Paragraaf A - Lokale heffingen

Beleid en hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Beleid en hoofdlijnen

In deze paragraaf geven we een specificatie van de lokale heffingen, uitgesplitst naar:
1.    het beleid en hoofdlijnen ten aanzien van lokale heffingen;
2.    een aanduiding van de lokale lastendruk;
3.    de (geraamde) inkomsten; 
4.    kengetallen.


De heffingen die tot woonlasten leiden zijn:
a.  onroerende zaakbelastingen 
-    voor eigenaren van woningen;
-    voor gebruikers en eigenaren van niet-woningen;
b.  afvalstoffenheffing;
c.   rioolheffing;

 

De overige heffingen betreffen:
d.   hondenbelasting;
e.   begraafrechten;
f.    leges omgevingsvergunning;
g.   secretarieleges;
h.   precariobelasting;
i.    havengelden/woonschepenrechten;
j.    marktgelden;
k.   (water)toeristenbelasting.

 

Wijzigingen Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Sinds enkele jaren zijn gemeenten verplicht om in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten op te nemen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Concreet is dit het geval bij de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de begraafrechten, de leges, de havengelden, de marktgelden en de woonschepenrechten. Overigens verstrekten wij daarvoor al een aantal jaren inzicht bij het vaststellen van de belastingverordeningen. Overhead mag niet meer worden verantwoord op de taakvelden, maar mag wel worden meegenomen in de tarieven en de onderbouwing daarvan. Overhead wordt toegerekend op basis van de directe uren die door de diverse medewerkers aan de taakvelden worden besteed. De totale overhead staat opgenomen in “Overzicht overhead” in het jaarverslag.

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Onroerende zaakbelastingen (OZB)
De onroerende zaakbelastingen worden geheven op onroerende zaken. De tarieven van de OZB  hangen af van de waardeontwikkeling van die zaken en van de gewenste opbrengst. Ook in 2021 heeft er een hertaxatie van de onroerende zaken plaatsgevonden. De zogenaamde WOZ waarde is bepaald naar de waarde peildatum 1 januari 2021. Deze waarde is gebruikt voor de heffing van de OZB in 2022.
 
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen tarieven voor woningen en tarieven voor niet-woningen. Er is sprake van een woning als een onroerende zaak in hoofdzaak (= voor tenminste 70%) dient tot woning. Uitgangspunt is daarbij de waarde van de hele onroerende zaak.
 

In de begroting 2022 is uitgegaan van een verhoging van de opbrengst met 1% in verband met dekking van de investering van het Integraal Huisvestigingsplan Onderwijs (hiertoe is in 2020 besloten). Daarnaast zijn de OZB-opbrengsten met 1,5% inflatiecorrectie verhoogd conform besluitvorming voorgaande jaren. Voor niet woningen is dezelfde verhoging toegepast.

 

Onroerende zaakbelasting Tarieven per jaar

2020

2021

2022

Woningen

 

 

 

- eigenarendeel

0.1163% 0.1128% 0.1074%

Niet-woningen

     

- eigenarendeel

0.2550% 0.3076% 0.3041%

- gebruikersdeel

0.2029% 0.2514% 0.2573%

 

De financiële consequenties van bovenstaande zijn in de onderstaande tabellen verwerkt.

Opbrengst ozb

Begroting

Werkelijk

Saldo

Onroerende zaak Woning eigendom

3.008.000

3.059.000

51.000 V

Onroerende zaak Niet-woning eigendom

2.248.000

2.127.000

121.000 N

Onroerende zaak Niet-woning gebruik

1.652.000

1.617.000

35.000 N

Totaal netto

6.908.000

6.803.000

105.000 N

 

Woz-waarden 2021 (x € 1,00)

Begroting

Jaarrekening

Woning eigendom

2.800.000.000

2.860.000.000

Niet-woning eigendom

739.000.000

700.000.000

Niet-woning gebruik

642.000.000

676.000.000

 

Woning
In de begroting 2022 is bij het vaststellen van de tarieven uitgegaan van de op dat moment bekende WOZ-waarden van € 2.800.000.000. De ingeschatte waarde- ontwikkeling van de woningen was 9%.  In de begroting is een opbrengst opgenomen van € 3.008.000 met een tarief van 0,1074%. Bij de jaarrekening 2022 wordt als totale WOZ waarde de waarde aangehouden zoals deze ook in de algemene uitkering wordt aangehouden. Deze WOZ waarde viel € 60 miljoen hoger uit. De waarde- ontwikkeling is daarmee iets meer dan 2% hoger uitgekomen dan ingeschat. Daarmee is verklaard dat de OZB opbrengst ongeveer € 51.000 hoger is uit gevallen.  

