Overzicht Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Overzicht Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Dit overzicht kent een vijftal onderdelen:
1.    Lokale heffingen.  
2.    Uitkering gemeentefonds. 
3.    Treasury. 
4.    Post onvoorzien en overige algemene budgetten
5.    Reserves. 

In onderstaande tabel wordt in hoofdlijnen aangegeven welke lasten en baten afwijkend zijn ten opzichte van de begroting na wijziging.

 

Omschrijving (bedragen in € ) Begroot saldo V/N Werkelijk saldo V/N Verschil V/N
Lokale heffingen 6.924.000 V 6.796.000 V 128.000 N
Uitkeringen gemeentefonds 39.663.000 V 40.302.000 V 639.000 V
Treasury 15.000 N 8.000 V 23.000 V
Onvoorzien en overige budgetten 76.000 V 390.000 V 314.000 V
Reserves 479.000 N 567.000 N 88.000 N
Totaal 46.169.000 V 46.929.000 V 760.000 V

 

Ad 1. Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Ad 1. Lokale heffingen

De lokale heffingen zijn bedoeld om te dienen als algemeen dekkingsmiddel. Er zit, anders dan bij afvalstoffenheffing en rioolheffing, in principe geen bestemming aan de uitgaven die worden gerealiseerd met de inkomsten. Als algemeen dekkingsmiddel zijn de onderstaande belastingen de belangrijkste.

 

Omschrijving (bedragen in €) Opbrengst 2022 Verschil V/N
Onroerende zaakbelastingen 6.804.000 104.000 N
Hondenbelasting 88..000 3.000 N
(water)Toeristenbelasting 31.000 6.000 N
Precariobelasting -3.000 15.000 N
Totaal 6.920.000 128.000 N

 

Een algemene en gedetailleerde toelichting over alle gemeentelijke belastingen en heffingen is opgenomen in paragraaf A "Lokale Heffingen". 

 

Ad 2. Uitkering gemeentefonds

Terug naar navigatie - Ad 2. Uitkering gemeentefonds

De Algemene uitkering uit het Gemeentefonds bestaat uit diverse onderdelen. De belangrijkste zijn de algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen. Daarnaast worden door het Rijk een aantal Specifieke Uitkeringen (SPUK) verstrekt. Deze specifieke uitkeringen worden als inkomst binnen de verschillende programma's en taakvelden opgenomen en vormen derhalve (hoewel van significante omvang) geen onderdeel van de algemene uitkering. 

 

Omschrijving (bedragen in €) Werkelijk ontvangen Verschil V/N
Algemene uitkering, algemeen 37.497.000 674.000 V
Algemene uitkering, afrekening voorgaande jaren -1.000 46.000 N
Algemene uitkering participatie uitkering 2.104000 11.000 V
Algemene uitkering Voogdij 18+ 702..000 0 -
Tussentelling 40.302.000 639.000 V

 

De afwijking op het algemene gedeelte van de Algemene uitkering bedraagt € 674.000. Het grootste gedeelte van deze (positieve) afwijking wordt veroorzaakt door uitkeringen die de gemeente al in 2022 zijn ontvangen, maar betrekking hebben op 2023. Zo zijn in de septembercirculaire 2022 uitkeringen toegevoegd voor de Omgevingswet en regeling Gezond in de Stad voor een bedrag van € 215.000. De uitgaven waren geraamd onder algemene budgetten (zie ook Ad. 4) maar komen eerst in 2023.

 

Ook in de decembercirculaire 2022 van de Algemene uitkering van het gemeentefonds deed zich een vergelijkbare situatie voor. In deze circulaire werd namelijk een voorschot verstrekt voor de uitgaven die in 2023 worden gedaan voor de uitvoering van de Energietoeslagregeling (voor minima) en wederom een bijdrage voor de regeling Gezond in de Stad. Voor in totaal € 442.000.

 

Omdat de uitgaven voor de hiervoor beschreven onderwerpen eerst in 2023 zullen plaatsvinden wordt voorgesteld om een bedrag van € € 657.000 over te hevelen naar 2023.

