Programma 1 Leefbaarheid, Wonen en Duurzaamheid

1.1 Wat wilden we bereiken en wat hebben we ervoor gedaan?

Leefbaarheid stimulering wijken/buurten

Terug naar navigatie - Leefbaarheid stimulering wijken/buurten

De wijken in
Vanuit het wijkgericht SAMENwerken gaan we ook in 2021 proactief naar buiten toe, bellen we aan en leggen op locatie contact met inwoners. Met de inrichting van de fysieke wijktafels zitten we daadwerkelijk tussen de inwoners. We gaan de effecten van de wijktafels nog verder uitwerken.

 

Wijkbudget
Om meer gehoor te geven aan de wensen en ideeën van inwoners en ter bevordering van de leefbaarheid en de sociale en maatschappelijk cohesie in de wijk, is het wijkbudget beschikbaar gesteld. Het wijkbudget kent enkele kaders, maar we geven vooral de inwoners een kans om een eigen initiatief (met omwonenden) te realiseren.
Vanuit een bewonersinitiatief in samenwerking met het Hoge Veer en Thuisvester wordt een initiatief rondom het Koninginnebastion in 2021 gerealiseerd met een eigen bijdrage vanuit een stichting.

 

Buurtbemiddeling
De buurtbemiddeling wordt uitgevoerd door een externe partij: Surplus. Samen met Stichting Thuisvester worden de kosten voor de buurtbemiddeling voldaan.

 

De wijken in
Door de geldende Covid-19 maatregelen is het team wijkgericht SAMENwerken in 2021 niet fysiek met de wijktafels en de bakfiets de wijken in gegaan. Wel is er huis aan huis een wijkgericht SAMENWerken krant verspreid, zijn de social media kanalen ingezet en is er via het netwerk contact gehouden met inwoners in de wijken. Daar waar het kon zijn er 1- op- 1 afspraken gemaakt met inwoners in de openbare ruimte. De effecten van de wijktafels zijn geïnventariseerd en voorgelegd door middel van een themasessie aan ons college.  

Wijkbudget
Inwoners zijn gestimuleerd en gemotiveerd om wijkinitiatieven te ontwikkelen en te realiseren. Dit heeft ertoe geleid dat er in 2021 13 aanvragen voor het wijkbudget zijn ingediend, die het totale wijkbudget van € 44.000 omvatten. Na het doorlopen van verschillende stappen zijn de 13 initiatieven gerealiseerd. Deze initiatieven lopen uiteen van het realiseren van een ontmoetingsplek voor jong en oud, het vergroenen van de wijk, buurtactiviteiten, het plaatsen van een waterkraan en uitbreidingen van speeltuinen.
Het bewonersinitiatief voor de beweegroute rondom het Koninginnebastion is in voorbereiding. Echter is de uitvoering doorgeschoven naar het 1e kwartaal 2022 omdat de werkzaamheden afgestemd worden op de aanleg en inrichting van de gehele openbare ruimte op die locatie. Eind 2021 werd de locatie gebruikt als grondopslag wat het niet mogelijk maakt om de toestellen daar te plaatsen.

Buurtbemiddeling
In 2021 hebben de coördinator Buurtbemiddeling en alle vrijwillige bemiddelaars alles op alles gezet om binnen de geldende maatregelen Buurtbemiddeling voort te zetten. Want juist in de tijd van veel thuiswerken zijn de diensten van Buurtbemiddeling hard nodig gebleken. In 2021 zijn er 41 aanmeldingen voor Buurtbemiddeling binnen gekomen, 39 dossiers zijn afgesloten. 80% van de opgepakte meldingen is opgelost door de inzet van Buurtbemiddeling.

 

 

Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting

Met het aanbieden van startersleningen ondersteunen we starters bij de aankoop van hun eerste woning. Sinds 2009 zijn meer dan 90 startersleningen verstrekt. In 2019 zijn 10 leningen verstrekt, in 2020 zijn tot en met juli 11 leningen toegekend. Het besteedbare budget bedraagt eind juli 2020 circa € 279.000, genoeg voor 13 leningen. De kans is groot dat het budget medio 2021 op zal zijn. De behoefte aan startersleningen (tot € 20.000 per lening en looptijd 30 jaar) blijft bestaan en het is wenselijk om starters te blijven ondersteunen. Voor de continuïteit van de verstrekking van leningen wordt uw raad gevraagd om per 2021 € 200.000 extra beschikbaar te stellen voor de startersleningen en de begroting hiertoe te wijzigen. Dit bedrag is te lenen, zoals eerder is gebeurd.

 

In 2021 zijn er 14 startersleningen toegewezen. Medio 2021 is de gevraagde  € 200.000 extra op onze rekening bij SVn gestort. Met een bestedingsruimte van circa € 475.000 per 1-1-2022 is de continuïteit van de verstrekking van leningen voorlopig een tijd geborgd.  

 

Voorziening riolering

Terug naar navigatie - Voorziening riolering

Om de achterstand in de planning van het beheerplan VGRP+ 2017-2022 in te lopen gaan we in 2021 en 2022 de volgende projecten uitvoeren. Deze projecten zijn in 2020 in voorbereiding genomen.
Uitvoering:
- Stadsweg en Ravelijn 1e fase
- Zandheuvel
- Overstorten Ottergeerde
- Oude Stadsweg


In 2021 worden onderstaande projecten in voorbereiding genomen:
Valeriaanstraat, Namer en omgeving (Biezenstraat, Visserstraat, deel Landonk, Rietstraat, Namer en Griendstraat)

 

In VGRP+ worden de straten als drie afzonderlijke projecten gezien. Door de projecten te combineren tot één project zijn door de schaalvergroting kosten te besparen in zowel de voorbereiding als tijdens de uitvoering. De werkzaamheden kunnen in één keer worden uitgevoerd, dit geeft voor de bewoners meer duidelijkheid en minder overlast. In de oorspronkelijke planning zouden we in het gebied bijna 3 jaar aan het uitvoeren zijn. Nu is dit ongeveer een jaar.

 

Ravelijn fase 2 en 3

Na afronding van deze projecten is de achterstand binnen het VGRP enigszins ingehaald. Het is niet mogelijk om heel het programma uit het VGRP binnen het de looptijd van het plan uit te voeren. Bij het maken van het nieuwe beheersplan in 2021 zal hiermee rekening worden gehouden.

 

Vanwege onderbezetting binnen team civiel voor projectleiders in 2021 zijn sommige projecten uitgesteld. De huidige stand van zaken voor de genoemde projecten is als volgt:

 

Stadsweg en Ravelijn 1e fase: De werkzaamheden voor dit project starten Q1 2022 en worden naar verwachting in Q4 opgeleverd.

 

Zandheuvel: Dit project is uitgevoerd en opgeleverd.

 

Overstorten  Ottergeerde: Dit project is uitgevoerd en opgeleverd.

 

Oude Stadsweg: Voorbereiding van dit project is uitgesteld naar 2022.

 

Valeriaanstraat: Dit project is geannuleerd vanwege een nadere analyse van de plaatselijke riolering waaruit bleek dat het project niet uitgevoerd diende te worden.

 

Regentenstraat: Dit project wordt begin maart  2022 aanbesteed, de uitvoering staat gepland  voor Q2 of Q3 van 2022.

 

Namer en omgeving: Vanwege de grote omvang is dit project uitgesteld tot oplevering van het Programma Openbare Ruimte eind 2022, waarin naar verwachting nieuwe richtlijnen en/of eisen worden opgenomen voor de inrichting van de openbare ruimte.

 

Ravelijn Fase 2-3: Er is al een begin gemaakt met de voorbereiding. De afronding zal medio 2022 plaatsvinden.

 

 

Integraliteit en rioleringsprojecten

Terug naar navigatie - Integraliteit en rioleringsprojecten

Binnen rioleringsprojecten is het alleen mogelijk, de werkzaamheden die daadwerkelijk tot de rioleringswerkzaamheden behoren, te dekken uit de voorziening riolering. In de praktijk betekent dit, dat een deel van de straat wordt vernieuwd en bijvoorbeeld het trottoir niet kan worden meegenomen. De gedachten om projecten integraal aan te pakken is, om extra kosten in de toekomst te besparen door de werkzaamheden met alle disciplines af te stemmen. Zo wordt de overlast voor bewoners te geminimaliseerd en kan burgerparticipatie worden toegepast.
Hierbij proberen we zoveel mogelijk afstemming te vinden binnen de bestaande beheerplannen (wegen, groen en openbare verlichting). 


Binnen de voorziening wegen wordt rekening gehouden met een post integrale projecten. Op deze wijze zorgen we ervoor, dat de komende 30 tot 40 jaar geen groot onderhoud noodzakelijk is en we burgerparticipatie toe kunnen passen.

 

Binnen de projecten wordt burgerparticipatie nu standaard toegepast. Ook wordt getracht onderhoud aan wegen en riolering zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen zodat kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd  ten opzichte van de situatie waarbij dit niet het geval is. Wanneer een groot wegproject plaatsvindt worden ook groenvoorzieningen, parkeeraspecten en initiatieven vanuit de omgeving meegenomen om tot een zo integraal mogelijk ontwerp te komen die de lokale leefomgeving in de buitenruimte op een efficiënte manier verbetert.

