
Programma 5 Opgave Economie en Toerisme
Met ruim 10.000 banen, zo'n 2.200 bedrijven, 5 bedrijventerreinen en 2 winkelgebieden hebben we een prima uitgangspunt. Geertruidenberg als vestingstad, nabij Nationaal Park De Biesbosch en omsloten door water biedt veel potentie als toeristische recreatieve hotspot.
Net als elders in Nederland is er krapte op de arbeidsmarkt en zien we ook dat veel jongeren niet terugkeren als ze de gemeente hebben verlaten om elders te studeren. Het aantal inwoners groeit nauwelijks. De potentiële beroepsbevolking zal daardoor nauwelijks verder stijgen.
Het is van belang om samen met de ondernemers en partners ons in te zetten voor een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is.
5.1 Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - - 5.1 Wat willen we bereiken?De gemeente Geertruidenberg is gastvrij naar bezoekers, biedt een fijn leefklimaat voor de inwoners, voorziet in ruimte voor ondernemerschap en is klaar voor een duurzame & innovatieve economie.
Binnen Programma 5 ''Opgave Economie en Toerisme'' zijn de onderstaande doelstellingen opgenomen:
5.1.1 Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
5.1.2 Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder
5.1.3 De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers
5.1.1 Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
Terug naar navigatie - - 5.1.1 Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeterenWe zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Daarnaast zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente.
Beleidsindicator |
Waarden |
||
Meest recent |
2026 |
2027 |
|
Leegstandscijfer bedrijventerreinen |
39 |
38 |
37 |
Leegstandscijfer winkelgebieden |
24 |
23 |
22 |
Aantal bedrijfsvestigingen |
2337 |
2337 |
2337 |
Aantal banen |
11289 |
11289 |
11289 |
Winkels buiten kern winkelgebied |
40 |
39 |
38 |
• Schonere, veiligere en aantrekkelijke bedrijventerreinen en winkelgebieden.
• Afname leegstand op bedrijventerreinen en winkelgebieden.
• Compacte en complete winkelgebieden.
• Behoud werkgelegenheid en banen.
Wettelijke beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 5.1.1 Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren - Wettelijke beleidsindicatoren
Nr. |
Taakveld |
Naam indicator |
Jaar |
Waarde (Jaarrekening 2024) |
Begroot 2026 |
Eenheid |
Bron |
14. |
3. Economie |
Functiemenging ** |
2023. |
51,8 |
51.9 |
% |
CBS BAG/LISA |
16. |
3. Economie |
Vestigingen (van bedrijven) |
2024 |
1278 |
1278 |
Bedrijfsvestigingen per 10.000 inwoners |
KvK |
** de functiemengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
5.1.2 Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder
Terug naar navigatie - - 5.1.2 Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerderWe staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. Innovatie stimuleren we en verbinden partijen met elkaar om stappen te kunnen maken.
Beleidsindicator |
Waarden |
||
Meest recent |
2026 |
2027 |
|
Energieopwek bij bedrijfspanden Elektriciteitsverbruik bedrijven (milj. kwh) |
25500 114.9
|
25500 107.7
|
25500 104.1
|
% hergebruik primaire grondstoffen (landelijke monitor wordt ontwikkeld) |
|
|
|
Innovatieve bedrijven in de gemeente |
97 |
102 |
104 |
- In 2050 is de Geertruidenbergse economie circulair, met als tussendoel 50% in 2030.
- De bedrijventerreinen zijn in 2050 energieneutraal.
- Meer ruimte voor innovatie vanuit bedrijven
5.1.3 De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekers
Terug naar navigatie - - 5.1.3 De gemeente is gastvrij naar bewoners en bezoekersWe zetten in op meer toeristische bezoekers die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terug komen naar de gemeente Geertruidenberg.
Beleidsindicator |
Waarden |
||
Meest recent |
2026 |
2027 |
|
Aantal banen toeristisch recreatieve branche |
550 |
560 |
570 |
Aantal overnachtingen (toeristenbelasting) |
30317 |
35.000 |
40.000 |
- Verhoging toeristische recreatieve werkgelegenheid.
- Stijging van het aantal toeristische overnachtingen.
