBV voorschriften en gespecificeerd per taakveld, de lasten en baten van het programma opgenomen. Als gevolg van de weergave in een veelvoud van € 1.000 kunnen er in de tabel afrondingsverschillen zitten.
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering |
(bedragen x € 1.000) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
0.11 |
Resultaat van de rekening van baten en lasten* |
2.910 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
0.3 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
383 |
117 |
234 |
291 |
57 |
N |
|||
0.4 |
Overhead |
10.053 |
8.320 |
9.278 |
10.628 |
1350 |
N |
|||
0.5 |
Treasury |
-206 |
223 |
-13 |
-23 |
-10 |
V |
|||
0.61 |
OZB woningen |
907 |
740 |
743 |
837 |
94 |
N |
|||
0.62 |
OZB niet-woningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
0.64 |
Belastingen overig |
22 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
0.7 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
0.8 |
Overige baten en lasten |
183 |
529 |
416 |
577 |
161 |
N |
|||
0.9 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
3.4 |
Economische promotie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering |
14.252 |
9.929 |
10.658 |
12.310 |
1.652 |
N |
||||
* jaarrekening resultaat 2023 |
||||||||||
BATEN |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
0.3 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
813 |
543 |
3.469 |
3.442 |
27 |
N |
|||
0.4 |
Overhead |
331 |
142 |
93 |
37 |
56 |
N |
|||
0.5 |
Treasury |
388 |
325 |
299 |
630 |
-331 |
V |
|||
0.61 |
OZB woningen |
3.270 |
3.395 |
3.525 |
3.562 |
-37 |
V |
|||
0.62 |
OZB niet-woningen |
3.884 |
4.173 |
4.270 |
4.463 |
-193 |
V |
|||
0.64 |
Belastingen overig |
110 |
13 |
13 |
29 |
-16 |
V |
|||
0.7 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
41.589 |
43.449 |
44.667 |
44.815 |
-148 |
V |
|||
0.8 |
Overige baten en lasten |
389 |
44 |
47 |
123 |
-76 |
V |
|||
0.9 |
Vennootschapsbelasting (Vpb) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
|||
3.4 |
Economische promotie |
62 |
30 |
30 |
60 |
-30 |
V |
|||
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering |
50.836 |
52.114 |
56.413 |
57.161 |
-748 |
V |
||||
Totaal van bestemming |
||||||||||
TV |
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
|||
0.10 |
Mutaties reserves Lasten |
4.263 |
2.989 |
4.682 |
4.861 |
179 |
N |
|||
0.10 |
Mutaties reserves Baten |
2.761 |
2.332 |
3.454 |
3.274 |
180 |
N |
|||
Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering - Bestemming |
1.502 |
657 |
1.228 |
1.587 |
359 |
N |
||||
Totaal resultaat |
||||||||||
Omschrijving |
Jaarrekening
2023 |
Begroting 2024
Primitief |
Begroting 2024
Na wijziging |
Jaarrekening
2024 |
Verschil |
V/N |
||||
Totaal Lasten |
14.252 |
9.929 |
10.658 |
12.310 |
1.652 |
N |
||||
Totaal Baten |
50.836 |
52.114 |
56.413 |
57.161 |
-748 |
V |
||||
Totaal Reserves |
1.502 |
657 |
1.228 |
1.587 |
359 |
N |
||||
Saldo Programma 7 Financiën en bedrijfsvoering |
-35.082 |
-41.528 |
-44.527 |
-43.264 |
1.263 |
N |