Programma 2 Opgave Duurzaamheid

Opgave Perspectief Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Duurzaamheid

Zowel globaal, nationaal als lokaal liggen er grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. We willen een circulaire economie, hernieuwde energiebronnen en een klimaat neutrale gemeente maar hiervoor moeten we nog flink wat stappen doorlopen. In de komende vier jaar gaan we in dit kader verder met het uitvoeren van het landelijke klimaatakkoord. Dit betekent dat we de regionale samenwerking op blijven zoeken om lokaal effecten te bereiken en zetten we lokaal de stappen die al kunnen. Zo werken we de komende jaren verder aan de Regionale Energietransitie en zijn we belangrijke gesprekspartner waar het gaat om de schaarste op het energienetwerk.

 

Daarnaast geven we lokaal uitvoering aan de Transitievisie Warmte, het aardgasvrij worden van onze gemeente. Aanvullend zorgen de steeds heter wordende zomers en hevigere stormen een van de gevolgen van de wereldwijde opwarming van de aarde ervoor dat klimaatadaptatie steeds belangrijker wordt. Daaraan gekoppeld is het zaak om de biodiversiteit binnen de gemeente te beschermen en waar het kan uit te breiden. Om aan al deze uitdagingen en de lokale ambities invulling te kunnen geven doen we in de eerste begrotingswijziging een voorstel hiervoor. 

2.0 Beleidsrijke begroting 2023

Inhoud

Terug naar navigatie - Inhoud

2.1 Inleiding
Deze begrotingsmutatie is een eerste financiële vertaalslag van het nieuwe coalitieakkoord middels het opgavegericht werken. Hierin zijn een aantal zaken verwerkt t.o.v. dat wat al was begroot: 

  • Extra Rijksmiddelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord
  • Nieuw beleid, waarvan reeds de impact duidelijk is
  • Wijzigingen van bestaand beleid

 

2.2 Missie
Er ligt een grote opgave om tot een duurzaam Nederland te komen. Duurzaamheid vraagt om veranderingen op economisch, sociaal, ruimtelijk en ecologisch gebied. Onze manier van denken en handelen moet ook veranderen. In onder andere de Regionale Energietransitie (RES) staat welke prestaties van gemeenten in onze regio worden verwacht voor de uitvoering van het Klimaatakkoord. De komende jaren zullen er, net als voorgaande jaren, meer taken op ons afkomen ter uitvoering van het Klimaatakkoord.  

 
Zo is de uitwerking van de Transitievisie Warmte op buurtniveau in volle gang en wij voelen ons verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan. Maar we beseffen ook dat onze speelruimte beperkt is. We wachten de nieuwe warmtewet af en volgen op de voet welke bevoegdheden en rollen daar voor de gemeente in worden vastgelegd. We vinden duurzaamheid noodzakelijk, daarom zetten we hier fors op in. We gaan ons duurzaamheidsbeleid actualiseren, mede aan de hand van het coalitieakkoord en de ontwikkelingen in de wereld. Ons streven is een klimaatneutraal, circulair en fossielvrij Geertruidenberg in 2050. Of eerder als het kan. Op voorwaarde dat de maatregelen die genomen worden technisch en financieel haalbaar zijn voor alle inwoners en ondernemers.

 

We werken bij de uitvoering van onze plannen nauw samen met onze ondernemers, vertegenwoordigd in de VOG en de ZLTO. We ondersteunen initiatieven vanuit onze inwoners en verenigingen bij het nemen van maatregelen op het gebied van duurzaamheid, zowel met middelen als met kennis. We trekken samen op met Thuisvester om zorg te dragen voor het verduurzamen van het woningbestand. We voeren actief beleid in het ondersteunen van innovaties binnen ons bedrijfsleven als gevolg van de energietransitie en verduurzaming.

 

                             Geertruidenberg is duurzaam, fossielvrij, klimaatneutraal en circulair in 2050 of eerder.
Hier zetten we fors op in!

            
2.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen
Binnen de opgave Duurzaamheid zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    Een fossielvrij en energieneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder
2.    Alle verplaatsingen in Geertruidenberg zijn in 2050 of eerder duurzaam
3.    Een circulair Geertruidenberg in 2050 of eerder
4.    Een klimaatneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder
 
Door te werken aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de door het college vastgestelde strategische doelen.
 