 

In 2022 wordt hier een vervolg aan gegeven door beheer- en onderhoudsplannen voor de buitenruimte gelijktijdig te betrekken bij het op te stellen Programma Openbare Ruimte. 

 

Vanwege onderbezetting is er voor 2021 een achterstand ontstaan in de uitvoering van geplande onderhoudsprojecten op het gebied van riolering en het uitvoeren en beoordelen van rioolinspecties. De achterstand op het gebied van rioolinspecties zal voorjaar 2022 weggewerkt zijn. De achterstand op onderhoudsprojecten van de riolering is inmiddels grotendeels ingelopen en loopt naar verwachting in 2023 weer volgens schema.

 

Voorziening wegen

Terug naar navigatie - Voorziening wegen

Om de kwaliteit van onze wegen op niveau te houden én te kunnen voldoen aan de verscherpte provinciale eisen voor het onderhoud van kapitaalgoederen is een structurele extra storting in de voorziening wegen noodzakelijk. Hiermee wordt achterstallig onderhoud (D-kwaliteit) van wegen voorkomen.

 

Om een goed beeld te krijgen over de maatregelen die benodigd zijn om het achterstallig onderhoud, conform het door de raad vastgestelde meerjarenprogramma Maatregelen Achterstallig onderhoud 2021-2022, weg te werken, zijn er diverse asfaltonderzoeken uitgevoerd.  Van de Maatregelen Achterstalligonderhoud 2021-2022 elementenverharding is 70%  uitgevoerd.  Daarnaast is voor de maatregelen achterstallig onderhoud asfaltverharding 2021-2022 een bestek aanbesteed en voor 80% uitgevoerd. 20% is uitgesteld i.v.m. weersomstandigheden en is in maart-april 2022 uitgevoerd. Voor de resterende wegvakken achterstallig onderhoud asfalt 2021-2022 is een nieuw bestek in voorbereiding. 

 

Vervanging mechanisch riolering

Terug naar navigatie - Vervanging mechanisch riolering

Vanuit het beheerprogramma riolering worden de vervangingsinvesteringen voor de komende jaren vastgesteld. Deze investeringen worden bepaald op basis van de afschrijvingen van de mechanische en elektrotechnisch onderdelen. Ondanks dat onderdelen zijn afgeschreven is het niet altijd noodzakelijk de onderdelen daadwerkelijk te vervangen. Door goed te beoordelen of het noodzakelijk is om onderdelen te vervangende (functioneel beheer) kunnen we kosten besparen.

 

De voorbereiding en uitbesteding van het werk is afgerond en is momenteel in uitvoering. Vanwege het globale tekort aan grondstoffen en natte weersomstandigheden is er vertraging ontstaan waardoor het werk naar verwachting in Q2 2022 opgeleverd zal worden.

 

Klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie

In januari 2020 is de subsidieregeling stimulering groene daken en afkoppelen vastgesteld. Ook in 2021 wordt deze subsidie aan onze inwoners aangeboden. Ook werken op basis van te voeren risicodialogen aan een uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie als uitvloeisel van de klimaatstresstest.

 

Ook in 2021 is de subsidieregeling voor groene daken en afkoppelen aangeboden aan inwoners. Voornamelijk de subsidieregeling voor groene daken was populair met ongeveer 1 aanvraag per week. Tijdens 2021 is hard gewerkt aan de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie voor gemeente Geertruidenberg. Deze is eerder dit jaar aangeboden aan uw raad. Binnen deze uitvoeringsagenda is beschreven wat de gemeente kan verwachten op basis van de komende klimaatverandering en wat zij kan doen om zich hierop voor te bereiden. Hiervoor kunnen we gebruik maken van subsidies vanuit het Rijk en de Provincie. We zullen zelf ook een deel van de kosten voor de maatregelen uit deze uitvoeringsagenda moeten dragen. Deze uitvoeringsagenda word vastgesteld in samenwerking met gemeente Drimmelen, gemeente Oosterhout, gemeente Altena, provincie Noord-Brabant en waterschap Brabantse Delta.

 

Programma Donge Oevers

Terug naar navigatie - Programma Donge Oevers

In april 2020 is de programma-exploitatie voor het programma Donge Oevers door de gemeenteraad vastgesteld. Tevens zijn op dat moment de hoofduitgangspunten bepaald. Sindsdien worden de uitgangspunten voor de zes verschillende locaties verder uitgewerkt.

 

Rivierkade
De rivierkade wordt een locatie waar ook recreatie en toerisme een plek krijgt. Daarnaast wordt in 2021 het noordelijke gedeelte van het terrein uitgegeven voor de uitbreiding van de aangrenzende bedrijven. Ook wordt een start gemaakt met de bestemmingsplanprocedure ten behoeve van de bedrijfskavels en de gemeentelijke gronden. Deze procedure loopt door in 2021.

 

Oude Haven
In 2020 is besloten over het Definitief Ontwerp voor de openbare ruimte van deze locatie. In 2021 vindt de uitvoering van de aanpassingen aan de openbare ruimte plaats.
Voor wat betreft de woningbouwlocaties wordt in 2020 een startnotitie opgesteld, waarmee een keuze wordt gemaakt over woningtypen, woningaantallen en stedenbouwkundige uitstraling. In 2021 vindt de bestemmingsplanprocedure plaats en wordt een ontwikkelaar geselecteerd. In 2021 vindt ook het privatiseren van de jachthaven plaats.

 

Achter de Hoeven
Eind 2020 en begin 2021 wordt een stedenbouwkundig en een ecologisch plan voor deze locatie opgesteld. In 2021 wordt een bestemmingsplanprocedure doorlopen om woningbouw, in combinatie met natuur, mogelijk te maken.

 

Fort Lunet
Als de Mafeking verhuisd is naar de Rivierkade, komt het Fort in zijn geheel vrij voor toeristisch-recreatieve functies. In 2021 wordt een planologische procedure doorlopen om dit ook juridisch gezien mogelijk te maken.

 

Rivierkade

Het uitgeven van de grond is bijna afgerond waardoor een extra horeca impuls werkelijkheid wordt. Daarnaast is een inrichtingsplan opgesteld welke de verhuizing van Mafeking mogelijk gaat maken én waardoor herontwikkeling van de oude loods mogelijk wordt.

 

Oude Haven

In 2021 is de verkoopprocedure van de jachthaven afgerond en is de aanbestedingsprocedure voor de woningbouw gestart met het succesvol afronden van de selectiefase. De herinrichting is vertraagd en zal in de eerste helft van 2022 plaatsvinden.

 

Achter de Hoeve

In 2021 is verder gegaan met de kaders van dit project, waardoor in 2022 de Startnotitie inclusief Participatieplan en Ecologische Visie opgesteld kan worden.

 

Fort Lunet

Als de Mafeking verhuisd is naar de Rivierkade, komt het Fort in zijn geheel vrij voor toeristisch-recreatieve functies. In 2022 wordt een planologische procedure doorlopen om dit ook juridisch gezien mogelijk te maken.

 

Hermenzeil

Terug naar navigatie - Hermenzeil

In 2020 vindt de definitieve toewijzing aan de winnende gegadigde plaats. Daarop volgt een optieperiode waarin het BIBOB onderzoek plaatsvindt en naar alle waarschijnlijkheid een bestemmingsplanwijziging doorlopen moet worden om de door de nieuwe eigenaar gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. In de loop van 2021 wordt Hermenzeil definitief verkocht.

 

In 2021 heeft het BIBOB onderzoek plaatsgevonden. Dit betrof een lange procedure die cruciaal was voor het verdere verkoopproces en waardoor er tijdens de onderzoeksperiode geen andere werkzaamheden rondom de verkoop van de jachthaven kon plaatsvinden. Inmiddels heeft de potentiële koper op 1 februari 2022 laten weten zich terug te trekken uit de verkoopprocedure waardoor verdere vertraging ontstaat. De verwachting is dat in 2022 meer duidelijkheid komt over het vervolg van Hermenzeil.

 

Integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Integrale veiligheid

In 2019 is het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 vastgesteld. Daarin zijn de volgende prioriteiten benoemd: Jeugd en Veiligheid, High Impact Crimes, Ondermijning en Zorg en Veiligheid. Jaarlijks wordt op basis van dat beleid een focusblad opgesteld waarin de prioriteiten en overige aandachtspunten voor dat jaar worden beschreven en geactualiseerd. In 2021 zetten we de lijn van de afgelopen jaren voort en spelen we, wanneer die er zijn, in op de trends en (lokale) ontwikkelingen.
De coronacrisis is een van de ontwikkelingen die effect zal hebben op het jaar 2021. In welke mate is op dit moment nog niet volledig te overzien.

 

De Covid-19 pandemie heeft in 2021 effect gehad op de werkzaamheden van het team veiligheid. Welke effecten dat precies zijn geweest en welke inzet is gepleegd op de prioriteiten uit het Integrale Veiligheidsbeleid (Jeugd en Veiligheid, High Impact Crimes, Ondermijning en Zorg en Veiligheid) kunt u lezen in de uitgebreide evaluatie Focusblad Integrale Veiligheid 2021.  

