Paragraaf A - Lokale heffingen

Beleid en hoofdlijnen
In deze paragraaf geven we een specificatie van de lokale heffingen, uitgesplitst naar:
1.    het beleid en hoofdlijnen ten aanzien van lokale heffingen;
2.    een aanduiding van de lokale lastendruk;
3.    de (geraamde) inkomsten; 
4.    het kwijtscheldingsbeleid

 

De heffingen die tot woonlasten leiden zijn:
a.  onroerende zaakbelastingen 
-    voor eigenaren van woningen;
-    voor gebruikers en eigenaren van niet-woningen;
b.  afvalstoffenheffing;
c.   rioolheffing;


 De overige heffingen betreffen:
d.   hondenbelasting;
e.   lijkbezorgingsrechten;
f.    leges;
h.   precariobelasting;
i.    havengelden;
j.    marktgelden;
k.   (woon)schepenrechten;
l.   (water)toeristenbelasting.

 

Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
De gemeenten zijn op basis van de voorschriften in het BBV, verplicht om in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten op te nemen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Concreet is dit het geval bij de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de lijkbezorgingsrechten, de leges, de havengelden, de marktgelden en de woonschepenrechten.
Als gevolg van de wijzigingen in het BBV mag de overhead voortaan niet meer worden verantwoord op de taakvelden. Deze mogen echter wel (extracomptabel) worden meegenomen in de tarieven en de onderbouwing daarvan. De totale overhead staat opgenomen in het nieuwe “Overzicht overhead” in de begroting. De berekening van de overhead gebeurt extracomptabel op basis van een procentuele toerekening van de tijd en salariskosten die door de diverse medewerkers aan de taakvelden wordt besteed. Voor medewerkers binnendienst is het overheadpercentage 65% en voor de buitendienst bedraagt dit percentage 35%.

 

Onroerende zaakbelastingen (OZB)
De onroerende zaakbelastingen worden geheven op onroerende zaken. De tarieven van de OZB  hangen af van de waardeontwikkeling van die zaken en van de gewenste opbrengst. Ook in 2022 heeft er een hertaxatie van de onroerende zaken plaatsgevonden. De zogenaamde WOZ waarde is bepaald naar de waarde peildatum 1 januari 2022. Deze waarde is gebruikt voor de heffing van de OZB in 2023.

 

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen tarieven voor woningen en tarieven voor niet-woningen. Er is sprake van een woning als een onroerende zaak in hoofdzaak (= voor tenminste 70%) dient tot woning. Uitgangspunt is daarbij de waarde van de hele onroerende zaak.


In de begroting 2023 is uitgegaan van een verhoging van de opbrengst met 1% in verband met dekking van de investering van het Integraal Huisvestigingsplan Onderwijs (hiertoe is in 2020 besloten). Daarnaast zijn de OZB-opbrengsten met 5% inflatiecorrectie verhoogd conform besluitvorming voorgaande jaren. Voor niet woningen is dezelfde verhoging toegepast.

 

Onroerende zaakbelasting Tarieven per jaar

2021

2022

2023

Woningen

 

 

 

- eigenarendeel

0.1128%

0.1074%

0.1008%

Niet-woningen

 

 

 

- eigenarendeel

0.3076%

0.3041%

0.3280%

- gebruikersdeel

0.2514%

0.2573%

0.2594%

 

De financiële consequenties van bovenstaande zijn in de onderstaande tabellen verwerkt.

 

Opbrengst ozb

Begroting 

Werkelijk

Saldo

Onroerende zaak Woning eigendom

3.250.000

3.270.000

20.000 V

Onroerende zaak Niet-woning eigendom

2.350.000

2.339.000

11.000 N

Onroerende zaak Niet-woning gebruik

1.625.000

1.545.000

80.000 N

Totaal netto

7.225.000

7.154.000

71.000 N

 

Woz-waarden 2023 (x € 1,00)

Begroting 

Jaarrekening 

Woning eigendom

3.200.000.000

3.215.000.000

Niet-woning eigendom

700.000.000

715.000.000

Niet-woning gebruik

645.000.000

705.000.000

 

