Programma 6 Opgave Bestuur en Dienstverlening

Opgave Perspectief Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Opgave Perspectief Bestuur en Dienstverlening

De komende jaren werken we vanuit maatschappelijke opgaven. Bovendien gaan we er alles aan doen om samen met de samenleving op te trekken om aan deze opgaven te werken. Dat betekent een andere manier van werken waarin onder meer sprake is van een duidelijke scheiding in verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen raad (kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend), college (hoe geven we invulling aan de kaders) en de ambtelijke organisatie (uitvoering geven aan het collegeakkoord onder verantwoordelijkheid van het college). Om deze nieuwe manier van werken verder vorm te geven is het belangrijk om te investeren in de verbinding tussen raad, het college en de organisatie. Hierin krijgt burgerparticipatie een belangrijke rol. 


Wij willen vanuit onze dienstverleningsconcept een bereikbare gemeente zijn (digitaal, op het gemeentehuis en in de buurten en wijken), met kundige en betrokken medewerkers, die zaken slagvaardig, deskundig en snel oppakken en afhandelen. De gemeente kennen en door de inwoners en ondernemers gekend worden is daarbij van belang, net als oog voor hen die ondersteuning nodig hebben, zonder onnodige bemoeienis. Daarom gaan we meer dan voorheen er op uit en zijn we daar waar het gebeurt.

 

Om de ambities die volgen uit de maatschappelijke opgaven verder vorm te geven is de ambtelijke organisatie van grote waarde. Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt en het zijn van een kleine gemeente betekent dit dat we de komende jaren op verschillende manieren fors zullen moeten investeren in aantrekkelijk werkgeverschap. Dit doen we bijvoorbeeld door te kijken naar onze huisvesting, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, beschikbare budgetten voor scholing en inhuur en door slimme oplossingen te verzinnen voor de krapte op de arbeidsmarkt. We moeten fundamentele aanpassingen doen om onze ruimte in de arbeidsmarkt te kunnen behouden. Mede door de toename van het aantal taken bij gemeenten zien we landelijk een stijging van het aantal medewerkers bij gemeenten. Ook in onze directe omgeving zien we gemeenten investeren in capaciteit om de taken en ambities het hoofd te kunnen bieden met concurrentie op de directe arbeidsmarkt tot gevolg. In de eerstvolgende begrotingswijziging gaan wij hier verder op in. 

6.0 Beleidsrijke begroting 2023

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

6.1 Inleiding
De rode draad binnen deze opgave is dat wij samen met anderen ons beleid vorm geven en uitvoeren. Samen met de gemeenteraad, met onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners én met de regiogemeenten. We stellen samen met de gemeenteraad regels vast over burgerparticipatie, we verstevigen de relatie tussen college en gemeenteraad. We zetten sterker in op onze communicatie naar buiten, we investeren in dataverzameling en monitoring en we stellen een nieuwe toekomstvisie op.

 

6.2 Missie

Als gemeente zijn wij er voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. In ons beleid en bij de uitvoering daarvan staat onze samenleving centraal. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op samenwerking, ook met de gemeenteraad. Onze gemeentelijke dienstverlening vindt plaats binnen alle maatschappelijke opgaven. Onze dienstverlening heeft ook effect op het bereiken van de gewenste maatschappelijke effecten van onze andere opgaven.  
 
Onze opgave op het gebied van Bestuur is:
 

Wij zijn een krachtig lokaal bestuur dat klaar is voor de toekomst. We onderhouden en leggen verbinding met de gemeenteraad, de inwoners, de ondernemers en de maatschappelijk partners. Wij investeren in de samenwerking met onze inwoners en laten zien wat we gaan doen. We werken aan het herstel van het vertrouwen in de plaatselijke politiek en zetten in op participatie van diverse groepen uit onze samenleving in die lokale politiek. 

