Belangrijkste Ontwikkelingen in de Gemeentelijke Bedrijfsvoering
Het afgelopen jaar was een periode van groei en uitdagingen binnen onze gemeentelijke bedrijfsvoering. We hebben belangrijke stappen gezet en verschillende prioriteiten aangepakt om onze dienstverlening te verbeteren en effectiever te worden in het realiseren van maatschappelijke doelen. Hieronder volgt een uitgebreide bespreking van de voortgang en de uitvoering van onze belangrijkste initiatieven.
Opgavegericht Werken
Onze strategische focus lag op het omarmen van een opgavegerichte aanpak, waarbij we nauw samenwerkten met inwoners, partners en belanghebbenden. Het was cruciaal om de verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie duidelijk te definiëren. Burgerparticipatie speelde hierbij een centrale rol, waarbij we streven naar een gemeenschappelijk gedragen aanpak voor maatschappelijke uitdagingen.
Aantrekkelijk Werkgeverschap
Vanwege de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en onze positie als kleine gemeente, hebben we aanzienlijke inspanningen geleverd om ons te profileren als aantrekkelijke werkgever. Dit omvatte een grondige herziening van onze huisvesting, het verbeteren van zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden, het verhogen van het budget voor scholing en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen om personeelstekorten aan te pakken. Onze doelstelling was om ons als werkgever te positioneren die talent aantrekt en behoudt, ondanks de uitdagingen van een concurrerende arbeidsmarkt.
Budget, Capaciteit en Focus
Het realiseren van onze maatschappelijke doelen vereiste niet alleen toewijzing van budget en capaciteit, maar ook een scherpe focus op prioriteiten. Als kleine gemeente was het cruciaal om realistische ambities te stellen die in lijn waren met onze beschikbare middelen en capaciteit. Samenwerking met andere overheidsinstellingen en belanghebbenden was van essentieel belang om synergie te creëren en efficiëntie te bevorderen.
Dienstverlening
Onze dienstverlening onderging een transformatie met als doel meer toegankelijk, deskundig en responsief te zijn. Digitale ontwikkelingen werden omarmd en nieuwe methoden werden geïmplementeerd om onze gemeente beter toegankelijk te maken voor burgers en bedrijven, zowel online als offline.
Impact van Externe Factoren
Externe factoren zoals de wereldwijde pandemie van COVID-19 en geopolitieke spanningen, zoals de oorlog in Oekraïne, hadden aanzienlijke invloed op onze operationele activiteiten. Het vereiste snelle en flexibele reacties om de impact op onze dienstverlening te minimaliseren en de gemeenschap te ondersteunen in deze uitdagende tijden.
Plaats- en Tijdonafhankelijk Werken
Het hybride werken werd de nieuwe norm, waarbij we investeerden in infrastructuur en beleid om medewerkers in staat te stellen flexibel te werken, zowel op kantoor als op afstand. Het gemeentehuis wordt heringericht om tegemoet te komen aan de behoeften van plaats- en tijdonafhankelijk werken, met faciliteiten zoals stilteruimtes, vergaderruimtes en flexibele werkplekken.
Personeel en Organisatie
De veranderende rol van de gemeente en de verwachtingen van medewerkers vroegen om een heroverweging van onze HR-strategie. We hebben ons gericht op het stimuleren van zelforganisatie, talentontwikkeling en het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om talent aan te trekken en te behouden, vooral gezien de uitdagingen van een concurrerende arbeidsmarkt.
Bezwaarschriften
Bezwaarschriften worden voor advies voorgelegd aan de “Vaste commissie van advies voor bezwaarschriften”. Uitzonderingen vormen bezwaarschriften op het gebied van belastingen en personele zaken.
Jaar | Totaal aantal bezwaarschriften | Sociale kamer: Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) | Algemene kamer (o.a. Awb-Wabo-handhaving- APV) | Ingetrokken |
2018 | 87 | 53 | 34 | 37 |
2019 | 83 | 41 | 42 | 24 |
2020 | 101 | 68 | 33 | 37 |
2021 | 57 | 28 | 29 | 21 |
2022 | 71 | 41 | 30 | 31 |
2023 | 70 | 27 | 43 | 16 |
Uit de cijfers blijkt dat het totale aantal bezwaarschriften vrijwel gelijk is gebleven aan 2022. Ten opzichte van Awb-zaken/algemene kamer kan worden vastgesteld dat het aantal bijna met 50% is toegenomen. En hoewel zes bezwaarschriften niet als zodanig door de commissie in behandeling genomen zijn, en vier bezwaarschriften betrekking hebben op genomen beschikkingen naar aanleiding van één Woo-verzoek (behandeling was gesplitst), wordt wederom opgemerkt dat zaken complexer zijn geworden.
WIZ-bezwaarschriften daarentegen zijn met circa 30% afgenomen.
De Toeslagenaffaire heeft als gevolg dat de behandeling van één bezwaarschrift in 2021 nog steeds is aangehouden tot nader bericht van de Belastingdienst.
Door het toepassen van mediationvaardigheden en extra uitleg van het besluit, naast het op voorhand nog eens kijken naar het genomen besluit, kon bijna de helft van de WIZ-bezwaarschriften en ruim 10% van de Awb-bezwaarschriften worden ingetrokken, en zijn onnodige of langlopende juridische trajecten vermeden.