Woning
In de begroting 2023 is bij het vaststellen van de tarieven uitgegaan van de op dat moment bekende WOZ-waarden van € 3.200.000.000. De ingeschatte waarde- ontwikkeling van de woningen was 13%. In de begroting is een opbrengst opgenomen van € 3.250.000 met een tarief van 0,1008%. Bij de jaarrekening 2023 wordt als totale WOZ waarde de waarde aangehouden zoals deze ook in de algemene uitkering wordt aangehouden. Deze WOZ waarde viel € 15 miljoen hoger uit. De waarde- ontwikkeling is daarmee iets meer dan 0,46% hoger uitgekomen dan ingeschat. Daarmee is verklaard dat de OZB opbrengst ongeveer € 20.000 hoger is uit gevallen.  
De hogere opbrengst van de onroerendezaakbelasting woningen is in principe van incidentele aard, omdat bij de berekening van de opbrengst 2023 rekening is gehouden met de WOZ waarde ontwikkeling van 2022 en daarop de tarieven zijn aangepast.
 
Niet-woning
In de begroting 2023 is bij het vaststellen van de tarieven uitgegaan van de op dat moment bekende WOZ-waarden van € 700.000.000 met een waardeontwikkeling van 1%. In de begroting is een opbrengst opgenomen van € 2.350.000 met een tarief van 0,3280% voor eigenaren van niet-woningen. De werkelijke opbrengst voor eigenaren bedraagt echter € 2.339.000, dat is € 11.000 minder dan begroot.

De begrote opbrengst van gebruikers van niet-woningen bedraagt € 1.625.000 met een tarief van 0,2594%. Bij deze gebruikers bedroeg de netto opbrengst € 1.545.000. Dat is € 80.000 minder dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door tegenvallende OZB opbrengsten uit oudere jaren die in 2023 zijn opgelegd.

Afvalstoffenheffing
Met de afvalstoffenheffing worden de huisvuil inzamelingskosten gedekt. De heffing mag, wettelijk gezien, alleen worden ingezet voor de dekking van de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking. Er mag géén winst op worden gemaakt (‘gesloten financiering’). In onderstaande tabel geven we een overzicht van de tarieven van de afvalstoffenheffing over de afgelopen jaren.

 

Tarieven afvalstoffenheffing per jaar

2021

2022

2023

- eenpersoonshuishouden

179,88

186,96

200,90

- tweepersoonshuishouden

232,92

240,24

258,24

- driepersoonshuishouden

255,00

256,54

282,12

- meerpersoonshuishouden

329,52

338,76

364,08

- extra container

156,00

156,00

150,00

 

Berekening kostendekking afvalverwijdering:

Kosten

Bedrag

Directe kosten taakveld

2.835.000

Mutatie voorziening 

170.700

Overhead

119.000

Totale kosten

3.124.000

 

Opbrengsten 

Bedrag

Heffingen

2.546.000

Overige opbrengsten

578.000

Totaal opbrengsten

3.124.000

 

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal lasten

3.124.000

Totaal baten

3.124.000

Dekkingspercentage

100%

 

Rioolheffing

De rioolheffing is ter dekking van de kosten voor maatregelen, die de gemeente noodzakelijk acht voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen voor hemelwater en grondwater. De gemeente kan de kosten verhalen die worden gemaakt voor het nakomen van de zorgplichten uit de Wet verankering en bekostiging van gemeentelijke watertaken. Dit betekent dat de gemeente het individuele profijt van de heffing niet hoeft aan te tonen. In onderstaande tabel geven we een overzicht van de tarieven van de rioolheffing over de afgelopen jaren. 

