In deze paragraaf worden de belangrijkste ontwikkelingen en de stand van zaken binnen de gemeentelijke bedrijfsvoering beschreven.
Covid-19 zorgde wederom voor een bijzonder jaar
Net als in 2020 zorgde de coronapandemie ervoor dat 2021 een bijzonder jaar werd. De ambtelijke organisatie heeft net als in 2020 snel geschakeld tussen fysiek op kantoor werken, het digitale werken en het hybride werken.
Door de effecten van Corona op de samenleving zijn er door de gemeente Geertruidenberg net als in 2020 strategische uitgangspunten geformuleerd op basis van beleid en de op dat moment geldende maatregelen. Op basis daarvan zijn kritische bedrijfsprocessen gedefinieerd en is prioriteit gegeven aan diverse nieuwe regelingen die werden ingevoerd in het kader van Corona.
Organisatieontwikkeling
De gemeente Geertruidenberg is een betrouwbare en verbindende partner met als visie dat we een wendbare organisatie zijn die optimaal schakelt op veranderingen. Ook in 2021 kwam dit nadrukkelijk tot uiting en hebben we met trots kunnen constateren dat de omschakeling als organisatie tot weinig problemen heeft geleid en heel veel bestuurlijke thema’s toch doorgang hebben kunnen vinden.
Daarnaast kunnen we constateren dat, door het thuiswerken en het feit dat we naast ons dagelijks werk ook een crisis moesten bestrijden, we in het kader van de ontwikkeling van de organisatie niet al onze ambities optimaal vorm hebben kunnen geven. In het kader van het opgavegericht werken in een zelf organiserend team hebben we eind 2021 wel een pilot gedraaid op het thema duurzaamheid. Met deze nieuwe werkwijze zijn in korte tijd een aantal mooie resultaten geboekt door het opgaveteam. De doorontwikkeling van de organisatie, waaronder het opgavegericht werken en zelf organiserende teams krijgen in 2022 verder vorm.
Krapte op de arbeidsmarkt
Ook onze gemeente heeft het afgelopen jaar te maken gekregen met de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft direct effect gehad op het realiseren van bepaalde doelstellingen. Met name op het gebied van civiele techniek, sociaal domein, burgerzaken en HR is de spoeling op de arbeidsmarkt dun waardoor het vaak langer duurt voordat vacatures zijn ingevuld en daardoor taken blijven liggen. Hierdoor neemt de werkdruk voor overige medewerkers toe en hebben we lastige keuzes moeten maken. Het niet tijdig invullen van vacatures heeft ook effect gehad op het budget inhuur aangezien dit soms de enige mogelijkheid was om taken uit te voeren.
In deze huidige tijd hebben we ook gemerkt dat meerdere medewerkers van de gemeente Geertruidenberg zijn ‘gevraagd’ om elders te solliciteren waarbij vaak betere arbeidsvoorwaarden waaronder een hoger salaris en betere doorgroeimogelijkheden werden geboden. Als kleinere gemeente zijn dit vaak wel de redenen waarom medewerkers uiteindelijk bij ons vertrekken.
Alles bij elkaar hebben deze ontwikkelingen ons voor keuzes gesteld binnen ons takenpakket. De verwachting is dat dit vraagstuk in 2022 zal toenemen of zal stabiliseren. Met de juiste aanpak op het gebied van strategische personeelsplanning verwachten we het komende jaar meer inzicht te krijgen in ons personeelsbestand en de mogelijkheden en onmogelijkheden van onze gemeentelijke organisatie als aantrekkelijk werkgever. De ontwikkelingen vanuit de landelijke CAO worden hier eveneens in meegenomen.
Het zijn en blijven van een aantrekkelijk werkgever blijft een grote uitdaging. Deze uitdaging speelt niet alleen in de gemeente Geertruidenberg maar uit zich bij alle organisaties. Om aantrekkelijk te zijn en blijven hebben we als organisatie onder andere in 2021 stappen gemaakt met een generiek opleidingsplan en ruime mogelijkheden voor medewerkers om zichzelf te ontwikkelen. Bovendien hebben we een digitaal opleidingsplatform gelanceerd en hebben er diverse teamontwikkelingen plaatsgevonden.
Verkenning 2022-2026 Blik op de Toekomst
In 2021 is de 'Verkenning 2022-2026 Blik op de Toekomst' opgesteld. Met dit document geven we inzicht in de maatschappelijke opgaven die zowel op landelijk als gemeentelijk niveau voor ons liggen. In 2022 wordt dit document met de (nieuwe) raad gedeeld om maatschappelijke effecten te bepalen die we met deze opgaven willen bereiken in de komende vier jaar. Het denken vanuit opgaven staat niet op zichzelf. Enkele jaren geleden heeft de organisatie in het koersdocument al besloten dat we opgavegericht vanuit zelforganiserende teams met elkaar willen werken. De eerste stappen zijn hier inmiddels in gezet en dat werpt in een aantal gevallen al zijn vruchten af. Nu breekt de tijd aan om dit onderwerp verder uit te rollen. Met de ‘Verkenning 2022 – 2026 Blik op de Toekomst’ wordt de gemeenteraad gevraagd om samen met de organisatie op te trekken in het bepalen van de keuzes die gemaakt moeten worden.