Ad 3. Treasury

Terug naar navigatie - Ad 3. Treasury

Rentetoerekening
In de begroting is rekening gehouden met een rekenrente van 0,75% over de gerealiseerde en voorgenomen investeringen. Bij het berekenen van de rekenrente voor de jaarrekening bleek dat het percentage uitkwam op 0,74%. De toerekening van rente mag niet meer dan 0,25% afwijken ten opzichte van de werkelijke rente. In de jaarrekening 2022 hoeft derhalve geen aanpassing plaats te vinden. 

 

Dividend
De dividenduitkering van de BNG Bank in het boekjaar 2022 bedraagt € 305.000 en is daarmee nagenoeg gelijk aan het begrote bedrag van € 300.000. Volledigheidshalve wordt vermeld dat wij ook aandelen hebben bij de N.V. Brabant Water. Hier is echter (tot op heden) geen sprake van enige winstuitkering over deze aandelen.

Ad 4. Post onvoorzien en overige algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Ad 4. Post onvoorzien en overige algemene dekkingsmiddelen

Onvoorzien
Van de post voor onvoorzien is in  2022 geen gebruik gemaakt voor de dekking van onvoorziene uitgaven. Vandaar dat het saldo op de post onvoorzien in de Tussenrapportages is ingezet als algemeen dekkingsmiddel. 

 

Overige algemene budgetten
Onder overige algemene budgetten vallen diverse budgetten die gezien de aard niet onder de programma’s worden toegerekend. De diverse lasten en baten zijn veelal van administratieve aard. Op het moment dat duidelijk wordt dat een algemeen budget moet worden toegerekend aan een specifiek programma of taakveld, volgt een overheveling via een begrotingswijziging. Als dat niet mogelijk is blijven restanten achter op deze post en wordt bij de jaarrekening een integrale beoordeling toegepast. In de begroting(swijzigingen) worden lasten en baten waarvan op het moment van begroting nog niet duidelijk is onder welk taakveld deze komen te vallen geraamd onder de post "algemene uitgaven en inkomsten". Het saldo van de algemene uitgaven en inkomsten bedraagt in de jaarrekening 2022 € 314.000 voordelig. Voor het grootste gedeelte wordt dit veroorzaakt door de budgetten die betrekking hebben op de invoering van de Omgevingswet (zie toelichting bij algemene uitkering) en waarvan voorgesteld wordt om deze naar 2023 over te hevelen. Daarnaast een aantal afwijkingen die veroorzaakt worden door achterblijvende opbrengsten en verhaal van aanmaningen en dwangbevelen (€ 74.000 N), maar ook afwikkelingsverschillen voorgaande jaren terzake van BTW/BCF (€ 119.000 V). 

 

Jaarlijks wordt berekend wat de hoogte van de voorziening dubieuze debiteuren (algemene en belastingdebiteuren) moet zijn. Hiervoor zijn normen vastgesteld. Op basis van de actualisatie over 2022 moet de voorziening worden opgehoogd. De storting in de voorziening dubieuze debiteuren algemeen bedraagt € 38.000. 

 

Invoering vennootschapsbelasting (VPB)
Voor 2022 hebben we geen VPB-lasten opgenomen. In de balans wordt wel rekening gehouden met mogelijke toekomstige VPB effecten. 

 

Ad 5. Reserves

Terug naar navigatie - Ad 5. Reserves

De inzet van reserves wordt eveneens als een algemeen financierings- of dekkingsmiddel gezien. In de begroting na wijziging is berekend dat de een bedrag van € 479.000 zou worden gestort in verschillende reserves.  Onder andere voor de vorming van het noodfonds 23 en de dekking van de I&A investeringen. Per saldo vallen deze reservemutaties € 88.000 nadelig uit doordat er € 58.000 minder onttrokken wordt uit de reserve I&A (per saldo budgettair neutraal omdat de hieraan gekoppelde uitgaven ook lager zijn uitgevallen) en omdat het saldo van de Turap 2022-3 zijnde € 30.000 administratief wordt ingebracht zin de jaarrekening zodat een zuivere berekening van het resultaat kan worden berekend.