De hogere opbrengst van de onroerendezaakbelasting woningen is in principe van incidentele aard omdat bij de berekening van de opbrengst 2023 rekening is gehouden met de WOZ waarde ontwikkeling van 2022 en daarop de tarieven zijn aangepast.

 

Niet-woning
In de begroting 2022 is bij het vaststellen van de tarieven uitgegaan van de op dat moment bekende WOZ-waarden van € 739.000.000 met een waardeontwikkeling van 0%. In de begroting is een opbrengst opgenomen van € 2.248.000 met een tarief van 0,3041% voor eigenaren van niet-woningen. De werkelijke opbrengst voor eigenaren bedraagt echter € 2.127.000, dat is € 121.000 minder dan begroot.

De begrote opbrengst van gebruikers van niet-woningen bedraagt € 1.652.000 met een tarief van 0,2573%. Bij deze gebruikers bedroeg de netto opbrengst € 1.617.000. Dat is € 35.000 minder dan begroot.

Kanttekening hierbij is dat er voor belastingjaar 2022 en deels oudere jaren nog aanslagen OZB opgelegd dienen te worden. Dit gebeurt in de 1e helft van 2023, waarmee naar huidige inzichten de begrote opbrengst OZB zeer dicht benaderd wordt.

 

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing
Met de afvalstoffenheffing worden de huisvuil inzamelingskosten gedekt. De heffing mag, wettelijk gezien, alleen worden ingezet voor de dekking van de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking. Er mag géén winst op worden gemaakt (‘gesloten financiering’). In onderstaande tabel geven we een overzicht van de tarieven van de afvalstoffenheffing over de afgelopen jaren.

 

Tarieven afvalstoffenheffing per jaar

2020

2021

2022

- eenpersoonshuishouden

172,92

179,88

186,96

- tweepersoonshuishouden

223,92

232,92

240,24

- driepersoonshuishouden

245,16

255,00

256,54

- meerpersoonshuishouden

316,00

329,52

338,76

- extra container

156,00

156,00

156,00

 

Berekening kostendekking afvalverwijdering:

Kosten Bedrag
Directe kosten taakveld 2.627.000
Mutatie voorziening  275.000
Overhead 114.000
Totale kosten 3.016.000
 
Opbrengsten  Bedrag
Heffingen 2.390.000
Mutatie voorziening 84.000
Overige opbrengsten 542.000
Totaal opbrengsten 3.016.000
 
Totaaloverzicht Bedrag
Totaal lasten 3.016.000
Totaal baten 3.016.000
Dekkingspercentage 100%

 

 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing
Rioolheffing

De rioolheffing is ter dekking van de kosten voor maatregelen, die de gemeente noodzakelijk acht voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen voor hemelwater en grondwater. De gemeente kan de kosten verhalen die worden gemaakt voor het nakomen van de zorgplichten uit de Wet verankering en bekostiging van gemeentelijke watertaken. Dit betekent dat de gemeente het individuele profijt van de heffing niet hoeft aan te tonen. In onderstaande tabel geven we een overzicht van de tarieven van de rioolheffing over de afgelopen jaren. 

 

Tarieven per jaar 2020 2021 2022
Rioolheffing gebruiker (woning)      
- eenpersoonshuishouden 41,76 38,40 36,10
- tweepersoonshuishouden 56,16 51,72 48,60
- driepersoonshuishouden 64,80 59,88 56,40
- meerpersoonshuishouden 89,04 82,08 77,16
       
Rioolheffing gebruiker (niet-woning)      
0 - 349 m3 89,04 82,08 77,16
350 m3 - 499 m3 228,00 210,48 197,88
500 m3 - 999 m3 402,96 372,00 349,48
1.000 m3 - 1.999 m3 691,68 638,64 600,36
2.000 m3 - 4.999 m3 1.345,92 1.242,84 1.168,32
5.000 m3 - 9.999 m3 2.305,44 2.128,92 2.021,24
10.000 m3 - 49.999 m3 6.923,28 6.393,00 6.009,48
50.000 m3 en meer 11.529,12 10.645,92 10.009,16
Rioolheffing eigenaar 175,44 161,76 152,40

