Programma 4 Opgave Wonen

Opgave Perspectief Wonen

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Wonen

Het college ziet in de opgave wonen een zeer urgente maatschappelijk opgave. In de laatste maanden alleen al was er versnelling nodig waar het gaat om de stijgende vraag naar huisvesting van spoedzoekers, asielzoekers, Oekraïense vluchtelingen en statushouders. Dit creëert een spanningsveld tussen ‘regulier’ woningzoekenden (denk bijvoorbeeld aan starters) en de bijzondere doelgroepen die ook gehuisvest dienen te worden, vaak in sociale huurwoningen. Het woonruimteverdelingsvraagstuk wordt daarmee nog complexer dan het al was. Verder is er steeds meer verbinding nodig met de Opgave Mens en Zorg, door bijvoorbeeld de taken op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en senioren die langer thuis blijven wonen. Om aan al deze vraagstukken te kunnen voldoen, is enerzijds regionale samenwerking nodig maar ook het zoeken naar creatieve oplossingen. Voorop staat dat we binnen de mogelijkheden die we hebben bouwen naar de behoefte van inwoners en hierbij ook op langere termijn kijken wat er nodig is. Om aan dit alles te kunnen voldoen, doen wij u in de eerste begrotingswijziging een voorstel. 

4.0 Beleidsrijke begroting 2023

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

 4.1 Inleiding
Wonen is een zeer urgente en complexe maatschappelijke opgave; niet alleen lokaal, maar ook regionaal en landelijk. Woningnood, vergrijzing, een toenemende zorgvraag en andere maatschappelijke ontwikkelingen hebben hun uitwerking op deze opgave. Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we bouwen voor onze eigen inwoners en daarmee de doorstroming bevorderen. Voor alle doelgroepen (jong, oud, starters en doorstromers) moeten we zorgen voor een aangename, betaalbare, duurzame en passende woning. We geven ruimte aan creatieve en innovatieve woonvormen.

 

Het ontwikkelen van de woningbouwplannen doen we samen met onze inwoners. De plannen van de ontwikkelaar staan niet centraal, maar de behoeften binnen onze samenleving. Daarnaast maken we ons in regionaal verband sterk voor een betere verdeling van de woningaantallen binnen onze regio. Deze uitgangspunten zijn vertaald naar de visie, strategische doelstellingen, maatschappelijke effecten en inspanningen die wij de komende jaren nastreven op het gebied van wonen. Veel van de opgave Wonen zal een plek gaan krijgen in het Programma Wonen dat in 2023 wordt opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraad. Zo zal de concrete invulling van de opgave Wonen hierin worden vastgesteld, alsook de financiële gevolgen van de keuzes die hierin worden vastgelegd.  


 
4.2 Missie
Op basis van autonome demografische ontwikkelingen die zijn verwerkt in het woonbehoefteonderzoek, de opgelegde taakstelling en ruimte voor onverwachte ontwikkelingen wordt de woonbehoefte in onze gemeente in kaart gebracht in het Programma Wonen. Hierin wordt bepaald aan welke woningen voor welke doelgroepen behoefte is en zo wordt concreet hoe passende huisvesting voor de juiste doelgroep tegen de juiste prijzen eruit komt te zien.    
 
Onze opgave op het gebied van Wonen is dan ook: 
 

We realiseren passende, toekomstbestendige huisvesting voor de juiste doelgroep op de juiste locatie voor de juiste prijs. 

 
4.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen
Binnen de opgave Wonen zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    We creëren  woonruimte naar behoefte
2.    We verbeteren, bewaken en behouden de balans.
3.    We pakken meer regie op de woningmarkt 
4.    Ontwikkelingen vinden plaats in samenspraak met onze inwoners en stakeholders.
 
Wat willen we bereiken?
We creëren  woonruimte naar behoefte
Op basis van demografische ontwikkelingen en de opgelegde taakstelling voor specifieke doelgroepen, ontwikkelen we naar behoefte. 
 
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheden om woonruimte te creëren en behouden voor onze eigen inwoners;
2.    Er komt meer woonruimte beschikbaar voor zowel onze eigen inwoners als de verschillende doelgroepen vanuit de wettelijke en maatschappelijke taakstelling;
3.    Er is balans tussen wettelijke taakstellingen en autonome lokale ontwikkelingen;
4.    We koersen op een juiste mix in woningaanbod per kern en wijk;  
5.    Onze inwoners en stakeholders voelen zich betrokken en gehoord.

 

We verbeteren, bewaken en behouden de balans
Balans gaat zowel over het verdelen van de woningvoorraad als over de soorten woningen die we hebben in onze gemeente. Ook wordt balans gezocht in de ruimtelijke ontwikkelingen. 


