
Programma 1 Opgave Leefbaarheid
De leefbaarheid van de gemeente Geertruidenberg is belangrijk voor de inwoners. We focussen daarbij op een goede inrichting van de openbare ruimte en ook op het participeren met de inwoners. Daar geven we op veel manieren invulling aan. Uit de burgerpeiling blijkt over het algemeen dat men het heel prettig wonen vindt in de gemeente, maar op onderdelen wordt extra aandacht gevraagd voor de kwaliteit en beleving van de openbare ruimte. Hier zetten we de komende jaren stappen in waardoor de gemeente Geertruidenberg een steeds prettigere plek wordt om in te verblijven en wonen.
1.1 Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - - 1.1 Wat willen we bereiken?Inwoners, bedrijven en bezoekers verblijven in een prettige (woon)omgeving die veilig en goed bereikbaar is met aandacht voor groen in de buurt. Een omgeving waarbij de duurzame toekomst centraal staat. Geertruidenberg is een plek waar buurtgenoten elkaar kunnen ontmoeten en fijn met elkaar samenleven en zich inzetten voor de wijk.
Binnen Programma 1 ''Opgave Leefbaarheid'' zijn, de onderstaande doelstellingen opgenomen:
1.1.1 Verbeteren sociale cohesie
1.1.2 Verhogen participatie en eigenaarschap
1.1.3 Verbeteren (fysieke aspecten) openbare ruimte
1.1.4 Verhogen van veilige woon- en werkomgeving
1.1.5 Verbeteren bereikbaarheid
1.1.6 Stimuleren vergroening
1.1.1 Verbeteren sociale cohesie
Terug naar navigatie - - 1.1.1 Verbeteren sociale cohesieWe werken als één gemeente integraal samen aan de versterking van de sociale cohesie en de sociale basis. We gaan uit van de kracht van de gemeenschap en juichen de betrokkenheid en inzet voor eigen buurt en wijk toe.
Beleidsindicator |
Waarden |
|||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
% tevredenheid over thuis voelen in de gemeente |
80% |
81% |
82% |
82% |
% tevreden in klaar staan voor elkaar |
60% |
61% |
62% |
62% |
Aantal wijkbudgetten aangevraagd (t.b.v. buurtactiviteiten) |
15 |
18 |
20 |
20 |
Aantal burgerinitiatieven |
30 |
33 |
35 |
35 |
Aantal acties vanuit wijktafels |
45 |
48 |
50 |
50 |
Aantal bewonerscomités |
35 |
38 |
40 |
40 |
a. Het aantal buurtactiviteiten in de openbare ruimte stijgt jaarlijks
Structureel worden inwoners gestimuleerd tot het organiseren van buurtactiviteiten. Deze activiteiten hebben als doel om de onderlinge contacten te versterken en de bereidheid om elkaar te helpen te verhogen. De buurtactiviteiten worden door inwoners georganiseerd en gefaciliteerd. Als gemeente leveren we een kleine financiële bijdrage.
b. Het aantal burgerinitiatieven voor de openbare ruimte stijgt jaarlijks
Structureel worden inwoners geïnformeerd en gestimuleerd tot het opstarten van een burgerinitiatief. Het is van belang dat initiatieven vanuit de samenleving ontstaan en inwoners regie nemen en eigenaar tonen in hun eigen buurt of wijk. Als gemeente ondersteunen en faciliteren we inwoners bij de voorbereiding, realisatie en borging van het initiatief. Ook is er een beperkte financiële ondersteuning mogelijk vanuit het wijkbudget.
c. De gemeente is voor de bewoners meer zichtbaar in de wijk
Elke wijk kent zijn wijkregisseur en deze is zichtbaar aanwezig in de wijk. Inwoners kennen de wijkregisseur en weten hem/haar te bereiken voor vragen of advies. De wijkregisseur neemt het initiatief om de ambtelijke organisatie te betrekken bij vraagstukken die leven in buurt en wijk.
d. Het aantal deelnemers aan bewonerscomités neemt jaarlijks toe
Steeds meer inwoners verenigen zich in een bewonerscomité. Dit comité is aanspreekpunt voor de gemeentelijke organisatie en zij sturen in buurt en wijk op gezamenlijke activiteiten en inzet. Dit met als doel een fijne en schone leefomgeving waar men elkaar respecteert, helpt en bijdraagt waar mogelijk.