 

Tarieven per jaar

2021

2022

2023

Rioolheffing gebruiker (woning)

 

 

 

- eenpersoonshuishouden

38,40

36,10

39,48

- tweepersoonshuishouden

51,72

48,60

53,16

- driepersoonshuishouden

59,88

56,40

61,56

- meerpersoonshuishouden

89,04

77,17

84,48

 

 

 

 

Rioolheffing gebruiker (niet-woning)

 

 

 

0 - 349 m3

82,08

77,16

84,48

350 m3 - 499 m3

210.,48

197,88

216,790

500 m3 - 999 m3

372,00

349,48

383,16

1.000 m3 - 1.999 m3

638,64

600,36

657,79

2.000 m3 - 4.999 m3

1.242,84

1.168,32

1.279,28

5.000 m3 - 9.999 m3

2.128,92

2.021,24

2.192,78

10.000 m3 - 49.999 m3

6.393,00

6.009,48

6.584,79

50.000 m3 en meer

10.645,92

10.009,16

10.965,29

Rioolheffing eigenaar

161,76

152,40

166,56

 

Berekening kostendekking rioolheffing:

Kosten

Bedrag

Directe kosten taakveld

1.990.000

Mutatie voorziening 

158.000

Overhead

303.000

Totale kosten

2.451.000

 

Opbrengsten 

Bedrag

Heffingen

2.446.000

Overige opbrengsten

5.000

Totaal opbrengsten

2.451.000

 

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal lasten

2.451.000

Totaal baten

2.451.000

Dekkingspercentage

100%

 

Hondenbelasting 

Iedereen die één of meer hond(en) in de gemeente Geertruidenberg houdt, is belastingplichtig voor de hondenbelasting. Gelet op de budgettaire ontwikkelingen is besloten voor 2023 de tarieven van met 5% te verhogen. De opbrengst is begroot op € 88.000 en in werkelijkheid kwam deze ook uit op afgerond € 88.000.

 

Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten zijn rechten die in rekening worden gebracht voor het begraven van stoffelijke overschotten, het bijzetten van urnen en het onderhoud van graven op de gemeentelijke begraafplaatsen. Dit gebeurt volgens de Verordening lijkbezorgingrechten Geertruidenberg. Voor 2023 zijn de tarieven met 5% verhoogd.

 

Kosten

Bedrag

Directe kosten taakveld

86.000

Mutatie voorziening 

0

Overhead

18.000

Totale kosten

104.000

 

Opbrengsten 

Bedrag

Heffingen

27.000

Overige opbrengsten

0

Totaal opbrengsten

27.000

 

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal lasten

104.000

Totaal baten

27.000

Dekkingspercentage

26%

 

Leges

Voor 2023 zijn de tarieven van de leges waar mogelijk trendmatig gestegen. Er is een afwijkend percentage gehanteerd als dat niet mogelijk was (uit het oogpunt van kostendekkendheid of op grond van wettelijke voorschriften). De tarieven voor de leges hebben we vastgesteld in de Legesverordening en Tarieventabel in Titel 1, Titel 2 en Titel 3.

 

Kostendekkendheid
Het werkelijke saldo van de totale lasten minus baten voor 2023 geven wij in de volgende tabellen weer, eerst per Titel, daarna als recapitulatie.

 

Samenvatting titel 1,2 en 3

 

Recapitulatie Titel 1, 2 en 3

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

Kostendekking Titel 1

€ 212.693

€ 108.542

€ 321.235

€ 256.838

79,95%

Kostendekking Titel 2

€ 720.505

€ 610.541

€ 1.331.046

€ 1.254.827

94,27%

Kostendekking Titel 3

€ 16.565

€ 15.463

€ 32.028

€ 13.711

42.81%

Kostendekking totale tarieventabel

€ 949.764

€ 734.546

€ 1.684.310

€1.525.376

90,56%

 

De kostendekkendheid van gemeente Geertruidenberg voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.

 

Titel 1 algemene dienstverlening

Titel 1 Algemene dienstverlening

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Burgerlijke Stand

€ 34.322

€ 14.568

€ 48.890

€ 30.906

63,22%

hoofdstuk

2

Reisdocumenten

€ 85.502

€ 32.702

€ 118.204

€ 107.660

91,08%

hoofdstuk

3

Rijbewijzen

€ 51.759

€ 34.732

€ 86.491

€ 78.002

90,19%

hoofdstuk

4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

€ 12.413

€ 9.977

€ 22.390

€ 10.014

44,73%

hoofdstuk

5

Vervallen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Bestuursstukken

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Vastgoedinformatie

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

8

Overige publiekszaken

€ 9.694

€ 2.245

€ 11.939

€ 9.011

75,48%

hoofdstuk

9

Gemeentearchief

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

10

Vervallen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

11

Kansspelen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

12

Leegstandwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

13

Kabels en leidingen

€ 4.840

€ 6.245

€ 11.085

€ 15.234

137,43%

hoofdstuk

14

Verkeer en vervoer

€ 14.164

€ 8.073

€ 22.237

€ 6.011

27,03%

hoofdstuk

15

Diversen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

Kostendekking Titel 1

€ 212.693

€ 108.542

€ 321.235

€ 256.838

79,95%

 