 We maken gebruik van de mogelijkheid om een percentage van onze woningvoorraad toe te wijzen aan onze eigen inwoners. Daarnaast houden we rekening met een evenredige spreiding van doelgroepen zoals de uitstroom beschermd wonen, maatschappelijke opvang en statushouders. Daarnaast houden we bij herstructureren en nieuwbouw de verdeling van verschillende typen woningen en prijsklassen in het oog. 


 Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 
 
1.    Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheden om woonruimte te creëren en behouden voor onze eigen inwoners;
2.    Er komt meer woonruimte beschikbaar voor zowel onze eigen inwoners als de verschillende doelgroepen vanuit de wettelijke en maatschappelijke taakstelling;
3.    We koersen op een juiste mix in woningaanbod per kern en wijk;
4.    Er is balans tussen wettelijke taakstellingen en autonome lokale ontwikkelingen;  
5.    Er zijn duidelijke randvoorwaarden voor toekomstige ontwikkelingen;
6.    Bij iedere ontwikkeling wordt de balans in ruimtelijke inrichting als uitgangspunt genomen;
7.    Tussen 2022 en 2026 wordt duidelijker wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn op het gebied van de ruimtelijke ontwikkelingen en de fysieke leefomgeving.

 

We pakken meer regie op de woningmarkt. We gaan actief sturen op de woningmarkt: dit betekent aan de voorkant een uitvraag doen in plaats van toetsing achteraf. 
 
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 
 
1.    Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheden om woonruimte te creëren en behouden voor onze eigen inwoners;
2.    We maken toekomstbestendige woningbouw mogelijk op de juiste locaties;
3.    We zijn creatief en innovatief in onze oplossingen;
4.    Er zijn duidelijke randvoorwaarden voor toekomstige ontwikkelingen.

 

Ontwikkelingen vinden plaats in samenspraak met onze inwoners en stakeholders.
Bij alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wonen worden inwoners en stakeholders betrokken. Op deze manier creëren we draagvlak, en voelen inwoners en stakeholders zich betrokken en gehoord. 


 Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 
 
1.    Er zijn duidelijke randvoorwaarden voor toekomstige ontwikkelingen;
2.    Onze inwoners en stakeholders voelen zich betrokken en gehoord;
3.    Tussen 2022 en 2026 wordt duidelijker wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn op het gebied van de ruimtelijke ontwikkelingen en de fysieke leefomgeving;

 

4.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?
De belangrijkste inspanning die het college zal verrichten in 2023 is het opstellen en laten vaststellen van het Programma Wonen door de gemeenteraad. Dit document zal zowel een visiedocument als een uitvoeringskader zijn op het gebied van wonen. Hierin ligt vast wat we de komende jaren gaan doen, voor wie en op welke manier. Hierin leggen wij zaken vast zoals het al dan niet toestaan van het splitsen van woningen, het bouwen van mantelzorgwoningen, de verdeling van de woningvoorraad en de richtlijnen voor nieuwe projecten. Hieruit vloeit dus een verdere uitwerking van de opgave Wonen. 
 
Creëren woonruimte naar behoefte:
Om dit te bereiken wordt gestart met een locatiestudie. Deze omvat zowel mogelijkheden voor tijdelijke woonruimte, als ook locaties voor nieuwbouw en mogelijkheden voor transformatie. Het Programma Wonen wordt in 2023 vastgesteld. Hierin worden creatieve en innovatieve oplossingen afgewogen. Lokaal zorgen we ervoor dat er woonruimte wordt gecreëerd voor onze eigen inwoners. Daarnaast wordt de procedure voor het Veerse dok en de Oude Haven gestart en afgerond en worden lopende projecten verder uitgewerkt en uitgevoerd. Dit resulteert in de start van de bouw van minimaal 100 woningen voor 2025.
 
We verbeteren, bewaken en behouden de balans
We zorgen ervoor dat binnen woonwijken een juiste mix van woningen ontstaat zodat we bijdragen aan een inclusief leefklimaat met een betere sociale cohesie. Hiertoe stellen wij kaders op om de juiste woningen voor de juiste doelgroepen te kunnen bouwen. Deze kaders kunnen betrekking hebben op zowel de woningen zelf (duurzaam, toekomstbestendig) als op de omgeving (natuurinclusief).
 
Daarnaast gaan wij vanaf 2023 gebruik maken van nieuwe wetgeving die het mogelijk maakt om maximaal 50% van de woningvoorraad toe te wijzen aan eigen inwoners. Ook worden in 2023 regionaal afspraken gemaakt over het huisvesten van verschillende doelgroepen. Hierbij kun je denken aan statushouders, asielzoekers maar ook spoedzoekers. In 2023 zal binnen het Programma Wonen worden besloten welke sturingsmiddelen er worden ingezet om meer balans te creëren in de woonruimteverdeling.
 