Tijdens de coronaperiode kon de Vaste commissie van advies voor bezwaarschriften enkel digitaal vergaderen via MS Teams. Sindsdien is naast een digitale hoorzitting ook weer een fysieke hoorzitting of zelfs een hybride hoorzitting mogelijk. In de meeste gevallen wordt de voorkeur gegeven aan een fysieke hoorzitting.
Huisvesting
De Raad heeft budget beschikbaar gesteld voor aanpassingen in de Gemeentewinkel. De huidige stand van zaken: het gemeentehuis voldoet bouwkundig aan de minimale wettelijke criteria. Maar de kantooromgeving past niet binnen het zijn van een aantrekkelijk werkgever, is niet meer van deze tijd en is bovendien onvoldoende ingericht om het flexibel en programmatisch werken te ondersteunen. Om hieraan wel te kunnen voldoen is het van belang om met uw raad in gesprek te gaan over duurzame huisvesting in relatie tot het gemeentehuis. Dit is echter afhankelijk van heel veel factoren. Omdat hierover op korte termijn geen duidelijkheid ontstaat, ligt het voor de hand om nu geen ingrijpend huisvestingsbesluit te nemen. In de tussentijd zijn op de huidige locatie in meerdere opzichten wel een aantal aanpassingen nodig, bouwkundig en qua inrichting/werkconcept. Deze zijn in het MJOP niet voorzien. Het College komt hier in de kadernota later dit jaar op terug.
Totaal 2023 | Ingetrokken | (Kennelijk) Niet-ontvankelijk | Niet- ontvankelijk | Gegrond | Deels gegrond / ongegrond | Ongegrond | Niet te behandelen door commissie* | In 2024 te behandelen |
WIZ 27 | 12 | 2 | 2 | 0 | 0 | 5 | 0 | 6 |
AWB 43 | 5 | 12 | 1 | 0 | 0 | 10 | 6 | 9 |
* 1 bezwaarschrift blijkt een zienswijze op een voorgenomen besluit, 3 bezwaarschriften zijn doorgestuurd naar het vakcluster omdat er een aanvraagprocedure nog loopt en er dus nog geen beschikking is genomen. 1 bezwaarschrift is niet doorgezet omdat er geen bezwaarmogelijkheid open stond. Tot slot blijkt 1 bezwaarschrift gericht tegen een belastingbeschikking en is doorgestuurd naar de heffingsambtenaar.
Klachten
Onder klachten wordt verstaan: klachten ontvangen op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
De klachten zijn gericht tegen gedragingen van (leden van) bestuursorganen en medewerkers.
2023
Ontvangen | Afgedaan | Waarvan ingetrokken | Waarvan opgelost / naar tevredenheid afgehandeld | Waarvan gegrond | Waarvan ongegrond | Waarvan niet in behandeling genomen | Waarvan doorgestuurd naar andere organisaties | Nog af te handelen |
36 | 21 | 1 | 13 | 4 | 1 | 1 | 1 en afgehandeld | 15 |
Het aantal klachten op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (jegens gedragingen) in 2023 is afgenomen van 53 naar 36. Desondanks duurt de afhandeling van klachten in 2023 voor een deel langer, mede door de grote toename maar ook door vacatures en de werkdruk bij de klachtafhandelaars. Onderzocht moet gaan worden of een andere aanpak of inrichting van de klachtenprocedure kan leiden tot een snellere maar kwalitatief goede klachtafhandeling.
Ter vergelijking, cijfers over 2017-2023
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
36 | 53 | 40 | 25 | 17 | 14 | 26 |
Juridische Kwaliteitszorg
Om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen en juridische risico's te minimaliseren, hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van conflictvaardigheden en contractbeheer. Dit stelde ons in staat om effectiever te communiceren en geschillen op een constructieve manier op te lossen.
Nieuwe Wetgeving
De invoering van nieuwe wetgeving, met name op het gebied van digitale toegankelijkheid en de omgevingswet, vereiste extra aandacht en capaciteit om aan de wettelijke vereisten te voldoen en onze processen aan te passen aan nieuwe normen en voorschriften.
Regionale Samenwerking
We hebben de intensivering van regionale samenwerking als een strategische prioriteit beschouwd om gezamenlijke doelen te bereiken en de efficiëntie te bevorderen. Door middel van samenwerking met andere gemeenten en overheidsinstellingen konden we synergie creëren en gemeenschappelijke uitdagingen aanpakken.
Planning en Control
Onze planning en control cyclus stelde ons in staat om actuele financiële informatie te verstrekken aan het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie, waardoor we ons beleid konden ontwikkelen en uitvoeren op een manier die onze financiële gezondheid bevordert en transparantie en verantwoording waarborgt.
Wet Open Overheid
We hebben aandacht besteed aan de implementatie van de Wet Open Overheid, waarbij we streven naar actieve openbaarheid en transparantie in onze processen en besluitvorming. Dit omvatte het integreren van de vereisten van de wet in onze begroting en jaarrekening om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en normen.
Communicatie
Onze communicatievisie werd verder ontwikkeld om te benadrukken dat we een open, benaderbare gemeente zijn die luistert naar haar inwoners, bedrijven en belanghebbenden. We hebben ingezet op heldere, eenvoudige en tijdige informatievoorziening, zowel intern als extern, om transparantie en betrokkenheid te bevorderen