 

Handhaving en Toezicht

Terug naar navigatie - Handhaving en Toezicht

In januari 2020 is het Vergunningsverlening, Handhaving en Toezicht (VTH) beleid vastgesteld. In aanvulling daarop is ook het VTH uitvoeringsprogramma 2020 vastgesteld. Deze beleidsstukken zijn door de provincie beoordeeld. Onze beleidsstukken voldoen op nagenoeg alle punten aan de door de provincie gestelde procescriteria. Hiervoor ontvingen wij de complimenten en waardering van de provincie.
In 2021 zetten we de lijn van 2020 door. De gekregen aandachtspunten verwerken we in het nieuwe beleid. Daarnaast worden jaarlijks het beleid en de daarin opgenomen prioriteiten geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Hierdoor ontstaat er een nog sterker VTH beleid en uitvoeringsprogramma 2021.

 

In januari 2021 hebben wij een geactualiseerd VTH-beleid vastgesteld tegelijk met het werkprogramma 2021. Met het oog op  verwachte de inwerkingtreding van de Omgevingswet hebben wij dit beleid voor één jaar opgesteld. De aandachtspunten van de de provincie uit 2020 zijn hier in verwerkt. In de loop van 2021 werd duidelijk dat de Omgevingswet opnieuw werd uitgesteld. 

Bij de inzet van onze BOA's kostte het toezicht op de naleving van Covid-19 maatregelen ook in 2021 weer veel capaciteit. Noodgedwongen kregen andere onderwerpen daardoor minder prioriteit.

 

Dijkversterking Geertruidenberg en Amertak

Terug naar navigatie - Dijkversterking Geertruidenberg en Amertak

In 2017 heeft het bestuur van waterschap Brabantse Delta een voorkeursalternatief vastgesteld. In 2018/2019 is door nieuwe informatie door het waterschap geconcludeerd dat het project niet met de oorspronkelijke aanpak verder kan want de afweging of dynamische keermiddelen een haalbaar alternatief zijn voor dijkverbetering moet eerst plaatsvinden.
Deze afweging kan gevolgen hebben voor de uitwerking van het voorkeursalternatief uit 2017. In 2021 worden werkzaamheden door het waterschap uitgevoerd, ten behoeve van de afweging over de dynamische keermiddelen en de herijking van het voorkeursalternatief. 
Daar zijn we als gemeente via een ambtelijke werkgroep en een bestuurlijke stuurgroep bij betrokken. Het opstellen van een concrete inrichtingsschets voor ‘Natuurpark Slikpolder’ is afhankelijk van het project ‘Dijkversterking Geertruidenberg en Amertak’ van waterschap Brabantse Delta.
Aangezien deze werkzaamheden nog t/m 2021 zullen duren, zal de inrichtingsschets voor het natuurpark pas na 2021 opgesteld worden.

 

Eind 2021 heeft het waterschap de keuring van de bestaande primaire keringen (dijken die de gemeente beschermen tegen overstromingen) afgerond. Hierbij is gerekend met nieuwe normen die gebaseerd zijn op de nieuwste modellen voor de gevolgen van klimaatverandering. Hieruit kwam dat 79% van de primaire keringen binnen de gemeente niet voldoen aan deze nieuwe normen voor de komende eeuw.

Op basis van de gegevens uit deze keuring wordt momenteel door Rijkswaterstaat de volgorde vastgesteld waarin de primaire keringen in aanmerking komen voor dijkverhoging. Op basis van deze volgorde, die bepaald wordt vanuit Rijkswaterstaat,  wordt besloten welke dijken wanneer versterkt worden.  Daardoor kan het enkele jaren duren voordat de dijken binnen de gemeente in aanmerking komen voor dijkversterking, maar ook over meer dan 10 jaar, afhankelijk van deze prioritering. De volgorde van deze prioritering wordt bepaald op basis van de economische waarde van het achterliggende gebied.

 

Omgevingswet - Experiment Dombosch

Terug naar navigatie - Omgevingswet - Experiment Dombosch

De visie Dombosch gaat vertaald worden naar een bestemmingsplan verruimde reikwijdte. Er is door de grote hoeveelheid projecten te weinig tijd voor dit project, waardoor besloten is het project tot nader order uit te stellen.

 

Het plan van aanpak Omgevingsplan is in 2021 voorbereid en  in februari 2022 door de raad vastgesteld. In het plan van aanpak is Dombosch aangewezen als eerste gebied waarvoor een deel van het nieuwe omgevingsplan zal worden opgesteld. Hiermee blijft in gemeentelijk opzicht de pilotstatus van Dombosch gehandhaafd. Gezien de korte periode die zou ontstaan tussen een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte en het opstellen van een omgevingsplan kunnen hiermee de ambtelijke capaciteit en de beschikbare budgetten efficiënter benut worden.

 

Nieuwe supermarktlocatie Geertruidenberg

Terug naar navigatie - Nieuwe supermarktlocatie Geertruidenberg

De zoektocht naar een potentiele supermarktlocatie voor de kern Geertruidenberg is eind 2019 opgestart en loopt nog steeds. Verwacht wordt in het eerste kwartaal van 2021 de raad te laten besluiten over een voorkeurslocatie. Na dit besluit kunnen de plannen voor de locatie verder uitgewerkt worden. De benodigde procedures zullen in 2021 opgestart kunnen worden.

 

De zoektocht om te komen tot een locatie waar een volwaardige supermarkt voor de kern Geertruidenberg ontwikkeld kan worden heeft geen resultaat opgeleverd.  De door het college voorgestelde locatie kon niet rekenen op een meerderheid van de raad. Hiermee is de bestuurlijke opdracht vanuit de raad afgerond. Zoals afgesproken bij de start van de zoektocht blijft uitbreiding van de bestaande supermarkt op het Schonckplein tot de mogelijkheden behoren wanneer er geen geschikte locatie gevonden zou worden. Het is aan de vastgoedeigenaar en de exploitant om te bepalen of zij dit alsnog wenselijk en haalbaar achten.  

 

Omgevingswet - Omgevingsplan

Terug naar navigatie - Omgevingswet - Omgevingsplan

De Omgevingswet stelt dat wij als gemeente één omgevingsplan maken voor ons gehele grondgebied. Dit plan komt ter vervanging van alle bestemmingsplannen en voor een deel van onze verordeningen. Bij de inwerkingtreding van de wet worden alle bestemmingsplannen en de nodige verordeningen bij elkaar beschouwd als een tijdelijk omgevingsplan. Ook de ‘bruidsschat’ is onderdeel: de bruidsschat is een set van regels over onderwerpen die bij de implementatie van de omgevingswet worden gedecentraliseerd. Als gemeente kunnen we beslissen wat we met deze regels doen. Uiterlijk 2029 moet het Omgevingsplan helemaal gereed zijn. In de tweede helft van 2020 wordt gestart met het plan van aanpak voor het opstellen van een omgevingsplan. In dit Plan van Aanpak wordt de richting en bandbreedte aangegeven die wij in het omgevingsplan willen opnemen. De richting die we kiezen wordt in grote lijnen gevormd door de Omgevingsvisie, die nu wordt opgesteld (oplevering begin 2021) en door het Koersdocument dat de raad heeft vastgesteld. Ook zal het in het Plan van Aanpak bepaald worden in welk tempo wij het Omgevingsplan willen opstellen. Pas als deze keuzes bekend zijn, kan er inzicht worden gegeven de kosten die met het opstellen het plan gemoeid zijn.

 

In vervolg op voorgaande tekst kan worden aangegeven dat het Plan van aanpak Omgevingsplan inmiddels door de Raad is vastgesteld op 24-02-2022. Dit plan van aanpak omschrijft de stappen die gezet gaan worden om te komen tot 1 gemeentebreed Omgevingsplan. 

 

Gestart wordt met Dombosch als deelgebied. Voor Dombosch is een aantal jaren geleden al een aanzet gemaakt om te komen tot een nieuw bestemmingsplan. De opdracht hiertoe is door het ontbreken van personele capaciteit aangehouden.  De opdracht wordt in het eerste kwartaal van 2022 omgezet naar het maken van een Omgevingsplan. 

 

Er is in de begroting 2022 voldoende budget opgenomen om deze start te kunnen maken. 

Voor meer informatie omtrent de Omgevingswet en haar processen verwijzen wij naar de toelichting onder het kopje Omgevingswet. 

 

Omgevingswet - algemeen

Terug naar navigatie - Omgevingswet - algemeen

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld met 1 jaar (1 januari 2022) vanwege de Coronacrisis. De reden is Corona maar ook gezien de forse implementatie-opgave.
We werken aan de minimale acties die juridisch en bedrijfsmatig noodzakelijk zijn voor de invoering van de Omgevingswet (overzicht VNG). Bij de verdere uitwerkingen moet op onderdelen bezien worden of het door de gemeenteraad gekozen ambitieniveau ‘vernieuwend ‘bij de implementatie van de Omgevingswet wel haalbaar blijft.
De aansluiting van onze systemen op de landelijke digitale voorziening is eind 2020 gereed, zodat vervolgens de aangepaste werkprocessen voor vergunningen, toezicht en handhaving ingevoerd worden. Door de deregulering verwachten we meer accent op toezicht en handhaving en minder leges. Ook moet voldaan worden aan de Wet kwaliteitsborging en de kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De impact hiervan wordt onderzocht. De afspraak is dat het niveau van dienstverlening gelijk blijft: in de jaren daarna wordt gewerkt aan een hoger ambitieniveau. Er komt een nieuwe legesverordening en een nieuwe overeenkomst met de omgevingsdienst.
Er worden opleidingen georganiseerd voor de diverse collega’s die met de omgevingswet werken. Op het gebied van milieu krijgen we bij de inwerkingtreding van de omgevingswet bodemtaken overgeheveld van de provincie en er komen registratie- en monitoringsverplichtingen voor een aantal milieuaspecten. Vanwege het belang van participatie wordt een participatienota opgesteld. Voor de inwerkingtreding van de omgevingswet komt er begrijpelijke informatie voor de samenleving. Op veel onderdelen wordt actief samengewerkt met de regio en de VNG.

