Programma 7 Opgave Financiën en Organisatie

Opgave Perspectief Financiën

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Financiën

Het doel is een doelgerichte en efficiënte besteding van de beschikbare middelen en een financieel gezonde gemeente. In 2025 hebben we onze ambities weten te bereiken en zijn we nog steeds een financieel gezonde gemeente. We zijn terughoudend geweest in het belasten van onze inwoners. We bereiken dit door te kijken of bestaand beleid oplevert wat we ervan verwachten, we maken duidelijke keuzes over wat we wel en niet meer doen en hebben structureel sluitende meerjarenramingen in de begroting.

 

Financiële uitgangspositie
Voor het opstellen van deze begroting hebben wij de volgende financiële uitgangspunten gehanteerd:
1.    Het aantal inwoners per 1 januari 2023 is 22.000. 
2.     Ontwikkeling lonen volgens cao gemeenten. Voor 2023 wordt rekening gehouden met een  loonsverhoging (CAO) inclusief aanpassing van de pensioenpremies van 4%.
3.     Ontwikkeling prijzen volgens Bruto Binnenlands Product (vermeld in gemeentefondscirculaires) te weten 5%.
4.     De te hanteren rente voor nieuwe investeringen bedraagt 0,75%
5.     De berekende rente over het financieringstekort bedraagt 2,5% voor het deel boven de kasgeldlimiet. Over het bedrag van de kasgeldlimiet hanteren we het nultarief. 

 

Als gevolg van de renteontwikkelingen gaan we uit van een rentepercentage op de af te sluiten geldleningen 2,5% (25 jaar rentevast) Zie verder ook de paragraaf Financiering.

7.0 Beleidsrijke begroting 2023

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

7.1 Inleiding
Financiën
Een financieel gezonde gemeente blijven is een opgave op zichzelf in deze onzekere tijden. We zullen eerst moeten kijken naar wat we moeten doen voordat we kunnen kijken naar wat we nog meer willen doen. We zullen daarin prioriteiten moeten stellen en veiligheidskleppen moeten inbouwen om ervoor te zorgen dat we voldoende vet op de botten houden om tegenvallers op te kunnen vangen en niet alleen op de korte, maar ook op de langere termijn aan onze taken en verplichtingen te kunnen blijven voldoen. 

 

Organisatie
Het is noodzakelijk dat wij een ambtelijke organisatie hebben die toekomstbestendig en van voldoende omvang is zodat we invulling kunnen geven aan onze ambities en de maatschappelijke opgaven waarvoor we de komende jaren staan. We vinden het belangrijk dat capaciteit, kennis en kunde en ondersteunende processen in balans zijn met onze ambities en maatschappelijke opgaven.

 

We realiseren ons dat we een kleine gemeente zijn en dat we op sommige beleidsterreinen slagkracht missen. Er is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. We merken dat het lastiger wordt om voldoende en goed personeel te werven. Reële ambities ten opzichte van de beschikbare capaciteit en financiële middelen zijn dus noodzakelijk. Op sommige onderdelen moeten we kiezen of we de werkzaamheden nog zelf uitvoeren.

 

7.2 Missie
Missie Financiën

We willen een financieel gezonde gemeente blijven door gemeenschapsgeld op een zorgvuldige, doelmatige en rechtmatige manier te besteden. De lasten en baten die we hebben moeten bijdragen aan de opgaven die we geformuleerd hebben.
 


Missie organisatie

De organisatie van de gemeente Geertruidenberg wil een toekomstbestendige en robuuste organisatie zijn zodat voldaan kan worden aan de politieke ambities en maatschappelijke opgaven waarvoor we de komende jaren gesteld staan.


7.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen Financiën
Binnen de opgave Financiën zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    We zorgen voor een structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen.
2.    We hanteren vastgestelde, waaronder wettelijke, objectieve en meetbare criteria en ratio’s.
3.    We ontsluiten de P&C-producten voor iedereen en op een eenvoudige manier.
4.    We streven meer inzicht in de (financiële) voortgang van alle opgaven na.
5.    We zorgen ervoor dat bestedingen rechtmatig worden gedaan.
 
