Loket Werk, Inkomen en Zorg

Met het loket Werk Inkomen en Zorg (WIZ) wordt o.a. multi problematiek eerder gesignaleerd en de samenwerking met andere loketten geoptimaliseerd.  Met een integrale benadering wordt ook  de zorg voor de inwoner bevorderd.  
Na de vraagverheldering waarbij met de inwoner wordt gekeken op welke onderwerpen binnen het sociaal domein er ondersteuning nodig is, wordt de vraag doorgeleid naar het juiste loket van de gemeente voor verdere behandeling. Daarbij wordt eerst gekeken naar de behoefte van de inwoner en vervolgens naar de wetgeving in plaats van te starten met het strak toepassen van wetgeving (omgekeerde toets). Procesregie zorgt ervoor dat zaken die betrekking hebben op meerdere onderdelen van het sociaal domein niet vastlopen c.q. dat ze worden vlot getrokken als ze toch zijn vastgelopen. Deze werkwijzen worden gecontinueerd en zo nodig verbeterd. Ook de samenwerking met onze externe partners wordt geïntensiveerd.

 

Ontwikkelingen Sociale Zaken
Afgelopen jaren heeft er aaneensluitend inhuur bij Sociale Zaken plaatsgevonden onder meer door tussentijdse taken die of vanuit de wetgever of vanuit lokaal beleid ontstaan, denk bijvoorbeeld laatstelijk aan de energietoeslag. De verwachting is dat vanwege de maatschappelijke ontwikkelingen dit komende jaren niet anders gaat worden. 

 

In 2023 heeft het loket Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) zich verder ontwikkeld op het gebied van integraal en omgekeerd werken. Zo is er geïnvesteerd in collegiale toetsing en casuïstiekbesprekingen. Bovendien heeft er een interne verhuizing in het gemeentehuis plaatsgevonden waardoor de teams uit het sociaal domein nu bij elkaar gehuisvest zijn. Tevens is in 2023 een pilot gestart voor een integraal wijkteam, waarbij naast het loket WIZ ook Surplus Welzijn is betrokken. Deze pilot wordt in 2024 voortgezet en waar nodig bijgestuurd.