 

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld, ditmaal tot 1 januari 2023. Deels is dit te wijten aan Covid-19 maar vooral ook aan het onvoldoende functioneren van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO): de digitale omgeving waarbinnen alle bestemmingen, plannen en regels landelijk zijn in te zien.

In 2021 heeft de gemeente Geertruidenberg gestaag doorgewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet.  De volgende  zaken zijn afgerond  en vastgesteld/ wordt aan gewerkt:

 

1. De Omgevingsvisie

De Omgevingsvisie is op  03-06-2021 door de Raad vastgesteld. Daarmee is de belangrijkste basis voor het toekomstig ruimtelijk beleid gelegd. De Omgevingsvisie is in te zien  op de gemeentelijke  website als interactieve kaart. Deze kaart vormt de digitale basis voor de volgende stap in het proces: het Omgevingsplan, een bestemmingsplan voor de gehele gemeente.

 

2. Het Omgevingsplan

Het doel is om voor 2026 een bestemmingsplan te maken voor de gehele gemeente. Dit is een wettelijke taak.  Er is  gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak: het oudste bestemmingsplan eerst.

 

Het proces om te komen tot  1 gemeentebreed Omgevingsplan is vastgelegd in een Plan van Aanpak. Deze is op 24-02-2022 door de Raad vastgesteld.

 

Gestart wordt met als pilot Dombosch. Met Dombosch is een aantal jaren geleden door een extern adviesbureau een start gemaakt  tot het maken van een bestemmingsplan nieuwe stijl.  Door personele tekorten is hier destijds geen vervolg aan gegeven.  Nu wordt de aanvankelijke opdracht omgezet tot het eerste deel van het  Omgevingsplan.  Zo kan ervaring worden opgedaan met de nieuwe werkwijze en kan Dombosch als voorbeeld dienen voor de volgende delen van het nieuwe Omgevingsplan.

 

3. Minimale acties

Er wordt gewerkt aan de minimale acties die  juridisch en bedrijfsmatig noodzakelijk zijn voor de invoering van de Omgevingswet. Dit omvat:

 

a.  De digitalisering "Digitaal Stelsel Omgevingswet" (DSO)

De digitalisering DSO is afgerond voor zover de huidige ontwikkelingen op Rijksniveau dit toelaten.  De aangepaste werkprocessen voor vergunningen, toezicht en handhaving kunnen worden ingevoerd. Het DSO is opgenomen in het gemeentelijk plan digitale dienstverlening. Er is in 2021  voldoende budget gereserveerd om eventuele kosten in 2022 te kunnen dekken. 

 

b. Het opleiden van medewerkers

In 2021 is het digitale opleidingsplan Owet aangekocht.  Er is in kaart  gebracht welke inzet aan uren per medewerker noodzakelijk zal zijn en voorgelegd aan het management. 

De opleiding is inmiddels te volgen via het gemeentelijk Talent Ontwikkel Platform (TOP). 

 

c. Aanpassing van de gemeentelijke regels en verordeningen

De gemeentelijke regels en verordeningen worden een vast onderdeel van  het Omgevingsplan zodat iedereen kan zien welke regels gelden in een bepaald gebied. Aanpassing is een wettelijke taak. 

Op 1 januari 2022 is een externe medewerker gestart met als taak het inventariseren en actualiseren van allen gemeentelijke regels en verordeningen.  De verwachting is dat  dit onderdeel kan worden afgerond uiterlijk in het laatste kwartaal van 2022.

 

d. Burgerparticipatie

De Nota burgerparticipatie met daarin de wijze waarop participatie wordt vormgegeven binnen de Omgevingswet is door de Raad vastgesteld op 24-02-2022. Het dienstverleningsconcept is vastgesteld op 08-04-2021.

 

e. Samenwerking met ketenpartners

De Omgevingswet beoogt met name een nauwe samenwerking met de ketenpartners. Hiermee wordt al volop geoefend door middel van het organiseren van Omgevingstafels waarbij fictieve aanvragen tot een ontwikkeling worden besproken.  Er wordt nog onderzocht welke samenwerkingsvorm het beste werkt, maar ook dit verloopt volgens schema. Het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet geeft meer ruimte voor het oefenen en zoeken  naar de prettigste en meest praktische  vorm van samenwerking.     

 

4. De (beleids) Programma's

De Omgevingswet gaat uit van actueel beleid om snel te kunnen inspringen op maatschappelijke ontwikkelingen en de gevolgen hiervan op het grondgebied. In 2022 wordt vorm gegeven aan de programma 's Wonen en Openbare Ruimte.  

 

5.  Cultuurverandering

De Omgevingswet omvat, naast het regelen van bovenstaande praktische zaken, ook een omschakeling in denk- en handelwijze. De Omgevingswet beoogt naast 30% nieuwe wet- en regelgeving, voor 70% een cultuurverandering  teweeg te brengen. Bij een binnenkomend initiatief moet niet gekeken worden naar waarom iets niet kan, maar gezocht worden naar mogelijkheden om een ontwikkeling wel mogelijk te maken binnen de kaders van de Omgevingsvisie. Een snel veranderende samenleving  vraagt om een gemeente die voortvarend kan inspringen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

 

6. Financiën

Voor alle voorgaande ontwikkelingen is in de begroting budget gevraagd en aansluitend door de Raad ter beschikking gesteld.  Op basis hiervan is het mogelijk om de doelstellingen te behalen en de Omgevingswet goed en degelijk te kunnen implementeren. 

Aansluitend zal de cultuurverandering zoals omschreven onder 5. worden uitgewerkt op initiatief van het management.

 

 

Plassengebied

Terug naar navigatie - Plassengebied

Als uitwerking van de visie voor het plassengebied wordt er een inrichtingsplan voor de Nionplas opgesteld. Voor de verdere uitwerking van het inrichtingsplan is de inbreng van de gebruikers, de omwonenden en de  nodige verenigingen van belang. Gezien de beperkingen die corona met zich mee brengt in het organiseren van bijeenkomsten moet nog bekeken worden op welke wijze de input het beste opgehaald kan worden. Dit gaat voor een deel de voortgang en planning van het inrichtingsplan bepalen.
De eigenaar van de watertoren in Raamsdonksveer is voornemens om in en rond de toren een hotel tot ontwikkeling te brengen. Deze ontwikkeling wordt als onderdeel meegenomen in het inrichtingsplan. Over de ontwikkelingen vinden gesprekken plaats met diverse overheidsinstanties. Met de eigenaar wordt een intentieovereenkomst aangegaan. De benodigde procedures worden in 2021 verwacht.
De zandwinning en verondieping van de put van Caron is vergund. Met de eigenaar van de put wordt een projectovereenkomst gesloten. Herinrichting van de put is één van de vereisten om tot zandwinning en verondieping over te mogen gaan.

 

De zandwinning in de zuidelijke put, de Put van Caron, is begonnen. Met Caron is in 2021 een projectovereenkomst gesloten waarin concrete afspraken zijn gemaakt over planning, verkeersveiligheid en bijdragen aan de ontwikkeling van het plassengebied.

 

De eigenaar van de watertoren  heeft zijn plannen om tot een hotelontwikkeling te komen verder uitgewerkt. De plannen zijn aan de omwonenden gepresenteerd en besproken met met onder andere de Rijksdienst voor cultureel erfgoed. Het bestemmingsplan is in concept gereed en kan naar verwachting op korte termijn in procedure gebracht worden. 

 

De nieuwbouw van de scouting is door de aannemer aan de vereniging opgeleverd. De leden van de vereniging zijn zelf aan de slag gegaan met de verdere afwerking en inrichting van het pand en het terrein. Sinds de zomer van 2021 maakt de scouting al gebruik van het pand. Tevens heeft de scouting in Eigenwijs bij Timmers een medegebruiker gevonden.  


Er is een aanvulling op de ontwikkelvisie uit 2018 voorbereid. Met dit stuk gaat het college iets meer richtging geven aan de beleidslijnen die de raad heeft uitgezet. Hiermee kunnen we als gemeente duidelijker aangeven wat onze ontwikkelingsrichting is. Dit maakt motivering van ontwikkelingen in het gebied richting bijvoorbeeld de provincie makkelijker. Een collegebesluit over deze aanvulling wordt begin 2022 verwacht. Daarna kan er een vervolg worden gegeven aan het inrichtingsplan. 