Wat willen we bereiken?
Een fossielvrij en energieneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder
Als we de doelstelling ‘Een fossielvrij en energieneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder’ afpellen, bestaat deze uit een drietal onderdelen: Duurzame energie opwekken, energie besparen en de energie infrastructuur. 


Voor de opwek van duurzame energie willen we tot 2030 21 GWh zon op dak en 24 GWh zon op veld realiseren. Dit draagt bij aan het totale doel om in 2050 100% van onze verbruikte energie duurzaam op te wekken. Voor de besparing van energie willen we in 2030 15% van de warmtevraag uit 2019 besparen. Uiteindelijk willen dat er in 2050 minimaal een derde van de warmtevraag uit 2019 is bespaard. Tegelijkertijd werken we toe naar een andere, fossielvrije manier van verwarmen van de gebouwde omgeving, zodat deze in 2050 100% aardgasvrij is. Tot slot willen we dat de energie-infrastructuur, zowel voor elektriciteit als voor warmte, toekomstbestendig is en al deze ontwikkelingen aan kant. Dit is een randvoorwaarde voor het bereiken van onze gewenste maatschappelijke effecten. 

 

Alle verplaatsingen in Geertruidenberg zijn in 2050 of eerder duurzaam
De doelstelling duurzame mobiliteit kan grofweg opgeknipt worden in twee delen: Deel- & openbaar vervoer en infrastructuur. Onder infrastructuur wordt alles verstaan van fietspaden tot oplaadinfrastructuur en onder deel- & openbaar vervoer alles van de bus tot deelfietsen en –auto’s. 


 Om het strategische doel te halen, willen we in 2050 in ieder geval één of meerdere OV-hubs realiseren, meer deelvervoer in de gemeente en een dekkende oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en mogelijk andere duurzaam aangedreven voertuigen. Dit alles met het doel om zowel minder auto’s in de gemeente te hebben als duurzaam aangedreven voertuigen. Tot slot wordt er meer gefietst en gelopen, de meest duurzame vorm van vervoer. 

 

Een circulair Geertruidenberg in 2050 of eerder
Als we de doelstelling opknippen, bestaat deze uit drie hoofdonderdelen: Huishoudelijk afval, gebruik van primaire grondstoffen en bedrijfsmatige reststromen. Het huishoudelijke afval is daarbij de hoofdtaak van de gemeente en bestaat globaal uit fijn huishoudelijk afval en grof huishoudelijk afval. Een circulaire economie gaat echter verder dan alleen het (her)gebruik van huishoudelijk afval, daarom zijn het gebruik van primaire grondstoffen (door huishoudens en bedrijven) en de reststromen van bedrijven (bijvoorbeeld organische stromen, zoals mest bij veehouderijen) ook onderdeel van deze strategische doelstelling.


 De maatschappelijke effecten die het verst in de tijd liggen zijn het hebben van geen huishoudelijk restafval uiterlijk in 2050 en 100% hergebruik van primaire grondstoffen in datzelfde jaar, met een doel van 50% hergebruik van primaire grondstoffen in 2030. Als tussendoelstelling voor huishoudelijk afval willen we naar 30 kg restafval per inwoner per jaar in 2030. Tegelijkertijd verhogen we het percentage gerecycled (hergebruikt) huishoudelijk afval naar tenminste 60% in 2030. Hiermee zorgen we uiteindelijk voor een lagere CO2-uitstoot en een hoger percentage van herbruikbare grondstoffen. Daarnaast dringen we het aantal bij plaatsingen in de openbare ruimte terug en verminderen we de hoeveelheid zwerfafval in de buitenruimte. 

 

Een klimaatneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder
Klimaatneutraliteit is een brede term waar veel onderdelen onder vallen. Voor onze gemeente zijn dat in ieder geval de onderdelen: Water, biodiversiteit & natuur en bodem. Deze onderdelen kunnen verder worden opgesplitst in onder andere wateroverlast, droogte, overstromingsgevaar, hittestress, oppervlaktewater en grondwater.


 2050 is de stip op de horizon waar we binnen deze strategische doelstelling naar toe werken. De maatschappelijke effecten die we willen bereiken zijn in 2050 of eerder in ieder geval geen hittestress meer, een betere waterkwaliteit (oppervlakte en grond), geen wateroverlast meer, een betere bodemkwaliteit en een grotere biodiversiteit. Een groot deel van deze effecten vertaalt zich in meer groen, zowel in vierkante meters als in kwaliteit en aantal bomen.

