Inleiding
Op 12 november 2020 heeft de raad voor het jaar 2021 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de onderstaande onderdelen. Tevens heeft de raad besloten bij de begrotingsbehandeling van 2022 een definitief besluit te nemen over de beschikbaar te stellen formatie voor die onderdelen. Het gaat daarbij om formatie voor het Loket, Schuldhulpverlening, Sociale Zaken en Inburgering. Dit is hieronder verder toegelicht.
Loket Werk, Inkomen en Zorg
Uit het visiedocument Naar een optimale toegang is als pilot tot 2022 het Loket Werk, Inkomen en Zorg voortgekomen met als doel multiproblematiek eerder te signaleren en integraal te behandelen waarbij de zorg voor de burger meer aan elkaar is verbonden en de ontschotting tussen de loketten en de samenwerking met onze partners wordt bevorderd. Vraagverheldering en procesregie zijn ondergebracht in het Loket. De vraagverhelderaars stellen de vraag achter de vraag en leiden de aanvragers naar het juiste loket of partner door.
De procesregisseurs worden zoveel als mogelijk ingezet om te voorkomen dat een zaak vastloopt en als een zaak toch is vastgelopen worden ze ingezet om de zaak weer in gang te zetten. Vanwege hun expertise worden ze echter ook steeds meer betrokken bij veiligheidsissues op het sociale vlak zoals bijvoorbeeld bij jeugd en verwarde personen. Maar ook is procesregie de verbindende schakel in de samenwerking met en integrale doorontwikkeling van het Loket met onze ketenpartners, bijvoorbeeld lokale huisartsen en GGZ en zorgen zij tevens voor de verbinding van de zorg en veiligheidspartners bij casuïstiek.
Voorgesteld wordt de huidig incidenteel toegekende 1,44 fte (52 uur per week) voor procesregie structureel te maken. Gedeeltelijke dekking (0,58 fte) kan gevonden worden uit de vacante functie van coördinator SWT. Voorgesteld wordt de tijdelijke functie van vraagverheldering van 0,5 fte uit te breiden. Reden hiervoor is dat de openstelling van het Loket 32 uur per week formatie vergt terwijl maar 18 uur per week beschikbaar is. De overige uren gaan ten koste van reguliere werkzaamheden binnen het sociaal domein die hierdoor teveel in de verdrukking komen. Uitbreiding naar (0,75 fte) 24 uur per week is nodig. In totaal is structureel nodig € 124.000 om de werkzaamheden voort te kunnen zetten van het Loket met onze in- en externe partners.
Schuldhulpverlening
Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet schuldhulpverlening op 1 januari 2021 zijn de taken toegenomen. Bovendien is vanwege een wetswijziging in het Burgerlijk Wetboek het adviesrecht in de loop van 2021 erbij gekomen. De wijziging van de wet nodigt gemeenten uit om tot een veelomvattende aanpak te komen en beschermingsbewind integraal onderdeel uit te laten maken van de lokale keten van het schuldendomein. De verwachting is dat de huidige incidenteel toegekende 0,5 fte toereikend is om de genoemde taken te verrichten. In totaal is structureel € 39.000 nodig om de werkzaamheden te kunnen voortzetten.
Sociale Zaken
De behandeling van bezwaar-, beroepszaken en voorlopige voorzieningen is aan wettelijke procedures en termijnen gebonden en vereisen een grote mate van zorgvuldigheid. Daarnaast heeft de wetgever de Participatiewet strak ingeregeld. Waar mogelijk wordt mediation toegepast en wordt steeds vaker de grenzen opgezocht van wetgeving zodat meer in de geest van de wet gewerkt gaat worden in plaats van strikt volgens de letter van de wet. Ook is er steeds vaker is er sprake van een advocaat, waardoor de procedures vaak formeler verlopen en juridiseren. Al enkele jaren vindt op deze functie van juridisch kwaliteitsmedewerker incidentele urenuitbreiding plaats, zo ook in 2021. Bovendien moet een back-up geborgd zijn. Voorgesteld wordt tot structurele urenuitbreiding over te gaan van 0,17 fte. In totaal is structureel € 13.000 nodig om de werkzaamheden voort te kunnen zetten.
