Onder overhead voorlichting worden de lasten geraamd die verband houden met algemene voorlichting zoals het huis aan huis weekblad en diverse specifieke voorlichtingszaken en burgerpanels.

Burgerparticipatie
In 2022 heeft de gemeenteraad de nota Burgerparticipatie vastgesteld.  In 2021 hebben we al ervaring opgedaan met deze werkwijze. In 2023 gaan we nadere invulling geven aan de nota Burgerparticipatie.  Per project  leveren we maatwerk door te bekijken welke vorm en welke participatiemiddelen het beste bij het project passen. Dit kan zijn in de vorm van visualisaties, infographics, podcasts, video’s etc. 

Langstraat 
Een aantal keren per jaar publiceren we extra pagina’s in de Langstraat. Dit kan komen door het grote nieuwsaanbod op dat moment of door thema’s die het college extra voor het voetlicht van onze inwoners wil brengen om hen zo goed mogelijk te informeren over actuele ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn pagina’s over financiële documenten, duurzaamheid, veiligheid etc. Deze extra pagina’s brengen meer kosten met zich mee dan voorzien en worden ieder jaar in de Turap's verantwoord. Vanaf 2023 willen we deze kosten meenemen in de begroting. 

Burgerpanels
Om onze inwoners en ondernemers nog meer te betrekken bij het opstellen van beleid gaan we werken met (digitale) burgerpanels. Hiervoor schaffen we een applicatie aan.

Toegankelijkheid 
In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor alle burgers. Hierbij gaat het niet alleen om gebouwen en bijvoorbeeld openbaar vervoer, maar ook over digitale toegankelijkheid zoals websites en apps. Het gaat hierbij om een wettelijke verplichting sinds 2018, een en ander is vastgelegd in het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’. Ook de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (2017) verplicht bedrijven en overheden om hun diensten toegankelijk aan te bieden.

 

De gemeente Geertruidenberg vindt het belangrijk dat iedereen de informatie op de gemeentelijke website www.geertruidenberg.nl makkelijk kan lezen en vinden. Dus ook mensen met een visuele-, gehoor-, lees- of andere beperking. Ook apps moeten toegankelijk zijn voor iedereen. De toegankelijkheid van applicaties bestaat uit 2 aspecten: functionele en technische aspecten. Technische aspecten worden geregeld door leveranciers van applicaties. Functionele aspecten zoals fotobijschriften en teksten liggen bij de gemeente zelf. In 2023 ligt de focus op het functionele aspect, toegankelijke teksten op B1-niveau. Onze medewerkers worden gecoacht/opgeleid bij het toegankelijk schrijven van artikelen, voorstellen etc. 

 

Burgerparticipatie:
In 2023 hebben we een aantal stappen gezet op het gebied van burgerparticipatie. Voor diverse projecten hebben we maatwerk geleverd en zijn er diverse participatiemiddelen geleverd. Denk aan visualisaties, infographics en bijvoorbeeld video’s. Daarnaast organiseerden we bijeenkomsten voor inwoners. Voor de (digitale) burgerparticipatie hebben we een applicatie aangeschaft. In 2024 zetten we verdere stappen op het gebied van burgerparticipatie. 

 

Langstraat:
We vinden het belangrijk om onze inwoners goed te informeren over ontwikkelingen in de gemeente. Dit doen we wekelijks via onze gemeentelijke pagina in de Langstraat en regelmatig met extra pagina’s over bijvoorbeeld de begroting, duurzaamheid en veiligheid. We maken gebruik van extra pagina's als er sprake is van een ruim nieuwsaanbod of wanneer het college bepaalde thema's extra uit wil lichten. Deze extra pagina’s brengen meer kosten met zich mee. 

 

Toegankelijkheid:
We willen dat apps en websites toegankelijk zijn voor alle inwoners. De toegankelijkheid van applicaties bestaat uit 2 aspecten: functionele en technische aspecten. In 2023 hebben we de focus gelegd op het functionele aspect, waarvan toegankelijke teksten op B1-niveau een groot onderdeel zijn. We hebben diverse middelen aangeschaft voor de interne communicatie omtrent toegankelijk schrijven. Daarnaast organiseerden we de ‘Maand van de Taal’ met diverse bijeenkomsten.