Strategische doelstellingen Organisatie
Binnen de opgave Organisatie zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    We brengen in beeld hoe onze organisatie is ingericht en welke kennis en kunde we in huis hebben om de opgaven waar we voor staan het hoofd te kunnen bieden. 
2.    De gemeente Geertruidenberg onderscheidt zich ten opzichte van andere vergelijkbare werkgevers door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap 
3.    We onderzoeken onze huisvesting. Voldoet het “huis van de gemeente” nog aan de vereisten op het gebied van het hybride werken, duurzaamheid en de consequenties van het werken aan maatschappelijke opgaven?


 
Wat willen we bereiken?
A. Financiën
De lastendruk is in balans met de ambities die vanuit alle opgaven zijn geformuleerd

B. Financiën
Onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners hebben inzicht in de wijze waarop wij conform wet- en regelgeving onze middelen besteden en de mate waarin we de doelen realiseren

A. Organisatie
Capaciteit, kennis en kunde en ondersteunende processen (zoals het gebouw, de faciliteiten en informatiehuishouding etc.) zijn in balans met de omvang van de politieke ambities en maatschappelijke opgaven

B. Organisatie
Samen met inwoners, ondernemers, partners en andere belanghebbenden geven we invulling aan de maatschappelijke opgaven waar we voor staan

C. Organisatie
Kundig personeel aantrekken, binden en boeien

 

7.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?
Financiën:


•    Er zijn extra inspanningen noodzakelijk in het kader van de uitvoeringstaken WOZ / BAG / Belastingen. Deze hebben betrekking op de bekostiging van de intensivering van ambtelijke inzet. 
 
•    We gaan optimaal gebruik maken van provinciale, landelijke of Europese subsidies zoals ook terug komt bij ‘Organisatie’. 
 
•    We gaan de inzet van Pepperflow door ontwikkelen en communiceren overall over onze inspanningen en benoemen daarbij ook de financiële consequenties. 
 
•    De financiële verordening en budgethouders- en mandaatregeling worden aangepast.
 
 Organisatie:


Om de strategische doelstellingen van alle opgaven te bereiken zijn extra inspanningen noodzakelijk. Deze hebben enerzijds betrekking op de bekostiging van diverse projecten en anderzijds op de intensivering van ambtelijke inzet. Het is noodzakelijk om extra middelen en capaciteit in te zetten voor de organisatie. 
 
Het werken aan maatschappelijke opgaven
De komende jaren werken we aan onze maatschappelijke opgaven. De samenwerking met onze inwoners, partners en andere belanghebbenden is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Het werken vanuit de maatschappelijke opgaven vraagt naast het maken van realistische keuzen ook meer duidelijkheid en scherpte in verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen raad (kaderstellend, controlerend, richtinggevend en volks vertegenwoordigend), college (hoe geven we invulling aan de kaders) en de ambtelijke organisatie (uitvoering geven aan). Om deze manier van werken verder vorm te geven is het belangrijk om nog meer te investeren in de verbinding tussen raad, het college en de organisatie. Ook burgerparticipatie krijgt hierin een belangrijke rol. Voor een deel van de kosten die hiermee samenhangen is er dekking vanuit de reserve organisatieontwikkeling.
 
Extra inzet op data gedreven werken en het optimaal benutten van beschikbare subsidies
Als gemeente hebben we de beschikking over veel data en (straat)informatie. Door slimme combinatie van data en (straat)informatie kunnen we nog beter in beeld brengen waar we op moeten inzetten om onze maatschappelijke opgaven het hoofd te kunnen bieden. Op dit moment maken we nog niet optimaal gebruik van verschillende data. In de verschillende maatschappelijke opgaven wordt ook de wens uitgesproken om analyse van data. Gelet op de vraag hiernaar vanuit de verschillende maatschappelijke opgaven willen we daar ook op inzetten door een data-analist aan te trekken die de beschikbare data kan analyseren en op een (geo)grafische wijze kan presenteren.
 