 

6.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen Bestuur
Binnen de opgave Bestuur zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
 
1.    We hebben inzicht in de toekomstscenario’s van de gemeente op zowel de korte als de lange termijn
2.    Wij zijn als college en gemeenteraad samen één overheid
3.    Wij zijn betrouwbaar, toegankelijk en werken continu aan inclusiviteit 


 Door te werken aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de vastgestelde strategische doelen.

 

Wat willen we bereiken?
We hebben inzicht in de toekomstscenario’s van de gemeente, zowel op korte als op lange termijn


Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    Gezamenlijk met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners kennen we onze toekomst
2.    We zijn een sterk lokaal bestuur in West-Brabant en weten wat we zelf kunnen doen en waar we ondersteuning via regionale samenwerking bij nodig hebben

 

Wij zijn als college en gemeenteraad samen één overheid
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    College en gemeenteraad kennen elkaars rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en respecteren elkaar daarin
2.    We trekken samen op in de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid
3.    Ons verhaal naar buiten is een gezamenlijk verhaal, waarbij we ruimte laten voor een andere mening

 

Wij zijn betrouwbaar, toegankelijk en werken continu aan inclusiviteit
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

 

1.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn trots op de gemeente
2.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners vinden dat de gemeente afspraken nakomt en genomen besluiten motiveert 
3.    We zetten in op participatie van diverse groepen uit onze samenleving in de lokale politiek zodat zoveel mogelijk inwoners participeren, gehoord en vertegenwoordigd worden

 

Wij verbeteren de kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 


 
1.    De kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening is verhoogd
2.    We communiceren meer helder, proactief en tijdig over wat we doen en niet doen
3.    We hebben de administratieve lastendruk voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners verminderd
4.    We verlenen deskundiger advies en antwoord, zijn inlevend en denken mee
5.    De klachten over onder andere niet tijdig terugbellen, niet tijdige afhandeling, het niet voldoen aan servicenormen zijn afgenomen

 

We zijn dichtbij en weten wat er speelt
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

 

1.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners geven aan zich meer gehoord te voelen
2.    Onze (digitale) dienstverlening is afgestemd op de verschillende levensfases van onze inwoners
3.    Het gemeentehuis is het “huis” van de gemeente, iedereen voelt zich welkom

 

We betrekken onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer dan voorheen bij zaken die hen raken
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:

 

1.    Jongeren voelen zich betrokken bij onze gemeente
2.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners hebben meer begrip voor onze besluiten, doordat ze passend zijn geïnformeerd en/of op onderdelen hebben mogen meedenken of meebeslissen
3.    Actieve deelname van inwoners ondernemers en maatschappelijke partners vindt plaats; de uitvoering van beleid past beter bij de behoefte
4.    Zelfregie bij inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners is toegenomen

 

6.4 Inspanningen

 

Wat gaan we daarvoor doen?


Bestuur
 
Inzicht in de toekomstscenario’s
In 2024 gaan we een toekomstvisie opstellen (als opvolger van G-kracht). Dit doen we samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Tevens bepalen we onze regionale samenwerkingsambitie in Baronie, RWB of ander regionaal verband. We onderzoeken wat we zelf (nog) kunnen en waar we inzoomen op samenwerking.
 
Als college en gemeenteraad samen één overheid
We maken in 2023 afspraken met de gemeenteraad over taken, rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. We omarmen de BOB-structuur van de gemeenteraad en bereiden samen met de raad beleidsvoorstellen voor. Daarnaast investeren we in de relatie tussen college en gemeenteraad door training en coaching. Tenslotte investeren we in onze eigen deskundigheid eveneens via training en coaching.
 
Betrouwbaar, toegankelijk en continu werken aan inclusiviteit
We zetten in op burgerparticipatie en het verstevigen van de contacten in de wijk. Daarnaast communiceren we over onze servicenormen (zie opgave dienstverlening) en communiceren we aan de voorkant over kaders en verwachtingen en zijn we duidelijk in wat de vervolgstappen zijn. Tenslotte organiseren we, in aanloop naar de volgende gemeenteraadsverkiezingen en cursus politiek actief, met aandacht voor inclusiviteit.

