Programma 5 Opgave Economie en Toerisme

Opgave Perspectief Economie en Toerisme

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Economie en Toerisme

De ondernemers en organisaties binnen gemeente Geertruidenberg hebben zware jaren achter de rug. Onder andere door de coronacrisis, maar inmiddels ook door de inflatie. Ondernemers worden daarnaast gevraagd om te investeren in het verduurzamen van hun bedrijf. Gemeente Geertruidenberg streeft dan ook naar een circulaire, duurzame en innovatieve economie. Om dit mogelijk te maken, is het nodig dat hiervoor budget vrijgemaakt wordt. In de eerste begrotingswijziging doen wij u hiervoor een voorstel.


Op het gebied van toerisme zijn mooie stappen gezet in de afgelopen jaren. In de komende periode gaan we hiermee verder aan de slag, onder andere door het versterken van het merk ‘Vestingstad aan de Biesbosch’ en het stimuleren van het toeristisch ondernemerschap. We blijven onze culturele infrastructuur verder versterken. Voor dit alles werken we samen met andere gemeenten en in regionale samenwerkingsverbanden. 

5.0 Beleidsrijke begroting 2023

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

5.1 Inleiding
In 2021 is de visie economische domein Geertruidenberg vastgesteld, deze is tot stand gekomen in samenwerking met onze partners op de terreinen economie en toerisme. 
De gemeente Geertruidenberg is een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is. We hebben de ambitie om het bedrijfsleven bij te staan in de duurzaamheidsopgave en toekomstbestendig te maken. 
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terugkomen naar de gemeente Geertruidenberg. 

 

5.2 Missie

 

De gemeente Geertruidenberg is GASTVRIJ NAAR BEZOEKERS, biedt een fijn leefklimaat voor de inwoners, voorziet in RUIMTE VOOR ONDERNEMERSCHAP en is klaar voor een DUURZAME & INNOVATIEVE ECONOMIE


5.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen
Binnen de opgave Economie en Toerisme zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
2.    Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder
3.    De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers 
 
Door te werken aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de door het college vastgestelde strategische doelen. 
 
Wat willen we bereiken?
Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren
We zorgen voor behoud van de lokale werkgelegenheid en zetten optimaal in op ruimtegebruik en toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen. Bovendien zetten we in op compacte en complete winkelgebieden in de gemeente. 
 
•    Schone, veilige en aantrekkelijke bedrijventerreinen en winkelgebieden in 2026 t.o.v. 2022
•    Afname leegstand op bedrijventerreinen en winkelgebied (-10% in 2026 t.o.v. 2022)
•    Realiseren compact winkelgebied (-10% winkels buiten kern winkelgebied in 2026 t.o.v. 2022)

 

Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder
We staan het bedrijfsleven bij om te komen tot een circulaire economie en faciliteren bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. 
 
•    In 2050 is de Geertruidenbergse economie circulair, met als tussendoel 50% in 2030
•    De bedrijventerreinen zijn in 2050 energieneutraal
•    Meer ruimte geven aan bedrijven voor innovatieve ontwikkelingen

 

De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers
We zetten in op meer toeristische bezoekers, die we langer in het gebied willen laten verblijven en die vaker terugkomen naar de gemeente Geertruidenberg.
 
•    Het aantal toeristische overnachtingen stijgt  (+15% in 2026 t.o.v. 2019)
•    Verhoging toeristische recreatieve werkgelegenheid (+20% in 2026 t.o.v. 2019)
•    Minimaal behoud van diversiteit van culturele organisaties en evenementen

 

5.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?
Om de strategische doelstellingen te bereiken zijn extra inspanningen noodzakelijk.  Deze hebben enerzijds betrekking op de bekostiging van diverse projecten en anderzijds op de intensivering van ambtelijke inzet. Het is noodzakelijk om extra capaciteit in te zetten op de opgave economie en toerisme om uitvoering te kunnen geven aan alle inspanningen.
 
We willen zorgen voor behoud van de werkgelegenheid en willen dat inwoners lokaal de boodschappen doen. Dit draagt bij aan het verbeteren van het vestigingsklimaat. Bovendien ondersteunen we ondernemers om meer circulair en duurzaam te ondernemen. 
We willen gastvrij zijn naar de onze inwoners en bezoekers. Daarom stimuleren we het ambassadeurschap onder ondernemers en inwoners. Daarnaast zetten we in op het optimaliseren van de wandel- en fiets infrastructuur en de bereikbaarheid over het water.