Er zijn verschillende subsidieregelingen beschikbaar op verschillende beleidsterreinen. We maken daar nog onvoldoende gebruik van. Daarom is het noodzakelijk dat we kennis en kunde in huis organiseren zodat we optimaal gebruik maken van beschikbare subsidieregelingen. De kosten met betrekking tot de capaciteit die daarvoor nodig is worden met het binnenhalen van de subsidies weer terugverdiend. De verwachting is dat dit uiteindelijk kostenneutraal is.
 
De gemeente moet zich onderscheiden als aantrekkelijk werkgever
De ontwikkelingen in de samenleving vragen om een andere rol van de gemeente en een andere manier van werken van medewerkers. Dat gebeurt onder andere door sterk in te zetten op het zijn van een wendbare organisatie langs de pijlers van zelforganiserende teams en opgavegericht werken. Het is belangrijk dat we talentontwikkeling inzetten om aan deze veranderende rol invulling te geven en aan de andere kant bieden we ons huidige personeel daarmee carrièreperspectief en / of doorgroeimogelijkheden. Om dit handen en voeten te geven wordt het opleidingsbudget opgehoogd en daarmee geven we ook uitvoering aan de door de gemeenteraad aangenomen motie van Morgen!.
 
Bovendien liggen onze prioriteiten op de thema’s als aantrekkelijk werkgeverschap zoals hiervoor ook al benoemd en het (ver)binden en boeien en behouden van medewerkers. Er is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. We merken dat het lastiger wordt om voldoende en goed personeel te werven. We moeten op zoek naar eigentijdse manieren om ons wervings- en selectiebeleid vorm te geven en fors investeren op het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Als kleine gemeente in onze regio is het voor ons van belang om aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te hebben die zich verhouden tot het werk dat hier moet worden verricht. Daarnaast zijn een inspirerende huisvesting, goed werkklimaat en sfeer, goede onboarding en opvolging na vertrek van medewerkers belangrijk om medewerkers te behouden. Duurzame inzetbaarheid is ook een belangrijk thema hierbij. Het peilen van de behoefte bij de huidige medewerkers en reeds beschikbare data betrekken we hierbij. Ook het medewerkersonderzoek zetten we hiervoor structureel in.

Tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn wat betreft onze mogelijkheden als kleine gemeente. Daarom zullen we ook in samenwerking met andere (regio)gemeenten moeten zoeken naar slimme oplossingen om voldoende carrièreperspectief of doorgroeimogelijkheden aan medewerkers te kunnen blijven bieden.
 
Het is belangrijk dat HR in de organisatieontwikkeling hierbij goede ondersteuning biedt. Daarom maken we binnen HR een professionaliseringslag zodat onze diensten nog beter aansluiten.
 
Communicatie
In 2022 is een eerste aanzet gemaakt voor een communicatievisie die nog aangevuld wordt met de speerpunten vanuit het coalitie- en collegeakkoord. De kern van de visie is dat wij een open en benaderbare gemeente zijn die luistert en in gesprek gaat met haar inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en andere stakeholders. We pakken ons beleid en de uitvoering daarvan zoveel mogelijk samen op. 
Bovendien is het van belang dat er in communicatieve zin voldoende aandacht wordt besteed aan het werken aan de maatschappelijke opgaven. Zowel extern als intern gericht. Met name in het 2023 vraagt dit extra capaciteit en budget.

 

Financiën

  • Met betrekking tot het onderzoek naar de toekomst van de WOZ/BAG is er in  2023 een doorkijk gemaakt om de werkzaamheden van WOZ/BAG/Belastingen toekomstbestendig te borgen van wege het aflopende contract met TOG.  De einduitkomst is dat de overeenkomst met TOG niet wordt verlengd en dat de gemeenteraad gevraagd is om in te stemmen met het overdragen van de taken aan het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) waar ook de gemeenten Altena en Drimmelen bij zijn aangesloten. De raad heeft hiermee op 23 november 2023 ingestemd. Met het onderbrengen van de WOZ/BAG/Belastingen bij het samenwerkingsverband SVHW kunnen we de continuïteit en kwaliteit van zowel onze dienstverlening als het werk behouden en kunnen de kosten laag blijven. In 2023 is extra capaciteit besteed aan de inrichting van een nieuwe belastingapplicatie (begin 2024) aangezien geen ondersteuning geleverd op de oude software werd geleverd.