 

2.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?
Niet alle inspanningen en maatschappelijke effecten zijn op dit moment met zekerheid te vertalen naar financiën. Wat wel zeker is, is dat het huidige budget in de basisbegroting voor zowel de uitvoering als de capaciteit ontoereikend is. In de eerste helft van 2023 actualiseren we het duurzaamheidsprogramma onder andere aan de hand van nieuwe wet- en regelgeving en ambities. Daarbij hoort uiteraard ook een financiële vertaling van deze actualisatie. Vooruitlopend daarop, reserveren we de gelden die we vanuit het Rijk krijgen voor de uitvoering van het klimaatakkoord voor nu en de komende jaren. Daardoor kunnen we nu alvast onder andere tijdig personeel aantrekken, inspelen op de ontwikkelingen en uitvoeren wat van de gemeente wordt gevraagd. 
 
Vanuit het Rijk krijgt de gemeente structureel extra middelen om onder andere de benodigde capaciteit te betalen die noodzakelijk is voor de uitvoering van het klimaatakkoord. 
De RES 1.0 moet in het lokaal beleid verankerd worden en hiervoor huren we een extern bureau in om dit uit te voeren. Verder is het belangrijk om te zorgen voor meer bewustwording en kennis onder de inwoners. Hier gaan we daarom fors op inzetten. Om bedrijven te stimuleren meer te doen aan circulariteit, organiseren we verschillende acties zoals bijvoorbeeld de Groene Pluijm en het energieloket.
 
Alle hiervoor genoemde inspanningen en bijbehorende kosten worden gedekt uit de middelen die we van het Rijk ontvangen.
 
De overige inspanningen, worden zoveel mogelijk betaalt uit de bestaande budgetten. Verder blijven we ons inzetten voor het verkrijgen van subsidies vanuit het Rijk om een deel van de inspanningen te betalen. Daarnaast leggen we de reeds verkregen en aangekondigde middelen van het Rijk vast in een reserve, die daarmee ingezet kan worden ten behoeve van de uitvoering van het Klimaatakkoord.

 

In 2023 is vanuit het programma Duurzaamheid ingezet op inspanningen die bijdragen leveren aan de gewenste doelstellingen, om daarmee de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken. Een deel van de Rijksgelden die wij als gemeente binnen krijgen zijn besteed aan capaciteit, hier is het betreffende budget ook voor bedoelt. Dit geeft ruimte om onze ambities kracht bij te zetten met expertise. Daarnaast ontvangen we subsidies voor isolatie en energiearmoede, hiervoor hebben we meerdere acties uitgevoerd (o.a. collectieve inkoopacties en witgoedacties) en directe bijdragen levert aan maatregelen binnenshuis.

 

Daarnaast worden de nodige inspanningen uitgevoerd vanuit de bestaande budgetten. Denk o.a. aan: 

  • BuurtUitvoeringsPlannen Warmte voor 3 prioritaire buurten - die op den duur van het gas af moeten - zijn gereed. 
  • Klimaat adaptieve maatregelen bij beheer- & onderhoudsprojecten in de openbare ruimte.  
  • Grijs voor groen actie om via plantjes voor stoeptegels meer groen te stimuleren. En regentonnen aan te bieden om water te ontkoppelen. 
  • Duurzaamheid geïntegreerd in Actieplan Dombosch.
  • Verduurzamen van het gemeentehuis.
  • Verstrekt van Duurzaamheidsleningen voor woningeigenaren.
  • Energieadvies aan deur via energiecoaches.
  • Energieloket voor particulieren, VvE en bedrijven. 
  • Bewustzijn van inwoners ten aanzien van duurzaamheid stimuleren.
  • Materieel ten behoeven van een betere afvalscheiding bij publieke voorzieningen. 
  • Deelname aan regionale overleggen m.b.t. energie-infrastructuur. 

 

2.1 Riolering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

De voorziening riolering wordt gebruikt om invulling te geven aan te wettelijke zorgtaken die de gemeente heeft betreffende riolering en grondwater. Dit zodat de burger gebruik kan blijven maken van de riolering. Beleid hiervoor wordt vastgesteld via het verbreed Gemeentelijk Riolering Plan (vGRP) en naar verwachting opgenomen in het komende Programma Openbare Ruimte. 

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

2.2 Afval

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Afval

Terug naar navigatie - Afval

De doelstellingen zijn minder restafval en een hoger percentage afvalscheiding en hergebruik. Deze doelstellingen zijn gefaseerd in de tijd.