Wettelijke beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 1.1.1 Verbeteren sociale cohesie - Wettelijke beleidsindicatoren
Nr. | Taakveld | Naam indicator | Jaar | Waarde 2024 | Begroot 2025 | Eenheid | Bron |
1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 2024 | 4,1 | 4 | per 1.000 inwoners | CBS | |
1. Veiligheid | Vernielingen | 2024 | 4,5 | 4 | per 1.000 inwoners | CBS | |
1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | 2024 | 0,9 | 0,5 | per 1.000 inwoners | CBS | |
1. Veiligheid | Winkeldiefstal | 2024 | 1,1 | 1 | per 1.000 inwoners | CBS | |
1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | 2024 | 0,6 | 0,5 | per 1.000 jongeren | CBS |
1.1.2 Verhogen participatie en eigenaarschap
Terug naar navigatie - - 1.1.2 Verhogen participatie en eigenaarschapInwoners nemen regie in hun woon- en leefomgeving. Zij nemen het initiatief om succes uit hun wijk of buurt te delen en knelpunten gezamenlijk op te pakken. De gemeente is in deze initiatieven ondersteunend en faciliterend mits de initiatieven passen binnen het gemeentelijk beleid.
Beleidsindicator |
Waarden | |||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
Cijfer betrekken en samenwerken |
6,0 |
6,1 |
6,2 |
6,3 |
Aantal onderhoudsovereenkomsten met inwoners |
20 |
23 |
25 |
30 |
Aantal meldingen ideeën wijk & buurt |
20 |
23 |
25 |
30 |
Aantal participatieve projecten |
10 |
10 |
15 |
20 |
a. Onderhoud door bewoners aan de openbare ruimte stijgt jaarlijks
Met initiatiefnemers en bewonerscomités maken we afspraken over eigenaarschap, onderhoud en toezicht. Dit kan zowel gericht zijn op het initiatief als op de buurt of wijk. Hiermee versterken we de betrokkenheid, samenwerking en de mate waarin men eigenaarschap ervaart.
b. Meldingen over de openbare ruimte die samen worden opgelost, stijgt jaarlijks
Meldingen bij het Fysiek Domein betreffen meestal klachten over defecten in de openbare ruimte, ongewenst gedrag of dienstverlening van de gemeente. Meldingen worden afgehandeld binnen de door de raad vastgestelde beleid- en/of beheerkaders. Meldingen geven ook een beeld welke problemen in de gemeente of delen daarvan spelen. Deze informatie geven input voor het nieuwe beleid of gerichte aanpak. Meldingen worden meestal gezien als klachten terwijl het in veel gevallen ook veel informatie geeft over lokale knelpunten. Door als gemeente in die gevallen constructief in gesprek te gaan over de aard van het probleem komen we samen tot oplossingen. De oplossing ligt daarbij soms bij inwoners.
c. Over projecten en/of herinrichting van de openbare ruimte denken inwoners aan de voorkant structureel mee
Door participatie als standaard te beschouwen bij projecten en/of herinrichtingen van de openbare ruimte sluit de oplossing beter aan op lokale behoeften en ontstaat vervolgens meer eigenaarschap over het eindresultaat.
1.1.3 Verbeteren (fysieke aspecten) openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.1.3 Verbeteren (fysieke aspecten) openbare ruimteDe beleving, de kwaliteit en de duurzaamheid van de openbare ruimte wordt waar mogelijk verbeterd. Het DIOR helpt om de openbare ruimte op planmatige wijze toekomstbestendig en duurzaam in te richten. Op korte termijn wordt binnen de geplande projecten ingezet op beleving, kwaliteit en duurzaamheid. De implementatie van het DIOR (doorlooptijd ongeveer 3 jaar) wordt met een jaar uitgesteld, dus zal starten per 1-1-2027.