 

Bestuur

 

Inzicht in toekomstscenario's
Het afgelopen jaar hebben de nieuwe samenwerkingsverbanden, te weten de Stedelijke Regio Breda Tilburg en De Baronie, meer body gekregen. De discussie over de vorm en inhoud van de Regio West Brabant (RWB) heeft in 2023 plaatsgevonden en hierover vindt in 2024 besluitvorming plaats.

 

Voorbereidende werkzaamheden voor de in 2024 op te starten toekomstvisie hebben plaatsgevonden.

 

Als college en gemeenteraad samen één overheid
We hebben in het afgelopen jaar meermalen als college en gemeenteraad bij elkaar gezeten om de samenwerking te optimaliseren. Dit gaat met horten en stoten. Er is nog een lange weg te gaan.

 
Betrouwbaar, toegankelijk en continu werken aan inclusiviteit
In 2023 is vormgegeven aan burgerparticipatie. Per traject wordt bekeken, in samenspraak met de gemeenteraad, hoe burgerparticipatie vorm en inhoud moet krijgen. Dit betreft een continu proces en de juiste vorm van burgerparticipatie blijft een punt van zorg. 

 

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

 

6.1 Inleiding
De rode draad binnen deze opgave is dat wij samen met anderen ons beleid vorm geven en uitvoeren. Samen met de gemeenteraad, met onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners én met de regiogemeenten. We stellen samen met de gemeenteraad regels vast over burgerparticipatie, we verstevigen de relatie tussen college en gemeenteraad. We zetten sterker in op onze communicatie naar buiten, we investeren in dataverzameling en monitoring en we stellen een nieuwe toekomstvisie op.

 

6.2 Missie

Als gemeente zijn wij er voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. In ons beleid en bij de uitvoering daarvan staat onze samenleving centraal. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op samenwerking, ook met de gemeenteraad. Onze gemeentelijke dienstverlening vindt plaats binnen alle maatschappelijke opgaven. Onze dienstverlening heeft ook effect op het bereiken van de gewenste maatschappelijke effecten van onze andere opgaven.  
 
Onze opgave op het gebied van Dienstverlening is:
 

Wij zijn een open en bereikbare gemeente. Wij werken met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk partners samen vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid. Onze dienstverlening is dichtbij. Onze professionele medewerkers zijn betrokken, ondernemend, pakken zaken snel op en denken in mogelijkheden.


6.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen Dienstverlening
Binnen de opgave Dienstverlening zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:

 
1.    Wij verbeteren de kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening (betrokken, ondernemend, professioneel en snel)
2.    Wij zijn dichtbij en weten wat er speelt (open, bereikbaar en dichtbij)
3.    We betrekken onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer dan voorheen bij zaken die hen raken (samen, vertrouwen, gelijkwaardig en mogelijkheden)

Door invulling te geven aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de vastgestelde strategische doelen 
 
Wat willen we bereiken?
We hebben inzicht in de toekomstscenario’s van de gemeente, zowel op korte als op lange termijn
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    Gezamenlijk met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners kennen we onze toekomst
2.    We zijn een sterk lokaal bestuur in West-Brabant en weten wat we zelf kunnen doen en waar we ondersteuning via regionale samenwerking bij nodig hebben

Wij zijn als college en gemeenteraad samen één overheid
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    College en gemeenteraad kennen elkaars rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en respecteren elkaar daarin
2.    We trekken samen op in de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid
3.    Ons verhaal naar buiten is een gezamenlijk verhaal, waarbij we ruimte laten voor een andere mening

 

