Juridische kwaliteitszorg 

Ook vanuit juridische kwaliteitszorg wordt aansluiting gezocht bij de uitgangspunten op het gebied van dienstverlening uit het coalitieakkoord.
In 2023 hebben een aantal (nieuwe) medewerkers een training mediation- en conflictvaardigheden gevolgd. Daarmee leren ze vaardigheden die ingezet kunnen worden om de communicatie met burgers te verbeteren. Voor de training(en) wordt jaarlijks een budget uit het opleidingsbudget gevraagd.

 

Contractbeheer is een speerpunt gebleven. Een technisch issue in het programma is niet opgelost en er blijkt nog steeds een inhaalslag nodig. Hierin zal gemeentebreed extra tijd geïnvesteerd moeten worden.

 

(Nieuwe) wetgeving in 2023

•    Omgevingswet
Na enkele keren te zijn uitgesteld, is deze uiteindelijk niet in 2023 maar op 1 januari 2024 in werking getreden. Gemeentelijke regelgeving die ziet op de fysieke leefomgeving is aangepast en in lijn gebracht met de Omgevingswet. Met een projectmatige aanpak is geanticipeerd op de Omgevingswet. 

 

•    Digitale Toegankelijkheid Overheid: WEP, TBDT, WMEBV, de WOO en de Archiefwet 2021
De Wet elektronische bekendmaking (WEP) wijzigt de Bekendmakingswet en stelde de elektronische bekendmaking van beleidsregels en de elektronische kennisgeving van vergunningen verplicht per 1 juli 2021. Deze wet verplichtte verder per 1 juli 2023 de elektronische terinzagelegging, naast de fysieke terinzagelegging. Elektronische terinzagelegging gebeurt via de beschikbare applicaties. 


Verder is in 2023 landelijk de attendering service van mijnoverheid.nl uitgerold. Dit is een service waarbij inwoners berichten ontvangen over hun buurt en over bekendmakingen van overheden. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het informeren van de eigen inwoners en organisatie.

 

  • De Wet open overheid (WOO) is op 1 mei 2022 in werking getreden en vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). De WOO heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratie beter te dienen. De WOO moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is.  

 

Wat is er in 2023 gebeurd en moet er nog gebeuren?
Medio 2023 is er een Woo-contactfunctionaris gestart. De gemeente zal zijn processen moeten (her)inrichten. Een projectgerichte aanpak en de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer zijn in 2023 in gang gezet. Er is begonnen met bewustwording en het in kaart brengen van de (te veranderen) processen. Hiervoor is in 2023 een nulmeting gehouden en een impactanalyse onder leiding van een extern bureau om te bepalen op welk punt de gemeente staat met betrekking tot de actieve openbaarmakingsplicht en om het ambitieniveau vast te stellen.

 

Voor de implementatie en uitvoering van de WOO heeft het rijk financiële middelen ter beschikking gesteld aan de gemeenten. Deze bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. De incidentele middelen (2022-2026) zijn bestemd voor het verbeteren van systemen, het aanwijzen en inrichten van een digitale publicatieplaats, het opleiden van medewerkers, en het aanpassen van processen en de organisatie.

 

Een deel van de middelen in 2023 was bestemd voor een verdere implementatie van de Woo (met name de actieve informatieplicht) en aanpassing van systemen. Onderbezetting leidde ertoe dat deze doelen, de verdere implementatie en deze werkzaamheden in 2024 uitgevoerd moeten gaan worden. De resterende gelden van 2023 dienen hiervoor gereserveerd te worden. De hiervoor te reserveren bedragen zijn onderdeel van de overheveling van 2023 naar 2024 zoals in het jaarrekeninggedeelte opgenomen.

 

  • De Archiefwet 2021 (AW) is in 2023 niet in werking getreden, maar zal in werking treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld. Deze wetswijziging zal aansluiten bij de uitgangspunten van Digitale Toegankelijkheid Overheid: de informatiehuishouding op orde en duurzame toegankelijkheid.

 

  • De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) is aangenomen maar in 2023 nog niet in werking getreden. 

 

Bezwaarschriftencommissie Geertruidenberg
De commissie is onafhankelijk en adviseert de raad, het college en de burgemeester over ontvangen bezwaarschriften (met uitzondering van belastingzaken en personele aangelegenheden). In 2023 is de commissie 14 keer bij elkaar gekomen en zijn er 55 adviezen uitgebracht. 

 

Hoger beroepen precario
In twee langslepende zaken met een netbeheerder heeft het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch de gemeente in hoger beroep in het gelijk gesteld. Het hoger beroep van de netbeheerder tegen de heffing precariobelasting 2017 is ongegrond verklaard. Tegen deze laatste uitspraak is cassatieberoep ingesteld door de netbeheerder. 
Het hoger beroep van de gemeente tegen het vonnis van de civiele rechter in het kader van de opzegging van een duurovereenkomst/concessie is gegrond verklaard.  De gemeente en de netbeheerder bezien of de geschillen kunnen worden beëindigd.

 

Rechtmatigheid
Door de gemeenteraad zijn eind 2023 de kaders voor de rechtmatigheidsverantwoording vastgesteld. In 2023 is een aanvang gemaakt met de uitvoering van de verbijzonderde interne controles vanuit het interne controleplan 2023. Vanwege achterstanden is hier extra capaciteit op ingehuurd.