Programma 3 Sportvoorzieningen

3.1 Wat wilden we bereiken en wat hebben we ervoor gedaan?

Exploitatie gemeentelijke zwembaden

Terug naar navigatie - Exploitatie gemeentelijke zwembaden

In 2022 worden beide gemeentelijke zwembaden geëxploiteerd door N.V. Sportfondsen Geertruidenberg. Er wordt gestart met een onderzoek om het beheer en de exploitatie van de zwembaden, de toekomstige sporthal en eventueel andere gemeentelijke sportaccommodaties gezamenlijk aan te besteden. In 2020 is de gehele renovatie van zwembad De Ganzewiel afgerond.

 

Dit geldt niet voor de renovatie van zwembad De Schans. De drainage op de ligweide vraagt nader onderzoek. Er wordt gekeken of dit in 2022 aangebracht kan worden. Daarnaast worden de filters in het voorjaar van 2022 vervangen. De hiermee verband houdende kosten worden betaald uit het onderhoudsbudget.

 

Een aanbesteding voor de exploitatie van beide gemeentelijke zwembaden is in 2022 opnieuw uitgesteld in afwachting op het onderzoek voor het instellen van een gemeentelijk sport en vastgoedbedrijf. 

 

In 2022 is uitvoering gegeven aan het aangenomen amendement tot het verstrekken van gratis zwemabonnementen aan basisschoolkinderen. Voor de overige jeugd tot en met 17 jaar is een gereduceerd tarief gehanteerd. Een evaluatie en mogelijk effect van het besluit is meegenomen in de effectenanalyse waar de gemeenteraad eerder om had gevraagd.

 

De voorlopige extra kosten bedragen € 115.324. Medio 2023 verwachten we de jaarrekening 2022 van N.V. Sportfondsen Geertruidenberg waaruit het daadwerkelijk extra exploitatietekort opgemaakt kan worden.

 

Duurzaamheid sportaccommodaties

Terug naar navigatie - Duurzaamheid sportaccommodaties

De buitensportverenigingen kunnen, indien zij dit wensen, begeleid worden bij het doen van een aanvraag voor de landelijke BOSA¹-subsidie voor duurzaamheidsmaatregelen. Dit is een verantwoordelijkheid van de verenging. Sport- Stroom kan deze begeleiding bieden. Indien de BOSO-subsidie wordt verkregen kan de vereniging bovendien een beroep doen op een lening uit de “Stimuleringslening duurzaamheid sportaccommodaties”.



¹ BOSA: Stimulering Bouw en Onderhoud van Sportaccommodaties

 

In 2022 hebben we geen aanvragen ontvangen voor de "Stimuleringslening duurzaamheid sportaccommodaties". Wel hebben we tijdens de jaarlijkse sportontmoeting de stimuleringslening nogmaals onder de aandacht gebracht Ook hebben we een check gedaan op de verordening. Deze is nog up to date. 

 

Omdat duurzaamheid wel een actueel thema is blijven we dit onder de aandacht brengen bij verenigingen. Tevens wordt er met de Sportclubscan in 2023 specifiek ingezoomd op duurzaamheid.

 

Lokaal sportakkoord

Terug naar navigatie - Lokaal sportakkoord

Een sportformateur heeft samen met de gemeente, lokale sportaanbieders en externe partijen met raakvlakken tot sport (welzijnsorganisaties, fysiotherapeuten) een Lokaal Sportakkoord opgesteld. Ook in 2022 wordt hier uitvoering aan gegeven met behulp van het uitvoeringsbudget. Dit wordt in samenspraak met extern aangesloten organisaties gedaan. De gemeente is dus één van de deelnemende partijen binnen het Lokaal Sportakkoord.

 

Met het aanstellen van een externe kartrekker is er een extra impuls gegeven aan het Lokaal Sportakkoord. Maandelijks wordt er een nieuwsbrief naar alle belanghebbenden gestuurd. Hierin is aandacht voor gerealiseerde projecten, pijlers binnen het Lokaal Sportakkoord en mogelijkheden om hierin te participeren. Ook komen actuele thema's zoals leefbaarheid, inclusiviteit en duurzaamheid aan bod. 

 

In 2022 is samen met een formateur ook een Preventieakkoord voor de gemeente Geertruidenberg opgesteld. Vanaf 2023 worden het Lokaal Sportakkoord en het Preventieakkoord met elkaar verweven om zo verbinding te maken met en invulling te geven aan de opgave mens en zorg.

