Programma 6 Gemeentelijke gebouwen, Monumenten, Kunst en Cultuur

6.1 Wat wilden we bereiken en wat hebben we ervoor gedaan?

Monumenten/erfgoed

Terug naar navigatie - Monumenten/erfgoed

Het opstellen van nieuw welstandsbeleid is gepland in 2022. Verder zetten we de uitvoering van de Erfgoednota (2016) en de Nota archeologie (2017) voort. We gaan verder met het inventariseren, waarderen en beschermen van erfgoed en het in beeld brengen van de lokale historische karakteristieken.

 

Vanwege andere prioriteiten kon het traject voor het evalueren en opstellen van nieuw welstandsbeleid niet gestart worden in 2022. Zoals in 2022 is aangegeven, is dit traject nu gepland in 2023.
Wat betreft de uitvoering van erfgoed- en archeologiebeleid verwijzen we naar de tekst over Monumenten/erfgoed in dit jaarverslag.

 

Onderzoek naar Maakplaats

Terug naar navigatie - Onderzoek naar Maakplaats

Er wordt samen met Theek 5 en Onderwijs Techniek Geertruidenberg onderzocht of het mogelijk is om een Maakplaats te realiseren in de gemeente Geertruidenberg. In een maakplaats wordt een vraagstuk of een verhaal door kinderen uitgewerkt en omgezet naar een product dat door middel van programmeren en moderne maaktechnieken (o.a. lasersnijden en 3D-printing) wordt gemaakt. Via het onderwijs, waar techniek binnen het curriculum vanaf 2020 een verplicht onderdeel is, en programmering die voor iedereen toegankelijk is kan iedereen op een laagdrempelige manier kennis maken met deze hedendaagse technieken.

Theek5 heeft de activiteiten en mogelijkheden van haar Ontdeklab (de naam voor de maakplaats) in 2022 verder uitgebreid. Kinderen van groep 6 t/m 8 konden zich inschrijven voor allerlei activiteiten op het gebied van techniek en programmeren. Het plan was om in 2022 ook inloopmomenten te creëren voor het Ontdeklab, zodat kinderen onder begeleiding aan eigen projecten konden werken. Dit is door corona nog niet gelukt; Theek 5 had door corona andere prioriteiten en het vinden van vrijwilligers werd extra lastig. De inloopmomenten staan voor de toekomst nog wel op de planning.

 

Culturele infrastructuur

Terug naar navigatie - Culturele infrastructuur

De culturele infrastructuur wordt op structurele manier ondersteund door bijvoorbeeld subsidies aan culturele instellingen en het inzetten van Sjors creatief waarbij kinderen kennis kunnen maken met cultureel aanbod. Met de scholen en Theek 5 wordt gewerkt aan cultuureducatie tijdens schooltijd via het provinciale programma Cultuureducatie met Kwaliteit.

 

Sjors Creatief is  in 2022 doorgegaan, in sommige gevallen in aangepaste vorm vanwege de toen geldende corona maatregelen, maar het was net als voorgaande jaren een succes. Basisschoolleerlingen hebben kennis kunnen maken met kunst en cultuur. Lokale aanbieders konden hun bedrijf of organisatie en hun aanbod presenteren. 
Cultuureducatie met Kwaliteit is in 2022 uitgevoerd door de intermediair die in dienst is bij Theek 5. Zij heeft weer  contact gehad met alle basisscholen en hen geholpen om cultuureducatie permanent in te bedden in hun curriculum.

 

Accommodatiebeleid

Terug naar navigatie - Accommodatiebeleid

Het in 2016 vastgestelde accommodatiebeleid is mogelijk aan herijking toe. Eind 2021 wordt gestart met een onderzoek naar het vastgoedbeleid, gebouwenbeheer én accommodatiebeleid van de gemeente Geertruidenberg. Hieruit volgt een plan van aanpak voor de gemeentelijke organisatie. Indien nodig zal ten behoeve van de uitvoering van dit plan van aanpak een voorstel aan uw raad gedaan worden.