 

Berekening kostendekking rioolheffing:

Kosten Bedrag
Directe kosten taakveld 1.819.000
Mutatie voorziening  127.000
Overhead 313.000
Totale kosten 2.259.000
 
Opbrengsten  Bedrag
Heffingen 2.241.000
Overige opbrengsten 18.000
Totaal opbrengsten 2.259.000
 
Totaaloverzicht Bedrag
Totaal lasten 2.259.000
Totaal baten 2.259.000
Dekkingspercentage 100%

 

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

Iedereen die één of meer hond(en) in de gemeente Geertruidenberg houdt, is belastingplichtig voor de hondenbelasting. Gelet op de budgettaire ontwikkelingen is besloten voor 2022 de tarieven van met 1,5% te verhogen. De opbrengst is begroot op € 91.000 en in werkelijkheid kwam deze uit op afgerond € 88.000.

 

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

Begraafrechten zijn rechten die in rekening worden gebracht voor het begraven van stoffelijke overschotten, het bijzetten van urnen en het onderhoud van graven op de gemeentelijke begraafplaatsen. Dit gebeurt volgens de Verordening lijkbezorgingrechten Geertruidenberg.  Voor 2022 zijn de tarieven met 1,5% verhoogd.

 

Kosten Bedrag
Directe kosten taakveld 56.000
Mutatie voorziening  0
Overhead 17.000
Totale kosten 73.000
 
Opbrengsten  Bedrag
Heffingen 33.000
Overige opbrengsten 0
Totaal opbrengsten 33.000
 
Totaaloverzicht Bedrag
Totaal lasten 73.000
Totaal baten 33.000
Dekkingspercentage 45%

 

Leges omgevingsvergunning en secretarieleges

Terug naar navigatie - Leges omgevingsvergunning en secretarieleges

Voor 2022 zijn de tarieven van de leges waar mogelijk trendmatig gestegen. Er is een afwijkend percentage gehanteerd als dat niet mogelijk was (uit het oogpunt van kostendekkendheid of op grond van wettelijke voorschriften). De tarieven en percentages die vallen onder Titel 2 bleken in vergelijking met enkele regio gemeenten onder het gemiddelde te liggen. Deze tarieven zijn op een enkele uitzondering na verhoogd met 10%.  De tarieven voor de leges hebben we vastgesteld in de Legesverordening en Tarieventabel in Titel 1, Titel 2 en Titel 3.

Kostendekkendheid
Het werkelijke saldo van de totale lasten minus baten voor 2022 geven wij in de volgende tabellen weer, eerst per Titel, daarna als recapitulatie.

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Burgerlijke Stand

€ 23.041

€ 14.367

€ 37.408

€ 34.608

92,51%

hoofdstuk

2

Reisdocumenten

€ 99.545

€ 41.779

€ 141.324

€ 126.201

89,30%

hoofdstuk

3

Rijbewijzen

€ 63.702

€ 40.635

€ 104.337

€ 94.831

90,89%

hoofdstuk

4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

€ 10.418

€ 10.722

€ 21.140

€ 11.772

55,69%

hoofdstuk

5

Vervallen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Bestuursstukken

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Vastgoedinformatie

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

8

Overige publiekszaken

€ 8.657

€ 1.941

€ 10.598

€ 3.898

36,78%

hoofdstuk

9

Gemeentearchief

€ 1.396

€ 1.436

€ 2.832

€ 2.580

91,10%

hoofdstuk

10

Vervallen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

11

Kansspelen

€ 129

€ 134

€ 263

€ 36

13,69%

hoofdstuk

12

Leegstandwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

13

Kabels en leidingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

14

Verkeer en vervoer

€ 8.712

€ 7.839

€ 16.551

€ 7.235

43,71%

hoofdstuk

15

Diversen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

Kostendekking Titel 1

€ 215.600

€ 118.853

€ 334.453

€ 281.161

84,07%

 

Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

€ 1.337

€ 1.158

€ 2.495

€ 1.155

46,29%

hoofdstuk

3

Omgevingsvergunning

€ 306.108

€ 265.098

€ 571.206

€ 556.535

97,43%

hoofdstuk

4

Vermindering

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

Teruggaaf

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

6

Intrekking omgevingsvergunning

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

9

Sloopmeldingen

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

10

In deze titel niet benoemde beschikking 

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

Kostendekking Titel 2

€ 307.445

€ 266.256

€ 573.701

€ 557.690

97,21%

 