Beleidsindicator |
Waarden | |||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
Cijfer zorg voor woon- en leefomgeving |
6,8 |
6,8 |
6,8 |
6,8 |
Aantal meldingen afval |
2.367 |
2.600 |
2.450 |
2.300 |
Aantal meldingen civiel openbare ruimte (wegen, verkeersveiligheid, riolering, groen, openbare verlichting, speelvoorzieningen en weg- en straatmeubilair. |
3.051 |
2.750 |
2.750 |
2.750 |
Aantal duurzame koppelkansen benut |
15 |
20 |
25 |
20 |
a. De beleving van de fysieke aspecten in de openbare ruimte verbetert jaarlijks
We zijn elke week aanwezig in één van 17 buurten in de gemeente. Daarmee zorgen wij dat de buurt er in die week goed bijligt hetgeen bijdraagt aan een betere beleving. Daarnaast zijn de medewerkers van het wijkonderhoud die week aanspreekbaar voor inwoners van die buurt.
b. De kwaliteit van de werkzaamheden in de openbare ruimte verbetert jaarlijks
In het voorjaar van 2025 heeft de raad ingestemd met het DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte). In het DIOR zijn de beeld-kwaliteitskaders voor de openbare ruimte vastgelegd. Vanaf 2027 wordt het DIOR geleidelijk geïmplementeerd.
In 2025 zijn wij gestart met het optimaliseren van onze werkprocessen, zodat wij al onze assets in de openbare ruimte straks conform de in het DIOR vastgestelde beeld- en kwaliteitsniveau kunnen onderhouden.
c. De duurzame inrichting van de fysieke aspecten in de openbare ruimte verbetert jaarlijks
Bij rehabilitatieprojecten worden klimaatadaptieve maatregelen en de mogelijkheid van het hergebruik van materialen altijd meegenomen. Daarnaast vindt tweemaal per jaar overleg plaats met Brabant Water en Enexis over het afstemmen van reguliere onderhoudsmaatregelen bij rehabilitatieprojecten. In 2026 verwachten wij meer duidelijkheid van Enexis met betrekking tot de planning van de energietransitie (verzwaren van stroomkabels) binnen het stedelijke gebied van de gemeente zodat wij dit ook beter kunnen gaan afstemmen met onze eigen rehabilitatiewerkzaamheden.
Om deze reden zijn de projecten als Ravelijn en Hooipolder Oost in het meerjaren investeringsplan enkele jaren doorgeschoven.
1.1.4 Verhogen van veilige woon- en werkomgeving
Terug naar navigatie - - 1.1.4 Verhogen van veilige woon- en werkomgevingHet verhogen van de veiligheidsbeleving (subjectieve veiligheid) bij inwoners en het terugdringen van meetbare misdaadcijfers (objectieve veiligheid). Inwoners hebben de mogelijkheid om burgerinitiatieven op te starten om de veiligheidsbeleving in de buurt of wijk te verbeteren.
Beleidsindicator |
Waarden | |||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
% tevredenheid in veilig in de buurt |
90% |
91% |
91% |
91% |
% tevredenheid in van overlast buurtbewoners |
70% |
71% |
72% |
72% |
Aantal initiatieven voor veilige fysieke inrichting |
4 |
6 |
6 |
6 |
Aantal meldingen handhaving en overlast (totaal) |
1.500 |
1.350 |
1.400 |
1.400 |
a. De veiligheidsbeleving (subjectieve veiligheid) in de openbare ruimte verhoogt jaarlijks
Door zicht te hebben op de mate waarin mensen zich veilig of onveilig weten én voelen wordt het mogelijk om dit te verbeteren. De beleving is persoonlijk en kan zich op verschillende manieren uiten via het ‘denken-voelen-doen’ of ‘veraf-dichtbij’.