  • In 2023 is het helaas niet gelukt om een subsidie coördinator aan te trekken.  Desondanks zijn in 2023 voor de verschillende programma's subsidies/specifieke uitkeringen aangevraagd en ontvangen.

  • In 2023 heeft een doorontwikkeling van Pepperflow plaatsgevonden. Ten opzichte van 2022 zijn naast de begroting en jaarstukken ook de voorjaarsnota, najaarsnota en slotwijziging via Pepperflow tot stand gekomen. Voor de raadsleden is de mogelijkheid gecreëerd om de technische vragen bij de onderdelen van de P&C documenten in Pepperflow te kunnen stellen. Hiermee hebben raadsleden inzicht in de vragen die door collega raadsleden zijn gesteld. In deze jaarrekening rapporteren we op hoofdlijnen over de diverse inspanningen.

  • De mandaatregeling en budgethoudersregeling zijn in 2023 geactualiseerd en op respectievelijk 4 april en 2 mei vastgesteld. De actualisatie van de financiële verordening is in verband met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording doorgeschoven naar 2024. In 2023 is voor de rechtmatigheidsverantwoording een aparte nota opgesteld.

 
Organisatie
Het afgelopen jaar heeft onze gemeentelijke bedrijfsvoering aanzienlijke ontwikkelingen doorgemaakt om onze dienstverlening te verbeteren en maatschappelijke doelen effectiever te realiseren. Hieronder volgen de belangrijkste initiatieven die zijn ondernomen:

 

  • Opgavegericht werken: We hebben een opgavegerichte aanpak omarmd waarbij nauwe samenwerking met inwoners, partners en belanghebbenden centraal stond. Burgerparticipatie en duidelijke verantwoordelijkheden tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie waren cruciaal.

  • Aantrekkelijk werkgeverschap: om ons te profileren als aantrekkelijke werkgever hebben we, ondanks de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt, geïnvesteerd in huisvesting, arbeidsvoorwaarden, en talentontwikkeling.

  • Budget, capaciteit en focus: realistische ambities werden gesteld binnen de beschikbare middelen en capaciteit, met nadruk op samenwerking met andere overheidsinstellingen om efficiëntie te bevorderen.

  •  Dienstverlening: onze dienstverlening werd getransformeerd om meer toegankelijk, deskundig en responsief te zijn zowel online als offline.

  • Impact van externe factoren: externe factoren zoals COVID-19 en geopolitieke spanningen werden aangepakt met snelle en flexibele reacties om de impact op onze dienstverlening te minimaliseren.

  • Plaats- en tijdonafhankelijk werken: we hebben geïnvesteerd in infrastructuur en beleid om hybride werken mogelijk te maken, met herinrichting van het gemeentehuis om flexibel werken te ondersteunen.

  • Personeel en organisatie: een herziening van onze HR-strategie was gericht op zelforganisatie, talentontwikkeling en het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om talent aan te trekken en te behouden.

  • Juridische kwaliteitszorg: investeringen werden gedaan in conflictvaardigheden en contractbeheer om effectieve communicatie te bevorderen en geschillen op te lossen.

  • Nieuwe wetgeving: de invoering van nieuwe wetgeving, met name op het gebied van digitale toegankelijkheid en de omgevingswet, vereiste extra aandacht en capaciteit om aan de wettelijke vereisten te voldoen.

  • Regionale samenwerking: intensivering van regionale samenwerking was een strategische prioriteit om gezamenlijke doelen te bereiken en efficiëntie te bevorderen.

  • Planning en control: onze planning en control cyclus waarborgde financiële transparantie en verantwoording, waardoor ons beleid op een gezonde financiële basis kon worden ontwikkeld en uitgevoerd.

  • Wet Open Overheid: we hebben aandacht besteed aan de implementatie van de Wet Open Overheid met een focus op actieve openbaarheid en transparantie in onze processen en besluitvorming. 

  • Communicatie: onze communicatievisie werd verder ontwikkeld om heldere, eenvoudige en tijdige informatievoorziening te bevorderen, zowel intern als extern, om transparantie en betrokkenheid te stimuleren.