- Minimaal behoud van diversiteit van culturele organisaties en evenementen.
5.2 Wat gaan we daar voor doen?
Terug naar navigatie - - 5.2 Wat gaan we daar voor doen?Om de opgenomen doelstellingen binnen Programma 5 ''Opgave Economie en Toerisme'' te realiseren zijn de onderstaande programmalijnen vastgesteld:
5.2.1 Verbeteren vestigingsklimaat
5.2.2 Circulaire, duurzame & innovatieve economie
5.2.3 Gastvrij naar bezoekers
5.2.1 Verbeteren vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - - 5.2.1 Verbeteren vestigingsklimaatOm te komen tot een verbetering van het vestigingsklimaat in de gemeente richten we ons op de thema’s toekomstbestendige bedrijventerreinen en ondernemerschap.
We leggen de focus bij het toekomstbestendig maken van bedrijventerrein Dombosch door kwaliteitsverbetering van het verblijfklimaat, we bevorderen de samenwerking tussen bedrijven op bedrijventerreinen Pontonnier/Dombosch en gaan onderzoeken of een energiehub op een bedrijventerrein realiseerbaar is. We ondersteunen Geertruidenberg Maritiem met het uitvoeren van het maritiem programma.
Ondernemers die starten staan we bij met een ondersteuningsaanbod dat opgezet wordt met lokale ondernemers. En we organiseren een netwerkbijeenkomst (Connecting Event) voor ondernemers.
Resultaten in 2026: • Op Pontonnier en Dombosch 2 realiseren we een samenwerkingsvorm tussen ondernemers passend bij de behoefte van de ondernemers op die terreinen. • We hebben een onderzoekstraject doorlopen of een energiehub haalbaar is. • Bij groot onderhoud van wegen op het bedrijventerrein koppelen we gelijktijdig het vergroenen/verduurzamen van het gebied. • Voor ondernemers organiseren we het Connecting Event. • We organiseren voor starters een startersprogramma. |
5.2.2 Circulaire, duurzame & innovatieve economie
Terug naar navigatie - - 5.2.2 Circulaire, duurzame & innovatieve economieWe ondersteunen het bedrijfsleven bij projecten die bijdragen aan een circulaire en duurzame economie. Dit kan op verschillende thema’s zijn zoals energie infrastructuur, het vergroenen van de bedrijfsomgeving of reststromen omvormen tot grondstoffen.
Samen impact maken om de duurzaamheid concreet vorm te geven vinden we belangrijk. Door de Groene Pluim aan een lokaal bedrijf uit te reiken willen we een koploper in de schijnwerpers zetten.
Resultaten in 2026:
|
5.2.3 Gastvrij naar bezoekers
Terug naar navigatie - - 5.2.3 Gastvrij naar bezoekersHet overnachtingsaanbod in de gemeente breidt zich verder uit. Rijksmonumenten de Watertoren en De Schattelijn worden omgevormd naar een hotel. De opening van Postillion Hotel Breda-Biesbosch is voorzien in 2026, hiermee komen er 150 kamers bij. Het theaterhotel volgt later.
Om het toeristisch aanbod te versterken zetten we in op het realiseren van een toeristisch overstappunt en voeren we projecten uit om het Halvezolenlijntje beter beleefbaar te maken. Ook doen we onderzoek naar subsidiemogelijkheden voor uitvoering van het inrichtingsplan Plassengebied en de haalbaarheid van een toeristisch investeringsfonds.