 

Het team economie & toerisme werd uitgebreid met 1 fte, in juni en september zijn de functies ingevuld. 

 

We hebben veel inspanningen gerealiseerd die bijdragen aan de strategische doelstellingen. Dit hebben we in samenwerking gedaan met de ondernemerscollectieven (zoals Toeristisch Platform Geertruidenberg, Economisch Platform Geertruidenberg) en samenwerkingsverbanden op het gebied van economie & toerisme (zoals Rewin, Zuiderwaterlinie, regiogemeenten).

 

Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren

De ondernemerspeiling is uitgevoerd en we hebben een economische barometer voor Geertruidenberg ontwikkeld en opgemaakt. Voor bedrijventerrein Dombosch hebben we een kwaliteitsverbeterplan opgesteld en is een pilot parkmanagement onderzocht. Er is uitvoering gegeven aan maatregelen 2023 van het keurmerk veilig ondernemen op Dombosch en Pontonnier  en de voorbereidingen voor de nieuwe KVO 2024-2026 periode zijn gedaan, zodat begin 2024 de audit kan worden uitgevoerd. Daarnaast is de walstroomvoorziening aan de Reenweg geüpgraded. 

 

Alle basisschoolleerlingen hebben het  OTG- techniekprogramma gevolgd en in samenwerking met het onderwijs en ondernemers is het symposium Connecting Generations Event georganiseerd op het Dongemondcollege.  

 

Voor starters en groeiers hebben we een starterprogramma opgezet. Vanwege te weinig belangstelling in het najaar is dit doorgezet naar voorjaar 2024.  Samen met de omliggende gemeenten en ondernemers hebben we twee Zaakvooruitdagen georganiseerd. 

 

Ook hebben we maandelijks een lokaal bedrijf bezocht.

 

Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder

Tijdens het Generations Event is de groene pluim uitgereikt aan VPK.  We hebben samen met Rewin voor het bedrijfsleven een rest- en vraagstromen bijeenkomst georganiseerd om inzicht te krijgen en om kansen tussen partijen te creëren. Potentiele reststromen worden nu verder uitgewerkt. We hebben de potentie van zon op dak op bedrijventerreinen (en woningen) in beeld gebracht.  

 

Om inzicht in subsidies te krijgen, zodat we daar steeds meer gebruik van kunnen maken, is een subsidiescan voor het programma economie & toerisme uitgevoerd. Het aanbestedingsbeleid wordt herzien en met name gericht op de thema's lokaal, duurzaam en circulair. Dit is besproken met ondernemers. De besluitvorming zal in 2024 plaats gaan vinden. 

 

De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers 

Voor de evenementenorganisaties is een netwerkbijeenkomst gehouden om organisaties (vraag/aanbod) bij elkaar te brengen en te informeren. 

Naast de reguliere promotie van de Zuiderwaterlinie is in 2023 ingezet op een Europees traject. Samen met EFFORTS zijn connecties met Brussel gelegd en de banden met internationale partners versterkt met als doel om mee subsidies voor vestingerfgoed beschikbaar te krijgen. Er is onder de noemer "Menno's reis" met verschillende activiteiten aandacht geschonken aan de expeditiereis die Menno van Coehoorn 325 jaar geleden maakte. De reis heeft uiteindelijk geleid tot het verdedigingssysteem wat we nu de Zuiderwaterlinie noemen. In het kader van Menno's reis zijn verschillende wandelingen georganiseerd onder de naam "De Expeditie". Daarnaast heeft een interactief kunstwerk een reis langs de Zuiderwaterlinie gemaakt. Dit kunstwerk heeft ook in Museum de Roos gestaan. Een derde onderdeel waren de kennisateliers die langs de linie georganiseerd zijn, waarbij door experts met de Zuiderwaterlinie als basis oplossingen werden gezocht voor de hedendaagse opgaven zoals klimaatadaptatie en woningcrisis. 

 

Ook is het fietsknooppuntensysteem in Raamsdonk aangepast, zodat er meer opties zijn om rond te fietsen. En er is er een start gemaakt met een spreekwoordenroute in Geertruidenberg en drie fietsroutes door de regio in het kader van de Zuiderwaterlinie.