7.1 Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Beheer overige gebouwen en gronden

In privaatrechtelijke overeenkomst (verhuur/verkoop) behartigen van de belangen van de Gemeente Geertruidenberg en haar inwoners, waarbij gelijke behandeling het uitgangspunt is. Als er sprake is van specifieke gebouwen en/of gronden worden die onder een specifiek taakveld opgenomen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.2 Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Daar waar in het verleden overhead een specifiek beschreven onderdeel was in de begroting en rekening is met ingang van 2023 overhead toegevoegd aan het programma Financiën en Organisatie. Het taakveld Overhead is bedoeld om meer inzicht te geven in en zeggenschap over de totale overheadkosten van onze organisatie. De berekening van de overhead in de jaarrekening is overeenkomstig de in de begroting gehanteerde methodiek.

Het BBV geeft de volgende definitie die gemeenten moeten hanteren: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. 

 Volgens deze definitie geven we eenduidig inzicht volgens onderstaande uitgangspunten: 
•    Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden.
•     Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding salarisadministratie).
•    Sturende taken door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.
•    De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead. 

Bij bepaalde begrotingsonderdelen dient extra-comptabel een overheadpercentage te worden berekend teneinde een integrale kostprijs te kunnen benaderen. Denk hierbij met name aan de berekening van die onderdelen van de begroting waarbij een zogenaamde gesloten financiering aan de orde is. Gesloten financiering is aan de orde bij huisvuilverwijdering en afvalstoffenheffing en beheren van de riolering met rioolrechten.

Als opslagpercentage overhead is rekening gehouden met:

  

Percentage overhead

2023

Medewerker binnendienst

65%

Medewerker buitendienst

35%

 

Rekening houden met deze percentages is voor de begroting 2023 een basisbedrag voor loonkosten van een gemiddelde medewerker berekend, met een daarbij behorend netto en bruto uurloon (gebaseerd op 1.425 productieve uren). Deze uurlonen zijn ook in de jaarrekening 2023 gebruikt.

 

  

Uurloon netto

Overhead

Uurloon bruto

Medewerker binnendienst

€ 54.67

65%

€ 90,00

Medewerker buitendienst

€ 33,23

35%

€ 45,00

 

Onder overhead vallen een groot aantal gemeentelijke taken die niet naar de taakvelden kunnen worden doorgerekend. In totaliteit is voor overhead een bedrag begroot van € 9.930.000. Uit de analyse van de jaarcijfers blijkt dat de baten € 302.000 hoger zijn uitgevallen en de lasten € 157.000 inclusief een voorgestelde overheveling bij de wet WOO. (De overhead komt in 2023 per saldo € 145.000 lager dan begroot). In procenten een voordeel van 1,44%.

Bovengenoemd saldo van hogere baten en lagere lasten is het saldo overeenkomstig de BBV voorschriften inzake Overhead. Voor een zuivere beoordeling moet eveneens beoordeeld worden of er voor- of nadelen aanwezig zijn die ontstaan omdat bepaalde zaken niet zijn uitgevoerd in 2023. Hiervan is sprake bij overhead personeel voor een bedrag van € 62.000 vanwege de vertraagde implementatie van de Wet WOO. Afronding is voor 2024 voorzien. Vandaar wordt voorgesteld om dit budget over te hevelen naar 2024. 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.3 Treasury

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Treasury

Terug naar navigatie - Treasury

Treasury (Engels voor 'schatkist') staat voor het beheren van de 'treasures', de schatten, het geld van de onderneming in brede zin. Doelstelling is om de inkomende en uitgaande geldstromen zo goed mogelijk te beheren en te optimaliseren. 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.4 OZB woningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

OZB woningen

Terug naar navigatie - OZB woningen

Onder het taakveld OZB woningen zijn de lasten en vooral baten begrepen die te maken hebben met belasting op eigendom woningen, waardering onroerende zaken (woningen), heffing en invordering, uitvoering OZB (woningen) en bezwaar en beroep. 