b. Criminaliteit (objectieve veiligheid) in de openbare ruimte daalt jaarlijks
Het aantal strafbare incidenten in de openbare ruimte moet verminderen. Daarbij gaan we uit van de meest recente misdaadcijfers en sturen en prioriteren we hier actief op.
c. Jeugdproblematiek in de openbare ruimte daalt jaarlijks
De jeugd is een kwetsbare doelgroep. Het is wenselijk om hen meer perspectief te bieden en tegelijkertijd de overlast te verminderen. Daarmee worden voorwaarden gecreëerd om hier jaarlijks stappen in te maken.
d. De fysieke veiligheid verbetert door een betere ruimtelijke inrichting
Door het centraal stellen van fysieke veiligheid in de openbare ruimte wordt nagedacht hoe de ruimtelijke inrichting kan bijdragen aan meer veiligheid en minder overlast. Daarmee kan worden voorkomen dat vernielingen, verloedering, bedreigingen en ongelukken optreden.
1.1.5 Verbeteren bereikbaarheid
Terug naar navigatie - - 1.1.5 Verbeteren bereikbaarheidGeertruidenberg is en blijft goed en veilig bereikbaar. We investeren structureel in onze bereikbaarheid. De focus ligt op auto- en fietsverkeer en het openbaar vervoer wordt verkend. Ook besteden we aandacht aan de verlaging van het aantal ongevallen en mate van overlast door het verkeer.
Beleidsindicator |
Waarden | |||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
% tevredenheid in verkeersveiligheid |
74% |
75% |
76% |
77% |
Aantal verkeersongevallen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aantal meldingen verkeersveiligheid |
120 |
115 |
110 |
105 |
Aantal meldingen parkeer- en verkeersoverlast |
550 |
537 |
525 |
515 |
a. Het aantal verkeersongevallen verlaagt jaarlijks
Op basis van het in 2025 vastgestelde Mobiliteitsplan werken we aan de verbetering van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. Hiervoor werken we met concreet benoemde plannen en projecten en een bijbehorende prioritering.
b. De mate van verkeersoverlast verlaagt jaarlijks
Op basis van het in 2025 vastgestelde Mobiliteitsplan werken we aan de verbetering van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. Hiervoor werken we met concreet benoemde plannen en projecten en een bijbehorende prioritering.
c. De bereikbaarheid in, van en naar de gemeente verbetert jaarlijks
Op basis van het in 2025 vastgestelde Mobiliteitsplan werken we aan de verbetering van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. Hiervoor werken we met concreet benoemde plannen en projecten en een bijbehorende prioritering.
1.1.6 Stimuleren vergroening
Terug naar navigatie - - 1.1.6 Stimuleren vergroeningGeertruidenberg creëert een groene, biodiverse en klimaatadaptieve leefomgeving. Daarin werken we aan vergroening van de openbare ruimte en doen dit op een kwalitatieve manier door voor passende beplanting te kiezen..
Beleidsindicator |
Waarden | |||
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
% tevredenheid in genoeg groen |
68% |
69% |
70% |
70% |
% tevredenheid in onderhoud van groen |
55% |
58% |
60% |
60% |
Aantal meldingen groen |
900 |
850 |
800 |
800 |
Aantal bomen |
13.421 |
13.521 |
13.621 |
13.621 |
M2 aan areaal groen |
1.326.000 |
1.339.000 |
1.352.000 |
1.352.000 |
a. Elke straat van de toekomst wordt 10% groener
Bij herinrichting en renovatieprojecten wordt de omgeving aantoonbaar vergroend, minimaal met 2%.
Bij elk project wordt vergroening toegepast, uitgangspunt is de 3-30-300-regel. Omdat herinrichting slechts eens in de 30–50 jaar plaatsvindt, is het belangrijk om vergroeningskansen goed te benutten. Het doel is om de leefomgeving vanaf 2030 minimaal 10% groener te maken ten opzichte van 2022. Als vergroening op de projectlocatie niet haalbaar is, wordt in de directe omgeving naar alternatieven gezocht. Door onnodige verharding te vervangen door groen wordt hittestress verminderd, verbetert de waterinfiltratie en ontstaat meer ruimte voor gezonde en toekomstbestendige bomen.
b. Het areaal groen breidt jaarlijks uit
Geen nettoverlies van groene ruimte en boomkroondekking voor 2030
De Europese Natuurherstelverordening 2024 dwingt gemeenten om natuur en groen als volwaardige randvoorwaarde in elk ruimtelijk besluit op te nemen — niet als wens, maar als juridische plicht.