Wet Inburgering
Met de inwerkingtreding van deze nieuwe wet op 1 juli 2021 hebben gemeenten een belangrijke rol gekregen omdat zij het dichtst bij de inburgeraars staan en het maatwerk kunnen leveren dat nodig is. Gemeenten hebben voortaan de regierol en moeten de asielstatushouders die bijstand ontvangen ontzorgen door de vaste lasten voor hen de eerste zes maanden te betalen. Maar ook moet er een brede intake plaatsvinden, moet er bij elke inburgeraar een Participatie en Inburgeringsplan worden gemaakt en moeten we Leerroutes en taallessen inkopen en aanbieden. Aan de andere kant geldt dat indien Inburgeraars zich onvoldoende inzetten, zij vaker en sneller dan in het huidige stelsel te maken krijgen met sancties, zoals een boete. De verwachting is dat de huidige incidenteel toegekende 0,5 fte toereikend is voor de genoemde taken. In totaal is structureel € 39.000 nodig om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. De dekking wordt gevonden binnen het budget dat de landelijke overheid heeft verstrekt voor de toegenomen taken van deze nieuwe wet.
Loket Werk, Inkomen, Zorg
Met de beschikbaar gestelde formatie zijn de werkzaamheden uitgevoerd die beschreven staan in de ‘Evaluatie Naar een Optimale Toegang’ die bij de begrotingsbehandeling van 12 november 2020 is vastgesteld. Via vraagverheldering wordt de vraag doorgeleid naar het juiste loket of partner en procesregie wordt eerder betrokken bij casuïstiek die dreigt vast te lopen of vastgelopen is, waarna met in- en externe partners gezocht wordt naar maatwerk voor onze inwoners.
Schuldhulpverlening
In 2022 hebben we de taken die de nieuwe wetgeving op het gebied van schuldhulpverlening voorschrijft uitgevoerd. Zo hebben we bijvoorbeeld contact opgenomen met alle inwoners waarvan betalingsachterstanden op het gebied van gas/water/licht, huur of zorgverzekering bij ons werden gemeld in het kader van vroegsignalering van schulden. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van het adviesrecht bij schuldenbewind.
Sociale zaken
De ontwikkeling om meer in de geest van de wet, dan volgens de letter van de wet te handelen, wordt steeds breder binnen de afdeling gevolgd. Daar waar mogelijk wordt de ruimte in de wetgeving opgezocht om beter invulling geven aan het begrip maatwerk en een optimaal resultaat voor de inwoner. We zien dat de trend om vaker een advocaat in te zetten bij procedures stabiliseert. De urenuitbreiding met 0,17 fte van de juridisch kwaliteitsmedewerker, die in 2022 heeft plaatsgevonden, maakt dat we binnen de gestelde termijnen de bezwaar- en beroepsprocedures kunnen afhandelen.
Daarnaast zien we dat het tempo waarop landelijke wet- en regelgeving wijzigt toeneemt en implementatietermijnen kort zijn. De werkdruk op de afdeling blijft als gevolg van de energietoeslag, wijzigingen in de Participatiewet en andere regelgeving onverminderd hoog. Vacatures zijn als gevolg van de krappe arbeidsmarkt erg lastig te vervullen. Hetgeen de uitvoering verder onder druk zet. Desalniettemin is de afdeling erin geslaagd om in 2022 de energietoeslag snel te implementeren en is meer dan 90% van de doelgroep bereikt.
Inburgering
De eerste inburgeraars die vallen onder de nieuwe wet inburgering zijn in 2022 in onze gemeente komen wonen. Zij worden financieel ontzorgd en intensief begeleid door de regisseurs inburgering. Zo nemen zij de brede intake af, stellen het participatie en inburgeringsplan op en melden de inburgeraars aan bij de taalschool. Dit proces wordt regelmatig geëvalueerd, gezien de wetgeving nieuw is en een lerend stelsel is, en indien nodig aangescherpt.
|