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.5 OZB niet-woningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - OZB niet-woningen

Onder het taakveld OZB niet-woningen zijn de lasten en vooral baten begrepen die te maken hebben met belasting op eigendom  en gebruik niet-woningen, waardering onroerende zaken (niet-woningen), heffing en invordering, uitvoering OZB (niet-woningen) en bezwaar en beroep. 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.6 Belastingen overig

7.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Tot dit taakveld behorende de uitkeringen uit het gemeentefonds: 

* Algemene uitkering

* Integratie- uitkeringen 

* Decentralisatie- uitkeringen

Specifieke uitkeringen (SPUK) behoren hier niet toe en worden als inkomst onder het betreffende taakveld geboekt.

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.8 Overige baten en lasten

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Overige baten en lasten

Onder dit taakveld valt een verzameling van stelposten, taakstellende bezuinigingen, begrotingsruimte, etc. alsook de (schatting) niet voorziene uitgaven. In beginsel is het doel om deze ramingen zo laag mogelijk te houden, zodat de producten zoveel mogelijk de juiste ramingen bevatten.

In pakkende zin, kort maar krachtig, aangeven wat we willen bereiken, met dit taakveld

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.9 Economische promotie

7.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 7

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 7

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.30 Wat heeft het gekost?

P7 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - P7 Wat heeft het gekost?
Overzicht Financiën en Organisatie (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 11.451 9.450 11.273 11.341 -68
Baten -51.053 -47.617 -50.386 -50.836 450
Saldo -39.602 -38.167 -39.113 -39.495 382
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 4.205 1.357 2.779 4.263 -1.484
Baten -1.794 -276 -2.156 -2.761 605
Saldo 2.411 1.081 623 1.502 -879
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 15.656 10.807 14.052 15.604 -1.552
Baten -52.847 -47.893 -52.542 -53.597 1.055
Saldo -37.191 -37.086 -38.490 -37.993 -497

7.40 Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

In de onderstaande tabel worden op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2023 of in het boekjaar 2023 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen. 

 

Krediet omschrijving Toelichting 
23 Investeringen I en A plan. Geen investeringen in 2023.
23 Mobile devices. Het krediet is gebruikt voor aanschaf mobiele apparaten. In 2024 is er een nieuw krediet en daarom kan deze afgesloten worden.
23 Investeringen hard- en software. In 2023 geen upgrade van software of hardware plaatsgevonden, maar die mogelijk in 2024 plaatsvinden. Zoals toekomst zaaksysteem en document management systeem.
23 Werkplek hardware 2023. Project vervanging werkplek hardware voor hybride werken loopt door in 2024, daar is al budget voor opgenomen in het investeringsplan 2024.
22 - 23 Voorbereidingskrediet vernieuwbouw gemeentehuis. Middels een raadsinformatiebrief is  aangegeven dat is besloten om de scenario’s renoveren, nieuwbouw en huur van een pand te laten doorberekenen op basis van het opgestelde functioneel en ruimtelijk programma van eisen waarbij rekening wordt gehouden met de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van jeugdzorg / CJG. Gelijktijdig is besloten om het krediet ontvangstruimte gemeentewinkel met bedrag van € 212.000,- af te ramen. Dit bedrag storten in het krediet "22 Kantoorconcept en meubilair.

   

7.50 Risico's

Tekort ambtelijke capaciteit en ervaring

Terug naar navigatie - Tekort ambtelijke capaciteit en ervaring

Het aantal taken bij de gemeente neemt al jaren toe en daarmee ook de werkdruk bij de medewerkers. Daarnaast is er sprake van arbeidskrapte. Onze gemeente heeft in vergelijking met de omliggende gemeente een laag loongebouw en ook een platte organisatiestructuur waardoor er weinig mogelijkheden zijn voor groei. Dit maakt het voor (nieuwe) medewerkers minder aantrekkelijk om voor onze gemeente te kiezen. Daarnaast vragen sommige taken (nieuwe) expertise die minimaal voorradig is op de arbeidsmarkt. Het effect is dat we niet altijd de kwaliteit kunnen bieden die we zouden willen en sommige zaken langer blijven liggen dan wenselijk. 