 

Basisvoorzieningen bij sportverenigingen

Terug naar navigatie - Basisvoorzieningen bij sportverenigingen

Resulterend uit de herijking sportaccommodatiebeleid wordt vastgesteld wat een basisvoorziening is. Dit dient duidelijkheid te verschaffen over eerste aanschaf, vervanging en onderhoud. In 2022 zal de uitvoering van de herijking plaatsvinden. Indien dit resulteert in veranderingen ten opzichte van de bestaande situatie, zullen er praktische aanpassingen gedaan moeten worden. Er is niet duidelijk of en hoeveel financiële middelen hieraan gekoppeld moeten worden. De herijking zelf zal zo veel als mogelijk budget neutraal plaatsvinden. Maar kan invloed hebben op de balanspositie van de gemeente. De herijkte situatie wordt vertaald en vastgelegd in nieuwe huurovereenkomsten.

 

In 2022 is een start gemaakt met de tweede fase herijking buitensportaccommodatiebeleid. Er is vastgesteld wat een basisvoorziening is met daaraan gekoppeld de eigendomssituatie. Met de tweede fase wordt dit vertaald naar de praktijk. Duidelijkheid in wie waar verantwoordelijk voor is wat, op basis van nieuwe huurovereenkomsten en demarcatielijst, moet leiden tot nieuwe afspraken. De overdracht van eigendommen, waar van toepassing op basis van het rapport, is een volgende stap. 

 

Onderhoud van de sportvelden gebeurt op basis van het cafetariamodel. Een verdere uitrol van deze werkwijze gaat in 2023 plaatsvinden. Doormiddel van zelfwerkzaamheid moet het voor verenigingen mogelijk worden een korting te genereren op de jaarlijkse huur. 

 

Sporthal

Terug naar navigatie - Sporthal

De gemeenteraad heeft op 22 juli 2021 het voornemen uitgesproken om een sporthal te realiseren op de locatie Parkzicht en de financiële gevolgen te verwerken in de (sluitende) meerjarenbegroting 2022 In de eerste instantie is voorgesteld om een deel van de kapitaallasten te dekken uit de opbrengst van de herontwikkeling locatie Vonder en Wilsdonck. Doordat niet zeker is wanneer beide plots zullen worden ontwikkeld, wordt voorgesteld de toekomstige opbrengst t.z.t. aan de algemene reserve toe te voegen en de kapitaal- en exploitatielasten in zijn geheel in de begroting 2022 e.v. te verwerken.

 

Een deel van de kapitaallasten ad € 62.000 zal ten laste gebracht van de voorziening IHP, te weten het deel dat voor de gymzalen Vonder en Wilsdonck in de voorziening zijn opgenomen. Het overige ad € 63.000 is vanaf 2022 structureel in de begroting verwerkt. Verwacht wordt de sporthal begin 2024 in gebruik te nemen, hetgeen in dat jaar resulteert in een exploitatielast van € 50.000. Voor de opvolgende jaren is een exploitatielast van € 99.000 opgenomen.

 

Vanaf 2024 bedragen de totale kosten van de sporthal € 224.000 per jaar. Tijdens de raadsvergadering van 22 juli jl. is ook een motie aangenomen waarin het college wordt verzocht om te “onderzoeken of tot een evenwichtig voorstel te komen waarbij uit wordt gegaan van een volwaardige sporthal met een tribune voor 200 personen en een bijhorende kantine”. Om hier antwoord op te kunnen geven is het volgende onderzocht: het draagvlak bij gebruikers, de investeringskosten en de jaarlasten.

 

Draagvlak
Onlangs zijn diverse gesprekken gevoerd met potentiele gebruikers (verenigingen en onderwijs) over het Programma van Eisen voor de nieuwe sporthal. Alle gebruikers hebben aangegeven dat er vanuit hun perspectief geen behoefte is aan een grotere tribune- en/of horeca capaciteit.

 

Investeringskosten
De extra investeringskosten voor de grotere voorzieningen bedragen:
• Tribune van 50 naar 200 personen bedragen de investeringskosten € 267.000 incl. BTW.
• Horeca van 100 m2 naar 200 m2 bedragen de investeringskosten € 200.000 incl. BTW.

 

Jaarlast
Het vergroten van beide voorzieningen zal niet of nauwelijks leiden tot hogere huuropbrengsten. Wij gaan er van uit dat door de sporadische extra verhuur de kosten voor het extra onderhoud, de energielasten en de schoonmaak worden gedekt, maar dat de kapitaal - lasten een negatief effect hebben op de jaarlast. De extra kapitaallasten voor een grotere tribune bedragen € 7.300 en voor een grotere horeca € 5.400.