 

Titel 3 Europese dienstenrichtlijn

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

hoofdstuk

1

Horeca

€ 5.581

€ 4.231

€ 9.812

€ 2.674

27,25%

hoofdstuk

2

Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)

€ 5.663

€ 4.294

€ 9.957

€ 1.068

10,73%

hoofdstuk

3

Brandbeveiligingsverordening

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

4

Winkeltijdenwet

€ 0

€ 0

€ 0

€ 0

0,00%

hoofdstuk

5

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 176

€ 134

€ 310

€ 36

11,61%

Kostendekking Titel 3

€ 11.420

€ 8.659

€ 20.079

€ 3.778

18,82%

 

Samenvatting titel 1,2 en 3 

Recapitulatie Titel 1, 2 en 3

Taakveld

Overhead

Totale Kosten

Totale Opbrengsten

Kostendekking

Kostendekking Titel 1

€ 215.600

€ 118.853

€ 334.453

€ 281.161

84,07%

Kostendekking Titel 2

€ 307.445

€ 266.256

€ 573.701

€ 557.690

97,21%

Kostendekking Titel 3

€ 11.420

€ 8.659

€ 20.079

€ 3.778

18,82%

Kostendekking totale tarieventabel

€ 534.465

€ 393.768

€ 928.233

€ 842.629

90,78%

 

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Precariobelasting

Vanaf belastingjaar 2022 is het wettelijk niet meer toegestaan precario op kabels en leidingen van nutsbedrijven te heffen. Derhalve betreft het hier alleen nog maar de overige precariorechten. Voor de precariobelasting is in de begroting voor 2022 een bedrag geraamd van € 12.500 * voor de overige precariorechten (niet zijnde terrassen).

 

Er is een ‘negatieve opbrengst’ gerealiseerd van € 3.000 veroorzaakt door restituties van oudere belastingjaren en het kwijtschelden van precariobelasting bij horeca ondernemers als steunmaatregel te verlengen van 25-4 tot en met 31-12-2022, zoals vastgelegd in het Collegebesluit van 13-12-2022.

Omdat bij het opstellen van de begroting 2022 niet bekend was hoe lang de coronamaatregelen voor de horeca golden, zijn in de begroting 2022 geen inkomsten opgenomen voor het in gebruik nemen van gemeentegrond voor horecaterrassen. In dit opzicht heeft deze kwijtschelding voor geheel 2022 geen nadelige gevolgen voor onze begroting 2022.

 

Havengelden en woonschepenrechten

Terug naar navigatie - Havengelden en woonschepenrechten

Voor het (tijdelijk) mogen gebruiken van de gemeentelijke (passanten)haven hebben we vergoedingen gevraagd/geïnd. Momenteel kan de beroepsbinnenvaart gebruikmaken van twee ligplaatsvoorzieningen; te weten in de kern Geertruidenberg (Timmersteekade) en in de kern Raamsdonksveer (Reenweg). Ook kan men op een aantal andere plekken in de Donge aanleggen.  De tarieven voor de havengelden zijn opgenomen in de Verordening binnenhavengeld. Het havengeld berekenen we op basis van de grootte van het schip en de duur van het gebruik.

 

Kosten Bedrag
Directe kosten taakveld 71.000
Mutatie voorziening  0
Overhead 0
Totale kosten 71.000
 
Opbrengsten  Bedrag
Heffingen 44.000
Overige opbrengsten 1.000
Totaal opbrengsten 45.000
 
Totaaloverzicht Bedrag
Totaal lasten 71.000
Totaal baten 45.000
Dekkingspercentage 63%

 

(Water)toeristenbelasting

Terug naar navigatie - (Water)toeristenbelasting

Met ingang van 2019 kent de gemeente Geertruidenberg een (water)toeristenbelasting. De aanslagen over 2022 worden na afloop van het belastingjaar opgelegd nadat de belastingplichtigen aangifte hebben gedaan. In 2022 heeft de afwikkeling plaatsgevonden van 2020 en 2021. achter bij de raming en bedraagt in totaal € 31.000.
 
In de primitieve begroting 2022 is rekening gehouden met een opbrengst van € 37.500. In de jaarrekening 2022 is een opbrengst opgenomen van € 31.000. Wat de opbrengst over 2022 uiteindelijk wordt, zal  medio 2023 duidelijk worden nadat de aangiftes zijn ontvangen.