Wij zijn betrouwbaar, toegankelijk en werken continu aan inclusiviteit
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn trots op de gemeente
2.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners vinden dat de gemeente afspraken nakomt en genomen besluiten motiveert 
3.    We zetten in op participatie van diverse groepen uit onze samenleving in de lokale politiek zodat zoveel mogelijk inwoners participeren, gehoord en vertegenwoordigd worden

 

Wij verbeteren de kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 
 
1.    De kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening is verhoogd
2.    We communiceren meer helder, proactief en tijdig over wat we doen en niet doen
3.    We hebben de administratieve lastendruk voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners verminderd
4.    We verlenen deskundiger advies en antwoord, zijn inlevend en denken mee
5.    De klachten over onder andere niet tijdig terugbellen, niet tijdige afhandeling, het niet voldoen aan servicenormen zijn afgenomen

 

We zijn dichtbij en weten wat er speelt
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name: 

1.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners geven aan zich meer gehoord te voelen
2.    Onze (digitale) dienstverlening is afgestemd op de verschillende levensfases van onze inwoners
3.    Het gemeentehuis is het “huis” van de gemeente, iedereen voelt zich welkom

 

We betrekken onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer dan voorheen bij zaken die hen raken
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:

1.    Jongeren voelen zich betrokken bij onze gemeente
2.    Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners hebben meer begrip voor onze besluiten, doordat ze passend zijn geïnformeerd en/of op onderdelen hebben mogen meedenken of meebeslissen
3.    Actieve deelname van inwoners ondernemers en maatschappelijke partners vindt plaats; de uitvoering van beleid past beter bij de behoefte
4.    Zelfregie bij inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners is toegenomen

 

6.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?

Dienstverlening
 
Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit
We formuleren servicenormen en communiceren hierover. We zorgen er voor dat onze correspondentie begrijpelijk is voor onze inwoners. We vereenvoudigen de gemeentelijke regelgeving, zodat de administratieve lastendruk voor inwoners en ondernemers verminderd. We brengen de gevolgen van de Wet Open Overheid en de Wet digitale Overheid in beeld en passen onze organisatie en systemen daarop aan. We koersen richting een datagedreven organisatie, zodat we de gestelde maatschappelijke effecten ook kunnen meten (zie ook de opgave Financiën en organisatie). We houden tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken. We trainen onze medewerkers in houding en gedrag op het gebied van dienstverlening, zetten in op mediation en ontwikkelen het Loket WIZ verder door. We verstevigen onze regionale contacten om zodoende de dienstverlening op peil te kunnen houden.  Bovendien gaan we na wat we zelf kunnen blijven doen en waar we juist meer samenwerking nodig zullen hebben. 
 
We zijn dichtbij en weten wat er speelt
We onderzoeken de toekomstbestendigheid van het gemeentehuis voor de korte en lange termijn. Het Klant Contact Centrum (KCC) wordt doorontwikkeld, zodat er eenduidige, optimale externe communicatie plaatsvindt. We intensiveren onze contacten in de wijk via Wijkgericht SAMENwerken (zie opgave leefbaarheid), via locatiebezoeken in de fysieke ruimte (in het kader van de Omgevingswet), via keukentafelgesprekken (zie opgave mens en Zorg) en we passen onze (digitale) dienstverlening aan, aan de verschillende levensfasen van onze inwoners en stemmen deze af op de maatschappelijke effecten die we op het gebied van dienstverlening willen bereiken. In de periodieke klanttevredenheidsonderzoeken besteden we aandacht aan het gehoord voelen. 
 
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer betrekken bij zaken die hen raken
We gaan onderzoeken hoe we jongeren beter kunnen betrekken bij onze gemeente; dit doen we in samenwerking met de opgave Mens en Zorg. Daarnaast sluiten we op het gebied van communicatie beter aan bij de belevingswereld van jongeren. We gaan samen met de gemeenteraad de randvoorwaarden ten aanzien van burgerparticipatie vormgeven en op basis daarvan burgerparticipatie fasegewijs invoeren in onze gemeente. om burgerparticipatie goed te kunnen invoeren organiseren we trainingen voor college, bestuur en ambtelijke organisatie. 

