
Incidentele baten en lasten
In de begroting 2026-2029 dient een overzicht opgenomen te worden van de incidentele baten en lasten. Op basis hiervan kan beoordeeld worden of de begroting structureel en reëel sluitend is gedurende de begrotingsperiode. In onderstaande tabel zijn de incidentele baten en lasten opgenomen. Per bedrag wordt vervolgens een korte toelichting gegeven .
(Verklaring afkortingen : V=Voordeel, N = Nadeel)
Het BBV stelt dat alle baten en lasten in principe structureel van aard zijn. Incidentele baten en lasten zijn tijdelijk, maar hebben wel invloed op het saldo. Het saldo zonder incidentele baten en lasten heet het structureel begrotingssaldo. Dit structureel saldo geeft een beter beeld of een gemeente in staat is haar jaarlijkse lasten met jaarlijkse baten te dekken.
Bij het specificeren van incidentele baten en lasten is het van belang om dit consequent te doen en deze te voorzien van een toelichting. De toelichting mag kort en bondig zijn en moet duidelijk aantonen waarom een bepaalde post incidenteel is. De aard, einddatum en materialiteit zijn hier belangrijk bij.
Bedragen x € 1.000
Pr. | Omschrijving FCL | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N | 2029 | V/N | Toelichting |
P6 | College van Burgemeester en wethouders | 50 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Advieskosten |
P6 | College van Burgemeester en wethouders | 36 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Beveiliging bestuur |
P7 | Grondexploitatie algemene dienst | 110 | V | 110 | V | 110 | V | 110 | V | Grondverkoop |
P7 | Overhead bestuursondersteuning | 0 | - | 40 | N | 0 | - | 40 | N | Advieskosten |
P7 | Hermenzeil | 33 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Kosten exploitatie Hermenzeil |
P7 | Overhead personeel | 121 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Stelpost 1% loonsom |
P7 | Overhead div | 29 | N | 29 | N | 0 | - | 0 | - | Overige leveringen en diensten |
P1 | Bruggen en duikers | 0 | - | 58 | N | 0 | - | 0 | - | Plankosten |
P7 | Overhead I&A | 100 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Nieuwe website |
P3 | Onderwijsachterstandbestrijding | 55 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Inhuur VVE Coördinator |
P3 | Sportsubsidies | 206 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | SPUK breed |
P5 | Subsidie bibliotheken | 100 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Stelpost nieuw beleid |
P3 | Opvang vluchtelingen | 1.155 | V | 1.155 | V | 937 | V | 0 | - | Saldo normvergoeding opvang ontheemden |
P3 | Jeugdhulp | 0 | - | 1.104 | N | 561 | N | 0 | - | Saldo uitvoering jeugdwet |
P3 | Maatschappelijke en vrouwenopvang | 44 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Verbouwing Safegroup |
P3 | Mens en zorg , bewust samenleven | 250 | N | 50 | N | 50 | N | 50 | N | Taakstelling |
P3 | Mens en zorg, gelukkig opgroeien | 100 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Personeel van derden |
P2 | Algemeen milieu | 125 | V | 30 | V | 0 | - | 0 | - | SPUK Biodiversiteit |
P4 | Ruimtelijke projecten | 103 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Opbrengsten als gevolg van doorberekening plantonwikkelingskosten |
P4 | Gemeentelijke panden | 100 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | Advieskosten accommodatiebeleid |
P3 | Aanwending Vrije Algemene reserve | 459 | V | 1.104 | V | 561 | V | 0 | - | Aanwending Vrije Algemene reserve |
P3 | Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg | 35 | N | 35 | N | 35 | N | 35 | N | Reserve sport |
P3 | Mutaties reserves opgave 3 Mens en Zorg | 520 | N | 605 | N | 690 | N | 775 | N | Reserve IHP |
P7 | Mutaties reserves opgave 7 Financiën | 71 | V | 71 | V | 67 | V | 67 | V | Reserve maatschappelijk nut |
P7 | Mutaties reserves opgave 7 Financiën | 275 | V | 275 | V | 275 | V | 175 | V | Reserve ontheemden |
P7 | Mutaties reserves opgave 7 Financiën | 400 | N | 835 | N | 0 | - | 0 | - | Storting in VAR |
P7 | Mutaties reserves opgave 7 Financiën | 310 | N | 0 | - | 0 | - | 0 | - | VAR incidenteel overschot |
Saldo mutaties < 25.000 | 43 | N | 15 | V | 31 | V | 38 | V | ||
Saldo Incidenteel | 9 | V | 4 | V | 645 | V | 510 | N |