Resultaten in 2026: • We realiseren een toeristisch overstappunt in de gemeente. • We onderzoeken of het haalbaar is om een toeristisch investeringsfonds te realiseren met (een gedeelte van) de inkomsten vanuit toeristenbelasting. • Om het inrichtingsplan Plassengebied uit te kunnen voeren, doen we onderzoek naar subsidiemogelijkheden. • In het kader van de Halvezolenlijn wordt een aantal projecten uitgevoerd om de voormalige spoorlijn beter beleefbaar te maken. • We gaan na of we kunnen aansluiten bij de pilot van de gemeente Drimmelen: Het Biesboschvaantje (om het onderhoud van de aanmeervoorzieningen in de Biesbosch door derden te laten financieren). • We organiseren een netwerkbijeenkomst voor evenementenorganisaties. • Met de samenwerkende gemeenten binnen Theek 5 gaan we een convenant aan om de toekomstbestendigheid en de efficiency van het bibliotheekwerk te verbeteren. |
5.3 Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - - 5.3 Wat mag het kosten?TV. | Taakveld omschrijving | Begroting 2026 | V/N | Begroting 2027 | V/N | Begroting 2028 | V/N | Begroting 2029 | V/N |
Lasten Programma 5 Opgave Economie en Toerisme | |||||||||
2.3 | Recreatieve havens | 11.000 | N | 6.000 | N | 6.000 | N | 6.000 | N |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 109.000 | N | 116.000 | N | 115.000 | N | 115.000 | N |
3.1 | Economische ontwikkeling | 447.000 | N | 432.000 | N | 432.000 | N | 432.000 | N |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 58.000 | N | 58.000 | N | 58.000 | N | 58.000 | N |
3.4 | Economische promotie | 263.000 | N | 263.000 | N | 263.000 | N | 263.000 | N |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 307.000 | N | 307.000 | N | 307.000 | N | 307.000 | N |
5.4 | Musea | 34.000 | N | 35.000 | N | 34.000 | N | 35.000 | N |
5.5 | Cultureel erfgoed | 187.000 | N | 187.000 | N | 187.000 | N | 187.000 | N |
5.6 | Media | 725.000 | N | 625.000 | N | 600.000 | N | 600.000 | N |
8.3 | Wonen en bouwen | 39.000 | N | 39.000 | N | 39.000 | N | 39.000 | N |
Totaal lasten | 2.180.000 | N | 2.068.000 | N | 2.041.000 | N | 2.042.000 | N | |
Baten Programma 5 Opgave Economie en Toerisme | |||||||||
2.3 | Recreatieve havens | 18.000 | V | 3.000 | V | 3.000 | V | 3.000 | V |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 50.000 | V | 55.000 | V | 55.000 | V | 55.000 | V |
3.1 | Economische ontwikkeling | 3.000 | V | 3.000 | V | 3.000 | V | 3.000 | V |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 8.000 | V | 8.000 | V | 8.000 | V | 8.000 | V |
3.4 | Economische promotie | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 47.000 | V | 47.000 | V | 47.000 | V | 47.000 | V |
5.4 | Musea | 12.000 | V | 12.000 | V | 12.000 | V | 12.000 | V |
5.5 | Cultureel erfgoed | 54.000 | V | 78.000 | V | 78.000 | V | 78.000 | V |
5.6 | Media | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
8.3 | Wonen en bouwen | 4.000 | V | 4.000 | V | 4.000 | V | 4.000 | V |
Totaal baten | 196.000 | V | 210.000 | V | 210.000 | V | 210.000 | V | |
Reserves | |||||||||
0.10 | Mutaties reserves lasten | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
0.10 | Mutaties reserves baten | 35.000 | V | 35.000 | V | 35.000 | V | 35.000 | V |
Totaal reserves | 35.000 | V | 35.000 | V | 35.000 | V | 35.000 | V | |
Saldo baten en lasten inclusief reserves | 1.949.000 | N | 1.823.000 | N | 1.796.000 | N | 1.797.000 | N |
Toelichtingen verschillen > € 25.000
Budgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente (de kapitaallasten). De mutaties in de kapitaallasten tezamen met de interne doorbelasting van de ambtelijke uren worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Taakveld | Omschrijving | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N | 2029 | V/N |
5.6 | Subsidie Bibliotheek Vanuit de kadernota is een bezuiniging beoogd voor de subsidie bibliotheek. |
60.000 | V | 60.000 | V | 60.000 | V | 60.000 | V |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 60.000 | V | 60.000 | V | 60.000 | V | 60.000 | V | |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (incl. kapitaallasten en doorbelasting ambtelijke uren) | 150.000 | N | 113.000 | N | 113.000 | N | 113.000 | N | |
Totaal Saldo | 90.000 | N | 53.000 | N | 53.000 | N | 53.000 | N |