We pakken meer regie op de woningmarkt
Door het Programma Wonen vast te stellen pakken we zelf de regie en maken we woningbouw voor de juiste doelgroep op de juiste plek met de juiste prijs mogelijk. We communiceren randvoorwaarden proactief naar ontwikkelaars. In het Programma Wonen wordt ook besloten of het voeren van actief grondbeleid bijdraagt aan het oplossen van de uitdagingen op het gebied van wonen. Daarnaast zorgen we voor een constante monitoring van de woonbehoefte om het woonbeleid actueel te houden en in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen. 
Op basis van het Programma Wonen en de locatiestudie is in 2026 is de omgevingsvisie Geertruidenberg heroverwogen en voor zover nodig herijkt en heeft het omgevingsplan in hoge mate vorm en inhoud gekregen.
 
Ontwikkelingen vinden plaats in samenspraak met onze inwoners en stakeholders.
Zowel in het Programma Wonen als in alle nieuwe projecten op het gebied van wonen worden inwoners en stakeholders betrokken. In 2023 wordt gestart met een participatietraject voor Achter de Hoeven. Deze participatietrajecten worden geëvalueerd om ervoor te zorgen dat inwoners en stakeholders zich gehoord en betrokken voelen. Dit richt zich niet op de uitkomst van het participatietraject, maar juist op het proces. Tijdens participatieprocessen maken we gebruik van de ervaring en kennis die bij doelgroepen aanwezig is.

 

Het programma Wonen, zoals dat onder de Omgevingswet valt, vormt een concrete uitwerking van de omgevingsvisie waarbij de doelen uit het collegeakkoord 2022-2026 zijn meegenomen. Het programma is in de loop van 2023 opgesteld. Tijdens het proces gericht op de totstandkoming ervan is een aantal keren gespiegeld met de gemeenteraad over de richting.

 

Ons college heeft op 5 december 2023 kennis genomen van het programma Wonen en besloten dit ter vaststelling aan uw raad aan te bieden. Na vaststelling zal nog worden gekomen tot een op het programma gebaseerde uitvoeringsagenda om uitvoering te kunnen geven aan de maatregelen en actiepunten die daarin zijn opgenomen.

 

Met betrekking tot het creëren van woonruimte naar behoefte is een locatiestudie opgesteld. In de vergadering van uw raad van 9 november 2023 besloot u kennis te nemen van de (indicatieve) stedenbouwkundige verkenning locatiestudie woningbouw Geertruidenberg d.d. 14 juni 2023 en in te stemmen met het wijzigen van de op 3 juni 2021 vastgestelde omgevingsvisie Geertruidenberg door de 14 potentiele woningbouwlocaties hierin op te nemen, dit met de toevoeging dat voor elke afzonderlijke locatie geldt dat een beslissing tot realisatie van woningbouw door de gemeenteraad wordt genomen nadat nader onderzoek is gepleegd naar de fysieke haalbaarheid, een integrale belangenafweging is gemaakt en daarin burgerparticipatie een plek is gegeven.

 

De procedure voor het Veerse Dok is gestart. Voor wat betreft het project Oude Haven is vertraging opgetreden. Voor de locatie Omschoorweg heeft de gemeenteraad een uitvoeringsnotitie vastgesteld en is benodigde omgevingsvergunning aangevraagd. De start van de bouw van 100 woningen in 2025 is in die zin alleszins aannemelijk. In het kader van de verdere uitwerking van de diverse locaties zullen met ontwikkelende partijen afspraken worden gemaakt over de woningbouwdifferentiatie. Het programma Wonen vormt daarbij het kaderstellende document.

 

Hiermee pakken we meer regie. Op regionaal niveau is een tool in voorbereiding die het mogelijk maakt te monitoren welke woningbouwdifferentiatie per gemeente is toegepast en of de afspraken die in het kader van de Woondeal zijn gemaakt ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

 

De aanvankelijke verwachting dat de Huisvestingswet medio 2023 zou worden gewijzigd is niet uitgekomen. Dit maakt dat de huisvestingsverordening evenmin is aangepast zodat de gewenste procentuele ophoging naar 50 met betrekking tot het (kunnen) toewijzen aan eigen inwoners nog geen werkelijkheid is. De mogelijkheden om dit in 2024 wel te bewerkstelligen worden onderzocht. 

 

Het eerste deel van het participatietraject voor Achter de Hoeven is doorlopen. Voor nog op te starten projecten zal het participatieproces worden meegenomen.

4.1 Ruimte en leefomgeving

4.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

4.3 Wonen en Bouwen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Wonen en bouwen

Vergunningverlening onder de Omgevingswet:

De nieuwe Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging  implementeren en de dienstverlening hierop aanpassen. Dat betekent o.a. kortere doorlooptijden voor vergunningen, meer locatiebezoeken en het werken met intake- en omgevingstafels voor nieuwe initiatieven.

