6.1 Inleiding
De rode draad binnen deze opgave is dat wij samen met anderen ons beleid vorm geven en uitvoeren. Samen met de gemeenteraad, met onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners én met de regiogemeenten. We stellen samen met de gemeenteraad regels vast over burgerparticipatie, we verstevigen de relatie tussen college en gemeenteraad. We zetten sterker in op onze communicatie naar buiten, we investeren in dataverzameling en monitoring en we stellen een nieuwe toekomstvisie op.
6.2 Missie
Als gemeente zijn wij er voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. In ons beleid en bij de uitvoering daarvan staat onze samenleving centraal. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op samenwerking, ook met de gemeenteraad. Onze gemeentelijke dienstverlening vindt plaats binnen alle maatschappelijke opgaven. Onze dienstverlening heeft ook effect op het bereiken van de gewenste maatschappelijke effecten van onze andere opgaven.
Onze opgave op het gebied van Dienstverlening is:
Wij zijn een open en bereikbare gemeente. Wij werken met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk partners samen vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid. Onze dienstverlening is dichtbij. Onze professionele medewerkers zijn betrokken, ondernemend, pakken zaken snel op en denken in mogelijkheden. |
6.3 Strategische doelen en maatschappelijke effecten
Strategische doelstellingen Dienstverlening
Binnen de opgave Dienstverlening zijn strategische doelstellingen geformuleerd die samen de volledige opgave omvatten:
1. Wij verbeteren de kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening (betrokken, ondernemend, professioneel en snel)
2. Wij zijn dichtbij en weten wat er speelt (open, bereikbaar en dichtbij)
3. We betrekken onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer dan voorheen bij zaken die hen raken (samen, vertrouwen, gelijkwaardig en mogelijkheden)
Door invulling te geven aan de beoogde maatschappelijke effecten geven we de komende jaren invulling aan de vastgestelde strategische doelen
Wat willen we bereiken?
We hebben inzicht in de toekomstscenario’s van de gemeente, zowel op korte als op lange termijn
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. Gezamenlijk met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners kennen we onze toekomst
2. We zijn een sterk lokaal bestuur in West-Brabant en weten wat we zelf kunnen doen en waar we ondersteuning via regionale samenwerking bij nodig hebben
Wij zijn als college en gemeenteraad samen één overheid
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. College en gemeenteraad kennen elkaars rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en respecteren elkaar daarin
2. We trekken samen op in de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid
3. Ons verhaal naar buiten is een gezamenlijk verhaal, waarbij we ruimte laten voor een andere mening
Wij zijn betrouwbaar, toegankelijk en werken continu aan inclusiviteit
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn trots op de gemeente
2. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners vinden dat de gemeente afspraken nakomt en genomen besluiten motiveert
3. We zetten in op participatie van diverse groepen uit onze samenleving in de lokale politiek zodat zoveel mogelijk inwoners participeren, gehoord en vertegenwoordigd worden
Wij verbeteren de kwaliteit, professionaliteit en continuïteit van onze dienstverlening
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. De kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening is verhoogd
2. We communiceren meer helder, proactief en tijdig over wat we doen en niet doen
3. We hebben de administratieve lastendruk voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners verminderd
4. We verlenen deskundiger advies en antwoord, zijn inlevend en denken mee
5. De klachten over onder andere niet tijdig terugbellen, niet tijdige afhandeling, het niet voldoen aan servicenormen zijn afgenomen
We zijn dichtbij en weten wat er speelt
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners geven aan zich meer gehoord te voelen
2. Onze (digitale) dienstverlening is afgestemd op de verschillende levensfases van onze inwoners
3. Het gemeentehuis is het “huis” van de gemeente, iedereen voelt zich welkom
We betrekken onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer dan voorheen bij zaken die hen raken
Te behalen maatschappelijke effecten zijn met name:
1. Jongeren voelen zich betrokken bij onze gemeente
2. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners hebben meer begrip voor onze besluiten, doordat ze passend zijn geïnformeerd en/of op onderdelen hebben mogen meedenken of meebeslissen
3. Actieve deelname van inwoners ondernemers en maatschappelijke partners vindt plaats; de uitvoering van beleid past beter bij de behoefte
4. Zelfregie bij inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners is toegenomen
6.4 Inspanningen
Wat gaan we daarvoor doen?