Renteschommelingen

Terug naar navigatie - Renteschommelingen

Jaarlijks hebben we te maken met aflossing van leningen die in beginsel in aanmerking komen voor herfinanciering. Herfinanciering zit op een bedrag van ongeveer € 3.000.000 per jaar. Daarnaast nieuw aan te trekken geldleningen gelijk aan de voorgenomen investeringen. Ook gemiddeld € 3.000.000. Het renterisico wordt derhalve berekend op € 6.000.000 per jaar. Indien de rente onverhoopt zou stijgen met 1% dan is het maximale risico € 60.000. 

Uitval van computersysteem/stroom of vertraagde werking van computersysteem/Data raakt verloren/inconsistent

Terug naar navigatie - Uitval van computersysteem/stroom of vertraagde werking van computersysteem/Data raakt verloren/inconsistent

Het gebruik van logins en sterke wachtwoorden wordt afgedwongen binnen het netwerk.  Security Incident & Event Management (SIEM),  Security Operations Center (SOC) en beveiligingsapplicaties worden  2024 verder uitgebreid of geïmplementeerd om te voldoen aan de BIO (Baseline informatiebeveiliging Overheid) en de NIS2 ( EU richtlijn netwerk en informatiebeveiliging). Een pentest (periodiek) wordt ook in 2024 minimaal één keer uitgevoerd. 

Deze maatregelen hebben als doel de cyberweerbaarheid te verhogen. En het beperken van gegevensverlies (datalek) en impact door cybercriminaliteit en onzorgvuldig gebruik van logins. 

Voorgestelde bezuinigingen worden niet gerealiseerd

Terug naar navigatie - Voorgestelde bezuinigingen worden niet gerealiseerd

De gemeente staat voor een flinke financiële uitdaging voor 2026 en verder als de plannen met betrekking tot de financiering vanuit het Rijk doorgang vinden. De gemeente werkt momenteel aan oplossingsrichtingen voor deze financiele uitdaging. Het risico bestaat dat bij de uitwerking van de oplossingsrichtingen de verwachte resultaten niet worden behaald.   

Precariobelasting niet kunnen innen

Terug naar navigatie - Precariobelasting niet kunnen innen

In hoger beroep is de gemeente in het gelijk gesteld m.b.t. de opzegging van een duurovereenkomst en de heffing van precariobelasting op een netbeheerder. De gemeente is in overleg met de netbeheerder om de geschillen te beëindigen middels een vaststellingsovereenkomst, waarbij de openstaande vorderingen precariobelasting ingelost kunnen worden en het risico dat deze niet meer ingevorderd kunnen worden ernstig verkleind is. 

Budgetoverschrijdingen of -onderschrijdingen

Terug naar navigatie - Budgetoverschrijdingen of -onderschrijdingen

De huidige manier van werken zorgt voor steeds meer focus op datgene waar we als gemeente voor aan de lat staan. Het programmatisch werken geeft daarnaast een duidelijk kader van strategische doelstellingen, maatschappelijke effecten en de inspanningen die daarbij horen. Wat hieraan gekoppeld is zijn onze budgetten. Het goed in beeld brengen van de financiële ruimte blijft een lastige inschatting en is vaak onderhevig aan vele factoren, zeker in deze onzekere tijden waarbij kosten stijgen en alternatieven gezocht moeten worden om onze maatschappelijk effecten toch te behalen. 

Documenten met vertrouwelijke informatie komen in handen van onbevoegden

Terug naar navigatie - Documenten met vertrouwelijke informatie komen in handen van onbevoegden

In de laatste zes maanden van 2023 zijn binnen de gemeente Geertruidenberg een beperkt aantal momenten geweest dat informatie onbedoeld in handen van onbevoegden had kunnen komen. Deze datalekken of beveiligingsincidenten zijn steeds tijdig opgepakt, de oorzaak is onderzocht en waar nodig weggenomen. In één geval is een melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens gedaan, in alle gevallen zijn de betrokkenen (wier persoonsgegevens mogelijk in handen van onbevoegden terecht zijn gekomen) hierover geïnformeerd.

Uiteindelijk is het risico dat informatie in handen van onbevoegden komt niet naar nul terug te brengen, maar datgene wat de gemeente hieraan kan doen wordt gedaan.