 

Toekomstperspectieven Amergebied

Terug naar navigatie - Toekomstperspectieven Amergebied

Na het opstellen van de mogelijke toekomstscenario’s voor het Amergebied in 2019 is het van belang om met de stakeholders een richting te bepalen die we op willen. In de Omgevingsvisie wordt een eerste aanzet gedaan van de richting die wij als gemeente op willen.

 

In juni 2021 stelde de raad de omgevingsvisie voor onze gemeente vast. In de omgevingsvisie kiezen we voor een combinatie van twee scenario's uit de geschetste toekomstperspectieven, waarbij we een flexibele zonering toepassen. We zetten maximaal in op natuurontwikkeling en daarnaast andere functies op basis van kleinschaligheid en gemengde milieus. Een vorm van energieopwekking en transport van energie zal ook in de toekomst aanwezig zijn in het gebied.  De schaal en vorm zal nog moeten blijken, dat is sterk afhankelijk van technologische ontwikkelingen in de komende jaren. 

Na deze keuzes in de omgevingsvisie zijn de gesprekken met de stakeholders weer opgestart. 

 

Regionale Energie Strategie (RES)

Terug naar navigatie - Regionale Energie Strategie (RES)

De gemeenteraad heeft kennisgenomen van concept de RES West-Brabant 2030, en dit concept aangeboden aan het Rijk. Naar verwachting wordt in 2021 aan de raad gevraagd de definitieve RES vast te stellen. De RES bevat belangrijke uitgangspunten voor onze gemeente op het gebied grootschalige duurzame energieopwekking en verduurzaming van het Amer warmtenet.

 

Conform de planning heeft de gemeenteraad de definitieve RES 1.0 en het uitvoeringsprogramma aangenomen op 8 april 2021. 

 

Aanlanding wind van zee

Terug naar navigatie - Aanlanding wind van zee

De minister verwacht in het najaar 2020 een besluit te nemen over de locatie van het nieuwe converterstation dat noodzakelijk is om grootschalige windparken op de Noordzee mogelijk te maken. Pas na dit besluit weten we of als gemeente te maken krijgen met de aanlanding van wind op zee. Als dit het geval is zal er in 2021 de nodige input van ons verwacht worden richting het ministerie.

 

De minister heeft besloten voor de aanlanding wind op zee 2025-2030 een voorkeur uit te spreken voor een aanlandingslocatie in Borsele. Daarmee is een aanlanding in Geertruidenberg tussen nu en 2030 zeer gering geworden. Het aanlandingstraject voor de jaren 2031-2040 wordt in het eerste kwartaal van 2022 vanuit het ministerie opgestart. Daar sluiten we uiteraard bij aan om onze belangen opnieuw te behartigen. 

 

Verkabeling 150 kV

Terug naar navigatie - Verkabeling 150 kV

De samenwerkende overheden hebben de minister van Economische Zaken geadviseerd over het meest gewenste tracé voor de 150 kV-verbinding Geertruidenberg-Waalwijk. De minister heeft het advies overgenomen en in juli 2017 het voorgenomen tracé en drie aanvullende maatregelen vastgesteld. Een van deze maatregelen is het ondergronds brengen van de bovengrondse 
150 kV-verbinding in de woonkernen Geertruidenberg en Raamsdonksveer om de ruimtelijke druk in de gemeente Geertruidenberg te verminderen. Om de aanleg en de toekomstige bescherming van de nieuwe ondergrondse verbinding, en het wegbestemmen van de bestaande bovengrondse verbinding mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Dit plan wordt naar verwachting in 2021 aan de raad voorgelegd voor besluitvorming. Voor de saneringslocaties wordt in 2021 een inrichtingsplan opgesteld.  Tevens doen we onderzoek naar de ruimtelijke invulling voor de vrijgekomen gronden door het vervallen van de masten van het oude tracé.

 

Het bestemmingsplan dat het nieuwe ondergrondse tracé voor de 150 kV hoogspanningslijn mogelijk maakt, is in oktober 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Met hetzelfde bestemmingsplan is ook het huidige bovengrondse tracé planologisch onmogelijk gemaakt. Vanwege een ingesteld beroep tegen het bestemmingsplan is dit nog niet onherroepelijk geworden. Wanneer het beroep bij Raad van State behandeld wordt is nog niet bekend. 

TenneT verwacht in 2022 te starten met de werkzaamheden voor de aanleg van ondergrondse verbinding. In 2023 kan dan de bovengrondse verbinding verwijderd worden.

 

Projecten

Terug naar navigatie - Projecten

 

Herbestemming Dok 12
Herontwikkeling van de gronden van het bedrijf Jachthaven Dok 12 B.V. aan de Kartuizerstraat 12 naar een woonwijk met buitendijkse ligging. Voor de ontwikkeling van het terrein heeft de raad in 2018 een startnotitie vastgesteld. De benodigde planologische procedure zal eind 2020 worden opgestart en in 2021 voor besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.

 

Herontwikkeling Sint Theresiastraat
Zorgaanbieder Prisma gaat op hun locatie aan de Sint Theresiastraat in Raamsdonksveer nieuwe wooneenheden en een Kindcentrum realiseren. Na deze realisatie stoten zij een deel van het terrein af.  Voor de ontwikkeling van het terrein heeft de raad in 2019 een startnotitie vastgesteld. In 2020 wordt het beeldkwaliteitsplan aan de raad voorgelegd. De benodigde planologische procedure zal in 2020 worden opgestart en in 2021 voor besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.  Mede naar aanleiding van de ontwikkelingen aan de Sint Theresiastraat wordt door de ontwikkelaar ook gesproken met het bestuur van de OLV-Hemelvaartkerk over de toekomst van het kerkgebouw. In samenwerking met de gemeente zal gekeken worden naar herbestemmingsmogelijkheden.

 

Zoutmanstraat
De woningen van Thuisvester aan de Zoutmanstraat, Burgemeester Meijerstraat, Venestraat en Molenstraat zijn bouwtechnisch van dusdanige aard dat renovatie en verduurzaming geen optie meer is. Thuisvester gaat in 2020 dan ook een sloopbesluit nemen. Met Thuisvester worden nu gesprekken gevoerd over de nieuwe (stedenbouwkundige) invulling van het gebied. De planologische procedure wordt in 2021 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

 

 

Herbestemming Dok 12

De ontwikkelaar heeft in 2021 het stedenbouwkundige plan verder uitgewerkt en heeft het bestemmingsplan voorbereid. Ook hebben de gesprekken over de anterieure overeenkomst met ontwikkelaar plaatsgevonden. Er is nog geen overeenstemming  bereikt. Zodra de contractuele afspraken afgerond zijn kan de bestemmingsplan procedure worden opgestart.

 

Herontwikkeling Sint Theresiastraat

Met de ontwikkelaar en Prisma is een projectovereenkomst gesloten. De sloop van de panden is begonnen en Prisma heeft voor haar nieuwbouw een vergunning gekregen. De bouwwerkzaamheden van Prisma zijn begin 2022 gestart. De bestemmingsplanprocedure voor de nieuwbouw van de woningen is in 2021 opgestart en wordt begin 2022 afgerond. Zodra de procedure is afgerond kan de ontwikkelaar de nodige omgevingsvergunningen aanvragen. Met nieuwsbrieven, informatieavonden, persoonlijke gesprekken en projectenwebsite wordt de omgeving op de hoogte gehouden.

 

Herontwikkeling Zoutmanstraat

Thuisvester is aan de slag met de uitwerking van het stedenbouwkundige plan voor de herontwikkeling van de locatie. Het plan is besproken met de commissie ruimtelijke kwaliteit en behoeft op basis van hun advisering nog de nodige aanpassingen. Zodra het plan positief ontvangen wordt door het college, kan het met een startnotitie aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

 

Biodiversiteit

Terug naar navigatie - Biodiversiteit

Sloot en bermbeheer
In 2021 gaan we uitvoering geven aan het getekende convenant bijenlandschap. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten netwerk van leefgebieden voor bijen (honingbijen en wilde bijen) en andere bestuivers in West-Brabant. 

Gezamenlijk maaibestek
Het gezamenlijke berm en sloot bestek wordt in uitvoering genomen samen met dertien andere gemeentes, het Waterschap Brabantse Delta, het Havenbedrijf Moerdijk en Staatsbosbeheer. Dit bestek komt in 2021 op de markt en in uitvoering. Het nieuwe bermenbestek is een grote, belangrijke extra stap voor het bijvriendelijk beheer en zal een looptijd hebben van vier jaar.

 

Sloot en bermbeheer
In 2021 zijn we bij-vriendelijk gaan maaien. Lange stroken berm in het buitengebied zijn blijven staan en een flink aantal gazons zijn, door minder te maaien en af te ruimen, omgevormd naar lang gras wat beter is voor het leefgebied van de bij. Hierdoor ontstaat een netwerk van leefgebieden voor bijen (honingbijen en wilde bijen) en andere insecten.

 

Gezamenlijk maaibestek
Het gezamenlijke bermen- en slootbestek is samen met dertien andere gemeenten, Waterschap Brabantse Delta, Havenbedrijf Moerdijk en Staatsbosbeheer in uitvoering genomen. Het nieuwe bermenbestek is een grote, belangrijke extra stap voor het bij-vriendelijk beheer en heeft een looptijd van vier jaar. Door samen op te trekken ontstaat er een aaneengesloten netwerk voor bijen en andere insecten in West-Brabant. 