 

Resumé
Uit navraag bij de gebruikers van de toekomstige sporthal blijkt dat er geen behoefte is aan een grotere tribune en een grotere horecavoorziening. Het effect op de jaarlast is negatief, de extra kosten voor deze voorzieningen bedragen in totaal € 12.700 per jaar. Opgemerkt wordt dat de geplande tribunecapaciteit en horecavoorziening in het land in vergelijkbare sporthallen met vergelijkbaar gebruik uitstekend voldoen. Naar onze mening is er dan ook in het huidige voorstel sprake van een volwaardige sporthal. Indien in de toekomst blijkt dat er toch behoefte ontstaat, dan kunnen we hierin voorzien met verrijdbare tribunedelen. De geuite wens om de horeca zo te situeren dat er zicht is op de sportvloer wordt overigens ingevuld.

 

2022 heeft in het teken gestaan van de aanbesteding en gunningsfase. Na een uitgebreide en zorgvuldige procedure is eind 2022 de bouw van de sporthal gegund aan Van der Horst Aannemers. Deze aannemer voldeed aan de door ons gestelde eisen en het plan past binnen de door ons gestelde financiële kaders. Tenslotte kan worden vastgesteld dat de hal gebouwd kan worden volgens de door ons gestelde planning.

 

Er is via de projectgroep veelvuldig afstemmingsoverleg over de samenhang met te bouwen nieuwe school op dezelfde locatie. Op 21 juli jl. heeft de raad het reeds bestaande krediet opgehoogd met € 1.048.725. Een belangrijke reden hiervoor was de gestegen bouwprijzen. De komende maanden werken we het voorlopig ontwerp verder uit richting een definitief ontwerp. Naar verwachting wordt in september 2023 gestart met de bouw, waarna de hal in juli 2024 wordt opgeleverd. Dit is ruimschoots op tijd om de nieuwe school te kunnen huisvesten en het betekent dat de sportverenigingen in het seizoen 2024-2025 de hal kunnen gebruiken.

 

 

3.2 Beleidsindicatoren

Tabel Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Tabel Beleidsindicatoren

Onderstaande tabel bevat de Beleidsindicatoren van Programma 3, Sportvoorzieningen

Beleidsincatoren Programma 3
Nr. Taakveld Naam indicator Jaar Waarde Eenheid Bron Opmerking
20. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet sporters 2020 52,3 % Gezondheidsenquête (CBS, RIVM)

3.3 Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Programma 3 Sportvoorzieningen (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 2.122 1.747 2.288 2.607 -318
Baten -697 -191 -486 -886 400
Saldo 1.425 1.556 1.802 1.721 82
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 35 35 42 42 0
Baten -56 0 -127 -127 0
Saldo -21 35 -85 -85 0
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 2.157 1.782 2.330 2.649 -319
Baten -753 -191 -613 -1.013 400
Saldo 1.404 1.591 1.717 1.636 81

3.4 Verbonden partijen

3.5 Risico's

Onvoldoende kunnen terugvorderen van BTW (over bepaalde dienstverlening)

Terug naar navigatie - Onvoldoende kunnen terugvorderen van BTW (over bepaalde dienstverlening)

 

Vanaf 2019 in de btw-vrijstelling op sport verruimd. Hierdoor is voor de gemeente geen btw meer verrekenbaar op realisatie, exploitatie en beheer van sportaccommodaties.


Er is een compensatieregeling (SPUK) opgezet om het financiële nadeel af te dekken. Bij een overschrijding van het subsidieplafond van de SPUK-uitkering worden alle aanvragen naar rato verminderd. Door de onzekerheid van de compensatieregeling blijft er sprake van een jaarlijks vooraf onbekend financieel risico. 

 

 Uit de verantwoording blijkt dat het aangevraagde bedrag hoger is dan de voorlopige beschikking. De definitieve vaststelling specifieke uitkering stimulering sport 2022 verwachten we in het vierde kwartaal 2023 te ontvangen.

 

 

3.6 Voortgang investeringen

Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2022 of in het boekjaar 2022 separaat door de  gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen.

Programma 3 Sportvoorzieningen
Krediet omschrijving Toelichting
22 Extra werkzaamheden RFC Dit project is afgerond.
22 Kunstgras met SBR infill Op basis van de ambtelijke capaciteit en prioritering binnen sport is uitvoering van deze werkzaamheden doorgeschoven naar 2023