 

Momenteel is er binnen de begroting geen ruimte om in de dagelijkse praktijk uitvoering te kunnen geven aan het bestaande accommodatiebeleid. Voorgesteld wordt dan ook om een klein werkbudget te creëren van € 5.000, om zodoende uitvoering te kunnen geven aan het bestaande beleid. Hierbij kan gedacht worden aan kosten die te maken hebben met bijvoorbeeld de verkoop en aankoop van gebouwen, en andere kleine advieskosten. Dergelijke verschuivingen in gemeentelijk vastgoed en vastgoed en accommodatie(-beleid) gerelateerde vraagstukken komen op regelmatige basis voor, waardoor begrotingsruimte voor deze zaken vereist is.

 

In 2022 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het vastgoedbeleid, gebouwenbeheer en accommodatiebeleid. Op basis van de conclusies daarvan is door middel van inhuur gewerkt aan de meest dringende knelpunten. Tegelijkertijd heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de mogelijke oprichting van een sportbedrijf in combinatie met vastgoed. De uitkomsten van dit onderzoek zijn gepresenteerd aan de raad en worden concreter uitgewerkt in 2023. 

 

In 2022 is, mede door de eerder genoemde onderzoeken, geen gebruik gemaakt van het beschikbare werkbudget van € 5.000 t.b.v. overige advies-, onderzoeks- en taxatievraagstukken en -rapporten.

Monumenten / erfgoed

Terug naar navigatie - Monumenten / erfgoed

We zetten de uitvoering van de Erfgoednota (2016) en de Nota archeologie (2017) voort. We gaan verder met het inventariseren, waarderen en beschermen van erfgoed en het in beeld brengen van de lokale historische karakteristieken.

 

Eind 2022 is een raadsinformatiebrief verzonden over de evaluaties van erfgoedbeleid, archeologiebeleid en de uitvoering ervan. De volgende acties zijn in 2022 bij voorrang opgepakt:


-    Het gebied aan/rond het Kerkplein is aangewezen als beschermd dorpsgezicht;


-    Najaar 2022 is gestart met de procedure voor aanwijzing van een deel (21) van de circa 60 nog aan te wijzen gemeentelijke monumenten;


-    Twee verordeningen zijn aangepast vanwege de Omgevingswet: de Erfgoedverordening en de Verordening op de Commissie ruimtelijke kwaliteit.

600 jaar Elisabethsvloed

Terug naar navigatie - 600 jaar Elisabethsvloed

In 2021 en 2022 wordt 600 jaar Elisabethsvloed herdacht. Voor de gemeente Geertruidenberg heeft deze gebeurtenis grote impact gehad, onder andere omdat de Biesbosch hierdoor ontstaan is. Verschillende lokale partijen organiseren activiteiten in dit kader. Vanuit de gemeente Geertruidenberg wordt gezorgd voor overkoepelende communicatie en een link met activiteiten in de Biesboschregio. Hierbij wordt actief samengewerkt met de gemeenten Drimmelen en Altena en het Biesbosch Museumeiland.

 

In 2022 is de herdenking van 600 jaar Elisabethvloed afgerond. De afstemming tussen en gezamenlijke inzet van verschillende partners in de brede Biesboschregio is een goede basis om ook in de toekomst meer samen te werken. 

Uitvoering duurzaamheidsprogramma

Terug naar navigatie - Uitvoering duurzaamheidsprogramma

Verduurzamingsaanpak gemeentelijke kantoorpanden
Uiterlijk 01-01-2023 moeten kantoorpanden in Nederland energielabel C hebben. Voor onze panden is dat het gemeentehuis. Een energiemaatwerkadvies is opgeleverd. Daarin kijken we welke maatregelen leiden tot minimaal label C en wat de terugverdientermijnen van de maatregelen zijn. Zo kunnen we de kosten spreiden over meerdere jaren en kunnen in het gunstigste geval de kapitaalslasten gedekt worden door de besparing op energie. De maatregelen zullen gedurende 2022 worden uitgevoerd.

 

Op dit moment is het energielabel E (via de nieuwe methodiek gemeten). Het energiemaatwerkadvies schrijft maatregelen voor om tot minimaal energielabel C te komen; namelijk het vervangen van alle verlichting voor Ledlampen en het vervangen van de luchtbehandelingskast. Totale kosten worden geschat op € 92.000. Het is wettelijk verplicht om voor 01-01-2023 minimaal energielabel C te hebben. We zullen aankomend jaar dus in ieder geval deze maatregelen moeten nemen. Eén voordeel daarbij, is dat we de kosten voor de maatregelen binnen 8,5 jaar terugverdienen. Dit omdat we minder energie gaan verbruiken.