Titel 2 dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

€ 1.423

€ 1.328

€ 2.751

€ 1.155

41,98%

hoofdstuk

3

Omgevingsvergunning

€ 719.082

€ 609.213

€ 1.328.295

€ 1.253.672

94,38%

hoofdstuk

4

Vermindering

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

Teruggaaf

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Intrekking omgevingsvergunning

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

9

Sloopmeldingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

10

In deze titel niet benoemde beschikking 

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

Kostendekking Titel 2

€ 720.505

€ 610.541

€ 1.331.046

€ 1.254.827

94,27%

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

Titel 3 Europese dienstenrichtlijn

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Horeca

€ 11.658

€ 10.882

€ 22.540

€ 12.665

56,19%

hoofdstuk

2

Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)

€ 4.743

€ 4.428

€ 9.171

€ 1.008

10,99%

hoofdstuk

3

Brandbeveiligingsverordening

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

4

Winkeltijdenwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 164

€ 153

€ 317

€ 38

11,99%

Kostendekking Titel 3

€ 16.565

€ 15.463

€ 32.028

€ 13.711

42,81%

 

Precariobelasting 

Voor de precariobelasting is in de begroting voor 2023 een bedrag geraamd van € 12.500. De realisatie ligt een kleine € 9.000 hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in 2022 vanuit coulance m.b.t. corona de aanslagen niet voor volledige terrassen is opgelegd, wat in 2023 wel is gebeurd.

 

Havengelden en woonschepenrechten 

Voor het (tijdelijk) mogen gebruiken van de gemeentelijke (passanten)haven hebben we vergoedingen gevraagd/geïnd. Momenteel kan de beroepsbinnenvaart gebruikmaken van twee ligplaatsvoorzieningen; te weten in de kern Geertruidenberg (Timmersteekade) en in de kern Raamsdonksveer (Reenweg). Ook kan men op een aantal andere plekken in de Donge aanleggen. De tarieven voor de havengelden zijn opgenomen in de Verordening binnenhavengeld. Het havengeld berekenen we op basis van de grootte van het schip en de duur van het gebruik. Ook hier is een trendmatige verhoging van de tarieven van 5% toegepast.

 

Kosten

Bedrag

Directe kosten taakveld

75.000

Mutatie voorziening 

0

Overhead

0

Totale kosten

75.000

 

Opbrengsten 

Bedrag

Heffingen

33.000

Overige opbrengsten

1.000

Totaal opbrengsten

34.000

 

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal lasten

75.000

Totaal baten

34.000

Dekkingspercentage

45%
 

Marktgelden
De gemeente heeft drie weekmarkten op drie verschillende locaties: het Heereplein in Raamsdonksveer, de Markt in Geertruidenberg en de Oude Melkhaven in Raamsdonk. Voor het innemen van een standplaats op de aangewezen plaatsen heffen we marktgeld volgens de Verordening Marktgelden. De hoogte van de marktgelden is afhankelijk van de oppervlakte van een standplaats. Deze marktgelden gebruiken we voor het huren van marktkramen en voor het onderhoud/schoonmaken van de locaties. De tarieven voor 2023 zijn trendmatig verhoogd met 5%.