Waar kansen liggen zetten we actief in om het groenareaal te vergroten.
c. Verhogen van welzijn door groen stijgt jaarlijks
Door in de communicatie expliciet de nadruk te leggen op het effect van groen op mentale gezondheid, maken we zichtbaar dat natuur meer is dan enkel een fysieke toevoeging aan de leefomgeving. Groen draagt bij aan rust, ontspanning en het stimuleren van beweging – allemaal essentiële factoren voor een gezonde, veerkrachtige samenleving. Door dit verhaal consequent te vertellen, vergroten we het draagvlak voor vergroening én versterken we de betrokkenheid van inwoners.
d. Meer bewustzijn over meerwaarde groen en biodiversiteit
Wanneer inwoners zich meer bewust worden van de voordelen van groen, groeit hun waardering ervoor. Het groenbeleid (Omgevingsprogramma Groen) is in december 2024 vastgesteld. Het is belangrijk om bewoners actief mee te nemen in de vertaling van het beleid naar uitvoering en hen te betrekken bij de plannen.
1.2 Wat gaan we daar voor doen?
Terug naar navigatie - - 1.2 Wat gaan we daar voor doen?Om de opgenomen doelstellingen binnen Programma 1 ''Opgave Leefbaarheid'' te realiseren zijn de onderstaande programmalijnen vastgesteld:
1.2.1 Integraal wijkgericht werken
1.2.2 Samen sterk in uw buurt
1.2.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimte
1.2.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2026
1.2.5 Veiligheid in de openbare ruimte
1.2.1 Integraal wijkgericht werken
Terug naar navigatie - - 1.2.1 Integraal wijkgericht werkenWij hebben het wijkgericht werken binnen de verschillende domeinen samengevoegd en gaan nu integraal wijkgericht werken. We willen aan de voorkant zaken signaleren, sturen op zelfredzaam zijn en het nemen van eigenaarschap voor actuele vraagstukken. Op wijkniveau word een wijkplan opgesteld waarin een duidelijke visie op de wijk en een meerjarig uitvoeringsprogramma is opgenomen.
Resultaten 2026: • In samenwerking met inwoners en partners starten we met het opstellen van een wijkplan per wijk. • Het wijkplan heeft een duidelijke wijkvisie en bevat een meerjarig uitvoeringsplan. • In het uitvoeringsplan zijn thema's en actualiteiten opgenomen die onder de aandacht zijn en uitgevoerd worden. • Het wijk- en uitvoeringsplan betreft zowel sociale als fysieke aspecten. • De wijkregisseur positioneren als spil in de buurt en wijk. |
1.2.2 Samen sterk in uw buurt
Terug naar navigatie - - 1.2.2 Samen sterk in uw buurtWe zijn vooral in contact met inwoners tijdens de maandelijkse wijkmomenten, in de wijkvoorzieningen of tijdens aanwezigheid in de buurt en wijk. Het is voor inwoners duidelijk welke voorzieningen er in de wijk zijn, wanneer deze beschikbaar zijn en hoe zij hieraan zelf kunnen bijdragen. De maandelijkse wijkmomenten zijn themagericht en passend bij de wijk.