 

Tevens is er een mutatie in de Algemene reserve. Vanwege actualisatie van de risico's kan een bedrag van € 509.000  van de weerstandsreserve worden overgeheveld naar de Vrije Algemene Reserve. Deze mutatie is niet begroot en betreft een verschuiving in de "geoormerkte" onderdelen van de Vrije Algemene Reserve. 

 

Tabel Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Tabel Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de Beleidsindicatoren van Programma 8, Overzicht Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien.

Beleidsincatoren Programma 8
Nr. Taakveld Naam indicator Jaar Waarde Eenheid Bron Opmerking
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde 2022 311 Duizend euro GISVG
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 2022 2,3 Aantal per 1.000 woningen GISVG
37. 8. Vhrosv Demografische druk 2021 74,5 % CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden 2022 738 In Euro’s COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 2022 834 In Euro’s COELO

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

 

 

Overzicht Algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 399 -66 462 169 293
Baten -41.381 -43.023 -47.109 -47.664 555
Saldo -40.982 -43.089 -46.647 -47.495 848
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 2.917 1.123 2.479 2.023 457
Baten -2.870 -307 -2.001 -1.456 -545
Saldo 47 816 478 567 -88
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 3.316 1.057 2.941 2.192 749
Baten -44.251 -43.330 -49.110 -49.120 10
Saldo -40.935 -42.273 -46.169 -46.928 759

Risico renteschommelingen

Terug naar navigatie - Risico renteschommelingen

 

De gemeente leent voor haar financieringsbehoefte gelden op de kapitaalmarkt. Dat is op zich ook geen probleem als de aflossing en de rente van de leningen kan worden (terug)betaald. Omdat de gemeente de begroting in meerjarenperspectief opstelt, wordt ook de renteprognose voor de toekomstige jaren (4 jaar) ingeschat. Indien blijkt dat de rente op de wereldmarkt stijgt, zal de gemeente maatregelen moeten treffen om deze rentestijging in meerjarenperspectief op te vangen. In feite zijn er dan 2 opties. Enerzijds vergroten eigen inkomsten of anderzijds daling van voorgenomen uitgaven. Veelal is een combinatie van maatregelen de oplossing.

 

Risico precariobelasting niet kunnen innen

Terug naar navigatie - Risico precariobelasting niet kunnen innen

 

De gemeente heeft hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank tot gegrondverklaring van het beroep van een netbeheerder tegen de opzegging van een duurovereenkomst. Daarnaast heeft deze netbeheerder hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de belastingrechter tot ongegrondverklaring van zijn beroep tegen heffing precariobelasting 2017. In het slechtste geval (hoger beroep gemeente ongegrond, hoger beroep netbeheerder gegrond) betekent dit dat er geen precariobelasting meer geïnd kan worden  van deze netbeheerder over de jaren 2017 t/m 2021. 

 

Risico Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen

Terug naar navigatie - Risico Algemene Uitkering gemeentefonds fluctueert met grote bedragen

 

De algemene uitkering wordt gebaseerd op een vooraf bepaald aantal maatstaven (bijv: aantal inwoners, woningen, jongeren, bijstandontvangers, woz waarde) en per maatstaf wordt een bedrag per eenheid ontvangen. Zowel de maatstaven als de eenheden zijn aan verandering onderhevig. Het Rijk hanteert bij de bepaling van de omvang van de algemene uitkering ook het principe "samen de trap op, samen de trap af". Dat wil zeggen dat als het Rijk meer uitgeeft, dat dan ook min of meer automatisch de gemeente meer uitkering ontvangen, maar andersom gaat dat ook op. Als het Rijk moet bezuinigen, wordt deze ook op de algemene uitkering gespiegeld.

 

Het risico is dat de gemeente niet altijd tijdig wordt geïnformeerd over een daling van de algemene uitkering en daarom ook niet tijdig of onvoldoende op een daling kan anticiperen.  In 2022 is de algemene uitkering aanzienlijk hoger uitgekomen dan verwacht omdat het Rijk diverse extra uitkeringen heeft gedaan vanwege de economische crisis (energie, inflatie).