 

Het saldo van de totale lasten minus baten -zoals gebruikt voor de tariefberekening- voor 2023 geven wij in onderstaande tabel weer:

 

Kosten

Bedrag

Directe kosten taakveld

41.000

Mutatie voorziening 

0

Overhead

20.000

Totale kosten

61.000

 

Opbrengsten 

Bedrag

Heffingen

7.000

Overige opbrengsten

0

Totaal opbrengsten

7.000

 

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal lasten

61.000

Totaal baten

7.000

Dekkingspercentage

11%

 

(Water)toeristenbelasting
Met ingang van 2019 kent de gemeente Geertruidenberg een (water)toeristenbelasting. De aanslagen over 2023 worden na afloop van het belastingjaar opgelegd nadat de belastingplichtigen aangifte hebben gedaan. In 2023 heeft de afwikkeling plaatsgevonden van 2021 en 2022. De realisatie (€ 31.000) sluit prima aan bij de begroting (€ 31.000) voor deze belastingsoort. 
In de jaarrekening 2023 is een geprognosticeerde opbrengst opgenomen van € 31.000. Wat de opbrengst over 2023 uiteindelijk wordt, zal medio 2024 duidelijk worden nadat de aangiftes zijn ontvangen en de aanslagen kunnen worden opgelegd.

 

Lokale lastendruk
Voor zowel de afvalstoffenheffing als de rioolheffing worden gedifferentieerde tarieven gehanteerd. Omdat er sprake is van gedifferentieerde tarieven zijn er vele varianten mogelijk om de lokale lastendruk te schetsen. Bij de indicatie hieronder wordt als voorbeeld een gezin van drie personen met een eigen woning (WOZ-waarden zie hieronder) genomen.

 

3-persoonshuishouden (eigenaar)

2021

2022

2023

Waarde woning

255.000

278,000

316.000

OZB eigendom 

301,41

298,57

318,53

Rioolheffing gebruik

59,88

56,40

61,56

Rioolheffing eigendom

161,76

152,40

166,56

Afvalstoffenheffing

255,00

262,54

282,12

Totaal woonlasten

778,05

769,91

828,77

 

De geraamde inkomsten versus de werkelijke inkomsten

Soort belasting of heffing

Begroting na
wijziging 2023 

%

Werkelijk 2023

%

Onroerende zaakbelasting gebruiker niet woning

1.652.000

12,08%

1.545.000

11,11%

Onroerende zaakbelasting eigenaar niet - woning

2.350.000

17,46%

2.339.000

16,82%

Onroerende zaakbelasting eigenaar woning

3.250.000

24,15%

3.270.000

23,51%

Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 

2.530.000

18,80%

2.546.000

18,31%

Rioolheffing

2.440.000

18,13%

2.446.000

17,59%

Hondenbelasting

88.000

0,65%

89.000

0,64%

Begraafrechten

24.000

0,18%

27.000

0,20%

Leges omgevingsvergunning (inclusief bouwleges)

801.000

5,96%

1.253.000

9,01%

Leges burgerlijke stand

31.000

0,23%

40.000

0,29%

Leges bevolkingsregister

189.000

1,40%

196.000

1,41%

Leges naturalisatie

15.000

0,11%

19.000

0,13%

(Water)toeristenbelasting 

31.000

0,23%

62.000

0,44%

Precariobelasting 

12.000

0,09%

21.000

0,15%

Subtotaal

13.413.000

99,49% 13.853.000 99,60%

Overige: o.a. havengelden, marktgelden APV vergunningen

69.000

0,51%

55.000

0,40%

Totaal inkomsten uit belastingen, heffingen en rechten

13.456.000

100%

13.908.000

100%

 

Kwijtschelding 
Als een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt onder bepaalde voorwaarden aan deze belastingplichtige kwijtschelding verleend. Het gehanteerde kwijtscheldingspercentage bedraagt maximaal 100%. Dit betekent dat alle belastingplichtigen die een inkomen hebben dat 100% van het minimuminkomen (volgens bijstandsnorm) of lager bedraagt, in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Kwijtschelding kan alleen worden verleend als het een aanslag betreft voor afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruiker. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding. 
 
Voor het belastingjaar 2023 is sprake van kwijtscheldingen tot een totaalbedrag van € 87.000 (2022 € 81.000). De kwijtscheldingen zijn toe te rekenen aan rioolheffingen voor een bedrag van € 15.000 (begroot € 15.000) en afvalstoffenheffing voor € 71.000 (begroot € 75.000). Mogelijk worden er in 2024 nog bedragen kwijtgescholden die betrekking hebben op 2023.