Resultaten 2026: • Het maandelijks wijkmoment inrichten naar thema's die opgesteld zijn in het uitvoeringsplan van het wijkplan. • Er is eenduidige informatie en communicatie over de voorzieningen en de beschikbaarheid. |
1.2.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.2.3 Meerjarig duurzame inrichting van de openbare ruimteHet is een lang gekoesterde wens om meer in controle te zijn voor de lange termijn inrichting van de openbare ruimte. We maken keuzes over de gewenste inrichting van de openbare ruimte in het DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) door het gewenste kwaliteitsniveau (opnieuw) vast te stellen. Dit vertaalt zich in investeringen die nodig zijn om te voldoen aan de gewenste kwaliteit. We geven sowieso invulling aan duurzaamheid. Daarnaast geeft het LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte) invulling aan de eisen en wensen die wij voor onze openbare ruimte stellen aan derden. Tot slot maken we werk van het op orde krijgen van werkprocessen, beheersystemen en kwaliteitsniveaus.
Resultaten in 2026:
|
1.2.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025
Terug naar navigatie - - 1.2.4 Duurzame koppelkansen bij projecten in 2025Met het DIOR is de (integrale) inhoud van het onderhoud en de vervangingsprojecten in de openbare ruimte geborgd. Tot die tijd is aandacht gevraagd voor de projecten op de kortere termijn. De behoefte bestaat om verschillende doelstellingen meer in samenhang te benaderen en daarbij bij elk project een afweging te maken tussen potentiele koppelkansen. Dit krijgt vorm door vanuit een uniform format te werken waarin de werkvoorraad van projecten is weergegeven inclusief de koppelkansen vanuit de verschillende thema's. Met dit overzicht worden vanzelfsprekend de beleidsambities van Duurzaamheid in de openbare ruimte geborgd.
Resultaten in 2026:
|
1.2.5 Veiligheid in de openbare ruimte
Terug naar navigatie - - 1.2.5 Veiligheid in de openbare ruimteDe focus van veiligheid bij het programma Leefbaarheid ligt op buiten; de openbare ruimte. Daarbij zijn enkele aspecten het meest relevant voor de veiligheid in de openbare ruimte van de gemeente. Hierop wordt beleidsmatig de focus gelegd, naast de vele operationele werkzaamheden die van toepassing zijn voor het borgen van veiligheid. Het betreft veiligheidsbeleving, jeugd en veilige fysieke inrichting.
Resultaten in 2026:
|
1.3 Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - - 1.3 Wat mag het kostenSpecificatie taakvelden
TV. | Taakveld omschrijving | Begroting 2026 | V/N | Begroting 2027 | V/N | Begroting 2028 | V/N | Begroting 2029 | V/N |
Lasten Programma 1 Opgave Leefbaarheid | |||||||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 276.000 | N | 276.000 | N | 276.000 | N | 276.000 | N |
2.1 | Verkeer en vervoer | 3.396.000 | N | 4.354.000 | N | 4.470.000 | N | 4.670.000 | N |
2.2 | Parkeren | 6.000 | N | 6.000 | N | 6.000 | N | 6.000 | N |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 133.000 | N | 114.000 | N | 114.000 | N | 114.000 | N |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 37.000 | N | 37.000 | N | 37.000 | N | 37.000 | N |
5.5 | Cultureel erfgoed | 56.000 | N | 85.000 | N | 85.000 | N | 86.000 | N |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.688.000 | N | 2.599.000 | N | 2.598.000 | N | 2.597.000 | N |
Totaal lasten | 6.592.000 | N | 7.471.000 | N | 7.586.000 | N | 7.786.000 | N | |
Baten Programma 1 Opgave Leefbaarheid | |||||||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
2.1 | Verkeer en vervoer | 375.000 | V | 375.000 | V | 375.000 | V | 375.000 | V |
2.2 | Parkeren | 5.000 | V | 5.000 | V | 5.000 | V | 5.000 | V |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 23.000 | V | 24.000 | V | 25.000 | V | 26.000 | V |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | - | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
5.5 | Cultureel erfgoed | 7.000 | V | 7.000 | V | 7.000 | V | 7.000 | V |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 14.000 | V | 14.000 | V | 14.000 | V | 14.000 | V |
Totaal baten | 424.000 | V | 425.000 | V | 426.000 | V | 427.000 | V | |
Reserves | |||||||||
0.10 | Mutaties reserves lasten | 5.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N | 5.000 | N |
0.10 | Mutaties reserves baten | 400.000 | V | 8.000 | V | 23.000 | V | 23.000 | V |
Totaal reserves | 395.000 | V |
3.000 |
V | 18.000 | V | 18.000 | V | |
Saldo baten en lasten inclusief reserves | 5.773.000 | N | 7.043.000 | N | 7.142.000 | N | 7.341.000 | N |
Toelichtingen verschillen > € 25.000
Budgetmutaties welke budgettair neutraal zijn en / of van administratieve aard, worden niet separaat toegelicht tenzij van politiek bestuurlijke importantie. Als gevolg van doorschuiven / vertraging van lopende investeringen ontstaan er eveneens mutaties op de begrote afschrijvingen en rente (de kapitaallasten). De mutaties in de kapitaallasten tezamen met de interne doorbelasting van de ambtelijke uren worden toegerekend aan de opgavemutaties < € 25.000.