 

Nieuwbouw woningen - locatie Hoge Veer

Terug naar navigatie - Nieuwbouw woningen - locatie Hoge Veer

Met het project “Oude Hoge Veer locatie Raamsdonksveer” zal invulling worden gegeven aan de opdracht in raadsprogramma dat we bij nieuwbouw meer in gaan zetten op betaalbare, kleinere woningen voor 1 tot 2 persoonshuishoudens voor jongeren en ouderen.

 

In de prestatieafspraken die jaarlijks tussen de gemeente en Thuisvester worden gemaakt  is in opdracht van de raad opgenomen, om op de locatie van het oude Hoge Veer betaalbare woningen voor 1 tot 2 persoonshuishoudens te ontwikkelen. Met Thuisvester zijn ook al verkennende gesprekken gevoerd over een nieuwe invulling van het terrein.  De startnotitie waarin de gemeenteraad kaders mee geeft aan de initiatiefnemer(s) is in voorbereiding. 

 

Programma Donge Oevers

Terug naar navigatie - Programma Donge Oevers

Met de vaststelling van de programma-exploitatie en de hoofduitgangspunten voor het programma Donge Oevers kunnen de zes verschillende locaties ontwikkeld worden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan het raadsprogramma op het gebied van de Donge Oevers: een positief effect op de kwaliteit van leven en onze toeristische, recreatieve, cultuurhistorische en economische waarden.

 

Met het afronden van het project Timmersteekade en de restauratie van Fort Lunet is concreet invulling gegeven aan de doelstellingen. Ook zijn er belangrijke stappen gezet in de herontwikkeling van Oude Haven en de Rivierkade. Hierdoor kunnen verdere ontwikkelingen in 2022 doorgang vinden.

 

Toekomstperspectieven Amergebied

Terug naar navigatie - Toekomstperspectieven Amergebied

Met het opstellen van de mogelijke toekomstscenario’s voor het Amergebied in 2019 is uitvoering gegeven aan het raadsprogramma. Met de Omgevingsvisie wordt een eerste aanzet gedaan van de richting die wij als gemeente op willen. Daarmee wordt verder invulling gegeven aan het raadsprogramma.

 

Onder 1.1 is een toelichting opgenomen onder Toekomstperspectieven Amergebied. Hiernaar wordt verwezen. 

 

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

De opdracht in het raadsprogramma voor wat betreft de energietransitie is dat we regie houden op de beschikbare ruimte en het feit dat de raad tegen het plaatsen van grote windmolens is en de voorkeur uit gaat naar andere vormen van energieopwekking. Met de Regionale Energiestrategie (RES) wordt hier invulling aan gegeven. Onze gemeente heeft daarin geen windopgave.

 

Conform besluiten van de gemeenteraad hebben we in 2021 geen inzet gedaan voor grootschalige windenergie. Wel hebben we ingezet op zon op dak en energiebesparing door onder andere een collectieve inkoopactie voor zonnepanelen en een collectieve inkoopactie voor isolerende maatregelen te organiseren. 

 

Afvalverwijdering huisvuil en milieustraat

Terug naar navigatie - Afvalverwijdering huisvuil en milieustraat

 

Doelstelling afval
100 kilo restafval per inwoner per jaar in 2025, en 75% afvalscheiding of meer. Hiervoor gaan we over naar het Nieuwe Inzamelen, waarbij de systematiek uit de proefwijk in heel de gemeente wordt doorgevoerd én een financiële prikkel wordt ingevoerd. 

 

Inzameling huisvuil
In 2021 zijn we begonnen met de eerste fase van de overgang naar het Nieuwe Inzamelen. GFT, PMD en oud-papier worden aan huis opgehaald, in minicontainers. Restafval brengen de inwoners zelf naar de ondergrondse container. Bij hoogbouw en verzamellocaties zijn voorzieningen getroffen voor gescheiden inzameling van GFT, PMD en/of oud-papier.
•    Kern Geertruidenberg afgerond
•    GFT+e voorzieningen bij alle hoogbouw en verzamellocaties in de gemeente

 

Het volle effect van de eerste fase zal pas in 2022 goed waar te nemen zijn.

 

Inzameling milieustraat
In 2021 zijn de tarieven aangepast. Restafval en niet gescheiden, niet herbruikbare stromen werden duurder. Dat is terug te zien in de resultaten: er is sprake van minder restafval (- 30%) en Bouw- & Sloopafval (- 40%) en een beter scheidingsresultaat. Vanaf juli zijn de openingstijden verruimd en is er één dag in de week avondopenstelling.

 

Overige afgeronde activiteiten 2021
•    Actualisatie Afvalstoffenverordening en Uitvoeringsbesluit
•    Vaststellen Locatieplannen voor ondergrondse containers - kern Geertruidenberg
•    Voorbereiden voor overige kernen
•    Afronden inkooptrajecten inzameling restafval, GFT+e, PMD / levering ondergrondse
       containers en GFT+e voorzieningen
•    Voorbereidingen voor financiële prikkel in 2023

 

Resultaat
De resultaten zijn voorzichtig hoopvol, het extra aanbod (vanwege Covid-19 maatregelen) van de voorgaande jaren is verdwenen. De hoeveelheid restafval neemt langzaam af, waardoor het scheidingspercentage toeneemt. De doelstellingen zijn echter nog niet behaald, een extra inspanning is nog steeds noodzakelijk.

     

  DOEL Resultaat 2021
Restafval; kilogram per inwoner per jaar 100 kg 155 kg
Scheidingspercentage huishoudelijke afval 75% of meer 69,2%

   

 

 

 

 

1.2 Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Tabel beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de Beleidsindicatoren van Programma 1, Leefbaarheid, Wonen en Duurzaamheid

Beleidsincatoren Programma 1
Nr. Taakveld Naam indicator Jaar Waarde Eenheid Bron Opmerking
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 2021 26 Aantal per 10.000 jongeren (12 – 17 jaar) Bureau Halt
8. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 2021 0,78 Aantal per 1.000 inwoners CBS
9. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 2020 3,9 Aantal per 1.000 inwoners CBS
10. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 2021 0,5 Aantal per 1.000 inwoners CBS
11. 1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) 2021 4,77 Aantal per 1.000 inwoners CBS
33. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 2021 155 Kg/inwoners Gemeente HRA + GHRA
34. 7. Volksgezondheid en Milieu Hernieuwbare elektriciteit ** 2021 69,3 % Gemeente

1.3 Wat heeft het gekost?

1.3 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - 1.3 Wat heeft het gekost?
Programma 1 Leefbaarheid, Wonen en Duurzaamheid (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2020 2021 2021 2021 2021
Lasten 16.700 13.441 16.124 15.466 658
Baten -10.568 -6.314 -9.286 -9.408 122
Saldo 6.132 7.127 6.838 6.058 780
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2020 2021 2021 2021 2021
Lasten 582 5 140 153 -13
Baten -397 -250 -885 -620 -265
Saldo 185 -245 -745 -467 -278
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2020 2021 2021 2021 2021
Lasten 17.282 13.446 16.264 15.619 645
Baten -10.965 -6.564 -10.171 -10.028 -143
Saldo 6.317 6.882 6.093 5.591 502

1.4 Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

In dit programma zijn de bijdragen aan de volgende gemeenschappelijke regelingen opgenomen:
•    Gemeenschappelijke regeling Regio West Brabant.
•    Gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant.
•    Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.
•    Gemeenschappelijke regeling nazorg gesloten stortplaatsen.

Informatie over deze regelingen kunt u vinden in  de paragraaf F- Verbonden partijen 

 

1.5 Risico's

Veiligheid / Ondermijning

Terug naar navigatie - Veiligheid / Ondermijning

Een dumping van illegaal drugsafval op grondgebied van de gemeente Geertruidenberg moet opgeruimd worden door een gespecialiseerd bedrijf. Een dergelijke ruiming is zeer kostbaar. Uiteraard doen we er alles aan om dergelijke dumpingen tegen te gaan en daders achteraf op te sporen om zo kosten te kunnen verhalen. Maar het voorkomen van drugsdumpingen is heel lastig zo niet onmogelijk. Vooralsnog eindigt de subsidieregeling van de Provincie voor deze kosten per 31 december 2020.

 

Er hebben in 2021 geen drugsruimingen plaatsgevonden. De subsidieregeling van de Provincie voor het opruimen van drugsafval is wel verlengd tot en met 2024. Indien we op termijn wel te maken krijgen met het risico van een drugsdumping dan kunnen we daar gebruik van maken.

 

Gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Terug naar navigatie - Gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Bij de overdracht van de stortplaats Zevenbergen aan de provincie zou een deel van het risico komen te vervallen. Deze overdracht is doorgeschoven naar 2025. Voor de stortplaats in Bavel-Dorst wordt er onderzoek gedaan naar onder meer aanpassing van beheersmaatregelen en nieuwe mogelijkheden voor extra inkomsten. 

 

Zevenbergen - overdracht gepland in 2025. Er komt een tussentijds nazorgplan in samenspraak met de Provincie en Attero. De werkzaamheden zijn in 2021 gestart en lopen door tot in 2022.