Dienstverlening
Kwaliteit, professionaliteit en continuïteit
We formuleren servicenormen en communiceren hierover. We zorgen er voor dat onze correspondentie begrijpelijk is voor onze inwoners. We vereenvoudigen de gemeentelijke regelgeving, zodat de administratieve lastendruk voor inwoners en ondernemers verminderd. We brengen de gevolgen van de Wet Open Overheid en de Wet digitale Overheid in beeld en passen onze organisatie en systemen daarop aan. We koersen richting een datagedreven organisatie, zodat we de gestelde maatschappelijke effecten ook kunnen meten (zie ook de opgave Financiën en organisatie). We houden tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken. We trainen onze medewerkers in houding en gedrag op het gebied van dienstverlening, zetten in op mediation en ontwikkelen het Loket WIZ verder door. We verstevigen onze regionale contacten om zodoende de dienstverlening op peil te kunnen houden. Bovendien gaan we na wat we zelf kunnen blijven doen en waar we juist meer samenwerking nodig zullen hebben.
We zijn dichtbij en weten wat er speelt
We onderzoeken de toekomstbestendigheid van het gemeentehuis voor de korte en lange termijn. Het Klant Contact Centrum (KCC) wordt doorontwikkeld, zodat er eenduidige, optimale externe communicatie plaatsvindt. We intensiveren onze contacten in de wijk via Wijkgericht SAMENwerken (zie opgave leefbaarheid), via locatiebezoeken in de fysieke ruimte (in het kader van de Omgevingswet), via keukentafelgesprekken (zie opgave mens en Zorg) en we passen onze (digitale) dienstverlening aan, aan de verschillende levensfasen van onze inwoners en stemmen deze af op de maatschappelijke effecten die we op het gebied van dienstverlening willen bereiken. In de periodieke klanttevredenheidsonderzoeken besteden we aandacht aan het gehoord voelen.
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners meer betrekken bij zaken die hen raken
We gaan onderzoeken hoe we jongeren beter kunnen betrekken bij onze gemeente; dit doen we in samenwerking met de opgave Mens en Zorg. Daarnaast sluiten we op het gebied van communicatie beter aan bij de belevingswereld van jongeren. We gaan samen met de gemeenteraad de randvoorwaarden ten aanzien van burgerparticipatie vormgeven en op basis daarvan burgerparticipatie fasegewijs invoeren in onze gemeente. om burgerparticipatie goed te kunnen invoeren organiseren we trainingen voor college, bestuur en ambtelijke organisatie.
Medio 2023 is er een burgerpeiling/ondernemerspeiling uitgevoerd. De resultaten zijn betrokken bij de opstelling van de programmaplannen. De maand van de taal is georganiseerd. Daarin is o.a. aandacht besteed aan begrijpelijk schrijven. Dat krijgt in 2024 nog een vervolg met trainingen schrijven op B1 niveau.
De impact van de Wet Open Overheid(WOO) is in beeld gebracht. Voor de eerste vier informatie categorieën is een implementatie advies uitgebracht waarbij het ambitieniveau basis het uitgangspunt is. Ambitieniveau basis is volgen van de wettelijke fasering implementatie WOO.
In september is een trainee gestart met het introduceren van data gedreven werken. Eerste stap is het ontwikkelen van een datastrategie. Hiervoor wordt een nulmeting data uitgevoerd (datavolwassenheid scan).
De regionale samenwerkingsverbanden (formeel of informeel) zijn per programma in beeld gebracht. Beoordeeld is of de samenwerkingsvormen een bijdrage leveren aan de gewenste effecten in de maatschappelijke opgaven/programma's.
De verdere invulling van burgerparticipatie is met de raad en de ambtelijke organisatie opgepakt. Burgerparticipatie wordt stapsgewijs ingevoerd in de organisatie. De module digitaal checken en aanvragen van een evenementenvergunning is in ontwikkeling. Eerste kwartaal 2024 wordt het systeem operationeel en kunnen organisatoren checken of er een vergunning nodig is en deze vergunning digitaal aanvragen.
|