Schade is niet volledig te verhalen

Terug naar navigatie - Schade is niet volledig te verhalen

Schades die derden aan onze eigendommen veroorzaken zijn niet volledig te verhalen. Bij schades door vernielingen is de veroorzaker in de regel niet te vinden. Voor schades die (aantoonbaar) door motorvoertuigen zijn veroorzaakt kunnen wij terecht bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Bij Waarborgfonds Motorverkeer geldt echter bij materiële schade een wettelijk eigen risico van € 250,00. Soms is het schadebedrag te laag en/of is er onvoldoende bewijs om de schade te verhalen op de vermoedelijke veroorzaker en/of via Waarborgfonds Motorverkeer. 

Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen

Terug naar navigatie - Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen

De algemene uitkering van het gemeentefonds bedraagt in 2023 ruim € 41,5 miljoen. Het belang van een stabiele financiële gedragslijn is groot. Een afwijking van 1% op het totaal maakt een verschil van € 450.000 positief of negatief. Op rijksniveau wordt gewerkt aan een herziening van de berekening systematiek met als doel om de fluctuaties in de omvang te beperken. Een van de mogelijkheden daartoe is om te werken met zogenaamde Specifieke Uitkeringen (SPUK). Spuk uitkeringen worden verstrekt met een specifiek doel en maken geen onderdeel uit van de algemene uitkering.

7.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de wettelijke Beleidsindicatoren van Programma 7.

 

Nr. Taakveld Naam indicator  Begroot 2023 Jaar Waarde (Jaarrekening 2023) Eenheid Bron Opmerkingen
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 7,7 2023 8,64 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens  
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 6,8 2023 8,01 Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens  
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten € 756 2023 € 857,12 Kosten per inwoner Eigen gegevens  
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 10% 2023 15,23% Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens  
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead  14% 2023 12,25% % van totale lasten Eigen gegevens  
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde  329 2023 329 Duizend euro CBS  
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 14,3 2023 2,08 Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen  
37. 8. Vhrosv Demografische druk  74,5 2023 74,5 % CBS  
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden  738 2023 790 In Euro’s COELO  
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden  834 2023 894 In Euro’s COELO  

Beleidsindicatoren Beleidsrijke begroting 2023

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Beleidsrijke begroting 2023

Hoe gaan we dat meten?

Financiën 

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Aantal

Structureel sluitende begroting met ruimte voor tegenslagen

-       Structureel saldo uit P&C producten

0,17%

Ontsluiting van P&C-producten

Nog ontwikkelen

 

Inzicht in (financiële) voortgang van alle opgaven

-       Realisatie financiële begroting op taakvelden

 

 

-       Aantal raadplegingen P&C producten in Pepperflow

 

Rechtmatige besteding

-       Percentage rechtmatigheidsfout (jaarrekening)

9,69%

 

-       Percentage rechtmatigheidsfout 
(Niet acceptabel)

1,34%

 

Organisatie

Aan onderstaande beleidsindicatoren is gedurende het jaar gewerkt. Aangezien deze indicatoren niet altijd te meten zijn in percentages of cijfers en vaak een optelsom zijn van allerlei factoren volstaat hier de opmerking dat de strategische doelen continue onder de aandacht zijn en meewegen in de keuzes die gemaakt worden. 

 

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Aantal

We brengen in beeld hoe onze organisatie is ingericht en welke kennis en kunde we in huis hebben om de opgaven waar we voor staan het hoofd te kunnen bieden.

-       Subsidies waarop we een beroep hebben gedaan

 

 

-       Strategische personeelsplanning

 

De gemeente Geertruidenberg onderscheidt zich ten opzichte van andere vergelijkbare werkgevers door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap

-       Personeelsverloop

 

 

-       Invulling vacatures

 

 

-       Medewerkersonderzoek

 

We onderzoeken onze huisvesting. Voldoet het “huis van de gemeente” nog aan de vereisten op het gebied van het hybride werken, duurzaamheid en de consequenties van het werken aan maatschappelijke opgaven?

Zie nadere uitwerking in de opgave Bestuur en Dienstverlening