Bavel-Dorst - onderzoek naar beheersmaatregelen is afgerond, en de uitkomst lijkt positief. De werkzaamheden om de gevolgen voor het doelvermogen te bepalen zijn gestart en lopen door tot in 2022.


De jaarlijkse bijdrage voor de nazorg blijft de komende jaren gelijk.

 

Afwikkeling schadeclaim afval

Terug naar navigatie - Afwikkeling schadeclaim afval

Er is een vernietigingsprocedure aangegaan tegen het eindvonnis van het scheidsgerecht ten aanzien van de vorderingen van Attero. Het eindvonnis moet worden uitgevoerd ondanks de vernietigingsprocedure. Attero heeft op basis aangeleverde kilo’s/tonnen facturen gestuurd. De gemeente Geertruidenberg heeft geen factuur ontvangen, ze heeft voldoen kilo’s/tonnen afval aangeleverd. Dit is echter een voorlopige verdeling. Pas nadat de vernietigingsprocedure is afgerond zal binnen de regio worden gesproken over de verdeling van de nabetalingen.

 

In 2021 is de vernietigingsprocedure afgerond. De claim van Attero is afgewezen. De gemeenten, die wel betaald hadden, hebben het geld terug ontvangen. Dit geldt niet voor Geertruidenberg, aangezien wij geen factuur ontvangen hebben.
Attero is echter tegen de uitspraak in cassatie gegaan. Deze procedure loopt door tot in 2022. Tot de uitspraak is geweest blijft het risico bestaan dat Attero alsnog in het gelijk gesteld wordt. Na de uitspraak zal, in het geval dat Attero in het gelijk wordt gesteld, de discussie tussen, maar zeker ook binnen de regio's gevoerd gaan worden over de verdeling van de nabetalingen.

 

Wegenonderhoud

Terug naar navigatie - Wegenonderhoud

Het onderhoudsbudget voor wegen is vastgesteld op niveau C/D. Hierdoor neemt de kans op achterstallig onderhoud toe. Een deel van het achterstallig onderhoud betreft wegen in het buitengebied. Wegen die we gaan omvormen naar half verhardingen omdat deze alleen door agrariërs worden gebruikt. Daarnaast een groot aantal wegen waarbij het onderhoud is uitgesteld in verband met het project verbreding A27 en ombouw knooppunt Hooipolder. De resterende wegen met achterstallig onderhoud staan telkens als eerste op de planning van het jaarlijks uit te voeren wegonderhoud. Bijkomend gevolg van het lage onderhoudsniveau (C/D) is dat integrale afstemming moeilijk en in een enkel geval niet mogelijk is. Het lange termijn plannen is namelijk niet meer mogelijk. In 2020 komen wij met een nieuw onderhoudsplan bij u terug.

 

Met het vaststellen van het beheerplan is besloten om het wegenonderhoud conform het minimale kwaliteitsniveau Provincie Noord Brabant op onderkant  C-niveau te handhaven. Met het vaststellen van het meerjarenprogramma 2021-2022 is begonnen met het wegwerken van achterstallig onderhoud.  Een zorgpunt is dat veel wegen in de jaren 50, 60 en 70 zijn aangelegd en dus aan het einde van hun levenscyclus zijn. Ook door het intensiever gebruik van ons areaal verouderen de wegen in  een hoger tempo waardoor achterstallig onderhoud  constant aanwezig is.  Eventueel ontstane rehabilitatie zal met het achterstallig onderhoud worden meegenomen.

 

Visie Hooipolder is uitgewerkt en is in de planning voor de komende jaren meegenomen. Hierdoor worden wegen, die zijn benoemd in deze planning en eventueel achterstallig onderhoud hebben, uitgesteld. Wanneer uit de weginspectie blijkt dat er wegen vallen onder achterstallig onderhoud (kwaliteitsniveau D) worden deze wegen als eerste op de planning van het jaarlijks wegenonderhoud gezet en uitgevoerd.  Geprobeerd wordt met de uit te voeren weginspecties (2 jaarlijkse cyclus) een langere doorkijk te maken om achterstallig onderhoud te voorkomen en te kijken of integrale afstemming mogelijk is. Een deel van het onderhoud betreft wegen in het buitengebied. Door de functie van niet-prioritaire wegen in het buitengebied te veranderen kan hiermee ook een deel van het daar ontstane achterstand, achterstallig onderhoud wegen niveau D, worden weggewerkt. De functieverandering vindt plaats door bestaande asfalt- en elementenwegen bij einde levensduur om te vormen naar alternatief vormgegeven wegen met lagere onderhoudskosten. 

 

Normalisering rechtspositie ambtenaren vrijwilligers brandweer

Terug naar navigatie - Normalisering rechtspositie ambtenaren vrijwilligers brandweer

De brandweervrijwilligers zijn niet in dienst bij de gemeente maar vallen onder de veiligheidsregio. De implementatie van de overgang naar het private arbeidsrecht is een verantwoordelijkheid van de werkgevers - de veiligheidsregio's - in overleg met de vakbonden. Gelet op de complexiteit en de zorgvuldigheid waarmee de overgang naar het private arbeidsrecht dient plaats te vinden, is het voornemen om de invoering van de Wnra voor het personeel van de veiligheidsregio’s, met uitzondering van het ambulancepersoneel, uit te stellen tot (tenminste) 2021.

 

De implementatie van de overgang naar het private arbeidsrecht heeft nog niet plaatsgevonden. De brandweervrijwilligers vallen nog steeds onder de Veiligheidsregio. Op dit moment vindt er overleg plaats tussen het Veiligheidsberaad en de Minister. Er is nog geen definitieve oplossing. In 2022 wordt een landelijk implementatieplan vastgesteld.

 

Schadeclaim in verband met ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Schadeclaim in verband met ruimtelijke ontwikkelingen

 

Een besluit rondom een ruimtelijke ontwikkeling, bijvoorbeeld het vaststellen van een bestemmingsplan of het verlenen van een omgevingsvergunning, kan leiden tot schadeclaims. In de meeste gevallen betreft dit een waardedaling van omliggend vastgoed. Dit wordt planschade genoemd. De omvang van het risico wordt in beeld gebracht door het uitvoeren van een planschaderisicoanalyse vooraf gaande aan het besluit. Het risico van planschade wordt geminimaliseerd door met de initiatiefnemer een planschadeverhaalovereenkomst aan te gaan. Hiermee verhalen wij de kosten van een mogelijke toekenning van planschade op de initiatiefnemer. Het risico dat een initiatiefnemer niet kan of wilt betalen ondervangen we door bij omvangrijkere bedragen aan de ontwikkelaar een depotstelling of bankgarantie te vragen voor de hoogte van de potentiele planschade.

 

Schade aan gemeentelijke eigendommen ( apparatuur / gereedschap en gebouwen)

Terug naar navigatie - Schade aan gemeentelijke eigendommen ( apparatuur / gereedschap en gebouwen)

 

In de buitenruimte worden werkzaamheden uitgevoerd met behulp van diverse gereedschappen en apparatuur.

 

Tijdens het gebruik is er een risico op schade aan de gereedschappen en apparatuur. Het risico wordt verkleind door het volgen van de juiste opleidingen en het opvolgen van de handleidingen welke beschikbaar zijn. 

 

Medewerkers worden blootgesteld aan gevaarlijke / ongezonde arbeidsomstandigheden / gevaarlijke stoffen

Terug naar navigatie - Medewerkers worden blootgesteld aan gevaarlijke / ongezonde arbeidsomstandigheden / gevaarlijke stoffen

 

De Covid 19 eisen voorzien er in dat met betrekking tot de ventilatie moet worden voldaan aan het Bouwbesluit. De raadzaal is voorzien van een eigen luchtbehandelingsinstallatie. Als de schuifwand is gesloten mogen er maximaal 85 personen aanwezig zijn.

De ventilatie voor het nieuwbouwdeel van het gemeentehuis voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit, mits de luchtbehandelingskast door de frequentieregelaar niet wordt gereduceerd tot minder dan 50% van het vermogen. De 'oudbouw' daarentegen voldoet in het geheel niet aan de daarvoor geldende eisen als gevolg waarvan medewerkers (kunnen) worden blootgesteld aan ongezonde arbeidsomstandigheden.

 

Verslechtering kostendekkendheid van leges

Terug naar navigatie - Verslechtering kostendekkendheid van leges

 

De kostendekkendheid voor het jaar 2021 is binnen de begroting gebleven. Het risico zit hem in  de invoering van de Omgevingswet. De verwachting is dat deze op 1 januari 2023 in werking treedt. Hierbij komt de kostendekkendheid onder druk te staan omdat minder taken doorbelast kunnen en mogen worden. Er is nog steeds geen duidelijkheid verkregen wat het standpunt wordt over de vergoeding voor de invoering van de Omgevingswet. De VNG is hiermee bezig. 

 

Juridisch niet sluitende legesverordening

Terug naar navigatie - Juridisch niet sluitende legesverordening

 

Bij een bezwaar tegen een legesheffing kan de kostendekkendheid van de legesverordening ter discussie worden gesteld.  Risico is altijd dat we niet exact kunnen bepalen welke inkomsten en kosten we maken in een begrotingsjaar omdat deze afhankelijk zijn van het aantal in te dienen plannen.  Het risico wordt zoveel mogelijk beheerst doordat een gespecialiseerd bedrijf in zowel de begroting als de jaarrekening de kostendekkendheid berekent. 