We willen komen tot een adequaat onderhoudsniveau van de gemeentelijke gebouwen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

4.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 4

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 4

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

In programma 4 zijn in de begroting 2023-2026 geen wijzigingen in de reserves voorzien.

 

Gedurende het jaar 2023 hebben diverse mutaties plaatsgevonden op de reserves binnen het programma Wonen. Onder andere vanwege bestemmingsplannen, grondexploitatie, groencompensatie en de Vrije Algemene Reserve. Een nadere specificatie is opgenomen in het jaarrekeninggedeelte.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

4.30 Wat heeft het gekost?

P4 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - P4 Wat heeft het gekost?
Overzicht Wonen (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 6.419 3.946 3.215 2.621 594
Baten -5.671 -3.136 -2.458 -2.953 495
Saldo 748 810 757 -332 1.089
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 0 0 350 353 -3
Baten 0 0 -181 -181 0
Saldo 0 0 169 172 -3
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 6.419 3.946 3.565 2.974 591
Baten -5.671 -3.136 -2.639 -3.134 495
Saldo 748 810 926 -160 1.086

4.40 Voortgang investeringen

4.50 Risico's

Verslechtering kostendekkenheid van leges

Terug naar navigatie - Verslechtering kostendekkenheid van leges

De invoering van de Omgevingswet is pas in werking getreden op 1 januari 2024. Uitgangspunt bij de voorbereiding van de legesverordening 2024 was zoveel mogelijk beleidsneutraal over te gaan. Dit is ook als zodanig uitgevoerd. In 2024 zal de legesverordening nader worden geëvalueerd waarbij ook de kostendekkendheid betrokken wordt en de ervaringen van de invoering van de Omgevingswet.

4.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Hoe gaan we dit meten?

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Aantal

Creëren woonruimte naar behoefte:

Het aantal actief woningzoekend in de gemeente in de sociale huursector.

Het aantal uniek reagerende woningzoekenden is als volgt:
2021: 7.074
2022: 2.931 - Actief woningzoekende: 757
2023: 3.216 - Actief woningzoekende: 860

 

Het aantal uitgiftes van bindingseis uittreksels.

 Het aantal uitgiftes is op dit moment nog niet bekend.

 

Het totale aantal woningen binnen de gemeente.

1-1-2023: 10.120
CBS StatLine: Voorraad woningen (https://opendata.cbs.nl/statline/#/-CBS/nl/dataset/82900NED/table?fromstatweb)

 

Het resultatenoverzicht van het COA (statushouders en amv-ers)

De taakstelling voor 2023 was het huisvesten van 49 statushouders. We hadden een voorstand van 9 en hebben aanvullend voor 31 personen huisvesting gerealiseerd. Hiermee hebben we 2023 afgesloten met een achterstand op de taakstelling van 9 personen.

 

Overzicht woningbouwcapaciteit per gemeente van de provincie Noord-Brabant.

De provincie geeft hun prognoses weer op https://bevolkingsprognose.brabant.nl/
De indicatie van de toename van de woningvoorraad voor Geertruidenberg in de periode 2023-2030 bedraagt 590 (index 105,8)
2025: 10.290, 2030: 10.710, 2035: 11.125, 2040: 11.350

We verbeteren, bewaken en behouden de balans

% sociale woningbouw per wijk/kern/gemeente

 31,3 % (2022) van de woningvoorraad in gemeente is een sociale huurwoning.
Geertruidenberg (2021): 27, 8 %, Raamsdonksveer (2021): 31,3 %, Raamsdonk (2021): 17,8%

 

% toegewezen woningen met binding (Thuisvester)

2023: 21,6% (35 woningen)
In 2023 publiceerde Thuisvester 24,7% (40 stuks) van de woningen met voorrang voor inwoners met binding. 35 woningen daarvan werden daadwerkelijk op basis van deze voorrang toegewezen.

We pakken meer regie op de woningmarkt

Monitoring kaders en afspraken na realisatie woningbouwproject.

Momenteel is er onvoldoende data beschikbaar om deze indicator goed in beeld te brengen.

Ontwikkelingen vinden plaats in samenspraak met onze inwoners en stakeholders.

% inwoners en stakeholders dat zich gehoord en betrokken voelt

 Momenteel is er onvoldoende data beschikbaar om deze indicator goed in beeld te brengen. 

 

Voor 2023 is er, om reden dat er nog geen woningbouwlocaties concreet gestalte hebben gekregen, nog geen mogelijkheid geweest om de indicatoren uit te werken en door te ontwikkelen. In het programmaplan Wonen overigens zijn nieuwe indicatoren opgenomen die op termijn beter inzicht gaan bieden.