 

Begin 2023 is vanuit Beleef de Biesbosch een bijeenkomst georganiseerd voor ondernemers rondom de Biesbosch over internationalisering. De ondernemers leerden hier over gasten uit het buitenland en waarom het belangrijk is om hierop in te spelen. Daarnaast is in het voorjaar een Instameet georganiseerd met influencers die zich richten op natuur en cultuur. Op deze manier werden de gewenste categorie bezoekers gericht bereikt. 

 

Er is ook gewerkt aan de projecten bestemmingsmanagement (het in kaart brengen van de bezoekersstromen in de Biesbosch) en driehoeksveer Altena-Drimmelen-Geertruidenberg. Beiden krijgen in 2024 een vervolg.

 

5.1 Recreatieve havens

5.2 Economische havens en waterwegen

5.3 Economische ontwikkelingen

5.4 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

5.5 Economische promotie

5.6 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

5.7 Musea

5.8 Cultureel erfgoed

5.9 Media

5.10 Wonen en Bouwen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Wonen en bouwen

We streven naar een zo goed mogelijke omgang met archeologie in brede zin, zoals bedoeld in de Nota archeologie (2017). Sinds het Parapluplan archeologie (2021) betreft dit in de praktijk vooral een zo goed mogelijke beoordeling van archeologische rapporten e.d. bij vergunningsplichtige bodemverstoringen. 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 5

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 5

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

5.30 Wat heeft het gekost?

P5 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - P5 Wat heeft het gekost?
Overzicht Economie en Toerisme (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 1.822 1.782 2.101 1.980 120
Baten -172 -144 -182 -175 -7
Saldo 1.650 1.638 1.919 1.805 113
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 66 0 0 10 -10
Baten -185 -35 -35 -34 -1
Saldo -119 -35 -35 -24 -11
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 1.889 1.782 2.101 1.990 111
Baten -357 -179 -217 -209 -8
Saldo 1.532 1.603 1.884 1.781 103

5.40 Voortgang investeringen

5.50 Risico's

5.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de wettelijke Beleidsindicatoren van Programma 5.

Nr. Taakveld Naam indicator  Begroot 2023 Jaar Waarde (Jaarrekening 2023) Eenheid Bron Opmerkingen
14. 3. Economie Functiemenging ** 53,0 2022 52,3 % LISA  
16. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 123,0 2023 125 Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar LISA  

** functiemengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.                                 

Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Hoe gaan we dat meten?

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Aantal

Het vestigingsklimaat voor ondernemers verbeteren

  • bedrijfsvestigingen en banen     

 

 

 

 

  

  •  Leegstandscijfer m2 en aantal
    (jaarlijks het leegstandscijfer van bedrijventerreinen en winkelgebieden bepalen)

bedrijven 2170,  waarvan 1591 zzp-ers *

banen 10.802, waarvan 5600 op bedrijventerreinen *

winkels buiten kern winkelgebied 40 *

starters 109 *

stoppers 67 *

 

panden bedrijventerreinen 56 (97.245 m2) *

panden centrum 28 (5.740 m2) *

verkooppunten 12,2 % **

 

 

  • Ondernemerspeiling
    (4 jaarlijks een ondernemerspeiling houden)

uitkomsten 2023:

algemene dienstverlening 6,8

dienstverlening via dig. fac 5,8

ondernemersklimaat 6,0

vestigingsklimaat 6,0

bereikbaarheid 7,3

openbaar vervoer 6,1

parkeren 6,8

openbare ruimte 6,8

veiligheid 7,0

vereenvoudige/versoepelen regelgeving 4,8

 

Een circulaire, duurzame en innovatieve economie in 2050 of eerder

  •  Duurzaam opgewekte energie (jaarlijks toename energie opwek bij bedrijfspanden)
  • Energieverbruik bedrijfspanden

21.761 kW ***

 

35 miljoen m3 gas*

127 miljoen kWh elektriciteit*

 

  • Innovatieve bedrijven
  • % Hergebruik primaire grondstoffen (landelijke monitor wordt ontwikkeld)

97 (3,5 %) ****

-

De gemeente is gastvrij naar de bewoners en bezoekers

  • Toeristenbelasting (jaarlijks toeristische overnachtingen)

25.531 

 

  • Banen toeristische recreatieve branche
  • Vestigingen toeristische recreatieve branche

505 *

167 *

* Economische Barometer Geertruidenberg ** Locatus  *** Klimaatmonitor **** Innovatiespotter