 

Ziekte en plagen in groen

Terug naar navigatie - Ziekte en plagen in groen

 

Ziekte en plagen, al dan niet veroorzaakt door klimaatverandering vormen een risico in het openbaar groen. Voorbeelden hiervan zijn de eikenprocessierups, duizendknoop en waterpest als plaagsoort maar ook iepziekte, kastanje-bloedingsziekte en essentaksterfte zijn ziektes die momenteel al in  de gemeente voorkomen.

De eikenprocessie rupsen bestrijden we biologisch door het hangen van vlinderkasten. Daarnaast plaatsen we in samenwerking met de natuurfederatie vogelnestkasten en takkenrillen om een meer natuurlijk evenwicht te krijgen. De duizendknoop wordt (nog) chemisch bestreden omdat hier nog geen natuurlijke bestrijdingsmethode voor zijn. Ook injecteren we de iepen om deze ziekte te beperken. De bomen, waaronder de essen en kastanjes, controleren we drie-jaarlijks tijdens de boomveiligheidscontrole.

 

1.6 Voortgang investeringen

Voortgang Investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang Investeringen
Krediet omschrijving Toelichting - Beslispunt
17 Vervanging riolering centrumplan fase 4 Haven In 2018 zijn de uitgangspunten Centrumvisie geactualiseerd en is opdracht geven voor technische voorbereiding van het project Centrumplan fase 4. In 2019 is een burgerinitiatief gestart en in 2020 is een VO ontwerp gemaakt. Het DO ontwerp en bestek zijn begin 2021 afgerond. Hierbij is het waterelement uit het ontwerp gehaald. In mei 2021 is het project aanbesteed. Schaarste van bouwstoffen, in dit geval bestratingsmaterialen, heeft er toe geleid dat het werk pas Q1 2022 in uitvoering kan gaan.
17 Klimaatmaatregelen Ravelijn 1e fase Tijdens de voorbereiding van het project in 2018 is gebleken dat dat een waterberging noodzakelijk is. Hier is in BRP 2017 geen rekening mee gehouden. In 2020 zijn de voorbereidingen wederom opgestart en zijn bewonersavonden gehouden. Q3 2021 was het bestek definief en is de aanbesteding gehouden. Door schaarste van bouwstoffen is de uitvoering uitgesteld tot Q1 2022. Eind 2022 zal het project Stadsweg Ravelijn fase 1 worden opgeleverd.
17 Klimaatmaatregelen Ottergeerde Project is uitgevoerd en opgeleverd. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
17 Voorbereidingskrediet plangebied Oude haven Krediet kan worden afgesloten. De kosten zijn inmiddels opgenomen onder diverse grondexploitatie complexen. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
18 Verkoopproces Hermenzeil Het krediet van € 3.636 wordt meegenomen naar 2022. Er is een onderschrijding ontstaan door verschuiving van werkzaamheden naar 2022. De bijdrage van de Provincie is als een NTO (Nog Te Ontvangen) opgenomen. In 2022 wordt meer duidelijk over het vervolg van Hermenzeil.
18 Vervanging riolering Wingerdstraat en omgeving Eind 2020 is het project aanbesteed. Het werk is eind Q2 2021 opgeleverd. Een restpunt, het gedeeltelijk herstraten van Vijfhoevenlaan, is nog niet uitgevoerd. Dit restpunt wordt begin 2022 uitgevoerd.
18 Afkoppeling riolering schonkplein In 2018 is besloten dit project samen te voegen met project Stadsweg Ravelijn fase 1 wat een kostenbesparing met zich meebrengt. In 2021 is het DO vast gesteld en het project aanbesteed. Door schaarste van bouwstoffen is de uitvoering uitgesteld tot Q1 2022. Eind 2022 zal het project Stadsweg Ravelijn fase 1 worden opgeleverd
19 Passende voorziening GFT Project loopt nog.
19 Regentenstraat Vorsterstraat Begin 2020 is gestart met het maken van ontwerp en zijn is er ook een bewonersavond gehouden. Door Corona en onderbezetting is het project vertraagd. In 2021 is het bestek en DO ontwerp afgerond. Q1 2022 zal het project worden aanbesteed en Q3-4 uitgevoerd.
19 Diverse klimaatmaatregelen Werk heeft vertraging vanwege verlate reactie provincie. Subsidieregeling loopt door tot eind 2022.
20 Bestratingsmateriaal Regentenstr./Vorsterstr. Begin 2020 is gestart met het maken van ontwerp en is er ook een bewonersavond gehouden. Door Corona en onderbezetting is het project vertraagd. Eind 2021 is het bestek en DO ontwerp afgerond. Q1 2022 zal het project worden aanbesteed en Q3-4 uitgevoerd.
20 Uitvoering afvalbeleid ondergrondse containers Project loopt nog.
20 Uitvoering afvalbeleid vervanging oranjekleppen Project loopt nog.
20 Centrumontwikkeling Raamsdonksveer (oude haven) In 2018 zijn de uitgangspunten Centrumvisie geactualiseerd en is opdracht geven voor technische voorbereiding van het project Centrumplan fase 4. In 2019 is een burgerinitiatief gestart en in 2020 is een VO ontwerp gemaakt. Het DO ontwerp en bestek zijn begin 2021 afgerond. Hierbij is het waterelement uit het ontwerp gehaald. In mei 2021 is het project aanbesteed. Schaarste van bouwstoffen, in dit geval bestratingsmaterialen, heeft er toe geleid dat het werk pas Q1 2022 in uitvoering kan gaan.
20 Timmersteekade walstroominstallatie Door de vertraging die is opgetreden bij het Welstandstraject van het Paviljoen, zijn nog niet alle werkzaamheden op de kade (bv. e-installatie Paviljoen á € 30.000) uitgevoerd. De vertraging is hoofdzakelijk veroorzaakt door vertraging in het Welstandstraject van dit Paviljoen.
20 Uitbreiding haven Rivierkade Project valt onder de Grex Donge-Oevers. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
20 Onderkomen zeeverkenners Mafeking Dit voorbereidingskrediet wordt momenteel aangewend om het voorstel uit te werken dat op steun van alle betrokken partijen mag rekenen. Dit proces, om nader tot elkaar te komen, nam meer tijd in beslag dan voorzien waardoor engineering nu pas kan plaatsvinden.
20 IBA's Rioolprojecten Nog steeds geen duidelijkheid vanuit het rijksvastgoedbedrijf over toe te passen IBA (aantal gebruikers) bij Pontenierskazerne Keizersveer.
20 Riolering Schuttersveld (plangebied Peuzelaer) Dit project staat bij ons bekend als project ‘peuzelaar’. DO hiervoor word momenteel vastgesteld.
21 Vervanging Beter Buiten app App is in gebruik genomen. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
21 Zandheuvel Klimaat Project wordt in 2022 opgeleverd
21 Valeriaanstraat Vervanging en Klimaat Project wordt niet uitgevoerd omdat de riolering technisch niet uitvoerbaar is. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten. De kosten die gemaakt zijn € 26.044 worden in 1 keer afgeschreven vanwege het niet door gaan van het project. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
21 Namer en omgeving vervanging en klimaat Project wordt in 2022 voorbereid.
21 Ravelijn fase 2+3 Vervanging en Klimaat Project wordt in 2022 voorbereid en eventueel uitgevoerd.
21 Fietspad Groenendijk Voorbereidingen project zijn door onderbezetting uitgesteld naar 2022.
21 OV: armaturen Werk heeft vertraging door lange levertijden LED armaturen, Q2 2022 gereed.
21 OV: lichtmasten Werk heeft vertraging door lange levertijden lichtmasten, Q2 2022 gereed.
21 Rehabilitatie wegen Hele openstaande bedrag meenemen naar 2022. Wegens efficiëntie, kortere overlast omwonenden en kostenreductie is besloten diverse asfalteringswerkzaamheden te combineren, zo ook Rehabilitatie van de Centraleweg. Inmiddels is het maken van het asfalteringsbestek in volle gang. Prognose van uitvoer: kwartaal 3 2022.
21 Kunstwerk carnaval Raamsdonk Het kunstwerk voor carnaval in Raamsdonk wordt in 2022 verder afgerond.
21 Oude Stadsweg Rioolprojecten Vervangen van riolering is niet mogelijk door aanwezigheid van K&L. Onderhoud aan riolering wordt in relining bestek meegenomen.Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
20 Vervanging mechanisch Begin 2021 opgeleverd. Besluitvorming is om het krediet en het project af te sluiten.
21 Vervanging mechanisch Werkzaamheden worden afgerond in 2022.
21 Verleggen kabels/leidingen riolering t.b.v. A27 project loopt nog door in 2022 en wordt met nacalculatie verrekend met RWS
20 - 22 Ontvangstruimte Onderzoek naar bundeling van diverse projecten loopt waarbij verbouwing een onderdeel is dat gepland is dit jaar uit te voeren. Het gebundelde krediet, bestaande uit 2019 van € 150.000 en het aanvullende van € 150.000 wordt conform het investeringsplan van 2022 na aanbesteding door het college gevoteerd.