 

Medio 2023 is er een burgerpeiling/ondernemerspeiling uitgevoerd. De resultaten zijn betrokken bij de opstelling van de programmaplannen. De maand  van de taal is georganiseerd. Daarin is o.a. aandacht besteed aan begrijpelijk schrijven. Dat krijgt in 2024 nog een vervolg met trainingen schrijven op B1 niveau. 

 

De impact van de Wet Open Overheid(WOO) is in beeld gebracht. Voor de eerste vier informatie categorieën is een implementatie advies uitgebracht waarbij het ambitieniveau basis het uitgangspunt is. Ambitieniveau basis is volgen van de wettelijke fasering  implementatie WOO. 

 

In september is een trainee gestart met het introduceren van data gedreven werken. Eerste stap is het ontwikkelen van een datastrategie. Hiervoor wordt een nulmeting data uitgevoerd (datavolwassenheid scan). 

 

De regionale samenwerkingsverbanden (formeel of informeel) zijn per programma in beeld gebracht. Beoordeeld is of de samenwerkingsvormen een bijdrage leveren aan de gewenste effecten in de maatschappelijke opgaven/programma's. 

 

De verdere invulling van burgerparticipatie is met de raad en de ambtelijke organisatie opgepakt. Burgerparticipatie wordt stapsgewijs ingevoerd in de organisatie. De module digitaal checken en aanvragen van een evenementenvergunning is in ontwikkeling. Eerste kwartaal 2024 wordt het systeem operationeel en kunnen organisatoren checken of er een vergunning nodig is en deze vergunning digitaal aanvragen.

6.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Als gemeente zijn wij er voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke partners. In ons beleid en bij de uitvoering daarvan staat onze samenleving centraal. Dat betekent dat voor onze inwoners duidelijk is wat wel en wat niet kan. En dat wij als gemeente er alles aan doen om samen met de samenleving op te trekken. Samen maken wij onze gemeente nog mooier! De gemeenteraad is hierin kader stellend, controlerend en richtinggevend, het college bepaalt hoe we deze kaders verder vorm gaan geven waarna de ambtelijke organisatie aan de slag gaat met de uitvoering. Besturen op hoofdlijnen van beleid heeft hierbij de voorkeur.  

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

6.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Wij verwerken en verstrekken tijdig de juiste informatie over onze inwoners in de basisregistratie personen en toetsen deze waarbij de thema’s persoonsinformatiemanagement en identiteitsmanagement een belangrijke rol spelen.
 
Daarnaast zorgen we onder meer voor een goede organisatie van verkiezingen en ontwikkelen en implementeren we de dienstverleningsvisie. Daarbij houden wij rekening met maatschappelijke en digitale ontwikkelingen.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

6.3 Crisisbeheersing en brandweer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing en brandweer

Samen met de betrokken ketenpartners besteden we aandacht aan de bewustwording van inwoners en ondernemers op het gebied van rampen/crisis, zware ongevallen en brand.  Dit doen wij op integrale wijze. Wij willen iedereen die een rol heeft in de crisisbeheersing, regionaal én lokaal, meer en/of beter betrekken bij de crisisbeheersing.

Wat gaan we daarvoor doen? / Wat hebben we daarvoor gedaan?

6.4 Openbare orde en veiligheid

6.20 Mutaties reserves

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Mutaties reserves programma 6

Terug naar navigatie - Mutaties reserves programma 6

De reserves hebben verschillende functies. Waaronder een bufferfunctie voor het opvangen van onverwachte tegenvallers en risico’s (weerstandscapaciteit). Een bestedingsfunctie voor het reserveren van middelen voor specifiek doel of activiteit. Een egalisatiefunctie voor het egaliseren van tarieven over meerdere jaren. Ook kunnen jaarlijks terugkerende en (sterk) fluctuerende lasten met een reserve daarbij worden verrekend. Daarnaast kennen de reserves een financierings- en dekkingsfunctie zoals o.a. dekking van kapitaallasten van investeringen.