 

De volgende deadline qua verduurzaming is 2030. Alle kantoorpanden moeten vóór 01-01-2030 minimaal energielabel A hebben. Ook dit hebben we meegenomen in het energiemaatwerkadvies. Om dat te bereiken komen bovenop het vervangen van de verlichting en de luchtbehandelingskast het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak en het isoleren van een deel van het dak of de kruipruimte. De extra kosten om van label C tot label A te komen, worden geschat op € 124.000. Ook deze kosten verdienen we binnen een aanzienlijke tijd terug; binnen 13 jaar. Totaal komen de kosten dan tot 2030 op € 216.000.

 

Voor deze begroting nemen we het bedrag om tot label C te komen à € 92.000 op. Deze maatregelen zijn we verplicht om in 2022 te nemen. De maatregelen om tot label A te komen, kunnen we spreiden tussen 2022 en 2030. We onderzoeken of we gelden uit het meerjarenonderhoudsplan van het gemeentehuis kunnen inzetten voor het nemen van deze maatregelen. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan, kunnen de genoemde bedragen nog worden verminderd.

 

De aanbesteding voor de maatregelen om tot energielabel C te komen is in 2022 gestart en zullen zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Hiermee zijn de maatregelen niet voor 01-01-2023 genomen, maar wel ingepland. Daarmee voldoen we met wat vertraging aan de energielabel C-plicht. 

6.2 Beleidsindicatoren

6.3 Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Progr. 6 Gem. gebouwen,Monumenten,Kunst en Cultuur (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 1.679 1.265 2.282 2.217 65
Baten -184 -188 -1.082 -1.057 -25
Saldo 1.495 1.077 1.200 1.160 40
Resultaat bestemming
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 300 0 66 66 0
Baten -538 0 -77 -77 0
Saldo -238 0 -11 -11 0
Gerealiseerd resultaat
Jaarrekening Begroting Begroting na wijziging Jaarrekening Verschil Begroting / Rekening
2021 2022 2022 2022 2022
Lasten 1.979 1.265 2.348 2.283 65
Baten -722 -188 -1.159 -1.134 -25
Saldo 1.257 1.077 1.189 1.149 40

6.4 Verbonden partijen

6.5 Risico's

Achterstallig onderhoud aan gemeentelijke gebouwen agv beperkte budgetten

Terug naar navigatie - Achterstallig onderhoud aan gemeentelijke gebouwen agv beperkte budgetten

 

Niet tijdig afstoten gebouwen.

De gebouwen aan de markt 32 t/m 36, de Schattelijn en de Garnizoensbakkerij zijn Q2 2022 verkocht waardoor dit risico zich niet heeft geeffectueerd. 

 

Ontbreken van onderhoudsplan voor sportcomplexen en nieuw aangekochte objecten.

In 2022 is er geen nieuw MJOP opgesteld. Inmiddels is het nieuwe MJOP in de maak. Dit onderhoudsplan is in 2023 gereed.

 

Niet tijdig uitvoeren onderhoudsplan.

Tijdens het opnemen van de gemeentelijke gebouwen/objecten is geconstateerd dat er sprake is van uitgesteld onderhoud. Van achterstallig onderhoud is nog geen sprake. Verdere achterstand van het onderhoud vergroot het risico op achterstallig onderhoud en dit brengt hogere kosten met zich mee. Het nieuwe MJOP neemt dit risico weg.

 

 

6.6 Voortgang investeringen

Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

In de onderstaande tabel wordt op hoofdlijnen een toelichting gegeven op de investeringen zoals opgenomen in het investeringsplan 2022 of in het boekjaar 2022 separaat door de  gemeenteraad zijn besloten. In het jaarrekeninggedeelte is de detailinformatie van alle lopende investeringen opgenomen.

 

Progr. 6 Gem. gebouwen,Monumenten,Kunst en Cultuur
Krediet omschrijving Toelichting
19 Leefbaar maken kasteel muur Project afgerond en afgesloten bij 2e tussenrapportage 2022.