 

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

De gemeente heeft drie weekmarkten op drie verschillende locaties: het Heereplein in Raamsdonksveer, de Markt in Geertruidenberg en de Oude Melkhaven in Raamsdonk. Voor het innemen van een standplaats op de aangewezen plaatsen heffen we marktgeld volgens de Verordening Marktgelden. De hoogte van de marktgelden is afhankelijk van de oppervlakte van een standplaats. Deze marktgelden gebruiken we voor het huren van marktkramen en voor het onderhoud/schoonmaken van de locaties.

 

Kosten Bedrag
Directe kosten taakveld 39.000
Mutatie voorziening  0
Overhead 19.000
Totale kosten 58.000
 
Opbrengsten  Bedrag
Heffingen 7.000
Overige opbrengsten 0
Totaal opbrengsten 7.000
 
Totaaloverzicht Bedrag
Totaal lasten 58.000
Totaal baten 7.000
Dekkingspercentage 12%

 

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

Voor zowel de afvalstoffenheffing als de rioolheffing worden gedifferentieerde tarieven gehanteerd. Omdat er sprake is van gedifferentieerde tarieven zijn er vele varianten mogelijk om de lokale lastendruk te schetsen. Bij de indicatie hieronder wordt als voorbeeld een gezin van drie personen met een eigen woning (WOZ-waarden zie hieronder) genomen.

 

3-persoonshuishouden (eigenaar) 2020 2021 2022
Waarde woning 239.000 255.000 278.000
OZB eigendom  277,96 301,41 298,57
Rioolheffing gebruik 64,8 59,88 56,40
Rioolheffing eigendom 175,44 161,76 152,40
Afvalstoffenheffing 245,16 255 262,54
Totaal woonlasten 763,36 778,05 769,91

 

De geraamde inkomsten versus de werkelijke inkomsten

Soort belasting of heffing Begroting na
wijziging 2022 
% Werkelijk 2022 %
Onroerende zaakbelasting gebruiker niet woning 1.652.000 13,30% 1.617.000 12,95%
Onroerende zaakbelasting eigenaar niet - woning 2.248.000

18,10%

2.127.000 17,04%
Onroerende zaakbelasting eigenaar woning 3.008.000 24,22% 3.060.000 24,51%
Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten  2.348.000 18,90% 2.390.000 19,14%
Rioolheffing 2.192.000 17,65% 2.241.000 17,95%
Hondenbelasting 91.000 0,73% 88.000 0,71%
Begraafrechten 48.000 0,39% 33.000 0,26%
Leges omgevingsvergunning (inclusief bouwleges) 470.000 3,78% 557.000 4,46%
Leges burgerlijke stand 31.000 0,25% 41.000 0.33%
Leges bevolkingsregister 203.000 1,63% 233.000 1,87%
Leges naturalisatie 15.000 0,12% 12.000 0,09%
(Water)toeristenbelasting * 38.000 0,30% 31.000 0,25%
Precariobelasting  13.000 0,10% -3.000 -0,02%
Subtotaal 12.357.000 99,47% 12.427.000 99,55%
Overige: o.a. havengelden, marktgelden APV vergunningen 65.000 0,53% 56.000 0,45%
Totaal inkomsten uit belastingen, heffingen en rechten 12.422.000 100% 12.483.000 100%

* opbrengst watertoeristenbelasting is de opbrengst van 2020 en 2021

 

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Als een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt onder bepaalde voorwaarden aan deze belastingplichtige kwijtschelding verleend. Het gehanteerde kwijtscheldingspercentage bedraagt maximaal 100%. Dit betekent dat alle belastingplichtigen die een inkomen hebben dat 100% van het minimuminkomen (volgens bijstandsnorm) of lager bedraagt, in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.
 


Kwijtschelding kan alleen worden verleend als het een aanslag betreft voor afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruiker. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding. 

 

Voor het belastingjaar 2022 is sprake van kwijtscheldingen tot een totaalbedrag van € 81.000 (2021 € 86.000). De kwijtscheldingen zijn toe te rekenen aan rioolheffingen voor een bedrag van € 14.000 (begroot € 15.000) en afvalstoffenheffing voor € 67.000 (begroot € 75.000). Mogelijk worden er in 2023 nog bedragen kwijtgescholden die betrekking hebben op 2022.