Taakveld | Omschrijving | 2026 | V/N | 2027 | V/N | 2028 | V/N | 2029 | V/N |
2.1 |
Wegen, straten en pleinen: |
0 | - | 330.000 | N | 330.000 | N | 330.000 | N |
2.1 | Wegen, straten en pleinen: Dit betreft een in de kadernota opgenomen DIOR i.v.m. oplossen achterstanden. Deze raming is nog in afwachting van een nadere onderbouwing/toekenning aan budgetten. |
0 | - | 75.000 | N | 75.000 | N | 75.000 | N |
2.1 | Wegen, straten en pleinen: Dit betreft de formatiemutatie zoals in de kadernota opgenomen DIOR. |
0 | - | 82.000 | N | 82.000 | N | 82.000 | N |
2.1 | Wegen, straten en pleinen: Onderhoud straatploeg Door uitgestelde investeringen zal de kans toenemen dat er kleine reparaties (op basis van klachten en meldingen) moeten worden uitgevoerd. Vandaar dat het onderhoudsbudget wordt verhoogd. |
75.000 | N | 75.000 | N | 75.000 | N | 75.000 | N |
2.1 | Wegen, straten en pleinen: Voorziening geprogrammeerd onderhoud wegen Vanuit de kadernota wordt een verlaging van de reguliere storting in de voorziening groot onderhoud wegen beoogd, waarbij de voorziening voor de komende 10 jaar toereikend zou moeten blijven. |
595.000 | V | 595.000 | V | 595.000 | V | 595.000 | V |
2.1 | Openbare Verlichting: Gas en elektra Verhoging vanwege toegenomen tarieven/kosten stroomvoorziening. |
25.000 | N | 25.000 | N | 25.000 | N | 25.000 | N |
2.1 |
Bruggen en duikers: De plankosten zijn incidenteel hoger vanwege een inspectieronde van de kunstwerken |
0 | - | 58.000 | N | 0 | - | 0 | - |
5.7 | Plantsoenen en parken: Onderhoud Gazons Vanwege areaaluitbreiding en het terugnemen van grasstroken die eerder door vrijwilligers werden onderhouden. Deze ontwikkelingen vergroten de onderhoudsopgave en drukken op het budget. |
65.000 | N | 65.000 | N | 65.000 | N | 65.000 | N |
0.1 | Mutaties reserves opgave 1 Leefbaarheid Administratieve verschuiving vanuit de algemene reserve naar de reserve afschrijvingen maatschappelijk nut ter dekking van de fiets- en looproute markt Geertruidenberg. |
400.000 | V | 0 | - | 0 | - | 0 | - |
Saldo van de opgavemutaties > 25.000 | 830.000 | V | 115.000 | N | 57.000 | N | 57.000 | N | |
Saldo van de opgavemutaties < 25.000 (incl. kapitaallasten en doorbelasting ambtelijke uren) | 567.000 | V | 437.000 | V | 498.000 | V | 298.000 | V | |
Totaal Saldo | 1.397.000 | V | 322.000 | V | 441.000 | V | 241.000 | V |