  • Minder restafval:
    • minder dan 100 kilo (per inwoner per jaar) in 2025, en
    • minder dan 30 kilo in 2030.
  • Hoger percentage afvalscheiding:          
    • meer dan 75% in 2025, en
    • meer dan 90% in 2030.

 

De gemeentelijke doelstellingen lopen in tijd niet gelijk op met de landelijke doelstellingen. Daar ligt de doelstelling van minder dan 100 kilo / meer dan 75% afvalscheiding in 2020, en minder dan 30 kilo / meer dan 90% afvalscheiding in 2025.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

2.3 Milieubeheer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Milieubeheer

Terug naar navigatie - Milieubeheer

Een gezond milieu is een grondrecht dat is vastgelegd in onze Grondwet: De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.

 

In onze omgevingsvisie hebben wij opgenomen dat de milieukwaliteit belangrijk is om ergens gezond te kunnen leven. Het gaat om de kwaliteit van de lucht, de bodem en het water. Ook hoeveel geluid en geur ergens gemerkt wordt is van invloed op de milieukwaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

2.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties en reserves programma 2

Terug naar navigatie - Mutaties en reserves programma 2

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

2.30 Wat heeft het gekost?

P2 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - P2 Wat heeft het gekost?
Overzicht Duurzaamheid (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 5.514 5.630 6.800 6.207 594
Baten -5.515 -5.673 -6.660 -6.099 -562
Saldo -1 -43 140 108 32
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 1.865 0 190 190 0
Baten -27 -55 -105 -88 -17
Saldo 1.838 -55 85 102 -17
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 7.379 5.630 6.990 6.397 594
Baten -5.542 -5.728 -6.765 -6.186 -579
Saldo 1.837 -98 225 211 15

2.40 Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2023 of in het boekjaar 2023 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen. 

 

Krediet omschrijving Toelichting 
23 Riolering Parkzicht uitbreiding. In 2023 is met de rioleringswerkzaamheden begonnen. In 2024 zullen nog werkzaamheden worden uitgevoerd voor de riolering van project Parkzicht.
23 Riolering Luiten Ambachtstraat 8 t/m 18. Het project is nagenoeg afgerond. Er dient nog een aangepaste pomp te worden geïnstalleerd.

2.50 Risico's

2.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de wettelijke Beleidsindicatoren van Programma 2.

Nr. Taakveld Naam indicator  Begroot 2023 Jaar Waarde (Jaarrekening 2023) Eenheid Bron Opmerkingen
33. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 140 2023 107  Kg/inwoners CBS ** Nader voorlopige cijfers
34. 7. Volksgezondheid en Milieu Hernieuwbare elektriciteit  6,7 2021 11,3 % Waarstaatjegemeente *Gemiddelde op gebiedsniveau

 

Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Hoe gaan we dat meten?

 

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Meest recente meting

Fossielvrij en energieneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder

% duurzaam opgewekte energie

11,3% (2021)

 

% energiebesparing t.o.v. 2018

12,5% (2021

 

% aardgasvrije panden 

10,6% (2021)

 

Aantal GWh zon op dak

 

 

Aantal GWh zon op veld

 

Alle verplaatsingen in Geertruidenberg zijn in 2050 of eerder duurzaam

Aantal (semi)publieke laadpunten 

227 (sept 2023)

 

%geregistreerde elektrische en waterstofvoertuigen t.o.v. totaal 

3,8% (2022)

Een circulair Geertruidenberg in 2050 of eerder

% hergebruik primaire grondstoffen 

- (landelijke monitor in ontwikkeling)

 

% gebruik primaire grondstoffen 

- (landelijke monitor in ontwikkeling)

 

Huishoudelijk restafval in kg/inwoner/jaar

107 kg  (2023)

 

Scheidingspercentage huishoudelijk afval    

75%

 

Percentage gerecycled huishoudelijk afval

67%

 

%CO2-uitstoot t.o.v. 2018 

37,3% verlaging (2021)

Een klimaatneutraal Geertruidenberg in 2050 of eerder

Gevoelstemperatuur op een hete zomerdag vs. oppervlaktetemperatuur

 

%groen van het oppervlak van de gemeente (exclusief agrarisch) 

26,3% (2022)

 

Blootstelling PM10 en NO2 per m3 lucht 

PM10: 17,1 (2021) NO2: 14,9 (2021)