 

Er zijn binnen programma 6 over het begrotingsjaar 2023  geen mutaties in reserves doorgevoerd. 

6.30 Wat heeft het gekost?

P6 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - P6 Wat heeft het gekost?
Overzicht Bestuur en Dienstverlening (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 4.027 3.906 4.083 4.121 -38
Baten -757 -187 -429 -536 107
Saldo 3.270 3.719 3.654 3.585 69
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 0 0 0 0 0
Baten -236 0 0 0 0
Saldo -236 0 0 0 0
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2022 2023 2023 2023 2023
Lasten 4.027 3.906 4.083 4.121 -38
Baten -993 -187 -429 -536 107
Saldo 3.034 3.719 3.654 3.585 69

6.40 Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2023 of in het boekjaar 2023 separaat door de gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen. 

 

Krediet omschrijving Toelichting 
23 Burgerpanel voorlichting. In 2023 hebben we op dit budget niets uitgegeven. We zijn nog bezig met de implementatie van burgerparticipatie. De aanschaf van een digitaal burgerpanel wordt betrokken bij de verdere implementatie van burgerparticipatie in onze gemeente. Aan de hand daarvan gaan we kijken welke middelen we hiervan gaan aanschaffen. Het investeringsbedrag moet daarom blijven bestaan in 2024. 

6.50 Risico's

6.60 Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de wettelijke Beleidsindicatoren van Programma 6.

Nr. Taakveld Naam indicator  Begroot 2023 Jaar Waarde (Jaarrekening 2023) Eenheid Bron Opmerkingen
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 18 2023 18 Aantal   jongeren
(12 – 17 jaar)
Bureau Halt  
8. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 0,78 2023 1,44 Aantal per 1.000 inwoners Data.politie.nl Bron gewijzigd, data niet meer uit  CBS gegevens te halen.  Vergelijking begroot/werkelijk niet goed te maken. 
9. 1. Veiligheid Gewelds-en seksuele misdrijven 3,9 2022 4,07 Aantal per 1.000 inwoners CBS  
10. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 0,3 2023 1,26 Aantal per 1.000 inwoners Data.politie.nl Bron gewijzigd deze data niet meer uit CBS gegevens te halen. Vergelijking begroot/werkelijk niet goed te maken.
11. 1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) 4,70 2023 2.17 Aantal per 1.000 inwoners

Geertruidenberg  app

Vandalisme en vernielingen 

Bron gewijzigd, Geen gegevens beschikbaar bij CBS. Vergelijking  begroot/werkelijk niet goed te maken

 

Voor een aantal beleidsindicatoren wordt gebruik gemaakt van een andere bron. Daardoor is geen zuivere vergelijking meer te maken tussen het begroot cijfer en waarde jaarrekening. Bij de omrekening naar aantal per 1000 inwoners is uitgegaan van een inwoneraantal 22.104. 

Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren beleidsrijke begroting 2023

Hoe gaan we dit meten?

Strategisch doel

Beleidsindicatoren 

Aantal

Bestuur

 

 

a.     Inzicht in toekomstscenario’s

 

 

b.     Als college en raad één overheid

 

 

c.     Betrouwbaar, toegankelijk en continu werken aan inclusiviteit

 

 

Dienstverlening

 

 

a.     Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van de dienstverlening

Score klanttevredenheid

6,5

 

Daling aantal klachten

-17 t.o.v. 2022

b.     We zijn dichtbij en weten wat er speelt

Score klanttevredenheid

 

c.     Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners betrekken meer bij zaken die hen raken

Score klanttevredenheid

5,9